- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Toto vysvětlení (iluzi) nepovažuji za pravděpodobné a to z několika důvodů. Za prvé se iluze projevuje při nedostatku vnějších podnětů (celková tma, bílá tma apod.) ale až po nějaké době. Tato situace nebyla po vzletu ze Soči. Viditelnost nemohla být nulová, když svědkové viděli letadlo. Za druhé z vlastní zkušenosti vím, že na pobřeží je v noci řada osvětlených bodů ať už na pevnině nebo na moři (osvětlení lodí) umožňujících orientaci. Za třetí krátce po startu musí piloti věnovat zvýšenou pozornost přístrojům, nastavuje se rychlost, stoupání, výkon motorů, manipuluje se s klapkami, Je velmi nepravděpodobné, že by v této fázi letu oba! piloti přehlédli, že klesají místo stoupání. Pokud měli mechanizaci (klapky, podvozek) zasunuté, varoval by je systém na nebezpečné přiblížení k zemi atd. Pokud to nemělo jinou příčinu, zdá se pravděpodobnější chyba pilotáže - oba piloti se začali věnovat něčemu jinému a přestali pilotovat. Např. v jednom konkrétním podobném případě začali oba piloti krátce po startu řešit nesvítící kontrolku v domění, že už zapnuli autopilota. Nezapnuli a letoun nekontrolované stoupal až téměř k pádové rychlosti. než si toho druhý pilot všiml. Ti měli štěstí.
Tak tak, verze popsaná poněkud zmateně v článku je založená na tom, že piloti byli úplní amatéři a navíc letěli jiným směrem, než podle všeho letěli. V Rusku se občas dějí podivuhodné věci, ale že by se děly na téhle úrovni, tomu nevěřím.
Je to opravdu záhada když "iluze" pilota způsobí roztrháni posádky na drobné kousky! Je spoustu záhadných událostí v zemi kde "zítra znamená již včera"!
Totéž se zřejmě přihodilo i onomu Českému pilotu když za války startoval z Gibraltaru s Polským generálem na palubě.
Asi ne tak úplně. Ten věděl, že jdou dolů a varoval prý i posádku a cestující, ale údajně měl zablokované řízení. To by spíš odpovídalo té "giant hand", když už.
Podle mě začali Alexandrovci na palubě zpívat a pilotovi už nic jiného nezbylo
No jo, Rusko. Včera tam znamená zítra, Lenin se jmenoval Uljanov, říjnová revoluce byla v listopadu a teď ještě ke všemu stoupání je klesání.
No já nevím, ale pamatuji se matně, že první zprávy ukazovaly mapku, kde kromě pádu do moře zároveň letadlo otočili jako by zpět k pobřeží a to se s touto zprávou vylučuje. Takže ta původní zpráva s otočkou byla popřena?
Přešně tak, letadlo podle původních zpráv točilo po startu a krátkém stoupání o 180 stupňů zpátky nad pevninu. Zřítilo se konec konců podstatně blíž k pobřeží, než by odpovídalo pokračování v přímém směru nad moře.
V diskusi pod článkem to tehdy někdo vysvětloval tím, že je to standardní postup pro nabrání východního kurzu (nechtěli letět přes Turecko). Každopádně to nechává trochu díru v argumentaci, že piloti letěli do tmy, a proto byli dezorientovaní - v tomhle případě by totiž museli vidět světla na pobřeží a vzhledem k hodině možná i horizont.
V originálnom článku https://www.gazeta.ru/army/2017/03/14/10575047.shtml je to napísané trocha inak. Je však zrejmé, že k havárii nedošlo v dôsledku technickej poruchy, ale konaním pilotov v režime pristátvania. Letecká ilúzia je podľa článku len jedna z možností pri súhrne iných faktorov pôsobiacich na posádku.
60.sekunda 250 m. 70.sekunda havárie. To šel na přístání, při rychlosti klesání 25 m/s ? Tedy 90 km/hod. To je zhruba poloviční rychlost volného pádu.
Iluze falesneho stoupani: http://leteckylekar.cz/kapitoly-z-letecke-mediciny/55-false-climb-illusion.html