Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Cizinky nechtějí platit za trable s porody, ÚS část zákona zrušit odmítl

Ústavní soud ve středu odmítl změnu zákona o veřejném zdravotním pojištění s tím, že jeho ustanovení nejsou diskriminační vůči cizincům. Problematikou se zaobíral na základě případů dvou Ukrajinek, které v Česku delší čas pracovaly a mají zaplatit péči související s porodem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M42a57r12t14i85n 65K15r41á71l92í76č15e52k 4923693605175

Dite ma narok na peci pidle obcanstvi. Kdyby byl otcem Cech nebo obecne obcan EU melo by tu dite narok na peci jako kazdy jiny EU obcan. Pani z Ukrajiny tohle nemela doresene a spolehala ze to zacaluje VZP. Proc by to ale ta mela platit?

0/0
25.5.2017 13:02

T47o82m67á66š 75T63a27t19í67č98e90k 5270462550628

Jednu věc nechápu a z článku nevyčtu - když je pojištěná matka, tak její novorozené dítě, ba nejen novorozené, ale až do věku, kdy opustí školu, je přece pojištěné s ní? To u cizinců neplatí? Nota bene, když se dítě narodí během pobytu a "účasti na pojištění"? 8-o

+1/0
24.5.2017 15:58

J81a72n41a 81B51e95d55a86ň77o71v85á 9652241829899

právě že není, u cizinců to neplatí

+2/0
24.5.2017 16:02

J54a40n93a 40B39e19d95a89ň66o93v83á 9932281659249

tedy u těch, co nemají ten "trvalý pobyt", podmínky jehož získání jsem popisovala v příspěvku níže

+2/0
24.5.2017 16:04

T24o35m47á23š 33T78a61t86í18č21e91k 5950892940888

Jo, to jsem si taky se zájmem přečetl. :-)

0/0
24.5.2017 16:06

Z97d13e36n76ě54k 60J32o15n25á53š 9841819746860

No víte evidentně o čem mluvíte. Je to dost hrozný. Ta matka, pokud má rizikové těhotenství je vlastně v pasti... když třeba nemůže odletět domů, nebo tu má partnera.

0/0
25.5.2017 14:04

T67o11m36á30š 63T57a60t28í10č58e20k 5910522850298

tý vago... :-(

0/0
24.5.2017 16:05

J47a23n16a 94B76e95d80a67ň50o21v62á 9902291319689

tady to je rozepsané: http://www.mvcr.cz/clanek/obcane-tretich-zemi-dite-narozene-na-uzemi.aspx - ti cizinci s trvalým pobytem - to je jen jedna z možných kategorií cizinců, co u nás pracují a žijí

+1/0
24.5.2017 16:07

T48o96m86á98š 50T20a64t74í35č46e38k 5780122770668

Díky za odkaz, ale já Vám věřím. ;-) Stačí mně jasný souhrn.

0/0
24.5.2017 16:09

L61e18o46š 85M77a40r77š86a96l 5902854422848

A nepracující migranti jsou na tom jak?:-(

0/0
24.5.2017 15:11

T19o10m65á41š 96T40a19t23í15č52e45k 5190812470798

Podstatně líp.

+3/0
24.5.2017 15:59

J57a48n26a 78B89e83d59a54ň54o42v52á 9372691199889

No ti si musí platit to komerční pojištění, pokud přijdou o práci, pak jim obvykle vyprší vízum a prodlouženo jim bude, jen pokud stihnout sehnat novou, tím zas spadnou pod pojištění. Ale pokud to jsou třeba manželky Čechů z třetích zemí, které nepracují, a jsou tady z důvodu sloučení rodiny, tak ty si také musí platit to komerční pojištění. Problém s komerčním pojištěním je ten, že pokud jste měli nějaké zdravotní problémy už dřív nebo třeba takové, které vám pojišťovna tvrdí, že jste mohli zjistit dávno, tak vám prostě stejně nic nepokryje nebo vás rovnou odmítne pojistit. Což je dost problém, protože aby tu člověk mohl získat nějaký ten druh pobytu, tak to pojištění musíte mít a na pojišťovnách jako soukromých subjektech se to uzavření vynutit nedá.

+2/0
24.5.2017 16:38

J18a63n76a 79B64e34d80a95ň81o70v67á 9532551659109

myslela jsem ty manželky Čechů z třetích zemí, které ještě nezískaly trvalý pobyt (ty musí být minimálně 2 roky na přechodném pobytu s komerčním pojištěním)

0/0
24.5.2017 16:39

L76i95b92o97r 38N58e74v17r52k11l59a 7552201979534

Netyka se to techto pripadu, ale je to velmi podobne.

Hromada Rusu a Ukrajincu, kteri u nas ziskavaji trvaly pobyt "ihned" onemocni a nastupuji na nakladne leceni ci operace do ceskych nemocnic. Samozrejme za to neplati a po vyleceni ci operaci se tady ani dal nezdrzuji a vraceji se treba do USA ci Nemecka kde ziji. Castky za leceni se pohybuji v radech statisicu a milionu.

Mozna by si mel stat/pojistovny udelat takovou drobnou statistiku a zverejnit ji.

+4/0
24.5.2017 13:59

J12a49n13a 26B44e80d41a11ň82o54v76á 9512431179319

Ovšem získat u nás trvalý pobyt je tedy dost složité. Musíte se v ČR zdržovat 5 let (s tím, že za celých 5 let smíte maximálně vycestovat na 10 měsíců - když je kumulativně nasčítáte). Když žádáte, musíte prokazovat celou řadu dokumentů - řádná zaměstnání, příjem, výpisy z účtů, nájemní smlouvy, doklady o veškerém vašem pobytu, kde jste se zrovna nacházeli. Jako není to úplná sranda. Vyřízení často trvá další 2 roky... Takže naplánovat si, že přijedete do ČR a přesně za 7 let, co získáte to povolení k trvalému pobytu, onemocníte a necháte se léčit v české nemocnici - to je teda kumšt.

+4/0
24.5.2017 14:03

L39i13b88o53r 65N56e44v71r79k39l42a 7562331789154

No, nejsem pravnik, tak neznam presne terminy, ale znam par lidi, kteri to takto udelalo. Stacilo mit tady firmu, kterou poridite velmi levne a rychle (cesky zamestnavatel). Pak uz se staci zamestnat a nebo zamestnat potencialniho klienta naseho socialniho systemu. Na uradech se to da, s patricnym pristupem, vyresit temer obratem. Bohuzel.

+2/0
24.5.2017 14:09

J78a69n97a 38B67e28d49a38ň30o29v44á 9932201529619

Ano, o tom jsem mluvila v příspěvcích níže. Toto, co popisujete, není "trvalý pobyt". Většinou tito lidé mají "dlouhodobý pobyt" na vízum za účelem práce. Trvalý pobyt se získává až poté, co tu člověk nějak legálně minimálně těch 5 let pobývá, jak jsem popisovala více. Jinak co se týče toho zaměstnávání cizincůz třetích zemí, tak to také není úplně jednoduché - nejprve tedy musíte to místo avizovat na Úřadu práce a musí tam minimálně 30 dní viset a jen pokud se nepřihlásí nějaký Čech, tak teprve pak můžete začít zaměstnávat cizince. Samozřejme se ta specifikace práce dá napsat tak, že to nikdo jiný nevezme. Ale to už je pak podle mě na Inspektorátu práce kontrolovat, jestli ti lidé nejsou zaměstnáváni na oko - třeba za účelem zneužívání zdravotní péče.

+2/0
24.5.2017 14:13

L17i40b98o30r 70N55e66v66r42k95l66a 7762321869114

:-) ... tak se podivejte na par dlouhodobych nabidek prace na UP. Nektere tam visi cely rok a jsou prichystane prave na tyto pripady. Je to velmi sofistikovany system, ktery tady funguje uz dlouha leta.

+2/0
24.5.2017 14:17

J33a17n32a 76B75e16d53a15ň49o12v88á 9732671339309

No jo no, tak jak říkám, asi bych přivtrdila v systému kontroly těchto případů evidentního záměru zneužití. Ale stejně by se měl vyřešit ten přístup k těm nově narozeným dětem. Podle mě když tu nějaká žena dlouhodobě legálně pracuje a evidetně to není "fejk" a otěhotní a ona má to pojištění, tak by se snad mělo automaticky vztahovat i na to dítě. Jinak mi to přijde dost na hlavu postavené. Myslím, že i v dalších zemích to takto funguje (určitě v Německu).

+2/0
24.5.2017 14:20

J62a34n28a 28B32e11d57a13ň17o59v21á 9132651419109

Samozřejmě jiná věc - přijet do ČR a nechat se nějakým zaměstnancem se sídlem v ČR naoko zaměstnat (bez trvalého pobytu) a tím spadnout do systému pojištění - to si myslím, že bude spíš ta častější varianta, na kterou jste narážel. To by se mělo asi lépe kontrolovat. Ale lidi na trvalým pobytu bych tolik neřešila.

0/0
24.5.2017 14:05

J50a27n51a 29B95e36d70a42ň76o54v63á 9352581289819

pardon - "nějakým zaměstnavatelem se sídlem v ČR" (jsem chtěla napsat)

0/0
24.5.2017 14:05

L80i98b42o21r 43N41e58v14r63k10l74a 7142251279634

Asi jste to trefila presne. Ona hromada spolecnosti zamestnavajici prevazne cizince z Vychodu jsou vlastneny lidmi z teto oblasti. I kdyz jsou to vlastne "de jure" ceske spolecnosti.

0/0
24.5.2017 14:14

J13a87n72a 48B61e71d32a47ň37o92v90á 9912501729689

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px Helvetica}p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px '.SF NS Text'; color: #1d2129}p.p3 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px Helvetica; min-height: 13.0px}span.s1 {font: 11.0px Helvetica; color: #000000}

Já chápu, že se stát chce bránit proti zdravotní turistice, ale tohle je teda dost nedořešené. Tyhle nově narozené děti vlastně NEMAJÍ ŠANCI šanci být pořádně kryté nikým v žádném státě. Což je podle mě trochu na hraně, co se Úmluvy o právech dítěte týče. Ta druhá paní z Ukrajiny tu legálně pracovala a pobývala a byla při porodu krytá veřejným zdravotním pojištěním jakožto zaměstnankyně v ČR, ale péči o novorozence už musí zpětně doplatit sama, protože právě narozené dítě nebylo pojištěné – důvod? protože nebylo zaměstnané (!), nemělo trvalý pobyt a nebylo ani českým občanem. Jak to tedy ta paní měla udělat? Jedinou možností je zaplatit si zvlášť komerční pojištění na porod a nenarozené dítě v hodnotě 40 až 70 tisíc korun. Jenže to se vztahuje pouze na dobu strávenou v porodnici a ne na následnou péči, kdyby jim náhodou něco bylo po propuštění z porodnice. Pokud tohle pojištění matka před porodem uzavře, tak se MUSÍ VZDÁT svého legálního veřejného pojištění, které má na základě zaměstnání, protože dvě zdravotní pojistky prý mít nemůže. Pokud by během těhotenství sama onemocněla, tak jí to ta komerční pojistka nemusí vůbec pokrýt. (Obecně jsou ty komerční pojistky dost k ničemu - takové běžné "cestovní" pojištění spíš pro případ největší nouze, ale pojišťovny na cizincích v reálu většinou jen rýžují, než aby poskytli adekvátní péči). Takže aby byla matka a dítě plně pokryté, muselas ideálně hned na začátku těhotenství dát výpověď v ČR, vrátit se na Ukrajinu a nechat se tam rychle někým zaměstnat, aby zase spadla pod ukrajinské pojištění - aby v takových případech byly ona i dítě plně kryté pro jakoukoli situaci. To je tedy dost absurdní a drsný,

+4/−1
24.5.2017 13:50

Z75u97z83a35n77a 22T69i53c97h67á 4918226870293

Nevím, jestli to je tak po celé Ukrajině, ale jedna Ukrajinka zde žijící mi říkala, že tam, kde vyrostla, to bylo tak, že k doktorovi člověk šel až když málem umíral a probíhalo to způsobem, že ho někdo přinesl k doktorovi, ten řekl, co všechno si dotyčný musí kvůli ošetření jít nakoupit do lékárny a zdravotních potřeb a až když to přinesl, tak se nemocným začal zabývat. Nebo když musel někdo do nemocnice, tak tam další musel s ním, protože nikdo jiný by se tam o něj nestaral a nezavolal pomoc, když by bylo potřeba. A i tam se prý musí všechno zaplatit. Něco jako důchod tam prý neexistuje, takže asi ani povinné zdravotní pojištění a spousta lidí, zvláště v chudých oblastech, kde se živí tím, co vypěstují a dřou tak do konce života, pojištění ani nemá.

0/0
24.5.2017 20:25

V30e32r55o25n23i51k75a 61Š20k65v19á58r60o14v28á 5511490186416

Copak může skončit pracovní poměr, když je někdo na neschopence?

+3/−1
24.5.2017 13:02

J94i33ř76í 29K88ü48h51r 2420436740796

Doba určitá.....

+1/0
24.5.2017 13:30

P69e58t43r28a 17H70o45d75o37v31á 4929231875289

Jasně, že může, pokud je uzavřený na dobu určitou.

+1/0
24.5.2017 13:32

L25u28k60á65š 35S56v28a82č80i91n94a 9522122652761

Cizinci může vypršet pracovní povolení, což je pro cizince nezbytná podmínka pro trvání pracovního poměru.

+1/0
24.5.2017 16:01

L71e18o41p86o39l95d 60H24o41r96á56k 4162738809192

Ať si český lyžař zkusí zlomit nohu v Alpách a nemít cestovní pojištění. Bude to splácet do smrti.

0/−6
24.5.2017 13:00

J12a20n 88C11h72o29b89o76t 5183288619857

Pokud tam bude pracovat a pojištěn, tak ne. Tož nevím, proč sem zcela nesouvisející případy taháte.

+3/0
24.5.2017 13:20

J76i51ř33í 63B67u78š98e64k 8232607369

Cizinci musejí pochopit, že nemohou očekávat nákladnou zdravotní péči, když tady odvádějí pojištovně pár měsíců, pokud chtějí u nás být musejí si to zaplatit, nebo se připojistit. Jakmile dostanou občanství, tak je to jiná věc a mají podmínky stejné, jako naši občané. R^

+5/0
24.5.2017 12:08

S57t31a64n14i28s68l77a49v 54K12r71e89j83c63a10r 6917566803404

Kolik Čechů, využívá zdravotnických lékařských služeb v zemích v kterých studují nebo pracují? V rodině máme obě možnosti, potomek pracuje ve Francii od roku 1992, má sice oboje občanství ale lékařskou péči si hradí ze svého francouzského zdravotního pojištění. Vnuci studují v Británii a Německu, a ti své zdravotní problémy řeší v českých ordinacích a nemocnicích se svými kartami VZP. proč to samé nejde praktikovat i u cizinců pracujících v ČR?

+7/−1
24.5.2017 12:04

Z33d68e76n20ě82k 72Š18m42e87r36d73a 6250951501820

Když u nás pracují legálně, tak mají zdravotní pojištění jako naši zaměstnanci a mohou čerpat stejnou zdravotní péči. Zaměstnavatel i oni platí do fondu zdravotního pojištění a mají kartičku příslušné zdravotní pojišťovny.

+4/0
24.5.2017 12:28

J40a79n 18C25h70o18b40o77t 5173828159607

Pokud mi ale pracovní povolení skončilí během rizikového těhotenství, nelze reálnémě požadovat, abych odjel rodit jinam. Měli by jim pak aspoň umožnit platit si pojistné nadále samy.

Podobně jako ten druhý případ, kde, pokud dobře chápu matka pojištěna byla, ale její čerstvě narozené dítě ne a péči o něj má platit? Existuje ještě větší absurdita?

+7/−3
24.5.2017 12:38

L48i98d67k85a 51Z82e81l37i67n79k20o81v40á 2201350883234

ale ono je jim umožněno si platit pojistné nadále samy, jenže to nedělají, to je ten problém.Za děti českých občanů platí stát, přece nemůžete chtít, aby platil i za děti cizinců, to by bylo absurdní. Je to snad někde v cizině?

+7/0
24.5.2017 12:57

J79a85n 74C49h10o33b29o83t 5413208319927

Samozřejmě - jsem-li například v Německu účastníkem veřejného pojištění (tzv. "pojištění ze zákona"), jde péče o dítě po porodu na vrub dospělého pojištěnce. Jak podle vás má někdo vyřizovat pro právě narozené dítě zdravotní pojištění, aniž by např. ještě mělo RL apod? Navíc dítě Ukrajinky, které skončil pobyt, nejspíš nemá jakýkoliv titul k pobytu.

Podle mě by to do ukončení poporodní péče a do konce akutní potřeby péče (tedy kdy jsou reálně schopni se sbalit a odejít) mělo jít na vrub pojištění matky.

+3/0
24.5.2017 13:20

P89e69t36r 76H21o68f42e30r50e31k 9412232225253

V cizine, konkretne v USA, je to tak, ze narozene dite je potencialnim obcanem, takze je AUTOMATICKY pojistencem statu dnem narozeni (v USA) a tim padem je poporodni pece pro takove dite (i matku) ZDARMA i v jinak super drahem zdravotnictvi USA. I kdyz se pak to dite obcanem nestane (treba jsou oba rodice nelegalni imigranti), tak to po nem ani po rodicich nikdo nechce zpet.

0/0
24.5.2017 21:05

L59i69d36k83a 59Z81e50l64i37n96k39o21v47á 2751470113204

to je pravda, ale týká se to základního pojištění. Rozhodně do toho není počítaná péče a hospitalizace při rizikovém těhotenství

+2/0
24.5.2017 12:58

J72a60n 44C76h20o82b14o28t 5513928679717

A jaká jiná péče, než ta při rizikovém těhotenství, by potom měla být základní a nutná?

+2/0
24.5.2017 13:22

S57t53a61n36i84s73l59a57v 56K59r49e51j35c42a39r 6467106303664

Ano, v tom je ale absurdita dvojího občanství. Proč občan ČR jenž dlouhodobě studuje nebo pracuje, a díky svému věku a "profesi" příjde do rizikového těhotenství, na dobu těhotenství se nevrátí do ČR a to samé i u cizinců? Jinak souhlasím i s tím, aby zdravotní pojištění platilo v celém EU pro všechny etnické skupiny plátců jež jsou registrováni ve své domovině!!

0/0
24.5.2017 13:41

J82a48n21a 68B62e76d48a48ň85o31v65á 9182881819919

Tahle problematika přece vůbec nesouvisí přece s EU. Jde o to, jak má každý stát nastavené to jak zachází s cizinci ze států mimo EU, kteří v jeho státě legálně pobývají a pracují. Jak se český systém pojištění chová třeba vůči Australanům či Kanaďanům pracujícím v ČR. Toto má každý stát jinak.

0/0
24.5.2017 14:36

J78a52n77a 83B62e11d86a53ň63o22v20á 9922501779539

Jinak co se týče harmonizace poskytování zdravotní péče v rámci EU - čili proč Češku na rizikovém těhotenství pojištěnou a pracující posledních 10 let v Irsku nechat ošetřit v nemocnici v Irsku? Protože se státy v rámci EU dohodly, že by bylo trochu nerozumné a nelidské ji posílat zpět do ČR, když tam nemá posledních 10 let žádné zázemí. A naopak stejně tak se obdobná solidarita očekává od ČR, když má ošetřit Francouze, co takhle žije, pracuje a odvádí daně a poplatky v ČR.

0/0
24.5.2017 14:38

V66á28c30l35a84v 32V46i84d97n59e46r 7346738350909

Znalec nejsem, ale řekl bych že tu bude hrát velkou roli Evropská Unie. Ukrajina, to je docela jiná pohádka.

0/0
24.5.2017 13:35

J50a59n 68N43o62v86á68k 9265668644955

7 z 15 soudců ÚS bylo proti? To asi nebyla moc jednoznačná diskuze.

+6/0
24.5.2017 12:03

J94a57n55a 51S83t96e70h42l64í46k86o63v96á 2689420660796

prostě zorvna když jí končí povolení, tak tohle..to jsou ale náhody..

+4/0
24.5.2017 11:58
Foto

M33i26c76h23a27l 71G70r60e34š17l24i65k 9971116632696

Keď ale zohľadníte počet cudzincov s pracovným povolením, až taká náhoda to nebude... len z pohľadu toho cudzinca. Je to ako vyhrať lotériu. Pravdepodobnosť, že sa to stane práve Vám je mizivá. Ale pravdepodobnosť, že ju niekto z tisícov tipujúcich vyhrá, je neporovnateľne vyššia. :-)

+1/0
24.5.2017 12:13

J88a37n87a 39S55t75e48h62l40í69k53o63v94á 2709740300296

těhotenství zase taková náhoda není..;-) ale jinak souhlas :-)

+1/0
24.5.2017 12:42
Foto

M87i91c50h87a81l 77G84r83e90š59l89i55k 9751666452336

To je jedno, aký dôvod. Ak sa tehotenstvo skomplikuje, tak taká cesta na Ukrajinu je tiež peklo, možno aj riziko. :-)

+1/0
24.5.2017 14:26

J92a18n 41C53h37o33b57o76t 5233818569277

Povolení jí skončilo během těhotenství.

+1/0
24.5.2017 12:38

J17a64n62a 42S93t45e19h18l22í81k16o59v12á 2549640260586

ano, což pravděpodobně věděla když otěhotněla..

+1/0
24.5.2017 12:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.