Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mlčící indický boeing přeletěl Česko, vzlétla k němu Luftwaffe

Dvojice německých stíhaček Eurofighter zasahovala minulý týden ve čtvrtek u indického boeingu, jehož posádka se nespojila s českým řízením letového provozu a přeletěla do Německa. Čeští piloti byli tou dobou také ve vzduchu. Stroj se podle všeho podařilo kontaktovat přes digitální datový systém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J66i61ř31í 12D65v96o87ř27á29č76e40k 7704746352321

To je tak, když pastevec vstane od ovcí a zaletí si do Londýna. 8-o

0/−2
24.2.2017 11:24
Foto

J71i71ř21í 85M43a93k41o25ň 5883359904155

názorná akce "čisté nebe". Komu nahlásit čoudící komín?;-)

0/0
23.2.2017 15:50

P90e42t48r 45N11o85v27o72t38n23y 1741910401

Je to hlavně vodní pára.

0/0
23.2.2017 16:04

K93a55r22e73l 17B39a14r56t30a31k 9896101335966

Zvládl jsem jednu stránku a děkuji zdejším expertům za pobavení. Co názor, to perla. Inu odborníci;-D

+2/0
22.2.2017 7:43

L86a27d25a 30N25o47v34a59k 4132543837

tak hlavně že jsi to zvládl.., zítra zkusíš dvě stránky a do prázdnin už budeš číst jak když bičem mrská...

+2/0
22.2.2017 15:09

V10a76c28l23a58v 64V41a16v39r23a 3727514245657

Jakási indická arolinka? Kdybyste viděli co se na nebíčku děje, asi byste dlouho letět nechtěli.. Jen opravdu máloco se dostane na veřejnost.

+1/0
22.2.2017 2:14

E37v13a 86J75a22n33o96u75š36k23o28v53á 7234978722275

To jsou shody náhody..omylem naladí jinou frekvenci, jeden spí a ten nespící má ještě ztlumená sluchátka. 8-o

0/0
22.2.2017 1:15

L45a90d79a 67N76o26v41a15k 4152643617

při hustotě letového provozu statisticky celkem běžná situace...

+1/0
22.2.2017 1:48

T95o45m31á73š 92J27a53n87í34r15e15k 8890567206829

Je smutne, ze se jeste neco takoveho deje a ze jeste aspon ty nejvetsi letouny nemaji nejake automaticke preladovani. Taky je smutne, ze nouzova frekvence jde vubec ztlumit.

A nejsmutnejsi je kvalita prenosu. Kdyz se clovek zaposloucha do vyslani letadel (je to volne na netu online ze spousty letist), tak mnohdy nerozumim ani cestine, kdyz se domlouvaji ceske letadla v Ruzyni, natoz kdyz se domlouvaji indove se slovakama lamanou anglictinou, tak se divim, ze se tohle nedeje neustale.

+1/−1
21.2.2017 21:07
Foto

V41l37a42s90t86a 25C74o34u17f17a88l 7287309169395

Automaticky můžete ladit navigační rádia, ale ne komunikační. To ani nikdy nepůjde, dokud letadla budou řídit lidé.

To není o ztlumení nouzové frekvence. Ztlumit můžete sluchátka nebo reproduktor. Každé sluchátko má vlastní potenciometr, který ovládá hlasitost individuálně na každém uchu.

Máte pravdu, hlas je při přenosu hodně deformovaný a rozumět vyžaduje praxi. Proto se v letectví používají mezinárodně uznávané fráze místo volné řeči. Pilot může kdykoli požádat o opakování, pokud něčemu nerozuměl.

+5/0
21.2.2017 21:30

O93n57d68ř45e72j 69Č31a33p71k43a 6391651453834

Nějaké plány řešit komunikaci ŘLP-letadlo jako data snad byly, alespoň pro běžné situace, pak by samozřejmě automatické ladění šlo. Ale přinese to jiné komplikace, dopravní letadlo se už dneska většinu letu řídí samo, když ten pilot nebude muset ani řešit komunikaci, tak tam nejspíš za tím řízením usne - což je v případě mimořádné situace docela problém.

+1/0
21.2.2017 22:04
Foto

V13l63a91s52t18a 33C25o86u43f55a65l 7507729149565

Data nikdy nenahradí otevřenou řeč. Dokud je za provedení letu odpovědný kapitán letadla, tak to není možné. V nestandardních a mimořádných situacích to prostě nejde. Kapitán přijímá veškerá rozhodnutí a musí komunikovat otevřenou řečí.

0/0
21.2.2017 22:10

T54o82m66á10š 43J71a59n89í74r98e86k 8330787976449

Proc by to nemelo jit? Uz se desitky let uvazuje o prechodu na digitalni system. Jednak by prudce vzrostla kvalita a hlavne by bylo vse automaticky a nikdo by nemusel nic ladit. Ja chapu, ze kazde sluchatka maji potenciometr, ale treba pri vysilani na nouzove frekvenci by mel byt normalne reproduktor v kabine a nejake cervene pipajici svetlo, kdyz se na ni neco vysila. Navic je to na jinych frekvencich, takze pokud system sam nepozna, ze tam nekdo vysila, tak to ani do tech sluchatek neprepoji. Je to zkratka technicky zcela nevyhovujici. Coz je ovsem i cela dnesni aviatika. Vemte si, ze i pro bezneho cecha je dosazitelny, za nizke porizovaci penize (dokonce smesne oproti treba beznemu iphonu) a nizky pausal, satelitni telefon. Ocekaval bych jako uplne minimum, ze posadka bude timto vybavena, aby mohli treba komunikovat treba s majitelem letadla a proste aby nebyli uplne odstrizeni. Bezny rucni satelitni telefon za 5-10 tisic asi nebude fungovat pres plast, ale maji ho mit soucasti letadla. Kazda blba lod ma satelitni telefon, u letadel by to melo byt samozrejme, ze zacne vyzvanet v kabine a ze telefonni cisla budou znama alespon domovskemu letisti, ktere ho na pozadani sdeli. Tady sice asi nejaky telefon meli, ale nez se dokazali domluvit s dopravcem na zavolani, tak letadlo uz pristalo v anglii:o)

To je proste spatne. Stejne jako spatne, ze neni kazde letadlo vybaveno NEODPOJITELNYM GPS lokatorem, ktery bude vysilat na treba globalni immarsat. Vzdyt satelitni zarizeni s GPS a zakladni internetovy pausal je smesny i pro bezne vydelavajiciho cecha .... natoz pro spolecnost a letadlo, ktere kazde stoji nekolik miliard. Je proste zvlastni, aby se mohlo dnes ztratit letadlo, pritom by stacilo mit napevno nekde v plasti takovy vysilac s vlastni baterii, ktery by ani pri vsi snaze nebyli potencialni unosci schopni vypnout .....

+1/0
22.2.2017 0:06

T17o50m18á30š 73J43a61n78í42r34e46k 8130857786719

Ono by klidne stacilo, kdyby to zavedly vetsi letiste a nedovolily pristani letadel bez takoveho systemu rekneme od 10ti pasazeru nahoru, aby to nemusely mit i praskovaci letadla ..... ono by asi klidne stacilo, kdyby to zavedlo letiste v Praze od pulky roku .... proste by rekli, ze neodbavi letadlo bez systemu online napojeni na satelit s GPS polohou, TECKA!

Vsechny aerolinky, ktere hodlaji v Praze pristat by si to musely poridit. Ale jak by se proflakl ten obrovsky potencial a bezpeci, tak by to zacali chtit i sami lidi! A za mesic by se pridaly dalsi a dalsi letiste a o pulky roku 2017 by se uz nikdy nikde zadne dopravni letadlo NEMOHLO ZTRATIT! V avionice je strasne zavest novy standard, rikam, nekde jsem cetl, ze digitalni system implementujou uz DESITKY LET! Byrokracie, narodni normy, nez by se to plosne zavedlo trvalo by to desitky let .... a ono to desitky let trvat bude!

Ale kdyby si to vynutily letiste, tak nikdo nenadela nic a zavede se to v radu mesicu!!! Ja verim, ze vybaveni vsech dopravnich letadel ve vsech civilizovanych zemich by v tech zarizenich a desetilety provoz stalo min nez kolik stalo MH370 a to nejen letadlo, ale hlavne ty miliard a desitky miliard, ktere se uz nasypaly a jeste nasypou do, s velke pravdepodobnosti bezvysledneho, patrani ...... a to nemluvim o traumatech pro pribuznych, kteri se chytaji kazde konspiracni teorie a nemaji jistotu v nicem!

V dobe, kdy skoro kazdy clovek nosi v kapse vykonny pocitac s GPS, WIFI, kamerama, GSM, LTE ..... je vyslovene tristni, ze se muze ztratit obri dopravni letadlo za 3 miliardy!!! Najit ho v hlubokem oceanu? TO CHAPU! To je proste obri problem na rozloze tisicu CR a tam konspiraci nevidim, ale ze se o poloze prubezne neinformuje, to je fakt tristni diletantstvi .... kazdy druhy taxik nebo zamestnanecke auto ma nevypnutelnou GPS, kazde drazsi auto ma zabezpeceni pomoci GPS .... ale letadlo za miliady vezouci stovky lidi ma system, ktery se hlasi jednou za pul hodiny a jde knoflikem vypnout ...

0/0
22.2.2017 0:17

P35e58t72r 80S67u40c77h21ý 1158559684566

A myslíte, že kdyby to Praha zavedla, tak že by to aerolinky do svých letadel nainstalovaly? Podle mě by pravděpodobněji létaly do Vídně nebo jiných okolních států a na česko by se vykašlaly ...... a škodní bychom na tom byli jedině my.

0/0
22.2.2017 0:33

T51o44m87á59š 81J34a64n22í40r14e69k 8280777816569

Ja myslim, ze jo. Zarizeni za par desitek tisic a par stovek mesicne za pausal ...... lepsi nez prijit o desitky milionu za lety. Jako zcela na rovinu, zavest se to melo uz pred minimalne 10ti lety ..... ze to stale neni v dobe, kdy kazde druhe firemni auto ma online GPSku, to je proste spatne ....

0/0
22.2.2017 3:34

P94e18t30r 30S73u71c16h67ý 1308389704456

I když se baví česká letadla s českým letištěm, tak je myslím povinnost vést hovor v angličtině.

0/0
22.2.2017 0:29

T72o54m54á68š 14J46a46n55í82r98e68k 8370597186929

Nekteri se normalne bavi cesky

https://www.liveatc.net/search/?icao=PRG

0/0
22.2.2017 3:32

K50a61r14e89l 49N34o46v49o89t16n46y 2831615819930

Takze vlastne se nic moc zvlastniho nestalo, ale je fajn, ze nastavene pohotovstni procedury pro stihace funguji dobre R^

+7/0
21.2.2017 16:48

J98o81s74e17f 20P42e95t93r95á90s35e50k 4724905287793

Vy ironiku! Gripeny byly nad Čáslaví a Lufwafe letadlo chytila někde i Kolína, ale nad Rýnem, tak co funguje?;-D;-D;-D

0/−2
21.2.2017 17:20

P95a37v32e26l 60J83o53n18á62š 5771555719925

V tom případě dotaz. Jak by to mělo fungovat?

0/0
21.2.2017 17:48

J96o35s13e59f 87P12e76t12r19á44s12e31k 4814175617273

Píšu to níže, to prostě nemůže fungovat..Není obrany pomocí stíhaček. Jediné letadlo které(i když to nikdo nepřizná) asi bylo sestřeleno byl Helios B 737 u Atén..ten tam ovšem hodinu kroužil..Neí nahoda že ani jeden let teroristů v USA nesundala stíhačka. Procedury jsou prostě dlouhé a složité, a jiné být nemůžou.

+4/0
21.2.2017 17:59

P18a84v64e45l 97J82o15n16á19š 5101125559715

Ten Helios nesestřelili, on nakonec spadl po vyčerpání paliva.

0/0
21.2.2017 19:30

O56n32d39ř28e91j 85F56i33g28u90r82a 5669629878528

Cekal jsem, ze se tu ozvou nejaci hlupaci s chemtrails... No, zatim jsem precetl si jen prvni stranu diskuse.

+1/0
21.2.2017 16:21

P67e80t62r 10K48o12u52k77a53l 6263315493134

pár jich tu je, nebojte :-)

+1/0
21.2.2017 16:59

J72o40s95e26f30a 77P90l52a28č64k28o29v18á 3588366313637

Tak oni si tam klidně spí !, to aby se člověk bál i doma, že mu spadne letadlo do bytu. Vážně, aby se člověk bál už všude.

+1/0
21.2.2017 16:15

P95a94v39e37l 62J92o78n61á52š 5971265359235

A to by měli spát neklidně?

0/0
21.2.2017 16:26

P97e23t93r 13K14o62u71k62a57l 6133605303134

při současné technice je lepší když spí, v bdělém stavu jsem schopni nechtěně o něco zavadit a pak hledat příčinu jinde, začnou se nabalovat potíže a už to padá, už to padá, koukněte na letecké katastrofy, občas to vypadá, jako kdyby letěli prvně

0/0
21.2.2017 17:01

P83e66t69e20r 49M59o97l90n73á32r 8335774592429

Göringova hrdá Luftwaffe ,Merkelovej Wehrmacht robí ochranku moslimom ;-D

0/−4
21.2.2017 15:40

M81i31l27a72n 38Č79í65ž17e25k 4683875552528

Příliš mnoho chyb na jeden let. :-/

+1/0
21.2.2017 15:26

R42a83d89e21k 20Č87i18h63á31k 7290116192524

z našeho pohledu chyby, z pohledu běžného Inda normálka:-)

+3/0
21.2.2017 15:55

V69o72j23t98ě21c46h 47R42o11u87b67a71l 9750313552923

Jste si jist národností posádky?

0/0
21.2.2017 16:01

P78a57v81e49l 56N46e59d59ě42l97a 5886570324161

"May day, may day, we are sinking, we are sinking."

"Hello this is german coastguard. What are you singing about?"

:-)

+1/0
21.2.2017 15:13

J71a97n22a 45L38a19n32g94o63v50á 2885966620363

Drsoni:-)

0/0
21.2.2017 16:13

V18l71a62d50a 57D14o88l31e22z61a30l 6632116245

Pro kritiky Gripenu, zkuste se na to podivat ze situace, ze letadlo prestane komunikovat nad nemeckem a miri smerem k nam. V tom pripade, by byl start nemeckych Eurofighteru zbytecnej, nez by dostoupali do 11km tak je letadlo u nas a naopak by s predstihem zalarmovali Gripeny ACR ktery by si tento nekomunikujici letoun prbrali na hranici;-)

+9/0
21.2.2017 14:51

R85a75d18e38k 19Č15i33h27á82k 7770676292844

Chci to vzít v úvahu, jasně, ale pokud by neexistovala kooperace s Luftwaffe, evidentně bychom proti dopravnímu letadlu napěchovaným teroristickými výbušninami neměli šanci? To snad nějak jít musí, ne? Vždyť to letělo napříč Čechami.

0/0
21.2.2017 15:54

V17o93j40t90ě51c57h 38R46o79u77b34a56l 9170293952883

Pokud se bude až na hranice ČR chovat obvyklým způsobem, tak v podstatě není šance.

+3/0
21.2.2017 16:00

J83o36s32e84f 15P21e85t81r68á22s54e41k 4764795207923

Nejde to nijak..Rv

0/0
21.2.2017 18:01

M29a67r18t52i86n 15V22o44j15á34č12e49k 9843527131926

no ,ale letí ve výšce 11km a rychlostí cca 900km za hodinu tzn 100km třeba do Prahy udělá pod 10minut co s tím chcete dělat ? když ho budete 5 minut zkoušet kontaktovat a za 5 minut startujete v Čáslavi ,nad Prahou ho nestihne ,ale předat Nemcům ano

0/0
21.2.2017 19:36

Z47d44e24n65ě23k 87S17k37ř82i46v71a83n 5484840589746

Nechci Vám do toho kecat, ale letadlo letělo opačným směrem.:-)

+1/0
21.2.2017 19:32

T64o89m51á81š 27Ž55i13t41n32ý 6391470701961

Pravda, pravda... Raketa země - vzduch ma stoupavost mnohem lepší. :-)

0/0
22.2.2017 8:11

P29e68t80r 14M27a57j40e18r 7362536431181

Gott sei Dank, dass wir Luftwaffe haben.

0/0
21.2.2017 14:37

J43i87n96d63ř39i27c58h 30R70á26z55l 2151425941270

Mám pocit velkého komplexu Čechů, kteří tady tkzv. diskutují z Indů. Říká se tomu rasizmus.

+1/0
21.2.2017 14:07

P75e42t60r 94M39a76j28e56r 7912376751151

Přesně. Miliarda lidí a jeden jako druhej.

+1/0
21.2.2017 14:34

D96a60v21i34d 71K91r60a55j39í57č35e88k 7433293936647

I přesto, že Indové jsou stejná rasa s námi?

+2/0
21.2.2017 14:58

P68e72t51r 36M98a11j47e80r 7592486461561

Právě proto.:-)

+1/0
21.2.2017 15:49

M31i62c34h70a78l 70P29i72n44d36j21a85k 5483404587137

U indu to je tak jeden na deset. Jeden schopnej...to neni rasismuz, to je zkusenost.

+3/0
21.2.2017 16:31

L90u33c95i38e 39B47l95a53n89i28c82k43á 2365493559111

...no jo, Indové - viz níže Marian Bednárik....:-)

0/0
21.2.2017 13:47

M72a87r21e12k 45H49r50u13b69y 6907722441758

Povestna indicka spolehlivost jde koukam napric profesemi ;-)

+1/0
21.2.2017 13:38

J22i96n61d14ř92i89c41h 64T13ů30m81a 1174332967908

Víte, ti piloti vůbec nemuseli být Indové. V Asii či Blízkém východě dnes zcela běžně najdete piloty, kteří létali v západních aerolinkách. Jen z ČSA odešlo přes tři sta pilotů, kteří si museli najít obživu v zahraničí.

+6/0
21.2.2017 13:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.