Jak Češi vzácný letoun Lockheed Electra L 10A, s nímž létal i Jan A. Baťa, získali?
"Musíte se obrnit trpělivostí, protože Jim Almond se s námi nebavil, natož aby nás alespoň přijal. Neměl nejmenší důvod prodávat nějakým Čechům jedinou letu schopnou Electru, která se dochovala," vysvětluje Milan Mikulecký ze společnosti Letiště Točná.
Včera nicméně Electra odstartovala z hangáru Jima Almonda do opraven v Dallasu odkud se po generální opravě vydá do Česka. Stal se zázrak? Když už to po několikaletých pokusech Mikulecký s přáteli vzdával, zmínil se poradci senátora Johna McCaina (kandidoval za republikány proti Baracku Obamovi na prezidenta) Františku Formánkovi, zda by se McCain za Čechy nepřimluvil. A on si na to při prezidentské kampani vzpomněl. Almond totiž patří k mecenášům republikánů.
"Říkáš, že se o moji Electru zajímají Čechoslováci? To ale měli říct dřív odkud jsou. Jako stíhač US Air Force jsem totiž nad Československem ve druhé světové válce létal a kulomety svého mustangu pěkně pocuchal několik nacistických železničních a automobilových konvojů. Tak ať ti kluci přijdou. Možná jim tu Baťovu Electru prodám."
Po dlouhých jednáních o tom, co Češi chtějí s letounem podniknout, Almond nakonec kývl a prodal Electru společnosti Točná (podle informací MF DNES v ní jsou kromě Iva Lukačeviče i další podnikatelé) za několik desítek milionů korun. "Jeho skutečná cena je ale téměř nevyčíslitelná," připomíná Mikulecký.
S Electrou 10A nelétal jen Baťa. Pilotovali ho i pozdější hrdinové britského Královského vojenského letectva (RAF) Jan Šerhant s Oldřichem Doležalem. A jako jediný luxusní stroj pro hlavy států a vlivné podnikatele se za druhé světové války zúčastnil i válečných protiponorkových operací.
Electra by měla do Česka přilétnout již za několik měsíců a ministr kultury Jiří Besser se domnívá, že má všechny předpoklady, aby se stala chráněnou technikou památkou. Společnost Točná již nyní buduje klimatizovaný hangár, kde bude letoun přístupný veřejnosti.
Lockheed Electra L 10ALetadlo bylo celokovové se skořepinovým trupem a nápadně se zužujícím křídlem, vybaveným vztlakovými klapkami. Původně navržená jednoduchá svislá ocasní plocha byla na základě testů v aerodynamickém tunelu nahrazena dvojitou. Motory poháněly dvě dvoulisté kovové vrtule, které byly stavitelné. Kabina byla dimenzována pro deset cestujících a dva členy posádky. Rozpětí: 16,7 m |