Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na gymnáziu bude povinná maturita z matematiky od roku 2020/21, řekla vláda

Povinnou matematiku u maturitní zkoušky budou mít žáci gymnázií a lyceí od školního roku 2020/2021. Rozhodla o tom v pondělí jednomyslně vláda. O matematice jako povinném předmětu maturity na dalších typech škol bude vláda znovu rozhodovat do konce února.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J24i34ř46í 44F59o21j94t67í93k 1230928481707

Dělají si srandu? Proti matematice na přijímačkách nic nemám, tam se prověřují ty nejdůležitější znalosti jako procenta, počty, měřítka atd., ale proč by se mělo z matematiky povinně maturovat, když zde již většinu látky tvoří učivo o logaritmech, funkcích atd.? Raději bych zavedl povinnou maturitu z cizího jazyka.;-O

0/−2
21.12.2016 12:37

R94o63m40a20n 41Č40e59c36h10u63r76a 6162459717519

Ty si taky děláš srandu, viď? ;-D

0/0
21.12.2016 15:06

V33a31š98e48k 73Ř49í91h55a 2663233488632

A pánovi dělají logaritmy problémy. Podle mě by měla být povinná jen čeština nic víc.

0/0
21.12.2016 17:34

M50i16c70h25a28l 92J98a47r61o57š 7514290412725

Já nevím, co je na té matematice tak problematického. Přece z něčeho se ty děti přezkoušet musí, a matematika tvoří velmi podstatnou část výuky. Jestli někomu připadá, že matiku v životě nebude potřebovat, tak ať mi vysvětlí, k čemu bude potřebovat znalost literárního díla Aloise Jiráska.

0/0
20.12.2016 18:44

V82á64c97l46a79v 82P14o58l95á52š89e70k 9486320311237

Někteří diskutující tvrdí, že maturita z matematiky je potřebná, protože matematika podporuje logické myšlení. Pokud ale donutíte k maturitě z matematiky studenta, jenž nemá k matematice kladný vztah a nebude ji potřebovat ani na VŠ, ani v životě, tak ho akorát donutíte, aby si nabifloval pár desítek vzorečků, které okamžitě po maturitě zapomene. Žádné logické myšlení se tím u něj nepodpoří. Myslím, že fyzika, chemie, biologie,dějepis i zeměpis jsou pro život důležitější než takováto matematika.

0/−2
20.12.2016 17:15

V48a63š74e26k 21Ř71í58h57a 2153903278782

Plácáte nesmysly. Protože fyziku, chemii atd, které jmenujete nezvládnete bez matematiky. ;-D

Jinak zajímavé, že když se zaváděl povinný cizí jazyk tak se maturantů nikdo neptal a přitom je to úplně stejné.

+2/0
20.12.2016 17:26

A51l85f69r51e96d 53D18e29l72o12n25g 4124832676110

Je vidět že Češi jsou pozadu za Evropou nejen v životní úrovni ale i hlavně ve vědomostech :-(:-P;-D!!

0/−1
20.12.2016 14:14

R22o28s75t12i38s97l38a36v 37C80a77h97a 6653537357861

Jednoduchy postreh pro ty, co tvrdi, ze matematika neni potreba k zivotu. Budu parafrazovat: vse, co clovek potrebuje k zivotu se nauci na zakladni skole.....

Takze proc vlastne maturitu?

+1/−1
20.12.2016 13:44

V31a76š23e40k 26Ř10í13h11a 2953353768152

Jen drobný postřeh z jedné třídy maturantů na gymnáziu. Jak jsem se vyptával mezi žáky tak mnoho z nich ani 5 měsíců před maturitou ještě netušilo co vlastně chtějí studovat za VŠ. Tohle je podle mě daleko horší jak to jaké předměty budou povinné na maturity. Nebo možná ty problémy spolu souvisí. A právě tuhle neschopnost se rozhodnout a nezodpovědnost nahrazujeme povinným všeobecným pohledem na maturity.

Otázkou je zda ale takto vychováme skutečně kvalitní odborníky. Nebo zda spíše nevytváříme povrchně vzdělané amatéry, kteří mají pocit, že garážistickým způsobem zvládnou úplně všechno.

+3/0
20.12.2016 12:12

A28l89f72r11e18d 87D89e55l92o71n51g 4754232866400

Prosazuje se tu hlavně feministický pohled na svět od doby Zemanovy ministryně školství která "neměla ráda matematiku"! Jen tak dále a skončíme pravděpodobně u "ščotů"!

0/0
20.12.2016 14:21

K25a68r72e39l 31A17d58a88m24u61s 2904878807121

...který kretén tohle zase vymyslel??Množiny taky svého času zanikly....každý nový ministr přijde s nějakou kravinou a znepříjemní studentům život!!Taky nemůžete přece nařídit,aby někdo maturoval z HV...třeba hře na housle,nebo klavír. Každý student je zaměřen na něco jiného,vyniká v něčem jiném a nakonec půjde stejně studovat úplně něco jiného.[>-]!!;-O

+2/−1
20.12.2016 11:28

V75a98š37e12k 13Ř58í31h62a 2863353638442

Ten který se snažil vyřešit totální nedostatek techniků, kteří musí živit přebytek překladatelských vemen.

0/0
20.12.2016 11:46

M47i95l75a82n 50V88o50l85e26k 5699803656149

Množiny sotva mohly zaniknout, jsou součástí běžné práce analytiků a programátorů. Mění se pouze formy a důrazy ve výuce a souhlasím s vámi, že se mění příliš často. Nicméně základní matematika je v tomto světě naopak prvkem stability.

+1/0
20.12.2016 11:52

R74o96s81t23i22s93l36a98v 67C22a69h75a 6763857847371

Jak jste prisel na to, ze zanikly mnoziny? 8-o8-o

A pokud mluvite o tom, jak se matematika ucila na ZS od roku 1976, tak to ma s mnozinami jako takovymi hodne malo spolecneho. Spise slo o graficke ztvarneni vyuku a nejakyho chytraka napadlo tomu rikat mnoziny, cimz z pojmu mnoziny udelal desneho strasaka.

+2/0
20.12.2016 13:34

A65l46f20r52e95d 53D24e51l27o84n17g 4464902606880

Jenže matematika je snad jediný obor pronikající do všech ostatních! Vznikla snad již tehdy kdy jsme začali líčit "jedna koza - dvě kozy"!!!!!!!

+1/0
20.12.2016 14:26

V81á66c30l47a54v 56P64o15l21á50š49e20k 9966170701807

Někteří obhajují maturitu z matematiky poukazem na to, že je snadná a že by ji přece měl být schopný zvládnout každý. Jenže maturitní předměty jsou jen čtyři, a když bude povinná matematika, tak nutně vypadne něco jiného. Čeština a cizí jazyk jsou (alespoň pro mne) samozřejmé, takže při povinné matematice už zbývá jen jediný volitelný předmět. Ale pro mnohé obory budou daleko potřebnější biologie a chemie nebo dějepis a zeměpis. Třeba studenti, kteří budou na VŠ studovat učitelství dvou předmětů, mohou maturovat jen z jednoho z nich, zatímco místo druhého budou mít matematiku. I když tu maturitu zvládnou, tak je škoda, že namísto vědomostí, které budou potřebovat na VŠ i v životě, budou zbytečně biflovat matematické vzorečky.

+2/−1
20.12.2016 11:06

V23a73š98e41k 42Ř25í28h93a 2323113388982

No vidíte a proč by se měl matematik biflovat cizí jazyk?

Dejme matematiku jako volbu mezi cizím jazykem a matematikou a bude vyřešeno.

0/0
20.12.2016 11:29

M70i75l50a90n 30V30o19l85e93k 5289633886209

Kromě prvního stupně školství mě docela děsí představa, že učitel nezvládne předepsanou středoškolskou státní matematiku.

0/0
20.12.2016 11:54

V89á54c47l83a12v 73P40o30l77á46š65e77k 9856880491347

Představa, že učitel dějepisu nebude umět zkonstruovat trojúhelník, jsou-li zadány strana a, úhel beta a poloměr kružnice opsané, mne vůbec neděsí.

0/0
20.12.2016 14:33

R14o28s60t33i63s75l21a79v 72C69a15h86a 6493707367781

Sice je to k zivotu nepotrebne, ale tohle nezvladne jen tupoun, co nevi, jak se co v trojuhelniku znaci.

0/0
20.12.2016 15:15

M80i76l52a14n 38V49o84l26e36k 5359393556729

I učitel dějepisu by měl vědět, že kosinová věta nezní "Lomikare, Lomikare...", jinak hrozí, že mu to žáci dají sežrat. Prostě ten okamžik, kdy žáci zjistí, že už něco vědí lépe než kantor, by měl přijít co nejpozději.

0/0
20.12.2016 15:54

V54á63c52l32a95v 53P93o58l70á59š65e89k 9706720321107

Skutečně si myslíte, že by to žáci dali sežrat učiteli dějepisu, kdyby zjistili, že nezná kosínovou větu nebo některý další z desítek matematických vzorečků, které se nabiflují na maturitu a pak zapomenou, protože je nikdy v životě nebudou k ničemu potřebovat?

0/0
20.12.2016 17:06

R70o25s89t95i93s50l16a18v 72C81a10h89a 6203487477491

Clovece, vyse mluvite o maturite z biologie, dejepisu, atd. Tam je toho biflovani hafo a uplne k nicemu. Na co jsou mi k zivotu vyrazy jako maxila, mandibula, intestinum tenule, femur, pubis, os occipitale, os parientale atd.? Snad jen k tomu, ze to cvici pamet. Opravdu pro Vas bylo v zivote dulezite vedet, jak se stridali Boleslav I, Boleslav II, Boleslav III?

0/0
20.12.2016 17:39

R84o49s27t95i59s32l95a48v 40C35a85h27a 6813537717581

Az na to, ze o maturite, jak se dnes dela toho vite malo.

Ma dve casti - statni a skolni (profilovou). Ty ctyri predmety, o kterych mluvite, jsou predmety PROFILOVE casti.

A ted trochu paradox - ve skole meho syna je v profilove casti povinny cizi jazyk, pokud ho nemeli ve spolecne casti. A na jeho oboru je matematika povinna. Jinymi slovy v podstate po nich uz ted skola chce to, zac ministryne tak pracne bojuje.

+1/0
20.12.2016 13:39

E23v52a 14K35a68p40l81a57n68o12v26a 4873801215588

Zřejmě tu diskutují ti z nás, kdo neprošli školstvím Zdeňka Nejedlého ( pro info - ministr školství na konci padesátých let). Nás se tehdy - na středních školách nikdo neptal z čeho chceme maturovat - bylo to dané : čeština, matika, ruština + volitelný předmět - já si dala fyziku. Ať už budou maturovat současní a budoucí maturanti z čehokoliv, je prostým faktem, že všeobecné znalosti jdou dolu a naši studenti zaostávají za světem. Asi moje generace nebyla špatná - bez ní by nebyla řada vynálezů, kde by byli dnešní tzv. IT pracovníci, kdyby mí spolužáci, dnes starší pánové, všechno neuvedli v život.To se týká všech oborů lidské činností - jak se říká - od pekaře po akademika.

+1/0
20.12.2016 8:47

J80a48n 26N51e31m87e81t81h 1739643666101

Asi jste studovala na gymnáziu nebo na SVVŠ. Já maturoval čeština, ruština, technologie, stroje - tedy bez matematiky jako samostatného maturitního předmětu no a další studium jsem také absolvoval i bez toho maturitního předmětu.

+1/0
20.12.2016 9:47

M55i20l80a31n 54V10o55l27e61k 5349943446599

Někomu mocnému budou zřejmě děti maturovat 19/20. Mezitím ale nastoupí jiní politici a zase se to bude posouvat, aby jejich dětičky prošly.

+2/−1
20.12.2016 7:15

R80o86s23t11i62s93l31a51v 53C74a68h10a 6143557177911

Nebudte paranoidni. Jde o to, ze to chteji udelat tak, aby se to vedelo, kdyz clovek nastupuje do prvaku.

0/0
20.12.2016 9:08

M64i31l52a94n 74V25o57l23e91k 5449653366219

S návrhem povinné státní maturity z matematiky přišel ministr Liška koncem roku 2008. Taková ohleduplnost od státu by stejně ale byla překvapující. Když byly naše děti malé, tak nám stát sebral příspěvky na děti a vůbec se neptal, jestli jsme si něco nějak naplánovali.

0/0
20.12.2016 9:30

J12a62n 86H90l55a85v37á11č 4941599623

Matematika a logika stejně jako mateřský jazyk a jeden světový jazyk by měla být výbava absolventa střední školy plus jeden předmět odborný či všeobecný. Absolvovat střední školu nemusí být nutně pro každého.

+4/−1
19.12.2016 23:20

M13i15k33u67l36á56š 85K98a50l71i54n42a 1402233175

;-D sranda

0/−2
20.12.2016 0:16

J84a21n 97N52e49m12e85t85h 1279623656471

K čemu bude matematika zdravotní sestře, když nebude schopna obvázat ránu, zastavit krvácení, zafixovat polohu pacienta, zavést kanilu, dát injekci, přebalit nemohoucího, podat správné nástroje na operačním sále, nachystat medikamenty pro nemocné a pod. Totéž se dá říci o konzervatoristovi a jeho zaměření a uměleckou dráhu popřípadě na dráhu pedagoga na uměleckých školách. K čemu je dobré aby absolvent stavební průmyslovky, strojírenské průmyslovky textilní průmyslovky, potravinářské střední školy a dalších ryze odborných škol znalosti dvojitých integrálů, matic, derivací, limit a dokazování, že 1 = 1 a 0 = 0 na úkor odborných předmětů typu nauky o materiálu, způsob jeho použití, mechaniky, elektrotechniky a pod.

Mít maturitu to není výsada pouze pro gymnazisty.

+1/−2
20.12.2016 10:04

V27á63c60l15a36v 30P56o44l22á21š52e88k 9336180181497

I u těch gymnasistů: K čemu bude matematika učiteli biologie a chemie nebo učiteli dějepisu a zeměpisu? Ti by měli maturovat z těch předmětů, jejichž učitelství hodlají na VŠ studovat.

0/−1
20.12.2016 11:11

A22n61d90r42e58a 25N72o30v25á 8824601196625

no, nebylo by potom logičtější, aby si každý student udělala maturitu z předmětu/předmětů z jakých chce on sám - aby ta zkouška mohla být už i ukazatelem nějaké úrovně dotyčného? K čemu je maturita nastavená tak nízko, aby jí prošla většina dětí? Takto pojatá maturita není vůbec k ničemu.

0/0
20.12.2016 11:38

J13a47r80o19m93í29r 61Š33r18á92m37e13k 3927596507982

Je vidět, že toho moc o biologii a chemii nevíte. Doby, kdy si biolog vystačil s prsty jedné ruky a chemik si vystačil s trojčlenkou, dávno minuly. No a tento posun se dříve nebo později projeví i v náplni výuky, přinejmenším výuky na 3. stupni.

0/0
20.12.2016 12:05

V85á10c60l77a77v 76P76o50l14á55š83e14k 9446420161147

Dobře, moc toho nevím. Ale otázka zní, zda by měl budoucí učitel biologie a chemie maturovat z biologie a chemie anebo z biologie a matematiky.

0/0
20.12.2016 14:47

R72o82s12t58i48s51l52a98v 24C29a59h37a 6823487307211

a proc ne biologie, chemie a matematiky? :o

Matematika byvala na gymnaziu povinna....

+1/0
20.12.2016 15:16

V79á69c74l83a74v 19P12o35l68á14š41e52k 9256150491137

Může být. Teď to zřejmě máte nějaké složitější. Já jsem maturoval před 50 lety, moje děti před 15-20 lety, a to se maturovalo ze čtyř předmětů. Taky si dovedu představit, že by se maturovalo ze zcela všech předmětů, které se ve škole vyučovaly (snad kromě tělocviku).

0/0
20.12.2016 17:20

R58o94s96t87i86s66l96a37v 61C19a35h78a 6613567897761

Za nas se taky maturovalo USTNE ze ctyr predmetu, ale NAVIC byla pro gymnazia i pisemka z matematiky.

0/0
20.12.2016 17:22

R71o45s83t32i61s46l39a88v 18C91a55h23a 6813477667711

o genetice jste neco slysel? A vite jake je jeji spojeni s teorii pravdepodobnosti?

A chemie? V podstate cela anorganicka chemie je matematika prevlecena do jineho jazyka. To nemluve o modernich trendech - modely chemickych sloucenin.

+1/0
20.12.2016 13:41

V14á53c86l79a89v 35P24o90l82á17š86e46k 9576910101897

A to je důvod k tomu, aby budoucí učitel určitých předmětů nemohl maturovat z těch předmětů, které bude v budoucnu vyučovat, ale místo jednoho z nich musel maturovat z matematiky?

0/−1
20.12.2016 14:50

R51o83s61t48i42s14l28a35v 42C60a57h96a 6583147807481

Proc porad misto? Z matiky se maturuje pisemne. Profilova cast maturity ma 4 predmety. Nemyslim si, ze by matematika byla jeji povinnou soucasti, IMHO bude pouze povinnou pisemkou.

0/0
20.12.2016 15:13

R37o86s21t89i52s45l88a91v 54C57a18h69a 6623327127701

ad dvojitých integrálů, matic, derivací, limit

tohle uz davno neni soucasti povinne matematiky, tudiz ani maturity

+1/0
20.12.2016 13:42

V44a63š22e91k 94Ř81í19h64a 2213823608632

Letos maturuje synovec na gymnáziu a jako budoucí informatik už dělá několik zkoušek z matematiky. včetně CVVM ve kterém byl v Plzeňském kraji jeden z nejlepších. To ale není důležité, když jsem porovnával jeho matematiku s tou co jsme měli na SPŠ. Tak jsem se trochu šoknul.

Byla úplně jiná. My jsme už dávno počítali lokální minima a maxima, průběhy funkcí a diferenciální počet. O Analytické matematice ani nemluvě. Deskriptiva byla na daleko vyšší úrovni. Jenže ejhle přišli důkazy věty prostě teoretická matematika a já byl mimo. Uznávám, že přečíst jeden jediný logický zápis jsem dal jen pomocí zápisků z VŠ.

A zde je podle mě trochu problém v onom obecném srovnávání.

Já bych se obecně přikláněl k modelu ve kterém si humanitně změření žáci volí cizí jazyk a technici matematiku. Ale teď je otázkou zda vůbec má cenu celostátně srovnávat dohromady gymnázia a SPŠ. zda by nebylo lepší toto rozdělit.

Přeci jen jinak vypadá fyzika na elektro-průmyslovce a jinak na gymplu.

+2/0
19.12.2016 21:27

V92a63š43e84k 58Ř81í64h18a 2643223778612

Pokud má být povinný cizí jazyk, pak ať je povinná matematika. U SPŠ bych ale nechal jen povinnou češtinu.

0/−2
19.12.2016 21:13

V41á26c59l50a58v 69P26o71l96á35š94e86k 9686270351447

Proč svazujete cizí jazyk a matematiku? V drtivé většině oborů se znalost cizího jazyka využije. Pracoval jsem jako programátor a považovalo se za samozřejmé, že každý je schopen číst odborné materiály v angličtině, němčině a (tehdy ještě) ruštině. Matematiku jsem nikdy k ničemu nepotřeboval, jen kupecké počty.

0/−1
20.12.2016 11:15

V91a38š79e86k 34Ř15í40h90a 2643543368762

Odpovím přesně obráceně. Mluvím v práci rusky a anglicky. Veškeré dokumenty jsou v angličtině, ale maturitu s cizího jazyka k tomu nepotřebuji.

Pokud jste to nepochopil tak máme těžký nedostatek strojních stavebních a jiných konstruktérů, kteří bez matematiky nemohou fungovat. Proč? Důvod je jednoduchý naše školství se stalo neskutečně závislým jen na jazycích a kdo nezvládá dva je již od základky v háji.

To znamená, že žáci, kteří jsou nadaní na techniku a jazyky moc nedávají jsou automaticky odsunuti na druhou kolej. Díky tomu pak nemáme konstruktéry, kteří by zvládli základní konstruktérské práce.

A mohu vám říci, že pokud gymnazista neumí používat pythagorovu větu pak je to hodně velký nedostatek. A to chtěl studovat elektrotechniku.

0/0
20.12.2016 11:42

R72o29s15t35i97s98l23a42v 50C92a15h69a 6343897467301

Vase vyvody jsou dosti liche. Kvalita vyuky jazyku je na skolach na nizke urovni, takze nikoho, kdo projevi alespon nejakou snahu nediskvalifikuje od dalsiho studia.

0/0
20.12.2016 15:18

V65a18š89e70k 22Ř47í82h29a 2303483808532

To samé se dá říci i o matematice.

0/0
20.12.2016 17:28

M90i53l19a67n 15V71o44l29e61k 5749803426289

Ne, to vám nevěřím. Buď jste jako programátor nepracoval, nebo neznáte náročnost státní maturity z matematiky.

0/0
20.12.2016 12:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.