Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ředitel chce měnit sochy v panteonu Národního muzea, Fučíka nahradí císař

Ředitel Národního muzea Michal Lukeš uvažuje o tom, že by pozměnil sestavu osobností, jejichž sochy zdobí panteon. Opustit by jej měli například Julius Fučík a Fráňa Šrámek, naopak na své místo by se vrátily busty císaře Františka Josefa I. a císařovny Alžběty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J63a10r78o43s17l80a98v 25R68e34i67t62m97e58i41e27r 5581120435505

Fučík byl rozhodně rozporuplná osobnost jeho účast v odboji je problematická a ta jeho"operetní"reportáž tomu dala korunu Fučík všechno co z něj nevymlátili gestapáci tak hezky sepsal a dal bachaři Kolínskému a pokud vím tak do dneška neexistuje žádný doklad o jeho smrti nakonec i Čurda zemřel až koncem války.Rozhodně Fučík byl levicový intelektuál a pokud by nezahynul ve válce(pokud zahynul) tak by rozhodně nepřežil čistky v padesátých letech.

+2/0
13.6.2017 9:02

J32a30n 54B22a45b48i11č23k84a 9723679823247

JInak pokud jste četli Fušíkovu "V zemi, kde zítra znamená již včera " a "V zemi milované" Tak se divíte, kde vzal to svědomí tak nestydatě lhát. V době, kdy v SSSR řádil hladomor a byly rozjety politická procesy, kulaci byli likvidováni a stotisíce lidí mizeli beze stopy v Gulazích, tak on maloval krásně růžově bolševické SSSR jako nejlepší zřízeni na světě,

+1/0
13.6.2017 6:13

K54a59r69e85l 63D45r74d30a 6434842477

Kecáte z cesty. Žádné vraždění neopěvoval. O hladomorech a politických procesech víme dnes zpětně. On řešil Rusko 1929-1932. To ho ještě vynášela světová levice do nebes. Hladomor na Ukrajině vypukl následně, politické čistky se rozjely až pár let potom. Španělsko bylo 1936-1939. Opět utvrdilo levici o přínosu Ruska. ;-)

0/0
13.6.2017 6:22

K81a93r15e81l 10D83r75d88a 6634112917

Carské Rusko byla příšerně zaostalá země. Za Stalina se industrializovalo. Ze středověku dělalo krok do 20. století. Během 10-20 let. Umíte si představit, co to bylo za zázrak? Za zázrak stvořený soudruhy komunisty? ;-D

Tady bylo co opěvovat. ;-)

0/−1
13.6.2017 6:40

J43a54r66o97s67l78a85v 40R95e65i83t47m52e97i71e40r 5931660675295

P.Drdo Hitler taky industralizoval Německo a Stalin prováděl resp.chystal čistky od prvního dne kdy si usurpoval veškerou moc.

+1/0
13.6.2017 9:09

K87a44r17e40l 50D43r28d23a 6104952777

Kolektivizace 1928-1937, hlavně 1930-33. Souvisela se zahájením industrializace. Lenin zemřel 1924. Stalin si upevnil moc až při čistkách 1935-36. Na počátku bojoval o moc v kruhu nástupců Lenina.

Fučík chytl začátek industrializace.

0/0
13.6.2017 10:45

J28a22n 62B26a25b29i64č76k94a 9443139883807

Byla to jeho druhá žena co prosazovala jeho kult a žila s toho. Jinak Fučík byl ukázněný soudruh, poslušný Moskvy, vždyt opěvoval vraždění milionů nevnných v SSSR. A tak proti nacistům bojovat nemohl, protože Moskva to jasně komunistům zakázala, protože to byli spojenci Sovětského Svazu. To padlo až po napadení SSSR, ale to již byl ve vězení. V té době, měli komunisté sice zakázaný odboj, ale měli udržovat podzemní komunistickou organisaci, pro případ až ji jednou bude potřeba. No a za nedovolené spolčování v nedovolené organisaci, byl odsouzen. Tíhu odboje nesli sokolové, vojáci a další vlastenci, kteří také měli nejvíce obětí a komunisté se zachovali aby mohli vládnout po válce.

Po ,válce, ale najednou neměli komunistické hrdiny a tak si je museli vymyslet. Tak se hodil Fučík, který sice opěvoval vraždění milionů v SSSR, ale tenkrát to byl klad. Rozšiřování toho mýtu, podporoval Rudý Děd Nejedlý, který táké nařídil umístění sochy.

+1/0
13.6.2017 6:03

R96o55m61a83n 38M53i80r32o94s81l14a98v 4467353577346

Tak Lukeš s Hermanem to jistě posoudí objektivně. Na to si může každý vsadit. Možná by v komisi pro výběr správných soch mohl zasednout i pan Posselt, abychom měli v panteonu též zastoupení našich krajanů. No nicméně vám prozradím jednu velkou novinu. Komunistický odboj nebyl vymyšlený, ale existoval a Fučík nebyl Němci odměněn, ale zastřelen. Kdo ví o někom, prosím s věrohodným odkazem, koho Fučík zradil, ať ho adresně uvede. Zajímal jsem se o to, nikde nic. Byl to asi nekritický a ve své době ideologicky opojený snílek, na straně druhé talentovaný, u mnoha lidí oblíbený intelektuál, který se snažil proti okupaci skutečně něco dělat. Jeho Reportáž... je psaná mistrovsky, což mohou posoudit skutečně jen lidé, kteří ji nezaujatě četli.

0/0
12.6.2017 13:42

M59i72l39o98s86l65a35v 89S80e55d20l39á88č72e83k 6834554364421

Fučík byl oběšen ,protože popravčí komora v berlínské věznici byla poškozena náletem a gilotina vyřazena z provozu.

0/0
12.6.2017 13:56

K93a81r44e83l 56D25r55d32a 6404582267

Tady je k přečtení Fučíkova Cesta do Mnichova, Kurýr 33-35.

Co mě dostalo, Fučíka, uctívají po celém světě jako nadčasový symbol boje s totalitou a nacismem. Jak s ním Češi nakládají po roce 1989 berou všichni velmi negativně. O jeho kolaboraci "vtipně" polemizoval Peroutka a další emigranti a autoři vyhrazující se proti komunistům. Jinými slovy, tady se zrodila fáma o jeho udávání, u Peroutky. Jinak je jeho činnost poměrně probádána a známá. Po sametu proběhlo podrobné ověřování a vyšel z toho s čistým štítem.

Aneb, odstraňování Fučíka je hloupé politikum, jiný význam nemá. A jméno Fučíka znají po celém světě asi jako Lidice. Nebylo by od věci ho nechat v oběhu jako ukázku statečného postoje.

http://sjf.czweb.org

0/0
12.6.2017 15:58

J77a93n 17B52a44b71i73č88k92a 9413309713127

O tom Proutkovy vám to řekl Zeman. Málokdo štval komunisty tak, jako náš geniální novinář Peroutka.

+1/0
13.6.2017 6:06

K81a42r51e42l 32D96r29d53a 6194922627

Teď jsem zase narazil na Svobodnou Evropou a Zápotockého. Podle historiků opět jen pomluvy z Peroutkovy dílny. A dnes vrchol české morálky. Zeman měl prostě pravdu. Peroutku je třeba brát kriticky. Politikařil.

0/0
13.6.2017 6:14

M52i25l87o81s83l41a42v 93S41e63d77l26á31č46e37k 6224204654421

a co tam tak dát Ratha , Babiše , Kalouska, Nečase, Zemana, Klause? Ti by se tam vyjímali jako jednolité společenství. A pod to dát cedulku Naši nejlepší--pobertové. .

+1/0
12.6.2017 13:40

D11a72n19i41e12l 23N72o23v10á43k 1381720676109

Za císaře pána a jeho rodinu;-O!

Nu a ta "sranda" stála cca 300 000 českých obětí.

+1/−1
12.6.2017 12:44

J53a10n 29Z82i90e15g61l97e36r 1401476141268

To je moc dobře, zásluhou císaře Františka Josefa I. stojí i současná muzejní budova, na kterou on významně finančně přispěl. Julius Fučík nebyl žádný významný odbojář, ale zbabělec a práskač na gestapu.

+2/−2
12.6.2017 10:07

J30i95ř94í 83E19r87b76e90n 1893424836857

S první větou souhlasím.

S druhou nikoliv: ono to gestapo mělo poměrně důrazné vyšetřovací metody, jak vymlátit z "Untermenschů" potřebnou informaci. Učili se od KGB, ta se zase učila od carských vyšetřovatelů a ti se zase učili ve Francii, Německu a Rakousku (zkuste někdy číst Haškovy povídky "mezi řádky" a budete překvapen tím, že nacistická či komunistická brutalita není nic nového).

+4/0
12.6.2017 10:29

M68i20l27o42s60l12a90v 19S25e76d45l18á39č29e59k 6804124464781

No právě. Já bych chtěl vidět ty co ho dnes očerňují z práskačství, jak by oni zpívali ,kdyby byli vystaveni takovým výslechovým metodám. Nevím co je na tom pravdy, Ale snad ho Němci měli navštívit na začátku okupace a nabídnout mu spolupráci v novinách. Odmítl to a raději zmizel v ilegalitě. Ale jak píši je to asi jen drb.

+2/0
12.6.2017 12:24

D92a96n95i52e26l 14T58s29c84h90e19r63n67a44y 2965322939432

jake vyslechove metody? Dostanete injekci a reknete i co nevite

0/0
16.6.2017 21:17

M65i74l37o56s94l11a52v 59S85e54d88l37á94č88e52k 6624904874711

jo jenom za války takové injekce neexistovali.

0/0
17.6.2017 0:57

M67i11l37o12s82l15a27v 15S23e77d72l41á96č64e46k 6454704504451

ano významný odbojář to nebyl. jenom tiskl ilegální Rudé právo. Ale že byl mladý pohledný a plný života, tak z něj udělali národního hrdinu , aby byl vzorem pro mladou generaci. A jak už jsem zde několikrát psal. Práskal pod vlivem mučení. Práskač je pro mě ten kdo práská dobrovolně, jako např. Čurda .který zcela dobrovolně práskl své kamarády z desantu.

+3/0
12.6.2017 10:31

J12a93n 98B66a28b13i39č56k95a 9303209143537

Jenže proč Fučík ve svých článcích a knihách za první republiky tak vědomě a nestydatě lhal ? To by nesvědčilo o vysokém morálním charakteru.

+1/0
13.6.2017 6:16

M59i35l42o38s72l54a50v 76S94e39d81l22á22č91e71k 6584524814211

Myslíte o Sovětském Rusku? To nevím proč lhal? Možné je taky to že ho pustili jen do oblastí kde ta bída nebyla tak viditelná. To samé se přece dělo za socialismu i u nás. Že se zahraniční delegace vodili jen do vzorových podniků. A nebo byl tak zapálený komunista, že to nechtěl vidět a přikládal to počátečním těžkostem přechodu na nový systém hospodaření. A o těch procesech mohl být zblbnutý , že jsou to opravdu kontra. Vemte si procesy u nás. Jak propaganda zpravovávala masy. To už se nedozvíme proč psal tak jak psal. Nakonec všechny ty hrůzy se provalily až po Stalinově smrti.

+2/0
13.6.2017 7:15

R54o84m76a68n 43M18i97r52o57s31l84a12v 4727293337466

To se to pomlouvá a plive, že statečný odbojáři Zieglere, když ten Fučík je popravený.

0/0
12.6.2017 11:11

M39i14l17o96š 95B93o35u98k69a83l 8153897463844

Fučíka už měli dávno srazit na zem... to tam rovnou mohli dát sochu Rumcajse.:-/

0/0
12.6.2017 9:15

J46i76ř38í 92E98r33b81e66n 1973294746127

A co máte proti světově nejproduktivnějšímu skladateli pochodové hudby? :-)

+2/0
12.6.2017 9:32

M92i55l20o36s18l92a88v 55S42e54d45l83á25č59e59k 6774974584131

No jo to máte pravdu. Který Fučík tam vlastně je? ;-D

0/0
12.6.2017 10:19

J17i16ř72í 83E17r72b79e30n 1983634716157

To se z článku nedozvíme, zda jde o monarchistického skladatele nebo o jeho synovce - republikového novináře. Soudím, že "takynovináři" o tom prvním možná nikdy neslyšeli :-)

+1/0
12.6.2017 10:25

M86i32l93o11s79l87a42v 75S21e11d90l51á91č41e54k 6764484724141

Tak když ještě nebyla televize , tak v rozhlase se jeho skladby dost vysílali. Jako malý jsem si myslel že to skládal onen novinář, který v raném mládí taky koketoval s múzou .

+1/0
12.6.2017 10:56

M67i48l26e66n95a 29N70o12v63a38n72s88k90a 4692487579609

"Usnesli jsme se..." to se usnesl kdo, pane Lukeši? Vy Hermann? Novodobí ministři Nejedlí?!

+6/−4
12.6.2017 7:15

K31a58r79e88l 65D82r90d16a 6244312907

Bude to materiál pro ministra do vlády, patrně to Lukeš skutečně konzultuje s Hermanem. Herman bude mít silnější slovo. Zpracování návrhu bude na lidech v Muzeu. Přijde mi to dost citlivé, rád bych to viděl jako usnesení sněmovny. Nejen vlády.

(Bacha, správně Herman. Pořád mi za něj mažou příspěvky, tak jsem přešel na jmenovce Hermanna.)

0/0
12.6.2017 8:10

S75t28a12n80i36s59l13a65v 70K64r96e81j18c85a78r 6467486213984

To už měl udělat dávno! Změna režimu nastala už v roce 1990, jen ty busty šetrně uložit aby je nástupci při opětovném změně mohli opět oprášit. V Rusku se také chystají opět vrátit k názvům Leningrad a Stalingrad. A Moraváci v referendu ke Gott Waldovu!!

0/0
12.6.2017 8:55

J80i53ř83í 93E55r88b92e24n 1123654346607

O tom Leningradu nic nevím - máte nějaké hodnověrné informace?

Se Stalingradem to je trochu jinak, to město tak jmenovalo od roku 1925 (do té doby to byl Caricyn) a Němci ho zničili právě kvůli tomu Stalinovu jménu (nacisté hodně dbali na symboliku). Při jeho poválečné rekonstrukci tak tedy obyvatelé stavěli nejen město, ale i svou hrdost na své vlastní město a jeho hrdě znějící jméno (což není komunistický výmysl, jako "hrdinné město" ho ocenil třeba i britský král Jiří VI.). Přejmenování na Volgograd v roce 1961 pak velká část lidí přijala s rozpaky, protože tohle jméno mělo nulovou tradici...

0/0
12.6.2017 9:57

K80a97r79e36l 44D35r90d62a 6414662827

Tak to je zase zralé na lynčování katolíka Hermanna. Rv Samozřejmě, že návrh na sestavu českých osobností jde do vlády přes Hermanna. Navrhován je návrat osobností z monarchie. Musí se dát zpět Sissi, co pro Čechy nehnula prstem, protože si užívala sex v Uhrách. Takže velkolepý návrat čelem k monarchii a k Československu zády.

Navrhována je stopka osobností k roku 1948 a odstranění osobností přidaných za komunistů. Fučíka, Šrámka a Nejedlého nikde nevidím, kde je ředitel vzal? (Nemáte někdo aktuální seznam osobností o kterém je řeč? Nebyla tady nějaká čistka hned po sametu? Fučíka, Nejedlého jsme tam měli po sametu, vážně?) Ale co vidím, týká se odstranění také následujících osobností:

Karel Havlíček Borovský (z roku 1964), Jaroslav Heyrovský (z roku 1974), Eliška Krásnohorská (z roku 1952), Stanislav Kostka Neumann (z roku 1960), Petr Bezruč (z roku 1960), Karel Čapek ( z roku 1998).

Za komunistů byl odstraněn Edvard Beneš s Masarykem. Masaryk je zpět o Benešovi nikde ani slovo. Opět bude mimo rok 1948. Takže nejspíš pojistka, aby se vyháněč českých Němců vracet nemusel. Rv:-P

Tak mi to přijde jako lživá mediální zpráva o Fučíkovi se Šrámkem, kdy si monarchisté a katolíci v duchu dnešního přepisování historie doplní a odstraní koho budou chtít. A vadí jim nejen osobnosti protěžované za socialismu, ale i mnohé české. Rv:-P

http://referaty-seminarky.cz/sochy-a-busty-narodniho-muzea/

http://www.nm.cz/Historie-NM/Hlavni-budova/

+4/−2
12.6.2017 7:11

O85n94d33ř76e71j 13Z85e45m51a94n 5240494478909

Nejedlý byl zmíněn proto, protože to on dal té budově stávající výraz, jednak ty sochy v panteonu, drudak ta hrozná tmavá fasáda...

0/0
12.6.2017 12:09

K34a56r90e42l 44D11r10d45a 6144262827

Na stránkách muzea mají, že vadí bysty Fučíka a Nejedlého. V informaci uvádí i Šrámka. Nevím jak to ověřit. Jiný seznam jsem nenašel. A tam není ani jeden.

Celá zpráva mi přijde zavádějící. Podle mě mlžení a bude se dělat něco jiného z rozhodnutí Hermanna.

0/0
12.6.2017 16:08

K37a59r43e20l 56D57r67d24a 6694972977

Přidal bych Ernesta Denise. Toliko Francouze co vydupla ze země Československo. Češi mu udělali mohutný pomník místo Radeckého na Malostranském náměstí. Za nacistů byla socha zničena.

Současné české spolky katolíků, šlechty, kolaborantů a plaček za monarchií usilují o návrat Radeckého podupávajícího na bedrech svých vojáků, vraha národů a na Denise si záměrně nikdo z těchto aktivistů nevzpomene. Vztahy s českými Němci a vzpomínky na monarchii jsou jim asi přednější.

Nevím zda Denis nepřistál v muzeu za 1. republiky? A pokud ano, čekal bych, že ho nacisté také odstranili. Počítám, že komunisté o Denise a Masaryka nestáli, tak ti by ho tam dali těžko. Bylo by fajn si dnes vzpomenout. ;-)

+2/−4
12.6.2017 6:31

J31i22ř31í 21E25r29b81e65n 1653574426447

Na Radeckého laskavě neplivejte, byl to jeden z nejlepších vojevůdců, které česká zem zplodila - a sloužil své vlasti.

+2/0
12.6.2017 9:36

K20a78r98e30l 95D64r81d49a 6904172927

Naší vlasti asi těžko. V době konce monarchie úspěšně bojoval proti vznikajícím národním státům. Praha byla rozstřílená, proběhl masakr v Běchovicích... A oslavován byl Radecký za to samé v Itálii. Rv

0/−1
12.6.2017 11:19

J43i53ř52í 35E94r46b55e34n 1763924356347

V době konce monarchie byl Radecký již šedesát let po smrti ;-)

+2/0
12.6.2017 11:23

V78a21c33l84a79v 63B47u59r34e94š 3243328412569

Mít sochu to je takové nevděčné, korouhvička dějin se obrací, sem tam schováme Masaryka, teď Fučíky, za pár let budeme schovávat Havly :-) To je koloběh života:-)

+6/0
12.6.2017 4:24

J36i71ř59í 87E58r17b24e29n 1863674726937

Havel těch soch naštěstí moc nemá :-)

0/0
12.6.2017 9:34

Z86u28z19a33n64a 51E84r54b30e19n71o78v12á 9859528564675

Toho Fučíka komunacisti neodpustí...

+6/−3
12.6.2017 3:15

M47i38c29h93a47l 20M83i74l88l44e28r 9196592339652

;-D

0/−1
12.6.2017 5:32

J22a85n 75Š29i49n11d39e72l47á85ř 6350271989790

Je to zajímavá motanice - snaha vrátit se k prvorepublikovému pantheonu doplněná císařským párem, který republika zavrhla. To už je konstrukce historické paměti v přímém přenosu. :-) Šrámek i Fučík koneckonců žili za první republiky také...Jak jednou prohlásila profesorka Bartlová v souvislosti s památníkem na Vítkově: My, stejně jako předchozí režimy, to nejenže předěláváme dle svých potřeb, ale ještě navíc předstíráme, že se to neděje...

+9/0
12.6.2017 0:35

J84o71s63e67f 60S48v38á53r10o48v18s35k57ý 3751166653455

A co Jára Cimrman, nezasloužil by si tam svoji bustu? Hned vedle Franz Josefa a ve symčce by tam mohlo běžet video z filmu Jára Cimrman, ležící, spící, tedy pasáž, kde vykládá dětem následníka, co je to Habsburská monarchie. Nebylo by to krásné?

+9/0
11.6.2017 23:39

M70i85l16o66s25l19a33v 16S65e18d64l80á17č22e91k 6834944134711

;-D;-DR^R^

0/0
12.6.2017 0:01

J64i50n97d83ř36i67c85h 37V21á24g53n62e65r 9811506646411

Stává se to pravidlem. Jeden magor šéfuje Národnímu divadlu, jiný Národnímu muzeu.

+6/−2
11.6.2017 23:28

J92a22r69o62s40l61a94v 40J73o71s91e36f 5252510620724

A ještě větší magor to komentuje z pozice trpaslíka!;-D;-D

0/0
12.6.2017 12:32

J44i11r93i 72C12e78e 5975391812218

To jako myslej vážně, dávat tam sochu někoho, komu se díky jeho "schopnostem" rozpadla říše pod rukama a který dopustil to, že národy, za které byl z titulu své funkce odpovědný, 4 roky krvácely v nesmyslné válce?

+7/−2
11.6.2017 23:17

M91i22l54o97s98l66a56v 60S89e82d43l19á33č88e12k 6524624954921

Tak on ho k tomu dokopal Německý císař Vilém. Ale to ho neomlouvá. Snad možná to že byl už senilní dědek

0/0
12.6.2017 0:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.