"Jednoho jsme kvůli bolestem v oblasti bederní páteře odvezli na traumacentrum do Motola, kdyby tam náhodou byla zlomenina," řekl iDNES ředitel pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz.
Oba dělníci na místě pracovali u výkopu. Když se pohybovali na okraji jámy, chodník se pod nimi zřítil a spadli asi do čtyřmetrové hloubky. "Jeden z nich vylezl sám, nic se mu nestalo," dodal Schwarz.
Na místě zasahovali také hasiči. "Termovizí jsme zjišťovali, jestli pod zemí ještě někdo není. Teď to tam spolu s báňskou záchrannou službou zajišťujeme," uvedl pracovník hasičského vyšetřovacího dispečinku.
Do jeskyně by se vešel autobus
Prasklé potrubí tentokrát zřejmě způsobí více komplikací, než bývá obvyklé. "Pane, tudy to nepůjde, pod tím chodníkem je díra, že by se tam vešel autobus. Musíte to obejít," posílal městský strážník muže na protější chodník.
Z povrchu se místo jeví nevinně. "Vozovku však drží pouze koleje, hned pod nimi je dutina deset krát deset metrů a pět metrů na výšku," vysvětlil městský statik Petr Macháň.
Jeskyni vymlel proud, který se ve středu valil z trhliny ve vodovodní přípojce. "Šlo to velice rychle, protože v těchto místech tvoří podloží samý písek a ten rychle odtéká. Určité riziko, že na místo najede tramvaj, tady bylo," potvrdil Macháň.
Podobné drama se ale v tu chvílí odehrávalo v podzemí. Na havárii totiž upozornili dělníci Metrostavu, kteří kousek od místa havárie v osmnáctimetrové hloubce razí kolektor. Do stavby se jim začala valit voda.
"Život jim možná zachránil bagr, protože když se začala dovnitř valit voda, tvořil jakousi přehradu mezi dělníky a vodou," řekl o napjaté situaci v podzemí mluvčí Metrostavu František Polák.
Příčinu havárie zatím odborníci zjišťují, ale shodují se na tom, že podobnou nehodu za posledních deset let v Praze nepamatují.
"Přípojky jsou v těchto místech staré a tehdy se dělaly ze šedé litiny. Ta je velice křehká," nastínil možný problém manažer centrálního dispečinku Pražských vodovodů a kanalizací Jan Záveský.
Budovy ohroženy nejsou
Čtvrteční šetření rozptýlilo prvotní obavy statiků, že by mohly být narušeny i okolní domy. Palác Ligna je podle Macháně železobetonová budova se dvěma suterény a základovou deskou.
"Hloubka založení a celková tuhost objektu dává záruku, že se nic nestane," řekl statik. Odborníci měří, zda dům neklesá, dosud se nepohnul. Protější dům byl kvůli stavbě kolektoru již dříve důkladně staticky zajištěn.
V dopravě vznikl kolaps
Havárie způsobila kolaps v dopravě. Tramvaj číslo 3 jezdí po trase Vltavská - Strossmayerovo náměstí - Čechův most - Malostranská - Staroměstská - Národní divadlo - Národní třída - Karlovo náměstí.
Linka 9 jede z Újezdu přes Malostranskou - Náměstí Republiky a Masarykovo nádraží. Linka 14 je odkloněna přes zastávky Karlovo náměstí - Národní třída - Újezd - Malostranská - nábřeží Kapitána Jaroše. Linka 24 jezdí po trase Bílá labuť - náměstí Republiky - Čechův most - Staroměstská - Národní třída - Karlovo náměstí.
Noční linky 51, 52, 54, 55 a 56 jezdí přes Staroměstskou - Národní divadlo a Národní třídu na Karlovo náměstí. Tramvaj číslo 58 pak jede přes Újezd a Malostranskou.
V úseku Strossmayerovo náměstí - Karlovo náměstí je v nočním provozu zavedena náhradní autobusová doprava X54, která zastavuje ve stanicích tramvají Nábřeží kapitána Jaroše, Dlouhá třída, Náměstí Republiky, Masarykovo nádraží, Dlážděná, Jindřišská, Karlovo náměstí a na křižovatce Václavské náměstí - Jindřišská.