Do EU za řeckou kávou a irským pivem

  • 34
"Vítejte ve společenství" se stane centrálním heslem hlavní fáze vládní eurokampaně, která začne v televizi, rozhlasu, časopisech a billboardech 1. května. Řecký kníratý kavárník postává u dveří svého podniku a láká Čechy, aby přijeli: vždyť má místa dost.

Mladý Ir se přidává a neopomene zdůraznit, že irské pivo je velice dobré. Spolu s nimi i další, například rakouská důchodkyně, španělská řidička autobusu či portugalský rybář, budou v následujících týdnech zvát Čechy do evropského společenství.

Jejich příběhy a zkušenosti ze vstupu do Evropské unie vyplní dosud utajované televizní a rozhlasové spoty, billboardy, časopisy a internet, a to dva týdny před hlasováním. "Jejich poselství nám má sdělit, že jsme v EU vítáni," vysvětluje strategii informační kampaně její ředitelka Jana Adamcová. Česká kampaň se tak odliší například od maďarské, v níž vláda spíše apelovala na lidi, že vstup do EU je nezbytný.

Žádné reklamní tváře
"Opravdu nechceme propagandu. Ta kampaň bude velice střízlivá," říká Adamcová o vizuální čísti kampaně, kterou zdarma vymyslely agentury Leo Burnett, Mark/BBDO a McCann Erickson Prague.

Aby byly reklamní spoty co nejautentičtější, natáčely se vždy v zemi původu účinkujícího. Lidé v nich mluví (mateřštinou s českými titulky) o vlastní zkušenosti ze vstupu jejich země do EU. "Jsou to reální lidé, žádné vysmáté reklamní tváře," říká Adamcová.

Ministerstvo zahraničí, které vládní evropskou kampaň garantuje, už loni na podobné téma billboardy vylepilo, ale s nepříliš velkým úspěchem. Nešlo sice o příběhy, ale jen o fotografie švédské hospodyně či portugalského rybáře s otázkou: Víte co jim (ne)přinesl vstup do EU?

Dva týdny před referendem se tón kampaně změní. Z příběhů se přejde na apel, aby lidé k referendu vůbec přišli. Na billboardech a v televizi se proto objeví kapesník s uzlem pro ty, kteří by mohli zapomenout.

I když počet hlasujících lidí nemá vliv na platnost referenda, někteří odborníci se obávají podobně nízké účasti jako při referendu v Maďarsku (45 procent). Nezájem občanů by byl brán jako vyjádření skepse k unii. Zatím se podle průzkumů k referendu chystá v průměru okolo sedmdesáti procent Čechů.

"Maďarský model nám hrozí v případě, že bude slyšet a vidět jen jednu stranu, tedy příznivce. To by pak pro značnou část veřejnosti mohlo působit jako vyřízená záležitost," míní sociolog Jan Herzmann.

Eurokampaň se neomezí jen na televizi či velkoplošné plakáty. Téměř čtyři a půl milionu domácností dostane v průběhu května hlavní leták, v jehož úvodu pozdraví občany premiér Vladimír Špidla a popřeje jim šťastnou ruku v referendu.

Na dalších stránkách bude následovat popis přístupové smlouvy k EU, kterou tuto středu Česká republika podepsala v Aténách. Adamcová však slibuje ještě překvapení, o nichž zatím mlčí (v Budapešti vznikl symbolický pontonový most přes Dunaj). Po hlasování, které, jak vládní reprezentanti věří, rozhodne o vstupu, se tentokrát už jen na billboardech objeví plakáty s poděkováním za účast na referendu.


Video