Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zapomenutý deník legionáře. Kantor popsal válečnou vřavu, politiku i sex

Libor Pokorný z Frýdku-Místku ví přesně, co dělal jeho dědeček před sto lety. Například 3. června 1916, jen pár dnů předtím, než zběhl z rakouské armády a vzdal se ruským vojákům. O svých zážitcích z fronty a sibiřské anabáze si vedl deník, který Libor Pokorný před časem znovu objevil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L52u69b31o44m27í74r 86S58a22z33e74č83e13k 7209968325503

Jako před lety. Zase se prosazuje pouze jeden názor, z jedné správné strany. Vše je opět jen o vlezdo.itnících. Samozřejmě, že se budou potlačovat aspekty, které odporovaly tehdejším pravidlům (otázka dezerce nebo převráceného vlastenectví). Jistě byli mezi nimi velmi stateční lidé, ti ale byli i v R-U armádě která stála na druhé straně fronty! Zbytečně se tu někteří vzájemně uráží! Nic není jen černobílé!

0/0
4.6.2017 21:45
Foto

M28a63r60i50á65n 23C54a81l80p55a59š 4249321294445

Tohle téma je pro mě nesmírně zajímavé,před nedávnem sem dočetl Deník legionáře,chovám hlubokou úctu k těmhle bojovníkům,skromně jsem ji dal i najevo tetováním znaku ČS legii na předloktí....

+2/0
3.6.2017 20:31

J25a17n 64B15a45b80i61č47k66a 9743779353987

Pookud by nevyhráli čekala je smrt. A přes to do toho šli.

0/0
3.6.2017 20:50

J66a42n 88B94a50b32i65č63k79a 9203389243497

"Čechoslováci... bili se tak, že by všichni měli před nimi padnouti na kolena. Jedna brigáda zadržela několik divisí. Padl květ československé inteligence. Jako prostí vojáci bili se a umírali učitelé, advokáti, inženýři, spisovatelé, známí veřejní pracovníci. Ranění prosili druhy, aby je zabili, jen aby nepadli do rukou Němců, kteří raněné Čechoslováky, zajaté v boji, trápí a mučí. " Generál Brusilov o statečnosti čs. vojáka po bitvě u Zborova. Večerní vydáni deníku "Birževyja vědomosti" z 24. července st. st. 1917. ("Čechoslovák", r. III., č. 103, z 16. (3.) srpna 1917.)

+4/0
3.6.2017 19:28

P63a70v25e71l 36O92h87a58r76e47k 2155605514875

I můj děda se svým bratrem prošli cestu z Rakousko-Uherské armády ruskými legiemi až do Vladivostoku. Naštěstí celou dobu fotografovali (cca 1000 fotek) a jejich fotografie se zachovaly i s přesnými popisy a denníky. Je to nesmírně zajímavé čtení, když například v dopise popisuje jejich kamarád ležící ve Vladivostoku se zraněním, jak si japonské řádové sestry zpívají Prodanou nevěstu a oni je učí libreto v češtině.

Vše opatrujeme jako poklad.

+6/0
3.6.2017 18:29

M79a96r84t72i40n 24N86o49v91ý 3602198918650

Takové příběhy by se měli zveřejnit na netu - i pro ty, kteří takové štěstí neměli... Neuvažujete o tom, že byste vše někde umístil?

+4/0
3.6.2017 19:57
Foto

J64u64r15a77j 49G64r81i19g46a75r 4392816887751

Mohl bych se na to někdy podivat? Velmi me tato cast historie zajima.

0/0
4.6.2017 0:51

P32a29v36e37l 52M61o51r68a78v16e79c 1243374107718

Z mého pohledu je problém v tom, že legionáři jsou vyzdvihováni na piedestal a na druhé straně na vojáky bojující za svojí vlast, kterou v té době prostě Rakousko-Uhersko bylo, je v tom lepším případě zapomínáno a v tom horším jsou většinovou společností považování div ne za zrádce. A přitom to bylo de facto nakopak. Tím nechci snižovat hrdinství legionářů, jen mě mrzí že vojáci Rakousko-Uherské armády jsou vnímání tak negativně.

Myslím že je to vnímání je bohužel z velké části způsobeno i románem Haška, který vykreslil Rakousko-Uherskou armádu jako neschopnou bandu.

Každopádně můj pradědeček byl z Moravy a bojoval za vlast, tj. za Rakousko-Uherskou armádu.

Kdyby tedy někoho z vás zajímal pohled i z této strany, nejenom pohled ze strany legionářů, tak zde je ukázka z jeho deníku. Jedná se jen o pár stran tiskového náhledu, což znamená že je to v trochu horší kvalitě, ale zase je to pdf relativně malé...

https://uloz.to/!efgdj44rc9YJ/jaroslav-panic-1914-1918-denik-1-nahled-pdf

+8/0
3.6.2017 17:54

J20a16n 79B70a38b33i53č97k97a 9493789423517

No on Hašek jako příslušník bolševické armády proti čechoslovákům v Rusku bojoval, byl to bezcharakterní člověk, jemu český národ mohl být ukradený.. To ale není důležité.

Ale tady jde o to sentiomentálné vzdychání o Rakousku. Jenže o jakém Rakousku ? Ono to Rakousko Palackého, který ho správně považoval za ochránce malých národů, tedy hlavně nás, iáž v té době před válkou, neexistovalo. Madarské povstání, nakonec vedlo k rozdělení Rakouska. Madasko se stalo de facto samostanám státem, s vlastním parlamentem, zákony, vojskem, spojeným s Rakouskem jen osobou panovníka a to by šlo změnit vyhlášením svého, jak madaři vyhrožovali, kdyz žádali na rakousku výhody. Tím pádem byli slováci, chorvati, rumuni, ukrajinci a další vystaveni tvrdé madarisaci a nový stát Rakousko -Uhersko jiř nebyl ten který by je chránil.V rakouské části se hlavně mezi mladými němci, rozšířila velkoněmecké myšlenka o jednotnám německém národě v jednom německém státě a s posměchem říkali, že na existenci Rakouska, mají zájem jen slované. Rakousko se dosalo pod takový vliv Německa, ře se již nemohlo samostatně rozhodovat a nakonec mu ke konci války Německo vnutilo celní unii. Kdyz se cisař pokusil odměnit čechy, za věrnost a prohlásil že se chce dát korunovat, českým králem a za ministerského předsedu dosadil slovana. Tak to vzbudilo tak rozhodný odpor, u němců a madarů, že korunovaci, musel odvolat a předsedu vláda vymšnit za němce. Když se konala výstava, která měla ukázat vyspělost české země, kterou dokázala za 100 let, němci v čechách se ji odmítli zůčastnit. Jiz tenkrát odmítli názor, že by ještě existovalo něco jako české království. To vše cítili vůdcové našeho národa, kteří jeden po druhé ztráceli naději, že by jsme mohli na rakousku vymoci nějakou autonomii. Nakonec i ti nejvěrnější, kteří si rozpad rakouska nepřáli za války prohlásili. Když jste nechtěli jednat s námi, budete muset jednat se zástupci českých brigád.

Je to samozřejmě škoda, že se nezměnilo Rakousko ve federaci, jenže v t

+5/0
3.6.2017 20:16

J14a66n 12B82a64b90i67č22k63a 9173569493957

jenže v té době, kdy o tom uvařoval následník trůnu, by to pro odpor němců a madarů neprosadil

+2/0
3.6.2017 20:18

K84a57r34e63l 22H64a20t97v40a95n68i 2534657316340

Dobry prispevek. Nevim kolik bylo zbehu a kolik zajatcu (muj deda byl Rusama zajat). Masaryk pise ze Rusove Cechum neverili: "Zradili cisare, zradi cara". Spolecnym znakem je skutecnost ze lidem se bojovat nechtelo. Nikdy! Boj, valka, je vzdy zalezitosti "hornich " vrstev, ktere vybicuji situaci do takove miry ze valce se neda vyhnout.

+1/0
4.6.2017 0:42

J30a86n 58B19a19b47i12č75k33a 9243329683877

Masarykův syn Jan, byl za války důtojníkem v Rakouskouherské armádě

+2/0
4.6.2017 1:40

J17a12n 58B39l74a52n74a 3286435854

Tož Rakousko-Uhersko bylo v 1 sv válce agresorem, který tu válku začal a nebyl důvod , aby ho Češi v táhle válce podporovali a Rakousko-Uhersko (vedené zdegenerovanými Habsburky) za svoji vlast většinově nepovažovali

+1/−10
3.6.2017 15:51

Z83d67e44n21ě18k 97G58l27a42s 7668468348155

To byla věc vývoje na Balkánu a některých agresívních generálů než Habsburků. FJ si válku nepřál.

+4/0
3.6.2017 16:24

P96a46v12e92l 19S34v20o40b52o76d12a 4947800662922

Jediny kdo si valku skutecne pral byla Francie a jeji touha ovladnout Evropu. Ano na 20 let se stala "vladkyni" Evropy nez ji Hitler "umravnil". Teprve hruzy druhe valky primely politiky k jinemu pohledu na usporadani Evropy a doslo jim, ze jedina rozumna cesta je spoluprace a nikoliv touha ovladnout vetsi kus Evropy neerz ten druhy.

+1/0
3.6.2017 16:49

J11a90n 13B89a44b12i89č74k97a 9393139263157

Bohužel tehdejěí náčelník štábu Conrad von Hotzedoff, byl fanatickým stoupencem války proti Srbsku a jediným kdo by se proti tomu dokázal postavit, Ferdinand dErste, byl mrtev

+1/0
3.6.2017 20:59

J81o65z32e62f 12B14e21v36i80l42a49q18u13a 9425179651481

František Pokorný - autor denníka...vo fotogalérii František Procházka (???)...tak ti teďkom nevím,Karle8-o?

P.S.: Fotografia plukovníka Jareše z "tabla" ho zachytáva v nezvyklej polohe...Má tá póza niečo symbolizovať,alebo sa takto bežne fotili plukovníci?:-P

0/0
3.6.2017 13:50

L40u50k14á57š 36A38d76a12m32e25c 3327483720887

Osobně jsem navštívil pohřebiště našich legionářů ve Vladivostoku. Teprve tam si uvědomíte to šílené hrdinství, s jakým se probíjeli tisíci kilometry sibiřské tajgy a dálněvýchodních pralesů, aniž by věděli, kde na ně číhá nepřítel a jestli ještě někdy uvidí rodnou zemi.

+6/0
3.6.2017 13:45

K91a28r37e74l 29K24r10p89a68t39a 5224675504933

Legionáři:

Nikdo jim zásluhy nebere. Zkuste si však představit, že jste v poli před bitvou a část jednotky vám uteče k nepříteli.

To se pak rovnou můžete rozloučit se životem.

+5/0
3.6.2017 13:24

P11e94t34r 36L67u87k98e68š 6783521

Karle, bylo to složitější. Masové dezerce jsou do značné míry součástí pěstované prvorepublikové legendy. Pěkně je to vidět na osudu 28. pěšího pluku, který měl přejít do zajetí "doprovázen plukovní hudbou". Ve skutečnosti se část pluku dostala do zajetí v bezvýchodné situaci. V boji. A vezmi si třeba případ obležení pevnosti Přemyšl, která se bránila měsíce. Odtud se do zajetí dostalo okolo 15 000 našinců. Spousta z nich po čase skončila v legiích.

+6/0
3.6.2017 14:01

P88e30t39r 85R81i72c62h90t50e30r 2806387221928

Ano, máte pravdu. Za tehdejší vlast Rakousko-Uhersko padlo 285 000 vojáků z Českých zemí (Čechy, Morava, Slezsko). Do legií v Rusku vstoupilo cca 60 000 z odhadovaných 200-300 tisíc zajatých, a většina z těchto, skončila v zajetí z důvodu vícenásobné početní převahy Ruské armády (80 pěších divizí proti 38, v roce 1914 - www.comroestudios.com/StanHanna/). Navíc, vstupu do legií významně přispely špatné životní podmínky v ruských zajateckých táborech, nad nimiž nevěřícně kroutili hlavou i zástupci Červeného kříže, kterým se podařilo přicestovat do zamrzlé Sibiře.

+2/0
3.6.2017 15:42

V64l57a70d21a 91M88u84s44i89l 9100376908953

Ono to ma vice pohledu.Muj deda mel 7 bratru, do valky sli vsichni.Jedense vratil z ruskych legii a to 2 roky po valce. Ti co se vratili ze zajeti prisli domu o 2 roky drive, v klidu se ozenili, zaridili zivnosdt atd..

Bratzr legionar vostrouhal, byl na jakemsi e x i s r n c n i m minimu a za 3 roky zemrel na TBC plic..S pravdepodobnosti hranicicvi s jistotou zd pricinna souvislostz s mpobytem v Legiicvh!!!!!!

0/0
4.6.2017 12:13

J80a84n 89B33a49b83i84č98k83a 9243179953757

Přes to to nevedlo rakouskou vládu k zamyšlení, ře by se mořná k neněmeckým národům měli chovat jinak. Byla to veká škoda

0/0
3.6.2017 20:26

S30t27a30n23i57s87l12a68v 77K95r75e16j78c92a18r 6977296123944

Je dobře, seznámit se s minulostí nejen prostřednictvým oficiálních ideologicky schválených a prezentovaných historiků a ideologů. Ale, i deníků a kronik rodů včetně některých obecních a místních kronik. Jen je škoda, že i dnes se najdou úředníci a zastupitelé, jež tyto chtějí upravovat k dnešní době. Možná za desítky let, stejně jako dnes čteme zápisky z konce R-U a počátku ČSR, budou naši pravnuci objevovat historii let 1948-1990, bez retuší historických upravovatelů režimu a odpůrců.

+10/−2
3.6.2017 12:54

J85o90s77e10f 26N80ě95m52e23č18e50k 8503735446710

Koncem války měly jednotky československých zahraničních vojsk ( revoluční dobrovolná vojskA) celkem přes 100 000 dobrovolníků. "Jejich existence byla vymazána z paměti obyvatelstva během komunismu, protože podle socialistického cítění to byli nekalí živlové bojující proti myšlenkám režimu. Ruku na srdce, oni takoví často opravdu byli. Nejvíce se provinily právě legie v Rusku, protože aktivně vystupovali proti bolševické revoluci." V Itáli, Francii i Rusku budili čes.legionáři zasloužený respekt a jsou slavnou kapitolou dějin Československa. I po tolika letech si zaslouží obddiv a úctu za svoji odvahu a vojenské umění.R^

+15/−1
3.6.2017 12:44

S71t64a30n42i21s35l31a28v 83K18r83e53j55c74a85r 6797816283314

A což takhle Interbrigadisté za Španělska? V době Občanské Španělské války tam bojovali i Českoslovenští dobrovolníci, a nebyli to pouze komunisté, jak se to snažil minulý režim idealizovat. Československá podpora sojuzu, byla mnohem později, až po roce 1940. Rozhodně Sokolové a FDTJ nebyli komunisté jež dobrovolně ve Španělsku bojovali.

+3/−2
3.6.2017 13:07

J14o97s29e10f 49N26ě14m74e92č28e36k 8323415446160

Španělská občanská válka - červenec 1936. Jste "lehce " mimo téma.:-)

+4/−1
3.6.2017 13:11

M37i86l65a17n 75Z73i67c17h 6686266721345

ceskoslovenska podpora SOJUZU(ruska) byla az po roce 1940,o spanelsku nepise

+1/−1
3.6.2017 15:34

J31o65s42e35f 31N28ě69m45e51č70e25k 8143375466410

"V době Občanské Španělské války tam bojovali i Českoslovenští dobrovolníci...." O čem tedy píše??? :-)

0/0
3.6.2017 15:58

J12a90n 61B76a49b46i27č86k30a 9713159543627

Představte si, kdyby to tenkrát komunisté ve španělsku se sovětskou pomocí vyhráli. Tak sme měli na jedné straně komunistické rusko a z druhé strany komunistické španělsko. To by byla Evropa v mnohem nepřínivější situaci. Takto se museli sověti spokojit s tím že ukradli španělský zlatý poklad 500 t

0/−1
3.6.2017 20:38

J96a39n 13B37a24b94i47č41k67a 9963189623947

. Franco prohlásil, že Madrid padne, protože na něho táhnou jeho 4 kolony sevšech světových stran a že má ještě pátou kolonu přímo v Madridu. Komunisty vMadridu zachvátila panika a vydali se do ulic zatýkat buržoasii. Úplně stačilo,že měl někdo kravatu, nebo klobouk. Pak je nahnali k tankovému příjkopu předměstem, kde je postříleli. Zavraždili tak něco přes 5000 lidí.

Vzhledem ke své koloniální minulosti, španělsko mělo největší zlatý poklad v Evropě. A tu se sovětům podařil husarský housek. S pomocí španělských komunistů se ji podařilo převést, celý ten poklad, do Sovětského Svazu, kde byl použit pro dobro proletariiátu.

Ve svých pamětech se gen Moravec, tehdejší náčelník čs rozvědky, zminuje o tom, jak měl rozkaz od pres. Beneše, sovětské vojáky dopravit bezpečně do španělska.( aby mi nějaký hnidopich nevytknul slovíčko, Beneš mu nedal písemný rozkaz.)Zajímavé je že tam píše, že to byli většinou primitivové, nemožně oblečeni a tim a svým chováním neměli naději se přes německo a francii dostat. Proto jim nechali ušít šaty a jednoho po druhém s průvodem dvou důstojníků čs rozvědky tam pašovali.

Ani když Franco vyhlásil národní usmíření a amnestoval všechny co proti němu bojovali, ti co se zúčastnili masakrů a ukradeni pokladu, museli zůstat v Moskvě, na ty se to nevztahovalo.

Za druhé světové války, Franco dostal dábelský nápad. Aby oplatil sovětům, tak sestavil tak zvanou Modrou Divisi s dobrovolníků a poslal ji na ruskou frontu. A čem byly ta pointa ? Nabídl totiž uvězněným republikánům a komunistům, že do ní mohou vstoupit, což jich dost učinilo, aby se zbavili vězení. Na sovětské frontě jich část přeběhla na ruskou stranu, kde byli popraveni a zbytek se dopouštěl takových zvěrstev, že sami němci požádali o její odvolání Tak to je moje poznámka

+2/0
3.6.2017 20:47

J91a45n 22B82a38b70i44č71k76a 9553919763357

Byli to většinou fanatičtí komunisté a ve svém fanatismu se dopoučtěli zvěrstev

0/−1
3.6.2017 20:28

K16a43r45e70l 30H76a64t72v16a48n43i 2104187886140

Oni se "aktivne" snazili dostat odtud pryc, a mistama smerem na vychod se musili probojovavat proti ruznym bandam (nemam na to lepsi vyraz!), vcetne rudym.

0/0
4.6.2017 0:46

V73l15a81d98a 80M56u11s15i14l 9900106708823

Pae Nemecku.....

Kdyz uz jste to podrobil jaksi verbalni vivisekciono ta bolsevicke revoluce

v Rwsuku zpusobila, ze Ceske legie se dostavaji pod veleni Belogvardejcu..Oni odsud dostqavaji potraviny, strelivo, osacen, benzin..

Podotykam ze moc n e m e l i n a v y b r a n o u.Jeden generaql byl odvelen do Ruska jeste po roce 1945/ cesky legionart/ a tam dodychal/ v kriminale

0/0
4.6.2017 12:47

T85o50m46á35š 11B18u61b12e70n46í29č52e89k 6882526117213

Dámu nezajímalo, jak se její otec a tchán bavili o válce; není to náhodou genderově nekorektní? Chichi.

+3/−2
3.6.2017 12:31

V73í48t 66M69r65h93a56l 1205299333100

Poněkud nemístný vtip, v tomto tématu, nemyslíte?

+2/−3
3.6.2017 12:35

M39a53r69t59i93n 78W31a68l22l41n91e56r 6865420364840

Proč by mělo být?

+2/0
3.6.2017 12:58

K39a19r90e14l 10H93a39t52v42a10n26i 2914937356160

Souhlas, Martin Wallner. Jak se ve smisene spolecnosti zacnou bavit muzi o "chlapskych" vecech zeny je vzdy okamzite umlci, a otoci debatu na siti, vareni a drby.

0/0
4.6.2017 0:51

J76a17n 31B57l10a86n35a 3736675294

1 sv válka způsobila, že lidé přestali býti lidmi, zabíjení dostalo průmyslový charakter

+5/0
3.6.2017 12:30

V40í68t 29M26r61h33a43l 1805639473280

Naši českoslovenští legionáři byli hrdinové a to, že dokázali utéct z rakouské armády a jít do ruského zajetí, kde netušili, co je čeká, kvůli tomu, že chtěli bojovat za Československou republiku, je opravdu hrdinství už jen v tomto ohledu. Čest jejich památce!

+14/−5
3.6.2017 12:29

I25v33o 16B98o11u36š58e 5772857368

Řekl bych, že napřed utíkali. O republice se začalo mluvit až dlouho potom.

+4/0
3.6.2017 13:47

K42a16r64e83l 35K38r42p48a58t65a 5504715734403

Dezertéři a zbabělci to byli.

Můj pradědeček padl za císařepána na ruské frontě v březnu 1914. Tedy žádný úprk do náruče bolševika.

+8/−13
3.6.2017 12:18

V74o22j89t19a 65P44r37o56s16e90c53k11y 6328560725379

presne tak

+4/−6
3.6.2017 12:23

V57í86t 40M86r33h14a44l 1905339903930

Žasnu, jak se může vůbec někdo takto neurvalým způsobem navážet do Československých legionářů. Ten Váš výrok je opravdu něco arogantního, přesahující všechny meze slušnosti a úcty k těm, kteří bojovali za naší československou vlast, za její samostatnost.

!!HANBA VÁM, PANE KRPATA.!!

+12/−6
3.6.2017 12:26

K31a97r95e56l 51K91r41p85a20t27a 5924425584793

Můj pradědeček také padl za svoji vlast a za svoji rodinu.

Jestli tady nemá někdo úctu k těmto bojovníkům, pak jsi to

TY MRHALE !!

+5/−3
3.6.2017 12:56

V35í25t 20M82r12h80a68l 1215119773190

Komu tykáš, ty neurvalče? Drzost nejhrubšího zrna a absolutní neúcta k československým legionářům.

+3/−1
3.6.2017 13:10

K83a49r36e39l 31K66r27p71a23t38a 5594595484603

Tobě tykám. Drzý tu zatím jsi jen ty.

+2/−4
3.6.2017 13:15

V68í45t 46M54r44h25a37l 1595609183920

To už je jedno, pokud je admin alespoň trochu uznalí, Tvůj nehorázně drzí komentář smaže, protože tohle už je opravdu arogance toho nejhrubšího zrna, co může vůbec existovat.

+2/−4
3.6.2017 13:18

P61a88v52e32l 82M29o29r86a72v11e64c 1113644537108

No tedy mě zase přijde arogantní to, že chcete mazat příspěvky lidí, kteří jen vyjadřují vlastní názor. Že byl nějaký legionář zbabělec to bych neřekl, myslím že tomu bylo leckde i naopak, nicméně v tom že se jednalo o dezertéry má pan Krpata pravdu, to nemůžete popřít.

Tady je problém v tom, že legionáři jsou až moc nekriticky vyzdvyhování a vojáci bojující za svojí vlast, tzn. za Rakousko-Uhersko jehož součástí jejich domov bezesporu byl jsou znevažování.

Zkuste se místo vyhrožování smazáním nad tím trochu zamyslet.

+1/0
3.6.2017 18:02

P30a28v30e30l 75M75o59r23a66v44e23c 1753854507588

PS: Abyste mě nechytal za slovo, tak samozřejmě je jasné že ten kdo padl do zajetí v boji a následně se dal k legiím vlastně dezertér nebyl, narozdíl od toho kdo tam přeběhl rovnou :), přesto doufám že pochopíte co jsem příspěvkem chtěl říct a zamyslíte se nad tím.

0/0
3.6.2017 18:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.