Z inscenace Sto roků samoty

Z inscenace Sto roků samoty - Jiřina Jirásková v roli Úrsuly a Miroslav Moravec v roli jejího manžela José Arcadio Buendíi v inscenaci Sto roků samoty, která měla v 15. prosince premiéruv Divadla na Vinohradech. (15. 12. 2000) | foto: http://www.dnv-praha.cz/

Divadlo na Vinohradech hraje Sto roků samoty

Režisér Petr Novotný bez okolků přiznává, že Gabriela Garcíu Márqueze pro sebe objevil až v okamžiku, kdy dostal z Divadla na Vinohradech nabídku na práci a mezi hrami, které si může vybrat i dramatizaci románu Sto roků samoty. O to silněji na něj tento latinskoamerický spisovatel zapůsobil. Ani po včerejší premiéře inscenace Sto roků samoty v Divadle na Vinohradech Novotného Márquezův svět jen tak neopustí. "Bylo to jako zjevení, utíkal jsem si koupit román hned, jak jsem dočetl jeho dramatizaci od maďarského autora György Schwajdy a zbláznil jsem se do něj. Zapadl do soukolí, které se mi zrovna otáčí v hlavě - například (Řek) Zorba, kterého jsem předtím dělal v Hudebním divadle v Karlíně, je podobný druh textu," říká Novotný.

Čím vás Sto roků samoty tak zbláznilo? Které téma vás nejvíc zaujalo?

Možná ten nejméně důležitý důvod je, že mě už léta okouzluje, jak do Čech vtrhává svět. A ta jiná kultura, kterou Márquez přináší, je pro mě hrozně voňavá, nevšední, díky ní se dovídám nové věci o sobě. Druhý důvod je, že Márquez pojímá svět komplexně. Neříká mi, pane Novotný, tohle je důležitější než tamto. Namaluje na plátno všechno najednou a nahrne to na vás - radost, smutek, štěstí. Třetí a nejzajímavější důvod je Márquezovo vnímání smrti jako součásti života. U nás máme trochu pocit, že hřbitov je ve společnosti lidí nad padesát neslušné slovo, v Márquezovi a ani v reálném životě to tak není. Smrt je přirozenou součástí světa a čím je člověk starší, tím víc se stává součástí jeho vlastního vesmíru. Toto téma je pro mě v současné chvíli nejaktuálnější.

Schwajdova dramatizace tak rozsáhlého románu je velmi zdařilá a divadelní.

Není náhodou, že Márquez, který zakázal jakoukoliv adaptaci tohoto díla, povolil pouze tuto jedinou dramatizaci. Schwajda vzal postavu babičky Úrsuly a nahlédl příběh jejíma očima. Z obrovského materiálu té knihy vybral nejzajímavější pasáže, nejpodstatnější motivy a převyprávěl je velmi dramaticky. Vytvořil tím mimo jiné i skvělou příležitost pro jednu herečku.

Ve vaší inscenaci hraje tuto roli Jiřina Jirásková, viděl jste ji od počátku jako Úrsulu?

O mně je známo, že neumím obsazovat hry a nechám si rád poradit. Obsazení nejen Jiřiny Jiráskové, ale i Miroslava Moravce, Vladimíra Dlouhého, Zlaty Adamovské a dalších vzniklo proto v širším přípravném týmu, v němž byl také umělecký šéf a dramaturg. Slyšel jsem, že obsazení je dobré, ale bohužel já jsem v tom zčásti nevinně.

V účasti německého scénografa bulharského původu Mihaila Tchernaeva, který vytvořil velmi zdařilou a funkční výpravu, ale rozhodně nevinně nejste...

To je pravda, spolupracovali jsme spolu už poněkolikáté, přinesl mi například geniální scénografické řešení pro Jesus Christ Superstar v Divadle Spirála. Bohužel není typem do repertoárového divadla, jeho gesta jsou rozmáchlá, protože jeho divadelní vidění je renesančně bohaté. Některá divadla to špatně snášejí, protože peněz a práce je na to potřeba více, než je v kraji zvykem. V tomto případě jsem pro něj sáhl především proto, že dlouhou dobu žil v latinské Americe a její kultuře dobře rozumí. Na jevišti to funguje, ale všichni se musejí obrnit trpělivostí a tohoto krásného blázna tak zvaně vydejchat. Technici a rekvizitáři kupříkladu musejí přípravě tohoto představení věnovat trojnásobně dlouhou dobu, než je obvyklé.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video