Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Finsko spustilo ekologický ledoborec Polaris s pohonem na zkapalněný plyn

Finsko v pondělí poprvé nasadilo do ostrého pracovního provozu ledoborec Polaris, který je označován za ekologicky nejšetrnější plavidlo tohoto typu na světě. Informovala o tom televize YLE s tím, že ledoborec je první na světě s pohonem na zkapalněný zemní plyn (LNG).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M42a62r15i71á92n 81B79e28d76n87á40r75i90k 9201301260808

Hezké, zatím co Finové ukážou hotové dílo, tak Rusové jen nepovedenou animaci.

0/0
10.1.2017 22:56

J86o32s17e38f 75S73k40o20ř28e28p25a 6487674585152

To s ním můžou tak drtit led v Praze na Vltavě

0/−1
10.1.2017 18:58

P19e57t39r 25M33u32n55z21a51r 1505341509136

Tak asi je zbytečné to srovnávat s ruskými ledoborci, předpokládám, že Finové ho mají pro použití v Botnickém a Finském zálivu, kdežto Rusové do Ledového oceánu. Z toho vyplývá různá potřeba pohonu.

0/0
10.1.2017 15:30

K97a74r33e78l 33L50a16n97g51r 2322667870738

I ruské ledoborce jsou třídy 4 a jsou určeny pro přístavy a řeky. Třída 1 jako je 50 let pobedy, je určena k prorážení ledu až kdo ví kam v Severním ledovém oceánu.

0/0
10.1.2017 17:18

L60u73d62ě63k 78K18r39a34t65o42c79h14v92í57l 9405214651864

Co to je za blábol? Výrobce uvádí kombinovaný pohon - nafta (nádrže 1400 m3) a LNG (nádrže 2x400 m3). Min. teplota kdy je možný provoz je -30 st.C8-o. Max. tloušťka ledu 1,8 m a dosah při ekonomické rychlosti (bez prorážení ledu) 30 dní.

+3/0
10.1.2017 9:49

L50u32d36ě22k 52K93r46a25t27o51c17h67v34í72l 9375584701804

Á, opakuji se ..... už to tu je napsané .....

+2/0
10.1.2017 9:50

M57a86r70t25i21n 78F41i41l52i73p40c92z74y85k 3851441255653

A proč není na elektřinu, když je ta elektřina tak fajn a cpou ji do aut?

+5/0
10.1.2017 9:08

L46u48b31o67š 27H63o90l86í26k 5977170172760

A "tankovat" by mohl v Severním moři přímo z větrníků...

+5/0
10.1.2017 9:11

M43a85r59t63i77n 26H34o20r57á79k 9203509714

Co je na tom ekologického? Zkapalněný plyn je fosilní palivo. Jen není proti mazutu takový humus, když se spaluje.

Zelení ekologové by měli začít chodit do školy, aby nemuseli takto lhát veřejnosti.

+17/0
10.1.2017 8:59

P84e33t75e31r 80H88u56n70t21e31r 7595889696168

ekologickeho,mozna,ale kdyz si uvedomime kolik zkapalneneho plynu toto plavidlo pohani,nahani hruzu,myslim si ze vybuch by se lechce rovnal atomove bombe

+2/0
10.1.2017 8:55

J34i34r61k42a 34H45l96a95d16í25k 1329188284896

Tady je odkaz na stránky výrobce: arctech.fi

Vcelku překvapivým údajem je operační teplota - loď je možno provozovat pouze do -30°С.

(The vessel is able to operate in temperatures as cold as -30°С.)

+3/0
10.1.2017 8:29

M54a88r67e20k 27V55o78k66á21l 1946264285599

a ten černý dým z komínů je zřejmě jen z lokálního topení v kapitánově kajutě ... bože to jsou články ... Rv

+12/0
10.1.2017 8:08

V15l31a63s98t73i17m19i10l 85K95a46š85p15a73r 9871276592979

Jaký ekologický?

jaké "Motory vedle plynu může pohánět i nafta se sníženým obsahem síry, což v kombinaci s LNG výrazně snižuje emise oxidu uhličitého a dalších škodlivin"? 8-o

Tohle jsou fakt neumětelské kecy... Zemní plyn je stejně tak neobnovitelný zdroj, jako nafta - a uhlíková stopa bude zcela stejná... pořád jde jen o spálení uhlíku a vodíku z neobnovitelného paliva na CO2 a vodu...

+17/0
10.1.2017 8:06

P72e70t66r 26V32e63s49e71l24ý 6371666239650

Je krásný, jako finská miss ;-D

+9/0
10.1.2017 7:56

J26a16n 84P90a73v51e26l 8573102188886

Jediné ekologické pohony jsou, slunce či lidská síla. Finové by ho měli hodně rychle přebudovat na plachetnici, veslici či na solární pohon :-P

+13/0
10.1.2017 7:23

P67a91v31e33l 21Z80a89h49r60a95d52n56í92č88e97k 7105590121925

No výroba solárních panelů není zrovna ekologická... :)

+4/0
10.1.2017 8:06

V81o43j72t39ě30c79h 30R81o23u74b43a50l 9710613762573

A veslaři pšoukají a vypouští skleníkový plyn methan.

+5/0
10.1.2017 8:13

L40u41k25á59š 43A47d27a61m69e72c 3587903120757

Zajímavé by bylo dodat, že ledoborec postavila ruská státní Sjednocená loďařská korporace, která helsinské loděnice Arctech vlastní.

+20/−1
10.1.2017 7:14

P50a65v54e17l 36S55ý94k62o10r52a 1908971752737

Tak vlastní a co je na tom v současném globalizovaném světě divného, že se to muselo připomínat?

0/−1
10.1.2017 12:47

J27i55ř79í 93V26o41n67d67r43á51č58e44k 5266214690564

;-D

+1/0
10.1.2017 12:57

S31t38a79n 47N33o76v94á64k 5357305615764

Komický článek.

V titulku lákadlo "ekologický ledoborec Polaris".

Nížeji už to upřesnili "tohoto typu".

A k tomu fotka jak se mu z komínů valí černý kouř.

+5/0
10.1.2017 6:53

J41a71n 68B44a70b52j44a23k 5915635739702

A není ledoborec už z principu neekologický? Bez ohledu na způsob pohonu? Takové drastické narušení životního prostředí a ekologové jsou v klidu? ;-)

+7/−1
10.1.2017 6:47

M17a82r31c13e57l 91M39o83s92e53r 5313615281376

Myslím, že pokud byste žil za polárním kruhem, budete myslet trochu jinak, takže váš příspěvek beru jako ironii:-)

+2/−1
10.1.2017 6:53

M49a49r60c25e68l 95M78o89s36e71r 5813245721726

Vypadá to dobře, jen nevím kolik energie je potřeba na zkapalňování zemního plynu a kde se bere, pak ještě kryogenní nádrže na tuto pohonnou látku také něco stojí. Osobně si myslím, že skutečně výkonné ledoborce by měly mít pohon jaderný.

+13/0
10.1.2017 6:39

L75u55b63o66š 63H18o40l50í54k 5917160422890

Výkonné ledoborce mohou mít pohon jaderný, ale tenhle je minimálně o třetinu menší a jeho úkolem asi není prorážet cestu konvojům zamrzlým severním ledovým oceánem (kde ostatně Finsko nemá pobřeží, tedy ani žádný přístav) ale pomáhat v severní části Baltu.

Zkapalněný zemní plyn se běžně dopravuje tankery, takže zde asi technologie zvládnutá je a cena oproti jadernému pohonu bude zlomková.

+1/−2
10.1.2017 13:08

M77a83r86t49i17n 25K42l13e94p62a76l 8943773915267

Cim je zemni plyn s naftou ekologictejsi nez pohon na jadro mi ponekud unika...

+30/−1
10.1.2017 6:37

J55i59ř30í 43K28ü66h17r 2460886640966

Třeba tím, že neprodukuje jaderný odpad.

+3/−9
10.1.2017 7:22

J19i96ř97í 93H68o18r35á15k 8106162480

Ale ten váš jaderný odpad bude v další generaci JE palivo, pokud se nezastaví vývoj.

+6/0
10.1.2017 7:54
Foto

R31o73m97a40n 69V80i91e86t71z85e 9261232949940

pokud... zatím se moc množivý reaktor nestaví. Mimo jednoho v Bělojarské jaderné elektrárně jsou všechny pokusné, nebo odstavené

0/−1
10.1.2017 8:32

Š70i72m23o33n 69Č46u97d84a 8208169447146

No jasne, misto par set kilo jaderneho odpadu pekne uzavreneho od prostredi vyprodukuje desitky tisic tun CO2, radioaktivniho uhliku 14, malych rakovinotvornych poletavych castic a to vse pujde pekne rovnou do ovzdusi.

+2/0
10.1.2017 10:43

K10a93r67e68l 72L90a20n16g38r 2562447870958

Takhle nejake parametry by se sikly... Ona trida 4 neni nic moc je to jen k prorazeni cest do pristavu.

+6/0
10.1.2017 6:31

R36o53m11a92n 21W92o83j13n98a96r 9454218801404

0/0
10.1.2017 8:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.