Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mlčící indický boeing přeletěl Česko, vzlétla k němu Luftwaffe

Dvojice německých stíhaček Eurofighter zasahovala minulý týden ve čtvrtek u indického boeingu, jehož posádka se nespojila s českým řízením letového provozu a přeletěla do Německa. Čeští piloti byli tou dobou také ve vzduchu. Stroj se podle všeho podařilo kontaktovat přes digitální datový systém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J52i75ř29í 82D55v84o53ř15á55č67e55k 5324983734113

To je tak, když pastevec vstane od ovcí a zaletí si do Londýna. 8-o

0/−2
24.2.2017 11:24
Foto

J83i75ř49í 37M38a95k10o27ň 5783479714365

názorná akce "čisté nebe". Komu nahlásit čoudící komín?;-)

0/0
23.2.2017 15:50

P86e54t55r 75N64o77v55o81t76n55y 1291340581

Je to hlavně vodní pára.

0/0
23.2.2017 16:04
Foto

K74a52r19e89l 52B62a91r21t63a48k 9196651815116

Zvládl jsem jednu stránku a děkuji zdejším expertům za pobavení. Co názor, to perla. Inu odborníci;-D

+2/0
22.2.2017 7:43

L95a52d58a 49N44o83v57a66k 4602103917

tak hlavně že jsi to zvládl.., zítra zkusíš dvě stránky a do prázdnin už budeš číst jak když bičem mrská...

+2/0
22.2.2017 15:09
Foto

V89a53c53l91a34v 37V56a25v77r63a 3537894365367

Jakási indická arolinka? Kdybyste viděli co se na nebíčku děje, asi byste dlouho letět nechtěli.. Jen opravdu máloco se dostane na veřejnost.

+1/0
22.2.2017 2:14

E84v78a 24J32a15n46o20u82š76k59o39v27á 7154848502105

To jsou shody náhody..omylem naladí jinou frekvenci, jeden spí a ten nespící má ještě ztlumená sluchátka. 8-o

0/0
22.2.2017 1:15

L18a90d19a 97N61o18v47a29k 4392203627

při hustotě letového provozu statisticky celkem běžná situace...

+1/0
22.2.2017 1:48

T50o14m47á51š 61J31a23n58í14r43e43k 8540637816179

Je smutne, ze se jeste neco takoveho deje a ze jeste aspon ty nejvetsi letouny nemaji nejake automaticke preladovani. Taky je smutne, ze nouzova frekvence jde vubec ztlumit.

A nejsmutnejsi je kvalita prenosu. Kdyz se clovek zaposloucha do vyslani letadel (je to volne na netu online ze spousty letist), tak mnohdy nerozumim ani cestine, kdyz se domlouvaji ceske letadla v Ruzyni, natoz kdyz se domlouvaji indove se slovakama lamanou anglictinou, tak se divim, ze se tohle nedeje neustale.

+1/−1
21.2.2017 21:07
Foto

V76l93a62s16t32a 70C73o76u55f62a80l 7377739759415

Automaticky můžete ladit navigační rádia, ale ne komunikační. To ani nikdy nepůjde, dokud letadla budou řídit lidé.

To není o ztlumení nouzové frekvence. Ztlumit můžete sluchátka nebo reproduktor. Každé sluchátko má vlastní potenciometr, který ovládá hlasitost individuálně na každém uchu.

Máte pravdu, hlas je při přenosu hodně deformovaný a rozumět vyžaduje praxi. Proto se v letectví používají mezinárodně uznávané fráze místo volné řeči. Pilot může kdykoli požádat o opakování, pokud něčemu nerozuměl.

+5/0
21.2.2017 21:30

O94n92d94ř82e68j 77Č39a17p76k95a 6901351463664

Nějaké plány řešit komunikaci ŘLP-letadlo jako data snad byly, alespoň pro běžné situace, pak by samozřejmě automatické ladění šlo. Ale přinese to jiné komplikace, dopravní letadlo se už dneska většinu letu řídí samo, když ten pilot nebude muset ani řešit komunikaci, tak tam nejspíš za tím řízením usne - což je v případě mimořádné situace docela problém.

+1/0
21.2.2017 22:04
Foto

V73l45a55s26t53a 41C53o65u32f87a90l 7767369919885

Data nikdy nenahradí otevřenou řeč. Dokud je za provedení letu odpovědný kapitán letadla, tak to není možné. V nestandardních a mimořádných situacích to prostě nejde. Kapitán přijímá veškerá rozhodnutí a musí komunikovat otevřenou řečí.

0/0
21.2.2017 22:10

T80o92m49á81š 72J47a50n59í79r22e39k 8470857846209

Proc by to nemelo jit? Uz se desitky let uvazuje o prechodu na digitalni system. Jednak by prudce vzrostla kvalita a hlavne by bylo vse automaticky a nikdo by nemusel nic ladit. Ja chapu, ze kazde sluchatka maji potenciometr, ale treba pri vysilani na nouzove frekvenci by mel byt normalne reproduktor v kabine a nejake cervene pipajici svetlo, kdyz se na ni neco vysila. Navic je to na jinych frekvencich, takze pokud system sam nepozna, ze tam nekdo vysila, tak to ani do tech sluchatek neprepoji. Je to zkratka technicky zcela nevyhovujici. Coz je ovsem i cela dnesni aviatika. Vemte si, ze i pro bezneho cecha je dosazitelny, za nizke porizovaci penize (dokonce smesne oproti treba beznemu iphonu) a nizky pausal, satelitni telefon. Ocekaval bych jako uplne minimum, ze posadka bude timto vybavena, aby mohli treba komunikovat treba s majitelem letadla a proste aby nebyli uplne odstrizeni. Bezny rucni satelitni telefon za 5-10 tisic asi nebude fungovat pres plast, ale maji ho mit soucasti letadla. Kazda blba lod ma satelitni telefon, u letadel by to melo byt samozrejme, ze zacne vyzvanet v kabine a ze telefonni cisla budou znama alespon domovskemu letisti, ktere ho na pozadani sdeli. Tady sice asi nejaky telefon meli, ale nez se dokazali domluvit s dopravcem na zavolani, tak letadlo uz pristalo v anglii:o)

To je proste spatne. Stejne jako spatne, ze neni kazde letadlo vybaveno NEODPOJITELNYM GPS lokatorem, ktery bude vysilat na treba globalni immarsat. Vzdyt satelitni zarizeni s GPS a zakladni internetovy pausal je smesny i pro bezne vydelavajiciho cecha .... natoz pro spolecnost a letadlo, ktere kazde stoji nekolik miliard. Je proste zvlastni, aby se mohlo dnes ztratit letadlo, pritom by stacilo mit napevno nekde v plasti takovy vysilac s vlastni baterii, ktery by ani pri vsi snaze nebyli potencialni unosci schopni vypnout .....

+1/0
22.2.2017 0:06

T40o45m37á19š 80J26a34n21í29r44e86k 8380697176909

Ono by klidne stacilo, kdyby to zavedly vetsi letiste a nedovolily pristani letadel bez takoveho systemu rekneme od 10ti pasazeru nahoru, aby to nemusely mit i praskovaci letadla ..... ono by asi klidne stacilo, kdyby to zavedlo letiste v Praze od pulky roku .... proste by rekli, ze neodbavi letadlo bez systemu online napojeni na satelit s GPS polohou, TECKA!

Vsechny aerolinky, ktere hodlaji v Praze pristat by si to musely poridit. Ale jak by se proflakl ten obrovsky potencial a bezpeci, tak by to zacali chtit i sami lidi! A za mesic by se pridaly dalsi a dalsi letiste a o pulky roku 2017 by se uz nikdy nikde zadne dopravni letadlo NEMOHLO ZTRATIT! V avionice je strasne zavest novy standard, rikam, nekde jsem cetl, ze digitalni system implementujou uz DESITKY LET! Byrokracie, narodni normy, nez by se to plosne zavedlo trvalo by to desitky let .... a ono to desitky let trvat bude!

Ale kdyby si to vynutily letiste, tak nikdo nenadela nic a zavede se to v radu mesicu!!! Ja verim, ze vybaveni vsech dopravnich letadel ve vsech civilizovanych zemich by v tech zarizenich a desetilety provoz stalo min nez kolik stalo MH370 a to nejen letadlo, ale hlavne ty miliard a desitky miliard, ktere se uz nasypaly a jeste nasypou do, s velke pravdepodobnosti bezvysledneho, patrani ...... a to nemluvim o traumatech pro pribuznych, kteri se chytaji kazde konspiracni teorie a nemaji jistotu v nicem!

V dobe, kdy skoro kazdy clovek nosi v kapse vykonny pocitac s GPS, WIFI, kamerama, GSM, LTE ..... je vyslovene tristni, ze se muze ztratit obri dopravni letadlo za 3 miliardy!!! Najit ho v hlubokem oceanu? TO CHAPU! To je proste obri problem na rozloze tisicu CR a tam konspiraci nevidim, ale ze se o poloze prubezne neinformuje, to je fakt tristni diletantstvi .... kazdy druhy taxik nebo zamestnanecke auto ma nevypnutelnou GPS, kazde drazsi auto ma zabezpeceni pomoci GPS .... ale letadlo za miliady vezouci stovky lidi ma system, ktery se hlasi jednou za pul hodiny a jde knoflikem vypnout ...

0/0
22.2.2017 0:17

P91e50t46r 28S95u12c51h52ý 1728299334856

A myslíte, že kdyby to Praha zavedla, tak že by to aerolinky do svých letadel nainstalovaly? Podle mě by pravděpodobněji létaly do Vídně nebo jiných okolních států a na česko by se vykašlaly ...... a škodní bychom na tom byli jedině my.

0/0
22.2.2017 0:33

T74o13m24á92š 67J80a22n56í55r48e27k 8200717556819

Ja myslim, ze jo. Zarizeni za par desitek tisic a par stovek mesicne za pausal ...... lepsi nez prijit o desitky milionu za lety. Jako zcela na rovinu, zavest se to melo uz pred minimalne 10ti lety ..... ze to stale neni v dobe, kdy kazde druhe firemni auto ma online GPSku, to je proste spatne ....

0/0
22.2.2017 3:34

P29e46t84r 19S79u52c88h30ý 1878109674876

I když se baví česká letadla s českým letištěm, tak je myslím povinnost vést hovor v angličtině.

0/0
22.2.2017 0:29

T18o87m91á63š 89J56a40n59í18r15e51k 8290567576599

Nekteri se normalne bavi cesky

https://www.liveatc.net/search/?icao=PRG

0/0
22.2.2017 3:32

K44a52r33e35l 55N49o30v32o15t86n20y 2531425859820

Takze vlastne se nic moc zvlastniho nestalo, ale je fajn, ze nastavene pohotovstni procedury pro stihace funguji dobre R^

+7/0
21.2.2017 16:48

J35o92s98e91f 14P67e63t84r36á63s41e95k 4724235947653

Vy ironiku! Gripeny byly nad Čáslaví a Lufwafe letadlo chytila někde i Kolína, ale nad Rýnem, tak co funguje?;-D;-D;-D

0/−2
21.2.2017 17:20

P61a32v91e53l 76J64o73n21á48š 5861655869755

V tom případě dotaz. Jak by to mělo fungovat?

0/0
21.2.2017 17:48

J79o13s96e73f 34P79e58t29r64á52s91e80k 4674955717243

Píšu to níže, to prostě nemůže fungovat..Není obrany pomocí stíhaček. Jediné letadlo které(i když to nikdo nepřizná) asi bylo sestřeleno byl Helios B 737 u Atén..ten tam ovšem hodinu kroužil..Neí nahoda že ani jeden let teroristů v USA nesundala stíhačka. Procedury jsou prostě dlouhé a složité, a jiné být nemůžou.

+4/0
21.2.2017 17:59

P53a56v19e19l 31J57o30n49á41š 5161705289875

Ten Helios nesestřelili, on nakonec spadl po vyčerpání paliva.

0/0
21.2.2017 19:30

O53n26d12ř76e18j 55F59i43g32u48r43a 5469459958788

Cekal jsem, ze se tu ozvou nejaci hlupaci s chemtrails... No, zatim jsem precetl si jen prvni stranu diskuse.

+1/0
21.2.2017 16:21

P10e72t18r 67K11o95u93k40a55l 6763545313824

pár jich tu je, nebojte :-)

+1/0
21.2.2017 16:59

J57o42s28e19f39a 40P20l36a88č14k58o49v22á 3808316183757

Tak oni si tam klidně spí !, to aby se člověk bál i doma, že mu spadne letadlo do bytu. Vážně, aby se člověk bál už všude.

+1/0
21.2.2017 16:15

P72a84v61e50l 48J67o96n12á26š 5901585849555

A to by měli spát neklidně?

0/0
21.2.2017 16:26

P98e63t34r 76K84o89u29k34a17l 6153855523214

při současné technice je lepší když spí, v bdělém stavu jsem schopni nechtěně o něco zavadit a pak hledat příčinu jinde, začnou se nabalovat potíže a už to padá, už to padá, koukněte na letecké katastrofy, občas to vypadá, jako kdyby letěli prvně

0/0
21.2.2017 17:01

P68e58t27e88r 25M72o32l79n14á68r 8695414182739

Göringova hrdá Luftwaffe ,Merkelovej Wehrmacht robí ochranku moslimom ;-D

0/−4
21.2.2017 15:40

M31i16l22a49n 60Č50í42ž14e94k 4253455942418

Příliš mnoho chyb na jeden let. :-/

+1/0
21.2.2017 15:26

R87a51d65e79k 75Č97i37h98á48k 7830376752854

z našeho pohledu chyby, z pohledu běžného Inda normálka:-)

+3/0
21.2.2017 15:55

V61o75j94t93ě63c45h 76R25o97u27b93a65l 9340123772633

Jste si jist národností posádky?

0/0
21.2.2017 16:01

P63a12v53e30l 41N44e38d47ě88l93a 5426790744811

"May day, may day, we are sinking, we are sinking."

"Hello this is german coastguard. What are you singing about?"

:-)

+1/0
21.2.2017 15:13

J31a84n72a 74L87a66n18g10o61v98á 2285256890333

Drsoni:-)

0/0
21.2.2017 16:13

V70l24a50d95a 59D44o83l81e83z54a54l 6272476565

Pro kritiky Gripenu, zkuste se na to podivat ze situace, ze letadlo prestane komunikovat nad nemeckem a miri smerem k nam. V tom pripade, by byl start nemeckych Eurofighteru zbytecnej, nez by dostoupali do 11km tak je letadlo u nas a naopak by s predstihem zalarmovali Gripeny ACR ktery by si tento nekomunikujici letoun prbrali na hranici;-)

+9/0
21.2.2017 14:51

R15a68d12e95k 50Č25i94h19á91k 7580236202544

Chci to vzít v úvahu, jasně, ale pokud by neexistovala kooperace s Luftwaffe, evidentně bychom proti dopravnímu letadlu napěchovaným teroristickými výbušninami neměli šanci? To snad nějak jít musí, ne? Vždyť to letělo napříč Čechami.

0/0
21.2.2017 15:54

V62o49j53t12ě26c54h 14R76o73u52b46a30l 9390973492113

Pokud se bude až na hranice ČR chovat obvyklým způsobem, tak v podstatě není šance.

+3/0
21.2.2017 16:00

J28o30s69e28f 60P93e91t96r31á73s73e38k 4604325907813

Nejde to nijak..Rv

0/0
21.2.2017 18:01

M48a88r30t41i39n 52V37o72j43á79č40e25k 9653747201276

no ,ale letí ve výšce 11km a rychlostí cca 900km za hodinu tzn 100km třeba do Prahy udělá pod 10minut co s tím chcete dělat ? když ho budete 5 minut zkoušet kontaktovat a za 5 minut startujete v Čáslavi ,nad Prahou ho nestihne ,ale předat Nemcům ano

0/0
21.2.2017 19:36

Z54d18e72n38ě52k 91S93k68ř57i56v79a51n 5794750259516

Nechci Vám do toho kecat, ale letadlo letělo opačným směrem.:-)

+1/0
21.2.2017 19:32

T60o63m80á50š 76Ž18i70t74n91ý 6961840801621

Pravda, pravda... Raketa země - vzduch ma stoupavost mnohem lepší. :-)

0/0
22.2.2017 8:11

P75e41t55r 62M56a82j52e58r 7622396561941

Gott sei Dank, dass wir Luftwaffe haben.

0/0
21.2.2017 14:37

J61i82n82d72ř85i92c66h 64R88á63z11l 2931695501460

Mám pocit velkého komplexu Čechů, kteří tady tkzv. diskutují z Indů. Říká se tomu rasizmus.

+1/0
21.2.2017 14:07

P97e46t55r 16M22a15j81e24r 7332876331911

Přesně. Miliarda lidí a jeden jako druhej.

+1/0
21.2.2017 14:34

D71a92v97i34d 34K54r24a34j87í12č15e13k 7273253736217

I přesto, že Indové jsou stejná rasa s námi?

+2/0
21.2.2017 14:58

P39e61t92r 16M45a15j60e25r 7822496811561

Právě proto.:-)

+1/0
21.2.2017 15:49

M11i67c48h97a68l 74P91i94n65d76j68a25k 5353224587947

U indu to je tak jeden na deset. Jeden schopnej...to neni rasismuz, to je zkusenost.

+3/0
21.2.2017 16:31

L40u51c88i95e 40B69l84a70n94i27c56k66á 2425823509831

...no jo, Indové - viz níže Marian Bednárik....:-)

0/0
21.2.2017 13:47

M71a66r32e29k 62H17r44u52b33y 6777552611918

Povestna indicka spolehlivost jde koukam napric profesemi ;-)

+1/0
21.2.2017 13:38

J76i79n33d55ř64i83c40h 60T84ů25m41a 1824762127518

Víte, ti piloti vůbec nemuseli být Indové. V Asii či Blízkém východě dnes zcela běžně najdete piloty, kteří létali v západních aerolinkách. Jen z ČSA odešlo přes tři sta pilotů, kteří si museli najít obživu v zahraničí.

+6/0
21.2.2017 13:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.