Dívku přistihl revizor v tramvaji bez lístku. Ona ale doma nic neřekla. Rodičům pak přišel platební příkaz na devět tisíc korun. Ilustrační snímek

Dívku přistihl revizor v tramvaji bez lístku. Ona ale doma nic neřekla. Rodičům pak přišel platební příkaz na devět tisíc korun. Ilustrační snímek | foto: Radek Miča, MAFRA

Dívka měla platit za jednu jízdu načerno tisíce. Zatrhnul to až soud

  • 168
Plzeňský krajský soud je ostře proti vydělávání tisícových částek na drobných pokutách za jízdu načerno v MHD. Ukázal to případ z loňského podzimu, kdy dívka doma neřekla, že v tramvaji dostala pokutu. Rodiče pak za dva měsíce dostali platební rozkaz na téměř deset tisíc korun. Soud ale rozhodl, že postup Dopravního podniku je nepřiměřený.

Patnáctiletou dívku v poslední srpnový den přistihl revizor bez platné jízdenky. Dostala pokutový blok na 1 012 korun a poučení, že se o tom dozvědí rodiče. Jako řada dalších dětí doma ze strachu nic neřekla.

"Co se stalo, přiznala, až když jsme 1. listopadu dostali platební rozkaz na téměř deset tisíc korun," líčí otec. Totožnost rodiny s ohledem na nezletilost dívky nezveřejňujeme.

"Myslel jsem, že holku roztrhnu. Ale čím dál víc mě štvalo taky to, jak snadno na jejím přestupku někdo vydělá. Bez jediné výzvy nebo upomínky, rovnou devítitisícový výdělek," vysvětluje otec, proč se s případem obrátil na advokátní kancelář.

Původní tisícikorunovou pokutu rodina Dopravnímu podniku okamžitě zaplatila a kvůli zbylé sumě podali advokáti proti platebnímu rozkazu odpor. "V poslední době se na nás obrátilo několik nešťastných rodičů nezletilých dětí. Chtěli jsme jim pomoct. Argumentovali jsme především tím, že Dopravní podnik jako žalobce uplatňuje šikanózní výkon práva," říká advokát Jaroslav Svejkovský, jehož kancelář se případu ujala.

Dopravní podnik vzal žalobu zpět, to ale nestačilo

"Místo toho, aby se banální pohledávky domáhal nejlevnějším a nejrychlejším mimosoudním způsobem, tedy zasláním výzvy k zaplacení, najímá si advokáty. Ti podávají jednoduché, opakující se formulářové žaloby. Za tyto banální právní služby, které by zvládl středoškolsky vzdělaný zaměstnanec Dopravního podniku, pak získávají nepoměrně vysoké částky v odměně za právní zastoupení," doplnil Svejkovský.

Ten dosáhl u plzeňského okresního soudu toho, že vzal Dopravní podnik svou žalobu zpět. Soud řízení zastavil a protistraně uznal už jen poloviční náklady řízení.

I proti takovému rozhodnutí se ale rodina prostřednictvím advokátní kanceláře odvolala a krajský soud jí dal za pravdu. "Takové rozhodnutí je samozřejmě velký úspěch a jasně ukazuje, že cesta ke spravedlnosti je sice někdy trochu složitější, ale určitě se vyplatí za ni bojovat," uzavírá Svejkovský.

Krajský soud svůj verdikt odůvodnil nekompromisně. Konstatoval mimo jiné, že pokud žalobce s nezletilým dítětem zahájí soudní řízení a požaduje zaplatit náklady, které osminásobně převyšují předmět sporu, lze to hodnotit jako zneužití práva. A že se lze domnívat, "že žalující straně jde v podstatě především o získání částky nákladů řízení než o vlastní předmět sporu".

V usnesení soudu se mimo jiné říká také to, že žalobce, tedy Dopravní podnik, by nepochybně mohl být vybaven pracovníky pro vyřizování této velmi jednoduché agendy a vyhnout se nákladům vysoce překračujícím dlužnou částku pokusem o mimosoudní řešení věci.

Proti šedým pasažérům se postupuje mírněji

Říká také, že uplatnění nákladů na nezletilých, a tudíž nemajetných dětech, může znamenat jejich poměrně velké zadlužení, finanční problémy do budoucna a tím i obtížný začátek života v dospělosti.

Neúměrně tvrdých dopadů vymáhání pokut na některé lidi si je zřejmě vědom i Dopravní podnik. Před nedávnem zavedl pojem tzv. šedých pasažérů, vůči nimž postupuje mírněji, když jim například platnost jízdenky skončí pár minut před tím, než je zkontroluje revizor a je zřejmý důvod, že limit stihnout nemohli.

"Od letošního 1. dubna také obesíláme upozorňujícím dopisem černé pasažéry až do 18 let věku, oproti dřívějšku, kdy dopis dostávali jen mladší 15 let," říká generální ředitel Dopravního podniku Michal Kraus.

Podnik podle jeho slov právě zpracovává analýzu, na kolik by přišlo vymáhání pokut s pomocí vlastního útvaru, bez prostředníků. "Je ale jasné, že to bude stát dost peněz. Ročně přistihnou revizoři 35 tisíc černých pasažérů. Vynásobte si to padesátikorunou za doporučený dopis a připočtěte další personální náklady na posílení oddělení přepravní kontroly," vysvětluje.

U soudu pro Plzeň-město skončily v loňském roce přes čtyři tisíce případů jen z Dopravního podniku. Problémy s raketovým růstem dluhu se ale týkají i jiných poplatků, například za povinné ručení, elektřinu či plyn.


Video