Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot v Karibiku napoprvé netrefil letiště, přistání musel opakovat

Dramatické chvíle si prožili pasažéři letounu, který minulý týden přistával na ostrově Svatý Martin v Karibiku. Stroj letící z Toronta totiž podle časopisu Forbes přistával příliš nízko nad mořem, pilot však nakonec manévr přerušil, udělal otočku a bezpečně dosedl na druhý pokus.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P59e28t48r 14H86o15r60á43k 4501623771857

A na silnici, která je mezi letiště a onou pláží, v době přistání vjelo nákladní auto. To taky asi z pilotní kabiny nevypadá kdoví jak :-/

https://www.youtube.com/watch?v=0uPTdKwWo78

0/0
14.3.2017 20:14

V22l40a51d65o 81K60o38r21m47e81n69d32i 1555690458289

Fúha,to je teda fakt dráma... Denne sa podla mňa na svete "zadaria" desiatky nezdarených priblížení ,tak akosi nechápem pointu....

0/−1
14.3.2017 11:49

T47i22b45o98r 86M42a77t20u74l35a 8468527791402

Čistě teoreticky...sekundy od katastrofy je každé letadlo při přistávání, ale naštěstí v drtivé většině přistane podle plánu.

Kdybych s kamerou stál na přechodu pro chodce a natočil někoho jak přechází na červenou, tak bych mohl snímek zveřejnit např. s titulkem "chodce dělily sekundy od přejetí náklaďákem" a to by byla sledovanost i kdyby se jednalo o celkem normální situaci, kterých je spousta.

+1/0
14.3.2017 8:49

V77o34j75t63ě85c30h 68B75a72l85a62č 4183394764577

Takhle na prahu smrti jsem už párkrát taky byl a od té doby do letadla bez růžence nesednu....:) Asi okurková sezona a idnes došly nápady, o čem psát....tohle se přeci občas stane a netřeba z toho dělat senzaci.

0/0
13.3.2017 18:38

V26o58j27t68ě42c95h 37B26a78l98a78č 4623404894567

Jinak na tomhle letišti jsme přistávali po bouřce s pěkným střihem větru a dost tvrdým přistáním, kdybyste neměli zase o čem psát, mohu zapůjčit video z kabiny. :)

0/0
13.3.2017 18:41

L24a84d41a 16N13o44v55a90k 4822243587

z kabiny je to o ničem... Pozvracení pasažeři.., výkřiky allahu akbar...:-/

0/0
13.3.2017 22:14

L71u49c59i45e 77B13l10a61n58i76c28k83á 2475443509181

.....a já někde četla, že existuje jakýsi "naváděcí paprsek", který letadlo sleduje a tak může bezpečně přistát...8-o

0/0
13.3.2017 16:55

R96a64d17k67a 38K84o26v70á76ř76o32v73á 2223693663436

To máte na mysli ILS. https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Instrument_Landing_System

Tohle letiště ho ale nemá, narozdíl třeba od Prahy. Ale i bez toho denně letadla bezpečně přistávají na různých letištích...

+2/0
13.3.2017 18:23

K53a82r33e87l 66B42a30r74t61a78k 9406791945116

Že by to letiště nemělo ILS. To se mi nezdá.

0/0
13.3.2017 19:11

K92a71r62e36l 58B36a75r56t30a85k 9326871685106

Nedalo mi to. NEMÁ , takže se omlouvám.

+1/0
13.3.2017 19:47

J80a36r48o88s19l84a39v 63D20v61o51ř63á43k 4417169596540

Není to ani tak paprsek jako radiový signál. Ale musí být naletišti instalován vysílač ILS. Nestačí, že ho má letadlo.

0/0
13.3.2017 18:46

L45a75d74a 82N60o20v85a20k 4402663967

paprsek maj tak leda ve startreku...

+1/0
13.3.2017 22:15

T61o47m64á78š 73T29a93t35í39č51e69k 5190702380608

Alespoň je někdo vytrhl z té opilé nudy na pláži. ;-)

0/0
13.3.2017 15:44

R11a84d94k91a 44K49o70v41á86ř22o92v26á 2293263613786

Myslím, že z toho byli nadšení, kvůli tomu tam jeli. Navíc z toho budou úžasné fotky na instagram a facebook!!

0/0
13.3.2017 18:26

Z78d28e42n12ě72k 95H72i89n23k 8479797291121

;-D jo jo, perfektní fotky, proč by to taky jinak ten pilot dělal ;-)

0/0
13.3.2017 20:53

J74o65s13e53f 98R18i11c25h47t32e56r 9906155777663

"Dramatické chvíle si prožili pasažéři letounu..." – ne, opravdu si žádné dramatické chvíle neprožili. Ale žijeme holt v době alternativních faktů..

+2/−1
13.3.2017 14:33

V79á12c73l19a76v 72Z90e90l38i36n87k14a 2212140773952

Jasně. Měli ještě trochu prosednout a rozflákat se o hladinu. To by už dramatické bylo? Nevím jak by se vám líbilo tam sedět, ale mě asi moc ne. Letadla sice nejsou má specializace, ale přesto toho vím dost, aby mi bylo jasné, že jsme někde, kde z pohledu letecké bezpečnosti vůbec nemáme být a pilot se může tak akorát modlit, aby motory dostatečně rychle zabraly a letadlo se náhodou ještě kousek neprosedlo z vůle přírody.

+1/−6
13.3.2017 16:11

J69o50s38e21f 55R88i71c30h17t60e62r 9406955847203

Absolutní nesmysl, je vidět že o tom víte naopak pramálo. Letadlo se nejspíš poryvem větru dostalo mimo osu/glideslope a nebylo dost času pro korekci, takže byl zvolen go around, právě proto, aby pasažéři nebyli ani náznakem ohroženi. Nebo dostal pokyn z věže. Každopádně k žádnýmu "modlení pilota aby motory dostatečně rychle zabraly" rozhodně nedošlo, nekoukejte tolik na televizi ;-D

+4/0
13.3.2017 20:45

V66á28c16l19a21v 73Z70e52l39i83n73k74a 2272210143882

No, jasně, ten citovaný další pilot 737 a odborník na leteckou bezpečnost se zapomenul optat čekých expertů, co mají navrch rádi adrenalin. Apropos dneska jsem měl možnost se pobavit s člověkem, který se na fakultě elektro nějaký ten čas věnoval právě věcem kolem navigace a navádění letadel a ten tedy rozhodně váš optimismus nesdílí. Zvedat letadlo na plný tah motorů málem z hladiny, tak to rozhodně není nepodstatná odchylka od klasického přiblížení. A s tou televizí to spíš směrujte na sebe a neberte to podle supermanů, co v klidu zvednou letadlo, když už jim vlny málem omývají kokpit. Vytlemené smajlíky si můžete rovněž nechat od cesty.

0/−2
13.3.2017 22:31

J20o68s35e86f 49R76i66c20h90t39e52r 9126265197593

Aha, a co ví kolega elektrotechnik, potažmo vy, o "zvedání letadla na plný tah málem z hladiny", když to samo o sobě nemá s navigací nic společnýho? ;-D Byla to podstatná odchylka? Samozřejmě - proto go around. Na videu bohužel není vidět proč, na St. Marteen nejpravděpodobněji poryv nebo střih. Ale všechny ty titulky, citace a vaše výkřiky o "modlení pilota" jsou jen senzacechtivost a umělá hysterie.

Shodou okolností jsem inženýrem v oboru letecké dopravy - takže papírově "expertem" skutečně asi jsem, i když sám bych se tak neoznačil a je nepochybně spousty jiných, kteří dokážou situaci posoudit kvalifikovaněji – a jistě i posoudí a vyhodnotí, až budou mít k dispozici kompletní data. ;-)

+2/0
14.3.2017 1:58

P93a52v26e30l 85O15d94e66h31n97a97l 6973369818245

Ono to ale opravdu není až zase takové drama, jako čtete v médiích, nebo vám někdo řekne. To, co je vidět na videu rozhodně neproběhlo ve výšce 15 metrů, ale ani ve 150, první údaj je podsazený, druhý (podle mne) hodně nadsazený. Výška B737 je někde kolem 12 metrů, zastavte si to a podívejte se sám, kolikrát by se pod sebe ještě vešel.

Z mého amatérského pohledu jde o missed approach, což je něco, co se prostě děje a pilot ví dobře, do kdy se musí rozhodnout co dál a jaký je pro tuto situaci postup na daném letišti. Zde to podle mne udělal správně, rozhodl se včas a zvolil go around.

Termín "zvedat letadlo na plný tah motorů málem z hladiny" zní sice dramaticky, ale ve skutečnosti je to jinak - B737 je vybaven tlačítkem (dvěma tlačítky) TO/GA, které slouží přesně k tomuto účelu. Podle toho, zda je stisknuto pilotem jednou, nebo opakovaně se zvolí automatický mód pro "go around" a o většinu dalšího se postará automatika, samozřejmě v závislosti na dalších okolnostech, například na tom, v jakém režimu bylo předtím zvoleno přistání, ručně, automaticky atd. Druhý mód TO/GA je vyhrazen pro kritické situace, kde je akutní hrozba střetu s terénem před letounem, to zde nebylo. Maximální tah je použit pouze v druhém případě, v prvním je tah omezený.

Z hlediska psychologie je volba GA dnes považována za regulérní řešení situace a neplynou z ní žádná vyšetřování, postihy, jako dříve, kdy šlo o zdržení, spotřebu paliva atd. Vedlo to totiž k řadě nebezpečných situací a dokonce havárií, protože piloti se GA snažili vyhýbat.

+3/0
14.3.2017 3:24

L54u18d12ě70k 52C70h69r97á70s89t60e95k 5284804302686

Ono to letadlo samozřejmě má značnou rezervu ve výkonu, protože musí být schopno udělat v kterémkoliv okamžiku proceduru nezdařeného přiblížení a to dokonce i v případě, že by mu v tu chvíli vypadl jeden motor. To je výhoda dvoumotorových letadel, že jsou značně přemotorovaná, protože každou fázi letu musí být schopna zvládnou i na jeden motor.

0/0
14.3.2017 9:35

L36u30d33ě78k 31C11h90r27á83s24t12e13k 5884514772396

To letadlo je evidentně hluboko pod sestupovou rovinou (určitě viděl 4 červené PAPI vedle dráhy), tak se rozhodl správně pro G/A z důvodu nestabilizovaného přiblížení. Teď je jen otázka, jak se mohl tak daleko před dráhou dostat tak nízko. Buď to byl silný střih větru (popř. sestupný proud) a nebo nepřesná pilotáž. Ale to z videa nezjistíme.

0/0
14.3.2017 9:33

R37a75d83k44a 98K54o65v88á34ř54o54v40á 2343193753846

Nevím co si prožili pasažéři letu, ale byli hodně nízko. To není vůbec standardní.

+1/−2
13.3.2017 18:42

K11a38r71e77l 13B12a91r53t27a83k 9866371685656

Souhlasím.

0/0
13.3.2017 19:14

J19o29s21e31f 67R51i95c85h69t80e63r 9446545767553

Jo, byl nízko a jo, není to standardní – proto ten go around...

+2/0
13.3.2017 21:56

V60á92c73l48a26v 12Z59e78l98i36n35k82a 2402270243672

O tom se tu bavíme. To s tím modlením byla samozřejmě poněkud nadsázka v reakci na váš bagatelizující příspěvek.

0/0
13.3.2017 22:34

R37a29d67k44a 35K28o13v51á33ř88o25v68á 2893233673566

Ano, souhlasím, go around bylo naprosto správné a bezpečné řešení. A ano, novináři mají tendenci dělat z komára velblouda, jen jsem chtěla upozornit na to, že tam nebylo všechno tak, jak by mělo být. Proč a co se vlastně stalo, o tom spekulovat nechci.

Přiznávám, že se možná můj komentář k vašemu příspěvku, který kritizoval novináře, příliš nehodil...

+1/0
14.3.2017 0:37

M25a97r66t90i22n88a 51V62e59d49r21a93l41o67v65á 5671540230361

Pred 14 dny pristavala ledadla letici temer bokem k ranveji.. Musite mit opravdu okurkovou sezonu.

+3/−1
13.3.2017 13:51

O24n85d41r29e41j 88K32u24r37c 9866902885858

To psal zase nějakej redaktor, kterýho vytáhli z Jedličkárny po 2 flaškách vodky...

+1/−1
13.3.2017 13:36

J68a77r67o41s60l33a54v 48D77v14o84ř85á16k 4187199646330

Autor ČTK ?. Pokud by se tam skutečné autor podepsal, tak mohl být článek lépe a fundovaně napsán ;-D. Napříkladjen nadpis „Opakované přistání, na jednom z nejnáročnějších letišť na Svatém Martinu v Karibiku“ by bohatě stačil.

+1/0
13.3.2017 12:37
Foto

J56i23ř76í 86R52o69h83a78n 5344118897735

Nezdařených přístání je každý den desítky - kvůli špatné viditelnosti, kvůli silnému větru, turbulence... Tohle nezdařené přistání je zvláštní (ale zase ne moc výjimečné) jen tím, že ho při tom někdo vyfotil.

+5/−1
13.3.2017 12:34

J24i75ř67í 60H35o35r63t 6106331167314

Sorry, ale tohle není zase nic tak strašného. Go around není ničím neobvyklým a občas se prostě nezadaří. Tady je vidět, že pilot to má celou dobu pod kontrolou, tudíž nechápu tuto hysterii. Nicméně je úsměvné, že tu je tolik odborníků na létání ;-D

+8/−1
13.3.2017 12:23

V68á86c46l81a55v 43Z34e79l22i58n14k39a 2762220983252

Aha, takže ten pilot, co hovořil o sekundách od katastrofy je podle vás rovněž "taky odborník"? Raději ani nemyslet, kdyby si příroda v té chvíli zalaškovala a letoun díky nějakému poryvu větru ztratil trochu vztlaku anebo chytil nějaký sestupný proud, které se nad vodou nedaleko popbřeží mohou objevit docela znenadání.

0/0
13.3.2017 12:33

L17u82d62ě36k 31C64h73r62á38s26t35e80k 5824544642986

No on ten střih větru nebo sestupný proud chytil nejspíš už před tím, proto byl právě tak nízko, případně se nedostatečně soustředil na přistání a klesal moc rychle. Ale to nezjistíme. Každopádně to žádné drama není, 737 má velký přebytek tahu. Větší drama je Madeira, viz. např: https://youtu.be/bHEG6b91dG8 :)

0/0
14.3.2017 9:40
Foto

A49l91e17x98a15n87d37e45r 98B31a76r25n20a 3451901484360

Go around nie je skutocne nic neobvykle, tu je neobvykle to, ze sa pri tom dostal do vysky, do ktorej by sa v tejto faze letu vobec dostat nemal a teda reagoval velmi neskoro na skutocnost, ze sa nepriblizuje spravne...

+3/0
13.3.2017 14:35

L20u55k27á70š 79M10a14r23e83d53a 6391184537968

Takovejhle clanek je absolutni zumpa!

V clanku se mluvi o nejake fotografii od Christine Garner (Nikoli Cristine) a vy tam date nejake video?

Mluvite o tom, ze na fotografii to skutecne vypada na blizici se nestesti. O jake fotografii, kde je tam ta fotografie?

To clovek co prebiral clanek z CTK vcera kalil a zrana si rekl, ze jeste zapracuje nez se pujde vyspat z kocoviny nebo co?

P.S. clanek pojednava zrejme o teto fotce:

http://christinenegroni.com/wp-content/uploads/2017/03/Christine-Garner-photo-WestJet-go-around-1024x565.jpg

+2/0
13.3.2017 12:12

P67e93t15r 88H84u14b98í19k 7283550275

při přistání vloni v listopadu na Seychelách náš Emirates musel udělat to samé, jen místo příliš nízko byl vysoko a neubrzdil by to. Takže motory na 150% a nahoru a podruhé vše OK...

+1/−1
13.3.2017 11:50
Foto

A36l98e86x58a52n91d35e85r 54B72a97r46n37a 3681901134840

Byt vysoko a vyratat si, ze by som sadol daleko za prahom drahy a chybali by mi metre je menej nebezpecne, ako prilis sa priblizit k zemi, pred prahom drahy... V tom druhom pripade totiz chybaju dve zakladne veci pre lietanie dolezite - rychlost a vyska....

Z videa to vyzera v pohode, ale to lietadlo pilot dostal do skutocne nebezpecnej situacie, v akej by sa ocitnut nemal....

0/0
13.3.2017 14:29

K31a44r97e37l 55B33a19r30t15a55k 9166431365106

Motory na 150%? Pane jo, vy jste ale odborník;-D.

+4/0
13.3.2017 19:18

M37i71r53o53s10l26a64v 40K60o13n31e98c33n68y 2569761296928

co to je motory 150%?

0/0
13.3.2017 19:49
Foto

T10o23m86a83s 56Z88y80r75e77k 9373469454293

Opakované přistání není opravdu nic extra výjimečného. Jak nízko nad vodou to ale tady piliot řešil výjimečné je a rozhodně to bylo velice špatně. Tak nízko se vůbec neměl dostat.

+4/−1
13.3.2017 11:49

V51á27c71l70a74v 82Z25e90l86i30n90k82a 2932160553982

Tak nějak. Vypadalo to spíš, jak když z té hladiny odstartoval. Ten už se mohl leda tak modlit, aby motory daly plný tah v co nejkratším čase a aby to stačilo.

0/−1
13.3.2017 12:25
Foto

A50l72e37x36a22n43d22e22r 52B24a63r72n34a 3481361924250

Presne tak.. .v situacii, do akej sa dostal mu mohla chybat vyska a rychlost... Na to ze je "kratky" (co sa stat moze) reagoval velmi, velmi neskoro (co by sa stat nemalo)....

0/0
13.3.2017 14:32
Foto

P83ř78e80m61e96k 80H93o14m12o22l92a 5958105615826

Zajímalo by mě jak by titulkář idnes nazval toho moje video?

https://www.youtube.com/watch?v=9LFKhogBD88

Vteřina před katastrofou? 8-o

0/−1
13.3.2017 11:45

Z34d75e36n64ě19k 19H17i18n15k 8599287601281

To Vaše mi připomnělo tohle https://youtu.be/1N5THRSp4hM.

0/0
13.3.2017 21:11

T52o65m48á93š 96Ž67i19t36n74ý 6471530901431

tak přiblížení na Sv. Martinu jsou vždycky veselý, takže na tomto přistání nevidím nic tak zvláštního.

Kromě toho že šli zřejmě trochu blbě, tak to prostě odpískali a dali si to ještě jednou...

+4/−1
13.3.2017 11:42

M31a19r30t29i26n 52Š61m80í47d58a 3214718837160

Měl víc štěstí než rozumu...

0/−5
13.3.2017 11:28

M76a69r75t12i78n 30V74o60ř46í73š97e98k 4427520553590

Nevidím žádnou senzaci lupo. Opakovaných přistání je za den spousta...

+11/−1
13.3.2017 11:20

P37a82v72e75l 86R96y86b84á42ř 7752971479150

Není to spíš na pochvalu, že neriskoval a přerušil přistání a pak přistál bez chyby. Myslím si, že takových situací je tam velmi mnoho, prostě zkušený a zodpovědný pilot přistává jen, když si je naprosto jistý. "Suverén" by to možná zkusil a byla by neštěstí.

+9/−1
13.3.2017 11:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.