Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Finsko spustilo ekologický ledoborec Polaris s pohonem na zkapalněný plyn

Finsko v pondělí poprvé nasadilo do ostrého pracovního provozu ledoborec Polaris, který je označován za ekologicky nejšetrnější plavidlo tohoto typu na světě. Informovala o tom televize YLE s tím, že ledoborec je první na světě s pohonem na zkapalněný zemní plyn (LNG).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M44a75r27i35á67n 28B35e35d40n91á53r35i59k 9511901850968

Hezké, zatím co Finové ukážou hotové dílo, tak Rusové jen nepovedenou animaci.

0/0
10.1.2017 22:56

J25o58s94e50f 97S23k61o42ř49e64p68a 6887224935572

To s ním můžou tak drtit led v Praze na Vltavě

0/−1
10.1.2017 18:58

P96e22t84r 82M21u40n56z44a62r 1135581129426

Tak asi je zbytečné to srovnávat s ruskými ledoborci, předpokládám, že Finové ho mají pro použití v Botnickém a Finském zálivu, kdežto Rusové do Ledového oceánu. Z toho vyplývá různá potřeba pohonu.

0/0
10.1.2017 15:30

K15a24r70e30l 60L54a96n26g39r 2612127350628

I ruské ledoborce jsou třídy 4 a jsou určeny pro přístavy a řeky. Třída 1 jako je 50 let pobedy, je určena k prorážení ledu až kdo ví kam v Severním ledovém oceánu.

0/0
10.1.2017 17:18

L65u77d15ě41k 76K42r79a67t51o48c20h43v51í43l 9225984921184

Co to je za blábol? Výrobce uvádí kombinovaný pohon - nafta (nádrže 1400 m3) a LNG (nádrže 2x400 m3). Min. teplota kdy je možný provoz je -30 st.C8-o. Max. tloušťka ledu 1,8 m a dosah při ekonomické rychlosti (bez prorážení ledu) 30 dní.

+3/0
10.1.2017 9:49

L92u97d89ě22k 87K20r70a72t82o41c55h70v58í29l 9145154981794

Á, opakuji se ..... už to tu je napsané .....

+2/0
10.1.2017 9:50

M11a82r45t17i62n 31F70i72l36i18p61c60z87y33k 3401711895463

A proč není na elektřinu, když je ta elektřina tak fajn a cpou ji do aut?

+5/0
10.1.2017 9:08

L52u93b15o32š 98H31o71l30í48k 5477420212630

A "tankovat" by mohl v Severním moři přímo z větrníků...

+5/0
10.1.2017 9:11

M50a60r75t91i39n 86H32o35r62á14k 9363589824

Co je na tom ekologického? Zkapalněný plyn je fosilní palivo. Jen není proti mazutu takový humus, když se spaluje.

Zelení ekologové by měli začít chodit do školy, aby nemuseli takto lhát veřejnosti.

+17/0
10.1.2017 8:59

P48e51t69e65r 34H16u34n97t81e98r 7575399626968

ekologickeho,mozna,ale kdyz si uvedomime kolik zkapalneneho plynu toto plavidlo pohani,nahani hruzu,myslim si ze vybuch by se lechce rovnal atomove bombe

+2/0
10.1.2017 8:55

J68i30r20k16a 31H75l41a68d31í11k 1119148184856

Tady je odkaz na stránky výrobce: http://arctech.fi/ships/nb-510/

Vcelku překvapivým údajem je operační teplota - loď je možno provozovat pouze do -30°С.

(The vessel is able to operate in temperatures as cold as -30°С.)

+3/0
10.1.2017 8:29

M20a93r21e65k 79V39o65k46á23l 1236484595229

a ten černý dým z komínů je zřejmě jen z lokálního topení v kapitánově kajutě ... bože to jsou články ... Rv

+12/0
10.1.2017 8:08

V16l21a97s78t32i19m75i25l 13K86a71š66p36a80r 9471466612799

Jaký ekologický?

jaké "Motory vedle plynu může pohánět i nafta se sníženým obsahem síry, což v kombinaci s LNG výrazně snižuje emise oxidu uhličitého a dalších škodlivin"? 8-o

Tohle jsou fakt neumětelské kecy... Zemní plyn je stejně tak neobnovitelný zdroj, jako nafta - a uhlíková stopa bude zcela stejná... pořád jde jen o spálení uhlíku a vodíku z neobnovitelného paliva na CO2 a vodu...

+17/0
10.1.2017 8:06

P24e22t22r 41V11e69s91e91l48ý 6821306699960

Je krásný, jako finská miss ;-D

+9/0
10.1.2017 7:56

J10a20n 76P61a46v21e34l 8843102308236

Jediné ekologické pohony jsou, slunce či lidská síla. Finové by ho měli hodně rychle přebudovat na plachetnici, veslici či na solární pohon :-P

+13/0
10.1.2017 7:23

P52a66v40e28l 43Z77a85h32r11a11d16n57í52č23e29k 7595950111495

No výroba solárních panelů není zrovna ekologická... :)

+4/0
10.1.2017 8:06

V78o25j92t19ě20c30h 24R55o62u46b40a65l 9700543812233

A veslaři pšoukají a vypouští skleníkový plyn methan.

+5/0
10.1.2017 8:13

L67u90k16á68š 46A81d24a21m54e85c 3907273650447

Zajímavé by bylo dodat, že ledoborec postavila ruská státní Sjednocená loďařská korporace, která helsinské loděnice Arctech vlastní.

+20/−1
10.1.2017 7:14

P71a55v68e17l 21S13ý32k51o84r64a 1958461292617

Tak vlastní a co je na tom v současném globalizovaném světě divného, že se to muselo připomínat?

0/−1
10.1.2017 12:47

J55i28ř91í 88V60o17n59d22r24á86č37e33k 5396124910544

;-D

+1/0
10.1.2017 12:57

S84t52a98n 93N39o28v62á48k 5137955585704

Komický článek.

V titulku lákadlo "ekologický ledoborec Polaris".

Nížeji už to upřesnili "tohoto typu".

A k tomu fotka jak se mu z komínů valí černý kouř.

+5/0
10.1.2017 6:53

J53a85n 17B89a62b31j31a93k 5775405149502

A není ledoborec už z principu neekologický? Bez ohledu na způsob pohonu? Takové drastické narušení životního prostředí a ekologové jsou v klidu? ;-)

+7/−1
10.1.2017 6:47

M56a44r32c38e14l 28M57o46s98e85r 5703665281656

Myslím, že pokud byste žil za polárním kruhem, budete myslet trochu jinak, takže váš příspěvek beru jako ironii:-)

+2/−1
10.1.2017 6:53

M23a52r32c43e27l 16M30o52s32e61r 5653155381616

Vypadá to dobře, jen nevím kolik energie je potřeba na zkapalňování zemního plynu a kde se bere, pak ještě kryogenní nádrže na tuto pohonnou látku také něco stojí. Osobně si myslím, že skutečně výkonné ledoborce by měly mít pohon jaderný.

+13/0
10.1.2017 6:39

L71u86b13o38š 17H75o64l34í98k 5157110142200

Výkonné ledoborce mohou mít pohon jaderný, ale tenhle je minimálně o třetinu menší a jeho úkolem asi není prorážet cestu konvojům zamrzlým severním ledovým oceánem (kde ostatně Finsko nemá pobřeží, tedy ani žádný přístav) ale pomáhat v severní části Baltu.

Zkapalněný zemní plyn se běžně dopravuje tankery, takže zde asi technologie zvládnutá je a cena oproti jadernému pohonu bude zlomková.

+1/−2
10.1.2017 13:08

M86a14r35t30i93n 47K40l87e13p87a56l 8873813885907

Cim je zemni plyn s naftou ekologictejsi nez pohon na jadro mi ponekud unika...

+30/−1
10.1.2017 6:37

J38i92ř76í 42K41ü54h18r 2900196150426

Třeba tím, že neprodukuje jaderný odpad.

+3/−9
10.1.2017 7:22

J28i60ř21í 47H21o55r23á79k 8106572830

Ale ten váš jaderný odpad bude v další generaci JE palivo, pokud se nezastaví vývoj.

+6/0
10.1.2017 7:54
Foto

R31o76m12a50n 14V82i15e23t46z78e 9811872919670

pokud... zatím se moc množivý reaktor nestaví. Mimo jednoho v Bělojarské jaderné elektrárně jsou všechny pokusné, nebo odstavené

0/−1
10.1.2017 8:32

Š59i91m23o11n 80Č70u17d69a 8818989287416

No jasne, misto par set kilo jaderneho odpadu pekne uzavreneho od prostredi vyprodukuje desitky tisic tun CO2, radioaktivniho uhliku 14, malych rakovinotvornych poletavych castic a to vse pujde pekne rovnou do ovzdusi.

+2/0
10.1.2017 10:43

K88a17r56e39l 96L67a23n36g51r 2712587350408

Takhle nejake parametry by se sikly... Ona trida 4 neni nic moc je to jen k prorazeni cest do pristavu.

+6/0
10.1.2017 6:31

R71o21m36a26n 49W59o10j28n34a19r 9734518711394

http://arctia.fi/ship/polaris/

0/0
10.1.2017 8:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.