- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ze snimku je videt jak automobilova doprava ulice zosklivela. Vlevo chybi zebry prechodu, dopravni znacky a auta.
Jablonec - vlevo divadlo, naproti budova, kde driv bylo inkasní stredisko pošty, teď nevím, co tam je, za ni v zahradě budou soudu, ta vysoká budova s vezickou je st.zastupitelství.
Ulice nesla do r. 1918 název Reichstrasse, od r. 1919 už je to Liberecká. Za 1. republiky se názvy ulic v Jablonci n. N. uváděly dvojjazyčně, na prvním místě česky (tedy Liberecká – Reichenberger Strasse), po připojení k Říši samozřejmě pouze německy a po osvobození pouze česky.
Zajímavostí je, že jablonecké ulice u neutrálních názvů většinou nemění název (pokud nejde o nějaký již zaniklý místní objekt), český název je překladem původního německého (Kreuzgasse – Křížová, Wiesengasse – Luční, etc.). Pokud je ulice pojmenovaná po nějakém německém (rakouském) vědci či umělci, je po 2. světové válce přejmenována po nějakém české osobnosti, ale ze stejného oboru (např. malíři – Alešova (Wanderova), náboženskému mysliteli – Husova (Döllingerova), spisovateli – Jiráskova (Goethova), či skladateli Smetanova (Mozartova)). Mozart se nakonec dočkal své ulice i po válce, zřejmě podle známé poučky o největším vítězství Rakouska, totiž přesvědčit celý svět, že Mozart byl Rakušan a Hitler Němec.
Ty stromy v zahradě vpravo vpředu se téměř nezměnily
Jablonec nad Nisou. Hlavně ty tramvajové koleje ukazují, jak bylo toto město na výši. Dodnes tam sice liberecká 11 zajíždí, ale jen k Lázním, bez řádné návaznosti na autobusové nádraží.
Že byl Jablonec v době hlavního rozmachu kolejové dopravy bohaté a důležité město, které přitom bylo mizerně obslouženo klasickou železnicí, ve vybudování městských a příměstských tramvajových tratí bezpochyby sehrálo významnou roli.
Ovšem tehdy ke kolejové dopravě neexistovala alternativa, jablonecká tramvajová síť byla specifická jednak tím, že neobsluhovala jen samotné město, ale i okolní obce, druhak výrazným podílem nákladní přepravy. Ať chceme nebo ne, obojí je v dnešní době mnohem snáze zajistitelné silniční dopravou. Vzhledem k tomu, co dnes výstavba a provoz tramvajových tratí stojí, má dnes význam jen při vysoké frekvenci spojů, a tak vysoká přepravní poptávka není v Jablonci ani v nejvytíženějším tahu z Janovské přes Mšeno do centra.
Že tramvaje z Liberce končí daleko před centrem je kapitola sama pro sebe. O jejich protažení do centra se mluví už nejméně 25 let, stejně jako o propojení se železnicí, realizace obojího je asi klasickým obrázkem české regionální politiky.
Myslím, že je to původní výstavba na Třídě Budovatelů v mostě :-)
něco jako koncept stavby (nebo projekt 1:1),který se neujal a v Mostě se od podobné výstavby upustilo
... no konečně ...
Vůbec netuším. Divadlo - předpokládám, že to vlevo je divadlo - mi něco připomíná, nejspíš podobné budovy, možná od stejného architektra, ale ve zobrazné ulici jsem určitě nikdy neprojel ani v rychlíku.
̈"úctyhodné budovy", to je nezvyklé spojení. Asi mají ty budovy ryzí charekter a spoustu odvahy a moudrosti...