Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mlčící indický boeing přeletěl Česko, vzlétla k němu Luftwaffe

Dvojice německých stíhaček Eurofighter zasahovala minulý týden ve čtvrtek u indického boeingu, jehož posádka se nespojila s českým řízením letového provozu a přeletěla do Německa. Čeští piloti byli tou dobou také ve vzduchu. Stroj se podle všeho podařilo kontaktovat přes digitální datový systém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J75i77ř77í 21D39v14o76ř29á23č85e91k 7174956872941

To je tak, když pastevec vstane od ovcí a zaletí si do Londýna. 8-o

0/−2
24.2.2017 11:24
Foto

J27i79ř88í 89M84a80k88o59ň 5323199874755

názorná akce "čisté nebe". Komu nahlásit čoudící komín?;-)

0/0
23.2.2017 15:50

P82e56t66r 68N87o18v79o30t12n98y 1101580111

Je to hlavně vodní pára.

0/0
23.2.2017 16:04

K30a37r17e40l 25B46a13r62t37a77k 9276501125186

Zvládl jsem jednu stránku a děkuji zdejším expertům za pobavení. Co názor, to perla. Inu odborníci;-D

+2/0
22.2.2017 7:43

L98a26d54a 68N33o62v30a29k 4612543977

tak hlavně že jsi to zvládl.., zítra zkusíš dvě stránky a do prázdnin už budeš číst jak když bičem mrská...

+2/0
22.2.2017 15:09

V83a37c75l84a95v 26V30a87v69r56a 3737584435857

Jakási indická arolinka? Kdybyste viděli co se na nebíčku děje, asi byste dlouho letět nechtěli.. Jen opravdu máloco se dostane na veřejnost.

+1/0
22.2.2017 2:14

E34v48a 14J39a25n65o79u18š62k74o43v74á 7474378812675

To jsou shody náhody..omylem naladí jinou frekvenci, jeden spí a ten nespící má ještě ztlumená sluchátka. 8-o

0/0
22.2.2017 1:15

L81a18d56a 86N70o27v66a20k 4572393807

při hustotě letového provozu statisticky celkem běžná situace...

+1/0
22.2.2017 1:48

T55o44m50á81š 67J62a97n23í26r88e46k 8880287746739

Je smutne, ze se jeste neco takoveho deje a ze jeste aspon ty nejvetsi letouny nemaji nejake automaticke preladovani. Taky je smutne, ze nouzova frekvence jde vubec ztlumit.

A nejsmutnejsi je kvalita prenosu. Kdyz se clovek zaposloucha do vyslani letadel (je to volne na netu online ze spousty letist), tak mnohdy nerozumim ani cestine, kdyz se domlouvaji ceske letadla v Ruzyni, natoz kdyz se domlouvaji indove se slovakama lamanou anglictinou, tak se divim, ze se tohle nedeje neustale.

+1/−1
21.2.2017 21:07
Foto

V10l51a30s77t91a 15C12o73u64f11a55l 7257879679385

Automaticky můžete ladit navigační rádia, ale ne komunikační. To ani nikdy nepůjde, dokud letadla budou řídit lidé.

To není o ztlumení nouzové frekvence. Ztlumit můžete sluchátka nebo reproduktor. Každé sluchátko má vlastní potenciometr, který ovládá hlasitost individuálně na každém uchu.

Máte pravdu, hlas je při přenosu hodně deformovaný a rozumět vyžaduje praxi. Proto se v letectví používají mezinárodně uznávané fráze místo volné řeči. Pilot může kdykoli požádat o opakování, pokud něčemu nerozuměl.

+5/0
21.2.2017 21:30

O56n98d44ř20e44j 66Č79a16p80k76a 6341211913304

Nějaké plány řešit komunikaci ŘLP-letadlo jako data snad byly, alespoň pro běžné situace, pak by samozřejmě automatické ladění šlo. Ale přinese to jiné komplikace, dopravní letadlo se už dneska většinu letu řídí samo, když ten pilot nebude muset ani řešit komunikaci, tak tam nejspíš za tím řízením usne - což je v případě mimořádné situace docela problém.

+1/0
21.2.2017 22:04
Foto

V92l89a80s23t69a 75C45o41u64f34a77l 7807789489365

Data nikdy nenahradí otevřenou řeč. Dokud je za provedení letu odpovědný kapitán letadla, tak to není možné. V nestandardních a mimořádných situacích to prostě nejde. Kapitán přijímá veškerá rozhodnutí a musí komunikovat otevřenou řečí.

0/0
21.2.2017 22:10

T52o73m39á83š 68J89a12n77í82r18e92k 8920697526539

Proc by to nemelo jit? Uz se desitky let uvazuje o prechodu na digitalni system. Jednak by prudce vzrostla kvalita a hlavne by bylo vse automaticky a nikdo by nemusel nic ladit. Ja chapu, ze kazde sluchatka maji potenciometr, ale treba pri vysilani na nouzove frekvenci by mel byt normalne reproduktor v kabine a nejake cervene pipajici svetlo, kdyz se na ni neco vysila. Navic je to na jinych frekvencich, takze pokud system sam nepozna, ze tam nekdo vysila, tak to ani do tech sluchatek neprepoji. Je to zkratka technicky zcela nevyhovujici. Coz je ovsem i cela dnesni aviatika. Vemte si, ze i pro bezneho cecha je dosazitelny, za nizke porizovaci penize (dokonce smesne oproti treba beznemu iphonu) a nizky pausal, satelitni telefon. Ocekaval bych jako uplne minimum, ze posadka bude timto vybavena, aby mohli treba komunikovat treba s majitelem letadla a proste aby nebyli uplne odstrizeni. Bezny rucni satelitni telefon za 5-10 tisic asi nebude fungovat pres plast, ale maji ho mit soucasti letadla. Kazda blba lod ma satelitni telefon, u letadel by to melo byt samozrejme, ze zacne vyzvanet v kabine a ze telefonni cisla budou znama alespon domovskemu letisti, ktere ho na pozadani sdeli. Tady sice asi nejaky telefon meli, ale nez se dokazali domluvit s dopravcem na zavolani, tak letadlo uz pristalo v anglii:o)

To je proste spatne. Stejne jako spatne, ze neni kazde letadlo vybaveno NEODPOJITELNYM GPS lokatorem, ktery bude vysilat na treba globalni immarsat. Vzdyt satelitni zarizeni s GPS a zakladni internetovy pausal je smesny i pro bezne vydelavajiciho cecha .... natoz pro spolecnost a letadlo, ktere kazde stoji nekolik miliard. Je proste zvlastni, aby se mohlo dnes ztratit letadlo, pritom by stacilo mit napevno nekde v plasti takovy vysilac s vlastni baterii, ktery by ani pri vsi snaze nebyli potencialni unosci schopni vypnout .....

+1/0
22.2.2017 0:06

T80o22m80á80š 73J30a42n54í22r31e96k 8910747656399

Ono by klidne stacilo, kdyby to zavedly vetsi letiste a nedovolily pristani letadel bez takoveho systemu rekneme od 10ti pasazeru nahoru, aby to nemusely mit i praskovaci letadla ..... ono by asi klidne stacilo, kdyby to zavedlo letiste v Praze od pulky roku .... proste by rekli, ze neodbavi letadlo bez systemu online napojeni na satelit s GPS polohou, TECKA!

Vsechny aerolinky, ktere hodlaji v Praze pristat by si to musely poridit. Ale jak by se proflakl ten obrovsky potencial a bezpeci, tak by to zacali chtit i sami lidi! A za mesic by se pridaly dalsi a dalsi letiste a o pulky roku 2017 by se uz nikdy nikde zadne dopravni letadlo NEMOHLO ZTRATIT! V avionice je strasne zavest novy standard, rikam, nekde jsem cetl, ze digitalni system implementujou uz DESITKY LET! Byrokracie, narodni normy, nez by se to plosne zavedlo trvalo by to desitky let .... a ono to desitky let trvat bude!

Ale kdyby si to vynutily letiste, tak nikdo nenadela nic a zavede se to v radu mesicu!!! Ja verim, ze vybaveni vsech dopravnich letadel ve vsech civilizovanych zemich by v tech zarizenich a desetilety provoz stalo min nez kolik stalo MH370 a to nejen letadlo, ale hlavne ty miliard a desitky miliard, ktere se uz nasypaly a jeste nasypou do, s velke pravdepodobnosti bezvysledneho, patrani ...... a to nemluvim o traumatech pro pribuznych, kteri se chytaji kazde konspiracni teorie a nemaji jistotu v nicem!

V dobe, kdy skoro kazdy clovek nosi v kapse vykonny pocitac s GPS, WIFI, kamerama, GSM, LTE ..... je vyslovene tristni, ze se muze ztratit obri dopravni letadlo za 3 miliardy!!! Najit ho v hlubokem oceanu? TO CHAPU! To je proste obri problem na rozloze tisicu CR a tam konspiraci nevidim, ale ze se o poloze prubezne neinformuje, to je fakt tristni diletantstvi .... kazdy druhy taxik nebo zamestnanecke auto ma nevypnutelnou GPS, kazde drazsi auto ma zabezpeceni pomoci GPS .... ale letadlo za miliady vezouci stovky lidi ma system, ktery se hlasi jednou za pul hodiny a jde knoflikem vypnout ...

0/0
22.2.2017 0:17

P64e27t53r 63S16u46c50h52ý 1128289254176

A myslíte, že kdyby to Praha zavedla, tak že by to aerolinky do svých letadel nainstalovaly? Podle mě by pravděpodobněji létaly do Vídně nebo jiných okolních států a na česko by se vykašlaly ...... a škodní bychom na tom byli jedině my.

0/0
22.2.2017 0:33

T72o29m75á15š 92J87a82n21í95r10e15k 8280927966619

Ja myslim, ze jo. Zarizeni za par desitek tisic a par stovek mesicne za pausal ...... lepsi nez prijit o desitky milionu za lety. Jako zcela na rovinu, zavest se to melo uz pred minimalne 10ti lety ..... ze to stale neni v dobe, kdy kazde druhe firemni auto ma online GPSku, to je proste spatne ....

0/0
22.2.2017 3:34

P18e86t76r 24S46u48c27h89ý 1498399634166

I když se baví česká letadla s českým letištěm, tak je myslím povinnost vést hovor v angličtině.

0/0
22.2.2017 0:29

T13o38m20á62š 64J66a56n23í77r16e38k 8180187626689

Nekteri se normalne bavi cesky

https://www.liveatc.net/search/?icao=PRG

0/0
22.2.2017 3:32

K39a59r98e60l 65N53o38v62o75t86n80y 2761885829790

Takze vlastne se nic moc zvlastniho nestalo, ale je fajn, ze nastavene pohotovstni procedury pro stihace funguji dobre R^

+7/0
21.2.2017 16:48

J46o51s86e84f 54P11e43t44r48á70s79e29k 4554795777673

Vy ironiku! Gripeny byly nad Čáslaví a Lufwafe letadlo chytila někde i Kolína, ale nad Rýnem, tak co funguje?;-D;-D;-D

0/−2
21.2.2017 17:20

P61a76v19e66l 89J88o72n19á76š 5491615329805

V tom případě dotaz. Jak by to mělo fungovat?

0/0
21.2.2017 17:48

J87o76s73e43f 41P64e51t33r62á61s35e93k 4214375797463

Píšu to níže, to prostě nemůže fungovat..Není obrany pomocí stíhaček. Jediné letadlo které(i když to nikdo nepřizná) asi bylo sestřeleno byl Helios B 737 u Atén..ten tam ovšem hodinu kroužil..Neí nahoda že ani jeden let teroristů v USA nesundala stíhačka. Procedury jsou prostě dlouhé a složité, a jiné být nemůžou.

+4/0
21.2.2017 17:59

P97a57v83e17l 35J14o66n31á91š 5891725419195

Ten Helios nesestřelili, on nakonec spadl po vyčerpání paliva.

0/0
21.2.2017 19:30

O44n91d78ř61e55j 70F96i45g87u89r38a 5549159988518

Cekal jsem, ze se tu ozvou nejaci hlupaci s chemtrails... No, zatim jsem precetl si jen prvni stranu diskuse.

+1/0
21.2.2017 16:21

P24e55t62r 18K36o21u28k64a54l 6953765303544

pár jich tu je, nebojte :-)

+1/0
21.2.2017 16:59

J81o52s67e33f41a 87P69l81a72č47k49o40v43á 3578176293397

Tak oni si tam klidně spí !, to aby se člověk bál i doma, že mu spadne letadlo do bytu. Vážně, aby se člověk bál už všude.

+1/0
21.2.2017 16:15

P12a35v61e52l 75J39o81n46á29š 5891785479815

A to by měli spát neklidně?

0/0
21.2.2017 16:26

P83e35t26r 24K92o29u66k95a65l 6443275773754

při současné technice je lepší když spí, v bdělém stavu jsem schopni nechtěně o něco zavadit a pak hledat příčinu jinde, začnou se nabalovat potíže a už to padá, už to padá, koukněte na letecké katastrofy, občas to vypadá, jako kdyby letěli prvně

0/0
21.2.2017 17:01

P16e31t73e77r 13M98o35l52n70á25r 8775784522699

Göringova hrdá Luftwaffe ,Merkelovej Wehrmacht robí ochranku moslimom ;-D

0/−4
21.2.2017 15:40

M31i13l51a18n 32Č10í88ž22e33k 4253505382508

Příliš mnoho chyb na jeden let. :-/

+1/0
21.2.2017 15:26

R33a73d66e18k 82Č76i68h17á18k 7670266902534

z našeho pohledu chyby, z pohledu běžného Inda normálka:-)

+3/0
21.2.2017 15:55

V93o21j67t57ě46c71h 32R97o62u53b56a22l 9260873622813

Jste si jist národností posádky?

0/0
21.2.2017 16:01

P16a32v49e61l 74N61e84d61ě41l10a 5196440614621

"May day, may day, we are sinking, we are sinking."

"Hello this is german coastguard. What are you singing about?"

:-)

+1/0
21.2.2017 15:13

J85a60n64a 37L88a30n64g85o52v27á 2395876780263

Drsoni:-)

0/0
21.2.2017 16:13

V54l90a93d23a 86D10o84l27e64z25a91l 6192586365

Pro kritiky Gripenu, zkuste se na to podivat ze situace, ze letadlo prestane komunikovat nad nemeckem a miri smerem k nam. V tom pripade, by byl start nemeckych Eurofighteru zbytecnej, nez by dostoupali do 11km tak je letadlo u nas a naopak by s predstihem zalarmovali Gripeny ACR ktery by si tento nekomunikujici letoun prbrali na hranici;-)

+9/0
21.2.2017 14:51

R56a37d36e70k 44Č75i92h91á83k 7370676962954

Chci to vzít v úvahu, jasně, ale pokud by neexistovala kooperace s Luftwaffe, evidentně bychom proti dopravnímu letadlu napěchovaným teroristickými výbušninami neměli šanci? To snad nějak jít musí, ne? Vždyť to letělo napříč Čechami.

0/0
21.2.2017 15:54

V62o14j20t73ě95c44h 39R70o46u85b32a43l 9750453312443

Pokud se bude až na hranice ČR chovat obvyklým způsobem, tak v podstatě není šance.

+3/0
21.2.2017 16:00

J71o28s39e93f 18P58e25t56r93á21s84e34k 4704635367263

Nejde to nijak..Rv

0/0
21.2.2017 18:01

M90a47r79t17i89n 29V57o78j87á88č69e14k 9913937981546

no ,ale letí ve výšce 11km a rychlostí cca 900km za hodinu tzn 100km třeba do Prahy udělá pod 10minut co s tím chcete dělat ? když ho budete 5 minut zkoušet kontaktovat a za 5 minut startujete v Čáslavi ,nad Prahou ho nestihne ,ale předat Nemcům ano

0/0
21.2.2017 19:36

Z58d29e65n96ě72k 88S46k46ř57i25v62a20n 5194680169206

Nechci Vám do toho kecat, ale letadlo letělo opačným směrem.:-)

+1/0
21.2.2017 19:32

T69o41m95á95š 38Ž41i25t24n48ý 6511150481531

Pravda, pravda... Raketa země - vzduch ma stoupavost mnohem lepší. :-)

0/0
22.2.2017 8:11

P33e62t94r 65M36a15j14e65r 7632366531101

Gott sei Dank, dass wir Luftwaffe haben.

0/0
21.2.2017 14:37

J32i90n37d18ř47i19c80h 77R98á72z95l 2961695231420

Mám pocit velkého komplexu Čechů, kteří tady tkzv. diskutují z Indů. Říká se tomu rasizmus.

+1/0
21.2.2017 14:07

P15e26t55r 66M50a91j23e93r 7302956831141

Přesně. Miliarda lidí a jeden jako druhej.

+1/0
21.2.2017 14:34

D64a50v55i43d 86K94r73a47j13í17č76e39k 7693363486807

I přesto, že Indové jsou stejná rasa s námi?

+2/0
21.2.2017 14:58

P36e64t34r 52M93a10j86e19r 7962856601861

Právě proto.:-)

+1/0
21.2.2017 15:49

M37i69c40h34a42l 54P39i32n65d84j10a33k 5323194347387

U indu to je tak jeden na deset. Jeden schopnej...to neni rasismuz, to je zkusenost.

+3/0
21.2.2017 16:31

L86u85c39i11e 21B85l39a94n52i89c14k76á 2415583569351

...no jo, Indové - viz níže Marian Bednárik....:-)

0/0
21.2.2017 13:47

M18a46r76e71k 82H43r84u39b14y 6827942361418

Povestna indicka spolehlivost jde koukam napric profesemi ;-)

+1/0
21.2.2017 13:38

J11i43n68d71ř10i33c66h 84T49ů10m96a 1744872447388

Víte, ti piloti vůbec nemuseli být Indové. V Asii či Blízkém východě dnes zcela běžně najdete piloty, kteří létali v západních aerolinkách. Jen z ČSA odešlo přes tři sta pilotů, kteří si museli najít obživu v zahraničí.

+6/0
21.2.2017 13:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.