Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Radikalizaci živí i dávno zapomenuté zločiny v koloniích, řekl Zaorálek

Chceme-li se bavit o radikalizaci a o tom, jak je možné, že čelíme takové nenávisti a násilnostem, je třeba si připomenout, za kolik životů mohly v minulosti zločiny západních kolonialistů, uvedl ministr zahraničí Lubomír Zaorálek. Prohlásil to ve středu na konferenci Prague European Summit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P93e29t33e62r 18S57ý50k14o33r10a 8225517832213

Myslím si, že Zaorálek je vedle- na zločiny, které se staly před 5 generacemi si dneska lidi moc nevzpomenou... to bysme se nemohli bavit ani s Němci ani s Rusy!

Problém jsou spíše sociální nerovnosti, které vnímají arabové a dalším zásadním problémem je právo sunitské menšiny na sebeurčení v šíitských zemích a naopak...celé ty uměle vzniklé hranice na arabském poloostrově nerespektující národností aspekt, k tomu ještě vměšování mocností, kšefty se zbraněma...tam se to bude ještě dlouho mlet...

0/0
19.6.2017 13:58

K88a21r12e39l 72M71a88r22e93k 5535152723742

to je blbost takhle zjednodušovat. Byť poslední dobou je to jinak, terorismus se vystavěl na odporu proti USA (západ) a USA v době kolopniální ery zas takové výrazné nebyly, to spíše španělé, angličani, francouzi. A francouzi a angličani ty útoky schytali z určitě jiných důvodů. A pokud by to byla pravda (podle mě není), že ve třetím světě začínají být vzdělanější a dozvídají se o křivdách z koloniální éry, tak proč se nemstí na španělsku? Celá tato dedukce je podle mě špatná, ani kdyby byli sebevíce vzdělaní, tak se nebudou odpalovat za něco co se stalo před stovkami let. Hrozně blbé zdůvodnění. A pokud by byli vzdělaní ještě více, tak by si zřejmě uvědomili, co vlastně to náboženství je a jaká to je neskutečná blbost, ztráta času, životů, a že nemá smysl pro něco takového ani bojovat.

+1/0
17.6.2017 12:32

P26a46u62l 23J92a75r45o81s 2753608460

Ja tvrdim,ze to hlavne kvuli nabozenstvi.

0/0
17.6.2017 13:26

V47i41o26l73a 48M52o27d49r24á 5924956609955

Spíše je to tak, že informace o minulých křivdách můžou napomoci určit cíl, na němž si někdo vybije současnou frustraci.

0/0
17.6.2017 22:21

V58l42a83s94t81i34m79i56l 45H82a34l66b70i85c28h 8743475396228

Zrušení kolonií bylo nešťastné řešení.Koloniální správa zajišťovala vnitřní samosprávu, bezpečnost a hospodářskou stabilitu.Po nabytí samostatnosti si tam každý druhý opatřil AK-47a je tam hlad a nebezpečno.

+3/0
17.6.2017 11:34

M60i65r90o41s55l25a73v 51S36u65c57h81y 5300859660630

Pane Zaorálku, to jako že bychom se měli začít bát indiánů? Neznám jinou skupinu národů, která by byla kolonizátory natolik zdecimovaná, jako právě indiáni. Nebo je to všechno jen o tom, že kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.

+3/0
17.6.2017 11:14

V60i91o49l10a 51M79o89d11r58á 5914166779665

Sám jste si odpověděl - ti byli prakticky zcela zdecimováni, takže se není moc čeho bát. Aspoň pokud jde o Severní Ameriku. V Jižní je situace odlišná a taky zde několik domorodých teroristických skupin působilo a působí. Ale mají domácí nepřátele.

0/0
17.6.2017 22:24

P97e73t75r 62F82i98a40l66a 9113376783183

Nikoliv, paní Moudrá, pan Suchý to napsal naprosto přesně.

0/0
21.6.2017 8:35

V82i53o89l87a 10M13o80d13r31á 5674826969395

Pan Suchý to napsal velmi nepřesně, pane Fialko. Bohužel někteří lidí nejen nevědí, ale ani vědět nechtějí.

0/0
23.6.2017 18:28

P70e79t75r 89F81i63a19l94a 9843386903813

Zaměňujete příčiny a následky. Pointa není v tom, že jsou indiáni již zdecimovaní, ale v tom, že naše civilizace se nikdy na nikom nepodepsala tak hrozně jako na indiánech. Je to jediné etnikum a jediná civilizace, které jsme zničili.

Pokud to nevíte, váš problém.

0/0
23.6.2017 18:57

P28e46t85r 36F95i59a63l70a 9913676363983

Naprostý souhlas, pane Suchý.R^

Navíc indiáni byli vůči nám zcela bez viny, naší civilizaci nikdy nic neudělali, to my jsme vtrhli na jejich území.

Ale Arabové, Turci, Tataři atd. jsou ti poslední, kteří by měli vykládat něco o tom, jak jim údajně jiní ubližovali, už jejich dávní předci vyvražďovali a hnali naše předky z východu směrem na západ a zničili mnohé vyspělé civilizace.

0/0
21.6.2017 8:42

P23a57u87l 34J73a44r39o90s 2773338220

Ti z CSSD,dostali nejakou nemoc..Placat zacal Sobotka,pak Chovanec a nyni i Zaoralek.

0/0
17.6.2017 10:32

T29o63m76a28s 72K69o22h97o25u98t 7159801657942

Spíš než připomínání by bylo lepší zapomínání. Stará historie je stará historie, o které bychom měli vědět, ale neprožívat jí každý den znovu. Víme o Moravském poli, Lipanech, Bílé hoře, Zborovu (Češi proti Čechům) ale neměli bychom to jitřit každý den. Je třeba se dívat do budoucna. Podobně i v cizině. To by Indiání v Americe museli válčit donekonečna, i černoši. A Inkové, Mayové.

0/0
17.6.2017 10:00

P76a34u18l 28J36a47r12o52s 2763768330

A co tak vychodni kolonialiste.Svaz sovetskych soc.republik.Zaoralku;-O.Je videt,ze jste byl proveren UVKSC v te dobe.:-/

0/0
17.6.2017 8:37

J75i83n30d49ř97i10c13h 94T34ů65m71a 1294402897108

Zaorálek šlápl vedle. Mýlí se v tom, že to přisuzuje historickým příčinám. Skutečnost je pravděpodobně taková, že lidé žijící v bídě mají dnes díky komunikační explozi možnost srovnávat život na západě a u nich. Část to řeší snahou přesunout se na západ, část začne západ nenávidět. A i část těch, co se přesunou, je frustrovaná z toho, že západ není rájem, který si vysnili a své zklamání obrátí proti němu.

+5/0
16.6.2017 16:44

K78a69m21i98l17a 76K31a39l96e20n30s71k50á 9856207767868

Pana Zaorálka nemusím, ale v tomto má pravdu. Nicméně máte pravdu i vy a když tyto dva faktory spojíte, tak máte jasný výsledek. A i na ten boj o holé přežití dojde. Vlstně už možná nenápadně začal, neboť v Africe a jinde již dochází zdroje..

+2/−1
16.6.2017 20:53

J10i93n96d84ř90i57c26h 97T12ů85m41a 1384142147778

Myslím, že proti teorii kolonií mluví skutečnost, že pro muslimy jsou úhlavním nepřítelem USA, které kolonie neměly. Ale samozřejmě těch příčin je víc a je těžké je oddělit. Také se obávám, že časem může dojít na střety o holé přežití.

+2/0
16.6.2017 21:25

P38a36u67l 41J41a76r68o56s 2533538330

Jindrichu.

Jaka cast se presouvala a presouva na zapad..Znas kolik se jich presunulo na vychod? Ja tedy ne..I dnes migranti nechteji do vychodo evropskych zemi.Ani k nam.;-)

+1/0
17.6.2017 8:42

J38i77n37d62ř19i23c88h 83T29ů45m92a 1244862217938

Nerozumím otázce. Že existuje ekonomická migrační vlna směřující na západ snad nepopíráte.

0/0
17.6.2017 9:55

P11a15u89l 89J11a92r15o52s 2433248270

Jsem se spatne vyjadril..Myslel jsem tu vetu "cast smeruje na zapad"...Melo to byt : "vsichni smeruji i dnes na zapad"..Nepamatuji,ze by nekdy,nekdo utikal na vychod.

0/0
17.6.2017 10:30

J77i44n20d40ř47i53c40h 67T29ů48m69a 1494762277498

To jste mne nepochopil. Část obyvatel reaguje, že chce jít do "země zaslíbené", část na to reaguje nenávistí vůči této zemi resp. jejich obyvatelům. Západem jsem myslel obecně západoevropské země. Logicky směřují do zemí, kde mají už komunity případně očekávají největší výhody.

0/0
17.6.2017 11:28

P29a84u41l 45J21a79r29o46s 2753638660

Okay,rozumim.;-)

0/0
17.6.2017 13:24

D63a52l39i33b34o93r 47R90o45z53s73y87p97a48l 7820293916559

Věty vytržené z kontextu, nikdo tady ani netuší co vlastně řekl a jen na základě informací babišovy hlasné trouby se tady hodnotí. Proč by také ne když je šance si kopnout do nesympatické strany. Napadlo vás třeba, že vůbec neospravedlňuje islamisty, ale zamýšlí se nad příčinami nenávisti nemalé časti obyvatel západní Evropy?

+2/−2
16.6.2017 16:34

J40a65n 23L71u60k72á30š 7207973123462

Jeste si, Zaoralku, zase pozvi nejakeho ruskeho generala, at nam vyhrozuje bombardovanim.

To bude uplne super predvolebni kampan.

+4/−5
16.6.2017 15:57

K57u96b44a 75D80r89a87g37o95u23n 8758116841815

Ježíš, to muselo dát práce... a přitom taková blbost. Ano i takovéhle argumenty násilnická paka používají k naklonění slabších duší, ale rozhodně to není něco, čemu bychom měli věnovat svůj čas. Široká diskuze o takových argumentech jen rozčeří hladinu ještě víc. Jestli si ješte pan Zaorálek nevšiml, tak čas diskuzí a ČSSD už skončil. Teď je potřeba hlavně něco dělat, klábosit můžeme za dlouhých zimních večerů.

+3/−1
16.6.2017 15:45

M94i55c95h43a95l 37Š60v37é90d44a 4979522902910

Zao ce tung si vzpomněl, co ho učili při studiu marxismu a leninismu. S tímhle "volebním lídrem" socanům akutně hrozí, že nedostanou do sněmovny.

+5/−2
16.6.2017 15:07

M66i12c24h95a44e53l86a 55V38a22r27c58l94o90v95á 4412634632373

Minulost je již zapomenuta, ale Irák a Libyi nám budou muslimové připomínat ještě dlouho.

+5/−2
16.6.2017 14:51

M89i65l26a33n 76N12ě73m85e30c 1165980776376

V Iráku a Libyi se nestalo nic horšího, než že místní obyvatelstvo dostalo šanci žít po svém, bez diktátora. Jak ji využilo, to rozhodně nepadá na hlavu západních zemí.

+6/−6
16.6.2017 15:02

M97i94c70h92a98e79l65a 40V93a48r27c83l25o46v42á 4692414592803

A na to jste přišel sám?

Irák byl přepaden kvůli údajnému vlastnictví ZHN. Nad Libyí mělo NATO mandát na udržování bezletové zóny. Po té co jí zřídilo, Libyi přepadlo. Celou dobu se snažíme podporovat minoritní boje a mocichtivé skupiny, které pak prohlašujeme za rozhodující politickou sílu a na oplátku se dožadujeme zpětné legitimizace útoků. Ne jinak je tomu v Sýrii.

+9/−6
16.6.2017 15:16

J43a24n 10L35u49k78á46š 7937693673662

To je lez, rezoluce RB OSN o Libyi autorizovala vsechna potrebna opatreni s vyjimkou obsazeni byt jen casti a byt jen docasne uzemi Libye pozemnimi jednotkami.

A stim Irakem to bylo tak, ze byl povinen nejen ZHN zlikvidovat, ale taky dolozit, ze tak ucinil, a k tomu druhemu se rozhodne nemel. Zpravy Hanse Blize jsou volne k dispozici na stranakch OSN a je tam jasne receno, ze inspektori nedostali jediny relevantni material.

+4/−1
16.6.2017 15:53

T49o38m43a89s 59K98o29h13o41u83t 7979951957272

Zajímavé. Irak to doložil, poslal 4 letadla do New Yorku s dokumentací, ale USA řekly, že to ani nebudou číst, A udělali si tu Bushovskou invazi. Prostě si usmysleli, že to udělají (že starej Bush to tenkrát nedotáhl, takže to pak mladej Bush dotáhne). O nějakou dokumentaci zájem neměli a sami si na zakázku vyrobili svoji, vylhanou.

0/0
17.6.2017 10:07

J98i49n60d64ř41i25c88h 56T28ů43m22a 1974692317248

Paní Varclová, proč máte potřebu pořád lhát? Nikdo nepřepadl Lybii. Nálety některých členů NATO pouze zabránily nasazení Kaddáfího armády proti lybijskému obyvatelstvu.Na to měli od OSN plné zplnomocnění.

+1/−2
16.6.2017 21:31

P62a84u94l 72J37a98r87o49s 2353858420

To vycetla ve Sputniku.

0/0
17.6.2017 8:45

T49o37m27a95s 44K28o14h18o49u38t 7849381387512

Žil jste v té době? Jak přicházíte na takové fantasmagorie, že Kaddáfi chtěl nasazovat svoji armádu proti "libyjskému obyvatelstvu". To by snad nevymysleli ani v CIA ani v KGB.

+1/0
17.6.2017 10:11

P76a92v20e10l 76T61e39s97a87ř78í97k 6130333670285

Furt jen opakuje to, co my sypali do hlavy na fakultě marx-leninismu. Za všechno zlo na světě včetně mohamedánského terorismu mohou imperiálisti, kolonisti a útočné vojenská pakty imeriálismu.

+5/0
16.6.2017 14:45

R20i10c35h78a98r74d 60T38o31m98e93č93e61k 7806845766561

První vlastňák nového kapitána.

+5/0
16.6.2017 14:32

J66i30n59d15ř77i49c58h 34Č13í51ž49e48k 9970412936459

Tohle si pamatuje ještě za svých studií ma katedře marxisticko-leninské filozofie tak proč toho nevyužít. ;-(

+6/0
16.6.2017 14:26

M89a38r38t59i58n 39B75i26t63t87n11e82r 4662766266135

Zjišťujeme to, že v současné době globalizace není možné dlouhodobě někde válčit a zabíjet (z jakýchkoli důvodů) a doma mít klid a mír.

Česká Republika je ve válce. Válčíme v Iráku, v Afghánistánu, v Sýrii... a v mnoha dalších státech. Jakožto člen NATO jsme jednou z válčících stran v různých válkách po světě, někde přímo bojují i naši vojáci.

Je fuk, že se už války oficiálně nevyhlašují a že se tomu říká "mise". Jsou to války. A my v ČR, jsme jakožto člen NATO v posledních letech vojensky napadli hned několik států.

+6/−7
16.6.2017 14:26

M11i50l45a12n 17N22ě42m59e75c 1545940336216

Co za stát je podle Vás třeba takový Taliban?

0/0
16.6.2017 14:29

M89a33r66t98i58n 70B51i56t27t97n37e53r 4432516886485

To není žádný stát, stejně jako třeba česká komunistická strana. Ale pokud by například česká komunistická strana se dostala opět k moci a Německo ji následně napadlo a poslalo sem své vojáky, tak i když tomu bude říkat Německo "mise" nebo bude po vzoru Ruska tvrdit, že vojáci jsou na dovolené, bude to válka a Německo v ní bude válčit s ČR.

Možná to nebude válka přesně podle nějakých starších definic, ale válka to bude.

+4/−2
16.6.2017 14:34

M75a66r35i35a45n 46P56e94š91t37a 6778958778828

Vy máte dost. Až tady vyhrají komunisti, tak Němci sem určitě nepůjdou, i kdyby vystoupili z NATO. Spíše vznikne občanská válka, ve které Německo může stranit demokratické opozici.

0/−4
16.6.2017 14:37

M13a43r52t15i72n 64B43i82t18t16n73e56r 4832526186575

Já netvrdil, že se to stane. Byl to příklad toho, kdy by se Německo ocitlo ve válce s ČR - a to i přes to, že by třeba pomoc Německa při pokusu o svržení komunistické vlády uvítala řada obyvatel ČR. Je fuk, že by sem šlo vyvážet demokracii nebo jakýkoli jiný klidně i ušlechtilý důvod. Byla by to válka a mohli by tomu říkat třeba "die Bonbonniere" ;-)

+2/0
16.6.2017 14:43

M73a69r52i21a10n 87P69e96š74t53a 6758708178308

Sorry, už tomu přestávám rozumět. Žijete v nějakých virtuálních představách. Vraťe se na zem.

0/−2
16.6.2017 14:46

P92e55t77r 43F93i92a11l38a 9773346143913

Jak to víte, pane Pešto? Německo má úplně jinou historii, než takovou, aby byl předpoklad, že by stranili demokracii. A to, že je Američané v posledním desetiletích v té demojracii vychovávali, nemusí příliš znamenat.

To by se spíš mohl v Německu objevit nový Hitler, zfanatizovat občany, příp. i přesvědčit jiné západní státy, že je ochrání před komunismem ... a byl by to Němce opět důvod, jak okupovat naše historické území.

0/0
16.6.2017 16:06

M58a29r60i88a61n 14P85e43š62t17a 6538658818258

V současné době globalizace není možné mít doma klid a mír, aniž bychom neměli armádu a nebyli na správné straně.

Jestli si myslíte, že bez NATO by to bylo lepší, tak jste velice na omylu.

+1/−2
16.6.2017 14:30

M73a54r39t29i88n 72B74i86t22t28n77e49r 4572256566455

Vůbec ne. Spíše si myslím, že by obyvatelé neměli být ohlupováni eufemismy o misích a mírových misích a podobně, když jde jejich země fakticky do války. Pak by bylo jasné, že se válčí a je třeba počítat s následky. A lidé by se podle toho rozhodovali.

Zda jim třeba svržení diktátora někde stojí za to, aby jejich země byla x let ve válce například. Možná ano, možná ne. Ale pokud jsou lidé falešně chlácholeni, že žijí v míru a že ty války tam někde nejsou žádné války, ale jen takové mírové mise, za které budou všichni vděční a je to taková pohoda, že k tomu ani není třeba nějaká diskuze, tak pak je obyvatelstvo sice v klidu, ale cenou za to je jeho bezbrannost.

Je to stejný typ pokrytectví, jako když se Rusko tváří, že neválčí s Ukrajinou. Je fuk, že to dělá omezeně, má tam své vojáky. I hybridní válka je válka.

+2/−2
16.6.2017 14:40

M90a28r17i17a38n 49P46e85š90t70a 6838738678858

Myslím, že nikdo nezatajuje, že mise je válečná mise. S následky se počítá a kdo o tom neví, žije mimo realitu.

Žádné pokrytectví nevidím. Spíše problém je, že to není vždy správně zvážené, zda to má cenu a smysl, i když jsou drsně porušována práva lidí na život.

Rusko se tváří, že neválčí. Ale NATO či USA ne, nazývají to pravými jmény a schvalují intervence, nikoliv pokrytecky se tváří, že si tam válčí sami. Nevím kam na to chodíte.

+2/−3
16.6.2017 14:45

M11a22r60t77i29n 55B97i58t45t41n27e70r 4162416216225

USA v roce 2003 záhajily spolu s "koalicí ochotných" invazi do Iráku pod názvem "Operace irácká svoboda".

Nevím nic o o tom, že by USA a všechny státy, které se invaze účastnily vyhlásily Iráku válku.

Neudělaly to proto, že od roku 1945 je vyhlášení válek z jiných než obranných důvodů nezákonným. Proto to schovávání v podstatě útočných válek pod názvy jako mise, operace a podobně. Protože přiznat, že jde prostě o válku a postupovat podle toho, by bylo příliš omezující.

Jenže tím, že se to takto obchází, vzniká právě tento podivný stav, kdy se sice píše o válce v Iráku, ale oficiálně žádný stát Irák nenapadl. Jen tam probíhá jakási "operace irácká svoboda".

+3/0
16.6.2017 14:55

M56a70r85t27i25n 35B58i73t85t33n18e53r 4382276876115

Přitom podle mně to není jen slovíčkaření. Prosadit v libovolném státě, že země bude ve válečném stavu a vyhlásí nějaké jiné zemi, třeba diktátorské, válku, by bylo pro politiky o dost nepříjemnější než schválit účast na "mírové misi".

Takže to by pak také vedlo k tomu, že by byla mnohem přísnější kritéria na zvažování, zda vstup do té války má smysl a je skutečně nutná a obhájitelná před vlastním obyvatelstvem.

+2/−1
16.6.2017 14:58

J29a36n 26L65u87k78á94š 7117463423822

Irak neplnil podminky primeri, kterym skoncila prvni valka v zalivu. USA a dalsim s timto dosla trpelivost, a proto prestali primeri nadale uznavat, zadne dalsi vyhlaseni valky nebylo potreba.

+3/−2
16.6.2017 15:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.