Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadlo v USA přistávalo na zaplněnou dráhu, tragédii zabránil dispečer

Tragické nehodě patrně jen těsně uniklo dopravní letadlo Airbus letecké společnosti Air Canada, jehož pilot se na letišti v San Francisku chystal přistát na dráze plné letadel čekajících na odlet. Omylu si včas všiml letový dispečer, který pilota na jeho chybu upozornil a navedl jej na přistání znovu. Incident vyšetřují americké úřady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M86i86c42h98a80l 28N70o50v20á51k 1864877202444

Nemůžu si pomoct, ale podle mého tragédii zabránil ten pilot, který do éteru oznámil, že Air Canada přistává na TWY. Kdyby to neudělal, dispečer by se to dozvěděl až z fireballu.

0/0
14.7.2017 9:31

L35e15o81š 61M98a84r84š79a68l 5472714232198

A který dispečer ho na tu zaplněnou dráhu navedl?:-(

0/0
12.7.2017 13:46

L78u21b38o62m78í75r 80S31a36z75e35č28e56k 7939248755443

Podle médií není zcela jasné, kolik bylo v přistávajícím kanadském letadle a ve čtyřech strojích čekajících na vzlet lidí. K nejtragičtějšímu leteckému neštěstí došlo v roce 1977 na letišti na kanárském ostrově Tenerife, kde při srážce dvou letounů během vzletu jednoho z nich zemřelo dohromady 583 lidí.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/kanada-air-canada-letadlo-zaplnena-ranvej-fpg-/zahranicni.aspx?c=A170711_211700_zahranicni_dtt

Si dějaksrandu, to nevědí kolik lidí je v kterém letadle jak přistávajícím, tak startujícím?

0/−2
12.7.2017 10:45

J16a90k26u94b 12P70e28t15r93i54c85e16k 4288944365661

Příslušné úřady si to jistě zjistí, aerolinky mají přesné počty. Nevěděj to jen média.

+2/0
12.7.2017 12:58

M19i91c39h81a88l 17N22o39v22á98k 1394567432514

2x B787, 1x A340, 1x A320/B737. To je při odhadu cca 90% zaplněnosti 2x200 + 1x250 + 1x130 = 780. To by těch 583 s velkou pravděpodobností překonalo.

0/0
14.7.2017 9:36

M89i69c13h33a40l 80N96o23v75á50k 1204577842304

;-O, ani po refreshi stránky jsem tu tenhle příspěvek neviděl :-P A zapomněl jsem tu přičíst lidi v té přistávající A320. Takže platí součet níže, cca 900 lidí.

0/0
14.7.2017 9:39

M94i25c18h80a97l 60N47o12v84á93k 1554987782854

2x B787 + 1x A340 + 2x A320 = cca 900 lidí, při nějaké 90% zaplněnosti.

0/0
14.7.2017 9:38

P82a13v40e70l 70O51b64d25r12ž93á63l55e69k 6946254878702

Tady je to celkem hezky nakreslené:

http://www.jacdec.de/WP/wp-content/uploads/2017/07/2017-07-07_C-FKCK_A320_AC@KSFO_MAP1.png

+3/0
12.7.2017 10:19

P41e32t90r 44Ž96á89k 1578582825149

ti piloti museli být slepí, vždyť měli světla těch letadel na zemi přímo proti sobě...

Muselo jim být jasný, že se neblíží k ranveji...A ještě se zeptá, že tam vidí nějaká světla...A vedle měli osvětlenou volnou přistávací dráhu...

+1/0
12.7.2017 10:31

P86e84t19r 77Ž41á12k 1208402715199

ale asi by to zvednul sám, přece by nepřistál na jiný letadlo...

0/0
12.7.2017 10:38

R48o85m42a65n 78K22r23a27t51o90c52h86v95í32l 6246767866514

Si myslím, že by se nic nestalo, protože by si toho pilot stejně všimnul.

0/0
12.7.2017 9:55

P84a23v82e22l 86O47b76d40r92ž26á32l53e58k 6636524778322

Otázka je, jestli by s tím pak ještě mohl něco udělat. V letadlech, na která sedal, bylo v tu chvíli pár stovek lidí.

0/0
12.7.2017 10:21

R54o88m35a64n 83K76r40a17t91o61c10h87v85í63l 6646247686544

Já myslím, že by si toho sám všimnul, dal by plný plyn a letadlo zvednul.

Problém, kdyby si toho nevšimnul - byl by to fakt průser.

0/0
12.7.2017 10:26

E58v36a 36H98a93s88n48í29k95o93v96á 1414871436284

Cokoliv závisí na rozhodnutí lidského mozku, se může pokazit. Zkrat může mít každý a když dají přistávací dráhu vedle pojížděcí, nevšimne si chyby ani věž. Pořád mám v paměti čelní srážku tramvajek v Ostravě, protože řidič měl čekat a jednou zapomněl...

+1/0
12.7.2017 9:41

J10i68n86d60ř86i10c45h 52T14ů94m85a 1754522167628

Podle toho, že na taxi u pravé dráhy čekala odlétající letadla to vypadá, že levou dráhu nepoužívali. Takže byla nejspíše zhasnutá a piloti prostě zamířili na světla pojížděčky v domění, že je to pravá dráha. Ale i tak, splést si osvětlení na dráze s pojížděčkou je síla.

+4/0
12.7.2017 8:03

Z67b38y88n18ě92k 51J94a55n93d46a 7253642795451

To je peklo zdejší novinařina...

Když člověk rozklikne odkazovaný článek, místo zdejších spekulací přesné info a čísla...

140 pasažérů ve vzduchu...

400 feet go around...

+1/0
12.7.2017 6:53

R19u59d72o65l69f 84K93o76m62á81r53e22k 7828319132189

copak v juesej, tam je vse genialne vymysleny

+1/−9
12.7.2017 6:39

P22e95t22r 43M36i67c52h78a49l 2750154231912

Pokud opravdu přistával na TWY, není mi jasné, jak to dokázal? Vypnutý nebo nefunkční ILS?

+1/0
12.7.2017 2:30

P24a70v45e65l 16O94b44d22r20ž81á30l67e89k 6756174648802

+1 ILS by ho tam přece nemohl stáhnout. A přistávat na takovéhle letišti s velkým letadlem bez něj??

0/0
12.7.2017 3:13

J67i73n51d85ř33i29c52h 46T18ů51m17a 1934252927798

Proč ne? Běžně se dělají vizuální přiblížení (není třeba dodržovat rozestupy a navádět z velké vzdálenosti) a pokud tam čekaly čtyři letadla na odlet, mohl to dispečer pilotům nabídnout. Přikázat jim to ale nemůže.

+1/0
12.7.2017 8:21

M80i83c48h21a18l 56C76h36a67l94u12p23a 6908740469913

nebo tam zadali jinou drahu?

0/0
12.7.2017 6:59

P44e24t68r 17Ž41á70k 1168892515919

Pojezdova ILS nevysila...

0/0
12.7.2017 8:00

M28i97c52h37a28l 93C88h50a86l15u37p95a 6558330909463

myslel jsem dráhu rovnoběžnou s tou, kde měli přistát

0/0
12.7.2017 9:27

P83a89v31e15l 60O71b71d58r71ž79á56l85e48k 6206774578692

Byli povolení na 28R, 28L byla mimo provoz, takže zhaslá a nevysílala.

A snažil se sednout na TWY C, která je vpravo od 28R.

Každopádně ve chvíli, kdy mu věž řekla, že na dráze nikdo není a on tam reálně viděl světla, je jediné správné řešení ono "kolečko" a následně si v klidu vyjasnit, co se vlastně děje.

+2/0
12.7.2017 10:14

J25o37s78e82f 39S76t17r34á50s86k40ý 5642483684458

Podle odkazovaného článku byla nejmenší laterální vzdálenost letícího letadla a letadel na TWY-C 29 stop, tedy asi 10 metrů. Tzn. letadlo nemohlo být srovnané přesně na TWY-C. Vůbec se v tom nevyznám, ale nemohl si pilot myslet, že skutečná pravá světla dráhy RWY-29R jsou světla středová a byl srovnaný na ně? (O ostatních světlech vlevo si mohl myslet, že patří k RWY-29L. Světla na 29L byla ale vypnutá.) Idnes (nebo lépe Technet) by mohli vést v patrnosti, že nás zajímá jak dopadne vyšetřování.

0/0
12.7.2017 0:27

L25u93k86á26š 68H45o40r56k35e93l 2655482473125

Dole reklama na Air Canada :-)) Jak dojemně cynické :-)

+3/−1
11.7.2017 23:30

M11i76c37h78a35l 39S94e22d63m53í23k 3249805206831

Je divné, že na jedné straně se kladou extrémní nároky na spolehlivost letadla, ale přibližování v nesprávném potenciálně katastrofickém kurzu nevyvolalo automaticky alarm ani v letadle, ani u dispečerů. Vypadá to, že zabezpečení různých hledisek je až v neuvěřitelném nepoměru.

+1/−2
11.7.2017 23:23

T40o93m32á21š 20T69a54t32í61č87e33k 5840802520888

Očividně vyvolalo. A nebyl to poslední jisticí článek. Podle mě by se pilot, který by přistával na zádech svých kolegů a zákazníků, musel jmenovat Muhamad.

+1/−3
11.7.2017 23:30

M73i37c69h31a48l 20S13e84d23m38í49k 3139395436121

Pokud v komunikaci pilot mluvil o světlech na dráze a dispečer, že je dráha prázdná, tak v tu chvíli evidentně alarm nezaznamenal, i když kurz byl nějakou chvíli špatný. Všiml si až o chvíli později kolega dispečera.

+2/0
11.7.2017 23:36

T54o63m30á72š 93T98a43t37í36č41e55k 5530752900118

Nojo, v článku se nedozvíme, jestli byla mlha nebo tma.

0/0
11.7.2017 23:40

M54a24r69t74i78n 84C54e58r70v72e37n19y 2193818696668

No spatny kurz, ono odchylka par desitek metru navic rovnobezne znamena, ze kurz byl vlastne spravny

+1/0
12.7.2017 8:45

T25o88m58á43š 69K63r17á57l 3888408107429

Tohle mi pripomelo jeden uz trochu starsi trolling na ktery se chytnula asi cela zpravodajska redakce. Vsem co vladnou aspon trosku anglictinou verele doporucu, vzdy kdyz to vidim, tak se musim smat...

https://www.youtube.com/watch?v=17GbGmDORwk

+7/0
11.7.2017 23:06

M88a92r66t36i93n 21Š83i35m42e64k 4630274988155

;-D

0/0
12.7.2017 9:26

Š58i98m66o89n 33Č55u66d74a 8408639267566

Zaznam rozhovoru ve zkratce:

AC759 (to letadlo): Vidim na te draze pred sebou nejaka svetla, fakt tam muzu pristat?

SFO (ridici vez): Na te draze nikdo mimo vas neni.

AC759: OK, pristavame.

nekdo jinej: Kam tem chlapek leti!!?? Pristava na pojizdecku.

SFO: Dejte si kolecko.

AC759: OK, kolecko.

SFO: Vypada to, ze jste pristavali na pojizdeci.

United1: Air Canada nam proletel primo nad hlavou.

Tedy: hlupak za kniplem videl pred sebou svetla ostatnich letadel a stejne by to tam soupnul. Nastesti ten "nekdo jiny" zalarmoval vez, a operator zase nastesti zareagoval okamzite a poslal ho dokola, takze ostatnim jen probzucel nad hlavou.

Asi tak pro vsechny teoretiky zde ;)

+29/−1
11.7.2017 22:55

M41a89r16t21i84n 48N83e22p69l 4774162106258

Praktiku, díky za přepis a ještě větší díky za překlad "go around" jako "dejte si kolečko"...pobavilo :)

+12/−1
11.7.2017 22:58

D97a96n44i33e60l 35M41u43n64z15a18r 1909988162546

jj kolotoc

8-o

0/0
11.7.2017 23:30

T75o24m61á12š 20T46a78t93í29č31e78k 5240422860448

Já bych ten překlad hodnotil z hledis;-€ka přesnosti i stylu jako bezvadný.

+18/0
11.7.2017 23:36

T80o91m66á74š 35T57a31t50í79č38e84k 5220762840978

Jak se tam vzal můj ksicht při pomyšlení na Babiše? 8-o

+6/0
11.7.2017 23:38

P30a85v42e39l 45O54d26e14h89n77a29l 6133259128805

Ten "hlupák" byl povolen pro přistání a evidentně došlo k tomu, že se zmýlil v hodnocení toho, kam přistává. To se stát může. Ten "hlupák" tušil, že je něco špatně, takže si potvrzoval, že je všechno v pořádku a opět dostal povolení. Z jeho pohledu bylo tudíž všechno, jak má být.

+4/0
11.7.2017 23:00

M20a98r55t29i34n 25N33e34p79l 4954532736808

Nechci někoho očerňovat dříve, než skončí vyšetřování, ale pokud opravdu nerozeznal taxiway od runway, tak z jeho pohledu asi tak vše OK nebude :)

+2/−5
11.7.2017 23:05

P72a34v34e11l 18O30d10e92h81n12a51l 6893639878755

Ale no tak. Asi víme něco o optických iluzích, nebo ne? Pan doktor Melechovský, například, se jim hodně věnuje a na webu má celou kapitolu o některých optických iluzích na finále...

Rád si přečtu jak to nakonec vyšetří. Do té doby bych opravdu nikoho hlupákem nenazýval. A mimochodem - neseděl tam sám.

http://www.leteckylekar.cz/kapitoly-z-letecke-mediciny/62-opticke-iluze-na-finale.html

+5/0
11.7.2017 23:12

Š96i16m54o16n 47Č97u27d84a 8658579607826

Jde o jasne pochybeni pilota / pilotu, zadne opticke iluze. Zakladni linka je pro pilota neobhajitela: a) spletl si pojizdecku za runway b) videl letadla pred sebou, zavolal na vez, dostal od veze naprosto jasnou informaci, ze tam zadna byt nemaji. Mel tedy okamzite vyvodit, ze je asi nekde jinde, nez ma byt a sam to zvednout. Misto toho jako tupa ovce rekl OK a pokracoval.

+6/−6
11.7.2017 23:20

J95o60s61e42f 91K80a44r40f64í52k 7272935936110

Tak určitě;-)

0/0
12.7.2017 7:34

P87e38t95r 14Ž38á69k 1368572375729

Nechapu jak nekdo muze dat minus.Vzdyt je to fakt.

0/0
12.7.2017 13:15

M51a46r35t81i55n 48N67e52p57l 4474142416298

Optické iluze znám a četl jsem o nich, ale ty nevysvětlují záměnu runway x taxiway. Hlupákem jsem pilota nikdy nenazýval, narozdíl od kolegy výše.

+1/0
11.7.2017 23:27

J69a58k19u29b 57Š21a53f88a60n22d45a 7205887881601

SFO má paralelní dráhy. Tady na taxi way zřejmě nepřistával, přistával na sousední dráhu.

0/0
12.7.2017 7:49

Š28i89m55o48n 33Č88u90d55a 8548619847256

Povoleni je jen a pouze povoleni. Za bezpecnost letadla odpovida vzdy pilot. On je na miste a vetsinou neco vidi, vez je kilometry daleko a vidi kulove.

Hlupaku, co litaji podle veze a klidne by to napalili do ostatnich letadel, kdyz je pred sebou proboha vidi, se musi letecky prumysl zbavit ;)

+1/−6
11.7.2017 23:06

P83a73v45e55l 96O56d18e36h55n29a49l 6783469828835

A zrovna vy tu lidi označujete za teoretiky? ;-)

+4/0
11.7.2017 23:15

Š90i33m88o71n 65Č59u17d33a 8668919647176

Jojo, leda byste mel alternativni vysvetleni ke slovnimu spojeni "clear to land" rad se take pobavim ;) Ale jak uz jsem tu nekde poznamenal, ten ubozak dostal informaci "na draze nikdo neni" ktera byla v primem rozporu s "nekoho tam vidim". Mel okamzite reagovat a ukoncit pristani, misto toho pokracoval.

+5/−2
11.7.2017 23:24

P40e77t12r 63Ž67á71k 1948682245249

To jako ze si spletl pristavaci a pojizdeci drahu a z jeho pohledu bylo vse OK?No vy budete asi odbornik...

0/0
12.7.2017 13:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.