Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zkáza Objektu 505. Titova tajná podzemní základna dnes zarůstá trním

Jen opuštěné ruiny a zarůstající přistávací dráhy dnes připomínají jeden z nejutajovanějších objektů Jugoslávské národní armády. Letecká základna u vsi Željava, umístěná uvnitř horského masívu a připravená pro 100 letounů MiG-21, byla přitom unikátem, jaký v Evropě téměř nemá obdoby. Před čtvrtstoletím ji zničila série explozí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M58a78r13e16k 76J59a50k82u16b58i96k 9534208705

Podzemni letiste v Pristine http://www.balkanwarhistory.com/2016/03/the-underground-airbase-slatina.html

0/0
15.5.2017 21:26

J52a17r64d58a 86H21a53l27t11m65a58r 3150653369286

to tam jako nežijí "sběrači" kovů, aby prostor vyčistili?

+7/0
15.5.2017 12:30

K17a34t45e40ř43i20n39a 13V11ý78b16o32r98n42á 6540389519

Vzhledem k velkému počtu protipěchotních min už ne.;)

+40/−1
15.5.2017 12:43

M75a13r82t36i53n 45K85u58k51o40l 8700787695

No, myslím si, že by se Jugoslávie Varšavské smlouvě sama stejně neubránila, nehledě nato, že by Sověti se svými satelity stejně nezaútočili, protože by Titovi přišel na pomoc západ.

0/0
15.5.2017 12:26

K46a25t40e53ř13i56n27a 46V86ý71b20o61r35n16á 6210189699

Jako nám.. :)

+12/−4
15.5.2017 12:46

M90i57c29h72a56l 24M95i56l38l63e97r 9246132669362

to bys byla oplakala, kdyby ano.

Typicka strategie kremelskych uderniku: falesne povykovani jak "Zapad Ceskoslovensko zradil, kdyz neprisel na pomoc v 1968"

0/0
16.5.2017 0:53

J55i83ř42í 29H60o88v79o29r32k40a 2676437910771

Západ by se nezapojil, ale i Stalin měl z Jugoslávie strach.

Tak třeba Bělehrad by ztratili, hlavním bojištěm měla být Bosna, ideální terén, dělali si tam zázemí. V 90. letech se bohužel ukázalo, že měli pravdu :-)

+6/0
15.5.2017 13:42

V33o71k39o43u54n 83V42l24a70d32i22m73i26r 8562728849278

On uz Josef Vissarionovic vedel, ze by si na krvavem psu vylamal zuby. A Leonid Iljic tusil take ze by nemel sanci. Ona sice Jugoslavie s NATO zadne smlouvy nemela, ale s Indii, Egyptem a snad I s Cinou. A z te soveti stipali pozadim dvacitku kulatinu.

+5/0
15.5.2017 14:43

M36a82r39t42i13n 75N53e73b77e22s33k56ý 7436220687222

Domnívám se, že by nepomohl nikdo.

Jenom se to SSSR bál zkusit.

Tito měl obrovskou výhodu, že nikdy nemusel být Rusům vděčný, neboť se osvobodili sami.

+7/0
15.5.2017 14:48

M23i24c92h75a11l 38M49i78l81l98e24r 9926772589472

byl jsem u rodiny nasich pratel v Jugosce koncem srpna/ v zarti 1968, tedy tesne po okupaci. Jugoslavci meli vseobecne bojovnou naladu a pripravovali se na mobilizaci.

Spolu s par kamosi z belehradske univerzity jsme si meli vyjet na mensi vylet do Italie, ale oni to odvolali s tim, ze jestli k necemu dojde, Tito uzavre hranice a oni by se nedostali zpet domu. Chteli byt pro vsechny pripady doma a bojovat, kdyby Breznev zautocil, prestoze sami jeste na vojne nebyli, ta je cekala az po dokonceni univerzity.

+1/0
16.5.2017 0:58

R25u55d86o92l65f 78K53o76m38á26r73e42k 7698289302939

ty letadylka by potrebovala nejakou udrzbu

+4/0
15.5.2017 12:02

D30a83l34i47b73o73r 69J34a57n33d90a 1269566882592

vybornej napad. azylove centrum pro migranty a ti okoli za cas vycisti od min svepomoci 8-o

+39/−4
15.5.2017 11:35
Foto

A18n97t67o56n28í27n 48R36a51n94g92l 6978551279149

Vy jste mi to vzal.,..grrrrr

0/−1
15.5.2017 18:09

F12r14a18n38k 89N44o54v67a31k 5685665361839

To je asi blby kdyz se dva piloti hadaji, ne? :D

0/0
15.5.2017 11:26

H66o21n96z58a 21D77v47o89ř73á35k 1324485123785

Ne, proč? Jeden řídí levou půlku, druhý pravou, takže v pohodě ;-)

+1/0
15.5.2017 12:40

F31r42a65n44k 79N89o13v64a69k 5565885611759

Muze nekdo vysvetlit ty dva volanty v letadle?

0/−3
15.5.2017 11:22

L51u86k70á97š 16G49r11ü45n76d69e69l 4587522475812

dvojí řízení

+4/0
15.5.2017 11:25

D69a48l73i58b98o40r 88J97a73n78d14í59k 1429793490971

Takto vypadá běžný kokpit u vyfocené DC-3 Dacota. Horní 1/3 "volantu" chybí, tak to má být. Zadejte si "Dacota cocpit" do google, budou tam fotky reálného stavu.DC-3 DAKOTA

+5/0
15.5.2017 11:29

J51i70r76i 11C22e14e 5645731952638

Tohle spíš bude Lisunov Li-3, Jugoslávská armáda je měla ve výzbroji.

0/0
15.5.2017 16:02

M96a61r92t91i85n 79K58o24m66a94r 8775838118434

Je to Li-2. Jedna C-47 (nasazena na zapadni fronte) byvala v Sarajevu, ale nekam zmizela snad k renovaci.

0/0
15.5.2017 16:23

J70i46r71i 56C45e72e 5985321722148

Fakt Li-2? Já někde četl, že Jugoslávská verze měla označení Li-3, protože tam nemontovali motory Švecov, ale Pratt/Whittney.

0/0
15.5.2017 17:06

M95i61c87h50a29l 75M56i86l77l50e25r 9316122959932

Dakota

0/0
16.5.2017 0:59

M13i26c70h42a76l 51M16i97l76l77e49r 9106682219172

zadani "Dakota cockpit"

0/0
16.5.2017 1:00

J23a77n 85C46h14o17b39o42t 5913648979827

Ty jsou tam snad i u dnešních dopravních letadel...jen to eventuálně už jsou jen joysticky. Ale každý pilot má své.

+2/0
15.5.2017 11:34

L80u84d71ě38k 68N30ě49m46e94c 8303820711446

Copak ty dva volanty, ale ta šaltpáka a ruční brzda!!!

+1/0
15.5.2017 12:30

F84r54a74n71k 42N39o51v78a48k 5175335661139

Ja letim doprava, ne ja doleva, nebud vul Karle, ja brzdim..

0/0
15.5.2017 13:00

M23a23r28e54k 42J72a56k11u69b13i55k 9944778645

Stejne podzemni letiste jsem navstivil v Pristine v Kosovu, v roce 2004. Pri valce v Kosovu ho letadla USA vyradili z provozu jedinou pumou, ktera znicila vyjezd ze skaly na startovaci plochu. Takze megalomansky projet znicen jednou bombou. Ale uvnitr hory to vypadalo uzasne, asi se na to jugoslavci drive specializovali :-)

+21/0
15.5.2017 10:52

J83i66ř42í 50H44o56v93o34r68k31a 2196357600841

Asi tak. Ale v 50. letech to mohl být dobrý nápad :-)

+3/0
15.5.2017 11:06

J68a62n 39C39h64o21b28o79t 5433488359157

Tomu se říká SPOF - Single point of failure jako z učebnice :)

+2/0
15.5.2017 11:21

J16i60ř27í 21H33o36v85o45r27k20a 2266967960161

Ale né. Za WWII se ještě dala uplatňovat taktika rozptýlení letadel na polní letiště (lesů atd.), zakrýt sítěma a pak z polí zase startovat. S moderníma stíhačkama je to v pytli :-/ Takže holt musíte zkusit letadla schovat někam pod zem, do hory apod. a pak to nějak vymyslet. Nakonec Švýcaři to provozují podobně dodnes. Když nad váma získaj vzdušnou převahu USAF tak nic nenaděláte tak jako to tak, to je jasný :-)

+3/0
15.5.2017 11:28

J28a53n 59C87h25o77b60o38t 5303358639307

Nojo, ale v dnešní době řízených raket, klidně i mobilních, stačí, aby tam pšoukla jedna - z dálky, nebo místního diverzanta - a letadla trčí v hoře. Osobně bych si (ano, naprosto laicky ;-D) představoval aspoň ještě jeden náhradní východ...ideálně nikdy nepoužívaný, aby o něm nepřítel nevěděl...

+1/0
15.5.2017 11:33
Foto

T89o70m13á65š 54D18v23o58ř21á75k 7235516347221

To není úplně ideální, s tím náhradním východem.

Je to jako když stříkáte vosy, počkáte kudy začnou vylítávat, a dostanou druhou dávku... ;-)

0/0
15.5.2017 12:40

A29l41o40i19s 74M24a60ň13a82s 2962536789289

a pak treti, ctvrtou, patou,..... ;-D

0/0
15.5.2017 13:11

L45i43b12o94r 72Ž12ů19r77e73k 2683136680918

Mám dojem že Švýcarsko už ty podzemní hangáry taky zabalilo. Možná jsou v rezervě, ale už se v běžném provozu nepoužívají(jako že jsou k nim nějaké komunikace které kříží normální cestu, ze které už ta omezení zmizela když jsem se na to tak rok dva zpátky koukal na netu).

0/0
16.5.2017 0:32

V84l77a74d87i44m84í72r 63F73i77b40i75g56e44r 5834551671184

Základnu stavěli v době, kdy nebyly tak moderní a přesné bomby. Dnes by před vchod hodili vakuovou pumu, která by nejen zničila vchod ale vysála i obsluhu. V ničení je lidstvo velmi vynalézavé.

+1/0
15.5.2017 17:52

L91i51b97o45r 83Ž52ů72r54e58k 2483436530528

Nooo... přesnost bomb je jedna věc, point defence druhá - pokud máte kvalitní radar a rychlopalné kanony, tak lecos vyřídíte než to stačí bouchnout. Ale třeba atomovky maj slušnej efekt i když nepadnou přesné na cíl, pokud nejde o odolnější cíl jako tady. Takže určitý význam to pořád má, ale záleží na okolnostech.

+1/0
16.5.2017 0:35





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.