Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

STROJVEDOUCÍ: Lidé jsou nepoučitelní, sražená brzy stála u kolejí znovu

Přestože je jízda na dálkových trasách riskantnější, právě do kabiny rychlíků usedá strojvedoucí Ľuboš Kocifaj nejraději. Řítit se 140kilometrovou rychlostí například mlhou podle něj rozhodně není pro třasořitky. „Někteří kolegové po střetu skoro ani nemají sílu jít se podívat ven,“ přibližuje stinné stránky svého povolání pro seriál Lidé Česka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T63a53d45e62á52š 90P23o57k43o48r37n11ý 4373451280488

patřilo jinam ....

0/0
12.6.2017 12:16

T72a28d29e54á55š 62P15o66k47o24r58n16ý 4683871570748

ten chci vidět. a na netu stejně nejsou titllky

0/0
12.6.2017 12:15

D89a97n82i90e51l 23K42r56i53š61k62a 5568837940418

Mam prumyslovku v Decine, obor Trakce v doprave. Nikdy nezapomenu jak jsem musel umet nekolik kompletnich zapojovacich schemat lokomotiv. Nicmene nakonec jsem se pro praci strojvedouciho nerozhodl.

+1/0
12.6.2017 9:06

M96i31k56u75l44á58š 82L48é43v97y 5882105464341

Jako elektrotechnika mne napadá, že pokud strojvedoucí leze do strojovny tak by měl mít tedy tu vyhl. 50. A to se mi moc nezdá, protože řízení lokomotivy není práce na el. zařízení vn.

Pokud jde o lokomotivu elektrickou, je to jasné, tam by musel mít vyhl. 50 i na vn. Ale pokud vím i ty naftové lokomotivy mají generátor hnaný nafťákem. Tudíž i tam je životu nebezpečné napětí, i když napětí možná nedosahuje hodnot vn.

Zajímá mne názor mašínfírů na tuto otázku.

+2/0
9.6.2017 20:06

M74i43r83o41s68l22a79v 70Z37i49k89m36u76n40d 6228152617158

Strojvedoucí má elektrotechnickou kvalifikaci podle vyhl. 50/1976 Sb. i dle vyhl. 100/1995 Sb.

Vstup do strojovny "pod napětím" je u většiny tuzemských lokomotiv blokován - čili je nutné stáhnout sběrač a teprve potom lze vstoupit do strojovny (vykrátit ochranu nelze), u zahraničních lokomotiv jsou zařízení VN zajištěna před náhodným dotykem, takže strojvedoucí prochází strojovnou i když je sběrač zvednutý a lokomotiva pod napětím ...

0/0
13.6.2017 7:14

J84o66s74e21f 36H90o35n27e24š 7621332180133

Zaráží mě,že fíra musí jet rychlostí předepsanou i mlze.Co když bude reagovat opožděně na semafor?

0/−1
8.6.2017 10:03

M79a43r66t53i24n 38K81y50p20r 2102385194764

Železnice funguje dost jinak než silniční doprava. Na dráze se obvykle nejezdí na rozhled, tedy se nejezdí tak, aby strojvedoucí dokázal zastavit na vzdálenost na kterou vidí, což by byl vzhledem k zábrzdným vzdálenostem "trochu" problém.

Řeší se to tak, že každá návěst která strojvedoucímu přikazuje snížit rychlost nebo zastavit musí být předvěstěna - tedy na zábrzdnou vzdálenost už strojvedoucí musí vědět co na "semaforu" ke kterému přijíždí bude svítit za návěst. Pro příklad - pokud mu bude návěstidlo dávat návěst stůj, musí být na zábrzdnou vzdálenost (která činí podle traťové rychlosti 400 až 1000 m) umístěno před tímto tímto návěstidlem ještě jedno návěstidlo, které bude dávat návěst výstraha. A viditelnost návěstidel? Na to, že se k návěstidlu strojvedoucí blíží je 400m před ním a pak dále každých 100m upozorněn tabulí, že bude návěstidlo.

Dalším důležitým faktorem je poznání trati - strojvedoucí před tím, než je mu povoleno samostatné ježdění, musí trať pod dozorem jiného strojvedoucího poznat a to minimálně jednou jízdou tam a zpět ve dne a jednou jízdou tam a zpět v noci.

A za poslední - strojvedoucímu jsou návěsti přenášeny na návěstní opakovač do lokomotivy.

+6/0
8.6.2017 16:50

M15a17r18t91i21n 65K67y75p93r 2842295894754

Železnice funguje dost jinak než silniční doprava. Na dráze se obvykle nejezdí na rozhled, tedy se nejezdí tak, aby strojvedoucí dokázal zastavit na vzdálenost na kterou vidí, což by byl vzhledem k zábrzdným vzdálenostem "trochu" problém. Řeší se to tak, že každá návěst která strojvedoucímu přikáže zastavit nebo snížit rychlost musí být předvěstěna - tedy na zábrzdnou vzdálenost už strojvedoucí musí vědět co na "semaforu" ke kterému přijíždí bude svítit za návěst. Pro příklad - pokud mu bude návěstidlo dávat návěst stůj, musí být na zábrzdnou vzdálenost (která činí podle traťové rychlosti 400 až 1000 m) umístěno před tímto tímto návěstidlem ještě jedno návěstidlo, které bude dávat návěst výstraha. A viditelnost návěstidel? Na to, že se k návěstidlu strojvedoucí blíží je 400m a dále každých 100m upozorněn tabulí, že se k návěstidlu blíží.

Dalším důležitým faktorem je poznání trati - strojvedoucí před tím, než je mu povoleno samostatné ježdění, musí trať pod dozorem jiného strojvedoucího poznat a to minimálně jednou jízdou tam a zpět ve dne a jednou jízdou tam a zpět v noci.

A za poslední - strojvedoucímu jsou návěsti přenášeny na návěstní opakovač do lokomotivy.

+3/0
8.6.2017 16:50

J19o29s41e30f 53H52o23n85e65š 7281732600773

To je sice pěkný,ale když značky zahlédnete v mlze na poslední chvíli,tak se může stát,že nezabrdíte před návěštím.Je sice pravda,že barva v mlze je vidět,ale jet v těchto podmínkách 200 km bych nechtěl

0/−2
9.6.2017 6:33

M47a18r89t56i84n 34K10y36p62r 2262505184554

Nemůžete ho zahlédnout na poslední chvíli. Zaprvé víte kde návěstidla jsou - máte poznání trati, pravidelně tam jezdíte, tak už dopředu musíte očekávat, že vám z nich budou dávány návěsti a zvýšit pozornost. Zadruhé už na zábrzdnou vzdálenost víte, co tam bude svítit za návěst, tedy daleko před tím, než to návěstidlo vidíte a podle toho řídíte vlak. Na předzvěsti vám svítí zelená, tak víte že za kilometr vám na hlavním návěstidle bude svítit taky zelená a jedete plnou traťovou rychlostí. Na předzvěsti vám pomalu bliká žlutá, tak víte, že na návěstidle bude návěst 40km/h a tak během toho kilometru co máte k návěstidlu na těch 40 zpomalíte. Na předzvěsti žlutá svítí trvalým světlem, tedy za kilometr bude na návěstidle stůj a začnete brzdit, abyste u návěstidla zastavil. Za třetí vám pomáhá samotné vybavení lokomotivy - na návěstním opakovači v lokomotivě vám svítí stejné návěsti jako venku. Ano, je to mnohem náročnější než za dobré viditelnosti, ale zase nějak super obtížné to není. Mimochodem když letadlo přistává v mlze, kolik toho asi pilot vidí a při tom při dnešním zabezpečení je přistávání v mlze běžná záležitost.

+8/0
9.6.2017 11:29

V25í25t91ě23z75s89l58a39v 18K90l73o11z79í95k 3871329614927

MArtine, hezký, ale předvěst jo!!! A přesně, nejsme auto abychom jeli podle rozhledu, mlha j enepříjemná, ale je to o zvyku.

0/0
10.6.2017 9:59

M31i36r91o91s16l97a56v 76Z38i43k89m83u28n14d 6678372127148

Předpokladem přenosu návěstí na stanoviště strojvedoucího je vybavení trati takovýmto zařízením, např. na trati Plzeň - České Budějovice takové zařízení není a oblast jihočeských rybníků je mlhami pověstná ...

Nicméně ne všude jsou návěsti přenášeny na stanoviště strojvedoucího, např. v Německu, kde se rychlostí 160 jede na mechanických návěstidlech ... i za mlhy ...

Vlakotramvaj "Karlsruhe" jede na takové trati sice pomaleji, ale strojvedoucí žádný přenos návěstí na stanoviště rovněž nemá ...

0/0
13.6.2017 7:21

P40a49v13e81l 47R11e56z58n60i47c93e60k 3985564654372

Moc prijemne cteni o povolani, ktereho si vazim. Tim spise, ze jako maly kluk jsem mel rad modely vlacku a k zeleznici me to vzdy tahlo.

+2/0
8.6.2017 8:49

J27a56n 61J93e87m98e30l69k91a 1125610

Vidět na 10 metrů, rychlostí nad 120, nemožnost zpomalit na infrastrukutře s přejezdy, kde právo moc neplatí, bez nějaké moderní detekce překážky, nezávidihodné..

0/−1
8.6.2017 7:39

M78i56c82h27a60l 91P29o93h58o88ř90e85l88s20k67ý 1956980275775

čd má v tajnosti mapu přejetých lidí a neexistuje 100 metrů kolejí kde by nenabraly někoho na rozhrnovač , moly by zveřejnit

0/−9
7.6.2017 22:58

J95a95k33u29b 56Š12a98f84a56n77d55a 7245817261411

Kdybyste použil Google a nedělal ze sebe blba tak zjistíte, že v ČR je skoro 9500km tratí (ne kolejí). Tedy podle vás už usmrtili 95000 lidí. A to by v tom nesměly být nehody s více mrtvými a umrtí by nesměla být na stejných místech.

+2/0
9.6.2017 13:02

R64a56d97k67o 46K76ř81i95v72á18n33e97k 7720123115200

Doporučuju film Deník strojvůdce. Ještě to v různých artkinech běží. Balkánská černá komedie nemá s českou realitou mnoho společného, přesto nabízí na práci strojvedoucího velmi zajímavé pohledy.

+1/0
7.6.2017 22:58

K20v11ě95t12o44s11l60a85v 92V41y45b27í93r73a42l 7233409738374

Nevím jak kde, ale na mašinách byla bedna s nářadím. Také si dovolím podotknout, že ne vždy strojvedoucí pokaženou lokomotivu dokáže opravit. Někdy to není možné a někdy na to prostě tak rychle nepřijde! Chtěl jsem být mašinfírou,ale už se mi to nesplní. Přeji všem strojvůdcům šťastnou cestu plnou hezkých chvil!

+2/0
7.6.2017 21:22

M50a63r44t69i78n 37V59e56s47e60l38ý 1900608587156

To je relativní. Kdysi (je to už 20 let, pravda) se vysypal soukromníkův autobus. Řidič šel pro brašnu s nářadím a ouha, bylo v ní jen kladivo!! ;-D

+2/0
7.6.2017 21:23

F53i22l71i16p 39S67m54o63l66a 9847898871637

Tak to mě pán občas vozí, jestli jezdí InterPanterem Brno -> Praha. :-)

Vždycky jsem si přál vidět cestu vlakem z pohledu strojvedoucího.

+7/0
7.6.2017 20:01

M37a89r38t33i39n 88V70e45s82e60l41ý 1670738327336

Mně se to dnes povedlo. Natřískaný vlak s ucpaným WC, bez tekoucí vody, téměř polovina pochybných existencí, a všichni vystupovali na konečné. Tak jsem stál za stanovištěm strojvedoucího a koukal ven. Cestu jsem si užil, i když jinak, než jsem plánoval. :-) P.S. nešlo o ČD, nýbrž o soukromého dopravce (býv. Viamont)

+5/0
7.6.2017 20:04

J36a46r92o83s88l13a22v 82B18e86d61r64n44a 3346751251247

Nejhezčí pohled na svět není z koňského hřbetu, ale ze stanoviště fíry :-))

+10/0
7.6.2017 20:08

M70a73r65t58i95n 10V10e32s34e74l63ý 1510368337786

Však jsem mu taky záviděl. Seděl, na rozdíl ode mě, a (v rámci možností, samozřejmě) byl svým pánem. :-)

0/0
7.6.2017 20:12

T35o85m89á43š 60H63o51r70á53k 8110355216569

"Vždycky jsem si přál vidět cestu vlakem z pohledu strojvedoucího." V tom případě doporučuju pohlezvlaku.cz

0/0
7.6.2017 20:13

T80o83m83á27š 25H17o91r57á17k 8620615806439

pohledzvlaku.cz

+5/0
7.6.2017 20:14

F86i87l12i88p 57S42m32o19l38a 9217548491397

Díky, ale to není ono.. :-)

+1/0
7.6.2017 20:25

M36a23r11t17i35n 56B98ř96e23z28i82n67a 8518155620282

Zde se můžete kochat. Můžete volit z několika pohledů.

http://pohledzvlaku.cz/

0/0
10.6.2017 8:46

J93a41r36o97s11l69a36v 65B22e32d31r97n47a 3606731871147

Zrovna procházím kurzem strojvedoucího a řeknu vám - je to mazec.

+15/0
7.6.2017 19:54
Foto

B61r51o28n82i36s48l78a36v 61G41a12b91r44y24š 2482519851

Je. A podobny mazec by si zaslouzili i ridici na silnici.

+11/0
7.6.2017 19:58

M15a91r31t45i90n 98V24e10s46e97l90ý 1860738917306

A propos, co znamená bílá pod oranžovou na návěstidle? Horní i spodní oranžová je mně jasná, ale význam bílé nevím.

+1/0
7.6.2017 19:59

J45a16r77o27s58l65a51v 23B52e71d62r90n10a 3136791291387

Bíla je posun dovolen. Žlutá k ní pak buď předzvěstí rychlost nebo stůj

+1/−1
7.6.2017 20:00

M62a32r21t31i12n 98L69a30s82e91v36i33č 2786886627504

Tohle je trošku divná návěst, ne? Bílá se žlutou by měla mít význam opakované výstrahy, výstraha na hlavním návěstidle s nedostatečnou zábrzdnou vzdáleností, tzn. že za návěstidlem je další návěstidlo na Stůj a na zastavení má fíra kratší vzdálenost.

Bílá jako taková má totiž několik významů - od výše zmíněné opakovací návěsti (může spolu s bílou svítit i jiný návěstní znak), přes přivolávačku (blikající bílá samostatně nebo s trvale svítící červenou).

Pokud chcete vědět více, tak třeba zde http://mujweb.cz/mikulda/d1/ je přepis návěstního předpisu D1 (nebude asi aktualizovaný, ale základ stále platí).

0/0
7.6.2017 21:10

M25a27r52t93i13n 45V17e87s42e64l92ý 1770568527466

Proč divná? Dnes taková svítila na odjezdu v Mar. Lázních - bílá pod oranžovou. Takže posun dovolen a bacha na návěst za obloukem?

+1/−1
7.6.2017 21:20

M54a97r86t16i53n 62L66a23s93e56v25i59č 2956316407604

Ne, to je právě opakovaná výstraha......jestli to bylo odjezdové návěstidlo, tak tam tím tuplem je to kravina, protože odjezdové návěstidlo je bráno jako hlavní návěstidlo, u kterého začíná nebo končí jízdní cesta a už jen z podstaty není možné od stejného návěstidla postavit současně posunovou a vlakovou cestou => ně svítící Výstraha a Posun dovolen na odjezdovém klacku je nesmyslná(chápejte pochybná) návěst.

Spíš mi to nahrává, že to nebylo přímo odjezdové návěstidlo, ale bylo to právě hlavní návěstidlo s Výstrahou na nedostatečnou zábrzdnou vzdálenost nebo jen opakovací předvěst - jaké číslo to návěstidlo mělo?

+1/0
7.6.2017 21:32

M44a38r22t20i49n 39V14e20s20e37l18ý 1840938217366

Pokud si to správně pamatuju, jde o odjezdová návěstidla ve stanicích. Proto mě to zajímá - vídám to často (vlak stojí ve stanici a na odjezdovém je žlutá a pod ní bílá). Horní žlutá je jasná, ale co znamená ta bílá....

0/0
7.6.2017 21:39

M64a88r23t78i80n 41L43a64s62e19v73i88č 2376886517604

No to se pozná právě podle toho čísla návěstidla a nebo případně podle typu barevných pruhů-hlavní návěstidla mají červeno-bílé pruhy, předvěsti tuším pruhy nemají.

Podle toho, co píšete to vypadá,že to, na co koukáte, není vlastní odjezdové návěstidlo, ale spíše opakovaní předvěst vlastního odjezdového návěstidla. Mariánky moc neznám, zkusím se kouknout třeba do Staničáře, jak vypadají.

+3/0
7.6.2017 21:45

P71e82t67r 70P46i95d17r18m42a86n47n 7751493515553

Zřejmě cestové návěstidlo.

0/0
7.6.2017 22:34

M84a84r70t31i48n 68V65e50s46e65l57ý 1800768837756

Pravda, hlavní odjezdové návěstidlo (nahoře červený, pod ním bílý atd. pruh) to nebylo. Takže to bylo v oblouku, ze stanice nebylo vidět a na něm už zřejmě byla klasická zelená.

0/0
7.6.2017 22:56

K93a46r31e10l 28V43e42č48e53ř96a 8273756817726

pokud máte zájem,stahněte si D1 zde:

http://provoz.szdc.cz/portal/ViewArticle.aspx?oid=136

:-)

0/0
7.6.2017 22:06

J32a11n 76N25e42š33p47o80r 4146658896502

Pokud svítí bílá se žlutou, tak to určitě není posun dovolen...:-), anóbrž opakování návěsti výstraha...

+1/0
7.6.2017 21:14

M43a97r15t95i59n 51V60e60s20e62l98ý 1540148347836

Má smysl opakovat návěst výstraha, když vlak stojí ve stanici? (Nepolemizuji, jen se ptám.)

0/−1
7.6.2017 21:22

M66a36r87t98i25n 68L32a69s82e83v57i75č 2176606617234

Ano, má - třeba právě kvůli té nedostaečné zábrzdné vzdálenosti. A nemá na to vliv, jestli vlak stojí nebo ne....na každém světelném návěstidle musí svítit nějaký návěstní znak- pokud je zhaslé, tak je nefunkční a musí přes něj být kříž neplatnosti....bez kříže by šlo o pochybný návěstní znak.

+1/0
7.6.2017 21:37

M82a29r24t77i51n 96V19e97s22e79l32ý 1310718497666

Čili když na peronu v Libni svítí "žlutá - bílá - žlutá", znamená to můžeš odjet 50, ale počítej s tím, že na dalším návěstidle bude Stůj?

0/0
7.6.2017 21:43

M61a42r78t42i55n 29L98a62s62e44v82i45č 2726886687764

Ano, ale to další návěstidlo s návěstí Stůj je právě na tu nedostatečnou zábrzdnou vzdálenost.

Jinak dneska už spodní žlutá znamená 50 km/h i bez indikátoru 5? To asi ne. Ten by tam měl být buď svítící a nebo jako štít pod posledním spodním světlem.

+1/0
7.6.2017 21:52

M13a44r55t48i92n 90L50a64s51e57v45i12č 2156706207884

Koukal jsem na plánek Libně a zřejmě máte jako odjezdové návěstidlo máte na mysli to, co je u peronu směrem na Wilsonovo nádr. - to co je u peronu má číslo Lc0 až Lc8 - tedy jde o cestové návěstidlo a za ním už je pak na tu nedostatečnou vzdálenost vlastní odjezdové návěstidlo pro danou staniční kolej.

+1/0
7.6.2017 22:04

M59a62r85t35i49n 97V28e43s50e72l93ý 1780888447746

Z Libně jezdím na Holešovice, ale bude to stejné. Děkuji za objasnění. ;-)

0/0
7.6.2017 22:33

K24a75r17e42l 61Ř94e46h32á16č93e85k 9502140641562

To "opakování" je spíš to, že další návěstidlo není na dostatečnou zabrzdnou vzdálenost. Na prvním návěstidla máte výstrahu, na dalším opakování výstrahy a na dalším návěst "Stůj". Pokud je dodržena zabrzdna vzdálenost, tak se opakování nepoužívá a je pouze výstraha a na následujícím návěstidle Stůj.

+1/0
7.6.2017 21:38

J15a26n 41N77e74š62p10o18r 4236278186152

Má, protože platí i pro vlak, který po té koleji může projíždět.

0/0
7.6.2017 22:08

J49a73k56u10b 90N56o78v56á66k 9392554434811

http://www.predpisycd.wz.cz/data/D1.pdf

0/0
7.6.2017 23:02

J26a10r89o88s27l90a33v 57B98e68d39r32n82a 3286431461117

Oranžovou na dráze nemáme.. máme žlutou :)) už i já jsem se naučil být u ČD hnidopich :-D

+3/0
7.6.2017 20:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.