Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot v Karibiku napoprvé netrefil letiště, přistání musel opakovat

Dramatické chvíle si prožili pasažéři letounu, který minulý týden přistával na ostrově Svatý Martin v Karibiku. Stroj letící z Toronta totiž podle časopisu Forbes přistával příliš nízko nad mořem, pilot však nakonec manévr přerušil, udělal otočku a bezpečně dosedl na druhý pokus.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P25e46t37r 80H20o10r16á70k 4661623581487

A na silnici, která je mezi letiště a onou pláží, v době přistání vjelo nákladní auto. To taky asi z pilotní kabiny nevypadá kdoví jak :-/

https://www.youtube.com/watch?v=0uPTdKwWo78

0/0
14.3.2017 20:14

V97l13a62d22o 84K26o33r76m49e52n55d98i 1285640198929

Fúha,to je teda fakt dráma... Denne sa podla mňa na svete "zadaria" desiatky nezdarených priblížení ,tak akosi nechápem pointu....

0/−1
14.3.2017 11:49

T59i86b22o97r 80M40a32t70u45l76a 8328427111192

Čistě teoreticky...sekundy od katastrofy je každé letadlo při přistávání, ale naštěstí v drtivé většině přistane podle plánu.

Kdybych s kamerou stál na přechodu pro chodce a natočil někoho jak přechází na červenou, tak bych mohl snímek zveřejnit např. s titulkem "chodce dělily sekundy od přejetí náklaďákem" a to by byla sledovanost i kdyby se jednalo o celkem normální situaci, kterých je spousta.

+1/0
14.3.2017 8:49

V87o50j17t55ě67c21h 15B44a89l33a95č 4653444724897

Takhle na prahu smrti jsem už párkrát taky byl a od té doby do letadla bez růžence nesednu....:) Asi okurková sezona a idnes došly nápady, o čem psát....tohle se přeci občas stane a netřeba z toho dělat senzaci.

0/0
13.3.2017 18:38

V38o61j55t90ě22c20h 78B50a59l67a67č 4793904754187

Jinak na tomhle letišti jsme přistávali po bouřce s pěkným střihem větru a dost tvrdým přistáním, kdybyste neměli zase o čem psát, mohu zapůjčit video z kabiny. :)

0/0
13.3.2017 18:41

L93a90d74a 40N63o15v90a71k 4952963877

z kabiny je to o ničem... Pozvracení pasažeři.., výkřiky allahu akbar...:-/

0/0
13.3.2017 22:14

L25u95c88i12e 24B94l59a80n17i24c75k51á 2885973189101

.....a já někde četla, že existuje jakýsi "naváděcí paprsek", který letadlo sleduje a tak může bezpečně přistát...8-o

0/0
13.3.2017 16:55

R56a87d98k41a 23K67o81v38á15ř89o14v19á 2843463893586

To máte na mysli ILS. https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Instrument_Landing_System

Tohle letiště ho ale nemá, narozdíl třeba od Prahy. Ale i bez toho denně letadla bezpečně přistávají na různých letištích...

+2/0
13.3.2017 18:23

K92a33r93e82l 60B57a52r72t30a20k 9686921275486

Že by to letiště nemělo ILS. To se mi nezdá.

0/0
13.3.2017 19:11

K85a41r54e14l 44B82a96r65t74a57k 9236591955336

Nedalo mi to. NEMÁ , takže se omlouvám.

+1/0
13.3.2017 19:47

J89a49r94o69s34l27a57v 65D14v35o48ř98á44k 4357209136970

Není to ani tak paprsek jako radiový signál. Ale musí být naletišti instalován vysílač ILS. Nestačí, že ho má letadlo.

0/0
13.3.2017 18:46

L88a20d65a 14N71o64v79a12k 4162613367

paprsek maj tak leda ve startreku...

+1/0
13.3.2017 22:15

T57o45m68á11š 60T29a81t79í24č98e67k 5100892300378

Alespoň je někdo vytrhl z té opilé nudy na pláži. ;-)

0/0
13.3.2017 15:44

R28a64d44k48a 70K54o70v58á34ř48o40v29á 2283843243666

Myslím, že z toho byli nadšení, kvůli tomu tam jeli. Navíc z toho budou úžasné fotky na instagram a facebook!!

0/0
13.3.2017 18:26

Z27d65e31n17ě67k 66H47i47n25k 8539407881981

;-D jo jo, perfektní fotky, proč by to taky jinak ten pilot dělal ;-)

0/0
13.3.2017 20:53

J30o20s74e82f 44R45i25c66h67t89e80r 9866865437613

"Dramatické chvíle si prožili pasažéři letounu..." – ne, opravdu si žádné dramatické chvíle neprožili. Ale žijeme holt v době alternativních faktů..

+2/−1
13.3.2017 14:33

V30á10c63l93a98v 41Z50e43l68i23n68k61a 2272950323272

Jasně. Měli ještě trochu prosednout a rozflákat se o hladinu. To by už dramatické bylo? Nevím jak by se vám líbilo tam sedět, ale mě asi moc ne. Letadla sice nejsou má specializace, ale přesto toho vím dost, aby mi bylo jasné, že jsme někde, kde z pohledu letecké bezpečnosti vůbec nemáme být a pilot se může tak akorát modlit, aby motory dostatečně rychle zabraly a letadlo se náhodou ještě kousek neprosedlo z vůle přírody.

+1/−6
13.3.2017 16:11

J24o81s59e13f 37R64i45c83h49t98e98r 9596745497293

Absolutní nesmysl, je vidět že o tom víte naopak pramálo. Letadlo se nejspíš poryvem větru dostalo mimo osu/glideslope a nebylo dost času pro korekci, takže byl zvolen go around, právě proto, aby pasažéři nebyli ani náznakem ohroženi. Nebo dostal pokyn z věže. Každopádně k žádnýmu "modlení pilota aby motory dostatečně rychle zabraly" rozhodně nedošlo, nekoukejte tolik na televizi ;-D

+4/0
13.3.2017 20:45

V80á32c84l27a25v 88Z46e88l67i79n76k16a 2692740833962

No, jasně, ten citovaný další pilot 737 a odborník na leteckou bezpečnost se zapomenul optat čekých expertů, co mají navrch rádi adrenalin. Apropos dneska jsem měl možnost se pobavit s člověkem, který se na fakultě elektro nějaký ten čas věnoval právě věcem kolem navigace a navádění letadel a ten tedy rozhodně váš optimismus nesdílí. Zvedat letadlo na plný tah motorů málem z hladiny, tak to rozhodně není nepodstatná odchylka od klasického přiblížení. A s tou televizí to spíš směrujte na sebe a neberte to podle supermanů, co v klidu zvednou letadlo, když už jim vlny málem omývají kokpit. Vytlemené smajlíky si můžete rovněž nechat od cesty.

0/−2
13.3.2017 22:31

J70o45s72e66f 14R36i40c33h64t63e79r 9536105417903

Aha, a co ví kolega elektrotechnik, potažmo vy, o "zvedání letadla na plný tah málem z hladiny", když to samo o sobě nemá s navigací nic společnýho? ;-D Byla to podstatná odchylka? Samozřejmě - proto go around. Na videu bohužel není vidět proč, na St. Marteen nejpravděpodobněji poryv nebo střih. Ale všechny ty titulky, citace a vaše výkřiky o "modlení pilota" jsou jen senzacechtivost a umělá hysterie.

Shodou okolností jsem inženýrem v oboru letecké dopravy - takže papírově "expertem" skutečně asi jsem, i když sám bych se tak neoznačil a je nepochybně spousty jiných, kteří dokážou situaci posoudit kvalifikovaněji – a jistě i posoudí a vyhodnotí, až budou mít k dispozici kompletní data. ;-)

+2/0
14.3.2017 1:58

P67a28v92e87l 38O41d77e17h37n76a92l 6913339608575

Ono to ale opravdu není až zase takové drama, jako čtete v médiích, nebo vám někdo řekne. To, co je vidět na videu rozhodně neproběhlo ve výšce 15 metrů, ale ani ve 150, první údaj je podsazený, druhý (podle mne) hodně nadsazený. Výška B737 je někde kolem 12 metrů, zastavte si to a podívejte se sám, kolikrát by se pod sebe ještě vešel.

Z mého amatérského pohledu jde o missed approach, což je něco, co se prostě děje a pilot ví dobře, do kdy se musí rozhodnout co dál a jaký je pro tuto situaci postup na daném letišti. Zde to podle mne udělal správně, rozhodl se včas a zvolil go around.

Termín "zvedat letadlo na plný tah motorů málem z hladiny" zní sice dramaticky, ale ve skutečnosti je to jinak - B737 je vybaven tlačítkem (dvěma tlačítky) TO/GA, které slouží přesně k tomuto účelu. Podle toho, zda je stisknuto pilotem jednou, nebo opakovaně se zvolí automatický mód pro "go around" a o většinu dalšího se postará automatika, samozřejmě v závislosti na dalších okolnostech, například na tom, v jakém režimu bylo předtím zvoleno přistání, ručně, automaticky atd. Druhý mód TO/GA je vyhrazen pro kritické situace, kde je akutní hrozba střetu s terénem před letounem, to zde nebylo. Maximální tah je použit pouze v druhém případě, v prvním je tah omezený.

Z hlediska psychologie je volba GA dnes považována za regulérní řešení situace a neplynou z ní žádná vyšetřování, postihy, jako dříve, kdy šlo o zdržení, spotřebu paliva atd. Vedlo to totiž k řadě nebezpečných situací a dokonce havárií, protože piloti se GA snažili vyhýbat.

+3/0
14.3.2017 3:24

L74u18d65ě12k 38C24h11r82á25s53t91e60k 5614604192916

Ono to letadlo samozřejmě má značnou rezervu ve výkonu, protože musí být schopno udělat v kterémkoliv okamžiku proceduru nezdařeného přiblížení a to dokonce i v případě, že by mu v tu chvíli vypadl jeden motor. To je výhoda dvoumotorových letadel, že jsou značně přemotorovaná, protože každou fázi letu musí být schopna zvládnou i na jeden motor.

0/0
14.3.2017 9:35

L88u35d88ě18k 87C76h85r54á64s91t37e45k 5894214442166

To letadlo je evidentně hluboko pod sestupovou rovinou (určitě viděl 4 červené PAPI vedle dráhy), tak se rozhodl správně pro G/A z důvodu nestabilizovaného přiblížení. Teď je jen otázka, jak se mohl tak daleko před dráhou dostat tak nízko. Buď to byl silný střih větru (popř. sestupný proud) a nebo nepřesná pilotáž. Ale to z videa nezjistíme.

0/0
14.3.2017 9:33

R72a17d88k70a 87K96o12v75á65ř45o77v43á 2463803253556

Nevím co si prožili pasažéři letu, ale byli hodně nízko. To není vůbec standardní.

+1/−2
13.3.2017 18:42

K28a83r13e65l 43B51a69r97t31a20k 9466461855656

Souhlasím.

0/0
13.3.2017 19:14

J92o13s19e84f 87R54i71c47h14t90e32r 9226515517973

Jo, byl nízko a jo, není to standardní – proto ten go around...

+2/0
13.3.2017 21:56

V52á17c83l75a81v 26Z15e17l77i72n30k46a 2902490763602

O tom se tu bavíme. To s tím modlením byla samozřejmě poněkud nadsázka v reakci na váš bagatelizující příspěvek.

0/0
13.3.2017 22:34

R65a89d10k52a 73K34o61v91á70ř83o80v79á 2223423313106

Ano, souhlasím, go around bylo naprosto správné a bezpečné řešení. A ano, novináři mají tendenci dělat z komára velblouda, jen jsem chtěla upozornit na to, že tam nebylo všechno tak, jak by mělo být. Proč a co se vlastně stalo, o tom spekulovat nechci.

Přiznávám, že se možná můj komentář k vašemu příspěvku, který kritizoval novináře, příliš nehodil...

+1/0
14.3.2017 0:37

M27a98r78t12i62n69a 13V48e86d94r41a22l66o17v80á 5961360400661

Pred 14 dny pristavala ledadla letici temer bokem k ranveji.. Musite mit opravdu okurkovou sezonu.

+3/−1
13.3.2017 13:51

O31n51d98r33e27j 55K90u15r97c 9456352945448

To psal zase nějakej redaktor, kterýho vytáhli z Jedličkárny po 2 flaškách vodky...

+1/−1
13.3.2017 13:36

J50a30r29o90s69l73a97v 95D86v60o64ř78á92k 4487349626120

Autor ČTK ?. Pokud by se tam skutečné autor podepsal, tak mohl být článek lépe a fundovaně napsán ;-D. Napříkladjen nadpis „Opakované přistání, na jednom z nejnáročnějších letišť na Svatém Martinu v Karibiku“ by bohatě stačil.

+1/0
13.3.2017 12:37
Foto

J82i52ř80í 75R98o57h28a74n 5604558707645

Nezdařených přístání je každý den desítky - kvůli špatné viditelnosti, kvůli silnému větru, turbulence... Tohle nezdařené přistání je zvláštní (ale zase ne moc výjimečné) jen tím, že ho při tom někdo vyfotil.

+5/−1
13.3.2017 12:34

J15i13ř61í 98H95o70r46t 6876881377614

Sorry, ale tohle není zase nic tak strašného. Go around není ničím neobvyklým a občas se prostě nezadaří. Tady je vidět, že pilot to má celou dobu pod kontrolou, tudíž nechápu tuto hysterii. Nicméně je úsměvné, že tu je tolik odborníků na létání ;-D

+8/−1
13.3.2017 12:23

V42á70c44l90a43v 54Z34e17l65i51n94k62a 2822230673512

Aha, takže ten pilot, co hovořil o sekundách od katastrofy je podle vás rovněž "taky odborník"? Raději ani nemyslet, kdyby si příroda v té chvíli zalaškovala a letoun díky nějakému poryvu větru ztratil trochu vztlaku anebo chytil nějaký sestupný proud, které se nad vodou nedaleko popbřeží mohou objevit docela znenadání.

0/0
13.3.2017 12:33

L71u10d26ě19k 28C36h40r81á56s13t78e95k 5774874732236

No on ten střih větru nebo sestupný proud chytil nejspíš už před tím, proto byl právě tak nízko, případně se nedostatečně soustředil na přistání a klesal moc rychle. Ale to nezjistíme. Každopádně to žádné drama není, 737 má velký přebytek tahu. Větší drama je Madeira, viz. např: https://youtu.be/bHEG6b91dG8 :)

0/0
14.3.2017 9:40
Foto

A54l89e48x15a64n66d83e29r 35B48a15r22n19a 3501781854380

Go around nie je skutocne nic neobvykle, tu je neobvykle to, ze sa pri tom dostal do vysky, do ktorej by sa v tejto faze letu vobec dostat nemal a teda reagoval velmi neskoro na skutocnost, ze sa nepriblizuje spravne...

+3/0
13.3.2017 14:35

L29u73k87á71š 28M43a15r39e61d43a 6401754387398

Takovejhle clanek je absolutni zumpa!

V clanku se mluvi o nejake fotografii od Christine Garner (Nikoli Cristine) a vy tam date nejake video?

Mluvite o tom, ze na fotografii to skutecne vypada na blizici se nestesti. O jake fotografii, kde je tam ta fotografie?

To clovek co prebiral clanek z CTK vcera kalil a zrana si rekl, ze jeste zapracuje nez se pujde vyspat z kocoviny nebo co?

P.S. clanek pojednava zrejme o teto fotce:

http://christinenegroni.com/wp-content/uploads/2017/03/Christine-Garner-photo-WestJet-go-around-1024x565.jpg

+2/0
13.3.2017 12:12

P77e76t80r 17H91u74b62í85k 7153250965

při přistání vloni v listopadu na Seychelách náš Emirates musel udělat to samé, jen místo příliš nízko byl vysoko a neubrzdil by to. Takže motory na 150% a nahoru a podruhé vše OK...

+1/−1
13.3.2017 11:50
Foto

A82l78e31x28a71n16d34e92r 67B57a23r85n51a 3361551424740

Byt vysoko a vyratat si, ze by som sadol daleko za prahom drahy a chybali by mi metre je menej nebezpecne, ako prilis sa priblizit k zemi, pred prahom drahy... V tom druhom pripade totiz chybaju dve zakladne veci pre lietanie dolezite - rychlost a vyska....

Z videa to vyzera v pohode, ale to lietadlo pilot dostal do skutocne nebezpecnej situacie, v akej by sa ocitnut nemal....

0/0
13.3.2017 14:29

K12a33r53e53l 96B19a36r44t37a42k 9856211745426

Motory na 150%? Pane jo, vy jste ale odborník;-D.

+4/0
13.3.2017 19:18

M68i71r74o44s64l83a21v 88K36o15n81e70c80n63y 2909391796468

co to je motory 150%?

0/0
13.3.2017 19:49
Foto

T41o86m82a81s 70Z52y85r68e93k 9823439724473

Opakované přistání není opravdu nic extra výjimečného. Jak nízko nad vodou to ale tady piliot řešil výjimečné je a rozhodně to bylo velice špatně. Tak nízko se vůbec neměl dostat.

+4/−1
13.3.2017 11:49

V81á91c25l54a24v 75Z90e90l57i63n22k95a 2482700353382

Tak nějak. Vypadalo to spíš, jak když z té hladiny odstartoval. Ten už se mohl leda tak modlit, aby motory daly plný tah v co nejkratším čase a aby to stačilo.

0/−1
13.3.2017 12:25
Foto

A72l53e97x62a49n78d87e58r 86B10a31r58n94a 3891371554620

Presne tak.. .v situacii, do akej sa dostal mu mohla chybat vyska a rychlost... Na to ze je "kratky" (co sa stat moze) reagoval velmi, velmi neskoro (co by sa stat nemalo)....

0/0
13.3.2017 14:32
Foto

P66ř10e77m64e19k 76H62o87m54o82l32a 5708845325806

Zajímalo by mě jak by titulkář idnes nazval toho moje video?

https://www.youtube.com/watch?v=9LFKhogBD88

Vteřina před katastrofou? 8-o

0/−1
13.3.2017 11:45

Z59d40e31n39ě45k 20H97i12n13k 8659677231531

To Vaše mi připomnělo tohle https://youtu.be/1N5THRSp4hM.

0/0
13.3.2017 21:11

T41o94m67á35š 66Ž42i80t70n57ý 6721620761451

tak přiblížení na Sv. Martinu jsou vždycky veselý, takže na tomto přistání nevidím nic tak zvláštního.

Kromě toho že šli zřejmě trochu blbě, tak to prostě odpískali a dali si to ještě jednou...

+4/−1
13.3.2017 11:42

M73a93r95t64i87n 11Š77m50í98d64a 3684978197520

Měl víc štěstí než rozumu...

0/−5
13.3.2017 11:28

M68a97r73t98i51n 62V18o55ř59í24š95e13k 4527510203120

Nevidím žádnou senzaci lupo. Opakovaných přistání je za den spousta...

+11/−1
13.3.2017 11:20

P66a67v62e10l 45R13y15b47á76ř 7662451139420

Není to spíš na pochvalu, že neriskoval a přerušil přistání a pak přistál bez chyby. Myslím si, že takových situací je tam velmi mnoho, prostě zkušený a zodpovědný pilot přistává jen, když si je naprosto jistý. "Suverén" by to možná zkusil a byla by neštěstí.

+9/−1
13.3.2017 11:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.