Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

100 POHLEDŮ: Zvedací most ve Štětíně, který odstřelili na konci války

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100 pohledů. Během roku 2017 vám v něm nabídneme méně známé pohledy z Česka i z některých evropských zemí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J29a66n 78B74a61r54t72u12š57k85a 7166471661473

Odvolávám co jsem odvolal! A konstatuji že pan Radko Křivánek (viz mé první odvolání níže ;-D ) měl pravdu a já mu nevěřil

Jupíííí - měl jsem pravdu! ŠTĚTÍN !

Naštěstí v redakci neseděla má drahá, to bych tu pravdu stejně neměl .... :-P

+2/0
9.2.2017 9:10

M50a32r67t25i13n 44W25a43l29l74n41e64r 6255620974650

;-D;-D;-D;-D za ten poslední řádek

+2/0
9.2.2017 11:23

V86o59k73o91u20n 54V80l14a17d34i39m82i76r 8922218719418

Tak nevim, Nebyl to nakonec most v Beroune?

0/0
8.2.2017 16:58

T55o78m36á25š 50T57a23t72í84č46e13k 5420962390198

Jé, tady byl dneska maglajz mezi redakcí a čtenáři? To jsem si nechal něco ujít. :-( - No tak si jdu alespoň přečíst diskusi.

0/0
7.2.2017 23:08

J13a91n 98Č56e72k73a36l 7949515624184

Rýn ve Štětíně? V přístavu Stettin, neboli Szczecin, kterým protéká Odra??

0/0
7.2.2017 18:55

M78a15r41e65k 36S63a69j32d68a 2825710496458

Pekny souboj... Ctenari se nedali a redakce uznala chybu - takze dle meho remiza, po bodu pro oba tymy R^:-)

+4/0
7.2.2017 17:32

V12á60c28l35a18v 76M71e20r93g29l 5791840931630

Jojo, oprava a omluva a pripadne se zduvodnenim omylu se vidi akorat na Technetu. Na zbytku idnesu je to spise vzacny okamzik. Je fajn, ze to pan Vaca vzal sportovne a cestne.

+8/0
7.2.2017 19:56

R97a66d29k82o 84K62ř41i77v17á40n28e20k 7480713735700

Je možné, že by byla tentokrát oficiální verze chybná?

Most v Bonnu se hodně lišil, ten přes Odru ve Štětíně je naopak stejný. A že by vozka s koňmi a nápisem Stettin ujel takovou dálku do Bonnu také není pravděpodobné.

+2/0
7.2.2017 16:26

J36a40n 51V62a54c22a54, 11i86D73N90E97S83.85c61z 5806414981703

Dobrý den, ano, spletli jsme se - viz diskuze níže. Čtenářům se omlouváme a děkujeme za upřesnění místa fotografie.

S pozdravem

JV

0/0
7.2.2017 17:09

V65o49k10o86u86n 13V33l52a87d16i96m38i98r 8452338929488

Holt jsme byli vsichni kousek vedle.

Priste prosim redakci o most pres Botic u Plynarny.

0/0
7.2.2017 16:24

B43o40r19e85k 21J27a95n20e70c43e93k 4310782462770

Řekl bych, že tady se redakce netrefila. Most zničený v Bonnu 8. března 1945 (Alte Rheinbrücke) měl sice taky věžičky, ale jinak vypadal úplně jinak: https://de.wikipedia.org/wiki/Alte_Rheinbr%C3%BCcke_(Bonn)

Zatímco ten na staré fotce vypadá na chlup stejně, jako most ve Štětíně.

0/0
7.2.2017 16:21

J48a11n 17V30a35c53a63, 58i31D68N66E93S88.45c91z 5616604921223

Dobrý den, vycházíme z popisku, který pod negativ připojil v době vzniku sám autor František Krátký. Most fotografoval několikrát z jiných úhlů, popisek je vždy stejný.

S pozdravem

JV

0/0
7.2.2017 16:41

J47a10n 89V84a53c31a13, 75i26D69N38E31S18.68c29z 5886974381123

Malé doplnění - Nicméně samozřejmě napíšu Pavlu Scheuflerovi z jehož sbírky fotografie je a ještě to ověřím. Viděl jsem ale skleněné negativy, kde to takto bylo uvedeno. Bylo by divné, že by se sám fotograf takto upsal.

S pozdravem

JV

0/0
7.2.2017 16:46

B66o94r78e81k 86J26a53n32e17c74e78k 4800422372650

Dobry den pane Vaco, dekuji za odpoved. Bonn ani Stetin neznam, natoz pak predvalecny, vychazim pouze z fotek dostupnych na internetu. K porovnani nabizim tuto fotku stareho mostu ve Stetine focenou z podobneho uhlu, kde dle meho nazoru neni pochyb, ze se jedna o ten samy most.

http://bip.um.szczecin.pl/files/128600D062EB44D6A12274836B6EFB1B/STETT005.JPG

+1/0
7.2.2017 16:52

J98a76n 57V25a62c97a32, 77i47D87N91E47S58.34c69z 5556934331573

Dobrý den, jsme na tom stejně, ani v jenom městě jsem nebyl. Na fotografie jsem se teď také díval a máte pravdu, že se určitě jedná o štětínský most. Evidentně ale ještě před secesní úpravou věžiček. Je ale divné, že by se autor takto upsal.

Děkuji každopádně za upřesnění, text upravím. Čtenářům se omlouvám.

Klidný večer.

JV

0/0
7.2.2017 16:56

E36r27i68k 28L13e67v10i98n95s10k46ý 8871944923515

To je tam, co žijí bonviváni?

0/0
7.2.2017 16:13

J69a51n 40B81a74r13t43u26š40k92a 7946771941963

Odvolávám nikoli co jsem odvolal, ale to že je to Štětín. Mýlil jsem se. Tak snad příště ;-D

0/0
7.2.2017 16:08

R47a28d84k57o 84K11ř48i40v58á54n56e62k 7980363765100

Myslím, že jste se nemýlil vy, ale redakce. Uvidíme, zda se opraví:-)

+1/0
7.2.2017 16:32

V10l95a54s16t64i27m25i21l 57H53a91l11a37š34t17a 4893148118580

Tak to redakci gratuluji,R^ ten Štětín byl trošku schován ale ne moc. Tak akorát, aby všechny svedl. A uspokojil.

+2/0
7.2.2017 16:06

L80u61d39ě20k 90N13ě38m92e84c 8353210141176

Taky jsem naletěl.

+1/0
7.2.2017 16:08

V48á39c92l97a33v 87P42c29h13á72l10e40k 8186472121332

Že by Remagen?

Vlastně ne, tam most zůstal stát...;-)

0/0
7.2.2017 12:13

V47á66c57l97a76v 94M48e69r85g63l 5121350331390

Remagen to fakt neni ani kdyby nebylo te napovedy. Viz diskuse nize. Ale s tim, ze zustal stat to neni taky pravda. Spojenci jej sice stihli dobyt, ale byl poskozen. Zritil se asi o pet dni pozdeji. Nekdy v sedumdesatych letech byly zbourany i pilire ve vode, protoze ohrozovaly lodni dopravu. A dnes stoji uz jen pilire na brezich.

0/0
7.2.2017 20:00

J85a45n 49S84t61o97d41o18l65a 7261670383770

Balt moc neznám, ale město je napsané na povozu.

0/0
6.2.2017 19:33

M88i39c78h81a65l 36G69i47a67c63i15n39t52o90v 8320228699841

O místě a osobách již bylo napsáno vše podstatné. Doplním jen, že těsně před zmáčknutím spouště na fotoaparátu ze snímku zmizel někdejší mostecký učitel tělovýchovy a vášnivý turista Evžen H. - jeho otec zálesák, matka neznámá. Při jedné z únorových výprav do okolí Mostu narazil na vyhladovělou smečku vlků. Dík skvělé fyzické kondici se mu podařilo doběhnout až k zamrzlé řece Bílině. Bohužel cestou vběhnul do pytláckých nástrah a tak na led vběhl s železnými pastmi na nohou, díky čemuž značně zrychlil svůj pohyb. Obratně pak před vlky couval a sebravše jednu ze spadlých větví, odpaloval jí na vlky kusy volně ležícího ledu. Celou historii mu později v jedné z mosteckých hospod nikdo neuvěřil, za to však se velmi ujala v nedalekém Litvínově, kde tak položila základy pro tradici ledního hokeje.

+16/−1
6.2.2017 19:15

L17a95d72i86s63l90a33v 84T14r91i38s10k41a 4395487270

;-D

0/0
7.2.2017 10:37

M58a39r16t80i46n 98W63a91l27l81n43e54r 6185170184950

;-D;-D;-D

+1/0
7.2.2017 10:51

J95o40s60e42f 14H12u75m87m57e79l 9325766192660

Gia-cintov

cha cha cha, to je děsně vtipné

0/0
7.2.2017 15:36

T31o74m90á35š 41T92a16t87í48č17e41k 5800682800568

Dobrý večer, vážení, já jsem to nevzdal a po přestávce našel důkaz. Kdo předpokládal Štětín kvůli nápisu na povoze, se trefil - se štěstím - do černého. Jedná se o most Dworcowy, dvě fotky jsem našel tady: http://www.port.szczecin.pl/pl/porty/historia/galeria_dawnego_portu/# (7/19 a 11/19) - na první je sklopený, na druhé otevřený, fotka jako by té zdejší z oka vypadla.

:-)

+7/−1
6.2.2017 18:56

T78o76m96á82š 42T14a11t78í16č22e56k 5630272320658

No, měl jsem místo hledání raději pořádně číst diskusi. :-/

0/0
6.2.2017 19:06

I76v85a81n59a 59N68e62j82e74d25l88í17k91o52v10á 6338424933413

Krásný fotky, i ty bez mostu

0/0
6.2.2017 19:56

T78o13m34á92š 76T62a30t95í84č22e83k 5380872650818

Ciocia Wiki o něm má kromě pár fotek trochu povídání: https://pl.wikipedia.org/wiki/Most_Dworcowy_w_Szczecinie

+3/0
6.2.2017 20:28

T40o54m97á18š 31T86a25t93í31č67e52k 5950182350158

Pro ty, kteří nechtějí luštit polštinu, odpověď na tu možná hned druhou otázku: Němci most zničili na ústupu, po válce nebyl obnoven.

0/0
6.2.2017 20:33

D88a23v69i85d 53D61o51b92e15š 3965392717

Ještě bych dodal... Na místě původního mostu stojí dnes ocelová pěší lávka, která spojuje přes Odru město s ostrovem Przymoście. Několik prvků původního mostu se dochovalo - například malá věž na nábřeží (asi strážná nebo mýtná).

+1/0
7.2.2017 8:49

D77a69v90i86d 10D51o19b21e54š 3345342727

dnešní pohled https://goo.gl/RXQni1

zbytky mostu https://goo.gl/Uqgx0m

+2/0
7.2.2017 8:55

D53a62v19i13d 35D33o65b21e70š 3785322697

A oprava :-)

dnešní pohled je také ze strany, co se zachovaly věžičky

0/0
7.2.2017 8:57

T68o12m21á30š 88T61a92t21í90č25e47k 5330402800518

Super! R^ - Sakra, to láká!

0/0
7.2.2017 10:07

V54o98k23o60u64n 88V95l41a89d52i48m66i80r 8402278119978

Tak podle mne je to Lübeck, ale necham se prekvapit.

0/0
6.2.2017 17:52

I46v30a27n97a 39N87e32j91e40d23l80í38k25o84v72á 6538814213213

Ten má tu zátoku podobnou, to jo

0/0
6.2.2017 19:57

T56o28m67á80š 71T69a31t76í50č94e21k 5790732230488

Je tam i celkem podobná konstrukce u zvedacího mostu, teda jenom s dvěma věžma a most sám je úplně jinačí. Lübeck mě taky napadl jako první.

0/0
6.2.2017 20:20

I19v62a52n25a 20N90e67j33e74d25l13í73k66o75v22á 6988294153543

No právě, most je tam uplně jiný, navíc vypadá, že zkázu přežil a není novodobý, což je dost důležitý fakt... Proto jsem se zmiňovala jen o "vodě"

0/0
6.2.2017 22:07

V78á78c49l55a37v 17S21v81o96b29o42d16a 5246768989

Není to Gdaňsk?

0/−1
6.2.2017 16:33

P62a90v38e94l 10V65ě60t43r15o56v66e56c 6206748812221

Tady nemůže nikdo popřít, že na snímku je most. I když ve Štětíně, jak bylo správně určeno níže.

+5/0
6.2.2017 16:22

P60e68t68r 68M16u69n17z25a17r 1985181699146

Vždyť je přímo na té fotce jasně napsáno, že to je Štětín

+5/0
6.2.2017 16:05
Foto

K42e18r87s96t67i22n 31B69a33b14i87k28o45v43á 6980709590105

Pššt. To je velkej tajem ;-)

0/0
6.2.2017 16:09
Foto

K16e25r16s81t47i55n 17B91a92b82i23k87o11v56á 6890389720475

Dobrý den, vážení přátelé Nadace Bruxia Benessia a jejích převratných (nebo podvratných?) objevů. A ještě lepší den přeji nepřátelům mé osoby i Nadace a předem jim děkuji za mínusy. Fotografie byla náležitě zkonzultována s profesorem Untunlichem a jeho neodsunutým bratrancem Gottliebem Untunlichem, dlouholetým zaměstnancem Muzea Most na pozici uklízeč- údržbář, penzionovaným někdy okolo roku 1993 - což neví přesně, jelikož od r. 1987 na stará kolena v práci jen spal a zaspal i odchod do důchodu, známým též jako Bohoušek. Ne, že by byl tak huňatý jako bernardýn ale funěl a slintal. Ale zpět k mostu v Mostu. Oba pánové se shodnou že to tam znají, chodili na tuto náplavku randit. Jedná se o most přes Bílinu vlévající do jezera po dole Erzherzog Stephan a odtud splavnou až po Větruši do Labe, kudy se na lodích plavilo slavné uhlí Přes Ústí až do Hamburku. Most se oficiálně jmenoval Velký přístavní most ale nikdo mu nikdy neřekl jinak než Zvedák. Za mostem vidíme výškovou budovu c. a k. Báňské správy, jednu z dominant starého Mostu. na řece proplouvá výletní loď Větruše na své cestě do Ústí vezoucí turisty chtivé krás severočeské přírody. Paní na balíkách v popředí je jakási vdova Wokrouhliková, slavná mostecká věštkyně která stejně jako tento most zmizela za druhé světové války, poté co nějakému Konrádovi, snad Slepičkovi, odkudsi z Maffersdorfa u Liberce vyvěštila: voni jsou takovej neduživej pane oficír, a ty jejich brejličky, to bude jednou jejich smrt, to vidim jasně. Kam se babča poděla to už nikdo neví. Všimněte si i lahvemi naloženého povozu štětínského obchodníka Kummerowa, který ve svém obchůdku na Blücher Strasse nabízel bílinskou kyselku, mostecké pivo a teplické oplatky, on i jeho povoz čekají na nalodění aby si troch zkrátili cestu domů na sever. Ze skupiny chlapců známe totožnost toho nejmenšího uprostřed, je jím Hugo Schwetz, který o mnoho let později jako inženýr vyhodil most do povětří a v roce 1946 si tajemství o technickém zázraku na Bílině vzal pryč.

+14/−4
6.2.2017 15:41

M77a59r52t61i59n 52W36a63l80l50n70e35r 6185540564980

Kolegyně, nemohu souhlasit! Omlouvá Vás Vaše mládí.

Tato fotka připomíná příběh americké přítomnosti v Mostu. Rota seržanta J.A. Abrahmse patřila k Pattonově armádě a operovala na německé straně Krušných hor, v blízkosti Zwickau. Jak všichni víme, v poslední fázi války nastal velký úprk německých občanů na západ a to se týkal i Zwickau. Když pak Pattonova armáda přijela do Zwickau, našla už zde notnou dávku uprchlíků, převážně z českého pohraničí. Důstojníky zaujal jistý Arnold Buttner, bývalý důstojník Abwehru. „Kašlete na Prahu. V Praze nic není. Nic. Hrad, řeka...sem tam továrna. Nic, co byste v USA neměli. Mám pro vás něco lepšího“ povídal jim lámanou angličtinou. Přinesli tedy mapu a Buttner zapíchnul prst do jednoho místa: Brüx. „Brüx?? The Bridge? Why?!“...vzpomněli si však na Remagen a na to, že jejich mapy byly často nepřesné a tak číhali, že každý most se ve válce hodí. „Je tam zlato. Spousta zlata! Černého zlata. Kdo má Brüx, má moc...strategické místo! A když už tam budete, stavte se na Invalidenstrasse v čísle 17, nechal jsem tam zásoby výborného, ale výborného mosteckého piva. Problém byl, že Most byl v ruské části...převlékli tedy rotu seržanta Abrahmse do ruských uniforem, nalili je levným německým šnapsem, takže byli zlití jako mužíci a nikdo nic nepoznal. Dobrodružnou cestu této roty popisovat díky prostoru nebudu, ale nakonec se do Mostu dostali...zklamání bylo nesmírné. Polorozpadlá díra, tak vzdálená tomu, co Buttner popisoval. Zchoval se citát „Když to srovnám s tím výletem na Yellowstone, tak jsem teda zklamanej..Skály tam byly, medvědi, občerstvení a co je tady? Prd!“. Ke vší smůle si někdo pochutnal na výborném, ale výborném mosteckém pivu, tak Američané aspoň obšťastnili několik mosteckých žen a dívek a odjeli zpět do Zwickau. Rozsáhlé černé zlato tak objevili až později...A Mostu tak zmizela možnost stát se Západním Berlínem Československa, zato se stal jediným městem s přestěhovaným kostelem.

+14/0
6.2.2017 16:30

M11a54r97t60i69n 42W89a74l29l47n55e44r 6135400384160

Jen dodám, že tato fotka není z Mostu...je na ní jen zachycena rodina Arnolda Buttnera (ta paní s dítětem vpředu), protože Arnold Buttner šel za nápad jet do Mostu do věžičky na pěkných pár měsíců.

+2/0
6.2.2017 16:31

M70a60r91t10i57n 54V64o63j54á83č74e66k 9303667741686

pochopitelně ,že fotka není dělaná z mostu ,když na ní ten most je sám vyfocen;-D

+2/0
6.2.2017 18:19

M41a11r54t44i40n 21W76a45l69l76n42e22r 6955910604490

Pravda.R^;-D

0/0
7.2.2017 9:16

J22o63s63e56f 61H55u51m56m89e43l 9165856672330

bla-bla

zkuste to napsat delší, ať si užijete

0/0
8.2.2017 15:09





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.