Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Do nové stanice přijede metro po povrchu

  14:46aktualizováno  14:46
Na trase pražského metra A se cestujícím 26. května otevře nová stanice Depo Hostivař. Spolu s ní vyroste i rozsáhlý terminál, který odlehčí přetížené Skalce od autobusové i automobilové dopravy. "Depo Hostivař je unikátní stavba," říká mluvčí Metrostavu František Polák.

"Stanici jsme stavěli zhruba rok. Byla přímo včleněna do původní budovy hostivařského depa," říká Polák s tím, že nejtěžší byla koordinace výstavby. Práce totiž probíhaly při běžném provozu depa.

Technici také museli upravit zabezpečovací zařízení, aby po kolejích mohly jezdit soupravy i s cestujícími. "Zároveň s tím šlo zvýšit rychlost z původních dvaceti kilometrů za hodinu na šedesát," dodává mluvčí Metrostavu.

Depo Hostivař je unikátní stanice. Metro bude cestující poprvé vozit pod širým nebem. Tunelem vede jen polovina kilometrového úseku ze Skalky. Na povrchu je i celá stanice. Před nepohodou ji bude chránit "větrná stěna" ve vjezdových vratech.

"Je to v podstatě stejný systém, který známe z velkých supermarketů. Ve vchodu do budovy je zařízení. To velkou rychlostí vyfukuje proud vzduchu, čímž vznikne vzduchová stěna. V budově tak zůstává konstantní teplota, i když je vchod otevřený. Je to jediná stanice pražského metra, kde takový systém funguje," vysvětluje Polák.

Po úzkém nástupišti
Unikátní je i samotné nástupiště, které je vůbec nejužší v pražském metru. "Museli jsme pracovat už s předem danými proporcemi stanice. Přesto máme vypočítané, že se sem všichni cestující pohodlně vejdou," říká Polák. Na peron se ale nevešly běžné lavičky. Nahradila je kovová opěradla.

Depo Hostivař má pouze jediný vchod a velmi malý vestibul. Od turniketů musí cestující dojít ještě dalších asi 40 metrů podél skleněné stěny, aby se dostali na nástupiště. Koleje tu končí přímo "do zdi".

Stanice je zajímavá také z architektonického hlediska. "Architekt se rozhodl zachovat industriální ráz budovy. Proto například přiznal betonové pilíře, které dělí stanici od zbytku depa," upozornil Polák. Osvětlení je během dne řešeno prosklenou střechou.

Metro začne do stanice jezdit od 26. května, kdy Metrostav budovu slavnostně předá Dopravnímu podniku. Do Depa Hostivař bude ze Skalky pokračovat každé druhé metro. "Protože jsou intervaly na trase A poměrně krátké, nestačily by se zde soupravy normálně střídat," vysvětluje mluvčí Polák.

Stanice odlehčí dopravě
Hlavním účelem nové stanice Depo Hostivař je odlehčit dopravě na Skalce. Všechny městské a příměstské autobusové linky budou končit na terminálu u nové konečné a nebudou muset projíždět zástavbou Strašnic. Cestující ušetří čas, Dopravní podnik pohonné hmoty, obyvatelé v okolí Skalky nebude obtěžovat tolik hluku.

Součástí nové stanice je také parkoviště P+R.

A na kolik nová stanice přijde? "Výstavba celého komplexu stála zhruba miliardu korun. Samotná stanice pak něco přes 800 milionů," uzavírá Polák.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kupčení s hlasy ve volbách
Za zakroužkovaný lístek 200 korun. Policie v Ústí prověřuje kupčení s hlasy

Policie v Ústí nad Labem prověřuje kupčení s hlasy při volbách v místní čtvrti Mojžíř. Podle Nadačního fondu proti korupci zde více než tři desítky lidí...  celý článek

Libor Václavík přejíždí s Tatrou 810 4x4 nejvyšší technickou překážku na světě...
VIDEA TÝDNE: Rekordní Tatra, dojemné loučení a orgie na dovolené

Bezesporu nejsledovanějším videem tohoto týdne na portálu iDNES.cz byl pokus nákladní Tatry o zdolání rekordu v překonání nejvyšší překážky na světě. Čtenáře...  celý článek

Ministr obrany Martin Stropnický ve volebním štábu hnutí ANO v Praze. (21....
Stropnický: O vládě začněme jednat v současné koalici. Ambice na Hrad nemám

S ČSSD a lidovci by to byl logický začátek jednání o nové vládě, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz místopředseda ANO a ministr obrany Martin Stropnický. Prvotní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.