Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

U přijímaček se dařilo „Hejného dětem“. Myslí logicky a počty je baví

Z devátých tříd letos vyšlo prvních sto dětí, které se na druhém stupni učily počty tzv. Hejného metodou a testovaly pilotní učebnice tohoto alternativního přístupu. S výsledky mohou být žáci i rodiče spokojeni. V dubnových přijímacích testech na střední školy totiž podle odhadů dopadli „Hejného žáci“ o něco lépe než jejich vrstevníci studující matematiku klasickou metodou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D90a53n28i10e85l85a 53H92i21l24d33e95b74r73a32n30d34t78o10v27á 4450620651834

Máme s Hejným zatím jen ty nejlepší zkušenosti. Byla jsem lehce paranoidní, tak se synem na procvičování doma používáme sešity z "normálního" systému, ale očividně je mu to jedno, prostě počítá dobře, přiměřeně věku a inteligenci, postupům rozumí, matika ho baví. Za mě dobrý :-))

+2/0
3.7.2017 10:40

P92e65t98r96a 13H35o58d70o37v80á 4479571915139

Děkuji, já mám naprosto stejné zkušenosti. Jsem ráda, že se také ozval někdo, kdo ví, o čem je řeč.

0/0
3.7.2017 11:15

M79i97r59k43a 45S68v64o43j14t82k71o49v91á 3497778476634

Přijde mi, že tento článek spíš Hejného metodu poškozuje, než že by ji pomáhal. Každopádně, já za sebe jako rodič musím říct, že ta metoda je naprosto skvělá, oproti suchému počítání, kdy často dítě se prostě mechanicky a tupě naučí výpočet(ano jde to), ale pak jej neumí už použít v praxi. Je to i pro děti, které nemají matematický talent a klasická výuka se pro ně nehodí(a ona se vlastně moc nehodí pro nikoho). Jde tam hodně o spolupráci, ale ne tím způsobem, že jeden to vypočítá a ostatní opíší, takhle by to nefungovalo. Já jsem matematiku nikdy nepochopila, naučila jsem se ji mechanicky (stačilo to i na VŠCHT). Ale pochopením jsem skončila někde u trojčlenky, teď mohu být někdy přítomná výuce podle pana profesora, tak je to úplně někde jinde a i mě občas docvaknou některé souvislosti,které jsem neviděla a které jsem musela mít prostě naučené. A hlavně děti ta matika najednou baví, doma počítají a vymýšlejí si různé matematické hříčky( já jsem počítala, že jsem musela a nikdy mě to nebavilo, dá se říct, že jsem to nenáviděla). A v tom vidím ten posun. Hlavně v budoucnu, když matematiku přijímáte jako kamaráda, je pak jednoduší i na gymnáziu(kde už podle Hejného neučí) se matematiku učit, protože ji nemáte zprotivenou a základní principy chápete. A učiteli občas připravíte nějaký ten rébus:). Dcera ze začátku s matematikou hrozně bojovala, ale teď když přešli na Hejného, je to najednou v pořádku, všechno chápe a doma počítá. Prostě děkuji pane profesore a přeji českému školství, ať tuto metodu zavede do běžné výuky všude. Protože když bude učení děti bavit, odnesou si toho mnohem více, než když prostě jen musí.

+4/−1
3.7.2017 9:05

J28o59l61a26n34a 62B42r19z91y89b26o19h69a57t96á 9599219136

Ono je to spíše o učiteli, než o metodě. R^ "Osvícený" učitel umí podat matematiku zábavnou formou a tak, aby to děti bavilo. Učitel otrávený a neschopný nenaučí nic ani tou sebelepší metodou.

+1/0
3.7.2017 9:11

M54i59r14k12a 74S19v55o97j22t70k50o74v78á 3617218906254

Samozřejmě, vše je o lidech. Ale tato metoda je interaktivní a vede přes různé "hříčky" k pochopení principů. Takže se nám běžně stává, že druhák už "chápe" a dokáže odvodit zlomky, že třeťák bez problému zvládá procenta apod. U dětí z běžné výuky jsem toto nepozorovala. Ale samozřejmě děti, které jsou matematicky nadané si poradí i při běžné výuce, ale jsou i děti průměrné a podprůměrné, kterým tento systém přinese jen pozitiva. Protože i tyto děti pochopí matematiku a budou ji umět používat. A řekněme si na rovinu, není toto cíl školy, mít vzdělanou generaci. Ti nejlepší budou i s Hejným nejlepší, ale ti průměrní nebudou mít matiku jako nepřítele. Prostě budou vědět jak na to. Možná pak nepůjdou na Matfyz, ale bude z nich dobrý truhlář, který bude umět vypočítat i to nejsložitější schodiště či různé úhly nábytku.

+2/0
3.7.2017 9:18

J55o67l68a30n36a 52B55r69z77y76b27o13h78a33t49á 9899639566

Já vám chci jen říct, že pokud je dobrý učitel a umí učit, je jedno, jakou metodu použije. Ono ted každý kdo má do zadku díru mluví do školství, spousta metod a novinek, ale vzdělanost upadá. ;-)

+1/0
3.7.2017 10:25

M66i91r26k84a 51S69v36o50j70t68k27o21v64á 3967788426514

Já vám rozumím co se mi snažíte naznačit, ale já Vám zase vysvětluji, že klasické vyučování matematiky, dnes již tak dobře nefunguje. A raději děti svěřím někomu, kdo ví jak na to a má na to nějaké podklady, než nějaký učitel, který bude pár let testovat svoje metody a po 10 letech bude brilantní, ale mému dítěti to už nebude k ničemu. Pokud Váš syn, je evidentně matematicky schopný, nepotřebuje žádné metody. Ale já tak nějak chci aby i děti, které nejsou perfektní uměly počítat.

+2/0
3.7.2017 10:55
Foto

J90a52n82a 28B16í57l41k96o41v38á 1933431472107

Neexistuje "žádné metody". Je-li někdo učen, pak je to nějakou metodou, zpravidla v praxi dlouhodobě ozkoušenou.

+1/0
3.7.2017 19:04
Foto

A83n24d14r53e98a 98Š69r25e97t93r85o81v86á 7521655220298

Jsem rada, ze jste s metodou spokojena a vasi dceri vyhovuje, ale rozhodne bych se vyhnula plosnemu zavadeni. Ono je totiz take mnoho deti a rodicu, kterym nevyhovuje vubec (scitanin kocek a mysi to jen zacina). Co ja jsem cetla, tak to rozhodne neni nic dobreho a ma to spise potencial matematiku uplne pokrivit.

+2/−2
3.7.2017 9:45

M34i46r80k57a 47S80v38o60j43t83k87o19v41á 3417178326674

no sčítání koček pokřivuje matematiku? Já si pamatuji z prvních ročníku, že se i za nás počítali hrušky, jablka, kočky, koláče, děti na píškovišti apod. Ale tady nejde o to, že děti počítají kočky, ale jak je počítají. Když někomu chci předvést, jak to funguje, je tam jedna skvělá úloha s autobusem. Kde různí lidé nastupují a vystupují a kromě sčítání a odčítání, tam vlastně máte i zlomky(potažmo procenta). Leč chápu, že někdo chce tradiční výuku. A neberu mu to. Já jsem ráda, že si obě moje děti mohli projít Hejným a tomu nejmladšímu to chci také dopřát.

+2/0
3.7.2017 9:58

P42e95t59r52a 78H42o80d74o53v87á 4429341705879

Nesouhlasím, pokud si zjistíte víc informací a zkušeností, trošku víc se tím začnete zabývat, tak zjistíte, že to, co jste napsala, není absolutně pravda.

0/−1
3.7.2017 11:22

P40e29t19r68a 95H65o52d45o43v75á 4929651245819

U nás také super. Syn měl na prvním stupni normální matiku a problém s ní neměl, byl jedničkář. Teď na osmiletém gymplu jedou podle Hejného a je naprosto nadšenej. Nejen, že mu to jde (což šlo i před tím), ale navíc ho to baví. Líbí se mi to moc, i ta práce třídy, ten důraz na samostatnost, rozhodování...

0/0
3.7.2017 11:20
Foto

A15n66d61r77e58a 29Š20r69e62t75r55o13v10á 7811935910958

Aha, takze zazarit a byt o neco lepsi je dle novinaru synonymum?

+2/0
3.7.2017 7:54

J35o72l94a56n89a 31B72r20z65y24b95o61h83a58t23á 9289979696

Alternativní metody jsou na vzestupu. Musíme to chválit, i když ani nevíme, jak si studenti stojí. ;-D

0/0
3.7.2017 8:11

T85o36m63á74š 50Z77e69m66á42n23e91k 2657694502505

Tuto metodu bych považoval za vhodnou pro volitelný předmět, něco jako matematická praktika, jako doplněk ke klasickému učení. Nejvíce totiž dá těm, kteří jsou přemýšliví. A takových je ve třídě většinou jen pár.

0/−3
2.7.2017 21:26

P78e66t91r28a 35H25o45d87o67v91á 4149231175789

Pokud byste měl s touto metodou zkušenost, tak byste takovou blbost nemohl napsat...

+2/−1
3.7.2017 6:45

P26e41t84r11a 22H18o65d42o60v31á 4279851335879

Paní Brzybohatá, pokud máte s touto metodou špatnou zkušenost, tak mě to mrzí. Já, ze zkušenosti u syna na osmiletém Gymnáziu, vidím zatím vpodstatě jen pozitiva.

+1/−1
3.7.2017 7:54

J59o27l10a54n54a 21B14r90z30y98b72o53h50a47t94á 9829469646

a sociální jistoty ;-D;-D

0/−2
3.7.2017 8:07

P61e86t26r80a 17H63o56d42o84v46á 4169701115489

Zkuste místo výsměchu tedy prosím napsat vaše zkušenosti.

0/−1
3.7.2017 8:08

J90o56l38a49n90a 59B67r95z73y34b21o84h37a67t67á 9279469766

Moje zkušenosti jsou ty, že můj syn je premiant v matematice a profesní matematice v předposledním ročníku gymnázia. Nepotřebuje žádnou metodu či nemetodu. Prostě se učí a tím to končí.

+1/−4
3.7.2017 8:09

M83i61k34u45l71á77š 20L45é96v22y 5362665834581

No.. já nevím. Ta Hejného metoda je zřejmě vynikající pro budování logiky myšlení v matice. Ale nejsem si jist zda by tato metoda uměla vychovat i studenty na průmyslovce nebo na gymplu, kteří by chtěli jít na VŠ technického zaměření, nebo dokonce na matfyz.

Totiž si neumím představit jak by tito studenti objevovali věty a zákonitosti ohledně derivací či integrálů - a že jich je hafo! A to ještě důkazy těch vět! No užil jsem si to a nevím zda by taková "user friendly method" mohla pomoct i těmto adeptům pro pochopení opravdu hlubších matematických zákonitostí.

Já sám jsem v matice na průmyslovce občas plaval ale nikdy mne nenapadlo to svalovat na systém. A až VŠ mne naučila být v matice univerzální, zkrátka odvodit řešení úkolů nestandardních kde si nic "nevyguglíte" a musíte se spolehnout jen na seba.

+5/0
2.7.2017 19:16

P96e34t62r92a 19H54o90d86o96v65á 4239901695319

Tato metoda se učí na základní škole, ne na střední.

0/−1
3.7.2017 6:46

J36o88l74a66n98a 39B86r49z23y55b83o59h39a55t62á 9549699176

Tato metoda se učí??? Já se domnívala, že se učí touto metodou. :-P

+1/−1
3.7.2017 6:47

P49e61t87r13a 15H73o18d90o84v96á 4639671325809

Pardon, použila jsem hovorový obrat. Správně je samozřejmě "tato metoda se používá k výuce..."

0/−1
3.7.2017 6:48

J18o87l19a18n47a 68B67r54z71y57b20o16h19a58t25á 9459339516

Ani výraz používá se k výuce není to pravé ořechové. K výuce se používají pomůcky. ;-D

0/−2
3.7.2017 8:09

M95i15r50k17a 43S32v82o11j58t17k54o88v84á 3557328136514

No ona Vás právě metoda dle Hejného, naučí "spolehnout se na seba". Protože matematiku chápete, chápete její principy a ne jen, že se to naučíte vypočítat. A nechápu, když jste v matematice plaval, potřebujete aby v ní plavali i ostatní. Proč dětem nedopřát takovou výuku, která je povede k pochopení. Naše školství jde dost do háje, ale jsou lidé, kteří prvorepublikové metody budou obhajovat do roztrhání těla i když dnes pomalu přestávají fungovat.

+1/−1
3.7.2017 9:13

J50o45l53a17n10a 48B94r88z39y91b98o64h58a75t48á 9729229716

Je zajímavé, že vzdělanost upadá, když máme tolik nových metod výuky. ;-D

0/−2
3.7.2017 10:26

M26i40r10k54a 85S34v45o19j59t10k81o72v64á 3827158176734

podívejte se, na kolika školách probíhá klasická výuka a na kolika ty alternativní metody. Tedy ano, vzdělanost upadá, protože klasická frontální výuka už dnes moc nefunguje. Ale jak říkám, jsou rodiče, kteří chtějí aby jejich děti prošly stejným způsobem výuky, jako oni. A proč ne, já jsem zase zastánce toho, aby moje děti neprošly tím čím já. Měla jsem jedničky, mám vysokou školu, ale přesto si myslím, že mi škola příliš nedala a vlastně mě škola začala opravdu bavit až na vysoké. Třeba Vás jednou syn překvapí a své děti pošle jinou cestou než vy jste poslala jeho. A nebo naopak bude Váš příklad tolik dobrý, že jej bude opakovat.

+1/−1
3.7.2017 11:01

M98i79k44u94l66á54š 28L14é40v83y 5462105414151

Nepsal jsem že jsem v matice plaval standardně. Psal jsem že občas, dokud jsem se k tomu poctivě neposadil a nedoučil se to.Můj přístup byl totiž takový že obvykle jsem to pochopil na hodině a doma jsem se to už neučil, jenom vypočetl úkoly. Ale někdy, z času na čas jsem si k tomu musel sednout i doma.

A samozřejmě jste zcela mimo mísu pokud si myslíte že mám potřebu aby v matice ostatní plavali. To bych byl pěkně ujetý. Jenom jsem zpochybnil zda je to ideální metoda. Ale jiný diskutující mne upozornil, že tato metoda se učí pouze na ZŠ a ne na střední

0/0
3.7.2017 22:40

M25i71r82e16k 72G50a95j59e29r 5701906889940

To je neuveritelne, ze lide z Cermatu, kteri tenhle zaver vypustili do medii, logicky nemysli a misto toho mysli jen politicky. Prectete si to jeste jednou: "Rychecký zároveň upozorňuje, že jde o odhad, neboť všechny děti dělaly test z matematiky dvakrát a zatímco u „Hejného dětí“ společnost H-Mat zaznamenala jejich lepší výsledek, u ostatních dětí od Cermatu zjistila jen jejich výsledek u druhého testu." Takze „Hejného dětí“ byly testovany jinak (pro ne vyhodneji), nez ostatni !

+5/−1
2.7.2017 16:27

J65a37n25a 58V51a12n49k92o77v75a 5595845818500

Ale nebyly testovány jinak, každé dítě mohlo dělat test dvakrát. Jenže autoři nemají podklady a tak srovnávají hrušky a jablka. Pokud mají výsledky z 2. testu pro běžné školy, tak měli vzít čísla z druhého termínu i pro děti učené Hejného metodou. Navíc tipuji, že by je na rodičích vyprosili, těch dětí je dle autorů jen stovka. Takže asi lenost autorů nebo co? Manipulace s daty - firmě H-MAT bych už nevěřila z analýz nic, nebo jen po podrobné kontrole zdrojových dat.

+2/0
2.7.2017 18:49

M55i50r98e19k 28G94a65j10e80r 5761426659770

Vaše řešení je logické a správné a zajisté napadlo i lidi z Cermatu. Ti měli i potřebná data. Jediný důvod, který asi měli, že to tak neudělali, bude ten, že by jim to nevyšlo tak, jak chtěli.

+3/0
3.7.2017 2:03

P49e59t72r14a 76H59o21d47o13v67á 4869571395649

Tak Cermatu zrovna tohle je asi celkem fuk.

0/−1
3.7.2017 6:47

Š32i93m17o56n 87Č68u54d13a 8778719807706

Takže oni vzali ony "Hajného" děti, nechali je napsat dva testy a vybrali si z tech dvou ten lepší. U všech ostatních si nevybrali ten lepší, vybrali si jeden, náhodně.

Potom tvrdí, že Hajný vede. Při takovém podvodu vést o 12% znamená, že asi při objektivním posouzení dopadnou podstatně hůře.

+3/−1
2.7.2017 15:55

M10i50r64e55k 48G25a84j33e10r 5421146719810

Presne. Pracovnici Cermatu by s touhle logikou neudelali ani testy na druhy stupen ZŠ.

+4/0
2.7.2017 16:29
Foto

B34o70h12u52m81i21l 61P88r39o43c15h73á30z54k96a 9322459814110

Aktivita je na straně žáků... tím je řečeno vše. Frontální výuce totiž odzvonilo už dávno.

+1/−6
2.7.2017 14:56

J32o16l59a70n81a 56B29r71z71y15b64o88h89a44t73á 9629979516

Jen tak nějak nechápu, proč naši studenti dopadají ve srovnání s jinými zeměmi v matematice stále hůře, když výuka je stále progresivnější. :-D

+8/−1
2.7.2017 15:06

M60i94r59e29k 81G69a16j59e81r 5271696879100

A take dopadaji v matematice stále hůře ve srovnani s dobou pred 20 lety.

+2/−1
2.7.2017 16:31

J64o60l13a48n75a 74B10r30z95y62b49o88h82a74t53á 9259389556

Protože se neučí. Memorování a domácí příprava je tak out. :-(

+2/−1
2.7.2017 16:41

J91o97l80a83n85a 51B13r33z88y63b32o73h11a11t82á 9159109386

Petruško, to co jsem napsala je pravda. :-)

0/−1
3.7.2017 8:08

H85e95l96e87n97a 31K64a42v19k40o97v94á 5616433520716

Jsou tací žáci,kteří pro matematiků mají nadání,a jsou žáci, kteři ji zvládají pomaleji a s obtížemi. A pochybuji, že jakékoliv výukové metody tuto letou zkušenost výrazně změní!!

+4/−2
2.7.2017 14:24

T77o89m29á79š 73T61a44t52í84č45e96k 5310602470158

A potom jsou ještě ty dlouholeté zkušenosti, podle nichž ti nadaní studují a ti, kteří to zvládají pomaleji a s obtížemi, pracují rukama, úsměvy či mluvením. Což je koneckonců taky baví a naplní.

+4/0
2.7.2017 14:43

R77a74d25i39m 42P58o13l10á58š29e53k 9416723349939

A pokud musí na škole pracovat v týmu, tak ten nadaný udělá většinu a ti ostatní to pak jen opíšou.

+2/−1
2.7.2017 17:18
Foto

P11a88t30r39i33k 92C84h29r64z 4348609542139

Na výuce VELMI záleží. A je jedno, jestli je to matematika, nebo třeba jazyk. Nadání zcela jistě pomůže, ale není samospasitelné.

+3/0
2.7.2017 17:36

J61o33l43a81n71a 34B30r30z46y14b20o22h74a88t69á 9609309306

Twl, tak postupem četby se v článku dozvíme, že vlastně ani nevíme, jestli jsou ty děti lepší než ostatní. Možná jsou i horší, ale jak se dá něčemu přívlastek alternativní, tak je to automaticky lepší. :-D

+6/−1
2.7.2017 14:04

J71o27s90e43f 18N10i30k23l 7218914541607

...náš konzumní způsob života ubijí většině ducha, vede k pohodlnosti, zahálce, upřednostňuje materiální potřeby nad ostatní, využívá hlouposti některých...:-)

0/−1
2.7.2017 13:46

V14l80a13s10t47i35m85i71l 68Š47t14e72c64h84e20r 1265585149255

Úroveň vzdělání současných dětí je katastrofa.Ty,co dříve s bídou zvládly střední jsou dnes na vysoké a ty,co dříve končily na učňácích jsou dnes na střední.Středoškolák neumí často ani ukázat,kde je Belgie a jestli je v EU.Na základní je to samý dyslektik,dysgrafik a já nevím,co ještě.Dříve se řeklo,že je blbej a šel do učení a dnes řeknou,že je nemocný a chtějí z něj mít inženýra.:-)

+9/−2
2.7.2017 13:18

R68a44d13i88m 37S21i28m25u42n60e57k 2230380746854

je sice pravda, že ty co dříve zvládly střední jsou na vysoké, na druhou stranu to nic neukazuje o vzdělání dětí jako celku.. když vezmu medián dřív a nyní, tak si myslím, že to určitě není horší.. už jeno z podstaty věci, že dnes je daleko více možností si informace získat sám

+1/−2
2.7.2017 13:28

T98o38m18á73š 50T43a73t58í60č33e23k 5270782330888

Optimista je špatně informovaný pesimista. Ze sportu to známe a nikdo proti tomu sluníčkářsky neprotestuje: nejlepší jsou ti, kteří tvrdě dřou a jsou vytříděni podle schopností. A dnes se tady někdo ohání Wikipedií, která svojí možností použití prostě úroveň vzdělanosti nezvedá.

+2/−1
2.7.2017 13:32

R14a64d17i75m 85S25i11m91u75n87e29k 2190520206204

připadá mi to trochu nesourodé a nepříliš relevantní

+2/−1
2.7.2017 13:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.