Čínský vysokorychlostní vlak, takzaný Harmony Express, na nádraží ve Wu-chanu.

Čínský vysokorychlostní vlak, takzaný Harmony Express, na nádraží ve Wu-chanu. | foto: AP

Do Pekingu vlakem za dva dny? Čína chce propojit Evropu s Asií novou tratí

  • 96
Číňané přišli s ambiciózním plánem na vybudování nové trati, která by propojila říši středu s Evropou, Indií a jihovýchodní Asií. Vlaky by na ní jezdily rychlostí 300 kilometrů v hodině a cesta z Evropy do Pekingu by trvala dva dny. Spojení by mohlo fungovat už za deset let.

Podle Wang Meng-šua, který se v Číně podílí na rozvoji vysokorychlostní železnice, jsou v plánu dohromady tři strategické tratě. Jedna by měla propojit Peking se Singapurem, další povede přes Rusko a Německo do Evropy a třetí spojí Čínu s Indií a Pákistánem.

"Snažíme se docílit toho, aby vlaky byly skoro tak rychlé jako letadla," řekl listu The Daily Telegraph inženýr. Cestující z Londýna by tak mohl nasednout v Londýně a o dva dny později vystoupit na více než osm tisíc kilometrů vzdáleném nádraží v Pekingu.

Jedenáct tisíc kilometrů za tři dny

Cesta z britské metropole do téměř jedenáct tisíc kilometrů vzdáleného Singapuru by po nové trati mohla trvat jen o den déle. Smělé plány ale nejsou z říše pohádek. "Podle nejlepšího scénáře by všechny tři trasy mohly být hotové do deseti let," řekl Wang a zdůraznil, že s nápadem nepřišli Číňané, nýbrž okolní země v čele s Indií.

Vysokorychlostní vlaky na nádraží ve Wu-chanu (26. prosince 2009)

Vysokorychlostní vlaky na nádraží ve Wu-chanu (26. prosince 2009)

ŽELEZNIČNÍ VELMOC ČÍNA

Čína je nyní uprostřed domácího projektu, jehož cílem je do pěti let vysokorychlostní železnicí propojit všechna důležitá průmyslová centra. Celkově by mělo vzniknout až 30 tisíc kilometrů nových tratí.
Po Číně už se od loňska také prohání nejrychlejší vlak světa, takzvaný Harmony Express. Rychlostí kolem 400 kilometrů v hodině spojuje města Wu-chan a Kanton.

"Tyto země nemohou plně realizovat výstavbu vysokorychlostních tratí, tak chtějí čerpat z našich zkušeností a technologie," vysvětlil Wang. V současné době o výstavbě není definitivně rozhodnuto, ale Peking intenzivně vyjednává se sedmnácti zeměmi.

Jako první se rychlého spojení zřejmě dočká jihovýchodní Asie. Už nyní poskytla Asijská rozvojová banka půjčku na rekonstrukci trati v Kambodži, staví se také v čínské provincii Junan a zanedlouho začnou na své přípojce pracovat i Barmánci.

"Jsme už také připraveni začít sondážní a výzkumné práce na evropské části. Středo a východoevropské země začátek prací nadšeně vítají," podotkl Wang. Zároveň upozornil, že se severní cesta bude budovat jako poslední, i když už se Peking s Moskvou na výstavbě dohodl.

Výstavbu by mohly přibrzdit peníze nebo rozchod trati

Vysokorychlostní trať, kterou chce Čína kromě lidí dovážet a vyvážet suroviny pro svoji ekonomiku, by měla vést přes Sibiř, kde žije nejméně milion Číňanů. Výstavbu by ale mohl přibrzdit rozdílný rozchod kolejí v jednotlivých státech. Číňané by totiž chtěli budovat trať podle svých rozměrů.

RYCHLOVLAKY JEZDÍ UŽ V RUSKU I ČÍNĚ

V Česku pojedou nejdříve za deset let

Vietnam už přislíbil, že své standardy upraví, ale vyjednávání s dalšími zeměmi stále běží. Dalším prubířským kamenem projektu, který by spojil celou střední, východní a jižní Asii, jsou peníze.

"Použijeme vládní peníze a bankovní půjčky, ale dráha by měla být také financována ze soukromých zdrojů a přispět by měly i ostatní země. Byli bychom raději, kdyby přispěly svými přírodními zdroji než kapitálem," vysvětlil Wang. A víza? Podle Wanga tato omezení do deseti let kompletně odpadnou.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video