Dno Mexického zálivu pokrývá ropa a krabi obsahují rozpouštědla, tvrdí vědci

Američtí vědci našli na dně Mexického zálivu velké množství ropy a v tělech tamních mořských živočichů stopy chemikálie určené k rychlejšímu rozpadu toxické suroviny. Tým odborníků z University of Southern Mississippi zkoumal dopady ropné katastrofy po explozi na plošině Deepwater Horizon na mořský ekosystém v oblasti.

Ochránci zvířat vypouštějí do Mexického zálivu želvu, kterou zachránili před ropnou skvrnou (21. října 2010) foto: AP | foto: AP

Vědci na palubě dvou lodí zkoumali moře do vzdálenosti 220 kilometrů od zničeného vrtu Macondo. Ve vzorcích vody a půdy ze dna Mexického zálivu objevili jak částečně rozpuštěnou ropu, tak velmi husté chuchvalce této látky.

"Jasně se ukazuje, že na dně moře je obrovské množství ropy," řekl vedoucí týmu Kevin Yeager. Podle něj je ještě třeba chemicky ověřit, zda ropa pochází z vadného vrtu. Vzhledem k tomu, z jaké oblasti vzorky pocházejí, je to prý vysoce pravděpodobné.

Výsledky výzkumu jsou v rozporu s tím, co zatím uváděly americké úřady a provozovatel plošiny společnost BP. Podle nich se naprostá většina uniklé ropy vytratila. Podle úřadů surovinu buď rozpustily použité chemické dispergátory (rozpouštědla), nebo ji zlikvidovali mořští mikrobi, kteří se ropou živí.

Pláž na Grand Isle

Takhle vypadala v srpnu pláž na Grand Isle v Louisianě. Místo rybářů a rekreantů ji obsadili odklízeči ropy.

Jejich tvrzení ale už dříve popírali i další vědci, například týmy odborníků z Floridy a Georgie. Prvně jmenovaní už v srpnu varovali, že rozpouštědla mohla poslat ropu na dno až v podmořském kaňonu nedaleko západní Floridy. Jejich kolegové z Georgie tvrdili, že v Mexickém zálivu zůstává až 80 procent uniklé suroviny (více o jejich zjištění čtěte zde).

Yeagerův tým nyní také zjistil, že na dně moře se táhnou pásy vody, v níž téměř chybí rozpuštěný kyslík. Tento jev mají pravděpodobně na svědomí právě mikrobi pojídající ropu. Při jejím ničení totiž spotřebují velké množství kyslíku obsaženého ve vodě, a ta se tak stane neobyvatelná pro většinu ostatních živočichů.

Lovci mořských plodů při odklízení ropy pro BP.

Vědci rovněž objevili, že v tělech larev mořských krabů jsou stopy po dispergátorech, které se hojně používaly při likvidaci obří ropné skvrny. Ekologové přitom upozorňovali, že není známo, zda proniknutí chemikálií do těla živočichů nepoškodí potravní řetězec v Mexickém zálivu.

Lovci krevet, krabů a ústřic z postižené oblasti se ale od začátku katastrofy obávají, že zbytek Američanů bude mít z mořských plodů z Mexického zálivu obavy, a nebude je proto kupovat (o životě, obavách a problémech rybářů z Bayou La Batre v Alabamě čtěte zde).

Únik ropy v mexickém zálivu

Ekologická katastrofa v Mexickém zálivu začala 20. dubna, kdy explodovala těžební plošina Deepwater Horizon. Z vrtu v hloubce 1 500 metrů začala unikat toxická surovina a její proud se podařilo zastavit až v polovině července. Do moře se tak dostalo až 650 milionů litrů ropy. Ropná havárie byla nejhorší v dějinách Spojených států (vše o ropné havárii v Mexickém zálivu čtěte zde).

Mexický záliv

V Barceloně demonstrovalo na 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska...
V Barceloně demonstrovalo půl milionu lidí za nezávislost Katalánska

V Barceloně demonstrovalo 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska a proti vazbě separatistických předáků. Uvedla to katalánská policie. Rozhodnutí španělského...  celý článek

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Neustoupíme, dušují se Katalánci. Jsou ochotni za nezávislost umírat?

Katalánský regionální parlament hodlá dál bránit suverenitu regionu a demokracii, sdělila v sobotu jeho předsedkyně Carme Forcadellová. Politička tak reagovala...  celý článek