Chceme-li zasadit jasmínovou revoluci do historické perspektivy, musíme si připomenout 4. červen 1989 – onu převratnou neděli, kdy Poláci ve volbách odstavili komunisty od moci a kdy také ovšem Komunistická strana Číny na druhém konci Eurasie rozdrtila na náměstí Tchien-an-men probouzející se demokratické hnutí. Při zpětném ohlédnutí vypadá tento den jako rozcestník na pouti lidských dějin. Jedna cesta vedla k zániku komunismu a k novému zrodu – někdy krvavému a bolestnému – svobody a demokracie v Evropě. Druhá cesta se ubírala jiným směrem: Čína zůstala v sevření vládnoucí strany, ale prostřednictvím ohromujícího a trvalého růstu přinesla prosperitu svým zbídačelým masám.
Jak revoluční rok 1989 běžel dál, americký politolog Francis Fukuyama se prozíravě, ale kontroverzně zamýšlel nad otázkou, zda cesta zvolená v Evropě nepředznamenává „konec dějin“. Fukuyama v souladu s filozofem Hegelem argumentoval, že dějiny mají určitý směr – tedy: že někam vedou –, a to ze dvou důvodů. Za prvé je to díky ustavičnému šíření technologií a liberálního hospodářského uspořádání, které má homogenizující efekt. A za druhé je všeprostupující hnací silou lidstva hegelovský „boj za poznání“, který je natolik silný, že vede bezpočet jednotlivců až k nejvyšší oběti.
Náhlá ekonomistická chvála autoritářství
Přestože panovala všeobecná shoda, že komunismus není nic než slepá ulička, hospodářský úspěch Číny a opětovné sklouznutí k autoritářství v Rusku po odchodu Borise Jelcina z Kremlu před deseti lety generovaly pesimističtější analýzu. Na povrch se vydraly teorie o „ústupu demokracie“ a obnově „autoritářských velmocí“, které odhalovaly potenciál systémů kombinujících nacionalismus se státním kapitalismem přinášejícím růst.
Někteří lidé tvrdili, že autoritářské vládnutí představuje daleko jistější a bezpečnější cestu k blahobytu, než může nabídnout demokracie, jiní velebili ctnosti „asijských hodnot“ a ještě jiní prohlašovali, že demokracie v arabském či muslimském světě by pouze vydláždila cestu k převzetí moci islámskými fundamentalisty. Nebylo divu, že autokraté všude na světě se s těmito názory ztotožňovali.
Poselství tuniské jasmínové revoluce však zní hlasitě a jasně: demokracie – a liberální politické uspořádání, v němž je zakořeněna – není pouze západní koncept (nebo západní spiknutí), ale je všeobecně přitažlivá, neboť ji žene kupředu touha po „poznání“. Navíc k ní lze přistoupit v rané fázi modernizace země.
Jistě, i autoritářská vláda dokáže řídit rané fáze industrializace. „Znalostní ekonomika“ však nemůže fungovat s umlčovanými myšlenkami. Ani nejchytřejší autoritářští vládci nedokážou zvládat komplexnost v takovém měřítku – nemluvě o korupci, která se ve skrytých zákoutích autokracie zákonitě rodí.
Třeba i tichý, nicméně zřejmý proces
„Mýtus o autokratické obrodě“ napadli američtí politologové Daniel Deudney a John Ikenberry. Ti po prozkoumání situace v Číně a Rusku nalezli jen „málo důkazů o nastolení natolik stabilní rovnováhy mezi kapitalismem a autokracií, aby se tato kombinace dala povýšit na nový model moderního uspořádání“. Ani jedna země se sice neřadí mezi liberální demokracie, avšak obě „jsou daleko liberálnější a demokratičtější než kdysi a objevují se v nich mnohé ze stěžejních základů trvale udržitelné liberální demokracie“ – hlavní překážku nicméně představují odstředivé síly, které by demokracie mohla uvolnit.
Většina zemí nezatížených touto hrozbou se však v uplynulých desetiletích připojila – ať už v tichosti, nebo okázale – k liberálnímu uspořádání. Asijským zemím, jako jsou Japonsko, Jižní Korea, Tchaj-wan nebo Indonésie, v tom nebránily ani jejich údajné „asijské hodnoty“.
Podobně i Latinská Amerika, kde kdysi působil bezpočet juntas a golpes, je do značné míry ukotvená v politickém liberalismu. V Turecku vládne umírněně islamistická strana, která hraje podle demokratických pravidel. A prezidentské volby v Íránu na jaře 2009 zřetelně odhalily neskonalou touhu po svobodě v této zemi.
Důvod k radosti
Z těchto případů je zřejmé, že rozvoj aktivuje dva kanály, které podle Fukuyamy utvářejí směřování dějin: kumulativní ekonomické a technologické změny a touhu po poznání. Oba kanály podporují rostoucí moc jednotlivce, která je branou ke svobodě a demokracii. Cesty se u jednotlivých zemí liší, nezdary nejsou ničím neobvyklým a celý proces může trvat desítky let, avšak za příhodných okolností – tak jako v Tunisku – může dojít ke skokové změně.
Jasmínová revoluce skutečně ztělesňuje všechny principy liberálního politického uspořádání, které Západ od přijetí Atlantické charty v roce 1941 prosazuje: touhu po svobodě, příležitosti a vládě zákona. Tuniská revoluce navíc vzešla zevnitř, nebyla importována v rámci nějaké vynucené změny režimu.
Tuniský lid, vedený frustrovanou střední vrstvou, která se odmítla nechat zastrašit, tak představuje zdravou připomínku stabilních a přesvědčivých sil, které dnes určují chování jednotlivců i států. Tyto síly ilustrují urychlující efekt digitální propojenosti (který je zřetelně vidět mimo jiné mezi „twittujícími vrstvami“ v Číně). A mohly by osmělit také další arabské národy – tak jak se už možná děje v Egyptě –, aby své vládce nutily k zodpovědnosti.
Ať už to v Tunisku dopadne jakkoliv, ti, kdo věří, že demokracie dělá ze světa bezpečné místo – abychom parafrázovali Woodrowa Wilsona – a že čím více jí bude, tím bude svět bezpečnější, mají všechny důvody radovat se z tak příznivého vývoje událostí.
Pierre Buhler, bývalý francouzský diplomat, působil jako mimořádný profesor na politologickém ústavu Sciences Po v Paříži.
Copyright: Project Syndicate/Institute for Human Sciences, 2011. Z angličtiny přeložil Jiří Kobělka; titulek a mezititulky jsou redakční.