Do školek nastoupí bakaláři

Střední pedagogické školy, v nichž se na budoucí povolání připravují především učitelky mateřských škol, čeká zřejmě už krátká budoucnost. Pokud školští znalci prosadí svůj požadavek, který je popsán v předběžné verzi Bílé knihy - zásadního dokumentu rozvoje českého školství, bude muset každý předškolní pedagog absolvovat nejméně bakalářské studium na některé z pedagogických fakult vysokých škol. Středoškolské vzdělání - byť pedagogického směru - už dál nebude stačit, nedá studentům potřebnou kvalifikaci.

"Péče o dítě v raném věku, snaha ovlivňovat činnosti, které předškolní děti se svými vrstevníky provozují, to není hra s dítětem.

Je to vysoce zodpovědná činnost, a proto je důležité, aby učitelky mateřských škol měly vyšší vzdělání, než mají dnes," uvedl nedávno šéf týmu Bílé knihy Jiří Kotásek, někdejší děkan pražské pedagogické fakulty.

Kotásek soudí, že mateřská škola dokáže do značné míry srovnat různou úroveň dětí, která je dána zázemím, rodinou. "Vysokoškolsky vzdělaní rodiče dokážou díky stupni svého vzdělání dovést své dítě na mnohem vyšší úroveň, než rodiče, kteří mají jen základní školu. A to může mateřská škola vykompenzovat."

S tím na pedagogických školách souhlasí - nicméně tvrdí, že středoškolské studium budoucím učitelkám dostačuje. "Zastáváme názor, že pro učitele mateřské školy stačí vzdělání, které poskytujeme. A že například výuku výchov, jako hudební, tělesná či výtvarná, zvládáme lépe, než dokážou vysoké školy," míní zástupce ředitele Střední pedagogické školy v Berouně Dalibor Hejda.

Také ředitel Střední pedagogické školy v Přerově Karel Dvořák se domnívá, že zcela zrušit středoškolské pedagogické vzdělání není správné. "Když budete pozorovat dvacet dětí z mateřské školy, tak v průměru takových patnáct jich chce dělat docela normální činnosti - běhat, schovávat se, zpívat... Těm se může věnovat pedagog se středoškolským vzděláním. Zbylé potřebují zvláštní péči, jsou například hyperaktivní - s těmi by měly pracovat vysokoškolačky," soudí Dvořák, podle kterého by personál mateřské školy měl zahrnovat absolventy obojího typu školy plus absolventky vyšších odborných škol.

V návrhu Bílé knihy se ovšem s něčím takovým nepočítá. Odborníci doporučují postupný útlum středních pedagogických škol a jejich transformaci na gymnázia nebo vyšší odborné školy s pedagogickým zaměřením.

Podle úředníků ministerstva školství je transformace na gymnázia možná, protože pedagogické školy poskytují široké všeobecné vzdělání. Ministerstvo navíc zamýšlí otevřít gymnázia pro větší počet žáků.

Pedagogické školy se na změny připravují po svém: na většině míst počítají s tím, že budou moci i nadále provozovat alespoň pedagogická lycea, která sice neposkytují odbornou kvalifikaci, ale připravují pro další studium, především v oblasti pedagogiky. "Určitě to pro nás nebude znamenat konec, spíše jen zakymácení," říká například Dvořák.

Otázkou je, co se současnými učitelkami mateřských škol, které náhle přijdou o potřebnou kvalifikaci. Představa odborníků je taková, že tyto učitelky budou mít jistou dobu na to, aby si potřebné vzdělání doplnily v rámci specializovaného jednoročního programu na některé z pedagogických fakult. Ty mají získat na podobné programy peníze navíc.

Požadavek se má týkat absolventek středních škol do pětačtyřiceti let věku, starší učitelky mohou studovat dobrovolně. "Pokud nebudou mít zájem, samozřejmě se nemusí bát. Vyhrožovat propuštěním jim nikdo nebude," podotkl šéf odboru základního školství na ministerstvu školství Karel Tomek.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video