Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diváky budeme na poplatcích zatím šetřit, slibují kandidáti na šéfa ČT

  21:14aktualizováno  21:14
V soutěži o křeslo generálního ředitele České televize zůstalo pět kandidátů. iDNES.cz jim položil pět stejných otázek. Kandidáti v nich slibují, že lidem na koncesionářských poplatcích nevytáhnou více peněz z kapes. Jan Svoboda chce radní přesvědčit, že není na funkci příliš mladý.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Pět otázek pro kandidáty

1. Jste v užším kole výběru, jak hodnotíte své další šance?
Pokud se stanete ředitelem ČT...
2. Budete usilovat o změnu výše koncesionářského poplatku?
3. Změníte strukturu ČT - ať už ve vysílání nebo v managementu?
4. Jak vyrovnáte výpadek ze ztráty reklamy na ČT1 a ČT24?
5. V čem určitě nenavážete na Jiřího Janečka?

Ti, kteří poctivě platí koncesionářské poplatky, si mohou oddechnout. Všichni potenciální ředitelé ČT slibují, že 135korunovou sazbu nezvýší. Alespoň v několika následujících letech. Jen Jan Svoboda by rád prosadil do legislativy, aby se poplatek každoročně navýšil o procento inflace.

Kandidáti se víceméně shodují také na tom, že oproti minulému řediteli Jiřímu Janečkovi by rádi lépe a intenzivněji komunikovali. A to i s veřejností. Radomír Šimek oproti trendům dosavadního vedení odmítá další rozšiřování počtu televizních kanálů.

Výběr kandidátů Rada ČT zúžila ve středu. Z 32 zájemců jich vybrala pět. Vítěze budou radní vybírat středu 21. září.

Nejrazantněji své šance zhodnotil Hynek Chudárek. "Jsem připraven bojovat do poslední chvíle, abych přesvědčil Radu ČT, že jsem tím správným kandidátem. Kdybych nevěřil tomu, že mám velké šance, nikdy bych se do výběrového řízení nepřihlásil," uvedl.

Ostatní kandidáti byli spíše opatrní. Nikdo z nich se před volbou nechtěl favorizovat. Dvaatřicetiletý Svoboda si je vědom toho, že radní může odrazovat jeho věk.

Kdo by měl řídit Českou televizi?

celkem hlasů: 1015

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 29. září 2011. Anketa je uzavřena.

Svoboda Jan 404
Dvořák Petr 313
Bradáč Roman 152
Chudárek Hynek 81
Šimek Radomír 65
Šéf zpravodajství ČT Roman Bradáč během volby pětice finalistů, kteří se

Roman Bradáč
44 let, výkonný ředitel ČT24, pro Českou televizi pracuje od roku 1994, nejprve byl redaktorem zahraničního oddělení, pak toto oddělení vedl, pět let působil jako zpravodaj v USA a po svém návratu mimo jiné vedl kancelář generálního ředitele

1. Samozřejmě jsem potěšený, že jsem postoupil do užšího výběru. Šance jsou otevřené. Ty své nehodnotím.
2. V současné době je třeba nadále zlepšovat systém výběru televizního poplatku než hovořit o jeho navýšení. A to bez ohledu na to, že Česká televize má v současnosti jeden z nejúčinějších modelů výběru poplatků. Do budoucna by bylo pro zefektivnění velmi účinné spojit výběr poplatků ČT a ČRo. Do roku 2015 ale nebude rozhodně potřeba poplatek zvyšovat a do té doby je dost času pro realizování maximálních úsporných opatření v provozní oblasti i při výrobě pořadů. Takže zvyšování poplatku rozhodně není na pořadu dne.
3. Samozřejmě. Organizační struktura se zvertikalizuje. Ubude vedoucích na prvním stupni řízení. Vnitřní komunikace bude pružnější. Daleko zřetelnější bude vymezení pravomocí a zodpovědností vedoucích pracovníků. Změny ve vysílacích schématech se dělají průběžně bez ohledu na nástup nového vedení. Chci však zdůraznit, že jednotlivé programy ČT spolu musí mnohem intenzivněji spolupracovat a doplňovat se, než je tomu v některých případech teď.
4. Ztráta reklamy není pro ČT nijak fatální. Peníze šly na fond podpory kinematografie a financování digitalizace. Jediná oblast, kde se to výrazně projeví, bude úbytek zdrojů na digitalizaci archivu. Ten budeme muset vykrýt a také vykryjeme úsporami v provozní oblasti.
5. Chtěl bych se odlišit ve způsobu komunikace s odbornou i laickou veřejností. Více ji zprůhlednit. Také bych chtěl ČT výrazněji odlišit od komerčních stanic. Tedy jako prostor, který nestojí na nutném generování peněz, ale především na veřejně prospěšné službě.

Bývalý ředitel TV Nova Petr Dvořák.

Petr Dvořák
47 let, v roce 1989 založil marketingovou agenturu B.I.G., v roce 1999 začal spolupracovat s finanční skupinou PPF, od roku 2003 do roku 2010 byl generálním ředitelem TV Nova

1. Střízlivě optimisticky. Věřím si a doufám, že mi bude věřit i Rada ČT.
2. Určitě ne v nejbližších letech, potom to bude hlavně záležet na změnách celé české ekonomiky.
3. Ano. Podrobnosti jsem popsal ve svém projektu, program je potřeba zkvalitnit, organizační strukturu zeštíhlit a zpřehlednit.
4. Nijak, Česká televize zdroje z reklamy již nyní nevyužívala pro vlastní činnost, ale pomáhala jimi naplňovat fond kinematografie a podporovala digitalizaci, která je už u konce. Drobný výpadek zdrojů pro digitalizaci archivu ČT je možné nahradit úsporou z režijních nákladů.
5. Chtěl bych mnohem otevřeněji a častěji komunikovat se zaměstnanci České televize, externími tvůrci, veřejností a samotnou Radou ČT.

Hynek Chudárek

Hynek Chudárek
50 let, od roku 1990 vedl společnost, která vyráběla CD a DVD nosiče, v roce 2002 se stal jedním z akcionářů a členů televize Óčko, od roku 2005 do roku 2011 byl jejím výkonným ředitelem

1. Do výběrového řízení jsem se přihlásil podruhé. Poprvé před dvěma lety jsem skončil ve finále na třetím místě. Byla to pro mě výzva. Už tehdy jsem se rozhodl, že o místo GŘ ČT budu usilovat i při další příležitosti. Uplynulé dva roky jsem se proto intenzivně věnoval tématice a problémům ČT. Podřídil jsem tomu vše. Odešel jsem i z televize Óčko, abych byl úplně nezávislý a mohl se na volbu plně soustředit. Dnes jsem do finále postoupil hned v prvním kole na druhém až třetím místě. Jsem připraven bojovat do poslední chvíle, abych přesvědčil Radu ČT, že jsem tím správným kandidátem. Tím, který posílí ČT, vrátí ji tolik potřebnou důvěru a se svými spolupracovníky posune veřejnoprávní ČT na první místo v oblasti důvěryhodnosti a kvality. Který obhájí i do budoucnosti existenci ČT. Kdybych nevěřil tomu, že mám velké šance, nikdy bych se do výběrového řízení nepřihlásil.
2. V žádném případě. Garantuji ve svém projektu, že po celou dobu svého mandátu nebudu iniciovat navýšení poplatků. ČT má peněz dostatek.
3. Ano, zásadně. Můj manažerský tým, se kterým budu ČT řídit, bude o cca 50 procent menší než doposud. Nejpozději do tří let předpokládám snížení počtu zaměstnanců o 20 procent, což představuje úsporu cca 500 lidí. Bez vlivu na kvalitu výroby a výstupů z ČT. Postupně z ČT vytvořím moderní a uznávanou veřejnoprávní televizi, která opustí stávající přešlapování, zakonzervování a zatuchlost. Zásadně změním a výrazně zjednoduším řízení programu, kdy během doposud probíhající restrukturalizace se z jednoho ředitele stalo ředitelů a manažerů sedm. Pružnost, průhlednost a umělecká kvalita je budoucnost ČT. Proto vytvořím tvůrčí prostředí, ve kterém se budou systematicky vyhledávat nové náměty, kde se bude soutěžit o nejlepší pořady. Pořady veřejnoprávní televize. Zároveň se ČT mnohem více než doposud otevře novým jednotlivcům a kolektivům, včetně mladých a začínajících tvůrců, nejlepších na mediálním trhu. Na podporu těchto změn navýším finanční prostředky (na rozdíl od dnes proklamovaného snížení stávajícími manažery), které jsou určeny na externí výrobu (původní dramatická tvorba, dokumenty, vzdělávání, pořady pro děti a mladé lidi), o dvacet 20 procent, tedy o 500 milionů korun.
4. Výpadek příjmu z reklamy nevidím jako zásadní finanční problém. ČT hospodařila za první pololetí letošního roku proti plánu s menšími náklady téměř o 200 milionů korun. Jinými slovy tyto finanční prostředky nepotřebovala a mnohé z nich byly v plánu skrytými rezervami. Už tato skutečnost pokrývá významným způsobem výpadek reklamy. Dalším zefektivněním hospodaření bez problému výpadek reklamy "nahradím".
5. Těch věcí bude hodně. Zásadní změnou, kterou do ČT přinesu a mám ji popsanou v projektu, je, že budu mnohem více vystupovat na veřejnosti, hájit a prosazovat ČT. Budu mnohem otevřenější k vám novinářům a sdělovacím prostředkům než Jiří Janeček. A také budu mnohem otevřenější vůči Radě ČT a její dozorčí komisi.

Jan Svoboda

Jan Svoboda
32 let, vlastní konzultační společnost, podniká v oboru médií a marketingu, v roce 1998 založil marketingovou agenturu 3F Creative, v roce 2002 se stal ředitelem pro obchodní rozvoj a marketing ve firmě S&T, od roku 2005 byl marketingovým ředitelem TV Prima, v roce 2007 vedl marketing pražskému dopravnímu podniku

1. Podle projektu své šance hodnotím dobře a budu doufat, že radní vyhodnotí konkurz skutečně podle hodnoty projektu. A jenom podle toho. Vnímám to, že pro některé radní je handicapem můj věk, ale doufám, že moje zkušenost je přesvědčí o opaku.
2. Ne, nikoliv. Domnívám se, že současná výše poplatku je dostatečná. Budu ale usilovat o jeho valorizaci, tedy aby bylo ideálně zákonem ustanoveno to, že se každý rok bude navyšovat o inflaci.
3. Velmi pravděpodobně ano, ale jak konkrétně a jak hluboce, to bude předmětem analýzy, která se musí bezpodmínečně provést. Bude to zároveň předmětem definované a odkomunikované strategie. Takové, která bude odkomunikovaná mezi radou, veřejností, aby všichni věděli, kam ČT směřuje a co je její skutečný cíl. Tomu všemu musí předcházet primární úvaha o definici veřejnoprávní média a jeho role v ČR.
4. Jednoznačně vnitřní restrukturalizací, která povede ke zvýšení efektivity výroby pořadů. Nutně nemusí znamenat propouštění lidí. Primárně by to bylo zvýšení efektu hledáním úspor v rámci nákladů na provoz a údržbu ČT.
5. Jiřího Janečka si vážím jako člověka, který dokázal zavést dva nové kanály. A ty jsou podle mého velmi kvalitní. Nenavázal bych na něj ale pravděpodobně v poměrně uzavřeném komunikačním stylu vůči managementu a veřejnosti. Nedostatečně vysvětloval některé kroky a to veřejnost, zaměstnanci i Rada ČT mohli vnímat negativně.

Radomír Šimek

Radomír Šimek
53 let, prezident Česko-německé obchodní a průmyslové komory, předseda dozorčí rady Eltodo dopravní systémy, v roce 1984 emigroval do SRN, o rok později začal v této zemi pracovat pro koncern Siemens, po roce 1989 budoval pobočku této firmy v Československu a více než 10 let byl jejím finančně-ekonomickým ředitelem

1. To můžu těžko posoudit já, to musí posoudit Rada ČT, která bude vybírat toho posledního kandidáta. Tak uvidíme. Teď to nedokážu zhodnotit.
2. Ne, protože to není potřeba. Poplatky dávají ČT dostatek prostoru proto, aby byla finančně zabezpečená.
3. Co se týká managementu, tam bych musel nejprve zjistit, jaká je struktura, jaké tam jsou poměry a jakou formou ty jednotlivé oblasti jsou obsazeny těmi správnými lidmi. Předpokládám, že tam je tým lidí, kteří vědí, co dělají. Co se týče skladby, bylo by asi potřeba, aby se jednotlivé okruhy jasně vyprofilovaly. To znamená, aby bylo přesně vidět, co dělá ČT1, ČT2. U ČT24 a ČT4 je to relativně jasné, ale mezi ČT1 a ČT2 bych viděl možnost většího vyprofilování.
4. Podle mých informací reklama nepředstavuje tak velký podíl na celkových příjmech ČT. Pokud by se ten výpadek pohyboval v řádu desítek milionů korun, tak by to nemělo mít negativní vliv na to, aby mohla ČT fungovat tak, jak potřebuje.
5. Asi bych neměl tendenci k tomu vytvářet další programový kanál. Rozhodně ne v této době, protože nejdříve je potřeba vyprofilovat stávající programy a posílit studia pro regionální vysílání. Pátý program z mého pohledu není na pořadu dne.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Reklamní leták na podporu Miloše Zemana v prezidentských volbách v lednu 2018
Zeman sliboval nedělat kampaň, přesto jsou ve schránkách jeho letáky

Schránky v celé republice zaplavily letáky za znovuzvolení prezidenta Miloše Zemana, který ale jak sám uvedl, žádnou kampaň nepovede. Jeho mluvčí Jiří Ovčáček...  celý článek

Jiří Hynek, šéf Asociace obranného průmyslu, který má být podle Realistů...
V šesté Otázce vyhrál Hynek, zrušil by možnost udělit milost během stíhání

V šestém kole Otázky pro prezidenta zvítězil její nejnovější účastník Jiří Hynek. Podle šéfa Asociace zbrojního průmyslu není třeba pravomoci prezidenta...  celý článek

Prezident Miloš Zeman na návštěvě v Horšovském Týně. (19. 10. 2017)
Andělé nebudou, andělé došli, když nechcete ďábla, jděte volit, vybídl Zeman

Rozhodujete se mezi špatným a ještě horším, přesvědčoval ve čtvrtek voliče, ať jdou volit, prezident Miloš Zeman. „Andělé nebudou, andělé došli, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.