Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Do Pekingu vlakem za dva dny? Čína chce propojit Evropu s Asií novou tratí

  14:01aktualizováno  14:01
Číňané přišli s ambiciózním plánem na vybudování nové trati, která by propojila říši středu s Evropou, Indií a jihovýchodní Asií. Vlaky by na ní jezdily rychlostí 300 kilometrů v hodině a cesta z Evropy do Pekingu by trvala dva dny. Spojení by mohlo fungovat už za deset let.

Čínský vysokorychlostní vlak, takzaný Harmony Express, na nádraží ve Wu-chanu. | foto: AP

Podle Wang Meng-šua, který se v Číně podílí na rozvoji vysokorychlostní železnice, jsou v plánu dohromady tři strategické tratě. Jedna by měla propojit Peking se Singapurem, další povede přes Rusko a Německo do Evropy a třetí spojí Čínu s Indií a Pákistánem.

"Snažíme se docílit toho, aby vlaky byly skoro tak rychlé jako letadla," řekl listu The Daily Telegraph inženýr. Cestující z Londýna by tak mohl nasednout v Londýně a o dva dny později vystoupit na více než osm tisíc kilometrů vzdáleném nádraží v Pekingu.

Jedenáct tisíc kilometrů za tři dny

Cesta z britské metropole do téměř jedenáct tisíc kilometrů vzdáleného Singapuru by po nové trati mohla trvat jen o den déle. Smělé plány ale nejsou z říše pohádek. "Podle nejlepšího scénáře by všechny tři trasy mohly být hotové do deseti let," řekl Wang a zdůraznil, že s nápadem nepřišli Číňané, nýbrž okolní země v čele s Indií.

Vysokorychlostní vlaky na nádraží ve Wu-chanu (26. prosince 2009)

Vysokorychlostní vlaky na nádraží ve Wu-chanu (26. prosince 2009)

ŽELEZNIČNÍ VELMOC ČÍNA

Čína je nyní uprostřed domácího projektu, jehož cílem je do pěti let vysokorychlostní železnicí propojit všechna důležitá průmyslová centra. Celkově by mělo vzniknout až 30 tisíc kilometrů nových tratí.
Po Číně už se od loňska také prohání nejrychlejší vlak světa, takzvaný Harmony Express. Rychlostí kolem 400 kilometrů v hodině spojuje města Wu-chan a Kanton.

"Tyto země nemohou plně realizovat výstavbu vysokorychlostních tratí, tak chtějí čerpat z našich zkušeností a technologie," vysvětlil Wang. V současné době o výstavbě není definitivně rozhodnuto, ale Peking intenzivně vyjednává se sedmnácti zeměmi.

Jako první se rychlého spojení zřejmě dočká jihovýchodní Asie. Už nyní poskytla Asijská rozvojová banka půjčku na rekonstrukci trati v Kambodži, staví se také v čínské provincii Junan a zanedlouho začnou na své přípojce pracovat i Barmánci.

"Jsme už také připraveni začít sondážní a výzkumné práce na evropské části. Středo a východoevropské země začátek prací nadšeně vítají," podotkl Wang. Zároveň upozornil, že se severní cesta bude budovat jako poslední, i když už se Peking s Moskvou na výstavbě dohodl.

Výstavbu by mohly přibrzdit peníze nebo rozchod trati

Vysokorychlostní trať, kterou chce Čína kromě lidí dovážet a vyvážet suroviny pro svoji ekonomiku, by měla vést přes Sibiř, kde žije nejméně milion Číňanů. Výstavbu by ale mohl přibrzdit rozdílný rozchod kolejí v jednotlivých státech. Číňané by totiž chtěli budovat trať podle svých rozměrů.

RYCHLOVLAKY JEZDÍ UŽ V RUSKU I ČÍNĚ

V Česku pojedou nejdříve za deset let

Vietnam už přislíbil, že své standardy upraví, ale vyjednávání s dalšími zeměmi stále běží. Dalším prubířským kamenem projektu, který by spojil celou střední, východní a jižní Asii, jsou peníze.

"Použijeme vládní peníze a bankovní půjčky, ale dráha by měla být také financována ze soukromých zdrojů a přispět by měly i ostatní země. Byli bychom raději, kdyby přispěly svými přírodními zdroji než kapitálem," vysvětlil Wang. A víza? Podle Wanga tato omezení do deseti let kompletně odpadnou.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Barceloně demonstrovalo na 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska...
V Barceloně demonstrovalo půl milionu lidí za nezávislost Katalánska

V Barceloně demonstrovalo 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska a proti vazbě separatistických předáků. Uvedla to katalánská policie. Rozhodnutí španělského...  celý článek

Bohuslav Sobotka sleduje vystoupení předsedy ČSSD Lubomíra Zaorálka před...
Rána tradičním stranám, vzestup českého Trumpa, hodnotí svět české volby

Výsledek voleb v České republice jsou velkou ranou tradičním stranám, píší světové tiskové agentury. Reuters se pozastavuje nad neschopností ČSSD zúročit...  celý článek

Cvičení kybernetické bezpečnosti Locked Shields 2017 v Estonsku
NATO čelí stovkám kyberútoků měsíčně, vylepšuje obranu a hledá zbraně

Dosavadní taktická výhoda na bojišti umožněná technologickou vyspělostí NATO by mohla být vážně ohrožena, pokud spojenci nebudou schopni stoprocentně čelit...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.