Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Finsko spustilo ekologický ledoborec Polaris s pohonem na zkapalněný plyn

Finsko v pondělí poprvé nasadilo do ostrého pracovního provozu ledoborec Polaris, který je označován za ekologicky nejšetrnější plavidlo tohoto typu na světě. Informovala o tom televize YLE s tím, že ledoborec je první na světě s pohonem na zkapalněný zemní plyn (LNG).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M60a75r33i51á55n 73B47e81d65n53á76r32i98k 9331421520748

Hezké, zatím co Finové ukážou hotové dílo, tak Rusové jen nepovedenou animaci.

0/0
10.1.2017 22:56

J12o76s51e50f 61S74k11o38ř95e74p37a 6457854665922

To s ním můžou tak drtit led v Praze na Vltavě

0/−1
10.1.2017 18:58

P79e26t37r 50M37u78n82z84a24r 1565681289296

Tak asi je zbytečné to srovnávat s ruskými ledoborci, předpokládám, že Finové ho mají pro použití v Botnickém a Finském zálivu, kdežto Rusové do Ledového oceánu. Z toho vyplývá různá potřeba pohonu.

0/0
10.1.2017 15:30

K28a76r66e18l 29L67a94n63g68r 2612837330818

I ruské ledoborce jsou třídy 4 a jsou určeny pro přístavy a řeky. Třída 1 jako je 50 let pobedy, je určena k prorážení ledu až kdo ví kam v Severním ledovém oceánu.

0/0
10.1.2017 17:18

L88u80d71ě18k 85K90r26a40t45o41c39h61v35í46l 9615484721674

Co to je za blábol? Výrobce uvádí kombinovaný pohon - nafta (nádrže 1400 m3) a LNG (nádrže 2x400 m3). Min. teplota kdy je možný provoz je -30 st.C8-o. Max. tloušťka ledu 1,8 m a dosah při ekonomické rychlosti (bez prorážení ledu) 30 dní.

+3/0
10.1.2017 9:49

L75u60d54ě69k 77K55r19a68t29o58c73h22v31í73l 9815744931584

Á, opakuji se ..... už to tu je napsané .....

+2/0
10.1.2017 9:50

M12a34r74t95i19n 42F36i60l35i71p86c38z43y37k 3311101445603

A proč není na elektřinu, když je ta elektřina tak fajn a cpou ji do aut?

+5/0
10.1.2017 9:08

L24u22b30o26š 48H18o45l16í71k 5267820652490

A "tankovat" by mohl v Severním moři přímo z větrníků...

+5/0
10.1.2017 9:11

M14a72r78t73i77n 18H72o35r78á72k 9673229814

Co je na tom ekologického? Zkapalněný plyn je fosilní palivo. Jen není proti mazutu takový humus, když se spaluje.

Zelení ekologové by měli začít chodit do školy, aby nemuseli takto lhát veřejnosti.

+17/0
10.1.2017 8:59

P18e92t85e86r 82H87u46n60t74e58r 7975879216548

ekologickeho,mozna,ale kdyz si uvedomime kolik zkapalneneho plynu toto plavidlo pohani,nahani hruzu,myslim si ze vybuch by se lechce rovnal atomove bombe

+2/0
10.1.2017 8:55

J78i70r34k90a 53H63l55a13d71í92k 1339588304706

Tady je odkaz na stránky výrobce: http://arctech.fi/ships/nb-510/

Vcelku překvapivým údajem je operační teplota - loď je možno provozovat pouze do -30°С.

(The vessel is able to operate in temperatures as cold as -30°С.)

+3/0
10.1.2017 8:29

M81a16r49e94k 47V74o49k32á34l 1626324955779

a ten černý dým z komínů je zřejmě jen z lokálního topení v kapitánově kajutě ... bože to jsou články ... Rv

+12/0
10.1.2017 8:08

V65l25a36s28t97i28m20i84l 23K34a92š96p86a90r 9641396402839

Jaký ekologický?

jaké "Motory vedle plynu může pohánět i nafta se sníženým obsahem síry, což v kombinaci s LNG výrazně snižuje emise oxidu uhličitého a dalších škodlivin"? 8-o

Tohle jsou fakt neumětelské kecy... Zemní plyn je stejně tak neobnovitelný zdroj, jako nafta - a uhlíková stopa bude zcela stejná... pořád jde jen o spálení uhlíku a vodíku z neobnovitelného paliva na CO2 a vodu...

+17/0
10.1.2017 8:06

P21e93t22r 12V53e87s25e81l71ý 6581416949840

Je krásný, jako finská miss ;-D

+9/0
10.1.2017 7:56

J67a29n 10P33a16v93e37l 8173322128716

Jediné ekologické pohony jsou, slunce či lidská síla. Finové by ho měli hodně rychle přebudovat na plachetnici, veslici či na solární pohon :-P

+13/0
10.1.2017 7:23

P63a94v63e80l 22Z81a52h44r42a97d91n65í93č54e31k 7235260531405

No výroba solárních panelů není zrovna ekologická... :)

+4/0
10.1.2017 8:06

V94o13j51t74ě60c11h 12R32o44u38b17a76l 9260653152783

A veslaři pšoukají a vypouští skleníkový plyn methan.

+5/0
10.1.2017 8:13

L51u25k61á85š 17A77d29a23m41e32c 3857113400497

Zajímavé by bylo dodat, že ledoborec postavila ruská státní Sjednocená loďařská korporace, která helsinské loděnice Arctech vlastní.

+20/−1
10.1.2017 7:14

P10a82v85e18l 85S28ý32k10o60r39a 1468301502417

Tak vlastní a co je na tom v současném globalizovaném světě divného, že se to muselo připomínat?

0/−1
10.1.2017 12:47

J19i63ř62í 58V26o37n64d17r46á12č24e42k 5266434960414

;-D

+1/0
10.1.2017 12:57

S86t70a10n 58N36o75v36á26k 5827295695654

Komický článek.

V titulku lákadlo "ekologický ledoborec Polaris".

Nížeji už to upřesnili "tohoto typu".

A k tomu fotka jak se mu z komínů valí černý kouř.

+5/0
10.1.2017 6:53

J96a38n 85B55a48b82j92a89k 5895755479762

A není ledoborec už z principu neekologický? Bez ohledu na způsob pohonu? Takové drastické narušení životního prostředí a ekologové jsou v klidu? ;-)

+7/−1
10.1.2017 6:47

M90a82r55c30e11l 48M25o17s66e44r 5943485881626

Myslím, že pokud byste žil za polárním kruhem, budete myslet trochu jinak, takže váš příspěvek beru jako ironii:-)

+2/−1
10.1.2017 6:53

M70a19r14c35e81l 88M20o81s87e75r 5453275141406

Vypadá to dobře, jen nevím kolik energie je potřeba na zkapalňování zemního plynu a kde se bere, pak ještě kryogenní nádrže na tuto pohonnou látku také něco stojí. Osobně si myslím, že skutečně výkonné ledoborce by měly mít pohon jaderný.

+13/0
10.1.2017 6:39

L86u57b57o93š 79H19o81l87í98k 5457430372970

Výkonné ledoborce mohou mít pohon jaderný, ale tenhle je minimálně o třetinu menší a jeho úkolem asi není prorážet cestu konvojům zamrzlým severním ledovým oceánem (kde ostatně Finsko nemá pobřeží, tedy ani žádný přístav) ale pomáhat v severní části Baltu.

Zkapalněný zemní plyn se běžně dopravuje tankery, takže zde asi technologie zvládnutá je a cena oproti jadernému pohonu bude zlomková.

+1/−2
10.1.2017 13:08

M68a26r80t30i28n 21K53l43e13p37a28l 8663433505197

Cim je zemni plyn s naftou ekologictejsi nez pohon na jadro mi ponekud unika...

+30/−1
10.1.2017 6:37

J92i44ř48í 22K72ü78h89r 2620136170906

Třeba tím, že neprodukuje jaderný odpad.

+3/−9
10.1.2017 7:22

J40i68ř90í 98H32o47r82á53k 8766542890

Ale ten váš jaderný odpad bude v další generaci JE palivo, pokud se nezastaví vývoj.

+6/0
10.1.2017 7:54
Foto

R16o29m45a82n 21V74i14e23t89z52e 9901252549570

pokud... zatím se moc množivý reaktor nestaví. Mimo jednoho v Bělojarské jaderné elektrárně jsou všechny pokusné, nebo odstavené

0/−1
10.1.2017 8:32

Š35i49m91o58n 56Č53u11d39a 8658189457526

No jasne, misto par set kilo jaderneho odpadu pekne uzavreneho od prostredi vyprodukuje desitky tisic tun CO2, radioaktivniho uhliku 14, malych rakovinotvornych poletavych castic a to vse pujde pekne rovnou do ovzdusi.

+2/0
10.1.2017 10:43

K71a68r37e66l 20L13a35n49g67r 2932327650598

Takhle nejake parametry by se sikly... Ona trida 4 neni nic moc je to jen k prorazeni cest do pristavu.

+6/0
10.1.2017 6:31

R53o78m90a42n 86W27o77j48n18a17r 9914358271364

http://arctia.fi/ship/polaris/

0/0
10.1.2017 8:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.