Končící ministr dopravy Pavel Dobeš

Končící ministr dopravy Pavel Dobeš | foto: Kateřina Šulová, ČTK

Dobeš: Peake vypráví pohádky, pochybné lidi jsem kolem sebe neměl

  • 42
Končící ministr dopravy Pavel Dobeš ostře kritizuje svou stranickou nadřízenou, vicepremiérku Karolínu Peake. Dobeš odmítl její slova, že by se obklopoval podezřelými lidmi. V rozhovoru pro iDNES.cz také uvedl, že váhá nad pokračováním v nejmenší vládní straně LIDEM.

Proč jste s rezignací počkal až na 3. prosince, když vaše strana LIDEM žádala okamžitý odchod?
Kvůli rozpočtu na příští rok i předání jednotlivých agend, například co se týká situace kolem dálnice D47. Úplně vidím, jak někdo na interpelacích zase hřímá, že kvůli odchodu a nepříchodu nového ministra prošly lhůty a tím pádem jsme poškodili stát. Příští týden nás také čekají mezinárodní jednání kvůli věcem, které jsou napojené vůči Evropské komisi. Není úplně jednoduché do toho všeho rychle naskočit. Postupné předání je logické a je to jen zhruba čtrnáct dní. Nerozumím, proč výzva k odstoupení přišla teď okamžitě.

Jak hodnotíte vyjádření vicepremiérky Peake ve čtvrtečních Hospodářských novinách, že podléháte vlivovým skupinám a obklopujete se lidmi s problematickou minulostí?
Ať paní kolegyně, bojovnice proti korupci, přestane vyprávět nějaké pohádky o tom, že se někde něco slyšelo. Neurčité pojmenování není úplně fér, nejsem pak schopen se tomu bránit. Ať předloží jakýkoliv dokument. Důvod mého rychlého odchodu je možná to, že jsem se před měsícem velmi rozzlobil, jakým způsobem je financována strana LIDEM. Je velmi divné, když dostala dva a čtvrt milionu korun od akciové společnosti cresco&finance napojené na pana Dalibora Tesaře (podnikatel ve stavebnictví, měl i zakázky od ministerstva dopravy - pozn. red.), která v roce 2011 vykázala hospodářský výsledek 81 tisíc korun. Když pak někdo říká (Karolína Peake - pozn. red.), že LIDEM jako malá politická strana by se neměla v začátku ušpinit, tak toto stranu poškozuje zásadním způsobem.

Pavel Dobeš (1982)

Absolvoval Evropská studia na Univerzitě Karlově. Pracoval ve společnosti Deloitte, dále jako projektový manažer při zpracování žádostí o granty z fondů EU či zástupce ředitele diplomatického zastoupení Prahy v Bruselu. Ministrem dopravy se stal v červenci 2011, kdy nahradil Radka Šmerdu.

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Pracuje pro ministerstvo už v minulosti zmiňovaný Jiří Frkal, který se podílel na ztrátovém mistrovství světa v lyžování a měl být vaším mediálním poradcem?
I na klubu jsem vysvětloval, že s tímto člověkem jsme řešili fotbalové Euro. Od klubu byl požadavek, aby s ním nebylo nadále spolupracováno. Od přelomu července a srpna moje spolupráce s ním skončila, na ministerstvu nepůsobí. Od té doby s ním ani nejsem v kontaktu. Včetně Českých drah a Ředitelství silnic a dálnic mám ale pod sebou 52 tisíc zaměstnanců a nikdy za všechny nemůžete dát ruku do ohně. Samozřejmě u těch nejbližších by si člověk měl být jistější.

Jaké jste měl dlouhodobě vztahy s paní vicepremiérkou?
Nemyslím, že by byly špatné. Jen jsem měl názory, které v tuto chvíli ne každý chce poslouchat. Když se mi něco nelíbí, tak to řeknu nahlas.

Hodláte ve straně LIDEM pokračovat i po odchodu z vlády?
Když jsem se ve středu o sobě dozvěděl, jak jsem zbabělý, když nehodlám rezignovat hned... Když mě ani nepozvou na jednání předsednictva, kdyby poslali SMS nebo zavolali, abych přišel. Měl jsem v úterý pozdě večer nepřijaté hovory od paní předsedkyně Peake a paní místopředsedkyně Navrátilové. Když jsem volal zpátky paní předsedkyni, tak mi sdělila, že se usnesli na mém odvolání. Zvláštní je, že na předsednictvu nebyl ministr dopravy, o kterém se jednalo, ale byl tam Robert Vacek, který za mě byl údajně nominován. Je velká otázka, jestli za těchto podmínek vůbec strana LIDEM má zájem o další spolupráci.

Vy tedy o ni zájem máte?
Pokud  by to mělo takto pokračovat, tak nemám. Velmi mi to připomíná, když Věci veřejné vyloučily Milana Šťovíčka, ani jej nepozvaly a sdělily mu to na webu.

Na vládě to nevypadalo, že bych miloval ODS nebo TOP 09

Proč si myslíte, že je nešťastné, aby vás nahradil náměstek Peake Robert Vacek, jak jste ve středu řekl iDNES.cz (více o Vackovi čtěte zde)?
Mám k tomu několik důvodů. Zaprvé je velkou chybou dávat na post ministra po všech zkušenostech někoho jiného než poslance. Bylo by vhodné vybrat někoho z poslaneckého klubu. Významně by to konsolidovalo klub i vládní stojedničku, která teď není úplně nejpevnější. Také mi připadá trochu úsměvné, že pan Vacek podal přihlášku do LIDEM asi před dvěma dny. Měla by tam být delší doba, aby ho strana poznala. Navíc není úplně nejvhodnější, aby na post ministra šel někdo z pozice náměstka. Může to implikovat jistou podřízenost a nadřízenost, která je ale možná chtěná. Ministr dopravy přitom velmi často musí říkat ne.

Vyčítáte panu Vackovi, že není poslanec, ale členem Sněmovny nejste ani vy.
A také to je špatně. Pokud bych měl poslanecký mandát, určitě by byla debata jiná.

Je pravda, že vám Karolína Peake na jednom z posledních jednání vlády vytkla, že není jasné, jestli jste v kabinetu za LIDEM, nebo ODS?
Neříkala to na vládě, ale na nějakém setkání. V tomto jí nerozumím, protože, co se týká debat na vládě, tak jsem v řadě případů bojoval jak s ministrem financí, tak premiérem. Například ohledně rozpočtu. Na vládě to úplně nevypadalo, že bych zrovna miloval TOP 09 nebo ODS. To ale musí posoudit ona sama, jestli naráží na nějaké věci na ministerstvu týkající se personálií, že spolupracuji s lidmi z ODS. Pokud jsou to odborníci, tak se přiznám, že je mi jedno, jaká je jejich stranická knížka. A mimochodem, kdyby takto kvalitní lidé seděli v LIDEM, tak bych byl velmi rád. V tuto chvíli ale na ně strana bohužel nemá.

Byl jste s premiérem Petrem Nečasem v nadstandardním kontaktu v porovnání s jinými ministry?
Nevím, jaké vztahy mají ostatní ministři. Měl jsem s panem premiérem korektní vztah a ve středu jsem mu poděkoval za spolupráci. Určitě to ale nebyl submisivní vztah, že bychom se na vládě nebyli schopni pohádat o nějaké zásadní věci. Premiér je nadřízený ministrů, pokud měl zájem konzultovat věci týkající se dopravy, tak jsem mu je předkládal a řešil jsem to s ním. Velmi podobné konzultace ale probíhají i s ostatními ministry.

O vstupu do ODS nadále neuvažujete?
To opravdu ne.

Proč ani po více než čtyřech měsících nefunguje centrální registr vozidel?
Byl to dlouhodobě neřešený problém, neřešili to ani pánové přede mnou. Měli jsme odvahu do toho jít, ale ukázalo se, že cesta ušetřit a jít do toho rizika nebyla správná. Nechci se vyviňovat. Ten projekt opravdu měl řadu chyb, které jsme udělali, a vyvodil jsem z toho osobní odpovědnost. Posunout dopředu by to mělo zejména napojení na základní registry, které proběhne mezi 10. a 20. prosincem. Bez toho se systém rychleji a efektivněji chovat nebude (více o situaci s registrem čtěte zde). Rozumím tomu, že je to nejviditelnější projekt, který se nepovede, vedle toho se ale na ministerstvu řada věcí zvládla dobře.

Co budete dělat po odchodu z vlády? Chtěl byste se i nadále věnovat oblasti dopravy?
Přiznám se, že v tuto chvíli na to neumím odpovědět. Když by to bylo v oblasti dopravy, tak bych se tomu nebránil. Velmi nerad bych ale předjímal další kroky. Mám ještě dost práce před sebou na víc než čtrnáct dnů a teprve potom si dám čas na rozmyšlenou. Také samozřejmě uvidím, jestli přijde nějaká nabídka.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video