Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zdravotní sestry nebudou muset mít vysokou školu, schválili poslanci

Zdravotním sestrám budou stačit čtyři roky střední školy a rok vyšší odborné školy, ale nebudou už muset povinně absolvovat bakalářské vysokoškolské studium. Poslanci schválili vládní návrh zákona o nelékařských zdravotnických povoláních, který to umožní. Nyní ho ještě musí posoudit Senát a prezident.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V34l57a57s41t44i87m93i53l 98H21a42l77b52i36c89h 8773485986918

Za komunistů fungovala t.zv. Střední průmyslová škola zdravotní.Trvala čtyři roky a ukončena maturitou.Z absolventů byl potom zdravotnický personál v nemocnicích.Krom toho bylo i studium dvouleté,bez maturity.Z absolventů byl potom pomocný zdravotnický personál v nemocnicích.To,že zdravotní sestra musí míti vysokoškolské vzělání vymyslel nějaký bláznivý "demokrat" z ODS.Na př. poslanci nemusejí míti vysokoškolské vzdělání.Na funkci šéfa parlamentu stačila Střední zemědělská škola-technická.

0/0
27.4.2017 13:10

A28l53e70n92a 39K82o84l83e69g36a29r62o40v90á 7246616846278

Absolvovala jsem tu obyč zdravku, prosla od dětskych odd. pres op.sály chirdu internu...ted jsem sana marod a svou praci jiz dělat nemohu,ale moc semi po ní stýska

0/0
27.4.2017 6:31

A27l18e65n12a 42E98l97i13á25š95o88v88á 3824461492708

Bakalářské studium za vysokou školu nepovažuji, ale je pravda, že úroveň těch středních zdravotních škol neuvěřitelně klesla.

0/−1
26.4.2017 18:34

M97i66c93h74a71l 56M73i60l74l89e67r 9306272259672

no vidis a vsude ve svete je bakalarsky diplom nejnizsi stupen vysokoskolskeho diplomu....i kdyz jsi tomu nedala sve osvedceni.

U nas jsou zdravotni sestry minimalne bakalarky a na dalsi specializace musi pokracovat ve studiu na post-gradualni diplomy az magisterske diplomy.

+6/0
26.4.2017 18:41

M19i71c68h82a95l 59M29i54l67l76e43r 9936952119322

jinymi slovy po maturite 3 roky na VS pro zakladni sesterskou kvalifikaci, na zakladni specializace 3roky +1 na post-gradualni diplom, na vyssi specializace 3 roky + dalsi 2 na magistersky diplom

Veskere studium zdravotnich sester vedou stejne univerzitni fakulty na niz studuji take lekari a studenti dalsich relevantnich oboru zdravotnich profesionalu.

+1/0
26.4.2017 18:49

V86l57a64d72i95m49í88r 37I52n66g43.74F44l21ö80s82s45e16l 2346297156867

Postipně někteří dostávají rozum.A až zmizí takoví ministři školství jako Valachová, budeme moci uvažovat, že české školství se dostane opět na patřičnou úroveň, kterou kdysi mělo a nebude muset mít jednotné přijímací zkoušky a maturity a také stovky zbytečných úředníků,kteří jinak by měli problém se prací uživit.

+2/−1
26.4.2017 17:34

A86l30e26n39a 88E60l79i75á55š50o72v26á 3344941332768

Obávám se, že přijdou opět lidé,kteří nemají o vzdělávání ani ponětí. Vzpomínáte na paní Buzkovou? Natropila snad ještě větší škody, než paní Valachová.

0/0
26.4.2017 18:36

M35i39l65o14š 35V18o61n47d47r71u32š70k19a 5735891247454

Toto je součást destrukce našeho středního školství. Naše střední školství by mělo naopak být všem vzorem, místo toho se snažíme přejít na americký model, kdy se děti na střední škole skoro nic nenaučí a pak musí "na univerzitu" si doplnit alespoň základy odborného vzdělání.

+2/0
26.4.2017 17:29

M66i41c35h83a45l 68S23l81a11v92í26č49e48k 1879138562159

Dříve sestra vystudoval SZOŠ ( včetně specializace - dětská sestra, všeobecná sestra atd.) a po maturitě dostala odznak diplomované sestry. A sestry na něj byly hrdé a něco uměly, součástí výuky byla samozřejmě i nemocniční praxe. Odborné předměty přednášeli začasté renomovaní odborníci z medicínské praxe. Pak jakési hovádko boží vymyslelo, že zdravotní sestry musí mít titul Bc. A aby byla sranda úplná, tak se na toto studium mohl přihlásit kde kdo bez předběžného odborného vzdělání na SZOŠ. Třeba kosmetička či absolvent gymplu, který neuspěl u přijímaček na VŠ. Opět další případ toho, jak rozes...., pardon, jak zmrvit to, co dobře fungovalo!

+7/−2
26.4.2017 16:36
Foto

I50m29r92i96c34h 48S82u53c17h28a51r15s85k41ý 8156163845981

100% souhlas ;-)R^

a ty kosmetičky pak všude chodí a ukazují svůj diplom neboť nic neumí .......;-D

+1/0
26.4.2017 16:48

Z20u87z18a22n56a 63T21i19c67h22á 4598436240263

Absolvent gymplu, který neuspěl u přijímaček na VŠ, by těžko mohl jít na Bc. zdravotnický obor pro zdravotní sestry, poněvadž Bc. studium je VŠ studium.

VŠ i VOŠ studium je jiné než SŠ a ano, na pomaturitní obory mohou jít absolventi různých SŠ. Musí projít přijímačkami a pak zkouškami a absolvenstkou/bakalářskou zkouškou, pravidla jsou pro všechny stejná, ale ti ze zdrávek mají samozřejmě výhodu.

Tím netvrdím, že by podle mě bylo nutné vyšší vzdělání pro všechny zdravotní sestry.

+1/0
26.4.2017 18:32

A30l89e80n91a 88E95l83i86á27š64o93v63á 3364501952858

U titulu Bc. končí ti, kteří nemají na skutečné vysokoškolské vzdělání, i když to dnešní se dává za dobrou docházku.

0/−4
26.4.2017 18:38

Z41u50z37a10n94a 44T58i85c17h83á 4398226870483

Bc. je vysokoškolské studium, může pokračovat či ne. Někdo nepokračuje, protože už např. nemá podmínky pro denní studium nebo pro jeho pozici Bc. stačí. Důvody jsou různé. Rozhodně to není tak, že by každý, kdo má na VŠ studium (předpokládám, že myslíte inteligenčně), na VŠ nastoupil. Závisí to na jeho podmínkách, zdravotním stavu, schopnosti zvládat stres, zázemí i na tom, zda do školy vůbec chodit chce.

Jinak samozřejmě, že je lepší být Mgr. než Bc. a pro některé pozice je to nezbytné. Zrovna tak je z hlediska studia lepší být Ph.D. než Mgr. a můžeme pokračovat...

+3/0
26.4.2017 18:46

Z39u90z97a61n34a 92T51i18c32h96á 4818556930543

Jinak jsem na pana Slavíčka reagovala proto, že dnes takřka všechny VŠ začínají Bc. studiem, takže to jeho prohlášení, že na Bc. studium pro zdravotní sestry chodí absolventi gymplu, kteří se nedostali na VŠ, je prostě mimo bez ohledu na to, co si o Bc. studijních programech kdo myslí.

+3/0
26.4.2017 18:54

M84i15c67h34a76l 27M83i59l47l79e66r 9446812959612

IMHO pan Slavicek ma gulas ve svych predstavach o pozadavcich vstupu do bakalarskych kurzu na univerzite

Pokud je na dosazeni urcite kvalifikace vypsan bakalarsky kurz na univerzite/ VS jako zakladni pozadavek, pak to znamena, ze kandidati na vstup do takoveho kurzu jsou jedni ze skupiny kandidatu pro vstup do jinych smeru teto univerzity/ VS.

+1/0
27.4.2017 4:28

M76i18c44h57a36l 66M41i38l43l98e86r 9626442679812

pokud by byla pravda co pises, a Bc by se davalo u vas za dochazku na universitu po dobu 3 let, znamenalo by to, ze mate v Cesku hodne nizko nastavene pozadavky vysokoskolskych studii. Nejak se mi nechce verit, ze predni ceske univerzity/ vysoke skoly by mely uroven prav v Plzni.

V zapadni Evrope a vubec rozvinutych statech sveta, tzv. first world countries, je Bakalarsky diplom plne uznavany prvni stupen vysokoskolskych studii a vzdelani. Podle kurzu, ktery se studuje, normalne to znamena 3 az 4 roky studia na plny uvazek.

Jeho hodnota samozrejme zavisi na akademicke kvalite terciarni instituce, ktera ho udelila, smeru a naplne kurzu. Tak je to ale se vsemi vysokoskolskymi diplomy a se vsemi kurzy vseobecne.

+1/0
27.4.2017 4:20

M15i50c58h52a27l 82S16l22a37v38í10č58e33k 1629788372419

Nechtěl jsem příspěvek příliš natahovat - tedy, absolvent jakékoli SŠ, který neuspěje jinde, se může přihlásit na bakalářské studium zdravotnických oborů. A o jeho kvalitách si nebudeme nic namlouvat, stejně jako o zkouškách a bakalářských pracech. Ony 4 roky a zejména praxe potom chybí. Prostě 4+3 roky studia se nerovná 3 rokům.

0/−1
27.4.2017 11:15
Foto

I73m10r87i48c54h 87S61u25c51h16a79r70s42k58ý 8116533955301

Moc dobře si pamatuji, když zaváděli vyšší vzdělání pro zdravotní sestry, tak se všichni odvolávali na soulad se směrnicemi EU.......???

Čímž se ptám nebude ČR potahováno evropskou komisí a nebo nám tehdy lhali...!! ̈

Jak vidno když se chce tak jde všechno i bez EU.

+2/0
26.4.2017 16:19

F24i26l98i89p 49G49a78l43a97š 2137137624108

No kdyby se šlo do důsledku je více směrnic týkajících se zdravotní péče, které ČR ač se k nim zavázalo tak je nedodržuje a některé z nich jsou.. no řekněme závažnější než systém vzdělávání...

0/0
27.4.2017 10:41

H12a34n86a 74B94u23r93i53á35n17k45o46v21á 5737631358833

Takze jsme se vratili 100 let za opice a sestry klesly na uroven prodavacek, uklizecek, servirek a nevim ceho vseho + kdyby se jednou rozhodli, tak jim toto v cizine pro praci sestry ani neuznaji. Nic proti lidem bez VŠ, ta rozhodne neni dukazem inteligence, nicmene dost odfiltruje. Zejmena v dnesni dobe. Naroky na ose peci, kompetence a hlavne odborne znalosti, jsou mnohem vyssi, nez byvaly drive. Uplny nesmysl to srovnavat. Sester si zas nikdo vazit nebude a navic zacne ve spitale pribyvat pruseru.

Btw. Kdo chcete rychle jen titul, jdete v CR na sestru. Nejrychlejsi bakalar a magistr ze vsech oboru. Bakalar po stredni za 2 roky a Mgr. za 4. Sestricky alias "Plzenska prava" (ty se toho chudaci taky uz nezbavi). 

Nehlede na to, ze tohle situaci stejne neresi naopak dle meho zhorsi. Meli ty prachy zvednout uz davno a nemuselo to dojit az sem!

+1/−2
26.4.2017 16:01

M38a19r46t79i47n 91H34o30d53í49k 2515835988247

Díky bohu, je váš názor zcela izolovaný a nezakládá se na reálných faktech, natož znalosti problematiky nebo spíše praxe. Pokud jste sestra, tak jste jedna z těch mála, co žijí v určité bublině a nevidí širší realitu. Je to problém komplexní, kdy se přebrala část zahraničních modelů, ale ne systém celý - typický český prasopes. To, že na takový systém momentálně nemáme musí být jasné každému, kdo má o problematice trochu přehled.

0/0
26.4.2017 22:01

F49i81l92i95p 47G44a17l10a70š 2227777784868

V jaké jako bublině jako setra dle vás žiju?8-o

+1/0
27.4.2017 10:47

M25a84r23t94i39n 69H93o66d81í62k 2205985658307

Reakce nebyla na vás, vaše názory neznám, ale budiž. Bublina jednak časová (jednu hodně mladou kolegyni jsem slyšel prohlašovat, že před zavedení VŠ studia měly sestry méně kompetencí - jednak to není pravda a jednak to vůbec nemůže pamatovat, co všechno dělaly sestry před 20-30 lety) a jednak bublina daná intenzitou péče na pracovišti, kde pracujete. Jinak řečeno, ti nejmilitantnější zastánci VŠ studia sester se v drtivé většině rekrutují ze sester pracujících na intenzivkách.

+1/0
28.4.2017 16:28

P54a70v19l54a 20K67v63a53p25i35l28o28v83á 7429258404667

První vlaštovka! Snad se ten úchylnej porevoluční systém školství začne obracet správným směrem. Pokračovala bych zrušením devítek, pak odebráním rozhodování o odkladech rodičům. Pak zrušení inkluze .... Likvidace CERMATu, ještě by se asi něco našlo.

+2/−2
26.4.2017 14:49

M91i31r16o21s35l24a79v 57B26u26č61e38k 6813363741914

Obraz zdravotnictví tvoří především ta sestra - je nejbližší oporou pacienta. Úcta k nim ... Čas od času poslanecká tupost praskne naplno - EU s Bruselem, vůbec to komplikované vzdělávání po ČR nepožadovala ! Neúcta k nim ! ... :-)

+3/0
26.4.2017 14:37

D73a96n55i60e54l 23J35a71n89í65č93e20k 8959547629107

Poslanci si myslí, že děvčata se vrátí do nemocnic ( a to se omlouvám i té mužské menšině, která se práci zdravotních "sester" věnuje taky), když na svou práci nemusejí mít vysokou školu??? No to asi ani omylem. Důvodů odchodů zdravotníků z nemocnic je mnoho, a nesmyslný zákon o vzdělávání zdravotních sester byl jen jeden z mnoha hřebíčků do rakve našeho zdravotnictví.

A to nejde jenom o platy, ev. mzdy (záleží na tom, jestli jste zaměstnanec fakultky, p.o., sro. nebo některého ze soukromých řetězců - jako třeba Agel, tam je to ještě horší). Jde taky o přátelské prostředí, férové jednání, dodržování zákoníku práce, dodržovaní slibů ze strany zaměstnavatele, jde i o to, aby zaměstnavatel umožňoval a proplácel povinné vzdělávání, jde o to, aby sestry dělaly práci sester a ošetřovatelky ošetřovatelek, aby sestry nemusely uklízet po sobě ještě oddělení, když není dost uklízeček a tím vlastně jsou sestry, ošetřovatelky a uklízečky v jednom. Já ještě pamatuju dobu, kdy vedení nemocnic ke svým "podřízeným nebo nevolníkům" hovořilo ve stylu "buďte hodní, protože na vaše místo se před branami nemocnic tlačí 10 dalších zájemců". Ale tyto doby jsou dávno pryč. Bude třeba mnoho změn ve zdravotnictví, a ty změny budou nás všechny stát i o mnoho více peněz, než se do lidí dává dnes. Jo do betonu, do přístrojů - tam se prachy sypou. Ale scházejí ty "lidské zdroje".

+5/0
26.4.2017 14:31

A88l40e13n87a 40B16a74l23á91k37o57v38á 5802278495434

Nevím, jestli je to dobrý nápad, myslím při současné obecné úrovni maturit jako takových.Bohužel.

+2/0
26.4.2017 14:30
Foto

J54i30ř38í 81Š70v27a40ř29í41č50e26k 3242275345

Problém je úroveň středních škol. Koneckonců maturitní test z matematiky by zvládl slušný deváťák na 3. "Úmrtnost" při maturitách hovoří za vše.

0/0
26.4.2017 14:42

M94i26l37a31n 35V93e95s68e27l59ý 4159275123250

Konečně rozumné rozhodnutí. 5 let školy musí na kvalitní vzdělání sestry bohatě stačit. Já se stal lapiduchem po půl roce poddůstojnické školy (v roce 1980) a jak mně šly injekce, obvazy a podávání léků :)

+4/−1
26.4.2017 14:23

P42a18v32e55l 20Š73e81v24č83í45k 6680685979620

Mně zase lapiduch na vojně léčil "dej si na hlavu mokrý hadr, jak to přišlo, zase odejde".

Odešlo, jsem zde furt!

+2/0
26.4.2017 14:34

M70i25r87o49s27l75a10v 36B13u85č31e79k 6253933251204

Lapiduch, knihovník, písař a kuchař - základní opory pro přežití 2 leté presenční služby ! ...

+2/0
26.4.2017 14:39

P79a54v83l32a 96K84v39a52p42i12l49o59v57á 7679338714337

;-DR^

0/0
26.4.2017 14:44

J79i80ř76í 42S39c27h74m21i55d85t 5510403264575

Výjimečně se poslancům povedlo udělat změnu správným směrem.

+2/0
26.4.2017 14:18

H71o44n38z60a 45Z71e22m33a28n 6828848982675

Takže škrábneme sestrám vzdělání a šup, můžou zas dělat nekvalifikované práce sanitářek za mrzký peníz - a všichni tleskají jak je to správně. Co takhle snížit počet sester, zvýšit počet pomocného personálu, zbylé sestry pořádně vzdělat a přesunout na ně mnohem větší pravomoce? Tím by se částečně ulevilo i doktorům... takhle je to krok zpět do stavu před dvaceti lety. Rv

+6/−2
26.4.2017 14:11

J27a41n 13R40i62c50h98t48e61r 1855925140427

souhlas

+1/0
26.4.2017 14:15

J37i46ř54í 54S22c93h69m67i21d98t 5210953204485

Ale to se přece nevylučuje, tady se neříká, že nesmí mít vysokou, ale že nemusí. takže ty co budou chtít se klidnět vzdělávat mohou a pak mohou dělat kvalifikovanější práci a na nekvalifikovanou práci budou pořád levnější síly bez vzdělání, než ty s maturitou. Takže za mne je to OK.

0/0
26.4.2017 14:17

V14á96c94l76a74v 21V84o71s80t92r45a52d90o63v71s78k39ý 5950322985264

A které pravomoce byste na ně například přesunul. Buďte konkrétní, jmenujte! Zřejmě se v problematice vyznáte velice dobře, poučte nás.

0/−4
26.4.2017 14:17

H66o20n34z22a 26Z87e68m16a45n 6918918572535

Sem se to sem snažil napsat, ale nevím proč to skončilo jako reakce na pana Ševčíka o příspěvek níže, tak si to tam přečtěte... :-/ a nebuďte tak nabroušený ;-)

+3/0
26.4.2017 14:35

P13a70v86l74a 17K41v61a44p10i12l62o58v31á 7909378254757

Pěkná blbost. Proč by proboha měly chodit do 22 let do školy? Jde o úroveň té SZŠ. Ve školách jsou už na ZŠ předměty k ničemu, jen kvůli přiblblý devátý třídě!

Úroveň vzdělání není o počtu let a ba ani o počtu hodin strávených ve školních lavicích.

0/0
26.4.2017 14:47

V22e78r53o37n79i83k77a 87H15u15b48á79č87k45o90v48á 3306765956705

Souhlasím!

0/0
26.4.2017 15:28

A97l43e87n97a 23K13o61l12e30g88a72r91o92v65á 7486636766688

A ony ho jako teď nedělaji ;-D kdyby měl pacient čekat až mu plinu vyměni oška tak ma dekubit sestry stejně dělaly a dělaji vše

+1/0
27.4.2017 6:35

P35a82v80e69l 67Š61e73v97č19í63k 6420805349300

Na tomto je nejlépe vidět, co za nechytré nám vládne. A pak je ještě zpovzdálí diriguje vyučený pinkl, nebo ženská přes vagínu a kabelky.

+2/0
26.4.2017 14:05

V39á80c87l23a65v 49V75o77s63t88r24a23d21o82v41s34k67ý 5320222465944

A vy si myslíte, že ty nechytré tam snad volí chytří.

Kdepak, kdepak - nechytré volí zase jenom nechytří.

+2/−1
26.4.2017 14:07

J36a12r46o69s88l88a59v 70T79í76n10e58k 4914148780102

Nemáte pravdu.Mnozí lidé volí intuitivně a pak se někdy z takového poslance vyklube lotr.

+1/0
26.4.2017 14:15

P98a86v98e15l 45Š67e67v57č84í30k 6480405869500

Nechytří, ale i obelhaní. Problém je i ta vypěstovaná pokora a lenost. Lidé ví, že je něco špatné, skloní ale hlavu a dál ryjí brázdu.

0/0
26.4.2017 14:19

H95o84n97z27a 92Z21e97m34a16n 6788948102635

No vzhledem k tomu, že pracuji ve zdravotnictví, tak ano, trochu tomu rozumím... který obor by Vás zajímal? Interna - zhodnocení stavu pacienta a opakované předepisování léku (tlak, cukrovka), chirurgie - převazy, čištění, jednoduché zákroky typu vypunktování hematomu, ortopedie - příprava pacienta na vyšetření - rozeslání na RTG, předepisování rehabilitace...... Víte ono to tak již funguje, ale děje se to nezákonně, tak proč to nelegalizovat. A vůbec nechápu proč píšete tak útočně? Naštval jsem Vás něčím?

+2/0
26.4.2017 14:26

H39o32n19z41a 81Z42e46m67a26n 6768788372775

Ty blaho, tenhle příspěvek patřil k pánovi nad Vámi, vůbec nevím co to dělá tady...

0/0
26.4.2017 14:30

P27a25v30e57l 12Š18e73v94č78í81k 6650795159530

Nezařadil jste příspěvek jinam? Nechápu, jak souvisí s mou útočnosti na vládu.

Zdravotníku si naopak velmi vážím.

0/0
26.4.2017 14:31

H92o29n91z98a 51Z16e44m57a26n 6128878122715

Jo patří to k odpovědi pana Vostradovského u mého příspěvku, omlouvám se, asi sem se nějak uklikl...

0/0
26.4.2017 14:32

P69a73v26e56l 29Š10e76v89č50í32k 6960145109310

v poho, tušil jsem :-)

0/0
26.4.2017 14:35





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.