Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Afghánec likviduje miny netradičně, navrhl bambusovou kouli i chytrý dron

Afghánec Masúd Hasání se po přestěhování do Nizozemska rozhodl pomoci své vlasti. Navrhl sérii unikátních zařízení na likvidaci min. Některé z nich zaujaly svým výstředním designem a dostaly se až do výstavních galerií. Budoucnost odminovávání nyní svérázný konstruktér vidí v nasazení multifunkčních dronů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P34e72t64r 67S87o34k58o33l 8292731327271

Válec nebo buldozer s radlicí a cihla na plynovém pedálu asi udělá víc špinavé práce. Protipěchotní šrapnelová mina když se nechá vyskočit z pouzdra a vybuchne metr na zemí tak má smrtící účinky na stovky metrů. To už samo říká, že zbavovat se takových min neřízeným výbuchem je pěkný nesmysl.

0/0
8.2.2017 8:47

M15a42r85t31i22n 38V44y67s52k82o10c39i60l 3492128445350

Pane Sokol, nevymýšlejte vymyšlené s cihlou na plynu...mrkněte na systémy Ural/Božena a pak vymýšlejte něco s cihlama, prosím. Jinak s neřízeným vybuchování souhlas.

0/0
8.2.2017 9:04

P11a18v87e65l 58J86a98k20u97b27í32č71e21k 3970179777

Pustil bych jeho kouli na minový pole a pak ať se tam s Mánertem projde...

0/0
7.2.2017 20:03

M24a46r21t67i98n 41V33y93s11k63o81c88i64l 3372368835550

Muzou se chytit za ruce, vyjit a rozhazovat rukama i sto metru daleko :-)

0/0
7.2.2017 20:49

J87i93ř71í 24J38u48r83č98á31k 2111406263444

Mánerte, ty nejenom že vypadáš jak deb.. , ale ty taky jsi... ;-D brutální propagace uprchlíků a jejich užitek... a je úplně fuk, že je to absolutně k ničemu, hlavně ze je nějaké pí ár ;-DRv

0/−1
7.2.2017 18:13

J80a70n 11S31t81i35f65t32e66r 5127769648713

Tolik práce to dalo a přitom je to taková blbost.

+1/0
7.2.2017 17:41

J56a32n 27P30a42v89e94l86k65a 3207231164981

Teď to vidím! Já na článek klikl z boční lišty, nevšiml jsem si, že to není technet a podle jména autora dokonce ani zpráva, ale agitka.

+1/0
7.2.2017 13:07

J17a72k83u98b 19N31o63v83o29t10n27ý 1634158540585

Teď přemýšlím, jestli se mám smát nebo ne. A to po přečtení článku a diskuse.

Snad jen s povděkem kvituji, že je článek ve "zprávách" a nikoli na "technetu".

Už nadpis článku je blbě - Afghánec nic nelikviduje, snaží se vynalézat a zatím z toho vypadávají blbosti. Kdyby to nebyl přistěhovalec, vsadím se, že by mu nikdo takové PR nedával.

A teď k podstatě - I kdybych přijal fakt, že dron bude fungovat, tak jak se píše, nikdy nedokáže spolehlivě pole odminovat, důvodů je mnoho a jsou v diskusi vesměs zmíněny. Co ale pořádně zmíněno není je to, že efektivita vyhledávání a likvidace bude mizerná a moc by mě zajímalo, která armáda by takto odminovávala. Navíc dron nenalezne všechny typy min a už vůbec je nedokáže zlikvidovat.

0/0
7.2.2017 12:38

J89a65n 36P69a47v73e75l36k76a 3147791964361

Ono to je dokonce tak, že ten dron vůbec není schopen ty miny hledat. Záběr čidla je 10 cm a chyba GPS tak 2 m. Vůbec není schopen uhlídat, aby pokryl celou plochu. Když najde minu, podruhé už k ní netrefí, aby ji odpálil.

Prosté Masúd si koupil drahou hračku, sluníčka to zaplatili a Mánert sežral.

+1/0
7.2.2017 14:33

J48a92k15u90b 17N75o35v57o58t82n12ý 1674428180715

Tak teoreticky by to nějak řešit šlo nějakou alternativní navigací, geodeti mají jistě přesnější lokalizaci než 2 metry, možná by mohl na místě dron nechávat nějakou značku, ke které by pak byl navigován, všechno toto ale systém dělá řádově náročnější než si Masúd myslí.

0/0
7.2.2017 15:17

J13a26n 13P77a83v50e38l75k53a 3867451614431

Geodeti mají lepší, ale nesmí se s nimi během měření několik vteřin hýbat. Také používají referenční vysílače, ale to bude po válce asi problém.

0/0
7.2.2017 17:59
Foto

K96a57r32e14l 51S65e57i79d16l 8229725960778

"Vozembouch" do dronu nedáte. Zbytek viz. pan Pavelka.

0/0
11.2.2017 12:13

J32a41r16m52i67l79a 40C67h63y72t86r76á 3294529969

To je první vlašťovka...afghánský inžinýr8-o

+1/0
7.2.2017 9:19

H64y39n46e30k 40M73r23t61v34ý 2780627909511

dron detekující 4 cm nad terénem.. no na udržovaném fotbalovém hřišti by to mohlo fungovat :-)

+2/0
7.2.2017 9:06

J24a33n 19B89a15r85t72o16š 6435467433769

Kolik min již "vynález" v praxi zlikvidoval? Má to vůbec nějaké praktické využití, nepočítáme-li sluníčkářskou propagandu? ;-)

+5/−2
7.2.2017 8:28

J80a13n 38M93a59c27e73k 3464151822513

Vy jste fakt chudák.

+3/−7
7.2.2017 9:02

J81a36r76o46m57í28r 54K28u87l27h49á25n48e49k 5762864239650

Není, je realista..

+8/0
7.2.2017 9:19

J33a57n 95B98a85r62t92o20š 6335407293459

Zato Vy jste již byl obohacen... ...tohle je jen čirá propaganda, která nemá s praktickým využitím nic společného.

+6/−1
7.2.2017 10:46

O27l15d19a 49Z67i17n 8788186359572

Je to nesmysl, kontroluje to plochu o velikosti chodidla.

0/0
7.2.2017 13:59

M24i91c25h88a63l 62K22o54l19o49v86r32a48t 5587933855362

nechápu, miny bych likvidoval stále nevýbušnou formou ... to tam můžou zrovna poslat automaticke buldozery. Tohle přece nemůže fungovat v nepřístupných prostorech.

0/0
7.2.2017 7:56

M90a82r64t17i31n 86V67y80s32k20o39c98i19l 3782448565960

Však ty "automatické buldozery" jsou při minových polích (tzn. ne pár kusů na kilometru čtverečním) nejbezpečnější a nejspolehlivější řešení.

+2/0
7.2.2017 13:54

P98e80t17r 69M73a38l56ý 9200840204943

kdyby se raději sebral, i se svými kámoši, podstoupili výcvik a odjeli do Afganistánu odminovávat minová pole

+4/0
7.2.2017 7:32

T39o81m69á90š 72L31u52d27v51í92k 1170697374302

Co vymyslí příště? Nejkulatější kouli nebo snad největšího trpaslíka?

+1/0
6.2.2017 23:30

M81a40r12e25k 20H39l18a86v90á60č93e15k

Uživatel požádal o vymazání
+2/0
7.2.2017 0:04

M28a31r19t35i59n 20V12y57s84k91o37c68i17l 3452568915390

Ja teda nevim, chaoticky probehat nejaky lan, priccemz ten pritlak nebude takovy, aby to spolehlive odpalilo vse...zlata Bozena, tedy http://www.bozena.eu/sk/technicke-b5/

+5/0
6.2.2017 19:26

R55a16d73o46m41í52r 56J26a18h69n 6980654310932

Pustí se to do minového pole. Když to najde minu, která pod ním vybuchne, musí někdo za tím zařízením dojít (tím minovým polem - viz článek) a opravit jej. Navíc odminovávat území pomocí výbuchů je kontraproduktivní, protože vznikají mraky střepin, které následně ztěžuji vyhledávání dalších min. Mě to tedy přijde jako dost velká blbost.

+8/0
6.2.2017 18:27

K78a40r78e26l 33L94a42n67g56r 2592357710958

A jak to chcete odminovat? Chodit od jedný miny k druhý? ;-D;-D Sorry, ale průměrně inteligentní minér vám udělá pole, kde šáhnete na jednu a letí celý blok a je z vás mrtvola.

0/−4
6.2.2017 18:32

P48e73t55r 12Ž93á60k 1947603158873

A jak myslíte, že se to jinak dělá?

+3/0
6.2.2017 19:06

K41a80m88i65l 78S43e11d41l57á29č69e42k 1896769666401

Takže stačí odpálit tu první na začátku pole a je vyčištěno. ;-)

+3/0
7.2.2017 0:00

J68a43k22u47b 27N86o15v79o59t76n43ý 1234968700705

.."průměrně inteligentní minér".. když nad tím tak přemýšlím, zajímalo by mě, co udělá ten podprůměrně inteligentní a ten nadprůměrně inteligentní.

Já měl zato, že řetězový efekt je na minovém poli nežádoucí z mnoha důvodů... :-)

+3/0
7.2.2017 12:41

M98a27r35t89i84n 51V16y75s88k22o57c93i24l 3752788415650

Taky na to čumím. Tedy celou zaminovanou oblast 100 x 1 000 m mi vyčistí jeden obetovany vojak, idealne zajatec nepritele. No to by fakt melo smysl se "drbat" se zaminovanim plochy...ostatne z videi Boženy (popr. Uranu a podobnych systemu - zkratka mam nejbliz Bozene) je zrejme, ze dochazi k vybuchum jednotlivych min, nikoli retezcu/sekci.

Nehlede na to, ze neni smyslem protivnika primo usmrtit. Staci ho dostatecne zmrzacit a mam cast jednotky zamestnanou jeste evakuaci toho, kdo minu spustil.

+1/0
7.2.2017 14:33

K35a36m29i36l 26S91e49d23l93á83č84e28k 1666669276601

Tak to by ani nebyl jeden schválně obětovaný voják. Ten první, který si tu minu vyšlápne, tak obvykle předem neví, že je v minovém poli. No a pak by stačilo utřít slzu za padlého kamaráda a jede se dál, protože už je odminováno. :-)

+1/0
7.2.2017 22:14

M57a98r42t71i51n 76V55y26s37k46o58c14i39l 3212658825970

Jasně, narážel jsem spíš na hypotetickou situaci, kdy před sebou průzkumácí ženou rojnici pár zajatých protivníků. :-) každopádně se shodneme, že výplod pana Langra vychází z nějakých jeho představ a s realitou nemá příliš společného.

0/0
7.2.2017 22:21

K12a57m71i44l 50S72e11d42l49á70č57e31k 1896699546891

No byla to blbost, no. :-)

+1/0
8.2.2017 11:31

J75i62ř28í 79H97a93v82á59č73e20k 1873550903

Škola ho nudila, v práci se nudil a kreslil si, tak vynalezl odminovávač, který sice neodminovává, ale je dobrý do muzeaRv;-D Nezbláznil se současný světRv?

+11/0
6.2.2017 17:46

J19a64r71m29i44l68a 64C69h87y23t57r69á 3704189369

Njn, svět je plný ertů:-/

0/0
7.2.2017 9:20

J84a67n 15M55o87t58ů48r45e12k 7640282141629

Nejdříve mi to přišlo jako úžasné, než jsem zjistil, že to výbuch vlastně zničí... Kdyby to tam prostě skákalo bez zničení, to by bylo!

Zajímal by mě ten ekonomický výpočet - náklady na zničení jedné bomby zde a u jiného drahého (ale jen težko zničitelného) nástroje

0/0
6.2.2017 17:22

J87a84n 76P61a22v85e58l60k91a 3597701354851

Výborný nápad. Jen je potřeba doladit pár maličkostí. Protože detektor pobere jen 10 cm široký pruh, nad jedním hektarem nalétá asi 100 km = asi 2 dny. a bude řízen GPS s přesností +- 1-2 m. Kromě toho je potřeba předem z plochy odklidt dráty a všechny kovové předměty (kromě min) a posekat trávu. Pak nám s úspěšností 50% vyjede mapu kovových min.

+5/0
6.2.2017 17:09

P35e15t73r 14V31e37s32e73l32ý 7874515824108

Je třeba počítat s bateriemi, let a provoz detektoru asi neutáhnou dvě tužkovky.

0/0
6.2.2017 18:13

J12a59n 25P36a26v78e50l59k16a 3107371804171

Nj, máte pravdu ono to je fakt na baterky! Takže připočíst další týden výměn baterií a duplicitního skenování, protože po výměně baterií se s danou přesností GPS netrefí přesně tam, kde přestal.

+1/0
7.2.2017 11:54

Z58d32e77n33ě74k 55B83e62n72d23a 9399379598

Hurá, našli afghánského inženýra....

+12/−2
6.2.2017 15:51

J76a40n 23B62o88h20á39č 1858565119764

Nechápu proč tolik odsuzujicich (posměšný) komentářů, když se pustil do vývoje dronů.

+3/−3
6.2.2017 15:00

L32u54d55ě45k 74K97r73a75t50o29c73h51v54í63l 9755364251484

.... Následně se na něj nasadí speciální robotické rameno s detektorem kovu, který z výšky čtyř centimetrů nad terénem rozpozná miny.,,,,

A když tráva/porost bude mít 4,5 cm nebo bude nedejbože ještě vyšší? Nebo jsou minová pole pouze v udržovaných parcích a na golfových hřištích?

+5/0
6.2.2017 15:28

Z86d12e95n87ě29k 53V82o75d85á74k 7915966297452

Afghánistán není ČR?

0/0
6.2.2017 15:30

L31u32d97ě32k 39K17r36a47t41o63c82h54v56í65l 9715174341444

8-o

0/0
6.2.2017 15:33

H12y69n17e24k 73M36r65t36v90ý 2910317879111

takže tam nemaj třeba šutry? ;-D

+1/0
7.2.2017 9:09

L58i32b54o16r 33Ž41ů76r13e85k 2413596630648

Jaký vliv má výška trávy na fungování detektoru kovů?

Na druhou stranu oprávněná výtka by mohla znít že ne všechny miny mají kovové součásti.

Další oprávněná výtka by mohla znít že pokud se tam vyskytuje minové pole, může se tam vyskytovat spousta kovového bordelu, a účinnost bude malá. Jinými slovy by to mohlo chtít ještě další nástavec či dva (nebo tam rovnou shodit minirobota který tam bude hrabat a buďto zjistí že to mina byla nebo se pak přesune na další podezřelé místo.

0/−2
6.2.2017 15:51

L34u45d98ě35k 19K24r66a66t61o26c75h24v18í33l 9955724791444

Pokud má detektor dosah 4 cm .......

+1/0
6.2.2017 17:27
Foto

K54a19r74e81l 95S34e21i65d83l 8919665970828

V těch záběrech z Afghánu moc trávy nebylo. Spíš může být problém s tím, kolik písku je na mině nafoukáno větrem.

0/0
6.2.2017 19:22

M74a63r19c71e40l 89S91t66a21r73ý 9438904693379

takže kluk se nudil v Afhganistánu, pak se nudil v NIzozemsku, pak se nudil ve škole a pak vymyslel nefunkční kravinu.

tvl, to je novinařina manerte.....

+19/−2
6.2.2017 14:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.