Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Do Česka se vrací legendární letoun Electra, létal s ním Baťa i hrdinové RAF

  23:04aktualizováno  23:04
Česku se podařilo získat světově jedinečnou technickou památku - letu schopný stroj Lockheed L 10A, který byl nasazen i proti nacistům. Letadlo získali čeští nadšenci od amerického multimilionáře a sběratele, který jakákoli jednání o prodeji stroje léta striktně odmítal.

Jak Češi vzácný letoun Lockheed Electra L 10A, s nímž létal i Jan A. Baťa, získali?

"Musíte se obrnit trpělivostí, protože Jim Almond se s námi nebavil, natož aby nás alespoň přijal. Neměl nejmenší důvod prodávat nějakým Čechům jedinou letu schopnou Electru, která se dochovala," vysvětluje Milan Mikulecký ze společnosti Letiště Točná.

Včera nicméně Electra odstartovala z hangáru Jima Almonda do opraven v Dallasu odkud se po generální opravě vydá do Česka. Stal se zázrak? Když už to po několikaletých pokusech Mikulecký s přáteli vzdával, zmínil se poradci senátora Johna McCaina (kandidoval za republikány proti Baracku Obamovi na prezidenta) Františku Formánkovi, zda by se McCain za Čechy nepřimluvil. A on si na to při prezidentské kampani vzpomněl. Almond totiž patří k mecenášům republikánů.

Legendární letoun Electra se do Česka vrací po 71 letech.

Legendární letoun Electra se do Česka vrací po 71 letech.

"Říkáš, že se o moji Electru zajímají Čechoslováci? To ale měli říct dřív odkud jsou. Jako stíhač US Air Force jsem totiž nad Československem ve druhé světové válce létal a kulomety svého mustangu pěkně pocuchal několik nacistických železničních a automobilových konvojů. Tak ať ti kluci přijdou. Možná jim tu Baťovu Electru prodám."

Po dlouhých jednáních o tom, co Češi chtějí s letounem podniknout, Almond nakonec kývl a prodal Electru společnosti Točná (podle informací MF DNES v ní jsou kromě Iva Lukačeviče i další podnikatelé) za několik desítek milionů korun. "Jeho skutečná cena je ale téměř nevyčíslitelná," připomíná Mikulecký.

S Electrou 10A nelétal jen Baťa. Pilotovali ho i pozdější hrdinové britského Královského vojenského letectva (RAF) Jan Šerhant s Oldřichem Doležalem. A jako jediný luxusní stroj pro hlavy států a vlivné podnikatele se za druhé světové války zúčastnil i válečných protiponorkových operací.

Electra by měla do Česka přilétnout již za několik měsíců a ministr kultury Jiří Besser se domnívá, že má všechny předpoklady, aby se stala chráněnou technikou památkou. Společnost Točná již nyní buduje klimatizovaný hangár, kde bude letoun přístupný veřejnosti.

Lockheed Electra L 10A

Letadlo bylo celokovové se skořepinovým trupem a nápadně se zužujícím křídlem, vybaveným vztlakovými klapkami. Původně navržená jednoduchá svislá ocasní plocha byla na základě testů v aerodynamickém tunelu nahrazena dvojitou. Motory poháněly dvě dvoulisté kovové vrtule, které byly stavitelné. Kabina byla dimenzována pro deset cestujících a dva členy posádky.

Rozpětí: 16,7 m
Délka: 11,8 m
Výška: 3,1m
Hmotnost: 2 814 kg
Vzletová hmotnost: 4 423 kg
Maximalní rychlost: 332 km/h
Cestovní rychlost: 293 km/h
Stoupavost: 5,1 m/s
Dostup: 6.600 m
Dolet: 1.300 km
Motor: 2 x Pratt & Whitney Wasp Junior

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Programátoři Ivan Buchta a Martin Pezlar. Řecký soud začal po letech znovu...
Čeští programátoři unikli řeckému vězení, chtějí se však soudit dál

V Řecku hrozilo dvěma Čechům dvacet let za špionáž, vybojovali podmínku. Teď chtějí čistý trestní rejstřík. Fotili prý jen to, co ostatní turisté na ostrově.  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.