Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Do Krkonoš vypustíme tramvaje i soupravy metra, plánují projektanti

  15:19aktualizováno  15:19
Vozy pražského metra v Krkonoších nejsou tak bláznivá představa, jak by se mohlo zdát. V hlavách architektů a projektantů vznikají nápady, jako je cestování tramvají pod sjezdovky v Rokytnici nad Jizerou, trolejbusem na Mísečky či železnicí plnou tunelů do Pece pod Sněžkou a dál do Polska.

Sdružení Krkonošské metro získalo od pražského Dopravního podniku dva vyřazené vozy pražského metra, na kterých bude testovat ekologický a úsporný pohon. | foto: Sdružení Krkonošské metro

Nejaktivnější z nich je sdružení s názvem Krkonošské metro. "O veřejnou dopravu se zajímám už od dětství, kdy jsem si oblíbil vlaky a tramvaje," popisuje jednatřicetiletý generální ředitel spolku Karel Jakubů.

Vlakem pod Sněžku

Krkonošskou novinkou má být prodloužení dráhy do Pece pod Sněžkou.

Čtrnáctikilometrová trať z dílny Ivana Šíra má vést několika tunely a přes 10 zastávek, které projektovali architekti Roman Koucký a Jakub Cígler.

Stát by měla 12,5 miliardy, peníze však zatím nejsou.

Za jedenáct let fungování sdružení Jakubů do svých projektů investoval několik set tisíc korun. A docílil toho, že získává partnery. Navíc si ho pod svá křídla vzala i Fakulta dopravní ČVUT.

"Byl by hřích něco takového nepodporovat," říká její děkan Miroslav Svítek.

Jakubů, který sám na této fakultě studuje, pro svůj projekt nadchnul několik svých spolužáků a vyučujících. Ti ve výuce projektují novou krkonošskou dopravní síť nebo zbrusu nová vozidla, která by po jejich tratích měla jezdit.

"Loni se nám navíc podařilo od pražského Dopravního podniku získat dva vyřazené vozy pražského metra, na kterých teď budeme testovat alternativní pohon, který je ekologický a úsporný," říká Jakubů, který chce od státu převzít stávající železnici do Rokytnice nad Jizerou. Tam by vedle testů nových vlaků rád vozil i cestující.

Starostové jsou zatím zdrženliví

Starostové obcí, kterých se nové nápady týkají, se k nim zatím stavějí zdrženlivě. "Když tu trať nepostavil hrabě Harrach, už se to asi nedá dohnat," říká Hana Růžičková, starostka Pasek nad Jizerou, kam by měla vést jedna z nových drah.

"V současné době dokončujeme studii proveditelnosti, díky níž budeme moci žádat o dotace. V létě vyjedeme do hor s naším propagačním autobusem, abychom starosty o projektu informovali," plánuje Jakubů.

Pro provoz na trati č. 042 a zajíždění do centra Rokytnice nad Jizerou počítá společnost Krkonošské metro v první fázi s úpravou tramvají typu T3 tak, aby mohly jezdit i po neelitrifikovaných úsecích.
Návrh monorailu mezi Vrchlabím a Špindlerovým Mlýnem od profesora Tučného.

Například starosta Semil Jan Farský už inspiraci přiznává. "Plánujeme zavést linku městské dopravy a určitě využijeme návrhy sdružení," říká starosta.

Nedávná doba je podobně ambiciózních nápadů plná. V roce 1989 například výzkumníci ze Žiliny navrhli řešení dopravy v Krkonoších pomocí magnetické rychlodráhy.

Plnou verzi prezentačního videa navrhované trati do Pece pod Sněžkou se všemi zastávkami najdete zde.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ludmila Havránková poblíž dálnice D11 v Hradci Králové (21.8.2017).
O dostavbu D11 jim nešlo, hrálo se o pozemky, říká statkářka Havránková

Statkářka Ludmila Havránková bude už navždy spojována s dálnicí D11 u Hradce Králové. Odmítá, že to byla ona, kdo na roky zastavil výstavbu, ačkoli pro mnohé...  celý článek

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...
Vláda koupí a nechá zbourat vepřín v místě, kde za války trpěli Romové

Vepřín v Letech u Písku zmizí. Vláda se jednomyslně rozhodla koupit ho a zbourat. „Není důstojné, aby na místě, kde zemřelo několik set obyvatel, z toho dvě...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ke kůrovci se přidala vichřice. Z Bruntálska postupně mizí lesy

Místo klidu a čerstvého vzduchu lesní dělníci a těžká technika. V lesích na Bruntálsku se kromě těžby kůrovcového dřeva likvidují škody po vichřici z minulého...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.