Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Do metra dají pancéřové koše. Každý váží půl tuny a stojí 87 tisíc

  11:57aktualizováno  11:57
Nejdříve v metru byly, pak zase ne a teď se asi vrátí. Po osmi letech se do metra vracejí odpadkové koše, odkud byly odstraněny kvůli hrozbě teroristických útoků. Nové koše jsou odolné proti výbuchu, Prahu budou stát téměř osm milionů korun.

Bombě odolný odpadkový koš BlastGard MTR 91. | foto: Google videos

"Původní koše byly odstraněny jak z prostor nástupišť, tak z vestibulů metra v rámci bezpečnostních opatření po teroristických útocích 11. září 2001 na obchodní centrum v New Yorku," řekl náměstek primátora Rudolf Blažek, který má bezpečnost v metropoli na starosti.

Nové speciální koše budou mít dva ocelové pláště, které mají zabránit tomu, aby se při výbuchu jakékoliv trhaviny roztrhl a zranil okolostojící cestující. Vnitřní plášť výbuch zpomalí a ten vnější ho má zastavit.

Nové koše v metru

Počet nových košů: 90 kusů

Rozmístění košů: trasa A 20 košů, trasa B 25 košů, trasa C 45 košů

Cena košů i s instalací: 7 826 000 korun

Cena jednoho koše: 86 955 korun

Hmotnost koše: 500 kilogramů

Objem koše: zhruba 95 litrů

Z čeho koš bude: z ocele, bude mít dva pláště

Zavedení košů: od 1. března 2010

"Navrhovaný typ je odolný proti výbuchu, respektive výbuch tlumí nebo usměrňuje nahoru ke stropní konstrukci a minimalizuje tak plošné škody," popisuje Blažek. Jejich dodavatele však magistrát ani Dopravní podnik nechtěly prozradit, Jde prý o zahraniční firmu, která si nepřála zveřejnit své jméno.

Vybíralo se ze tří typů košů. Bezpečnostní experti rozhodovali podle několika kritérií, těmi hlavními byla bezpečnost, objem a velikost.

První možností byly průhledné drátěné koše, které jsou nyní k vidění na nástupišti stanice metra Dejvická. Už předloni totiž Dopravní podnik testoval senzory hlídající pohyb v kolejišti a chtěl zabránit tomu, aby lidé odhazovali odpadky na zem. Papíry poletující v kolejišti totiž zkoušku rušily.

Další dvě varianty počítaly s nákupem nízkokapacitních a velkokapacitních ocelových košů s tlumicím účinkem při případném výbuchu.

Koše budou stát 7,8 milionu

Pražský magistrát uvolnil Dopravnímu podniku na nákup 90 košů 7,8 milionu korun, každý koš tak i s osazením ve stanici vyjde bezmála na 87 tisíc korun.

Podle bezpečnostního ředitele pražského Dopravního podniku Antonína Fedorka je nákup košů dobrou investicí. "Když koš ve stanici chybí, zvyšuje to náklady na úklid nejen ve stanicích, ale i v tunelech, kam průvan odpadky odnáší," vysvětluje Fedorko.

Jsou koše bezpečné?

Na video, které zkouší bezpečnost košů, se podívejte zde

Za úklid podlah vestibulů ve všech šedesáti stanicích platí dopravce ročně 750 tisíc korun. Díky odpadkovým košům by se tato částka mohla snížit.

Bombě odolný odpadkový koš BlastGard MTR 91.

Obsah koše je skoro sto litrů a úctyhodná je i jeho hmotnost. Bude vážit 500 kilogramů. Technici Dopravního podniku nyní musí vyřešit otázku, jak půltunová monstra na nástupiště dostanou.

Bombě odolný odpadkový koš BlastGard MTR 91.

Koše nebudou zatím umístěny ve všech stanicích. Na trase A jich bude 20, na trase B 25 a na "céčku" celkem 45 protiteroristických odpadkových košů. Nejvíce jich bude ve třech přestupních stanicích, na konečných a ve stanicích, kudy prochází nejvíce cestujících.

Bombě odolný odpadkový koš BlastGard MTR 91.

"V budoucnu bychom je rádi instalovali všude. Je to celosvětový trend, aby koše v takových prostorách byly bezpečné," dodává bezpečnostní ředitel Dopravního podniku Antonín Fedorko.

Bombě odolný odpadkový koš BlastGard MTR 91 po výbuchu.

Prvních 90 košů by mělo být na svých místech nejpozději 1. března příštího roku. Podle Fedorka jsou ale koše jen první věcí, která má v budoucnu výrazně zlepšit bezpečnost v metru.

V metru bude bezpečněji

Bezpečnostní opatření ale mohou zajít ještě dál. Třeba ve washingtonském metru umí speciální koše výbušninu i odhalit.

V Praze se cestující zatím musí spolehnout hlavně na dispečery ve stanicích. Ti si mají všímat, zda na nástupištích neleží podezřelé předměty. Bezpečnostní experti navíc sázejí na turnikety. Dopravní podnik už na jejich zavedení vypsal výběrové řízení a chce je začít instalovat příští rok.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nová kniha vydaná olomouckou filozofickou fakultou má ukázat mylnost stereotypů...
Kniha o slovenských Romech má bourat stereotypy i formou, čte se odzadu

Neobvyklou knihu vydala olomoucká filozofická fakulta. Shrnuje výsledky studie vědců zkoumající romské obyvatele čtyř slovenských vesnic a na příkladech...  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.