Diskuze

Za tragédií Alexandrovců může být letecká iluze, pilot omylem klesal

Ruský letoun Tu-154 s Alexandrovci se nejspíš nezřítil, piloti ho zřejmě neúmyslně navedli do moře. K tomuto závěru podle listu Kommersant došla komise vyšetřující příčiny katastrofy, která si vyžádala 92 životů. Experti se domnívají, že piloty mohla postihnout takzvaná somatogravická iluze.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JT

Toto vysvětlení (iluzi) nepovažuji za pravděpodobné a to z několika důvodů. Za prvé se iluze projevuje při nedostatku vnějších podnětů (celková tma, bílá tma apod.) ale až po nějaké době. Tato situace nebyla po vzletu ze Soči. Viditelnost nemohla být nulová, když svědkové viděli letadlo. Za druhé z vlastní zkušenosti vím, že na pobřeží je v noci řada osvětlených bodů ať už na pevnině nebo na moři (osvětlení lodí) umožňujících orientaci. Za třetí krátce po startu musí piloti věnovat zvýšenou pozornost přístrojům, nastavuje se rychlost, stoupání, výkon motorů, manipuluje se s klapkami, Je velmi nepravděpodobné, že by v této fázi letu oba! piloti přehlédli, že klesají místo stoupání. Pokud měli mechanizaci (klapky, podvozek) zasunuté, varoval by je systém na nebezpečné přiblížení k zemi atd. Pokud to nemělo jinou příčinu, zdá se pravděpodobnější chyba pilotáže - oba piloti se začali věnovat něčemu jinému a přestali pilotovat. Např. v jednom konkrétním podobném případě začali oba piloti krátce po startu řešit nesvítící kontrolku v domění, že už zapnuli autopilota. Nezapnuli a letoun nekontrolované stoupal až téměř k pádové rychlosti. než si toho druhý pilot všiml. Ti měli štěstí.

1 0
možnosti
MN

M83i83l16a83n 93N31ě20m77e39c

15. 3. 2017 11:08

Tak tak, verze popsaná poněkud zmateně v článku je založená na tom, že piloti byli úplní amatéři a navíc letěli jiným směrem, než podle všeho letěli. V Rusku se občas dějí podivuhodné věci, ale že by se děly na téhle úrovni, tomu nevěřím.

0 0
možnosti
AD

Je to opravdu záhada když "iluze" pilota způsobí roztrháni posádky na drobné kousky! Je spoustu záhadných událostí v zemi kde "zítra znamená již včera"!

0 0
možnosti
VH

Totéž se zřejmě přihodilo i onomu Českému pilotu když za války startoval z Gibraltaru s Polským generálem na palubě.

0 0
možnosti
MN

M66i37l28a84n 57N25ě78m65e67c

15. 3. 2017 11:42

Asi ne tak úplně. Ten věděl, že jdou dolů a varoval prý i posádku a cestující, ale údajně měl zablokované řízení. To by spíš odpovídalo té "giant hand", když už.

0 0
možnosti

Podle mě začali Alexandrovci na palubě zpívat a pilotovi už nic jiného nezbylo :-/

4 1
možnosti
SN

S44t13a33n 13N74o10v27á52k

14. 3. 2017 19:25

No jo, Rusko. Včera tam znamená zítra, Lenin se jmenoval Uljanov, říjnová revoluce byla v listopadu a teď ještě ke všemu stoupání je klesání.

7 0
možnosti
JM

No já nevím, ale pamatuji se matně, že první zprávy ukazovaly mapku, kde kromě pádu do moře zároveň letadlo otočili jako by zpět k pobřeží a to se s touto zprávou vylučuje. Takže ta původní zpráva s otočkou byla popřena?

1 0
možnosti
MN

M15i67l53a72n 35N69ě18m79e58c

14. 3. 2017 19:50

Přešně tak, letadlo podle původních zpráv točilo po startu a krátkém stoupání o 180 stupňů zpátky nad pevninu. Zřítilo se konec konců podstatně blíž k pobřeží, než by odpovídalo pokračování v přímém směru nad moře.

V diskusi pod článkem to tehdy někdo vysvětloval tím, že je to standardní postup pro nabrání východního kurzu (nechtěli letět přes Turecko). Každopádně to nechává trochu díru v argumentaci, že piloti letěli do tmy, a proto byli dezorientovaní - v tomhle případě by totiž museli vidět světla na pobřeží a vzhledem k hodině možná i horizont.

0 0
možnosti
PB

V originálnom článku https://www.gazeta.ru/army/2017/03/14/10575047.shtml je to napísané trocha inak. Je však zrejmé, že k havárii nedošlo v dôsledku technickej poruchy, ale konaním pilotov v režime pristátvania. Letecká ilúzia je podľa článku len jedna z možností pri súhrne iných faktorov pôsobiacich na posádku.

0 0
možnosti
Foto

60.sekunda 250 m. 70.sekunda havárie. To šel na přístání, při rychlosti klesání 25 m/s ? Tedy 90 km/hod. To je zhruba poloviční rychlost volného pádu.

1 0
možnosti
JV

J86o59z86e72f 35V15o55d76n96y

14. 3. 2017 17:05

Mozno 200 g a viac samochodky:-(

1 0
možnosti