Tramvaj se stěhuje ze zahrady ve Slavkově u Opavy nejprve do depa v Krnově. Do...

Tramvaj se stěhuje ze zahrady ve Slavkově u Opavy nejprve do depa v Krnově. Do Jihlavy se přesune až po případné rekonstrukci. Na to musí jihlavští zastupitelé v úterý odpoledne uvolnit stovky tisíc korun. | foto: Magistrát Jihlava

Do Jihlavy se vrací první tramvaj, u Opavy sloužila jako seník

  • 28
Do Jihlavy se vrátí vůbec první tramvaj, která tam před více než sto lety začala jezdit. Historický vůz, který sloužil jako seník, město odkoupilo. A v úterý jihlavští zastupitelé schválili i 1,5 milionu korun z městského rozpočtu na její renovaci. Zatím není jasné, kde přesně bude v krajském městě opravená historická tramvaj stát.

V roce 1909 byla prvním vozem jihlavské MHD. Desítky let pak tramvaj sloužila jako seník ve Slavkově u Opavy. Radnice nyní historický vůz od majitele odkoupila. 

Jezdila do roku 1955. Od té doby kryla seno před deštěm

Šestatřicet let tramvaj sloužila Rudolfovi Chromému ze Slavkova. "V roce 1976 jsem chtěl koupit zahradu," začal dvaasedmdesátiletý Chromý, jenž tehdy pracoval v družstvu ve Slavkově jako zootechnik. "Tramvaj už na ní stála. Překryl jsem jí pálenou taškou a díky tomu vydržela," říká.

Desítky let jí používal jako seník. "Každý rok do ní přišlo pár tun sena, to jsem měl pak pro králíky přes zimu. Z jedné strany jsem ho mohl dveřmi přidávat a ze druhé jsem vyzrálé seno bral," dodal chovatel králíků.

Že tramvaj je vůz, který v roce 1909 zahájil provoz MHD v Jihlavě, neměl tušení. „To jsem zpočátku netušil. Ale pak tu byli zájemci nejen z Jihlavy, tak jsem přišel na to, jakou pamatuje historii,“ vylíčil. První zájemci se objevili po roce 1989.

Návrat tramvaje na původní místo má podle něho význam. "Byla vyrobená ve Štýrském Hradci, pak jezdila v Jihlavě, odkud se roku 1948 dostala do Opavy, kde jezdila do roku 1955. A je to první tramvaj, která se dostala do Slavkova a asi jediná," zavtipkoval muž.

Městští zastupitelé v úterý rozhodli uvolnit z rozpočtu města 1,5 milionu korun na její renovaci. 

"Tramvaj už viděli odborníci a ti odhadují, že náklady na renovaci nebudou tak velké, jako v případě jiných renovací obdobného typu, které vychází i na více než dva miliony korun. Podle odhadů by se měla vejít do 1,5 milionu korun," řekl jihlavský primátor Jaroslav Vymazal.

Podle informací MF DNES vyšla koupě tramvaje radnici na 30 tisíc korun. Po odkoupení se tramvaj přemístila do depa v Krnově.

"Je ve firmě Olpas Moravia, která historické vozy opravuje," potvrdil Luděk Bohuňovský z občanského sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů.

"Je to jednička. Jedna z prvních dvou tramvají, které v Jihlavě ten provoz tramvajové dopravy zahajovaly," dodal Bohuňovský.

Ne všichni jsou však z nápadu tak nadšení. "Dopravní podnik se v tomto případě neangažuje. O tom záměru nevím a na to téma se se mnou nikdo nebavil. Podle mě to bude poměrné drahé," sdělil ředitel jihlavského Dopravního podniku Josef Vilím.

Poslední koleje jsou jako památka v mostě U Jánů

V Jihlavě tramvaje nejezdí od roku 1948. Poslední část tramvajových kolejí je usazená v historickém secesním mostě U Jánů. Ten před více než sto lety vznikl právě z důvodu budování tramvajové linky z hlavního vlakového nádraží do centra Jihlavy. Při rekonstrukci mostu, která byla dokončená letos, byly koleje do dlažby navráceny.

Přestože historická tramvaj sloužila jako seník, mnohé detaily, například cedulky s upozorněními cestujícím, jsou původní a více než sto let staré.

A nyní se tedy nabízí možnost, že by se tramvaj číslo 1, která most U Jánů kdysi otevírala slavnostní jízdou, na něj mohla vrátit. Natrvalo.

"Opravený most je krásná kulturně technická památka, která se stává jedním z koridorů pro pěší a bude to významný uzel cyklistické dopravy ve městě. Tramvaj by mohla sloužit třeba jako turistický informační stánek, nebo jako drobné občerstvení. Tramvaj je dnes v podstatě součástí historického dědictví spojeného s počátky městské hromadné dopravy ve městě," řekl Vymazal.

Tramvaj by tam byla ohlídaná i proti vandalům. "Na mostu U Jánů lze tramvaj nasvítit a sledovat bezpečnostní kamerou, či zabezpečit elektronicky," naznačil mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis. Za secesním mostem navíc radnice plánuje vytvoření relaxačního koutku s posezením.

V létě na most, v zimě na náměstí. Třeba jako stánek

Nabízí se však i více míst v krajském městě, kde by historická tramvaj mohla stát. Třeba u hlavního nádraží, před Dopravním podnikem, anebo na Masarykově náměstí v místě, kde tramvajová linka začínala, tedy u dnešní provozovny Mc Donald's.

"Třeba přes letní sezonu by mohla být na mostě a přes zimu na náměstí, kde by se mohla využít v souvislosti se svatým Martinem, Mikulášem a vánočním obdobím," nastínil Vymazal.

V záloze byla také varianta pro případ, že by zastupitelé rozhodli peníze na opravu vozu neuvolnit.

"Předsedovi našeho sdružení Viktoru Novákovi slíbili, že kdyby město Jihlava peníze na rekonstrukci nakonec neuvolnilo, že by to v Krnově nenechali a že by nám to torzo tramvaje předali," vysvětlil Bohuňovský.

"Bylo by škoda, když se díky detektivním schopnostem několika nadšenců nakonec podařilo tramvaj vypátrat, nevyužít této příležitosti, nezrekonstruovat ji a na nějakém místě, kde dráha byla, ji nevystavit," řekl Vymazal.

Na opravu historického vozu tramvaje by po schválení renovace mělo být vypsané výběrové řízení. Očekávaná doba potřebná na její renovaci je rok až rok a půl. Podle Vymazala by se do Jihlavy mohla vrátit nejdříve na jaře roku 2014.

Secesní most U Jánů v Jihlavě, kde by mohla být první tramvaj vystavena.

Secesní most U Jánů v Jihlavě, kde by mohla být první tramvaj vystavena.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue