Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Do Mořic po dálnici už v roce 2005

  9:55
Budeme někdy jezdit z Brna až do Zlína po dálnici? Jakkoli to dnes zní řidičům v kolonách vozidel jako pohádka, vše nasvědčuje tomu, že se tato doba blíží. Výstavba rozpracovaného šestnáctikilometrového úseku dálnice D1 mezi Vyškovem a Mořicemi je nyní dokonce v dvouměsíčním předstihu.
Jeden z mostů přes budoucí dálnici už je hotov

Jeden z mostů přes budoucí dálnici už je hotov - Povrch budoucí dálnice tvoří ještě hlína, ale přes zářez už vede dokončený most. | foto: Vojtěch CekotaMF DNES

Náměstek zlínského hejtmana Jaroslav Drozd usiluje o to, aby se časový plán výstavby dálnic a rychlostních komunikací, které mají význam pro Zlínský kraj, proti původně uvažované podobě ještě urychlil. Je přesvědčen, že prodloužená dálnice D1 nezůstane mezi Mořicemi a Vrchoslavicemi na další dlouhá léta "viset ve vzduchu", ale že na ni budou v dalších letech plynule navazovat další úseky. Celá dálnice až po Hulín by měla být podle současných představ hotova do roku 2007.

Zástupci Zlínského kraje v poslední době silně akcentují také výstavbu rychlostní silnice R49 od Hulína až po slovenskou hranici.

„Situaci vidím spíš pozitivně. Vzniká společný zájem krajské politické reprezentace ze Zlína, Brna a Olomouce i ministerstva dopravy, aby se po vstupu do Evropské unie tyto záměry urychlily,“ tvrdí Jaroslav Drozd. Velkou šanci také vidí v kohezních fondech EU.

Velmi aktuální jsou nyní jednání a schvalovací řízení pro další asi dvoukilometrový úsek dálnice D1 od ukončení v Mořicích až za další obec, která leží směrem ke Zlínu, za Vrchoslavice. Z rozpracovaného šestnáctikilometrového úseku dálnice, který má být zprůjezdněn v říjnu 2005, se mělo původně sjíždět na současnou státní silnici mezi Mořicemi a Vrchoslavicemi.

Ředitel stavby Martin Fischer z firmy Skanska je přesvědčen, že by se tento krátký úsek mohl dokončit ve stejném termínu jako úsek Vyškov - Mořice. Znamenalo by to, že by v říjnu 2005 dostali řidiči hned 18 kilometrů dálnice a na státní silnici by sjížděli až za Vrchoslavicemi a i tato obec by se už intenzivní dopravy zbavila. „Už se tam žádá o stavební povolení. Bohužel jsou však problémy s výkupy pozemků,“ poznamenal Fischer.

Fakta o dálnici Vyškov - Mořice
  • Délka budovaného úseku D1: 16 km
  • Převýšení mezi nejníže a nejvýše položeným bodem dálnice v tomto úseku: 70 metrů
  • Počet mimoúrovňových křižovatek: 3
    Délka protihlukových stěn: 5 km
  • Celkový počet dílčích stavebních objektů: 120
  • Vytěžená zemina v zářezech: 1,2 milionu m3
  • Objem zeminy v násypech: 1,0 milionu m3
  • Spotřeba betonu na vozovky: 91 tisíc m3
  • Spotřeba živičných směsí na vozovky: 9 tisíc m3
  • Plocha zabraná tělesem dálnice: asi 100 hektarů
  • Zprůjezdnění: říjen 2005

Jeho dálnici bude vidět i z vesmíru

Většina lidí dělá v životě drobné věci, které jsou sice důležité, ale nebývají až tolik vidět nebo nemají tak dlouhou trvanlivost. Díla, kterým věnuje svůj pracovní čas osmatřicetiletý Martin Fischer, se zapisují do mapy a jsou vidět i při pohledu z vesmíru. Zůstanou jeho pomníkem na tváří Země možná stovky let.

Martin Fischer staví dálnice. Usedl do své kanceláře ředitele stavby v bývalé školní budově v Topolanech někdy v prosinci 2001. Až bude tuto pracovnu v roce 2006 opouštět, v předtím zemědělské krajině mezi Vyškovem a Vrchoslavicemi se potáhne šestnáctikilometrový úsek nové čtyřpruhové dálnice. Svou cestu do centra republiky i do Evropy si po ní budou denně zkracovat tisíce řidičů především ze Zlínského kraje.

Fischerovým zaměstnavatelem je stavební firma Skanska DS, kromě ní však na tak rozsáhlé stavbě působí ještě řada dalších dodavatelských firem. Když se to všechno spočítá dohromady, je zde denně v terénu kolem 120 až 140 lidí, osmdesát nákladních vozidel, šestnáct bagrů, stejný počet buldozerů a množství další těžké techniky.

„Dnes už je kompletně rozpracovaný celý šestnáctikilometrový úsek dálnice. V důsledku letošního suchého počasí jsme proti harmonogramu dokonce už asi v dvouměsíčním předstihu. Jsem přesvědčen, že dílo dokončíme v termínu a že už v říjnu 2005 se zde bude jezdit,“ říká Fischer.

Na stavbě se pracuje denně od půl sedmé ráno do půl šesté večer. Na některých technologicky náročnějších objektech se pracuje i o sobotách a nedělích. Motoristé, kteří jedou kolem po současné státní silnici směrem na Brno, ze stavby mnoho nevidí. Ale pokud odbočíte a dojedete až k trase dálnice, zjistíte, že už se zde tvář krajiny zásadně změnila.

Zhruba milion krychlových metrů zeminy změnil své místo. Jsou zde široké zářezy i úhledné násypy, v různém stadiu dokončení je několik mostů a estakád. Těžké tatry sem přivážejí z okolních zemníků a lomů štěrkopísek, kámen i vápno.

„Asi polovinu zeminy pro násypy musíme míchat s vápnem, aby se snížila její vlhkost. Jinak by se nedala zhutnit,“ vysvětluje Fischer. Některé vyšší násypy musí nejméně půl roku zůstat v klidu, aby zemina sedla. Násep se jen monitoruje. To je také jeden z důvodů, proč podle Fischera už nejde stavbu nijak podstatně urychlit a termín zkrátit. Jeden z náspů se bude stavět - v Česku je to vůbec poprvé - dokonce z velkých polystyrénových bloků.

„I kdyby bylo okamžitě po ruce ještě víc peněz, některé technologické procesy mají své lhůty a nejde je urychlit,“ říká ředitel stavby. Největším oříškem je z tohoto hlediska složitá mimoúrovňová křižovatka, kterou celý nový úsek dálnice u Vyškova začíná a kterým se napojuje na již dokončenou dálnici. Doprava se zde musí postupně překládat do jednotlivých jízdních pruhů, současná trasa, která pokračuje ve směru na Olomouc, se nemůže třeba na půl roku zavřít.

Než přišel do Topolan, stavěl v okolí Přimdy - tenkrát ve funkci hlavního stavbyvedoucího - dálnici D5 Plzeň - Rozvadov. Potom ještě působil při rekonstrukci železničního koridoru mezi Huštěnovicemi a Otrokovicemi a byl přímo ředitelem stavby otrokovického nadjezdu u podniku Barum Continental.

„Když později projíždím po dálnici, kterou jsem stavěl, mám takový dobrý pocit. Je to kus mého života. A mám radost z toho, že tato dálnice D1 jistě zdejšímu kraji pomůže. Současná silniční síť tu určitě není dostatečná,“ uzavírá stavitel dálnice.

Podobné pocity má například i stavbyvedoucí Tomáš Hájek: „Člověka těší dělat takovou stavbu. Je to něco jiného, než jenom někde předělávat chodníky.“

 

Autoři:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Historik: Metro mělo původně vést středem magistrály a jezdit přes mosty

  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Z šéfa zahraničního výboru ministrem pro vědu? TOP 09 vybírá ministra

7. května 2024  5:43

TOP 09 pokračuje v hledání ministra pro vědu, výzkum a inovace. Předsednictvo strany se má zabývat...

Vláda má jednat o pomoci ovocnářům, jimž způsobily mrazy milionové škody

7. května 2024  5:34

Vláda má v úterý jednat o pomoci ovocnářům, kterým zničily úrodu jarní mrazy. Program na řešení...

Soud rozhodne o kastracích pro změnu pohlaví, Piráti s tím v koalici neuspěli

7. května 2024

Ústavní soud oznámí, zda operace zůstane podmínkou pro úřední změnu pohlaví. Česko je jedna z...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...