Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot v Karibiku napoprvé netrefil letiště, přistání musel opakovat

Dramatické chvíle si prožili pasažéři letounu, který minulý týden přistával na ostrově Svatý Martin v Karibiku. Stroj letící z Toronta totiž podle časopisu Forbes přistával příliš nízko nad mořem, pilot však nakonec manévr přerušil, udělal otočku a bezpečně dosedl na druhý pokus.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P33e72t51r 89H70o68r88á31k 4521543891657

A na silnici, která je mezi letiště a onou pláží, v době přistání vjelo nákladní auto. To taky asi z pilotní kabiny nevypadá kdoví jak :-/

https://www.youtube.com/watch?v=0uPTdKwWo78

0/0
14.3.2017 20:14

V98l95a16d79o 68K87o18r43m82e79n51d67i 1725310938379

Fúha,to je teda fakt dráma... Denne sa podla mňa na svete "zadaria" desiatky nezdarených priblížení ,tak akosi nechápem pointu....

0/−1
14.3.2017 11:49

T35i75b24o70r 20M26a55t36u31l37a 8928767711932

Čistě teoreticky...sekundy od katastrofy je každé letadlo při přistávání, ale naštěstí v drtivé většině přistane podle plánu.

Kdybych s kamerou stál na přechodu pro chodce a natočil někoho jak přechází na červenou, tak bych mohl snímek zveřejnit např. s titulkem "chodce dělily sekundy od přejetí náklaďákem" a to by byla sledovanost i kdyby se jednalo o celkem normální situaci, kterých je spousta.

+1/0
14.3.2017 8:49

V47o65j76t98ě28c40h 21B69a41l56a91č 4943604534317

Takhle na prahu smrti jsem už párkrát taky byl a od té doby do letadla bez růžence nesednu....:) Asi okurková sezona a idnes došly nápady, o čem psát....tohle se přeci občas stane a netřeba z toho dělat senzaci.

0/0
13.3.2017 18:38

V82o27j49t74ě60c94h 75B39a28l54a81č 4503784574417

Jinak na tomhle letišti jsme přistávali po bouřce s pěkným střihem větru a dost tvrdým přistáním, kdybyste neměli zase o čem psát, mohu zapůjčit video z kabiny. :)

0/0
13.3.2017 18:41

L94a40d71a 88N41o84v90a73k 4122633267

z kabiny je to o ničem... Pozvracení pasažeři.., výkřiky allahu akbar...:-/

0/0
13.3.2017 22:14

L65u44c66i77e 24B64l11a15n48i20c53k12á 2205973709351

.....a já někde četla, že existuje jakýsi "naváděcí paprsek", který letadlo sleduje a tak může bezpečně přistát...8-o

0/0
13.3.2017 16:55

R57a53d45k88a 41K21o10v61á61ř33o71v21á 2453913533466

To máte na mysli ILS. https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Instrument_Landing_System

Tohle letiště ho ale nemá, narozdíl třeba od Prahy. Ale i bez toho denně letadla bezpečně přistávají na různých letištích...

+2/0
13.3.2017 18:23

K20a44r39e41l 72B50a40r26t48a73k 9196301505386

Že by to letiště nemělo ILS. To se mi nezdá.

0/0
13.3.2017 19:11

K60a89r69e59l 42B29a65r73t83a53k 9446151265906

Nedalo mi to. NEMÁ , takže se omlouvám.

+1/0
13.3.2017 19:47

J92a89r68o55s66l16a91v 75D67v39o62ř17á23k 4297509666120

Není to ani tak paprsek jako radiový signál. Ale musí být naletišti instalován vysílač ILS. Nestačí, že ho má letadlo.

0/0
13.3.2017 18:46

L78a20d33a 71N80o50v85a58k 4332803457

paprsek maj tak leda ve startreku...

+1/0
13.3.2017 22:15

T59o84m96á66š 33T48a33t57í15č62e63k 5440452840328

Alespoň je někdo vytrhl z té opilé nudy na pláži. ;-)

0/0
13.3.2017 15:44

R40a96d35k16a 46K33o27v50á65ř93o92v29á 2223483823966

Myslím, že z toho byli nadšení, kvůli tomu tam jeli. Navíc z toho budou úžasné fotky na instagram a facebook!!

0/0
13.3.2017 18:26

Z43d35e55n25ě81k 42H94i82n73k 8949917611491

;-D jo jo, perfektní fotky, proč by to taky jinak ten pilot dělal ;-)

0/0
13.3.2017 20:53

J24o75s86e86f 58R20i87c32h26t43e22r 9426445407713

"Dramatické chvíle si prožili pasažéři letounu..." – ne, opravdu si žádné dramatické chvíle neprožili. Ale žijeme holt v době alternativních faktů..

+2/−1
13.3.2017 14:33

V40á29c21l19a31v 65Z30e18l89i69n49k96a 2112510423502

Jasně. Měli ještě trochu prosednout a rozflákat se o hladinu. To by už dramatické bylo? Nevím jak by se vám líbilo tam sedět, ale mě asi moc ne. Letadla sice nejsou má specializace, ale přesto toho vím dost, aby mi bylo jasné, že jsme někde, kde z pohledu letecké bezpečnosti vůbec nemáme být a pilot se může tak akorát modlit, aby motory dostatečně rychle zabraly a letadlo se náhodou ještě kousek neprosedlo z vůle přírody.

+1/−6
13.3.2017 16:11

J41o64s11e50f 28R16i42c62h37t93e73r 9276915437813

Absolutní nesmysl, je vidět že o tom víte naopak pramálo. Letadlo se nejspíš poryvem větru dostalo mimo osu/glideslope a nebylo dost času pro korekci, takže byl zvolen go around, právě proto, aby pasažéři nebyli ani náznakem ohroženi. Nebo dostal pokyn z věže. Každopádně k žádnýmu "modlení pilota aby motory dostatečně rychle zabraly" rozhodně nedošlo, nekoukejte tolik na televizi ;-D

+4/0
13.3.2017 20:45

V47á11c32l52a54v 83Z82e39l83i93n66k96a 2262190233862

No, jasně, ten citovaný další pilot 737 a odborník na leteckou bezpečnost se zapomenul optat čekých expertů, co mají navrch rádi adrenalin. Apropos dneska jsem měl možnost se pobavit s člověkem, který se na fakultě elektro nějaký ten čas věnoval právě věcem kolem navigace a navádění letadel a ten tedy rozhodně váš optimismus nesdílí. Zvedat letadlo na plný tah motorů málem z hladiny, tak to rozhodně není nepodstatná odchylka od klasického přiblížení. A s tou televizí to spíš směrujte na sebe a neberte to podle supermanů, co v klidu zvednou letadlo, když už jim vlny málem omývají kokpit. Vytlemené smajlíky si můžete rovněž nechat od cesty.

0/−2
13.3.2017 22:31

J79o82s92e80f 77R42i89c53h33t85e57r 9806375907133

Aha, a co ví kolega elektrotechnik, potažmo vy, o "zvedání letadla na plný tah málem z hladiny", když to samo o sobě nemá s navigací nic společnýho? ;-D Byla to podstatná odchylka? Samozřejmě - proto go around. Na videu bohužel není vidět proč, na St. Marteen nejpravděpodobněji poryv nebo střih. Ale všechny ty titulky, citace a vaše výkřiky o "modlení pilota" jsou jen senzacechtivost a umělá hysterie.

Shodou okolností jsem inženýrem v oboru letecké dopravy - takže papírově "expertem" skutečně asi jsem, i když sám bych se tak neoznačil a je nepochybně spousty jiných, kteří dokážou situaci posoudit kvalifikovaněji – a jistě i posoudí a vyhodnotí, až budou mít k dispozici kompletní data. ;-)

+2/0
14.3.2017 1:58

P26a55v86e11l 94O78d98e86h65n57a35l 6273569608195

Ono to ale opravdu není až zase takové drama, jako čtete v médiích, nebo vám někdo řekne. To, co je vidět na videu rozhodně neproběhlo ve výšce 15 metrů, ale ani ve 150, první údaj je podsazený, druhý (podle mne) hodně nadsazený. Výška B737 je někde kolem 12 metrů, zastavte si to a podívejte se sám, kolikrát by se pod sebe ještě vešel.

Z mého amatérského pohledu jde o missed approach, což je něco, co se prostě děje a pilot ví dobře, do kdy se musí rozhodnout co dál a jaký je pro tuto situaci postup na daném letišti. Zde to podle mne udělal správně, rozhodl se včas a zvolil go around.

Termín "zvedat letadlo na plný tah motorů málem z hladiny" zní sice dramaticky, ale ve skutečnosti je to jinak - B737 je vybaven tlačítkem (dvěma tlačítky) TO/GA, které slouží přesně k tomuto účelu. Podle toho, zda je stisknuto pilotem jednou, nebo opakovaně se zvolí automatický mód pro "go around" a o většinu dalšího se postará automatika, samozřejmě v závislosti na dalších okolnostech, například na tom, v jakém režimu bylo předtím zvoleno přistání, ručně, automaticky atd. Druhý mód TO/GA je vyhrazen pro kritické situace, kde je akutní hrozba střetu s terénem před letounem, to zde nebylo. Maximální tah je použit pouze v druhém případě, v prvním je tah omezený.

Z hlediska psychologie je volba GA dnes považována za regulérní řešení situace a neplynou z ní žádná vyšetřování, postihy, jako dříve, kdy šlo o zdržení, spotřebu paliva atd. Vedlo to totiž k řadě nebezpečných situací a dokonce havárií, protože piloti se GA snažili vyhýbat.

+3/0
14.3.2017 3:24

L25u53d24ě17k 92C43h97r62á14s15t21e78k 5284674362116

Ono to letadlo samozřejmě má značnou rezervu ve výkonu, protože musí být schopno udělat v kterémkoliv okamžiku proceduru nezdařeného přiblížení a to dokonce i v případě, že by mu v tu chvíli vypadl jeden motor. To je výhoda dvoumotorových letadel, že jsou značně přemotorovaná, protože každou fázi letu musí být schopna zvládnou i na jeden motor.

0/0
14.3.2017 9:35

L12u91d89ě50k 50C38h17r27á17s80t94e36k 5324514252426

To letadlo je evidentně hluboko pod sestupovou rovinou (určitě viděl 4 červené PAPI vedle dráhy), tak se rozhodl správně pro G/A z důvodu nestabilizovaného přiblížení. Teď je jen otázka, jak se mohl tak daleko před dráhou dostat tak nízko. Buď to byl silný střih větru (popř. sestupný proud) a nebo nepřesná pilotáž. Ale to z videa nezjistíme.

0/0
14.3.2017 9:33

R91a24d70k13a 65K30o97v69á27ř92o82v94á 2833103793296

Nevím co si prožili pasažéři letu, ale byli hodně nízko. To není vůbec standardní.

+1/−2
13.3.2017 18:42

K39a56r32e34l 65B20a67r85t45a96k 9986211475706

Souhlasím.

0/0
13.3.2017 19:14

J40o61s89e77f 85R13i96c32h44t81e93r 9306325567553

Jo, byl nízko a jo, není to standardní – proto ten go around...

+2/0
13.3.2017 21:56

V21á43c17l10a75v 96Z75e29l89i76n81k55a 2832670683302

O tom se tu bavíme. To s tím modlením byla samozřejmě poněkud nadsázka v reakci na váš bagatelizující příspěvek.

0/0
13.3.2017 22:34

R85a31d55k61a 31K15o15v23á75ř32o17v21á 2503393443866

Ano, souhlasím, go around bylo naprosto správné a bezpečné řešení. A ano, novináři mají tendenci dělat z komára velblouda, jen jsem chtěla upozornit na to, že tam nebylo všechno tak, jak by mělo být. Proč a co se vlastně stalo, o tom spekulovat nechci.

Přiznávám, že se možná můj komentář k vašemu příspěvku, který kritizoval novináře, příliš nehodil...

+1/0
14.3.2017 0:37

M20a40r33t63i91n20a 70V73e64d42r98a10l13o56v22á 5631750600181

Pred 14 dny pristavala ledadla letici temer bokem k ranveji.. Musite mit opravdu okurkovou sezonu.

+3/−1
13.3.2017 13:51

O97n75d93r34e16j 37K92u34r53c 9896632775608

To psal zase nějakej redaktor, kterýho vytáhli z Jedličkárny po 2 flaškách vodky...

+1/−1
13.3.2017 13:36

J41a94r45o52s43l15a38v 74D60v81o96ř87á16k 4147199286190

Autor ČTK ?. Pokud by se tam skutečné autor podepsal, tak mohl být článek lépe a fundovaně napsán ;-D. Napříkladjen nadpis „Opakované přistání, na jednom z nejnáročnějších letišť na Svatém Martinu v Karibiku“ by bohatě stačil.

+1/0
13.3.2017 12:37
Foto

J52i45ř89í 31R46o20h25a16n 5274358977855

Nezdařených přístání je každý den desítky - kvůli špatné viditelnosti, kvůli silnému větru, turbulence... Tohle nezdařené přistání je zvláštní (ale zase ne moc výjimečné) jen tím, že ho při tom někdo vyfotil.

+5/−1
13.3.2017 12:34

J27i83ř10í 63H48o68r18t 6216691307694

Sorry, ale tohle není zase nic tak strašného. Go around není ničím neobvyklým a občas se prostě nezadaří. Tady je vidět, že pilot to má celou dobu pod kontrolou, tudíž nechápu tuto hysterii. Nicméně je úsměvné, že tu je tolik odborníků na létání ;-D

+8/−1
13.3.2017 12:23

V32á43c47l93a96v 45Z98e32l82i15n43k46a 2282870383942

Aha, takže ten pilot, co hovořil o sekundách od katastrofy je podle vás rovněž "taky odborník"? Raději ani nemyslet, kdyby si příroda v té chvíli zalaškovala a letoun díky nějakému poryvu větru ztratil trochu vztlaku anebo chytil nějaký sestupný proud, které se nad vodou nedaleko popbřeží mohou objevit docela znenadání.

0/0
13.3.2017 12:33

L84u29d46ě25k 78C39h87r42á97s96t34e67k 5454114162496

No on ten střih větru nebo sestupný proud chytil nejspíš už před tím, proto byl právě tak nízko, případně se nedostatečně soustředil na přistání a klesal moc rychle. Ale to nezjistíme. Každopádně to žádné drama není, 737 má velký přebytek tahu. Větší drama je Madeira, viz. např: https://youtu.be/bHEG6b91dG8 :)

0/0
14.3.2017 9:40
Foto

A31l74e66x86a97n25d28e70r 28B13a25r80n82a 3461801754190

Go around nie je skutocne nic neobvykle, tu je neobvykle to, ze sa pri tom dostal do vysky, do ktorej by sa v tejto faze letu vobec dostat nemal a teda reagoval velmi neskoro na skutocnost, ze sa nepriblizuje spravne...

+3/0
13.3.2017 14:35

L73u33k91á32š 15M89a91r54e14d95a 6101204417858

Takovejhle clanek je absolutni zumpa!

V clanku se mluvi o nejake fotografii od Christine Garner (Nikoli Cristine) a vy tam date nejake video?

Mluvite o tom, ze na fotografii to skutecne vypada na blizici se nestesti. O jake fotografii, kde je tam ta fotografie?

To clovek co prebiral clanek z CTK vcera kalil a zrana si rekl, ze jeste zapracuje nez se pujde vyspat z kocoviny nebo co?

P.S. clanek pojednava zrejme o teto fotce:

http://christinenegroni.com/wp-content/uploads/2017/03/Christine-Garner-photo-WestJet-go-around-1024x565.jpg

+2/0
13.3.2017 12:12

P81e97t93r 24H53u30b50í95k 7683100745

při přistání vloni v listopadu na Seychelách náš Emirates musel udělat to samé, jen místo příliš nízko byl vysoko a neubrzdil by to. Takže motory na 150% a nahoru a podruhé vše OK...

+1/−1
13.3.2017 11:50
Foto

A96l74e24x16a58n60d25e57r 57B71a77r24n26a 3261831744420

Byt vysoko a vyratat si, ze by som sadol daleko za prahom drahy a chybali by mi metre je menej nebezpecne, ako prilis sa priblizit k zemi, pred prahom drahy... V tom druhom pripade totiz chybaju dve zakladne veci pre lietanie dolezite - rychlost a vyska....

Z videa to vyzera v pohode, ale to lietadlo pilot dostal do skutocne nebezpecnej situacie, v akej by sa ocitnut nemal....

0/0
13.3.2017 14:29

K92a29r28e59l 85B27a43r82t88a31k 9376541675766

Motory na 150%? Pane jo, vy jste ale odborník;-D.

+4/0
13.3.2017 19:18

M63i91r57o17s24l77a48v 54K44o83n61e82c24n14y 2839761976688

co to je motory 150%?

0/0
13.3.2017 19:49
Foto

T55o18m13a48s 81Z25y20r57e80k 9333699384863

Opakované přistání není opravdu nic extra výjimečného. Jak nízko nad vodou to ale tady piliot řešil výjimečné je a rozhodně to bylo velice špatně. Tak nízko se vůbec neměl dostat.

+4/−1
13.3.2017 11:49

V13á89c94l23a31v 68Z19e69l96i92n47k83a 2432960133132

Tak nějak. Vypadalo to spíš, jak když z té hladiny odstartoval. Ten už se mohl leda tak modlit, aby motory daly plný tah v co nejkratším čase a aby to stačilo.

0/−1
13.3.2017 12:25
Foto

A39l97e22x33a68n98d58e73r 24B20a42r95n65a 3951241844160

Presne tak.. .v situacii, do akej sa dostal mu mohla chybat vyska a rychlost... Na to ze je "kratky" (co sa stat moze) reagoval velmi, velmi neskoro (co by sa stat nemalo)....

0/0
13.3.2017 14:32
Foto

P96ř58e92m28e89k 61H18o88m98o57l24a 5648645475276

Zajímalo by mě jak by titulkář idnes nazval toho moje video?

https://www.youtube.com/watch?v=9LFKhogBD88

Vteřina před katastrofou? 8-o

0/−1
13.3.2017 11:45

Z17d54e51n34ě57k 15H28i13n40k 8319977211351

To Vaše mi připomnělo tohle https://youtu.be/1N5THRSp4hM.

0/0
13.3.2017 21:11

T22o13m10á78š 62Ž77i46t47n19ý 6831480461131

tak přiblížení na Sv. Martinu jsou vždycky veselý, takže na tomto přistání nevidím nic tak zvláštního.

Kromě toho že šli zřejmě trochu blbě, tak to prostě odpískali a dali si to ještě jednou...

+4/−1
13.3.2017 11:42

M44a69r50t43i19n 59Š71m24í87d21a 3544888377110

Měl víc štěstí než rozumu...

0/−5
13.3.2017 11:28

M78a55r61t96i91n 49V81o75ř95í57š45e11k 4857110793970

Nevidím žádnou senzaci lupo. Opakovaných přistání je za den spousta...

+11/−1
13.3.2017 11:20

P70a12v87e53l 69R58y61b95á21ř 7472481219340

Není to spíš na pochvalu, že neriskoval a přerušil přistání a pak přistál bez chyby. Myslím si, že takových situací je tam velmi mnoho, prostě zkušený a zodpovědný pilot přistává jen, když si je naprosto jistý. "Suverén" by to možná zkusil a byla by neštěstí.

+9/−1
13.3.2017 11:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.