Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Finsko spustilo ekologický ledoborec Polaris s pohonem na zkapalněný plyn

Finsko v pondělí poprvé nasadilo do ostrého pracovního provozu ledoborec Polaris, který je označován za ekologicky nejšetrnější plavidlo tohoto typu na světě. Informovala o tom televize YLE s tím, že ledoborec je první na světě s pohonem na zkapalněný zemní plyn (LNG).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M88a32r53i22á36n 48B70e83d27n93á23r82i84k 9711301970728

Hezké, zatím co Finové ukážou hotové dílo, tak Rusové jen nepovedenou animaci.

0/0
10.1.2017 22:56

J95o75s46e19f 70S29k94o98ř14e96p70a 6717964835362

To s ním můžou tak drtit led v Praze na Vltavě

0/−1
10.1.2017 18:58

P67e97t73r 62M31u35n97z19a88r 1215391309386

Tak asi je zbytečné to srovnávat s ruskými ledoborci, předpokládám, že Finové ho mají pro použití v Botnickém a Finském zálivu, kdežto Rusové do Ledového oceánu. Z toho vyplývá různá potřeba pohonu.

0/0
10.1.2017 15:30

K47a86r34e15l 61L85a48n29g26r 2532287130578

I ruské ledoborce jsou třídy 4 a jsou určeny pro přístavy a řeky. Třída 1 jako je 50 let pobedy, je určena k prorážení ledu až kdo ví kam v Severním ledovém oceánu.

0/0
10.1.2017 17:18

L23u32d51ě10k 21K29r20a86t24o86c96h66v75í46l 9975654561964

Co to je za blábol? Výrobce uvádí kombinovaný pohon - nafta (nádrže 1400 m3) a LNG (nádrže 2x400 m3). Min. teplota kdy je možný provoz je -30 st.C8-o. Max. tloušťka ledu 1,8 m a dosah při ekonomické rychlosti (bez prorážení ledu) 30 dní.

+3/0
10.1.2017 9:49

L40u97d66ě60k 26K72r64a20t21o45c16h51v53í55l 9595734221754

Á, opakuji se ..... už to tu je napsané .....

+2/0
10.1.2017 9:50

M67a88r98t19i20n 50F32i10l36i48p84c48z49y62k 3681551865143

A proč není na elektřinu, když je ta elektřina tak fajn a cpou ji do aut?

+5/0
10.1.2017 9:08

L90u61b16o77š 44H10o18l73í79k 5727420512170

A "tankovat" by mohl v Severním moři přímo z větrníků...

+5/0
10.1.2017 9:11

M11a34r32t97i66n 96H30o87r25á37k 9253469264

Co je na tom ekologického? Zkapalněný plyn je fosilní palivo. Jen není proti mazutu takový humus, když se spaluje.

Zelení ekologové by měli začít chodit do školy, aby nemuseli takto lhát veřejnosti.

+17/0
10.1.2017 8:59

P35e71t94e52r 81H96u67n54t82e60r 7695889536988

ekologickeho,mozna,ale kdyz si uvedomime kolik zkapalneneho plynu toto plavidlo pohani,nahani hruzu,myslim si ze vybuch by se lechce rovnal atomove bombe

+2/0
10.1.2017 8:55

J11i45r70k59a 67H83l41a82d24í27k 1649128574656

Tady je odkaz na stránky výrobce: http://arctech.fi/ships/nb-510/

Vcelku překvapivým údajem je operační teplota - loď je možno provozovat pouze do -30°С.

(The vessel is able to operate in temperatures as cold as -30°С.)

+3/0
10.1.2017 8:29

M25a74r33e89k 41V28o74k45á78l 1366894445829

a ten černý dým z komínů je zřejmě jen z lokálního topení v kapitánově kajutě ... bože to jsou články ... Rv

+12/0
10.1.2017 8:08

V61l28a73s61t18i23m97i29l 52K54a77š57p61a83r 9511576762879

Jaký ekologický?

jaké "Motory vedle plynu může pohánět i nafta se sníženým obsahem síry, což v kombinaci s LNG výrazně snižuje emise oxidu uhličitého a dalších škodlivin"? 8-o

Tohle jsou fakt neumětelské kecy... Zemní plyn je stejně tak neobnovitelný zdroj, jako nafta - a uhlíková stopa bude zcela stejná... pořád jde jen o spálení uhlíku a vodíku z neobnovitelného paliva na CO2 a vodu...

+17/0
10.1.2017 8:06

P79e49t12r 38V17e36s78e57l34ý 6341656659430

Je krásný, jako finská miss ;-D

+9/0
10.1.2017 7:56

J68a32n 11P78a64v50e64l 8553882598466

Jediné ekologické pohony jsou, slunce či lidská síla. Finové by ho měli hodně rychle přebudovat na plachetnici, veslici či na solární pohon :-P

+13/0
10.1.2017 7:23

P72a30v55e42l 79Z43a33h87r12a48d20n94í80č32e21k 7465820601875

No výroba solárních panelů není zrovna ekologická... :)

+4/0
10.1.2017 8:06

V73o63j85t20ě18c34h 60R15o85u16b21a41l 9900893642653

A veslaři pšoukají a vypouští skleníkový plyn methan.

+5/0
10.1.2017 8:13

L86u79k46á76š 90A10d76a63m93e58c 3377293560537

Zajímavé by bylo dodat, že ledoborec postavila ruská státní Sjednocená loďařská korporace, která helsinské loděnice Arctech vlastní.

+20/−1
10.1.2017 7:14

P13a81v94e10l 84S82ý86k19o47r17a 1298381462807

Tak vlastní a co je na tom v současném globalizovaném světě divného, že se to muselo připomínat?

0/−1
10.1.2017 12:47

J89i16ř29í 15V25o66n33d65r46á83č96e72k 5856324250584

;-D

+1/0
10.1.2017 12:57

S96t40a57n 42N13o39v46á89k 5147815775764

Komický článek.

V titulku lákadlo "ekologický ledoborec Polaris".

Nížeji už to upřesnili "tohoto typu".

A k tomu fotka jak se mu z komínů valí černý kouř.

+5/0
10.1.2017 6:53

J42a38n 57B61a63b95j72a87k 5395315149892

A není ledoborec už z principu neekologický? Bez ohledu na způsob pohonu? Takové drastické narušení životního prostředí a ekologové jsou v klidu? ;-)

+7/−1
10.1.2017 6:47

M29a46r45c21e13l 22M96o64s92e87r 5193885801136

Myslím, že pokud byste žil za polárním kruhem, budete myslet trochu jinak, takže váš příspěvek beru jako ironii:-)

+2/−1
10.1.2017 6:53

M77a60r69c38e10l 42M87o56s33e17r 5353445191886

Vypadá to dobře, jen nevím kolik energie je potřeba na zkapalňování zemního plynu a kde se bere, pak ještě kryogenní nádrže na tuto pohonnou látku také něco stojí. Osobně si myslím, že skutečně výkonné ledoborce by měly mít pohon jaderný.

+13/0
10.1.2017 6:39

L58u37b29o74š 35H66o23l65í92k 5357860912840

Výkonné ledoborce mohou mít pohon jaderný, ale tenhle je minimálně o třetinu menší a jeho úkolem asi není prorážet cestu konvojům zamrzlým severním ledovým oceánem (kde ostatně Finsko nemá pobřeží, tedy ani žádný přístav) ale pomáhat v severní části Baltu.

Zkapalněný zemní plyn se běžně dopravuje tankery, takže zde asi technologie zvládnutá je a cena oproti jadernému pohonu bude zlomková.

+1/−2
10.1.2017 13:08

M23a83r53t29i67n 80K59l28e22p27a10l 8313703125727

Cim je zemni plyn s naftou ekologictejsi nez pohon na jadro mi ponekud unika...

+30/−1
10.1.2017 6:37

J23i37ř84í 67K13ü17h15r 2640686430626

Třeba tím, že neprodukuje jaderný odpad.

+3/−9
10.1.2017 7:22

J23i88ř21í 66H43o51r18á56k 8736712780

Ale ten váš jaderný odpad bude v další generaci JE palivo, pokud se nezastaví vývoj.

+6/0
10.1.2017 7:54
Foto

R86o67m63a58n 70V46i20e28t53z63e 9641502529650

pokud... zatím se moc množivý reaktor nestaví. Mimo jednoho v Bělojarské jaderné elektrárně jsou všechny pokusné, nebo odstavené

0/−1
10.1.2017 8:32

Š50i28m87o77n 18Č28u84d85a 8158669697166

No jasne, misto par set kilo jaderneho odpadu pekne uzavreneho od prostredi vyprodukuje desitky tisic tun CO2, radioaktivniho uhliku 14, malych rakovinotvornych poletavych castic a to vse pujde pekne rovnou do ovzdusi.

+2/0
10.1.2017 10:43

K54a83r58e22l 24L38a10n43g50r 2272137530468

Takhle nejake parametry by se sikly... Ona trida 4 neni nic moc je to jen k prorazeni cest do pristavu.

+6/0
10.1.2017 6:31

R68o54m50a88n 97W58o48j68n11a92r 9334298781644

http://arctia.fi/ship/polaris/

0/0
10.1.2017 8:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.