Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Polský prezident Duda podepsal třetí ze zákonů soudní reformy

Polský prezident Andrzej Duda v úterý podepsal jeden z trojice zákonů nedávno schválených parlamentem, které jsou součástí reformy polské justice, kritizované Evropskou unií i domácí opozicí. Další dvě právní normy bude podle dřívějšího vyjádření vetovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M75a15r12t72i89n 93P98e72t78v96a39d 4650989427902

Ministr spravedlnosti je nevolený úředník, vybraný předsedou vlády. Jeho působnost je časově omezená a samozřejmě i podmíněná aktuálnímu rozložení politických sil. Je proto naprosto nežádoucí, aby směl pouze na základě vlastního uvážení odvolávat a jmenovat soudce, a jakkoliv jinak zasahovat do struktury soudů.

To, že se polský ministr spravedlnosti navíc ještě automaticky stává i generálním prokurátorem, není nic jiného, než drzý mocenský zásah PIS do základů nezávislého práva.

Soudce je vždy neodvolatelný, a svou funkci vykonává až do stanovené věkové hranice, pokud z osobních důvodů sám neodstoupí dříve. O výjimečném odvolání v případě závažných provinění smí rozhodnout jedině kárný soud, a nikdo jiný.

Je nepřípustné, aby do vnitřních záležitostí justice jakýmkoliv způsobem zasahovali politici a výkonní úředníci.

Ve všech zemích EU se o místo soudce může ucházet kdokoliv, kdo splňuje předepsané zákonné předpoklady. Jmenuje ho představitel výkonné moci (nejčastěji prezident) se souhlasem nebo z doporučení kompetentního justičního orgánu (soudní rady). Taková kombinace nejefektivněji omezuje možnosti personalistické svévole na straně aparátu exekutivy i na straně justice.

Současná polská vláda ignoruje nejdůležitější principy zastupitelské demokracie, a zavádí místo nich stranovládní samoděržaví, jaké jsme u nás důvěrně poznali ve čtyřicetiletém období bolševických pořádků. K něčemu takovému ani sebevětšinovější vláda nemá mandát.

Pokud nynější "reformy" projdou, Polsko přestane být právním státem. Doufám a věřím, že odmítavá reakce EU proto bude náležitě tvrdá a citelná.

+1/0
27.7.2017 14:26

M23a49r84t94i96n 30B55u45r75e15š 3146945518681

No co pan Duda podepsal? Podepsal to, že ministr může odvolat předsedu a místopředsedu soudu po tom co je odvolá tito lidé stejně soudci!!

0/0
25.7.2017 12:43

J29a60r20o76s97l68a64v 50K71a47d31l92e69c 5201869392121

To bylo křiku... a je to podepsané...:-P

0/0
25.7.2017 12:35

V62á17c79l55a92v 37C93a43p51o55u59š66e96k 2848881139309

Poláci mají naprostou pravdu (nevím ale kteří) Nechť si počkají na volby, a můžou vše zase obrátit na ruby.

+1/0
25.7.2017 12:32

R19o76b77e55r31t 43M32á57s97l22o 1561751377847

Docela by mě zajímalo srovnání s ostatními státy.

Protože právo jmenovat a odvolávat předsedy a místopředsedy soudů, by vždy někdo měl mít. Že je někdo občas musí jmenovat je asi jasné (i kdyby jenom proto, že místo je neobsazené), že by je měl mít někdo právo odvolat, je taky zřejmé - třeba když se prokáže, že berou úplatky.

Koukal jsem jak je to u nás a podle http://www.reformajustice.cz/cz/novela-zakona-o-soudech-a-soudcich.html soudní funkcionáře taky odvolává ministr spravedlnosti (stejně jako v tom kritizovaném Polsku), akorát jsem tam ještě našel podmínku, že ten soudce musí být v kárném řízení. Jenomže soudce do kárného řízení má právo ministr spravedlnosti navrhnout taky.

Takže nevidím praktický rozdíl třeba mezi situací u nás v Polsku. Prostě když se ministr spravedlnosti rozhodne a něco se mu na soudním funkcionáři nezdá tak ho z funkce odvolá. Akorát u nás ho ještě před tím musí navrhnout do kárného řízení.

A fakt by mě zajímaly další státy EU i mimo EU. Ale nevím jestli by takovéhoto srovnání v rámci více států byla redakce schopná.

+2/−1
25.7.2017 12:12

M35a87r74t12i42n 44B87u73r66e81š 3826645268191

Ty zákony byly tři tento, který je z nich nejméně kontroverzní Duda podepsal další dvě kontroverzní bude vetovat

0/0
25.7.2017 12:55

R90o14b50e45r13t 66M89á76s61l33o 1161841457327

No já minimálně na tomto třetím nic kontroverzního nevidím (a nebo je kontroverzní i u nás).

0/0
25.7.2017 13:19

M45a39r80t85i75n 28B73u41r18e20š 3866705848301

S tím třetím co teď Duda podepsal s tím i já víceméně souhlasí (s těmi dalšími dvěma nesouhlasím). Musíme si, ale uvědomit, že v Polsku mají na rozdíl od nás orgán soudcovské rady a tohle je trochu zasahování do jeho pravomocí, proto s tím někteří mají problém, nicméně tento zákon je nejméně kontroverzní.

+1/0
25.7.2017 14:09

R13o21b73e48r78t 15M48á16s18l16o 1391331287447

Ok, na třetím se shodneme.

Škoda, že v článku není popis i těch dvou vetovaných.

0/0
25.7.2017 14:12

M20a22r77t35i59n 51B50u31r52e11š 3776495898271

V jenom šlo změnu soudcovské rady a v druhém šlo přímo o odvolávání soudců

0/0
25.7.2017 14:14

K72a42t35e26ř94i14n56a 58S22l42a46v66í26k95o32v72á 6793465940553

Ty nové návrhy budou tvrdší, ale nikdo už protestovat nebude, lidé budou mít pocit, že dělali dobrou věc...

0/0
25.7.2017 11:59

A18r44n35o77l61d 88L31i46č10k65a 7576885444730

A co, kdyby se Brusel přestal vměšovat do vnitro polské politiky a nechal to na Polácích?

+4/−4
25.7.2017 11:42

O16t32a 40S63a62l65y92k 6223841336359

Souhlas, vyloučit z EU, zastavit veškeré dotace, pak ať si vládnou po svém ;-D

+3/−2
25.7.2017 12:00

J29a38n 97S13o94u71č76e44k 2381176608789

Oto, proč hned vylučovat z EU? On si snad členský stát EU, který je suverénní, nemůže vládnout po svém? A co se týče dotací, z těch se poslední dobou stal jen a jen nástroj Bruselu k vydírání těch "neposlušných".

+4/−1
25.7.2017 12:23

J77a96r33o21s10l65a60v 47K43a37d15l42e87c 5321649422431

Dle Lisbosmlouvy nemůže...:-P

0/−1
25.7.2017 12:34

M52a51r22t92i37n 63P11e17t12v61a61d 4270679387742

Státy EU si vládnou po svém: každý má svou vlastní ústavu a zákony, do kterých mu nikdo zvenčí nemluví.

Ale ústavy ani zákony nesmějí být v rozporu se společnými principy EU, které jsou předmětem mezinárodních dohod, k jejichž dodržování se každý z členských států zavázal svým vstupem, podpisem a ratifikací.

0/0
27.7.2017 14:42

G98e71o61r85g 65K42o81m22b28e72r86e84c 9114911706171

R^

0/0
25.7.2017 19:26

P48a21v12e93l 64V18a65l84e69n68t19a 7911631987853

Můžu se jen zeptat které ty změny jsou tak špatné a proč? Co si pamatuji tak opozice narychlo dosadila do nejvyššího soudu své (ideově) soudce a PIS se je teď snaží vyměnit. Ale jak přesně ten zákon zní a co je na něm špatně si nejsem jistý. Ví to vlastně někdo?

+2/0
25.7.2017 11:39

P26a69v76e66l 87Č59e13r56m77á20k 7697104731646

Pletete si pojmy - PO narychlo vybrala ústavní soudce a to pak PiS po volbách měnil. Toto téma bylo jiné.

V dnešní chvíli jde o to, že zákony by podřídili soudnictví ministru spravedlnosti (zároveň i generálnímu prokurátorovi), takže by se vlastně rozpadla ústavní dělba moci. Vláda by ovládala soudy. Když se to dovede do konce, tak by člověk jdoucí k soudu měl na své straně advokáta a proti sobě prokurátora a soudce, protože ti by měli stejného šéfa a tudíž i stejný cíl.

Podepsaný zákon je o tom, že ministr spravedlnosti získává pravomoc jmenovat předsedy a místopředsedy soudů po konzultaci s KRS (Zemská soudní rada). Bez schválení zákona (vetován prezidentem), ve které mělo být totálně postavena na hlavu nezávislost KRS, možná nebude mít tento zákon takový dopad na nezávislost soudů, ale to se uvidí.

+3/0
25.7.2017 11:52

P25a16v19e89l 53V77a55l36e79n44t62a 7951101947723

Děkuji za osvětlení, i když je to pořád docela guláš.

A u nás to je jak? Kdo jmenuje soudce? Myslím že ministr spravedlnosti je taky může odvolat ne?

0/0
25.7.2017 12:03

P72a29v64e72l 11Č68e40r25m14á28k 7877184541266

Nejjednodušeji řečeno - je to snaha získat kontrolu nad soudní mocí a následné vypořádání se s protivníky. Samozřejmě snaha neustále vysvětlovaná dobrými úmysly (ale to je vždy a všude) - odkazuje se na veřejně známé kauzy, kde veřejnost byla nespokojena s rozhodnutími soudů a tudíž je potřeba soudnictví reformovat, aby lépe odpovídalo požadavkům obyčejných lidí...

Pokud jde o ČR - soudce jmenuje prezident, kontrasignuje premiér (nebo pověřený ministr). Soudce nelze odvolat, ale je kárně zodpovědný a kárným opatřením může být až odvolání. Co se týká obsazování postů předsedů soudů, jsou vybírání ve výběrovém řízení (i když to možná není vždy, ale vím, že výběrová řízení probíhají). V ČR neexistuje soudcovská samospráva. Pro bližší podrobnosti se podívejte třeba na Wikipedii nebo do dalších veřejných zdrojů.

+2/0
25.7.2017 12:13

M53a48r65t20i15n 91P92e85t53v18a41d 4480239507852

Ti ústavní soudci, které se snažila na poslední chvíli protlačit předchozí vláda, nebyli nikdy jmenováni - na rozdíl od těch, které si odvetou dosadila PIS. Nekorektní je obojí, jenže v tom druhém případě byl skutek dovršen. ;-)

0/0
27.7.2017 14:50

R53o96b17e55r81t 46M96o79t19k90a 4756567749935

Takže když u nás je státní zástupce i soudce podřízen ministru spravedlnosti, tak je to taky špatně?

0/−1
25.7.2017 12:05

P85a35v88e47l 80Č63e89r24m39á88k 7897794781436

Soudce je neodvolatelný - je kárně zodpovědný a v kárném řízení může být odvolán. Ale není přímo podřízen ministru spravedlnosti. V Polsku by ministr měl přímé páky na ovlivňování soudů.

0/0
25.7.2017 12:20

M20a64r68t30i27n 74P28e73t90v10a98d 4440169517842

Z té podřízenosti ale nevyplývá, že by směl ministr jakkoliv ovlivňovat jejich rozhodování. Pokud se mu něco nezdá, musí se s tím obrátit na kárný soud - sám rozhodovat nemůže. Kdyby směl ministr soudce jmenovat, odvolávat a zasahovat do funkční hierarchie, okamžitě tím vzniká korupční prostředí.

0/0
27.7.2017 14:56

T11o23m26á45š 20V58r32á15b58e75l 8680314633814

Opoziční parlamentní strany ve volbách získaly 46,44 % PiS získala 37.58%

To jen k tomu zde častému argumentu, že když si to přeje vláda přeje si to i většina obyvatel.

+3/−1
25.7.2017 11:33

A76n65t90o66n27í46n 97W36e16i35s57e29r 9670607967465

Je to v pořádku! Tato strana vyhrála volby! Většina poláků ji volila a součet procent opozice (několika rozdílnych stran) neznamená vůbec nic,z hlediska demokracie! To vám je nejasné?

+1/−1
25.7.2017 13:39

J81a29k82u71b 54B87o75h63o42n32ě60k 8415626709517

To že někdo vyhrál volby ještě neznamená, že si nutně musí prosadit co se mu zachce a že ostatní musí sklapnout podpatky nechat je.

Demokracie není jenom o momentálním stavu, ale taky jeho udržení a zaručení pro budoucí generace.

S rozhodnutím zvolené většiny se v demokracii dá dělat hodně věcí.

Diskutovat, protestovat a v extrémním případě je tu tzv. občanská neposlušnost, pokud prosazený zákon zjevně ohrožuje principy demokracie.

+1/0
25.7.2017 16:27

M15i95l20o19š 33Ř42e52h49á34k 8476138867205

Koneckonců pod stejnou záminkou bylo rozděleno Československo (bez referenda).

0/0
26.7.2017 11:20

P19a62v39e63l 54Č61e38r85m12á80k 7197314771256

Pokud odhlédnu od dopadu tohoto zákona na polské soudnictví, který je s ohledem na dopad na nezávislost soudnictví asi nejméně škodlivý z těch 3 (i když to ukáže až vývoj následujících měsíců), rád bych požádal pisálky z iDnesu, aby si ověřovali, co napíšou.

Jedná se především o poslední větu, kde tvrdí, že prezident Duda očekává nové návrhy do 2 měsíců. Faktický stav je, že prezident Duda do 2 měsíců předloží nové návrhy dvou vetovaných zákonů! To je dle mého podstatný rozdíl a je vidět, že kvalita novinářů píšících o soudní reformě v Polsku je na nízké úrovni. A obecně to ukazuje, jak novinářská profese zachází s fakty.

+2/0
25.7.2017 11:32

K12a83r24e46l 93U52r64b16a23n 2714504871239

Poláci měli vždy fašistické tendence..

+2/−7
25.7.2017 11:14

R49o75l42a47n17d84o 87A53r33i68a31s 7768189197220

HEURÉKA! A už tady máme "FAŠISMUS"!

Toto trvalo!

+7/0
25.7.2017 11:17

T28o92m39á98š 11K63i37j47a49s 4327655920665

Slovo sluníčko a podobné blbiny tu byly daleko dřív, takže si zaměťte před vlastním prahem.

+2/0
25.7.2017 11:20

R54o55l25a91n14d72o 25A46r35i47a70s 7248929367580

Hezká snaha , ale umírá v časném věku, milý TOmáši.

+1/0
25.7.2017 11:23

T60o54m25á26š 43K54i92j94a77s 4217885210845

Naděje umírá poslední, milý ROlandíku.

0/0
25.7.2017 11:23

R48o94l97a83n28d94o 85A77r22i15a84s 7148459967810

V tom případě máte ještě šanci , milý Tomáši!

+1/0
25.7.2017 11:32

P66a90v37e86l 70V11a87l88e76n50t76a 7321101627303

Napsal jsem blbinu, ale ta vaše blbina, kterou jste teda vy konkrétně teď nenapsal tu byla daleko dřív. Bezchybná Argumentace ;-D

0/0
25.7.2017 11:37

O24t92a 83S13a61l86y52k 6723391746419

Fašismus takto ve Itálii a Německu začínal. Dnes i u nás Babiš sní Musoliniho sny. Fašisté ve svých začátcích ještě nebyli žádnými válečnými zločinci a masovými vrahy. Měli jen poněkud radikální názory na cizince, význam rasy a národa. To se děje i dnes a tady.

0/0
25.7.2017 12:09

R72o82b42e19r41t 39M18á95s22l20o 1291601337247

Proto s Němcema na rozdíl od nás bojovali ?

+1/0
25.7.2017 11:37

O47t16a 18S16a76l27y62k 6763591846699

Proč ne? Fašisté nemusí být spojenci, ale i vzájemní nepřátelé, stejně jako komunisté. Sovětský svaz také válčil s Maovou Čínou. Jsou to agresivní ideologie ze své podstaty.

+1/−1
25.7.2017 12:11

J21a61k92u29b 79K48u63č57e95r68a 6258162441413

Postup polské vlády strany Právo a spravedlnost, která rychle a bez ohledu na námitky opozice mění podobu justice v zemi, vyvolal nejen pokračující demonstrace v zemi, ale i protesty z Evropské unie.

Tohle je krásná věta. Nikdy nikdo nekonzultuje nic s opozicí a na její námitky kašle, a co je EU, potažmo ostatním státům, do toho, co se děje v jiné zemi. Mají svůj vlastní Ústavní soud, a ten rozhodne, jestli je to v souladu s Ústavou a nebo ne.

+3/−6
25.7.2017 11:04

T45o92m90á65š 17K13i72j33a78s 4467495450635

Neskutečné jak lidem jako Vy chybí pud sebezáchovy, podobně jako kolaborantům před obsazením Hitlerem.... "je to jejich věc".... "německý lid demokraticky rozhodl"....

+5/0
25.7.2017 11:06

R32o96l23a19n15d81o 33A70r28i56a12s 7918409807960

JJ, stejně tak jako když slyšíme "Europarlament demokraticky rozhodnul"....

+4/−3
25.7.2017 11:08

T75o28m77á90š 12K71i45j81a69s 4857935760665

Máte ten pocit? Asi jste nebyl volit do EP že? Dohody, dohodnuté postupy, tři pilíře demokracie Vám nic neříkají, hlavně že Brusel, co? ;-D

+5/0
25.7.2017 11:11

R47o38l23a82n40d13o 98A34r97i55a15s 7108629177730

ještě smajlíka, drahý TOmáši! Mno, snad abyste si prostudoval, jak se od našeho vstupu změnily hlasovací procedury v Europarlamentu a snad abyste si (Než budete opět vesele křepčit s vlaječkou EU v ruce) osvěžil , jaké padaly argumenty obhájců eurosajuzu při vstupu do EU o "Principech demokratického hlasování a o základním principu konsensu při přijímání důležité legislativy a rozhodnutí na půdě EP"... Víte o tom něco? Nebo se jen modlíte v pokleku před obrázkem Junckera?

+2/−3
25.7.2017 11:16

T73o44m62á24š 72K91i35j13a28s 4707545600605

No nejenom jednoho, drahý Rolandíku... Chápu, že se Vám, jakožto internetovému hrdinovi, začaly pod tíhou argumentů klepat kolena, nicméně i tak Vám odpovím... samozřejmě vím a nic z toho se neděje bez našeho souhlasu, aniž bychom se k tomu zavázali. Můžete prsknout, ale je to tak. Víte o tom něco, nebo jenom držíte minutu nenávisti proti "Junckerovi" nebo komuto vlastně...?

+2/0
25.7.2017 11:18

R61o40l49a29n87d55o 14A79r28i88a19s 7988769967500

Ale, ale, to si musíte masírovat ego tím, že si musíte představit, jak se oponentovi "klepou kolena". Ale k věci neopověděl jste. . Ale nejsem to já, kdo neargumentuje, naopak, to vy se snažíte vylhat z odpovědi.Takže ještě jednou-

Vzpomínáte jaké padaly argumenty obhájců eurosajuzu při vstupu do EU o "Principech demokratického hlasování a o základním principu konsensu při přijímání důležité legislativy a rozhodnutí na půdě EP"... Víte o tom něco?

+2/−3
25.7.2017 11:25

T29o32m84á11š 19K37i18j94a50s 4407625920555

V oblasti EU se neshodneme, tak to nechme být, řešme Polsko.

+1/0
25.7.2017 11:27

R12o20l63a68n57d47o 73A46r24i64a80s 7748609687930

Takže neodpovíte. Odpovím za vás - nejsilnějším argumentem eurojísačů byl argument, že v "EU se rozhoduje vždy na základě konsensu a členské státy mohou jakékoli rozhodnutí vetovat" - OK tak jsme vstoupili a soudruzi v Europarlamentu tuto pojistku zlikvidovali.. OK...Ale EU nelze vypustit Tomáši. Z jednoho prostého důvodů. Pokud chce EU argumentovat "Demokracií" nemůže ji sama pošlapávat. Pokud tak činí, o žádnou demokracii jí nejde, jde jí pouze o to účelově argumentovat.

+2/−1
25.7.2017 11:35

R26o73l14a73n24d38o 61A98r48i68a59s 7518339327540

Docela mě rozsemálo, že jste kliknul mínus na věcný dotaz... To je skutečně síla.

0/−1
25.7.2017 11:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.