Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hangáry Staré Aerovky ožívají. Stěhují se tam bombardéry a bitevníky

  14:41aktualizováno  14:41
Koncem dubna se ve zrekonstruovaných historických hangárech Staré Aerovky v pražských Letňanech otevře nová letecká expozice. Díky dotacím z Norských fondů se podařilo dřevěné budovy z první poloviny minulého století opravit do původního stavu. Budou v nich bombardéry a bitevníky československého letectva.

„Stará Aerovka není jen průmyslový areál. Je to místo, kde se psala historie a místo se silným příběhem,“ řekl při slavnostním představení zrekonstruovaných hangárů ministr obrany Martin Stropnický.

Areál Staré Aerovky v současnosti vlastní státní podnik LOM Praha. Je to unikátní komplex prezentující architekturu spojenou s počátky československého letectví i rozvoj letecké techniky v průběhu druhé světové války.

Před několika lety byly letecké hangáry ministerstvem kultury prohlášeny za kulturní památku. Majitelům se s pomocí norských fondů podařilo uvést do původního stavu zatím dva hangáry číslo V. a VI. Ty byly na současné místo přestěhovány z nedalekého kbelského letiště během nacistické okupace v letech 1940 a 1941.

Nynější vlastník LOM Praha získal podle manažerky projektu Věry Polanecké budovy ve špatném technickém stavu, když hrozilo jejich zřícení. „Podařilo se ale zachovat místo, kterým kráčely dějiny československého letectví,“ uvedla s tím, že z norských fondů se podařilo získat na rekonstrukci 23 milionů korun a dalších šest milionů pak poskytl podnik LOM.

„Zachraňujeme něco velice důležitého pro budoucí generace. A je také důležité toto dědictví zpřístupnit veřejnosti,“ řekla norská velvyslankyně Siri Ellen Sletner.

Oba hangáry byly zrekonstruovány s maximálním ohledem na výběr originálních materiálů a dodržení původních technologických postupů. „Díky jedinečné zachovalosti se tak areál řadí k evropským unikátům,“ konstatoval ministr Stropnický.

Větší z hangárů bude sloužit Vojenskému historickému ústavu (VHÚ). Ten zde vystaví především bombardovací a dopravní letouny ve službách československého letectva. Zvláštní místo zde bude mít také výstava zabývající se československým a norským odbojem za druhé světové války.

Fotogalerie

Podle ředitele VHÚ Aleše Knížka zde bude vystaven i Iljušin Il-28, tedy největší bombardovací letoun používaný československým letectvem. Postupně restaurován přímo v hangáru bude také unikátní Petljakov Pe-2, který ústav získal právě z Norska. Na světě se přitom dochovaly pouze čtyři exempláře.

„Předpokládáme, že tak do pěti let by mohl být celý. Zatím je k vidění pouze jeho přední část. Budeme ho skládat jako mozaiku,“ nastínil Knížek. Na restaurování čeká za hangárem už také letoun Su-7.

V menším hangáru už je nyní prakticky připravena letecká expozice letounů Aero. Kromě stroje A-18 z roku 1923, který vzlétl na nebe právě z tohoto hangáru, také cenné prototypy XL-29-2, L-39X-02 a novodobý L-159.

Další dva hangáry v bezprostřední blízkosti by se podle Knížka měly dočkat rekonstrukce v dalších letech.

Autor: natoaktual.cz


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.