Do roku 2060 se v ČR prodlouží léto, vedra přijdou častěji, tvrdí studie

Do roku 2040 má podle expertů z Univerzity Karlovy stoupnout průměrná teplota v České republice minimálně o stupeň a do roku 2060 až o dva a půl stupně Celsia. Přibude tropických dnů, kdy teplota překračuje třicítku, a ubude naopak mrazových. Nejvíc se oteplí v Praze, Brně a na jižní Moravě.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Michal Sváček, MAFRA

V letech 2015 až 2039 počet tropických dnů v průměru ročně vzroste o dva až šest. V období 2040 až 2060 má podle vědců být dokonce o osm až dvanáct tropických dnů více. Naopak klesne počet ledových a mrazových dnů.

„V rámci modelových situací pro budoucí období dochází k jasnému zvýšení teplot. To se pohybuje v intervalech od 1,5 do 2,5 stupně,“ uvedl pro iDNES.cz vedoucí Katedry fyziky atmosféry MFF UK Petr Pišoft.

Vzrůst má také počet letních dnů, tedy dnů, kdy je teplota nad 25 stupňů, v letech 2040 až 2060 jich přibude až pětatřicet. Vlny veder mohou vážně ovlivnit produktivitu práce i zemědělství, vyplývá ze studie o změnách klimatu na území ČR, kterou zveřejnili experti z Katedry fyziky atmosféry Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy.

„Závěry studie ukazují, že v rámci modelových situací pro budoucí období dochází k jasnému zvýšení teplot. To se pohybuje v intervalech od 1,5 do 2,5 stupně pro různé varianty výsledků. Dívali jsme se na krátkodobý a střednědobý výhled a zároveň různé emisní scénáře, které hodnotí podmínky. Jednak, že se emise stabilizují a budou regulovány, jednak podmínky, kdy emise nejsou regulovány,“ řekl Pišoft. Celá vědecká studie bude k dispozici první týden v červenci.

Vědci předpokládají, že vlny veder a období sucha, tedy série šesti a více dnů s nadprůměrnými teplotami, postihnou celou Českou republiku, nejvíce však jižní Moravu v oblasti mezi Znojmem a Hodonínem. Bude jich až o pět ročně více. Jinde v republice se vyšší teploty projeví zejména v Praze a Brně, tedy ve velkých aglomeracích. Zesílí také vliv takzvaných tepelných ostrovů.

Jaroslava Doležalová za druhé světové války pomohla zachránit židovskou dívku....