Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kdyby měl maturitu každý, pozbude smyslu, řekl v Rozstřelu šéf Cermatu

Desetitisíce studentů v minulých týdnech absolvovaly státní část maturitní zkoušky. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) nyní dokončuje analýzu výsledků. Podle jeho ředitele Jiřího Zíky maturita není pro každého. „Nesnažme se někomu přidělit kvalifikaci, na kterou inteligencí není schopný dosáhnout,“ řekl ve čtvrtečním Rozstřelu. Oponoval mu Bohumil Kartous ze společnosti Eduin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A10l36e14n26a 84E44l30i26á22š48o76v23á 3284771222918

Matematika se neučí, ta se prostě trénuje. Kdo není líný si sednout, vzít papír, tužku a počítat, má vždy v matematice úspěch. Každý maturant by měl zvládnout ten lehoučký maturitní matematický test

+1/−2
20.5.2017 13:43

J64o65s81e70f 17V66a89c33e86k 7131578952231

Vám nepřipadá pan Zika Juana Joyu Borju, známého také jako El Risitas? To je ten, jak se vždy objeví se svými komentáři o maturitě na youtube.:-)

0/0
20.5.2017 13:22

M30i40l15a10n 96M82r56o80c41z60k13o50w45s88k80i 4570556287948

Můj názor: maturita by měla být těžší, možnost ji obsolvovat kdykoliv i bez návštěvy školy, chceme vzdělaný národ. Ale více pokusů za poplatek, který by pomohl školství. Každý by měl dostat určité množství let, kdy může čerpat slevy, o slevu od státu by si vždy musel každý požádat. Pokud by nechtěl slevu, nahlásí to, a nechá si ji vyčerpat v budoucnu.

+2/0
19.5.2017 17:57

J52a27n 55B97e23n60h41á39k 6294463362611

Dílčí reakce na video: Epizeuxis opravdu nikoho neuživí, ale alespoň základ větného rozboru je přeci obrovsky důležitý!!! Dokud někdo nechápe, proč je v textu výjimečně čárka před spojkou "a", nemusí se učit, že Alois Jirásek napsal F.L.Věka.

+3/0
19.5.2017 16:38

A57l27e67n25a 34E56l82i23á76š25o18v18á 3834491192138

Důležitější je schopnost číst bez námahy a hlavně správně vnímat čtené. Málokterý češtinář svede správně interpretovat návody k použití třeba televizoru.

+2/−1
20.5.2017 13:45

A26l54f43r15e54d 11D77e28l76o22n59g 4124822326240

"Kdyby všichni znali zákony, nepotřebovali bychom advokáty!" A tak podobně. Jde zde více o roztřídění společnosti na schopné a méně schopné! Podobně bychom mohli chápat lékaře, techniky nebo filozofy! Použiji nepopulární "Jedem das Seine" když nemá cenu nutit někoho do houslí když umí opravovat automobily nebo mobily!

V současné době SMS si těžko mládež kromě "Babičky" bude studovat Jiráska!

0/0
19.5.2017 13:48
Foto

M50i22c23h76a88l 87D71r22d41á31k 6718210399502

Současná úroveň vzdělání a zároveň úroveň škol je opravdu žalostná. Dostali jsem se do bludného kruhu. Školy bojují o studenty, neboť, čím více studentů, tím více peněz. Zároveň čím více úspěšných maturantů, tím větší prestiž školy a tím více studentů, čím více studentů ........... Na konečnou kvalitu se nehledí. Nikde není zohledněn dlouhodbý prospěch jednotlivých žáků. Flákač, který prolézá od prváku s "odřenýma ušima" a jeho znalosti nejsou ani na úrovni učiliště si náhodou u maturity vytáhne tu jedinou otázku, kterou umí. (Mluvím z vlastní zkušenosti, kdy se spolužák během mých studentských let celý "svaťák" učil si z klobouku vytáhnout tázku č. 8. Když pomineme absurditu jeho počínání, nutno podoknout, že si tu otázku opravdu vytáhl :-) ). Namísto toho pilný student, s výborným celorončním prospěchem je bohužel trémař, kterého další studenti v místnosti natolik "rozhodí", že není schopen uvažovat. Dosažené vzdělání již dávo není kritériem inteligence.

+1/−1
19.5.2017 12:29

T40o88m15a75s 90F29e26j30f80a27r 6517718652479

student byl uspesny, pokud mu jde v zivote vsechno takhle, tak musi byt dost vzorem

0/0
19.5.2017 14:03
Foto

M16i79c70h63a73l 41D84r92d42á37k 6948350369662

Úspěch nerovná se kompetence. A obráceně to platí též.

0/0
19.5.2017 14:40

A71l92e23n79a 15E16l46i71á29š23o76v56á 3324311942928

Nemám ráda slovo kompetence, které razila paní Buzková. Zřejmě máte na mysli schopnost?

+1/−1
20.5.2017 13:47
Foto

V95á71c45l98a55v 93V24o91v50e75s 6757978131226

Nedávno prohlásil Zdeněk Pohlrajch: Na co je kuchaři maturita, když neumí udělat omáčku." U řemeslníků je maturita blbost, musí se připravit na řemeslo, které se naučí jedině při praxi ve firmě a ne šprtáním učiva, které nebude v životě potřebovat. Myslím, že se to s maturitou přehání. Udělal s z toho byznys. Cermat a Scio jsou toho důkazem.

+5/0
19.5.2017 10:23

T42o63m34a89s 92F24e55j58f58a84r 6417108422979

Jaky byznys dela Cermat, kdyz je to statni firma?

Ad remeslnik: opravdu si myslite, ze v roce 2017 je spravne, ze 15-leti jedince nazeneme do firmy, aby se tam neco od "starsich" naucili? Co kdyz ten jejich obor za 10-15 let skonci? Skonceime i se vsechma remeslnikama, co se tento obor vyucili?

+1/0
19.5.2017 14:07

J43a60k63u38b 69K21n41e12c39h64t30o71v46s28k65ý 3230646701942

On to řemeslo nebude dělat celý život že? A bez maturity nemá šanci na dobře placenou práci.

0/−1
19.5.2017 21:46

A30l19e64n24a 68E96l14i98á80š26o86v50á 3694611242588

Musíme mu dát šanci na placené opakování maturity. Pokud ji opakovaně neudělá, nesmí mít nárok na dobře placenou práci. To je prostě osud.

0/0
20.5.2017 13:50

L52e41n25k44a 74P51o30k31o31r60n38a 7934823213391

Pani Eliasova, zkuste porovnat svuh hodinovy vydelek s vydelkem automechanika bez maturity. Mozna budete prekvapena, ze to vase rozhodujici NESMI je v ramci poptavky dost mimo.

0/0
21.5.2017 23:11

J29a28k44u71b 12K23n50e97c24h11t24o36v12s57k48ý 3420316751662

V tom případě vysoce podceňujete lidskou inteligeci, že papír není vždy záruka vědomostí.

0/0
15.7.2017 20:46

M50i64l21o39š 79R85u44f23e92r 3469745532706

Dodnes nechápu, jak mohla maturitu udělat jedna známá, která je schopná napsat i 'maturytu'...

+1/0
19.5.2017 9:26

A86l42e74n20a 49E42l78i86á49š27o73v45á 3594491152938

Zřejmě nedělala tu státní. Zkoušející jsou běžně neobjektivní.

0/−1
20.5.2017 13:51

Z29d12e89n60ě60k 45I71v78á62n32e41k 4323365160846

Aneb my už titul máme a Vy ho nepotřebujete, my Vás nepotřebujeme, my potřebujeme nemyslící stadní voliče, ne naopak.

+2/−2
19.5.2017 6:13

L30u63m49í82r 41V70i15t66h20a 2357337706762

Co to plácáte za nesmysly? Chcete tvrdit, že současné maturitní vysvědčení je dokladem o tom, že dotyčný umí myslet?

+1/0
19.5.2017 9:58

V71á21c15l50a83v 72D87e52m54e50l79e 6359807394475

Toto opět způsobili politici.Každý bude mít. maturitu ,neboť i zedník bude obsluhovat složité stroje na stavbě,protože skladba práce se mínění.Nějak tak mi to utkvělo v hlavě z té doby když začal rozklad odborných škol ve jménu všichni budou mít vysokou.

+2/0
19.5.2017 1:22

Z70o79r56a 54N27a89v67r60á39t85i64l20o87v41á 9846928503196

no, dříve se maturita hodnotila, protože ji skutečně neměl každý. Kdo ji měl, uměl. Dnes je maturita na úrovni bývalého výučního listu a vysokoškoláci jsou jako kdysi maturanti. Už jen z toho, že jsem se třikrát zúčastnila konkurzu na běžnou úřednickou práci, spolu s vysokoškoláky. Dostali přednost - měli titul. Ale ta práce byla velmi jednoduchá. Možná by měli vysokoškoláci dělat něco podstatnějšího, na co mají vzdělání. Vím ale, že středoškoláci hromadně dávají přihlášky na VŠ a je jim jedno, co budou studovat, klidně mění obor za obor. Tak jakými odborníky pak mohou být a jaký má význam maturita nebo diplom. Vzpomínám na svou prababičku. Podle mě byla negramotná, uměla se jen podepsat. Ale její vystupování, pokora a moudrost by měla být dnes v parlamentu.

+8/−1
18.5.2017 18:58

J47a17n 85H60o30l26i85c32k21ý 8426217931421

Celosvětový trend déle studujících nezaručuje, že je národ vzdělanější. Ti lidé kteří na tom byli inteligencí před koncem století tak, že propadali u maturit, dnes bez problémů studují vysoké školy!

+14/−1
18.5.2017 17:51

J60i44ř33í 37R71y63s 2539249313533

Má být +

0/−1
18.5.2017 18:53

J30a47k88u54b 86K32n41e66c19h94t42o40v30s10k62ý 3920946331112

Problém je v tom, že dnes maturitu požadují mnohdy i na doplňovače zboží. Ten inzerát jsem minulý rok viděl.

+2/0
18.5.2017 18:54

A14l44e49n95a 74E69l77i36á95š60o65v77á 3544931922638

Já myslím, že jste se přehlédl.

0/−1
18.5.2017 18:57

J17a10k77u96b 76K33n19e78c37h33t64o12v91s17k71ý 3110606281972

Nepřehlédl.

+1/0
18.5.2017 19:24

J52a26k12u49b 57K22n61e63c39h22t43o75v62s74k15ý 3690396871332

Třeba firma tonemarket přijímá prodavače s maturitou. A u prodavače aut také chtějí maturitu. Ještě před 15 lety byl tento obor zakončem výučním listem

+2/0
18.5.2017 19:27

J32a17k67u25b 86K94n42e54c70h92t67o58v15s53k43ý 3730656641832

Hornbach hledá prodavač do odělění zahrada floristika, požadavek maturita,tak mi tady nevykládejte planety

+3/0
18.5.2017 19:39
Foto

P75a56v28e20l 56B24ř96e20z30i36n39a 3419658401303

Mám pocit, že hodnoty IQ 75 a 125 jsou decily . Takže když snížíme náročnost zkoušek tak, aby je udělalo 90% populace, znamená to, že maturitu bude zvládat každý s IQ přes 75. Mimochodem IQ pod 70 je označováno jako "lehká mentální retardace" postaru a nekorektně "debilita". (Schválně, jestli tohle porušuje kodex diskutéra...)

+6/0
18.5.2017 16:45

Š40t73e29f19a44n 33F70r26i29č18a 7682288753276

Tvrzení šéfa Cermatu je samozřejmě nesmysl. Proč by se proboha nemohla zvýšit celková úroveň vzdělání?

+2/−2
18.5.2017 16:39

M56i30r71o94s73l32a49v 55B59á48r14t40a 8804450440497

Souhlasím. Prostě maturantů by mělo být podstatně méně, ale kvalitnějších. To samé platí i o VŠ. Prostě, veřejně by měly být podporovány jen obory, o které je ve veřejnosti zájem. Jestli někdo chce studovat něco, co ho baví, ale o co zájem není, ať si to celé zaplatí. Ale pak ať se nediví, že nenajde uplatnění.

+4/0
18.5.2017 16:47
Foto

P66a37v26e49l 22B22ř43e90z44i74n41a 3329578931373

Jen se obávám, že pan Friča to myslel přesně obráceně. ;-)

Nakonec, proč by si student nemohl zaplatit něco "o co zájem je". Pokud o jeho kvalifikaci bude rvačka, určitě se mu taková investice do studia vyplatí.

0/0
18.5.2017 16:51

M15i38r90o54s18l82a20v 92B45á56r18t34a 8724580940287

Ano. Vím, že to pan Friča myslel obráceně. To moje "souhlasím" byla prostě taková ironie. ;-D

Máte pravdu, ale potíž je v tom, že hodně lidí talentovaných na potřebné technické obory nemá potřebné finanční zajištění z domova. A brát si na studium půjčku je dost odrazující. A práce při studiu může být dost náročná - sám jsem kdysi při studiu na Fakultě technické a jaderné fyziky dával asi 10 hodin kondicí týdně, ale to se nedalo dlouhodobě vydržet, protože studium samotné bylo dost náročné i na čas. A prospěchové stipendium bylo tehdy mnohem nižší než dnes. Řešil jsem to tak, že jsem udělal zkoušky co nejdříve, abych mohl jít o prázdninách na brigády.

Dnes je snad možné si najít nějakou sponsorskou firmu, ale nevím, jak se tohle může podařit hned od začátku studiu.

+2/0
18.5.2017 17:08

A40l45e82n73a 28E60l47i10á16š18o59v61á 3814861732248

Studenti mají především zájem o obory, které se lehce studují. To, že potom musí pracovat za pokladnou v hypermarketu, je nezajímá v době přihlášek.

+1/0
18.5.2017 18:53

J36a90r20o12m74í17r 52K93r58á54l 4150559754659

Pokud budou jednotné požadavky na všech typech středních škol, musí být maturita tak lehká, aby ji na všech těch školách studenti zvládli.

+1/0
18.5.2017 17:24

A35l66e70n25a 46E13l27i57á54š41o19v39á 3174181752128

Výsledek u maturity musí být základní kritériem pro přijímání na VŠ. I státní maturita musí být hodnocena známkami nebo úrovněmi.

0/0
18.5.2017 18:56

M43i83l73a30n 59N58ě31m13e18c 1375700746316

Celý tenhle povyk kolem vzdělání je jen další doklad toho, že se v moderní společnosti stalo normou ignorovat základní fakta a souvislosti.

Páni sociální inženýři bůhvíproč očekávají, že čím budeme vzdělanější, tím budeme chytřejší. Místo toho se, překvapivě, devalvuje hodnota vzdělání a klesá jeho kvalita.

Ale jen tak dál. Dokud nebude mít každý instalatér inženýrský titul, bylo by zbabělé polevovat :)

+9/−1
18.5.2017 16:30

M33i12r91o93s60l41a93v 35B25á26r58t77a 8334730620577

Maturita bez matematiky není maturita. Tím nechci říci, že by ta zkouška na zdrávce měla být stejná jako na gymplu. Současná situace vede k tomu, že je obrovské množství absolventů kecacích škol - středních a vysokých. Ti se uplatní ve státní správě, v kultuře apod. , ale i tam už je přecpáno. Před chvílí bylo řečeno v TV, jak mají třeba v kultuře nízké platy. Ono to asi nebude tak horké, když je jich tam tolik. A nevím, proč by nějaké knihovnice měly mít VŠ.

Je mi daleko milejší šikovný řemeslník, který nemá maturitu, než nějaký kulturolog, sociolog nebo politolog, kteří ale mají tu výhodu, že prakticky nemohou nic zkazit. .

+6/−2
18.5.2017 16:18

J43a96r23o86m49í77r 13K21r91á90l 4150169224939

;-D To rozhodně ne. V 60. letech právě na těch nejkvalitnějších průmyslovkách kladli důraz na odborné předměty. A v nich byla znalost matematiky (na vyšší úrovni, než dnes) samozřejmým předpokladem.

+3/0
18.5.2017 17:26

M42i94r88o86s78l20a85v 36B24á24r25t69a 8494570580137

To máte určitě pravdu. Doučoval jsem také v té době průmyslováky, kteří probírali i integrály, o nichž na jedenáctiletkách (nebo dvanáctiletkách) neměli ani tušení.

Ale já jsem měl na mysli vyučené řemeslníky, ne průmyslováky.

0/0
18.5.2017 17:34

V11e79r97o39n54i79k37a 76H17u46b62á24č89k48o49v12á 3306195136645

Mám maturitu na zdrávce. Je to nyní přesně 24 let. Ne nemám maturitu z matematiky. Sice jsme měli tento předmět 4 roky, ale jen 2 hodiny týdně. Byl to pro nás okrajový předmět s menším významem. Každým rokem nám přibývala odborná praxe a předměty, jež byly stěžejní pro maturitu a naši profesi. Konkrétně jsem maturovala z češtiny, ošetřovatelství, pediatrie, chirurgie a odborné praxe. Matematiku si k maturitě nikdo nevybral. Úroveň tohoto předmětu je s gymnaziem zcela nesrovnatelná. Buď by musela zkouška být této úrovni přizpůsobena, nebo pak jaksi nemá smysl ji na SZŠ zavádět, jelikož z ní nikdo nebude schopen odmaturovat. 5 hodin v týdnu se do osnov zdravotní školy prostě nevejde. Navíc na tuto školu nechodí většinou lidi se zájmem o matematiku.

+5/0
18.5.2017 19:35

M45i37r83o74s78l33a21v 85B71á35r61t42a 8714430420117

Máte naprosto pravdu. Maturovat na zdrávce z matematiky je zbytečné. To jsem psal jen pro případ, že by matematika byla i tam u maturity povinná. Tam by měla být případně svázána s tím, co sestry v praxi opravdu potřebují.

Myslím si ale, že i zdravotní sestra by měla umět připravit nějaký roztok a k tomu potřebuje alespoň trojčlenku. Hlavně mě zarazilo, že při pobytu v Thomayerově nemocnici v Praze jsem zjistil, že sestry nedokáží správně zakreslit teplotu do grafu, což v mém případě bylo dost podstatné. Když jsem na to upozornil doktorku, tak jen pokrčila rameny a řekla, že o tom problému ví. Ale věřím, že to je jen ojedinělý případ.

Práce sester si velmi vážím. Mají to někdy s pacienty těžké. A také si myslím, že se pořád mluví o platech lékařů, ale sestry jsou pořád podhodnocené, zejména ty ve směnném provozu.

0/0
19.5.2017 9:06

V14e42r94o13n49i19k59a 11H12u49b73á10č33k76o30v46á 3366495106465

Tak trojčlenka je učivo základní školy. Ředit roztoky samozřejmě musí umět a zapisovat teplotu také. Tohle byl jistě ojedinělý případ a cítím za tyto kolegyně stud. Bohužel je to jako v každém oboru. I ve zdravotnictví jsou lidé na úrovni i hluboko pod ní.

Platy sester jsou špatné, a to bohužel i v ambulancích. Tam je to spíš výhodné z hlediska jedné směny, volných svátků a víkendů, ovšem finančně vůbec ne. Práce sester je podhodnocena obecně, nejen ekonomicky, ale i ze společenského hlediska. Toto povolání nemá dobrou prestiž. A nesmysly se vzděláváním dehonestaci ještě více nahrávají.

+1/0
19.5.2017 10:24

M44i70r54o79s11l14a65v 31B73á36r61t57a 8754150690297

Děkuji i za tuto reakci.

Ale moc se mýlíte v jednom: že toto povolání nemá dobrou prestiž. Ale má !! Myslím si také, že o studium na zdravotní sestru by byl velký zájem, ale dívky prostě odrazuje náročnost studia, kde se nedá nic ošidit, nízké finanční hodnocení a také případně práce na směny.

Hlavně mám pocit, že doktoři chtějí dosáhnout na co nejvyšší vlastní plat i za tu cenu, že se nepodělí spravedlivě se svými sestrami, bez kterých by se neobešli. A také se mi zdá, že alespoň v některých veřejně probíraných kauzách chtěli svalit vinu za svůj omyl na sestry. A ty se dost dobře nemohou bránit.

Přeji Vám, aby Vám ta opravdu užitečná práce přinášela radost. A přeji Vám i to lepší platové ohodnocení. Snad se to přece jen zlepšuje.

+2/0
19.5.2017 10:47

V14e70r68o41n86i74k25a 76H30u71b22á71č12k84o22v34á 3166925106675

Děkuji.

S tím, co jste napsal bez výhrad souhlasím.

+1/0
19.5.2017 12:35

A96l34e57n69a 18K55o45l80e74g46a47r75o10v24á 7756176446398

My pred 30 lely cestina ,ruština,chirda interna..a odborna praxe. Myslim že i bez VŠ jsme byly líp připravený nez dnešni holky Bc

+3/0
19.5.2017 9:36

V76e12r83o79n63i33k82a 92H19u12b34á76č44k50o97v76á 3296465726445

Zastávám stejný názor.

+1/0
19.5.2017 10:25

E83v26a 66G69e41r49g96e74l34o36v84á 1961581982

Dělala jsem maturitu před dvěma roky a přišla mi velmi jednoduchá. Opravdu si nemyslím, že je nutné, aby měl každý maturitu, vždyť ta k ničemu v podstatě není - měla by sloužit lidem, kteří chtějí jít na VŠ, ale lidé, kteří studují učební obory a jsou dnes velmi velmi potřeba, ji nepotřebují, u nich je důležité to, jak zvládají své řemeslo, nikoliv jestli mají papír o tom, jak zvládli určit vid u slovesa.

+5/0
18.5.2017 16:16

J57a70k89u93b 50K77n16e83c71h51t71o71v21s69k40ý 3580266981872

Kdybyste trochu uvažovala, tak řemeslo člvoěk nebude dělat celý život a pak bez matury si jej zaměstnavatel na lépe placenou práci ani nepozve na pohovor

0/−2
18.5.2017 18:56





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.