Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Divadla se dočkala transformace

  14:57aktualizováno  14:57
Praha - Připravovaná transformace pražských divadel, která má zatím zkušebně čtyři z nich vymanit z příspěvkových organizací města, převést je na jiné právní subjekty a dát jim větší ekonomickou samostatnost a tvůrčí svobodu, pokročila kupředu. Zástupci Divadla Archa a Činoherního klubu dnes spolu s pražským primátorem Janem Kaslem podepsali zakládací smlouvy, jimiž se mění na obecně prospěšné společnosti.

Praha však bude tyto scény nadále podporovat, a to formou čtyřletých grantů, rovnajících se dosavadní výši příspěvku. Vedle nich mají nárok na investiční příspěvek, což umožní udržet divadla v provozuschopném stavu.

Proti transformaci o víkendu ostře vystoupilo prezidium Herecké asociace (HA), odborového profesního sdružení. Nazývá ji divokou privatizací. Kritizuje, že se odehrává bez legislativního rámce. Divadelní zákon byl totiž počátkem 90. let zrušen a podmínky fungování veřejnoprávních institucí chybějí.

Tyto obavy označil radní Igor Němec za liché. Podle něj je právně vše v pořádku, neboť přeměna se vlastnických vztahů nedotkne - soubory dostanou grant a majetek zůstane městu.

"Je to krok vpřed, nikoli vzad a není krokem do neznáma," řekl Kasl. Připomněl, že transformace se připravovala čtyři roky. Ani on s kritikou hereckého sdružení nesouhlasí. "Obě tyto pražské scény mají prestiž a nová forma na tom nic nezmění. Bude záležet jen na jejich ředitelích, hercích a repertoáru," uvedl.

K tomu, že asociace nesouhlasí s tím, aby se Divadlo Komedie stejně jako čtvrtý subjekt transformace Divadlo Semafor stalo společností s ručením omezeným, Němec poznamenal, že jsou různé způsoby této změny.

"Tato forma je v Praze zaběhnutá, týká se například Divadla Bez zábradlí, Fidlovačky či spolku Kašpar, kde také není repertoár ohrožen. Rozhodně nejde o privatizaci, která by znamenala změnu vlastnických vztahů," dodal.

Zástupci Herecké asociace prý trvali na tom, aby byl první krok transformace vyhodnocen, což se stane koncem příští sezóny. Podle Kasla bude transformace pokračovat. "Následovat budou další pražské scény," řekl.

Transformace čeká i jiná divadla
Tři pražská městská divadla, která byla dosud příspěvkovými organizacemi, čeká v létě transformace v soukromé právní subjekty. Podle rozhodnutí zastupitelstva se z Archy a Činoherního klubu stanou obecně prospěšné společnosti, Semafor bude fungovat jako společnost s ručením omezením. Do roku 2005 se má divadelní síť v metropoli až na výjimky přeměnit celá.

"Máme ohlasy z dalších scén, které chtějí k podobné změně přistoupit také. Pokládám ale za vhodné vyhodnotit nový stav a teprve pak pokračovat," řekla ředitelka odboru kultury a výstavnictví pražského magistrátu Helena Brabencová.

Transformace nepřipraví divadla o dosavadní příspěvky města, které dostanou ve formě čtyřletého grantu. Dá jim ale větší pravomoce i odpovědnost. Nebudou svázána předpisy, jimiž se musejí řídit instituce zřizované obcemi či státem. Jako příspěvkové organizace mohla neomezeně rozhodovat jen o repertoáru, v ekonomice však byla podřízena zřizovateli.

Podle Brabencové město spravuje 13 příspěvkových organizací s 15 divadly. Letos podpoří jejich činnost částkou 333,3 milionu korun. "Jde o částku bez investic. Dalších 220 milionů bude stát dokončení Švandova divadla, letošní část rekonstrukce Karlína, drobné investice do Ypsilonky a Činoherního klubu," vysvětlila.

"Magistrátu jsme ukázali, že se dá podnikat za menší peníze," uvedl Karel Heřmánek z Divadla Bez zábradlí. Transformaci neuznává a svou scénu považuje také za městské divadlo. Je společností s ručením omezeným a má rozpočet kolem 20 milionů.

Roční grant magistrátu 3,4 miliónu pokryje poplatky za služby a nájem. "Ostatní musíme vydělat," řekl Heřmánek. Proto vstupenka stojí 290 korun, herci jsou najímáni na jednotlivé inscenace, soubor vyjíždí na zájezdy a ročně odehraje 450 představení. V repertoáru jsou samozřejmě atraktivní tituly, na které diváci přijdou - proto je plno.

"Transformovaná divadla budou vlastně soukromníky a těmi jsme my také," dodal Heřmánek, jehož umělecké sdružení Adria zvítězilo v obchodní veřejné soutěži na provozování divadla v suterénu tohoto pražského paláce.

Další soukromý podnikatel, ředitel Divadla na Fidlovačce Tomáš Töpfer, který inicioval znovuzrození této scény a objekt má v pronájmu, s transformací souhlasí. Považuje ji za správnou cestu, i když se Fidlovačka, která vznikla jako samostatné repertoárové souborové divadlo bez dotací, do ní nevejde. "To jsme ale věděli, s tím jsme do tohoto nerovného konkurenčního prostředí šli," řekl.

Fidlovačka má grant od magistrátu na divadelní činnost ve výši 2,5 milionu korun. V některých případech tvoří jen pět procent toho, co mají jiné pražské scény. Ostatní finance musí získat od sponzorů, vlastní obchodní činností či vyšším vstupným, které činí 280 korun.

"Byl bych rád, kdyby privatizace dospěla k rovnému prostředí. Nevidím rozdíl mezi námi a podobnými pražskými divadly - tedy alespoň v tom, jak často hrají, jakou mají kapacitu, návštěvnost či oblibu u diváků. Jediný rozdíl je, že ty brambory v Evropské unii divadla bohatě dotovaná státem vyrobí mnohem levněji, než jsme schopni my," charakterizoval Töpfer nekonkurenční prostředí. Věří však, že časem se všechno srovná.

Divadlo Archa hraje od roku 1994. Jeho historie začala o tři roky dříve, kdy současný ředitel Ondřej Hrab vyhrál se svým projektem scény bez stálého uměleckého souboru konkurs na bývalé Divadlo E. F. Buriana. (4. prosince 2000)

Ředitel Činoherního klubu Vladimír Procházka se obává o tradici této scény, založené v roce 1965 Jaroslavem Vostrým, Janem Kačerem a Ladislavem Smočkem, který v divadle dodnes působí jako režisér a dramatik. (4. prosince 2000)

Tři dosti různá divadla, Semafor, Činoherní klub a Archa, budou prvními, na kterých hlavní město ověří, jakým způsobem lze příspěvkové organizace změnit v hospodářsky samostatné subjekty. (4. prosince 2000)

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volební lídr ČSSD, ministr zahraničí Lubomír Zaorálek, a ministryně práce a...
Kdo nechce lidem platit slušnou mzdu, je darebák, prohlásil Zaorálek

Práce má motivovat, kdo to myslí vážně, měl by nás podpořit, hájil ministr zahraničí a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek plán znovu navýšit minimální mzdu. A...  celý článek

Hroch Karl Wilhelm po příjezdu do dvorské zoo zkoušel nový výběh se staršími...
Dvorská zoo přišla o mladého hrocha. Uhynul zřejmě po kousnutí od samice

V zoo ve Dvoře Králové nad Labem uhynul dvouletý samec hrocha Karl Wilhelm. Utrpěl zranění v tříslech zadní nohy, kvůli němuž dostal otravu krve. Hodně toho...  celý článek

Ilustrační snímek
Senioři i děti zaplatí ročně méně za léky. Senát na to Ludvíkovi kývl

Starším lidem a rodinám s malými dětmi se finančně uleví. Ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík v Senátu obhájil návrh zákona, který lidem nad 65 let a dětem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.