Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Uzavřeno. Příčinou havárie letadla s Alexandrovci byla chyba pilota

Ruské ministerstvo obrany ukončilo vyšetřování letecké katastrofy z konce loňského roku, při níž se nedaleko jihoruského letoviska Soči zřítil letoun se členy slavného souboru Alexandrovců. Oznámil to ve čtvrtek ruský tisk. Podle šetření byla pravděpodobné příčinou chyba pilota, který krátce po startu ztratil orientaci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J70i12n29d63ř69i57c20h 47T74ů21m33a 1534982907588

Musím odmítnout jako nesmyslné úvahy, že za tím byla ztráta orientace pilota. . Viditelnost byla dobrá a hustě obydlené pobřeží u Soči září jako vánoční stromeček. Stejně tak pobřežní vody plné plavidel. Ztráta vizuelní orientace za takových podmínek v podstatě není možná. Navíc letadlo bylo krátce po startu, kdy stoupá pod strmým úhlem a převést ho do klesání vyžaduje i změnu vyvážení nebo velké síly v řízení atd. To nemluvím o tom, že podle svědků letoun byl v pádu, nikoli v řízeném letu do země (moře) . Něco tu smrdí.

0/0
1.6.2017 12:57

B98o72h74u97s92l63a89v 96D53u55š34e95k 5240595694815

Znáte to letiště? je to proti moři, vzlet byl za tmy a Soči měli dokonale v zádech atd atd

0/0
1.6.2017 13:18

J80i11n63d91ř98i20c22h 83T80ů17m81a 1264662417258

Startovali do vnitrozemí a otáčeli se nad moře. Tam skončili jen asi kilometr za pobřežím. Je to nesmysl. Chybu udělat mohli, ale určitě to nebyla iluze za letu.

0/0
1.6.2017 14:47

K49a22r54e47l 71L29a22n61g51r 2562517590808

Startovali nad moře. Najděte si záznamy. Směrem do hor se tam v noci s takovým těžkým krámem nestartuje.

0/0
1.6.2017 19:48

J87i55n55d54ř75i10c20h 69T27ů83m76a 1814162437818

Máte pravdu, startovali nad moře, pak se obrátili zpátky. Takže byli pouze pár kilometrů od pobřeží a letěli směrem k němu. Je vyloučeno, že by neviděli světla na pobřeží. Pobřežní linie, zvláště v turistické oblasti je vždy krásně identifikovatelná. Iluze za letu je prostě nesmysl.

0/0
2.6.2017 0:05

K52a50r44e58l 80L36a22n44g71r 2132277320988

K padu doslo chvilku po otoceni. Pri zvednutem cumaku nevidite nic pred letounem. A v te dobe uz navic meli problemu vic nez dost.

0/0
2.6.2017 8:50

J22i18n45d54ř44i21c72h 21T88ů96m49a 1834352817668

Při zvednutém čumáku a vzletovém výkonu nepadáte. O jakých problémech mluvíte? Já vylučuji mnohokrát zmiňovanou iluzi za letu (ztrátu prostorové orientace).

0/0
2.6.2017 9:35

D68a13v12i22d 47R84y48c17h83e47t42s58k88ý 9436471180310

Nechápu, že to nakonec nebyli ukrajinští fašisté nebo Čečenci..

+1/−2
1.6.2017 11:24

O64n97d96ř16e93j 78H41o31l18ý 9100840818409

Dle zvyklostí z nasich luhu a haju?

0/0
1.6.2017 12:07

A56l68e87š 37L95i64s29o78v88s49k33ý 9739978452232

Nevím, ale v případě havárie ve Smolensku se uvádí, že kdosi nutil piloty aby co nejdřív přistáli. A zlé jazyky říkají, že letadlo mělo zpoždění, a hrozilo, že bomba vybuchne ještě ve vzduchu a ne až při přistání, aby to vypadalo jako nehoda. A z toho pochází ty vtipy, že Rusáci poslali Polákům kondolenci a zapomněli na časový posun a že kondolence dorazila hodinu před havárií :-)

+1/−7
1.6.2017 9:54

B56o73h24u81s13l70a51v 13D73u66š82e31k 5700655784965

zapisovače ze Smolenska nezpochybnili ani ti nejzmatenější Poláci. vaše teorie by mohla být pravdivá jedině v případě, že by byl Kaczyński ruský agent na sebevražedné misi a dokonale dokázal napodobit hlasy pilotů, přístrojů a následně při havárii věrně simuloval související zvuky.

+9/0
1.6.2017 10:04

D20u21š29a28n 62P69e48š19e72k 3205849514510

Jasně. ;-D A ta bomba vybuchla jako na potvoru přesně v okamžiku, když letadlo v mlze škrtalo o vrcholky stromů v lese u ranveje.

+2/0
1.6.2017 11:01

O32n91d21ř75e70j 78H14o36l28ý 9970190848129

Byly dotykove senzory na spodku letadla a proto ta bomba reagovala po dotyku se stromy.

:-)

0/0
1.6.2017 12:13

V19l40a84d53i10m60í36r 79K84ú63n 5345356370144

A nebyly ty "dotykové senzory" naopak na vrcholcích stromů? A na Kaczyňskeho je tam nastražily speciálně vycvičené opice - ty ruská armáda také jistě má.

o---:-)---o

0/0
3.6.2017 7:49

J31a90n 89V90a94š80á34t68k40o 7641337613799

To je nejlepší hodit všechno na pilota, ten se nemůže bránit. Jak nezorientoval? K čemu mají všechny ty navigační a bezpečnostní systémy? Ruské letadlo = letící rakev.

+4/−2
1.6.2017 9:31

T75o86m79á35š 74C28h12r42a67s34t18n84ý 2591234461103

Par zajimavosti.

Behem vysetrovani nasli a zachranili vrak sovetskeho bombarderu z lend-lease -Douglas A-20 Havoc/DB-7 Boston :: http://www.interfax.ru/russia/546071

Pred mesicem mluvili jinak :: https://www.ruaviation.com/news/2017/5/5/8675/?h

Lec, nyni to prisuzuji tomu ze to proste v napjatem itinerari sve cesty odflakli :: https://www.rt.com/news/390352-pilot-error-tu-154-crash/

V ruskych mediich o havarii a vysetrovani ::

https://lenta.ru/articles/2017/05/31/sochi/?utm_source=lentatw&utm_medium=social&utm_campaign=o-chem-glasyat-utekshie-v-set-materialy-ra

https://dni.ru/society/2017/5/31/370693.html

https://www.ridus.ru/news/253673

+1/0
1.6.2017 9:20
Foto

Z11d31e83n75ě97k 79K66o86u42d85e33l32k42a 7529141279344

No tak jsme se dočkali a o tom zařízení co nakládali ani slovo, hlavně že to mají na koho hodit....

0/0
1.6.2017 9:13

F42i33l46i26p 39N26e49s77p90o83r 6897877698202

Nemyslim si ze to je chyba pilota, obzvlast kdyz jsou tam dva. Chtelo by to rozepsat co tedy udelal spatne...

+3/−3
1.6.2017 8:24

K15a36r88e73l 77L89a74n55g52r 2542377310578

Veril smyslum a ne pristrojum a byl to kapitan letu.

+4/0
1.6.2017 8:26

J92i69n19d30ř17i78c68h 19T45ů55m26a 1204422247648

Nesmysl. Dopravní letadlo neřídíte podle smyslů.

0/0
1.6.2017 12:58

B91o53h76u23s64l94a57v 76D88u97š75e95k 5760485634375

No a tenhle byl takový mazák, že to udělal. byly i opačné průšvihy, když pilot věřil více přístrojům.

0/0
1.6.2017 13:26

O94n31d46ř80e67j 55H38o73l77ý 9360950508439

Obraťte se na autora článku

0/0
1.6.2017 10:48

J45a95n 64P35a79ř96í75z64e39k 9546600257306

Stačí přečíst jeden z dřívějších článků, kde je to rozepsáno

0/0
1.6.2017 12:00

O54n92d21ř57e31j 38H76o10l86ý 9450640868679

Tak je pravda, ze takoveto informace nebo aspoň odkazy by mel byt ve clancich standard.

0/0
1.6.2017 12:15

R51i20c41h26a98r69d 77M78r23a42z46e50k 8258330439811

...ptíčka upála...

0/0
1.6.2017 8:18

F12r19a88n58t39i77š37e85k 41N71o18v81o90t35n64ý 7482359200

A on tam byl sám?

+2/0
1.6.2017 8:09

B29o95h50u95s17l19a10v 96D21u20š19e47k 5420785464315

bohužel rutinní záležitost. Sám tam nebyl, ale byl tak zkušený, že měl plnou důvěru.

+6/0
1.6.2017 8:14

K59a59r32e25l 59L69a28n16g60r 2602437670598

Znate hiearchii v palubni posadce? Veli kapitan a co rekne kapitan plati. Zde nez si uvedomili chybu, byli uz dole a neslo s tim nic delat.

+7/−1
1.6.2017 8:16

J27i91n49d43ř15i32c46h 70T91ů10m50a 1264602417168

Špatně, velí sice kapitán, ale letoun mohl klidně řídit druhý pilot. A ten by se ozval, kdyby dostal nesmyslný pokyn "klesej".

0/0
1.6.2017 13:01

K36a81r48e92l 32L31a16n57g86r 2732757610458

Nemohl, druhý pilot při startu vykonává pomocné úkony, stejně jako tomu je u přistání s takto starým typem stroje.

0/0
1.6.2017 19:50

J33i14n66d75ř93i73c74h 48T26ů47m90a 1624852897528

Píšete nesmysly. Pilotuje pilot letící, což může být kapitán i druhý pilot. Obvykle se střídají. Pouze za výjmečných podmínek musí pilotovat kapitán pokud to požadují předpisy společnosti nebo provozní příručka letounu.

0/0
1.6.2017 23:36

P32a50v75e65l 46Š95a98š12i73n68k90a 3976808676458

Dobře. Beru. Ale proč v článku není chyba pilota popsána konkrétně. Tedy zajímalo by mě, v čem ta chyba měla být...

+12/−1
1.6.2017 7:49

K75a38r38e71l 95L52a82n13g35r 2972547260838

Mate to popsane jinde...

Stává se to při nočním startu nad mořem, kdy pilot nevidí horizont. Akcelerace při letu může ‚zmást‘ čidla polohy ve vnitřním uchu. Pilot nic nevidí a laicky řečeno nabude dojmu, že letadlo příliš stoupá. Pokud se přestane dívat na přístroje a reaguje jen podle toho, co cítí, tak je schopen letadlo poslat k zemi v přesvědčení, že pouze koriguje příliš prudké stoupání. Takové případy se už staly,“ vysvětluje letecká publicistka Tereza Šírová.

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/alexandrovci-tu-154-soci-roman-volkov-d7o-/zahranicni.aspx?c=A170314_104922_zahranicni_aha

+13/−1
1.6.2017 7:56

F58i97l26i65p 83N20e58s83p10o16r 6697477528462

Kdyz je to v noci, tak se lita jen podle pristroju. V tom pripade mi to zase nedava smysl. To je defacto zacatecnicka chyba.

+2/−1
1.6.2017 8:28

B31o10h64u45s12l52a73v 64D86u36š87e44k 5360485904765

Naopak začátečník nespustí oči z budíků. Nebo alespoň jedno oko. Prostě si to až hystericky hlídá. Tohle byla chyba z mazárny. A že to mazák byl.

+3/−1
1.6.2017 8:34

K48a80r21e88l 53L88a68n83g38r 2432257980538

Horizont ukazuje stoupas. Vyskomer klesas. Rychlomer sum nul stejny s malou odchylkou. Co si vyberete. Jako mazak date na smysly a to je spatne.

+1/0
1.6.2017 8:39

B38o72h36u92s10l19a47v 47D70u66š81e56k 5200175494275

Každá mašina má kritickou rychlost pro stoupání. už když dojde ke klesání tak je něco špatně. Popravdě řečeno s přístrojovým létáním zkušenost nemám, ale při startu se hlavně hlídá horizont a rychlost. S tím bych si měl vystačit. Výškoměr by měl při dodržení předešlých dvou parametrů být jen jistota. Prostě při předepsané rychosti a čumákem nahoru nemůžu při zataženém podvozku a klapkách klesat.

+1/0
1.6.2017 8:51

J13i97n68d39ř20i47c84h 19T18ů30m32a 1554362717758

Takové případy už se staly. Nikoli ovšem nad pobřežím ale nad mořem a při přiblížení, nikoli při startu.

0/0
1.6.2017 13:03

B59o73h55u49s88l26a76v 53D90u79š69e98k 5620185904845

Spoléhal se na své smysly. Pro zrak srovnání neměl, takže to nechal řídit mozeček (část mozku zodpovědná za rovnováhu a koordinaci). Pravděpodobně ignoroval i některý z přístroj, buďto rychlost nebo horizont, a mylně vyhodnotil klesání za stoupání. Podobný pocit můžete zažít na horské dráze, ale musíte dokonale zavřít oči.

+1/0
1.6.2017 7:59

K59a58r46e52l 34L16a77n31g81r 2462647270498

Vyskomer a rychlomer u tohoto a podobnych pripadu byva ignorovan. Horizont mate stale v pozici stoupani a jdete pomalu zadkem na zem.

0/0
1.6.2017 8:07

B44o91h97u80s49l14a13v 29D36u78š27e49k 5880765544605

Trochu tuším. Jsou tací, kteří když neměli tolik zkušeností, tak stoupali jak po schodech. Přitáhnout, aha zpomalujeme tak narovnat, máme rychlost tak přitáhneme, a sakra zpomalujeme tak zase narovnat.

0/0
1.6.2017 8:12

L88a47d65i83s24l54a34v 53F34r20y41d33r20y56š90e45k 9363489878604

Zahynulo 64 členů pěveckého sboru Alexandrovci, 8 členů posádky a 20 ostatních pasažérů(lékařka, náčelník kulturního odboru ministrerstva..........).

0/0
1.6.2017 7:45

D43a29n45i67e11l 17J14a96n57k14o 9679319620752

Vždy je nejjednodušší řešení svést to na pilota zvláště když sám zahynul ...

+2/−12
1.6.2017 7:33

M57a92r39t16i18n 21M81i50k89u14l77i63č41k74a 2458960142317

Pravda to je, ale jen napůl, jestliže měli všechny data, oba zapisovače atd, tak to zas tak jednoduše nejde.

+6/0
1.6.2017 7:43

L75a47d55i90s89l61a26v 91F90r57y95d41r79y34š24e97k 9733499548324

To měli svést na jednoho z pěvců souboru?

+8/−1
1.6.2017 7:46

M70i33r29o67s83l47a63v 79R41a65t50a66j 5241163154705

Na něho to svedli...!!

0/−1
1.6.2017 8:23

J84i98ř96í 97Z35e82l95i83n76k50a 1590557919179

Na palubě byli takřka všichni členové pěvecké části Alexandrovova souboru, 64 z nich zahynulo. Katastrofu letounu nikdo z 92 lidí na palubě nepřežil.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/alexandrovci-pad-letadla-duvod-chyba-pilota-uzavreno-p0n-/zahranicni.aspx?c=A170601_062825_zahranicni_pas

.

To psal nějaký Tatar.

+2/−10
1.6.2017 6:50
Foto

O55t77a23k65a67r 94S16e88k49l 4321463195850

Já tomu docela rozumím. Zahynulo 92 lidí , z nichž bylo 64

alexandrovců. Zbytek - posádka a jiní cestující.

Možná jsem Tatar ?:-)

+20/0
1.6.2017 7:03

J29i71ř95í 43Z81e97l41i11n89k71a 1130717259419

Jasně že to člověk pochopí. Ale je to napsáno hodně neobratně.

Když si přečtete první větu samostatně, vyznívá tak, jako by měl někdo z cestujících přežít.

+2/0
1.6.2017 7:16

J22i21ř15í 34Z96e22l45i59n61k27a 1900687949839

Nevím, jak by někdo uspěl třeba u maturity z češtiny :-), kdyby vysvětloval, že sice situaci mj. popsal větou "Na palubě byli takřka všichni členové pěvecké části Alexandrovova souboru, 64 z nich zahynulo.", ale zemřeli úplně všichni, co byli v letadle.

0/0
1.6.2017 7:19





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.