Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zkáza Objektu 505. Titova tajná podzemní základna dnes zarůstá trním

Jen opuštěné ruiny a zarůstající přistávací dráhy dnes připomínají jeden z nejutajovanějších objektů Jugoslávské národní armády. Letecká základna u vsi Željava, umístěná uvnitř horského masívu a připravená pro 100 letounů MiG-21, byla přitom unikátem, jaký v Evropě téměř nemá obdoby. Před čtvrtstoletím ji zničila série explozí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M51a98r90e34k 25J57a65k77u87b41i21k 9234578665

Podzemni letiste v Pristine http://www.balkanwarhistory.com/2016/03/the-underground-airbase-slatina.html

0/0
15.5.2017 21:26

J40a10r13d11a 62H31a55l46t85m11a89r 3710193479886

to tam jako nežijí "sběrači" kovů, aby prostor vyčistili?

+7/0
15.5.2017 12:30

K35a37t38e59ř59i92n43a 11V32ý11b64o77r35n29á 6260629799

Vzhledem k velkému počtu protipěchotních min už ne.;)

+40/−1
15.5.2017 12:43

M52a25r51t95i51n 22K57u78k58o15l 8230887445

No, myslím si, že by se Jugoslávie Varšavské smlouvě sama stejně neubránila, nehledě nato, že by Sověti se svými satelity stejně nezaútočili, protože by Titovi přišel na pomoc západ.

0/0
15.5.2017 12:26

K53a47t27e88ř62i13n82a 63V96ý73b96o97r80n98á 6970539299

Jako nám.. :)

+12/−4
15.5.2017 12:46

M26i69c47h19a28l 93M95i92l83l25e80r 9796112879302

to bys byla oplakala, kdyby ano.

Typicka strategie kremelskych uderniku: falesne povykovani jak "Zapad Ceskoslovensko zradil, kdyz neprisel na pomoc v 1968"

0/0
16.5.2017 0:53

J21i86ř56í 26H60o46v66o22r79k25a 2556517540961

Západ by se nezapojil, ale i Stalin měl z Jugoslávie strach.

Tak třeba Bělehrad by ztratili, hlavním bojištěm měla být Bosna, ideální terén, dělali si tam zázemí. V 90. letech se bohužel ukázalo, že měli pravdu :-)

+6/0
15.5.2017 13:42

V69o22k58o35u38n 87V53l51a34d34i53m30i94r 8772878119828

On uz Josef Vissarionovic vedel, ze by si na krvavem psu vylamal zuby. A Leonid Iljic tusil take ze by nemel sanci. Ona sice Jugoslavie s NATO zadne smlouvy nemela, ale s Indii, Egyptem a snad I s Cinou. A z te soveti stipali pozadim dvacitku kulatinu.

+5/0
15.5.2017 14:43

M94a84r76t85i92n 52N80e91b81e59s56k66ý 7936720517502

Domnívám se, že by nepomohl nikdo.

Jenom se to SSSR bál zkusit.

Tito měl obrovskou výhodu, že nikdy nemusel být Rusům vděčný, neboť se osvobodili sami.

+7/0
15.5.2017 14:48

M95i23c12h31a54l 71M10i75l69l62e32r 9716392519882

byl jsem u rodiny nasich pratel v Jugosce koncem srpna/ v zarti 1968, tedy tesne po okupaci. Jugoslavci meli vseobecne bojovnou naladu a pripravovali se na mobilizaci.

Spolu s par kamosi z belehradske univerzity jsme si meli vyjet na mensi vylet do Italie, ale oni to odvolali s tim, ze jestli k necemu dojde, Tito uzavre hranice a oni by se nedostali zpet domu. Chteli byt pro vsechny pripady doma a bojovat, kdyby Breznev zautocil, prestoze sami jeste na vojne nebyli, ta je cekala az po dokonceni univerzity.

+1/0
16.5.2017 0:58

R34u78d41o59l65f 77K20o76m69á77r42e56k 7378969832399

ty letadylka by potrebovala nejakou udrzbu

+4/0
15.5.2017 12:02

D60a11l79i98b63o84r 78J38a33n83d10a 1269406292182

vybornej napad. azylove centrum pro migranty a ti okoli za cas vycisti od min svepomoci 8-o

+39/−4
15.5.2017 11:35
Foto

A61n40t70o31n87í61n 23R85a72n84g46l 6418531219259

Vy jste mi to vzal.,..grrrrr

0/−1
15.5.2017 18:09

F71r78a85n32k 70N70o59v52a34k 5495985131369

To je asi blby kdyz se dva piloti hadaji, ne? :D

0/0
15.5.2017 11:26

H80o77n93z45a 49D69v80o25ř66á74k 1944775463255

Ne, proč? Jeden řídí levou půlku, druhý pravou, takže v pohodě ;-)

+1/0
15.5.2017 12:40

F16r23a27n52k 35N26o17v22a30k 5405175571479

Muze nekdo vysvetlit ty dva volanty v letadle?

0/−3
15.5.2017 11:22

L12u87k45á80š 87G57r86ü14n94d89e10l 4917822405982

dvojí řízení

+4/0
15.5.2017 11:25

D15a14l89i54b33o54r 53J38a17n95d73í85k 1289683570631

Takto vypadá běžný kokpit u vyfocené DC-3 Dacota. Horní 1/3 "volantu" chybí, tak to má být. Zadejte si "Dacota cocpit" do google, budou tam fotky reálného stavu.DC-3 DAKOTA

+5/0
15.5.2017 11:29

J38i90r32i 77C37e30e 5935161292598

Tohle spíš bude Lisunov Li-3, Jugoslávská armáda je měla ve výzbroji.

0/0
15.5.2017 16:02

M20a21r32t26i60n 51K85o18m17a26r 8495628348914

Je to Li-2. Jedna C-47 (nasazena na zapadni fronte) byvala v Sarajevu, ale nekam zmizela snad k renovaci.

0/0
15.5.2017 16:23

J58i58r38i 83C24e71e 5685451462368

Fakt Li-2? Já někde četl, že Jugoslávská verze měla označení Li-3, protože tam nemontovali motory Švecov, ale Pratt/Whittney.

0/0
15.5.2017 17:06

M71i10c60h61a70l 83M19i82l34l73e43r 9416152899452

Dakota

0/0
16.5.2017 0:59

M31i10c19h61a41l 23M74i66l39l29e78r 9906192919572

zadani "Dakota cockpit"

0/0
16.5.2017 1:00

J89a74n 73C95h53o60b90o34t 5463328169667

Ty jsou tam snad i u dnešních dopravních letadel...jen to eventuálně už jsou jen joysticky. Ale každý pilot má své.

+2/0
15.5.2017 11:34

L38u59d57ě26k 53N48ě48m91e70c 8583830151236

Copak ty dva volanty, ale ta šaltpáka a ruční brzda!!!

+1/0
15.5.2017 12:30

F96r42a30n41k 91N91o10v89a75k 5825685671199

Ja letim doprava, ne ja doleva, nebud vul Karle, ja brzdim..

0/0
15.5.2017 13:00

M46a83r40e75k 71J38a35k55u46b16i80k 9134348525

Stejne podzemni letiste jsem navstivil v Pristine v Kosovu, v roce 2004. Pri valce v Kosovu ho letadla USA vyradili z provozu jedinou pumou, ktera znicila vyjezd ze skaly na startovaci plochu. Takze megalomansky projet znicen jednou bombou. Ale uvnitr hory to vypadalo uzasne, asi se na to jugoslavci drive specializovali :-)

+21/0
15.5.2017 10:52

J69i10ř85í 41H90o68v81o56r28k69a 2916547400151

Asi tak. Ale v 50. letech to mohl být dobrý nápad :-)

+3/0
15.5.2017 11:06

J75a61n 76C88h58o43b11o63t 5603948859557

Tomu se říká SPOF - Single point of failure jako z učebnice :)

+2/0
15.5.2017 11:21

J79i66ř60í 35H49o38v66o48r39k89a 2886517760981

Ale né. Za WWII se ještě dala uplatňovat taktika rozptýlení letadel na polní letiště (lesů atd.), zakrýt sítěma a pak z polí zase startovat. S moderníma stíhačkama je to v pytli :-/ Takže holt musíte zkusit letadla schovat někam pod zem, do hory apod. a pak to nějak vymyslet. Nakonec Švýcaři to provozují podobně dodnes. Když nad váma získaj vzdušnou převahu USAF tak nic nenaděláte tak jako to tak, to je jasný :-)

+3/0
15.5.2017 11:28

J37a89n 65C70h82o27b96o29t 5793838399907

Nojo, ale v dnešní době řízených raket, klidně i mobilních, stačí, aby tam pšoukla jedna - z dálky, nebo místního diverzanta - a letadla trčí v hoře. Osobně bych si (ano, naprosto laicky ;-D) představoval aspoň ještě jeden náhradní východ...ideálně nikdy nepoužívaný, aby o něm nepřítel nevěděl...

+1/0
15.5.2017 11:33
Foto

T54o90m50á16š 48D90v54o45ř87á24k 7945916307631

To není úplně ideální, s tím náhradním východem.

Je to jako když stříkáte vosy, počkáte kudy začnou vylítávat, a dostanou druhou dávku... ;-)

0/0
15.5.2017 12:40

A86l90o74i84s 71M35a21ň59a16s 2212966899229

a pak treti, ctvrtou, patou,..... ;-D

0/0
15.5.2017 13:11

L67i57b59o86r 75Ž95ů57r83e75k 2963336510978

Mám dojem že Švýcarsko už ty podzemní hangáry taky zabalilo. Možná jsou v rezervě, ale už se v běžném provozu nepoužívají(jako že jsou k nim nějaké komunikace které kříží normální cestu, ze které už ta omezení zmizela když jsem se na to tak rok dva zpátky koukal na netu).

0/0
16.5.2017 0:32

V95l41a20d22i93m73í50r 28F40i16b53i93g21e14r 5784931831394

Základnu stavěli v době, kdy nebyly tak moderní a přesné bomby. Dnes by před vchod hodili vakuovou pumu, která by nejen zničila vchod ale vysála i obsluhu. V ničení je lidstvo velmi vynalézavé.

+1/0
15.5.2017 17:52

L18i58b77o85r 87Ž38ů37r28e94k 2713796200928

Nooo... přesnost bomb je jedna věc, point defence druhá - pokud máte kvalitní radar a rychlopalné kanony, tak lecos vyřídíte než to stačí bouchnout. Ale třeba atomovky maj slušnej efekt i když nepadnou přesné na cíl, pokud nejde o odolnější cíl jako tady. Takže určitý význam to pořád má, ale záleží na okolnostech.

+1/0
16.5.2017 0:35





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.