Když umělou trávou a květinami polepíte celou karoserii bakelitového vozu z bývalé NDR, váš vůz už opravdu nikdo nepřehlédne.
Dvě taková vozítka se o víkendu představila na plzeňském náměstí Republiky při mezinárodním srazu trabantů, wartburgů a barkasů. Celkem na ploše náměstí stálo kolem třiceti aut.
Vozidla "porostlá" zelenou a modrou umělou trávou dokonce mají poznávací značky, takže mohou běžně jezdit po silnicích.
Jejich majitelé nechali zájemce do vozidel i nasednout. Kromě "travnatých" kusů přitahoval hodně pozornosti i kabriolet v metalíze nebo klasický trabant kombi se silnou hudební aparaturou.
"Trabanta jsem si koupil z recese. Nebyl v moc dobrém stavu. Dal jsem ho dohromady, snažil jsem se, aby vypadal jako originál," říká Michal Krátký z Plzně.
Mezinárodní setkání organizoval Jan Kopeček. Vysvětlil, že na podobných akcích je téměř vždy nejvíc Čechů a Němců. "To je tvrdé jádro. Ale jezdí i lidé z Dánska, v klubu máme i pět Italů," říká Kopeček.
"Jeden z nich je hoteliérem a trabantem upraveným na kabriolet vozí hosty z letiště. Co vím, zbylí čtyři jsou zaměstnanci firmy Ferrari. Ti se tu ale objevují málokdy, je to pro ně do Čech daleko," dodává.
I když trabantů na ulicích ubývá, jejich majitelé si stále pochvalují, že bez problému nakoupí většinu náhradních dílů. A dodávají, že hodnota některých exemplářů se už varovná novým autům.
"Zajímavý osud mělo počátkem devadesátých let několik desítek čtyřtaktních trabantů určených do Turecka. Objednavatel aut zkrachoval dřív, než se k němu vozy dostaly. A tak zůstaly ve skladu," popisuje Kopeček.
"Než je v polovině devadesátých let kdosi objevil, výroba trabantů už byla dávnou minulostí. Takže když se zapomenuté kusy vrátily zpátky do Německa, zájemci za ně platili i čtyřicet tisíc marek, tedy v přepočtu kolem osmi set tisíc korun."