Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejslavnější čin odboje. Mýty o operaci Anthropoid se po letech rozplétají

Kdyby výsadkáři Jan Kubiš a Josef Gabčík v kobyliské zatáčce nezaútočili na Reinharda Heydricha... A polemiky můžou začít. Mýty okolo nejslavnějšího činu československého odboje se po 75 letech daří ze značné části rozplétat. Leží za nimi prostý příběh vojáků, smyslu pro povinnost a odhodlání postavit se na odpor tyranii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J95a21n 59P76r17o48c84h16a33z32k23a 1987135849117

Pane Wirnitzere, ve Vašem velmi dobře napsaném článku nemohu souhlasit s větou - "Komunisté přitom často vyčítali Benešovi, že nezavelel k obraně republiky, což by také vedlo k vysokému počtu civilních obětí". Mám chápat tuto Vaši větu, že souhlasíte s přijetím Mnichovského diktátu, prótože zachránil mnoho českých životů a jeho přijetí bylo pro Čechy výhodnější než začít s vojenskou obranou země?

0/0
8.6.2017 15:08

A66l37e62x49a94n74d33r 54Š83í98r 5421690903

Tuto větu jsem pochopil zcela jasně přesně v tom kontextu, jak byla v článku umístěna - jako ukázku zmatečnosti různých obvinění ze strany komunistů na zahraniční odboj.

+3/0
8.6.2017 16:33

J65a32n 95P34r50o66c37h48a41z68k52a 1537385189347

Toto je příspěvěk hodný vzorového sociálního demokrata - odpovídáte na otázku, zda bývalá ČSR měla přijmout "Mnichovský diktát" nebo se vojensky bránit, bez toho, abyste se k ní vůbec vyjádřil.

0/0
8.6.2017 19:47

J43i62ř68í 56D29u25š90e20k 8682191821403

Ale to nebylo vubec k tématu. Řeší se co bylo Komunistům vyčítáno a ne co si pan Šíř o tom myslí. Zatímco já souhlasím s tím že sme se měli bránit akomunisté to říkali jen proto že chtěli upochybnit Beneše.

0/0
9.6.2017 12:42

V31l87a15s91t17i16m25i24l 67H98n26í73k 6616272721287

Zajímalo by mě - a nikde jsem o tom nic nenašel - jak dopadl šofér Klein s prostřeleným kolenem. Dostal metál za zranění v boji? Poslali ho za trest na východní frontu? Stihl napsat nějaké paměti? Jeho výpověď by byla hodně zajímavá...

0/0
31.5.2017 17:01

J95i93n96d50r46a 24S30t50e45p72a22n71e50k 6412856649408

vypoved Kleina nikde neni,ani v zaverecne zpráve Pannwitze(ten vydal 2 zprávy),asi se to nemel nikdo dovedet,mozna nejaká byla ale byla pozmenena aby Pannwitz nemel problem.Ani syn Heider Heydrich se nic nedovedel za ty léta co po válce bydlel práve u Kleina kdesi na statku,ten mu neřekl nikdy nic jak to bylo

0/0
2.6.2017 18:46

J83i96ř27í 52D62u59š45e31k 8922191751633

akorád jsem někde četl že se nikdy plně nezotavil a chodil špatně po zbytek života. To musel snad dostat do kolene. 7.65mm bych čekal že takovej bordel v noze nenadělá.

0/0
9.6.2017 12:43

J52i81ř66í 96K27r90u72t25i85l 8888843725841

Oni to ani v posmrtném životě nemají hrdinové lehké, záleží na přízni režimu.

Depozitář, sokl, nahoru, dolů a furt dokola tak to snad nemůže bavit žádného hrdinu.

Pak je tady druhá varianta kterou nazpíval Karel Kryl.

Písnička začíná.

Zpráva z tisku: Obě delegace položily pak věnce na hrob Neznámého vojína.

A co na to Neznámý vojín? .......................................................................................

Písnička končí.

Co mi to říkáte? Že šel bych zas? Rád?

Odpověď čekáte? Nasrat, jo, nasrat!

https://www.youtube.com/watch?v=JYcDjz3MJ0E

+1/0
31.5.2017 8:48

P51e71t43r 12M52u27n66z39a18r 1315431759106

Tihle na to šli dobrovolně, takže by možná byla odpověď trochu jiná.

0/0
9.6.2017 11:10

R53o40m47a15n 24H31r20o73n81z30a 5396141526248

To sebemrskačství nemusí být až tak lidové jako spíše řízené. Komunistům se pak lépe vládlo. Ale upřímně řečeno na takovou lstivost čeští komunisté nemají. Tohle jim s největší pravděpodobností poradili sovětští poradci.

+1/0
30.5.2017 14:03

K93a91r24e97l 17D42r78d77a 6174732877

Margarete Himmlerová popisovala Linu Heydrichovou jako chamtivou, bezcitnou, černobíle jednající nacistku. Níže mám chybu, to její vydání do Čech se řešilo 1947, takže žádala ještě ČSR.

A sranda, Lina Heydrichová se paradoxně zasloužila o obhajobu atentátu jako parádní vojenské akce. Protože za Reinharda generála padlého v boji měla pěkný důchod. Jenže SRN vymyslela, že šlo o úředníka picnutého českými bandity a válečného zločince. Což nestojí za řeč a důchod jí byl odebrán.

Teprve až když opět obhájila, že šlo o vojáky vycvičené v Anglii a o vojenskou akci, byl jí důchod vrácen přes kritiku obětí nacismu. Celoněmecká diskuse v 50. letech, zda byl atentát atentátem a šlo o důchod pro Linu a její děti. ;-D

+2/0
30.5.2017 7:32

K89a66r58e95l 22D72r45d62a 6504902297

Vedle záměru dostat Čechy v očích světa na stranu spojenců, což se podařilo, řešil Beneš odplatu za Aloise Eliáše. Kterého odsoudili k smrti v říjnu 1941. Byl popraven den po postřílení parašutistů v kostele sv. Cyrila a Metoděje.

Pokud se vysmíváte "hlouposti" Heydricha, u Eliáše je zase chlebíčková aféra. Kdy si předseda vlády sezval kolaborující šéfredaktory na besedu a hostil je otrávenými chlebíčky. 1 zemřel, 3 onemocněli. Heydrich a Frank chystali další soud s Eliášem, ale Berlín jim to zatrhl, že je to zbytečné.

Po osvobození proběhl sodu s novináři. Zatímco v jiných "kategoriích" se vina posuzovala dle politických zastánců, zde byli všichni novináři popraveni. Takže Beneš dotáhl s plnou krvavou parádou, o co žádal Eliáše při "lahůdkové aféře". ;-)

Moc bych se tehdejší "hlouposti" nevysmíval. ;-D

A co mě dostalo, Lina Heydrichová klofla Reinharda, když jí bylo 19 a jemu 27. Zatímco on byl kultivovaný důstojník z hudební rodiny, ona byla původem Dánka a velká fanynka nacismu. Po holčičí aféře vyhodili Heydricha z armády a Lina mu tak zničila kariéru v armádě. Přivedla ho do NSDAP a zajistila mu novou kariéru. Podle svědectví byla pěkně bezcitná a stála za nacistickou kariérou Heydricha.

Život pak prožila na svobodě a hájila svého prvního muže. Hned po válce ji SRN šikanovala za válečné zločiny. Přišla o majetek. Byla bez důchodu. Utekla do Rakouska, kde jí sňatek překazil fakt, že jí ČSSR žádala jako válečného zločince. Psala paměti. Zemřela 1985. Ráda by se prý s láskou ke všem Čechům vrátila do Břežan. (Chtěla je nechat vyhladit jako Lidice.)

(To mi povídejte, kdo to na Wikipedii dá? Prý to bylo v dokumentu ČT 2012.) ;-D

+1/0
30.5.2017 7:04

J84a47n 83B69a51b73i76č89k22a 9713489733527

Jo kdyby se Gapčík a Kubiš na protest proti nacismu a okupaci upálili.

+1/0
29.5.2017 3:53

J44i26ř16í 45K67r66u73t61i39l 8408353405531

Jak píšete a pro vás těžká hádanka. Upálení těchto dvou by mělo smysl?

Mysl by to mělo a víte pro koho. Odpověď je jednoduchá, třeba pro obyvatele Lidic a Ležáků a dalších kteří byli popraveni v období Heydrichiády.

cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_popravených_obyvatel_Lidic

/cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_obětí_vyhlazení_Ležáků

0/−1
29.5.2017 8:22

J25i84ř17í 66D67u88š72e13k 8722391591333

Ale nepomohlo. Tady věděli dobře že s atentátem nemají nic společného a přesto se na nich vyřádili. Proč se ale nezabili ihned po atentátu je otázka protože to bylo v plánu mise zabít Heydricha nechat stopy které budou směřovat na anlgické vojáky a zabít se. Možná to bylo tím že Heydrich ihned nezemřel a když zemřel už bylo pozdě chodit se nějakou sebevraždou.

0/0
9.6.2017 12:20

J71a36n 14Z40e83m75a28n 6286837531761

Souhlasím s autory článku. Osobně si rozhodně nemyslím, že by zde šlo o atentát, vraždu nebo terorismus, jak někteří naznačují. Heydrich byl voják nepřátelské mocnosti, která vyvolala dobyvačnou válku na cizím území a jako takový byl zcela legitimním vojenským cílem zcela legitimní vojenské operace k jeho eliminaci nařízené legitimním vojenským velením. Dnes by se na podobnou věc možná použil dálkově ovládaný dron, ale tehdy bylo potřeba lidského hrdinství. Každopádně když se dáte do války, musíte prostě počítat, že vás nepřítel kdykoli může zabít. Heydrich s tím viditelně moc nepočítal, a to, jak při svém postavení skoro směšně byl zabit ukazuje především jaký to byl pitomec. Operace byla velice úspěšná svým psychologickým efektem a následný teror jen v celé nahotě ukázal, jací zoufalci a zbabělci ti nacisti opravdu byli, stejně jako ti, co se věc dodnes snaží z těch či oněch důvodů morálně relativizovat.

+8/0
28.5.2017 20:11

J56i39ř27í 82K34r54u33t18i52l 8448213305611

Operace se zdařila, pacient zemřel.

+1/0
28.5.2017 21:41

J14a14n 15L79u83k78á41š 7527763853432

Ciste technicky Heydrich nebyl vojak ale sef policie.

0/−1
31.5.2017 14:36

J93a46n 56Z98e56m59a22n 6346407401401

Čistě prakticky i zcela ryze formálně byl velitelem okupační správy protektorátu. Pokud vám něco takového připadá jako typická policejní funkce, nebudu vám to raději rozmlouvat.

No ale řekněme na toho technicky policajta by byl blbej dostatečně. Koneckonců byl mj. té policii generálem - tedy pokud připustíme, že taková SS je zářný příklad pomáhat a chránit (- čistě na okraj ono to Schutzstaffel skoro to samé i znamená...;-)). Tento policista si dokázal se svým výjimečným talentem v této oblasti duševní (ne)činnosti přivodit nejen to, že nezničil onu "českou havěť", ale ona ani ne rok po jeho památném slabomyslném výlevu celkem až směšně lehce jeho, ale už dříve třeba i spoluzpůsobit čistky ve Svazu a zásadní upevnění moci Stalina, ačkoli přesvědčeně zamýšlel pravý opak (-ne, to si nedělám srandu, to je rovněž jeden z nepříliš známých ale o to pikantnějších příběhů z jeho mimořádně plodné policejní kontraprodukce kontrarozvědných úspěchů :-P). SS sice velelo i oné policii, ale v čistě formálně právním smyslu a vlastně i v tom praktickém bylo na cizím území považována zcela jednoznačně za armádu. Tedy alespoň vítězi oné války. Ostatně lišilo se to od wehrmachtu kromě horlivostí vlastně jen lebečkami pro nižší šarže blbečků na límeček a barvami výložek a že si to od něj nemuselo nechat velet.

+3/0
31.5.2017 17:04

T19o38m71á89š 78V28a15l50d80e37r 7253820779

zajímavé je, že i dnes je v Anglii na akademické půdě vnímán atentát jako teroristický čin. Tuhle to bylo v nějakém dokumentu. Docela mne překvapila tato reakce, když se vojáci cvičili v Anglii (přesněji ve Skotsku)

+1/0
4.6.2017 19:58

J78i70ř23í 47D10u74š45e14k 8612401481393

Ve své podstatě a definic to byl teroristický čin. To že byli k němu vycvičeni nic na věci nemění teroristi z bombaie taky cvičila pakistánksá armáda.

0/0
9.6.2017 12:24

J17i75ř19í 95K83r98u94t30i73l 8738943515221

Děkuji všem mínusářu současným i budoucím za projevenou přízeň.

Minulý týden v rubrice domácí zprávy proběhlo oznámení že „Wintonovy děti“ v Praze odhalily památník odvahy svých rodičů. Winton zachránil pomalu 700 židovských dětí. Po Wintonovi zůstala nekončící řada POTOMKŮ.

Po demogratovi Benešovi a "operaci" Antropoid zůstalo CO?

Pro připomenutí, oba bojovali proti nacismu.

0/−12
28.5.2017 10:51

P87e62t34r 70N44o62v65o30t73n30y 4769875972864

Nevím co zůstane po tobě, ale po operaci Antropoid západní spojenci odvolaly podpisy pod Mnichovskou zradou a jednoznačně jsme se ocitli se spojenci na jedné lodi. To se bohužel nedá říci o Slovensku, do roku 1941 SSSR byl dokonce spojenec Hitlera. Každý bojuje jinak a primitivní počty má dátí - dal ve válce nejsou tak jednoduché.

+4/0
4.6.2017 23:41

J64o94s15e75f 40Š51e48m20b38e41r83a 9520262876572

Tak nevím jestli na Vámi plakat, nebo si uplivnout.

+1/0
5.6.2017 12:21

J15i96ř27í 95K86r86u81t79i89l 8948843725851

Na jedné straně Heydrich a vše co představoval, na druhé straně Lidice, Ležáky a další stovky popravených bezejmených, deportace do koncentráku a přitvrzení okupace. Tak takovou operaci může oslavovat snad jen hodně jednoduchý.

+2/−30
27.5.2017 17:24

M12a87r28c95e10l 18Š88e18v78č89í74k 9805453231230

A teraz Vás ľudia ukrižujú za toto rúhanie :-)

0/−1
27.5.2017 17:52

J42i13ř78í 23K14r84u71t71i90l 8808893525771

Má to pokračování.

Další nejslavnější hrdinské činy českého národa, namátkou.

Pražské povstání, povstání po skončení války.

Husité a jejich spanilé jízdy, předchůdci IS od kterých se Islámský stát nejspíše inspiroval. Přijeli, vše pozabíjeli, ženské milosrdně znásilnili, na co sáhli tak to ukradli a s písní Ktož jsů boží bojovníci se stáhli do Tábora.

+1/−18
27.5.2017 17:59

V22l35a84d45i66m75i33r 36M52r64a56z 5264782677958

hlavně, že si ty husity tak dobře pamatujete .. :-)

+2/0
28.5.2017 1:10

J28i37ř31í 16K50r67u65t57i91l 8158593815261

Rejsy do Bavor, Saska pohádka.

0/−1
28.5.2017 6:49

M25a56r14t28i27n 46K40r65a63l 7883440783477

Husiti byli zakladatelé terorismu, ale s atentátem na tyrana souhlasím. To jsou neslučitelné případy.

+1/0
4.6.2017 10:58

A88r15n59o23l65d 86A15r14n74o72l53d 3684452377533

Jste při smyslech?

0/0
4.6.2017 12:53

A68r36n52o60l25d 50A19r36n17o52l96d 3614312657613

Vy máte sebemrskačství asi hodně pod kůží.V každé zemi se najde lecos ale vyzdvihují a jsou pyšní na úspěchy a vítězství a své hrdiny.

0/0
4.6.2017 12:45

J72i41ř70í 71D30u75š51e41k 8902931931203

Kritizovat Husity není sebemrskačství. To snad jenom člověk z tábora a pro člověka třeba Z písku husité už byli plenitelé.

0/0
9.6.2017 12:26

J21a81n 41B74a58b10i13č21k93a 9613919273317

Jo kdyby se Gapčík a Kubiš na protest proti nacismu a okupaci upálili, tak by to vše nemuselo být a národ by je oslavoval jako hrdiny také

+1/−2
29.5.2017 3:55

J47i95ř33í 16K22r89u53t82i19l 8208793365731

:-/

0/0
29.5.2017 10:57

V64l33a92d84a 21M68u31s56i97l 9250356208323

Poslyste, tot je uvaha dost problematicka...Tadfy s tema Lidicema snad/ dle televize/delal nejakY mladik machra/ vydfaval se za odbojare/...a tak melo dojit k vyhlazeni Lidic..Miru pravdepodobnosti nedovedu posouditR^

0/0
27.5.2017 17:59

I12v30a62n 49H77o79l78a53s 5977377558187

To není dle televize (resp. filmu Lidice), ale je to realita, uváděná historiky a spisovateli (např. Ivanov) už desítky let. K Lidicím navíc směřovaly i další indicie - např. výpověď, že v okolí se pohyboval mladý Josef Horák, o kterém se vědělo, že je jako voják z povolání v zahraničí (ten to ovšem být nemohl, protože nebyl parašutista, ale letec bojující u 311. čs. perutě RAF - zmiňuje se o něm ve svých pamětech například pilot Vilém Bufka. Proč dotyčný svědek Horáka uvedl, je dodnes sporné, možná chtěl svést Gestapo na falešnou stopu). A navíc, kdyby to nebyly Lidice, byla by to zřejmě nějaká jiná obec bez ohledu na spojitost s atentátem - Němci prostě potřebovali udělat co nejstrašnější "demostračku" své síly a krutosti - koneckonců právě Lidice spolu s vlastní téměř bezvýchodnou situací vyprovokovaly Karla Čurdu ke zradě (a tehdy možná skutečně naivně věřil, že když přivede Gestapo na stopu útočníků, tak teror pomine, skutečných svinstev, za něž byl po zásluze potrestán, se dopustil především až při následné dlouhodobé spolupráci s Gestapem).

+2/0
2.6.2017 17:57

J84i80ř14í 66L38i72e30t93a32v35e47c 8863119763799

Neznáte souvislosti - jednoduchý jste vy - a to tak, že hodně.

+6/0
27.5.2017 20:07

J57i98ř90í 96K18r79u11t66i50l 8618553695121

Děkuji.

To je ta vaše souvislost?

Masakr na Švédských šancích (resp. Přerovský masakr) proběhl u Horní Moštěnice na návrší Švédské šance v noci z 18. na 19. června 1945. Příslušníci 17. pěšího pluku z Petržalky (bývalí příslušníci 1. československého armádního sboru) vedení poručíkem OBZ Karolem Pazúrem a osvětovým důstojníkem Bedřichem Smetanou zde zmasakrovali 265 obyvatel Dobšiné, Kežmarku, Gelnice, Mlynice a Janovy Lehoty u Žiari nad Hronom. Povraždění byli hlavně Karpatští Němci a Maďaři, bylo však mezi nimi i několik Slováků. Naprostou většinu povražděných tvořily ženy a děti.

0/−4
27.5.2017 21:28

J56i93r20i 35C64e38e 5135831502518

A jakou to má souvislost s Heydrichem, trolle?

+5/−1
27.5.2017 22:17

J41i85ř62í 89K37r79u94t24i62l 8758123985951

Když se tady píše o hrdinských činech českého národa tak si myslím že to zde patří.

0/−5
28.5.2017 6:53

J97a45n 57B10a15b78i47č25k75a 9263599913747

Mí vůbec ten český národ podle vás právo na existenci ?

0/0
29.5.2017 3:57

J40i36ř61í 46K48r76u73t58i49l 8658313275211

Proč ne, stačí se zbavit té příšernosti, být papežštější než papež.

0/0
29.5.2017 10:56

A38l70e66š 40B17i35e53r94o24n36s28k79i 4138775706140

Pane Krutile, to co popisujete byl válečný zločin a zajímalo by mne zda byly pachatelé odsouzeni a popraveni ???

0/0
31.5.2017 13:03

H25e19l45e39n45a 14K63a87v10k39o63v31á 5326493950916

Atentát provedli dva stateční, ale stejně vysoká úcta patří všem, kteří jim nezištně i za cenu svých životů pomáhali. Záleží jen nás, abychom na ně nikdy nezapomněli.[>-][>-]

+27/0
27.5.2017 12:10

J77i86ř66í 18H54o19v84o51r66k31a 2446227350271

Právě proto oceňuji podobu vzpomínky v Resslovce - to minulý režim udělal dobře. Odstavce v dějepisu nebo bronzové sochy - to je po pár desetiletích pravěk.

Ale když jsem jako kluk chodil okolo, tak kdykoliv jsem se na tu rozstřílenou zeď podíval, vybavil jsem si, co se tam stalo a že to byli kluci jako já, kdo tam statečně bojovali a umírali. R^[>-] A působí to tak na mne dodnes.

+10/0
27.5.2017 13:03

J67i73ř94í 86M44a49r21t80i80n92e65c 9131529172952

Jenom mala poznamka,první film o atentátu byl natočen v USA ještě za války.

0/0
27.5.2017 11:50

J88a73n 91B86a31b87i34č90k14a 9943709103597

No a pak za komunistů se o nich dlouhá léta nesmělo mluvit, až v šedesátých létech byl natočen film, který vypadal jako by ho vyrobylo Goebbelsovo ministerstvo desiformací.

0/−3
29.5.2017 4:00

O87n78d82r28a 75P74á21t95e56k 4370612601519

Ať tak či tak, kluci to dali !

Nesmírná úcta a také hrdost!

Nezapomeneme!

+19/0
27.5.2017 11:19

J66i16ř85í 24J87i16r42o44u70d41e70k 8306479944784

Je to součást Naší historie. Naší Vlasti[>-]V

+10/0
27.5.2017 11:22





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.