Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Povinná maturita z matematiky prošla Senátem i přes výhrady výboru

Senát schválil reformu financování základních a středních škol beze změn. Nezrušil tak dnes zavedení povinné maturity z matematiky, i když mu to doporučoval senátní školský výbor. Senátoři neomezili ani takzvanou pamlskovou vyhlášku ministerstva školství, která vede podle kritiků k zavírání školních bufetů. Podobný návrh neuspěl ani ve Sněmovně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J77i94n17d67ř33i33c84h 94V85á61g83n93e64r 9201246516361

Okolo toho vznikla nádherná kocourkovská diskuse. Teze. Maturita z matematiky studenty stresuje. Je to mnohem horší. Myslím, že současné studenty stresuje obecně samotný fakt maturity a asi tak 80ti procentům současných studentů by se mělo vyhovět a ničím tak zničujícím je nezatěžovat. Třeba bychom si pak opět mohli být jisti, že maturant bude umět číst a psát. Bože, a třeba i počítat. Další teze. To nejdůležitější je, aby studenti měli absolutní možnost výběru a studovali zásadně to, co je baví (jinak nezůstanou v pohodě). To má hlubokou logiku, protože student samozřejmě v 18ti letech nejlépe ví, kde jej jeho zem bude potřebovat a kde se nejlépe uplatní. Školství v této zemi jsme v posledních patnácti letech pod vedením neziskovek typu EDUin opravdu zvelebili.

0/0
9.3.2017 9:25

J51u41r83a22j 49R70i42č34á64n84y 4491878376267

Kde jej jeho zem bude potrebovat ? To je nazor jak z dob Marie Terezie... ostatne, z te doby pochazi i soucasny system vyuky. Vychova otroku a ovladatelnych vojaku.

0/0
9.3.2017 13:05

K32a53r88e12l 55A91d37a84m68u80s 2324598857471

...paní ministryně a Vy máte maturitu z matematiky?Pokud ne,měla by jste si ji dodělat.[>-];-D;-D;-D

+2/0
8.3.2017 19:46

M91i79r98o85s56l79a29v 98R76a45t16a61j 5811123474825

když chi vydělávat a mít vzdělání, tudíž mít papíry...tak hol matyku musím umět....a u nás jsou študáci líní se matyku učit...R^;-D

+3/0
8.3.2017 15:42

J96a67n68a 38S40t15e62h63l31í24k51o81v60á 2609620630326

a někdo češtinu ;-)

+5/0
8.3.2017 16:12

M50i54r65o98s92l18a17v 26R55a17t81a49j 5731893884115

no, lidi tady chybují extrémně, souhlasím, mě chybí hol (t), a matyka se dá považovat za správně...i když matika...;-D;-D

+1/0
8.3.2017 16:16

J71a23n62a 30S55t42e39h25l76í70k15o97v68á 2489240810836

mě tedy ta matyka přijde hrozná ;-) ;-D

+2/0
8.3.2017 16:19

M21i37r46o47s89l88a59v 52R82a32t33a22j 5891413344495

ale musí být....to se nedá nic dělat...bez zkoušek z ní

jste jaksi nestudoval...to je prostě fakt...

0/0
8.3.2017 16:21

J20u46r96a41j 17R89i20č38á87n38y 4861198476777

Zajimave, ja ke sve praci (stredni management) matematiku potrebuji asi na urovni zakladni skoly. Ne ze bych neumel vic, ale realne nepotrebuji.

A to ze neco nejak bylo.... no a co, casy se meni.

0/0
9.3.2017 13:08

H40e34l96e38n45a 52K51a21v82k62o20v47á 5326183260356

Maturovali jsme povinně ze čtyř předmětů včetně matematiky a dalo se to zvládnout.Sice se tehdy nedostal na střední školy nedostal každý, ale to bylo v pořádku,každý přece není studijní typ.Počet studentů stoupá, ovšem jejich kvalita určitě nikoliv. Dřív měla maturita svou hodnotu, což se o té současné říci nedá!!

+12/0
8.3.2017 15:42

M45i46r65o86s32l50a82v 74R92a10t97a58j 5191123784215

přesně tak...R^!!!!

+1/0
8.3.2017 15:43

P73e51t96r 35D83v53o88ř82á37k 9364827862920

Samozřejmě, že to zvládnou. Komplikace je to pro ty, kteří si musí nastudovat znalosti z jiných předmětů pro přijímací řízení na VŠ.

0/0
8.3.2017 16:40

J83a80r93o13m52í91r 31Š32r25á36m57e59k 3137376477932

Komplikace pouze iluzorní. Jednak je to komplikace prakticky pro všechny uchazeče, takže "znevýhodní" prakticky všechny stejně, a jednak je vysokoškolské studium mnohem náročnější, tedy mělo by být, takže pokud někoho poměrně malá povinnost navíc zatíží nad únosnou mez, rozhodně nemá předpoklady pro další studium.

+2/0
8.3.2017 17:00

M41i18l14u51š45k95a 35H82v42ě81z55d62o37v60á 3484632883894

Vyúadí to tak. Vždyť pro toho, kdo chce studovat humanitní obory, je maturita z matematiky úplně zbytečná !! Jsou lidé, co na matematiku nemají buňky a přesto jakéoukoliv vysokou školu, kde matematiku nepotřebují, vystudují na výbornou.

+4/−1
8.3.2017 15:41
Foto

A22l16b94e15r27t 80P55ě95n47i92č47k31a 2550168945507

Přesně tak R^ Já jsem maturoval z matiky za 1 a presto většinu toho, co nás učili považuji za nesmyslné a pro většinu spolužáků úplně k ničemu.

Místo toho, aby se vice vyučovaly opravdu potřebné věci pro život.

+1/0
8.3.2017 15:43

M29i32r41o50s96l58a96v 60R30a95t38a93j 5701753724685

matykou se zjišťuje logické uvažování onoho či onoho studenta....

+2/0
8.3.2017 15:44
Foto

A69l90b30e51r87t 24P37ě57n54i97č12k86a 2610858745607

Ano, to je pravda, ale logika lze zjišťovat (vyučovat) i jinak, než se třeba učit rýsovat úhel 135 st. bez úhloměru nebo sčítat logaritmy pomocí tabulek. Už vůbec k tomu není potřeba mít povinně maturitu u maturity.

K čemu je současná výuka v matice, když lidi pak nejsou schopni si ani spočítat úroky k půjčce nebo výnosy z akcií. ;-)

0/0
8.3.2017 18:15

J22u18r38a17j 22R90i40č24á54n73y 4191888866847

Nekterymi castmi matematiky ano, rozhodne ne celou a navic se to da delat i jinak. Rekneme takove hodiny fylozofie.

0/0
9.3.2017 13:10

P29a73v34e76l 39Z35a63j16í35č90e73k 8854520946700

:D ale tam se preci neprobira nejake slozita matematika ;) to bych mohl oponovat ze ja jako technik nepotrebuju cestinu a cizi jazyky ;) kdysi jsem si to myslel ale hluboce jsem se mylil...

+2/0
8.3.2017 15:44

M45i74r55o45s25l85a42v 68R59a76t38a76j 5741763784355

taky jsem to považoval za nesmysl...a ejhle, po revoluci se to hodilo...a hodí

0/0
8.3.2017 15:45

J50a72r35o33m77í20r 31Š60r20á53m86e26k 3637306697952

Humanitní obory se staly synonymem pro žvanivé zašívárny. Bohužel pro tyto obory, protože ve skutečnosti studium většiny oborů označovaných jako humanitní vyžaduje schopnost tak dobré práce s textem i kvantitativního uvažování, že nějaká středoškolská matematika představuje zdravé minimum.

+3/0
8.3.2017 15:48

V68i77k79t28o72r 72Š10e51d59i24v56ý 8476621590866

To, co se zkouší u maturity, to není žádná matematika, to jsou počty.

Nepotřebujete matematický talent, stačí znalosti ze ZŠ a trocha logického myšlení.

+2/0
8.3.2017 16:28

V37i98k50t11o60r 29Š27e60d23i24v44ý 8906381680786

Proč v tom případě maturovat z češtiny? Drtivá většina lidí se potřebuje domluvit a srozumytelnosti tekstu pár chib nevaďý. A kdo si kdy v životě potřeboval pohovořit o české literatuře národního obrození?

-

Má-li maturita dokládat nějaké obecně použitelné znalosti, matematika do ní patří víc, než cokoli jiného.

+2/0
8.3.2017 17:05

M48a89r79t69i97n 94K57m15e62n49t 9308742186308

Já si myslím, že hlavním cílem této povinné maturity je odradit studenty od středních škol a nastrkat je do učňovských oborů, jelikož mají nedostatek studentů..

+1/0
8.3.2017 15:34

P71a68v11e33l 25Z86a74j62í68č50e78k 8184640656830

tak takovy student ktereho to odradi... hmmm tak ten by snad ani na stredni nemel chodit. vetsina uciva je totiz zs... ne jako za prvni republiky kde musli znat, limity funkci, derivace, integraly a td... :)

+2/0
8.3.2017 15:37

M81a44r41t72i21n 34K75m77e63n63t 9398322466118

Jsem teď ve druháku na střední a občas mi příjde, že některé učivo absolutně nebudeme v životě potřebovat.

0/−1
8.3.2017 15:42

J79a85r20o95m87í54r 23Š20r74á51m93e25k 3787496117602

Co třeba?

0/0
8.3.2017 15:46

P43a39v72e32l 27Z18a57j62í83č53e92k 8144460936920

to nemuzete vedet... ale jde naprosto o neco jineho o vyuku logickeho a analytickeho mysleni... prostredky nejsou az tak podstatne... pokud si myslite ze v moderni rychle spolecnosti nepotrebujete logicke a analyticke schopnosti v beznem zivote tak se mylite.

+3/0
8.3.2017 15:47

P49a73v82e82l 39Z81a29j19í52č72e16k 8914460566420

matematika v dnesnich maturitach je pomerne trivialni... nevidim duvod aby toto minimum nemohl plnit jakykoliv maturant... I ten ktery se venuje hre na zobcovou fletnu.

+4/0
8.3.2017 15:30
Foto

M83i74c26h30a34e65l 98L28ö92f31f32e35l52m94a49n75n 7268818127290

Jak si vůbec někdo může myslet, že lze v životě fungovat bez kvadratických rovnic, imaginárních čísel a goniometrických funkcí?

+4/0
8.3.2017 15:30

J42a94r19o29m41í33r 86Š10r26á35m70e11k 3307106777762

Při přístupu "zajímá mě jen to, o čem bezpečně vím, že bezprostředně upotřebím" je spíš otázka, proč si dotyčný vůbec myslí, že potřebuje maturitu.

+4/0
8.3.2017 15:35
Foto

A82l22b38e92r30t 80P60ě60n14i38č34k69a 2750558345897

Otázka je spíše to, zda učitelé (nejen) matematiky vůbec tuší, co je potřeba za znalosti v reálném světě nebo jen tupě učí dle osnov i naprosté nesmysly, které ze třídy využije v životě tak max. jeden student.

+3/0
8.3.2017 15:41

J26a23r46o74m55í84r 96Š47r64á82m92e31k 3307116357732

Prosil bych o několik příkladů takových nesmyslů, které se učí na střední škole. Já si na žádný nevzpomínám.

+3/0
8.3.2017 15:45
Foto

M27i65c63h87a87e80l 48L80ö44f14f89e17l62m20a53n90n 7448538867830

Kvadratické rovnice, imaginární čísla a goniometrické funkce.

+2/0
8.3.2017 16:01

J34a32n 91N85o74v72á20k 9365588404595

Ale to jsou znalosti potřebné ve velké spoustě oborů i v reálném světě.

0/0
8.3.2017 16:09

J78a63n16a 13S22t67e45h18l77í42k12o69v64á 2769430360216

například?

0/0
8.3.2017 16:15

J90a58r77o43m27í10r 51Š35r79á87m25e77k 3547896507842

Kvadratická rovnice je obsažena mimo jiné v základních problémech populační biologie (Hardy-Weinbergova rovnováha), v základních úvahách ekonomie a vedou na ni základní fyzikální problémy. Tedy tuto znalost využije každý, kdo se dalším studiem, profesně nebo jen zájmem dostane i jinak než jako fachidiot dostane k populační biologii, epidemiologii, demografii, ekonomii, fyzice a celé plejádě technických oborů.

Goniometrické funkce popisují chování lineárních systémů za jistých podmínek, takže mají mimořádný význam pro matematizaci přírodních i technických věd. Není náhodou, že vlnění je (v lineárním prostředí) "sinusovka". Na goniometrických funkcí je založena (obvyklá) spektrální analýza. Goniometrické funkce v rozsahu vyučovaném na střední škole jsou nezbytné pro minimální vhled do problémů akustiky, elektrotechniky, optiky, analýzy časových řad,...

Komplexní čísla jsou na středoškolské úrovni zajímavá především pro elektrotechniku (teorie obvodů). Jsou ovšem mimořádně důležitá v případě, že maturant bude dále studovat jakýkoliv obor obsahující matematiku (technické obory, fyzika, chemie, kvalitní ekonomické obory...), protože bez nich nemá vůbec smysl se bavit o obyčejných lineárních diferenciálních rovnicích, tedy o základním nástroji matematického modelování ve většině oborů.

Mám tomu rozumět tak, že jste chtěl napsat, že jste ignorant, který neví, že střední škola je dílem příprava na výkon specializované profese (vč. znalosti umožňující další samostudium v oboru) a dílem příprava na vysokoškolské studium. O to víc to podtrhuje fakt, že zmiňujete komplexní čísla - to totiž není standardní středoškolská látka, obvykle se učí jen na gymnáziích a průmyslovkách (a to ještě ne na všech).

+4/0
8.3.2017 16:23

P35a35v11l59a 96H85r55a35d75i54l81o63v66a 3247511471604

Hezky napsane. Do dusledku (pokud bychom se omezili na to, co je potreba v zivote) vetsine populace bude stacit cist, psat a kupecke pocty. Tedy zhruba 5. trid obecne. ;-)

+1/0
8.3.2017 16:28
Foto

M28i77c80h96a41e77l 22L79ö33f33f51e66l63m87a90n26n 7438398757830

Absolvoval jsem osmileté gymnázium, a za ignoranta se rozhodně nepovažuji, naopak vás, na základě toho co jste napsal, považuji za člověka vytrženého z reality.

+1/0
8.3.2017 16:42

J38a34r45o33m11í87r 44Š45r83á21m37e50k 3637596767182

Pokud jste absolvoval střední školu typicky připravující k vysokoškolskému studiu a překvapuje vás, že jste byl vystaven studiu znalostí více než užitečných při dalším vysokoškolském studiu v poměrně širokém spektru oboru, tak jste v lepším případě jen ignorant. Pravda, už jsem potkal několik výživnějších exemplářů zahrnujících (záhy ukončeného) studenta fyziky překvapeného tím, že se musí učit lineární algebru, a studenta informatiky překvapeného tím, že se musí učit logiku.

+5/0
8.3.2017 16:53

H52o52n57z22a 30F35á73t43o87r 2709875624640

Přesně tak. To nechápu. Stejně tak bez přečtené Babičky nebo Vojny a mír.

+1/0
8.3.2017 16:03

J30a37n48a 67S18t36e82h53l78í18k95o41v38á 2689950820866

to vám aspoň rozšíří obzory ;-)

0/0
8.3.2017 16:32

L17u86k78á47š 73Š85m26a54h57e64l 2897564612234

Imaginární čísla tam také nejsou... ostatní viz seznam co je a není v maturitě níže.

+1/0
8.3.2017 16:53
Foto

V35o79j25t55ě71c68h 41V37o76p32a38ř44i55l 2264826616380

Osobně bych rozšířil výjimku z povinné maturity z matematiky i na další obory, ale na druhou stranu zas povinnou maturitu z matematiky nepovažuji za velký problém. Pokud se bude držet na úrovni současné obtížnosti, tak by ji měl/a zvládnout i kadeřnice/ník. Možná ne na jedničku, ale projít určitě. Třeba počítat s procenty by měl umět každý a ne, jak si třeba pořád značná část lidí plete procenta a procentní body. Stejně tak, když si člověk bere úvěr, měl by si umět spočítat, kolik celkově ve výsledku zaplatí.

+1/−1
8.3.2017 15:03

P90e55t79r 83D18v24o89ř43á20k 9924197532450

Jenže kadeřnice primárně je učební obor, nikoliv maturitní.

+6/0
8.3.2017 15:10
Foto

V35o91j65t81ě26c25h 81V95o36p50a59ř40i64l 2494136286680

Jak napsal Lukáš Šmahel níže, velká část látky potřebná k maturitě se učí již na ZŠ a i na učebních oborech se vyučuje matematika, byť s velmi omezenou hodinovou dotací. Proto jsem přesvědčen, že dobrý student učebního oboru by měl být schopen maturitní zkouškou z matematiky projít, kdyby ji dělal.

+2/0
8.3.2017 15:42

P43e92t28r 73D44v75o77ř14á20k 9894807452770

Debata s obecnými argumenty typu dobrý student učebního oboru nikam nevede. Zakončení studia je dané primárním zaměřením, učební obory se zaměřují na specifická povolání a obecné znalosti nejsou sledovanou primárně znalostí, že by se z nich musela dělat zkouška. A je otázka, jaký účel má taková úroveň maturity z matematiky.

0/0
8.3.2017 16:57

L59u87k91á50š 39Š72m61a39h10e11l 2647124492954

Mnozí zdá se neznají skutečný obsah státní maturity z matematiky. Takže je to: číselné obory a číselná osa (7.-9. třída ZŠ), úprava jednoduchých výrazů (9. třída ZŠ), lineární rovnice a nerovnice (8.-9. třída ZŠ), soustava 2 lineárních rovnic (9. třída ZŠ), goniometrické funkce v trojúhelníku (9. třída ZŠ nebo 2. ročník gymnázia), rovnice přímky a vektor (3. ročník gymnázia, lze ale vyřešit přes rovnice, tedy znalostmi z 8. třídy ZŠ), základy kombinatoriky, statistiky (jen hlavní pojmy) - 3. ročník gymnázia, procenta a zlomky (7. - 8. třída ZŠ), mocniny a logaritmy (2. ročník gymnázia), obvody a obsahy (8. - 9. třída ZŠ), povrchy a objemy (3. ročník gymnázia, ale vzorečky si nemusejí pamatovat, jsou v tabulkách), aritmetická posloupnost (3. ročník gymnázia).

A to je vše! Žádná kvadratická rovnice, žádné kuželosečky a už tuplem ne limity, derivace, integrály. Žádné složité grafy funkcí, žádné nerovnice s absolutními hodnotami vedoucí na x intervalů, žádná cosinová či Euklidovy věty...

+8/−1
8.3.2017 15:00

L49u29k67á21š 71Š74m76a10h89e79l 2117584242604

Jo a ty vektory jsou jen v rovině, žádný trojrozměrný prostor.

+1/0
8.3.2017 15:01

Š70t36e43f46a27n 76F62r67i88č34a 7762508883686

Tak proč se z toho vůbec maturuje? Není náročnější maturita na některé průmyslovce, např. výpočet jízdního odporu rychlíku, nebo výpočet ztrát energie parovodu, či maximální dovolené zatížení příhradové ocelové konstrukce tělesem kulového tvaru a pod.? Zatímco gymnazista si s tím neporadí, průmyslovák levou zadní.

0/0
8.3.2017 19:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.