Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Už žádné přejeté dítě. Obec chce semafor, který pustí jen pomalá auta

  12:46aktualizováno  12:46
Vážná středeční nehoda, při níž málem přišla v Dlouhé Brtnici na Jihlavsku o život osmiletá dívenka, rozčílila obyvatele obce. Žádají opatření, aby se podobná nehoda už neopakovala. Co se silnicí první třídy provést, budou řešit zastupitelé. Pomoci by mohl inteligentní zpomalovací semafor.

Dívku kamion srazil na přechodu pro chodce. Dlouhá Brtnice chce dopravu na hlavním tahu zpomalit, řešení odborníci vidí v pořízení inteligentního zpomalovacího semaforu.

Přes Dlouhou Brtnici vede vytížená silnice první třídy číslo 38 od Jihlavy na Znojmo a Vídeň. Obec se nachází v dolíku, z obou stran tam z kopců tisíce vozů denně přivádí široká rovná silnice. Padesátku tam dodržuje málokterý řidič.

"U silnice máme radar, jako jedni z prvních v republice jsme začali používat i plastovou figurínu policisty. Nestačilo to," říká starosta Luboš Krátký. "Hlavně kamiony tudy lítají velice rychle. Dokonce dennodenně troubí na auta před sebou, která si dovolila zpomalit," popisuje.

Jak se středeční nehoda udála a jakou vinu na ní její účastníci mají, policie stále vyšetřuje. "Musíme jednoznačně určit míru zavinění a to nějaký čas trvá," konstatovala policejní mluvčí Dana Čírtková.

Osmiletá dívka přebíhala před půl šestou večer silnici po přechodu pro chodce. Údajně spěchala do kostela. Tam už ale nedoběhla. Polský kamion s návěsem jedoucí od Jihlavy ji srazil (více o nehodě čtěte zde).

"Z nejhoršího je snad už venku," věří starosta Krátký. Dívka leží v brněnské nemocnici. Podle starosty je v umělém spánku. "Už prý pominul otok mozku, dívka má ale zlomený osmý obratel a pohmožděné plíce," popsal.

Aby se podobné tragédie neopakovaly, chce Dlouhá Brtnice jednat. Její zastupitelé se zvýšením bezpečnosti chodců budou zabývat a budou přemýšlet, jak jí napomoci.

Zpomalovací světla by se v obci líbila policii i ŘSD

Podle starosty by možná pomohly inteligentní zpomalovací semafory. Permanentně na nich svítí červená a když se blíží auto, které jede nejvýše padesátikilometrovou rychlostí, přeblikne na zelenou. Rychle jedoucí auto musí zpomalit, případně úplně zastavit.

"Je to prakticky jediné možné řešení, jak dopravu na silnici první třídy zpomalit. Myslím, že na příjezd do Dlouhé Brtnice od Jihlavy by se semafory přímo hodily," přemýšlí Marie Tesařová, ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic.

K umístění semaforů se musí vyjádřit i policie. "Ke každému opatření na silnicích se vyjadřuje náš dopravní inženýr, musel by i k tomuto. Každé opatření, které přispívá ke zvýšení bezpečnosti na silnicích, ale podporujeme," pravila Čírtková.

Podle Tesařové ale bude muset peníze na semafor sehnat obec sama, státní příspěvek na něj čekat nelze. "Semafory jsou věcí obce, dotační tituly na ně poskytuje i Kraj Vysočina," poradila, kam by se mohla obec obrátit o pomoc.

Sám starosta Dlouhé Brtnice je k prvkům pasivní bezpečnosti skeptický. Právě ve své obci vidí, jak rychle si na ně řidiči zvyknou. Plastovou figurínu policisty i informační radary tu už ignorují. "Jet na červenou je už ale silná káva i na otrlé řidiče," domnívá se Tesařová.

"Být podle mého, na silnici vybrousím asfalt, aby řidiči byli skutečně nuceni zpomalit," navrhl Luboš Krátký. Dobře ale ví, že to není možné. Na silnicích první třídy nelze žádná zpomalovací opatření provádět pomocí stavebních zásahů do vozovky. "Tak se snad někdy dočkáme obchvatu," dodal.

Dlouhá Brtnice leží na hlavním tahu z Jihlavy na Vídeň.

Dlouhá Brtnice leží na hlavním tahu z Jihlavy na Vídeň.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.