Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Témata maturitních slohů? Některá by nenapsal ani Čapek, shodují se experti

Desetitisícům žáků po celé republice v úterý začala písemná část zkoušky dospělosti, letos navíc výrazně obměněná. Maturitní slohy z českého jazyka se po pěti letech budou znovu hodnotit centrálně. Staronový systém si dává za úkol především zlepšit úroveň studentských prací.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M82i79r11o23s20l46a76v 84D52u18b 5138791491864

Dle nadpisu se experti shodují, že některá témata by nenapsal ani Čapek. (Který?) V článku se o tom ale nic nepíše, mohli byste prosím doložit podrobnosti?

0/0
21.5.2017 11:08

J49a36r13o50s47l10a68v 56P17o77l68á49k 8408295967730

CERMAT považuji za rakovinu školství.

0/0
9.5.2017 12:43

P18e52t52e78r 30K36l15e52i25n 8111325531885

Mně ta témata připadají docela zajímavá a určitě bych si vybral. Jsem rád, že jsem si je přečetl, z médií jsem měl pocit, že jsou naprosto mimo, což není pravda.

0/0
7.5.2017 21:53

J24i47ř84í 88H17r49b43e55k 5214557357370

Téma 2 - ohrožení existence lidstva věrně vypovídá za vše co se dnes děje za magořiny včetně centrální slohové maturity. Nechápu proč na slohu závisí to jestli někdo udělá maturitu nebo ne. Ještě chybí, aby se do toho nas..ala EU.

0/−1
2.5.2017 19:54

M44i78c41h65a12l 67D18u45š22e88k 5156167413441

To centralizované hodnocení maturit zdá se býti peklem... Čeština a slohová práce: ti, kteří mají cit a píší a tvoří rádi jsou tady opět svazováni letošními tématy, která jsou pro mnohé nezáživná, nezábavná atd. Je to literatura, ale CERMATi to pobrali jako zkoušku znalostí různých oblastí, které jsou současným maturantům na hony vzdálené. Proč nejde dát obecné téma? Proč nelze posuzovat tvůrčí potenciál? Proč nedat volný průchod působnosti lidské fantazii a tvořivosti? Proč nenechat každému to, co ho baví, by mohl tvořit hodnotu? ... když už vybrali mezi témata takový sračky :-/ Jsem přesvědčen, že by vznikla celá řada naprosto úchvatných děl psaných s láskou a hrdostí a poukázaly by na myšlení, trápení i bolesti současné generace dospívajících. Ať si každý napíše to, co ho napadne. Ať je ovšem jako součást práce jasně pojmenovaný slohový útvar přímo autorem. Jediná kritéria? Čas, délka, pojmenování slohového útvaru. A nepřestanete se divit, co se v budoucích generacích skrývá za potenciál...

0/0
1.5.2017 11:10

L96u56b82o 23S41t57a53s54t84n33y 9788355912430

kdyz to srovnam s vyberem pri me maturite (co je smysl zivota - uvaha, skola zaklad zivota - fejeton, prazdniny mych snu - vypraveni) tak tohle je mnohem zajimavejsi nabidka... akorat temata jsou dosti uzce vymezena.

0/0
26.4.2017 9:52

P18a65v67e19l 96M67a73t11o77u18š45e69k 5650517308154

To je takový problém vybrat si z 10 témat jedno, že se o tom musí žvanit? Nebo tam mají být témata typu "Co jsem dělal včera večer", "Co dávali včera na Nově" apod.? Asi nikdo nepožaduje, aby maturant napsal práci na úrovni Čapka po několika korekturách, ale pokud lidé v produktivním věku mají problém písemně zformulovat souvětí se správnými slovními tvary, čehož bývám někdy svědkem, pak asi s naší vzdělaností něco není v pořádku. Tímto směrem by se podle mého názoru měla výuka jazyka ubírat a podle toho by se práce měly hodnotit. Volbu tématu považuji za okrajovou záležitost. Pokud se někdo umí rozumně vyjadřovat, což by mělo být cílem výuky, pak mu ani nemusí příliš vadit, když mu některá témata moc nesednou. Pokud není schopen rozvinout ani jedno z deseti, měl by se nad sebou vážně zamyslet.

+3/0
21.4.2017 14:41

J12o72s10e12f 43S11t20a23r97ý 7518236122319

Tady nejde ani tak o témata, ale o to že musí být zpracována určitou formou. (vyprávění, referát, fejeton...)

0/−1
26.4.2017 10:26

O87n20d26ř44e38j 20H29o54r96á49k 8729354101

No a? Pokud student ví, jaká jsou kritéria pro ten který útvar, tak se ho snad dokáže držet. A pokud si u některého útvaru není jistý, jak má vypadat, tak si jednoduše vybere jiné zadání. Zrovna tohle mi přijde jako ten nejjednodušší aspekt věci.

+1/0
4.5.2017 7:46

K88a18r21e63l 48U17r84b29a81n 2584294891709

Dokázal bych napsat ke všem tématům.

A je ubohé, když zdejší novináři kritizují řešení školních slohů, neboť oni sami nedokáží napsat článek nejen správně slohově, ale ani gramaticky. Rv

+3/−1
20.4.2017 14:36

J18a63n34a 17L85a53n74g58o63v15á 2235816540343

Nemůžu si pomoct, ale mně přišlo zajímavých hned několik témat... Výhrady docela nechápu.

+6/0
19.4.2017 17:07

K85a75t91e53ř54i14n93a 38P84ř23i19b43y12l48o82v79á 8353958612792

Ale Vy jste češtinářka, ne? Tzn. - nejste úplně nezaujatá :).

0/−1
24.4.2017 20:19

J89i39t83k88a 84K48a27r23k44u42š61o98v42á 3921132740560

nevidím žádný velký rozdíl mezi tématy před 35 lety a těmi letošními ;-)

+3/0
18.4.2017 19:58

J72o53s96e26f 62K59r40o78u10p39a 7651258615667

Studenti v poslední době málo čtou. A tam je zakopán problém věci.

+1/0
18.4.2017 15:22

P40a11v28e37l 33K95o12r23e70c 8254183882671

Kvalita písemných prací klesá. Důvodem je myslím zejména absence prostoru pro dialog, myšlení, uvažování, osobní svéráz, tvořivost ve výuce. Cermat je se svými výkonovými testy součástí problému. A navíc to je nespravedlivé. Tvůrčí dílo vyrůstá z určitého sociálního a kulturního prostředí. Pokud někdo dokáže ve špatné škole prorazit nad průměr – a i kdyby nedosahoval průměru celostátního, prokázal mnohem víc.

+1/−1
18.4.2017 7:33

M10i74c10h49a49l 49M86i32l31l14e16r 9456412669352

statni hodnoceni maturit neni nespravedlive.

Jinak si kazda skola muze umele vylepsit znamky, ktere si sama dava, aby se ukazala jako uspesna. Klasicky priklad kozla zahradnikem.

Statni maturity tomu zabranuji.

Samozrejme to ale predpoklada dostatecne vysoke pozadavky pri zadani a rovnomernost klasifikace, kdy kazda prace je hodnocena 3 examinatory a bere se prumerna znamka.

+1/0
18.4.2017 11:31

V35o18j48t23e14c76h 46T46o75m61e11k 5554292483575

V tématech problém nevidí. Samozřejmě tam je nějaké téma, které by si nikdo nevybral ale další se dají. Já maturoval loni a témata mi připadají podobná těm letos. Loni jsem si vybral a letos by jsem si vybral taktéž.

Problém vidím v samotném CERMATU, a snižovat počet témat z 10 na 6 je blbost. Pokud nedokážou vymyslet 10 témat tak jak můžou opravovat maturitní práce.

+4/−3
14.4.2017 16:56

J94i12ř91í 43J31u88n42e39k 6891245218273

Tak snad už jen ne "by jsem", ale "bych"...a to jsem maturoval daleko před vámi.

+11/0
14.4.2017 18:38

F90i24l95i16p 29H88r65b81e13k 2884820806280

Já bych napsal i čárku před "ale" v druhé větě, a to jsem maturoval možná ještě dříve než vy (to je jen spekulace, ale zcela určitě také dříve než Vojtěch Tomek).

+6/0
14.4.2017 23:11

J86i69ř33í 13J12u72n34e30k 6751845668873

Pravda, moje přehlédnutí.

0/0
15.4.2017 6:59

J45a63n 43P90r85o59c79h74a85z31k35a 1587695869587

Pane Junku, pro mě, který jsem jmaturoval před vice než padesáti lety, je právě kondicionál bych - by jsem, bychom - by jsme apod. jedním z největších gramatických problémů, Výrazy jako by jste, by jsi atd. jsem až do rozšíření internetu běžně používal a považoval jsem je za gramaticky správné.

0/0
19.4.2017 1:18

J23a29n68a 38L30a87n53g48o18v23á 2525306900183

Ve škole to často neopravují, navíc koukněte na tisk a způsob, jakým se dnes mluví ve sdělovacích prostředcích. V obou médiích dělají stejné chyby. Já děti doma opravuju, jenže - jsem bohemistka, která miluje rodný jazyk...:-)

+3/0
19.4.2017 17:11

A24l28e88n74a 39E43l31i77á45š49o55v90á 3934681162948

Karla Čapka by nemusel podceňovat ani ten, kterého nějaký novinář nazve expertem.

+8/0
14.4.2017 10:22

J46í80ř76í 24N63o43v26o71t47n28ý 2162435554469

Instalater Elektrikar Tesar Zednik Pokryvac Obrabec kovu Zamecnik Strojnik Lakyrnik Malir pokoju Svarec Truhlar Automechanik Cukrar Kuchar a dalsi, tohle je maturita zivota pro Cesko. Musime vyrabet svoje vytobky a mit z nich pridanou hodnotu a ne same montovny.

+5/0
14.4.2017 8:00

P47a51v65e31l 65J40o27s43e51f 97M83ö82r84t46l 9609831472977

Máte naprostou pravdu, ale přesvědčte rodiče, že jejich ratolest jako "manager", "sales manager", "top manager" atd. bude tím nejžádanějším na trhu. Znám případ, kdy dívenka šla na maturovat jen proto, že si myslela, jak bude "dělat manažerku ve velkém obchodním centru a nadávat prodavačům, že něco udělali špatně".[>-]

0/0
15.4.2017 7:00

J56a23n54a 46L35a53n36g47o14v34á 2415236710833

No jo, dřív měl učňák lepší zvuk a možná i úroveň... Já chodila na gympl, můj kluk na maturitní obor, a mohli jsme spolu mluvit skoro o všem. Je ovšem pravda, že byl premiantem školy.

+1/0
19.4.2017 17:13

P58a38v16e10l 53J56o27s49e72f 80M50ö59r79t22l 9449421872617

Jen dvě poznámky: 1)Tak č á s t i (jak velké?) učitelů ČJ se nelíbilo, že témata byla "odtržená" od života. Jde totiž také o to, kdo a jak tyto učitele na výkon učitelství na středních školách připravoval. Pakliže učitel ČJ sám u sebe necítí hrdost nad tím, zvládat mateřštinu dokonale, nemůže to v jeho práci dopadat příliš dobře. To studenti brzy vycítí.

2) Pokud někomu (nejen studentům) přijde "zastydlé" téma národního obrození jako neatraktivní, je mi poněkud úzko. Neznat vývoj probouzení se novodobých národů, tedy i nás, ve střední Evropě - to je velká chyba. Dnešní situace v Evropě, mimo jiné, souvisí také s tím, že kdo nezná svou minulost, je souzen si ji zopakovat. Míním, že právě v mateřském jazyce trocha "konzervatismu" není na škodu. V nehumanitních oborech (matematice, fyzice, chemii) je to něco docela jiného. [>-]

+6/0
14.4.2017 6:11

M81i55c58h17a47l 89M37i21l84l40e86r 9896942479722

maturoval jsem pred nekolika desitkami let a zajimave, ze nam tehdejsim maturantum bylo Narodni obrozeni stejne nepopularnim tematem. Meli jsme ho v maturitni pisemce spolu s rozborem basne od Erbena, kde se tomu kazdy student z nasi tridy vyhnul

Nanestesti to byla otazka c. 2 pri ustni zkousce a kdekdo se ji bal. Ja mel tu smulu, ze jsem si ji vytahl. Ackoliv jsem byl jinak vzdycky velmi dobry cestinar, v pondeli rano, prvni predmet a jako vubec prvni na rade z nasi tridy jsem trochu zazmatkoval.

Zapletl jsem se prilis do historie, zbylo mi malo casu na literaturu, Narodni obrozeni me porazilo a ja udelal za dve. Vinim Karla Jaromira Erbena a jeho kolegy!

+2/0
16.4.2017 5:46

V51í68t 22B62a11u54e41r 1973137664370

Je zvláštní, jak kvalitní máme učitele, že se jim smí kdejaký pandrhola za peníz daňových poplatníků prakticky vysmívat do tváře a paní ministrová mu za to ještě tleská. Dle mého názoru, jakožto bezvýznamného přispěvovatele do státní kasy, dostála paní Valachová svému jménu. Líbil se mi tu jeden z příspěvků, kde jeden moudrý muž znalý historie jistě s láskou vzpomíná na vyhlašování zadání pro maturitní zkoušku rozhlasem. Škoda, že stát není společnost, ve které pracuji. Místo tohoto textu bych totiž psal zlepšovací návrh a z uspořených peněz by mi něco zacinkalo v prasátku. Jenže stát je stát a tak to budoucí občané jednou budou muset za nás zaplatit, protože v současné době má ta naše republika holou zadnici oděnou do luxusních trenek, na které si půjčila. A Ti naši potomkové na nás budou pěkně nadávat.

+2/−1
13.4.2017 23:43

J95a61r71o85m87í33r 21F95o80b82e31r 3768821574917

Čele státní maturity jsou hloupost, každá škola potřebuje něco jiného a jinou úroveň, ne úroveň snižovat, aby to každý hlupák udelal.

Hlavně nejvíc středoskolaci potřebují praxi a ne psát o něčem o čem za měsíc budou vědět kulové. Nebudou vědět jak se postavit k práci, ale napíši o tom fejeton :D.

+1/−6
13.4.2017 22:01

P15a65v88e38l 86H50o62r68á83k 8731713895282

Měli jít na učňák a ne se trápit s maturitou, když jdou do praxe.

+8/0
14.4.2017 1:06

P48a29v54e13l 75T49r86u69k82s88a 3773257142173

Ne..ta uroven maturity ma byt pro vsechny stejna a hlupak ji udelat nema.

+11/0
14.4.2017 10:29

M23i60c54h87a39l 40M34i71l83l16e96r 9116472679742

ti co s "potřebují praxi" a pro nez je nejdulezitejsi "vědět jak se postavit k práci", nepotrebuji maturitu pokud na ni nemaji intelektem a nedosahuji pozadovany standard.

Maturita neni pravo, ale uznani prokazaneho standardu vedomosti.

+4/0
16.4.2017 5:51

R30o32b28i49n 47W34a89l63k81e56r 5379535264656

To máte pravdu, ale od toho je školní část maturity. Tu všeobecnou musí zvládnout každý, kdo chce odmaturovat. Nevím, proč by řemeslník měl mít maturitu. Na druhou stranu jiné profese, mezi nimi i ti, kteří přijdou do služebního styku s jinými lidmi, by maturitu mít měly. Při vstupu na VŠ je to také známkou toho, že uchazeč má určité minimální schopnosti se něco naučit.

+3/0
16.4.2017 12:01

K29a54r97o72l47í64n75a 60L20y44s40o19v87á 6308407909432

Takze nejen kopirovani maturit podle anglicky mluvicich zemi, ale take doslovne prevzeti nekterych temat. Dcera maturovala pred dvemi lety a s temi tematy se v ramci procvicovani setkala. Limit slov nebyl dany, ale pro dobrou znamku meli studenti napsat minimalne ctyri stranky A4. Delka hodina a pul.

0/−2
13.4.2017 21:31

F88i68l44i31p 12H93r80b87e73k 2234300976740

Kdy jste maturovala vy? Že byste aspoň napsala správně třeba "před dvěma lety" :-P

+1/−1
14.4.2017 23:15

K57a76r44o39l88í40n31a 28L22y76s57o84v63á 6728857249542

Co ma moje maturita spolecneho s tematem diskuze? Jestli Vas bavi opravovat chyby, bezte ucit, kdyz jste tak dokonaly. Jinak pouzivejte argumenty relevantni k tematu.

+2/0
15.4.2017 11:23

F33i72l68i17p 22H34r32b88e59k 2194760696530

Vaše maturita má s tématem společného to, že se bavíme o maturitě a o slohu. Bylo by hezké, kdyby byla obecná úroveň jazyka vyšší, a to včetně diskutjících na internetu. Dokonalý rozhodně nejsem, vyjadřuji se jen k tomu, co umím a znám, pro Vaši informaci - mám spoustu chyb, pravděpodobně víc než vy. Víte, kdybyste se mému příspěvku zasmála a pozastavila se nad tím, že i Vy můžete udělat chybu, bylo nám všem mnohem lépe. Proč se hned urážíte a musíte útočit? To mě mrzí.

+1/−1
15.4.2017 12:14

M82i87c85h95a24l 41M44i40l52l95e60r 9536582469262

"...nejen kopirovani maturit podle anglicky mluvicich zemi..."

Mohu te ujistit, ze neni. Maturitni pisemky z anglictiny v anglicky mluvicich zemich, kde maji statni maturity ze vsech predmetu a navic vetsi pocet predmetu na vyber, jsou podstatne komplexnejsi a tezsi!

0/0
16.4.2017 6:11

K18a35r45o95l33í11n36a 15L52y50s84o18v36á 6278637189422

Tezsi tedy nejsou vubec, dokonce ani ne v high levelu. Statni maturity nejsou ze vsech predmetu, jen ze sesti a vice vybranych, ktere ma student posledni dva roky.

0/0
16.4.2017 9:54

M67i12c98h87a41l 80M83i10l28l39e90r 9376372649262

asi kazdy mluvime o jine anglicky mluvici zemi. V tom pripade doporucuji vyjadrovat se konkretne.

U nas jsou statni maturity ze VSECH predmetu a na vyber je jich priblizne 80, vcetne cele rady cizich jazyku. Vysledky se boduji, sestavuje se z nich statni poradi maturantu v percerntilach a to rozhoduje o tom, na ktere / jak prestizni vysoke skoly a ktere kurzy se dostanou. Nebo nedostanou.

Vzhledem k tomu, ze 2 nase univerzity jsou v nejlepsi svetove padesatce a spolu s dalsimi 4 v druhe padesatce mame 6 univerzit v nejlpsi stovce, asi ten nas po dlouha desetileti zavedeny system funguje dobre.

0/0
16.4.2017 16:15

K73a78r40o22l92í67n43a 17L86y63s83o68v19á 6888937549432

Pravdepodobne mluvime o odlisnych zemich.

Vyber maturitnich predmetu je stejne siroky jako u vas, minimalni pocet maturitnich predmetu je sest. Vybrat si muzete libovolny pocet, ale pro prijeti na vysokou skolu se zapocitava bodove hodnoceni sesti nejlepsich, respektive ctyrech nejlepsich plus matematika a anglictina. Kazdy obor na vysokych skolach ma minimalni pocet bodu nutnych pro prijeti. Pokud je na danem oboru vice zajemcu s minimalnim poctem bodu nez je kapacita mist, pozadovany pocet bodu se zvysuje. V opacnem pripade snizuje.

System funguje dobre i tady. Vzhledem k tomu, ze je v Cesku uplne odlisny system vzdelavani, je nesmysl pouzit model maturit odjinud.

0/0
16.4.2017 16:32

J69a43n 88H49e14r58o16u36d57e64k 9528262363861

Ty decka budou stále remcat, co je to za dobu. Kdyby mela delat maturitu co ja, tak se asi zblazni.

+5/−1
13.4.2017 20:09

M23a58r57t79i71n 11S89e39d11o54n19a 2415546336939

Jako z toho jak byla jednoducha ?

+2/−7
13.4.2017 21:09

P30a26v58e30l 12T42r82u30k56s39a 3883897172433

Jednodussi nez vyber z 10 temat a minimani rozsah 250 slov? ;-D

To snad uz ani nejde...

Fakt se tesim, az budou psat maturitu z matematiky. To bude do medii brecet jeste 5x vic studentu (kteri nezvladli matematicke ucivo zakladni skoly).

+8/0
13.4.2017 21:42

R61o17b59i32n 20W66a42l31k74e44r 5969635964426

Rozsah 250 slov? To si snad děláte legraci. Každý kdo má maturitu, by měl být na dané téma schopen napsat pár slov. Zvlášť, když si může vybrat z 10 témat. Pokud toho schopen není, nemůže maturitu mít.

Jsou mezi námi tací, kteří na to nemají, tak proč to sakra nepřiznáme, vždyť tito lidé nejsou o nic horší, než ti s maturitou. Když někdo nemá hlavu na studium, proč dělat tragédii z toho, že půjde do učení?

0/0
16.4.2017 11:45

P98a20t13r13i95k 93N13o40v58á95k 6202377917559

Chci s ní randit.

0/0
13.4.2017 18:41

D24a95n 51J54u59r49y20g46á74č79e46k 4726710194581

Napsal bych fejeton o nedeli prvoligoveho rozhodciho, ktery to mysli dobre, ale piskat proste neumi, a tak ho vsichni maji za podmazaneho.

0/0
13.4.2017 18:14
Foto

B26r97o36n96i85s65l58a96v 89G79a14b40r64y22š 2562909611

Ilustrace našeho malíře Josefa Lady, který by se směle daltaké nazvat naším národním, na mě vždy působily uklidňujícím dojmem. Představenýobrázek Lada namaloval v roce 1942, ale s určitostí lze říci, ževýjev na něm se odehrává mnohem dříve. Rok ani století si však netroufámodhadovat.

Ústřední postavou obrázku je muž s trubkou oblečený dokabátu, beranice a vysokých bot. Dále je možné vyčíst, že stromy ledabylerozeseté po krajině a také ty, které lemují cestu ke kostelu na kopci, jsouopadané, takže mohu s jistotou určit období podzimu. Rybník, před nímž mužstojí, totiž z obrázku nevypadá zamrzle a také zde nejsou patrné vrstvysněhu. Pokud by se situace odehrávala v zimě, jistě by Lada nezapomněl naděti a sněhuláky. I když obrázek není barevný, ale pouze černobílý, můžeme na jasnéobloze bez mraků zpozorovat několik hvězd. Jde tedy o situaci podzimní noci navsi. Z těchto indicií můžeme vydedukovat, že onou ústřední postavouobrázku je zcela jistě ponocný, který v noci ohlašoval, která hodinaodbyla. Takového ponocného jsme mohli vidět třeba v pohádce „Obušku, z pytleven!“ Přiznám se, že netuším, k čemu tehdy byla funkce ponocnéhoprospěšná, neboť svým hlášením nepochybně musel budit tamní obyvatele z poklidnéhospánku.

U Lady mne vždy fascinoval jeho smysl pro detail a tato jehovlastnost je zřejmá i z tohoto obrázku. Kostel na kopci doplnil hřbitovem,který ztvárnil několika kříži, tyčícími se za hřbitovní zdí. Nezapomněl nadetail rumpálu zahradní studny domu před rybníkem, ba dokonce na plaňkový plot,který pozemek sousedního domu dělí.

Ze vzhledu jednotlivých stavení si můžeme odvodit, že na vsižili lidé chudí i bohatí. Ti chudší měli štít domu pouze dřevěný s dřevěnoustřechou pokrytou slámou, ti bohatší si mohli dovolit štít z pevnějšího materiálua honosných vzorů a tvarů a střechu z pálených tašek. Jak však obyvatelévesnice žili, si můžeme jen domýšlet.

+8/0
13.4.2017 18:09
Foto

B70r31o93n81i88s81l66a55v 87G48a69b91r65y31š 2242659671

Kopíroval jsem to z Wordu, některá slova jsou, koukám, spojena... :-/

0/0
13.4.2017 18:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.