Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lavina zavalila čtveřici Čechů u rakouského Krimmlu. Dva z nich zahynuli

Dva Češi ve věku 39 a 43 let přišli o život pod lavinou v údolí Wildgerlostal u Krimmlu, který se nachází na západě spolkové země Salcbursko. Pod sněhem skončili celkem čtyři čeští turisté na sněžnicích. Dvěma se podařilo z laviny bez újmy na zdraví dostat, uvedla policie Sacburska.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A76n29t43o75n97i46n 70N16e51m10e68c 2306901883627

Herr Steinmaßl naráží na skutečnost, že návštěvníci z Česka a Maďarska nejsou na vysoké horské masivy zvyklí. Do Alp začali ve velkém jezdit až po pádu železné opony a nebezpečí si často nemusí uvědomovat. Nechvalnou pověst Čechů nejen v Rakousku, ale také na Slovensku, potvrzuje i horolezec Libor Uher.

„Záchranáři jsou zkušení, takže vždycky dobře vědí, co dělají. Podobné upozornění nevydají jen tak pro nic za nic. Spousta Čechů to však nerespektuje. Statistiky hovoří jasně. Když v Tatrách v posledních letech někoho zavalila lavina, tak to v drtivé většině byli právě Češi, popřípadě Poláci,“ řekl Uher v rozhovoru pro pondělní MF DNES.

0/0
24.1.2017 10:27

J63a91n 14M24o52r11a58v39e73c 7327211560460

Na takova mista snad kazdy leze na sve nebezpeci .... krute, ale je to tak ....

+1/0
23.1.2017 7:46
Foto

M54i19l33a92n 97S45o45u34š95e98k 9136937361132

...uvedla policie Sacburska.

Autore, v perexu máte chybu... opravte si to, prosím.

+1/0
23.1.2017 0:53

V51ě44r90a 72L38o13r33e69n50c32o39v46á 5526270884

Divali jste se na ty fotky? Ta prvni s tou sesutou lavinou mluvi za vse. Tam bych nevlezla za nic na svete. Jsem zvedava, jak se k tomu postavi pojistovna.

+3/0
22.1.2017 23:37

J68a53k85u88b 33T61u41r76e75k 2312541521380

Pojišťovna nezjišťuje zavinění.

0/0
23.1.2017 0:09

O66l92d11ř30i25c97h 16J94a81n58e81č53e23k 8839676103631

Že byste tam nevlezla Vy ještě vůbec neznamená, že je to extra nebezpečné. Naopak, z fotky to nijak extrémně nevypadá, ta cesta vypadá prošlapaně, je to chytlo až cestou zpět, lavina byla zjevně samovolná a poměrně malá - měli velkou smůlu. Čímž ale nechci snižovat fakt, že riskovali, když se při stupni 3 vydali do úzkého údolí a bez lavinového vybavení.

Pojišťovna to samozřejmě zaplatí, ta přeci hradí mj. škody při autonehodách vzniklých mnohem větší nedbalostí až úmyslým hazardováním.

0/0
23.1.2017 14:28

F61i92l28i44p 37N55e26s14p13o50r 6197667258502

Pojistovna zaplati prevoz a treba i smrt, ale vetsinou je to plneni kolem 200tis, v lepsich pripadech 500tis. Nicmene vetsinou to nestaci ani na doplaceni hypoteky.

0/0
24.1.2017 23:05

J82a59k93u13b 57T31u18r30e53k 2202931861930

Zrovna pojistka na repatriaci, hledačku a záchranku na to obvykle stačí. Hypotéka s tím nemá co dělat, protože peníze pojišťovna posílá rovnou záchranářům a ostatním orgánům, které se na tom podílejí.

0/0
25.1.2017 1:25

P14e44t19r 76V73y76š22l69a61n 2340929383468

Vybavený ..turista ..na sněžnicích. ..kolik z vás jde s lavinovým báglem sondou lopatou a pipakem na Teryho nebo jinou chatu v Tatrách ...jen příklad ..Když se vyberu na skitour či skialp nebo freeride toto vybavení je nezbytné jakož i info o lavinovém nebezpečí. Hotelový personál či zákazník v Itálii ,kterých stihl

"stejný"osud ,byli vybavení?

0/0
22.1.2017 21:34

Č83e25s22t56m95í37r 66P18o97š93t28o80l20k78a 2542406483174

Vy jste asi v Alpách nebyl, že ne. Jinak byste takovou blbost asi nenapsal.

0/0
22.1.2017 21:36

P50e50t60r 22V68y92š73l45a89n 2120809313348

Máte pravdu nebyl.A laviny v Alpách jsou nějak výjimečné?

0/0
22.1.2017 21:46

Č11e73s20t47m92í18r 96P23o65š30t85o15l50k89a 2942636973674

Ne, ale Alpy nejsou kopečky na Vysočině nebo v Jeseníkách.

+1/0
22.1.2017 22:15

M38i22c26h52a87l 85R70e55j28z81e60k 5476637375761

No Teryho uplne na Vysocine taky neni

0/0
22.1.2017 23:02

V68l27a17d98i40m60í32r 51V92á84v29r74a 9177284137778

A kolik lidí každoročně i v těch Tatrách zaplatí za podcenění hor zraněním či životem?

+2/0
22.1.2017 21:41

J81a91k44u51b 19T18u58r84e34k 2752461891240

Nějakých 10-20 ročně. Toto číslo zůstává stejné už od 50. let minulého století.

0/0
22.1.2017 21:58

V62l27a65d58i38m81í72r 87V63á66v16r16a 9707334677688

Tak ano, počet mrtvých se pohybuje kolem dvaceti ročně a počet zraněných cca 2 000. Nepřijde mi to jako úplně malé číslo.

0/0
22.1.2017 22:04

M21i63c37h25a14l 77R54e28j85z66e60k 5686317745641

Vcetne lyzaru a letnich horolezcu.

0/0
22.1.2017 23:13

J24a41k36u40b 66T63u25r78e45k 2402881271350

Zrovna na Térynku, Zbojandu a Rysy si každý normální zimní turista / horolezec / lyžař zapíná pípák už na Magistrále.

+2/0
22.1.2017 22:02

F37i44l48i84p 89N26e22s22p18o74r 6207837718472

A letni turista, tak samozrejme ani nejde (viz ja)

0/0
24.1.2017 23:07

R72a70d31e13k 66N88e11u90m74a43n92n 5112142948845

Sice šli po cestě, ale bylo "extrémní" nebezpečí lavin .... chybička se vloudila

0/0
22.1.2017 21:05

O90n83d24ř59e29j 89F50r28a75n77c 4159611528

Cesta se sužovala je taky perla... ;-D

0/0
23.1.2017 8:16

O15l66d26ř55i93c25h 52J17a24n36e32č37e33k 8459696143911

To je zase blábol, který napsal (a okomentoval) někdo, kdo tomu houby rozumí Rv "Extrémní" nebo "kritické" riziko by znamenal lavinový stupeň 4 (nebo 5), který ale v dané oblasti nebyl ani včera ani předtím a nejspíš k němu ani nebyl důvod, lavina se ze strmého svahu samovolně může utrhnout i při stupni 3 a přesně to se stalo. Měli fakt dost smůlu, ta lavina na fotce vypadá celkem malá, chytlo je to až cestou zpět a po té cestě zjevně i za daného počasí chodí dost lidí. Ale vydat se do takovéhoto terénu v zimě bez jakéhokoliv lavinového vybavení prostě o hubu je, i na cestě a i při stupni 2.

0/0
23.1.2017 14:23

P88a21v27e36l 26N89o94v33o52t56n31y 2523543353619

Hlavne, ze me gaucari v 15:47 minusovali. Tyhle typky vzdy vedi vse nejlepe. Z televize.

+1/−3
22.1.2017 20:26

J37i58r85i 17D27o46m17i88n52i76k 1751578901320

Chytráci z gauče mají opět jasno. :-/ Žádné omezení pohybu vyhlášené nebylo, šli po značené a otevřené cestě, jediné, co neměli bylo vybavení pro případ lavin. A to je povinné ? Jděte už s těmi kydy, jak si to zavinili sami víte kam.

+6/−8
22.1.2017 20:19

Č95e53s80t23m83í87r 92P43o25š88t76o30l31k50a 2682316643684

To povinné není, ale jen hlupák jde do hor nevybaven.

+5/−1
22.1.2017 20:26

J11i70r10i 73D59o61m86i54n81i32k 1741588501410

Jasně. Má sedět doma na gauči u lahváče a plácat ubohé duchaplnosti :-/

+3/−5
22.1.2017 20:34

J14a11r55o12s49l38a70v 46Š67t92r43e95i40t 4953254650293

Nikdo, kdo má z hor respekt by nešel nevybaven tam, kam šli oni. A tohle nemám z gauče... pro vás na gauči doporučuji Bezpečnost a riziko na skále, sněhu a ledu od Schuberta...

+7/0
22.1.2017 20:37

M30i22l16a55n 30N31ě31m92e29c 1355380156706

V článku se píše, že se nepohybovali v extrémním terénu. Nevím, neznám to tam.

Ale i tak, a i když máte v zásadě pravdu, bych podotknul jednu věc. Když se učíte třeba lyžovat nebo jezdit na kole, tak to občas bolí, ale postupně na to přijdete. Jenže kde se má člověk, který tam nežije, naučit respektu k velehorám? To je těžší a hlavně máte poměrně málo příležitostí poučit se z vlastní blbosti. Protože po pár pokusech jste mrtvej.

Asi by tam neměli devadesát procent lidí vůbec pouštět bez dozoru.

0/0
22.1.2017 21:08

J68a65r48o44s26l29a93v 65Š80t35r97e64i13t 4163404620313

Myslím, že určitě slyšeli nebo někde na cedulce četli o lavinovém nebezpečí... V takové nadmořské výšce určitě ano. Holt, snad si z tohoto ostatní vezmou ponaučení...

0/0
23.1.2017 6:56

Č90e38s26t12m53í46r 43P85o82š79t34o19l29k12a 2412406963344

Já jsem v Alpách v průběhu roku nejméně 3 měsíce, konkrétně 50 km od místa neštěstí, podnikám tam už 10 let v cestovním ruchu. Na gauči ležíte tak leda Vy.

+4/0
22.1.2017 20:54

M77i57c94h79a95l 70R63e48j85z18e90k 5276257905391

K cemu by jim byl ale vyhledavac? Mozna airbagy,ale pokud jdes po relativne bezpecne ceste...Ale asi jsi vetsi odbornik na pohyb v lavinach.

0/−1
22.1.2017 20:55

J97a44k10u88b 67T24u28r15e58k 2422481691550

Právě že nafukovadlo v batohu by jim bylo s největší pravděpodobností k ničemu, stejně jako všem ostatním. Pípák, lopata a sonda by jim ovšem v s 90% jistotou zachránily život. Tak mluví celkem jasná statistika lavinových nehod.

+2/0
22.1.2017 22:01

M61i33c65h33a16l 80R62e15j35z20e41k 5556477145601

Ze 2m?

0/0
22.1.2017 23:25

J34a93k65u64b 42T78u31r67e41k 2512381191580

Ano.

0/0
22.1.2017 23:30

O52l46d46ř56i10c17h 86J62a52n67e20č43e37k 8349716333681

Ne. Toho co byl pod 2 metry sněhu by sice s pípáky vyhrabali bez pomoci horské služby, ale nejspíš dávno mrtvého. Zkuste si ve dvou lidech vyhrabat v těžkém sněhu 2 metry hlubokou jámu - jak dlouho Vám to bude trvat? Jestli by bývali zachránili aspoň "toho třetího" těžko říct, nepíše se, jak byl hluboko. Ale asi ne tolik, když ho vyhrabali i bez lopat ještě před příjezdem záchranářů, ti tam museli být za chvíli.

0/0
23.1.2017 14:34

J43a29k20u67b 79T63u75r83e36k 2762391651330

Tohle nebyl těžký sníh. To byla klasická prachová lavina, která svoji váhou z nějaké návěje sjela žlabem na cestu. Těžký sníh bývá na jaře, říká se tomu obvykle základová lavina a člověka zabije (v podstatě rozšmelcuje).

Mimochodem: lavinové sondy pro amatérské použité se právě proto vyrábějí v délkách od 2,40 m do 3,20 m.

A ještě jednou mimochodem, my horolezečtí instruktoři přesně tyhle věci cvičíme sami i s horolezeckými nováčky každou zimu několikrát. Takže vím, že za nějakých 5 minut byste měl člověka najít pípákem a napíchnout ho sondou a pak ho za dalších 10 minut ve dvou lidech vyhrabat. A to je pořád ještě čas, kdy 90 % zasypaných pod lavinou přežívá.

0/0
23.1.2017 18:23

F81i76l71i14p 61N87e73s83p54o40r 6267967808352

Kolik stoji zakladni vybaveni? Pipak, sonda, lopatka?

0/0
24.1.2017 23:11

J54a30k14u53b 59T43u72r18e18k 2982891711810

Dohromady přibližně od 5 tisíc Kč do 20 tisíc Kč. Půjčovné přijde na 300-500 Kč/víkend.

0/0
25.1.2017 1:23

O70l72d72ř40i57c95h 29J85a43n70e33č72e82k 8599836873881

Obvyklá lavinová nehoda vzniká tak, že si lyžař či turista masu sněhu (nejčastěji tzv. "sněhovou desku") utrhne pod sebou. Takže je na jejím povrchu a tam sníh není zhutnělý, takže airbag by člověka měl udržet nahoře - zabránit zasypání anebo ho aspoň ve velké lavině udržet mělko pod povrchem namísto několika metrů hloubky.

Ale na tyhle spadla samovolně uvolněná lavina shora - jak by v té chvíli pomohl airbag? Lavina není tekutina, z ní vztlakem nevyplavete, jako kdybyste airbag z plynové bomby nafoukl u dna vodní nádrže.

Vyhledávač by jim byl platný, aby ti, kdo zasypáni nebyli, resp. se dokázali sami vyprostit, co nejrychleji nalezli (a vyhrabali) ty zbylé. "Tomu třetímu" to mohlo zachránit život. Tomu čtvrtému těžko, souhlasím, že i kdyby ho rychle lokalizovali, ze 2 metrů by ho živého nevyhrabali.

+1/0
23.1.2017 14:44

E92v69a 98J38a30n63o32u32š78k31o60v73á 7684728232885

Hlavně, že první příspěvek, zde, když ještě nebyly známé bližší informace /že si to nezavinili/ byl hned pohrdlivý "no jo Češi a lavina". Trochu respektu by to chtělo. A koukám,že další stejně tak. To by člověk nesměl vyjít na ulici, také vás může zajet auto a je větší riziko, než že na vás spadne lavina. Také je to vina těch, co šli do práce a něco je srazilo??

+1/−4
22.1.2017 19:51

V16l12a21d81i98m68í11r 61V49á21v58r80a 9807754827878

Článek je naprosto mimo, jednoznačně je to podcenění lavinového nebezpečí od našich turistů. Ačkoliv se pohybovali po trase, bylo vyhlášeno lavinové nebezpečí a doporučeno vůbec nevyrážet bez bezpečnostního lavinového vybavení. Tihle nic takového neměli. A hory to bohužel neodpouští. Myslím, že s výbavou by to přežili.

+16/0
22.1.2017 19:46

V29l28a15d29i72m53í49r 18V50y17c77h74y67t21a 0

Každý je svého štěstí strůjcem, v tomto případě života. Když je vyhlášeno lavinové nebezpečí, tak nikam nelezu, ne? Jenže spousta lidí si myslí, "mně se nemůže nic stát" a jdou jak blá..i.

+1/−1
22.1.2017 20:02

E73v97a 20J82a76n56o71u16š88k34o68v47á 7874198142515

Třeba o něm nevěděli.. Jsou ale zase naopak hodně opatrní lidé, já jsem pro některé za blázna, že chodím sama na Sněžku i v zimě (prošlapaná cesta, sem tam lidi, teplé oblečení, čelovka, nabitý telefon a signál), to fakt není adrenalin :)

0/−2
22.1.2017 20:20

R50a13d47e71k 53N49e66u92m26a61n62n 5122402908895

pokud nevěděli o lavinovém nebezpečí a lezli tam, tak byli blbí Rv

+2/0
22.1.2017 21:07

O35l92d38ř46i60c69h 96J98a36n26e23č38e80k 8609346653401

Kdo jde v zimě do Alp bez znalosti předpovědi počasí a lavinové situace, ten si o neštěstí přímo koleduje.

Vy v zimě na Sněžku asi nechodíte Obřím dolem a pokud ano, tak si lavinové nebezpečí předem zjistíte.

A pokud se do toho Obřáku pustíte, aniž byste o lavinách měla páru - byť po prošlapané cestě, s teplým oblečením, nabitým telefonem a čelovkou - tak riskujete úplně stejně jako tito. Totiž lezete do potenciální pasti, kde sice na prošlapané cestě lavinu sama neutrhnete, ale pokud se z nějakého důvodu utrhne nad Vámi, jste bez šance. To už by byl asi trochu jiný adrenalin než cestou po hřebeni, ať už z kterékoliv strany, že?

0/0
23.1.2017 15:05

O14l98d65ř74i36c94h 67J33a41n26e66č24e93k 8689746963441

Ne. Takhle to může vidět asi fakt jen Čech, který ví, že při "lavinovém nebezpečí" se na značenou cestu Obřím dolem dá zákaz vstupu. Jenže v Alpách platí "lavinové nebezpečí" stupně 2 a výše v podstatě celou zimu. Včera byl stupeň 3 a i při něm se běžně chodí a nejen po vyznačených cestách, ale i volným terénem. Ale už se musíte dost vyznat, umět posoudit nebezpečí na tom kterém místě, přizpůsobit tomu cíl a trasu, zkrátka chovat se defenzivně. A být vybaven pro případ, že by se přeci jen něco stalo. V Alpách se obecně turistické cesty nezavírají při sebevyšším stupni lavinové výstrahy, prostě se předpokládá, že kdo jde do zimních (vele)hor, zná rizika a umí se s ohledem na ně chovat.

Tihle podle všeho neriskovali nějak extrémně (narozdíl od těch loni na Geieru) - šli po vyšlapané cestě, nebyli v terénu, kde by reálně lavinu mohli sami utrhnout. Jejich chyba byla, že se vydali do úzkého údolí se strmými vysokými stěnami v situaci, kdy samovolný pád laviny nebyl úplně nereálný. A nebyli vybaveni na záchrannou akci.

Asi jako když jdete v zimě po posypaném chodníku kolem výstrah před sněhem padajícím ze střechy a něco Vás opravdu zasype.

Ale Vy se svým přístupem ("když je vyhlášeno nebezpečí, tak nikam nelezu") byste nemohl ani vylézt na ulici, natožpak sednout na kolo nebo do auta.

0/0
23.1.2017 14:58

M42i54l59a71n 53N80ě53m13e21c 1555400216856

Když skončíte dva metry hluboko pod lavinou, je už celkem egal, jestli máte pípáka a kamarádi lopatky. Minimálně ten jeden by nejspíš nepřežil ani tak.

Takové vybavení by mělo být samozřejmostí u lidí, kteří se pouštějí do opravdu volného terému, ale to zřejmě tihle chlapi nebyli.

+3/0
22.1.2017 20:34

Č42e90s95t31m96í40r 35P24o98š96t70o23l28k53a 2402846413564

Jít po silnici v údolí mez dvoutisícovkami v době lavinového nebezpečí se rovná volnému terénu. Cesta nikoho neochrání.

+2/0
22.1.2017 21:38

M47i40l45a27n 79N16ě68m60e28c 1225710246496

Proto si taky myslím, že má být v takovém případě GESPERRT, jak jsme se o tom bavili níže.

0/−1
22.1.2017 21:54

O36l22d55ř82i74c27h 71J71a44n71e30č43e56k 8889586343361

To je pitomost, to by se po prvním sněžení musely zavřít celé Alpy a zůstat zavřené až do května. To není jako v Krkonoších, kde máte asi tak dvě potenciálně nebezpečné značené trasy a všude mimo ně tak jako tak zákaz vstupu!

0/0
23.1.2017 15:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.