Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stovky pilotů trpí depresemi. O potížích ale raději nemluví, zjistili vědci

Studie vědců z Harvardu ukazuje, že stovky pilotů velkých aerolinek z celého světa trpí depresemi. Čtyři procenta z nich prý navíc mají sebevražedné myšlenky. S depresemi se však neléčí, protože nechtějí přijít o práci. Psychické problémy pilotů už přitom vedly k několika leteckým haváriím.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B94o38h53u75s81l13a25v 49K41r51á45l59í11k 2961340659616

Naprostá většina lidí dokáže i v depresi normálně zodpovědně pracovat, i když samozřejmě nejsou hyperaktivní. U Lubitze nebyla hlavní příčinou deprese, ale vada charakteru. Ostatně ti piloti, co narazili do WTC, možná depresi ani neměli.

0/0
17.12.2016 17:41

M84a10r67c74e74l 38P56a50v33l56í32k 7541894368909

depresia je skutočne vážna choroba. človek, ktorý ňou trpí musí vyvinúť nesmierne úsilie, aby vstal ráno z postele, niečo urobil, ...

toto tuná sú kecy slečiniek pri káve, nie depresia!

+1/−1
17.12.2016 8:29

E46v23a 46K56o68l29á61ř52o14v82á 1764920412662

Zalezi na tom, jak je deprese definovana.

0/0
17.12.2016 13:11

B98o76h44u30s72l37a93v 88K70r29á10l96í34k 2571550919936

Je zajímavé, že spousta lidí, kteří prošli "léčbou" deprese, papouškuje ty samé povrchní soustavy frází. Úplně jak lidé, kteří mají mozek vymytý nějakou sektou. Ale co, hlavně když farmaceutickému průmyslu pofrčí kšefty.

0/−1
17.12.2016 17:43

M50i24c54h23a86l 60M77i96l42l32e56r 9626912979452

Bud tak laskav, neco si o depresi precti a prestan tu mlit nesmysly!!

0/0
18.12.2016 13:49

J24i82ř34í 78O87s34i27n98a 5967572512265

No jo no, inteligentnější část populace musí zákonitě vidět celou jeji ubohost.;-D

+2/0
17.12.2016 6:36

L56u70k94á13š 95M21ü87l35l77e86r 6539210261663

Jeden kamarád dělá pilota pro jednu nadnárodní leteckou společnost. A když mi říkal, co všechno musí umět, znát, hlídat, kontrolovat a absolvovat, tak musím říct, že mu tu práci vůůůbec nezávidím. (časové posuny, ovládání složitého stroje, komunikace, spaní na hotelech, buzerace ze strany nadřízených, obrovská zodpovědnost...)

+5/0
16.12.2016 22:54

M32a40r14t47i35n 78N30o63v81á50k 4333761143694

Většina letušáků je ctyrprocentnich, tze já být pilot, taky bych měl deprese :-)

+1/−6
16.12.2016 22:41

M33i24c57h65a45l 43M31i35l46l28e59r 9516142719662

asi moc neletas. Pletes si kabinovou posadku a piloty.:-P

0/0
18.12.2016 13:46

M37i38c22h62a31l 11M85i94l59l31e72r 9956912889532

protoze vetsina kabinovych posadek jsou porad jeste zenske:-P

0/0
18.12.2016 13:47

K79a29m17i27l12a 62K39a87l75e82n45s96k92á 9846867837738

Mě by zajímalo kdo piloty sexuálně obtěžuje? Kolegové piloti, nebo stewardky?

+2/0
16.12.2016 21:56

B58o95h53u21s21l23a82v 68K46r29á97l43í72k 2471380469926

Manželka doma.

+3/0
17.12.2016 1:42

E48v39a 43K85o69l14á97ř50o46v79á 1844140912192

Spousta pilotu jsou zeny.

0/0
17.12.2016 13:12

P71e47t97r 46V94e44s42e67l16ý 6336582645423

Taky bych trpěl depresí, kdybych věděl, že mi mohou kdykoliv dálkově odpojit a převzít pilotáž a napálit to s letadlem do skály.

+1/−10
16.12.2016 19:47

L40u54k12á45š 16B60ě10h45o57u49n87e88k 4910558700747

Co to povídáte za nesmysly?

+3/0
16.12.2016 21:07

P43e96t64r 54V20e35s95e74l10ý 6426112605793

Jsem paranoidní, ale to neznamená, že po mně nejdou.

+1/−2
16.12.2016 21:19

P33e20t37r 14V70e66s94e43l43ý 6786522915723

Ale teď vážně. Technicky to možné je.

0/−1
16.12.2016 21:21

J23i96n19d57ř13i88c70h 92T71ů36m92a 1204322157578

Není. Žádný výrobce si takový systém nedovolí pustit do vzduchu. I v letounech řízených "fly by wire" mohou přepnout piloti řízení do modu, kdy počítač vlastně simuluje mechanické řízení.

+2/0
16.12.2016 21:45

P37e45t72r 58V49e65s34e39l60ý 6836302875743

Nebyl bych si tak jistý.

0/0
16.12.2016 22:23

V40e98r27o21n61i46k21a 98H64u51b39á22č88k85o60v82á 3436925486615

Nepřekvapuje mě to. Jsou to lidé jako všichni ostatní a navíc jsou vystaveni velkému stresu a nepravidelnému režimu den, noc, volno.... Vědí, že nesmí selhat, vědí, že nesmí přiznat slabost, aby nepřišli o práci... Jsou pod značným tlakem. To nepoloží málokoho.

+13/0
16.12.2016 19:15
Foto

J47a16r97o15m92í51r 17H88l66u58b73e81k 2106940624711

Depresemi trpí i spousta občanů. tedy těch, kteří chodí k volbám. Na jedné straně plná huba svobody a demokracie, na druhé straně fašismus a komunismus. Pravda je, že většina z nich neřídí letadla. Absolvoval jsem nedávno 4 mezikontinentální lety, piloti se mi nezpovídali, ale nebylo poznat, na způsobu letu, že by nějaké problémy měli.

0/−2
16.12.2016 18:50

K18a81t57e84ř92i58n71a 92V43ý46b59o78r72n55á 6260899819

Protože autopiloti depresemi netrpí. Známý z Honeywellu tvrdí, že pilotům doporučují narolovat na dráhu, nastavit potřebné parametry a pak už raději na nic po celou cestu nesahat...

+1/−2
16.12.2016 19:39

J35i37n33d11ř22i27c19h 39T32ů41m15a 1774562217928

Váš známý tvrdí pěkné pitomosti. :-(

+3/0
16.12.2016 20:23

K33a87t74e61ř45i62n68a 87V43ý15b71o56r91n37á 6260219429

Tomu nevěřím, protože je to mladý perspektivní technik s doktorátem vystudovaným v USA a na vývoji této techniky se přímo podílí, včetně testování. Například mě pobavil při líčení testování dotykových obrazovek při turbulenci.

+2/−2
16.12.2016 20:48

J82i98n73d66ř38i70c95h 63T48ů55m70a 1274652257858

Může mít pět doktorátů a vymyslet kulatou krychli, ale o situacích v kokpitu neví nic.

Jako každá úzká specializace je přesvědčen, že jeho obor je ten "pravý". Technika pilotáž ulehčuje a také komplikuje. Právě přemíra automatizace vede k fatálním koncům. Když selže a to se zákonitě stává, piloti nemají dostatek zkušeností, aby si bez ní poradili. Takže doporučovat, aby piloti na nic nesahali a vše nechali na strojích je pěkná pitomost.

+6/0
16.12.2016 21:01

K34a65t55e83ř80i64n54a 29V66ý49b89o94r49n69á 6270119159

Chápu Vaši pozici, ale smutným faktem je, že statisticky největší počet fatálních nehod, má na svědomí lidský faktor. Takže strategie je taková, aby byl tento faktor co nejvíce eliminován. Tak, jako je dnes běžné, že jezdí metro bez strojvedoucích, pracuje se na autech bez řidičů, tak je i tendence minimalizovat zásahy pilotů do řízení letadel. Ostatně frustrovaný počítač se sebevražednými sklony není zdaleka tak běžný, jako jeho lidský protějšek. A chybovost? Minimální.

0/0
22.12.2016 19:00

J30i72n94d57ř47i36c93h 27T78ů96m96a 1164972707778

Ale já netvrdím, že nemá nejvyšší podíl lidský faktor. Ale jak počítače dokáží vyloučit lidský faktor např. při údržbě? Proč myslíte, že v silné turbulenci se autopilot automaticky vypne? Pochopte, že za letu může nastat tisíce situací, které sebelepší programátor nedokáže předvídat. Nikdo ještě nedokázal napsat program nahrazující lidský mozek. Chybovost systémů zdaleka není tak minimální, jak si představujete. V odborné veřejnosti je známo, že byla dokumentována řada případů, kdy se díky počítači stalo letadlo na nějakou dobu zcela neřiditelné a nikdy se nezjistila příčina.

0/0
22.12.2016 19:12

R89a84d32k35a 81K42o39v76á37ř79o17v27á 2483743553926

Souhlasím s panem Tůmou, máte od svého známého, ač jistě odborníka ve svém oboru, pohled pouze z jedné strany. To nelze brát jako obecný fakt. A navíc, já kdybych se podílela na vývoji nějaké techniky, tak ji samozřejmě vychválím jako tu nejlepší a nejspolehlivější, nebudu přeci říkat něco negativního o tom, na čem pracuji...

+1/0
16.12.2016 21:22

J30i53n64d96ř91i29c38h 86T39ů60m66a 1114672577228

Zrovna včera šel v TV seriál "letecké katastrofy". Učebnicový příklad, co se stane, když piloti příliš věří automatům. Stačil jediný poryv větru v nevhodnou chvíli a autopilot zabil kolem stovky lidí. Těch chyb bylo samozřejmě více, ale tahle byla ta fatální. Doporučuji zhlédnout. Jednalo se o přistání ve Štrasburku.

+1/0
16.12.2016 21:38

K68a77t21e15ř64i47n91a 28V72ý89b95o66r76n39á 6180559519

Chápu, ale na druhou stranu statistika tvrdí že většinu leteckých neštěstí nezpůsobuje technika, ale lidský faktor, A o tom to celé je.

0/−1
18.12.2016 1:31

L33i13b75o61r 42F72i84l69á56k 6451946300749

Bohuš má depku z Babiše a přitom nese zodpovědnost za 10 milionů lidí. A nikdo to taky neřeší.

+1/0
16.12.2016 18:47

P38e19t79r 66S48k48á36l69a 7907553376350

od posledních letů do Istanbulu v cestuji jenom autem,bojím se

0/0
16.12.2016 18:47

B91o17h95u62s60l56a31v 15K25r77á63l80í59k 2351140369456

Jasně, na silnici jste v bezpečí. ;-D

0/0
17.12.2016 17:49

J17o12z96e97f 96K61o86s86t20e90l68a28n81s42k57ý 8485362509656

Aj piloti sú len ľudia...

Ja to vidím ako dôsledok monotónnej práce a veľkej zodpovednosti. Svoje určite zohráva aj veľmi častá zmena časových pásiem, ktorá vyvoláva únavu.

+10/0
16.12.2016 18:43

R87o17m94a87n 72K25r59a59t54o97c16h22v43í98l 6336827536404

Co mají pořád s tím sexuálním obtěžováním u chlapů.....

+1/0
16.12.2016 18:02

K37a94t55e19ř74i50n64a 62V86ý43b45o15r42n32á 6840489489

Letušky. Znáte to... Kouká jim to z očí.;-D

+4/0
16.12.2016 19:40

R38o22m23a33n 81K46r11a41t88o13c77h34v28í57l 6586147186984

Jo a chlapum to určitě vadí....

0/0
16.12.2016 23:29

R55a20d78k41a 54K32o20v37á26ř24o48v65á 2833373943606

Článek sice zmiňuje "piloty", ale výzkum vyplňovaly určitě i pilotky, takže může klidně jít o obtěžování u žen.

+1/0
16.12.2016 21:03

J94a70k39u16b 54K57o53s 3766852470864

Řekl bych, že % pilotů s depresí není významně vyšší než u jiných profesí kde má člověk určitou zodpovědnost.

+9/−2
16.12.2016 18:00

O38l67d84r85i11c34h 33V39y37s68k95o66c89i23l 9545292863916

Urcite je, pokud je casta zmena casovych pasem tak to telo dostava poradne zabrat...

+4/0
16.12.2016 18:15

J33a29k49u38b 67Š61a87f73a11n54d96a 7665117551171

Je spousta pilotů kteří nelétají zaoceánské lety. To by pak deprese musel mít každý druhý dálkový pilot.

+2/0
16.12.2016 18:47

J45i81n69d40ř37i47c40h 59T97ů67m90a 1974132497918

Budete se divit, ale létat kratší lety je náročnější. Nemáte sice pásmovou nemoc, ale létáte mnohem častěji a nepravidelněji. Kritické z hlediska psychiky (i z hlediska organismu) jsou právě začátek a konec letu.

+1/0
16.12.2016 20:30

A10l37e66š 84Z62e28l46i98n10k33a 1974362326

ono tu jsou dvě protichdné tendence. Na jednu stranu je to nadmíru stresující práce, na druhoustranu jsou piloti nadmíru odolní jedinci:-)

0/0
16.12.2016 19:56

J77i41n70d67ř50i59c54h 41T83ů87m59a 1534912687508

Ta odpovědnost je někde úplně jinde. Neznám v tom směru srovnatelnou profesi (a pár jsem jich vyzkoušel).

0/0
16.12.2016 20:27

E70v75a 62K84o34l19á54ř68o98v26á 1914880972812

Treba ucitel. Pro me by bylo pohodovejsi byt pilotkou nez ucitlkou, protoze bych se na praci mohla v klidu soustredit a nikdo by me nerusil a take bych nemela zodpovednost za bandu deti, ktere si mysli, jak je uca trapna a co ji neprovest. To pilotovi aspon nehrozi.

0/0
17.12.2016 13:15

J69i17n38d21ř18i81c66h 95T33ů57m52a 1944602257488

Být učitel (zvláště na určitém stupni) je jistě náročné. Ale ubezpečuji vás, že s prací dopravního pilota se to nedá srovnávat (i když s učením mám osobní zkušenost jen z univerzity).

Naprosto nepravidelná práce, stravování, hluk, vibrace, změny tlaku, změny pásem, stresy (někdy na hranici ohrožení života), velká zodpovědnost, život po hotelech atd. atd. Přitom musíte být neustále ve střehu, jen špatně zachycený pokyn ve sluchátkách od řídícícho letového provozu může mít fatální následky.

Běžná situace - po deseti či dvanácti hodinách v práci, vás odvezou o půlnoci na hotel, kde máte tři hodiny na spánek (zkuste usnout po přistání plném adrenalinu...) a ve čtyři ráno zase sedíte v kokpitu a letíte zpátky.

ČSA někdy kolem roku 2005 věnovala značnou částku na univerzitní výzkum vlivu hluku a vibrací v kokpitu na lidský organismus. Pokud vím. žádný závěr nebyl, pokusné myši se nedožily konce výzkumu.

I mozkový chirurg pracuje v klidu, tichu, teple, s týmem a má možnost se poradit, či požádat o pomoc. I když selže či to prostě nedokáže, nenese odpovědnost a zaplatí za to pacient.

Mezi piloty se traduje jisté rčení. Pokud první pilot neví co dělat, podívá se vlevo (na kapitána) a nechá si poradit. Pokud kapitán neví co dělat, podívá se vlevo (z okna) a pokud mu Bůh neporadí, jsou všichni mrtví.

Přesto je to pěkné povolání (máte jeden z nejkrásnějších výhledů z okna vaší "kanceláře"). Jen si piloti většinou příliš neužijí důchodu.

0/−1
17.12.2016 17:13

M16i40c70h58a94l 38M33i69l23l11e23r 9336712709512

X"Běžná situace - po deseti či dvanácti hodinách v práci, vás odvezou o půlnoci na hotel, kde máte tři hodiny na spánek (zkuste usnout po přistání plném adrenalinu...) a ve čtyři ráno zase sedíte v kokpitu a letíte zpátky."X

Tak tohle tvrzdeni o rozvrhu je VYLOZENY NESMYSL!!Odpocinky jsou predepsane, zadna radne mezinarodne licensovana aerolinka nesmi posilat posadku na letiste po 4 hodinach odpocinku!

Napr. posadky Emirates na lince Dubaj - Sydney nebo Melbourne, samotny let bez priprav pred nim trva 13 hodin cisteho casu. V kokpitu i v kabine se stridaji 2 posadky.

Odletaji z Dubaje v 10:30 rano mistniho casu, prileti do destinace v 6:30 rano nasledujiciho dne mistniho casu v Australii.

Piloti i kabinova posadka odjedou do hotelu, v Australii obvykle 5*, napr. Pullman, kam dorazi obvykle mezi 8 a 9 rano. Odtamtud odjizdeji na letiste na dalsi let minimalne po 32 hodinach odpocinku, nebo po 43-45 hodinach - zalezi na rozvrzich, podle toho na ktery dalsi let jsou urceni.

(Byl jsem v hotelu kdyz tam prijeli a mluvil jsem s nimi. A mimochodem, manzel kamosky me manzelky je kapitanem Emirates, leta s A380.)

0/0
18.12.2016 14:09

J57i70n55d58ř24i80c30h 42T82ů85m83a 1734522157418

Jasně, víte to, protože jste to jednou viděl a manžel kámošky je kapitánem Emirates. Já byl také kapitánem a tu situaci zažil na vlastní kůži asi tak dvestěkrát. Pletete si také dálkové a jiné lety.

0/−1
18.12.2016 16:35

M39i57c39h30a92l 84M31i39l12l53e45r 9476252199942

promin, ale opakuji, ze meles nesmysly.

Ledaze jsi letal s praskovacimi letadly nebo jednohvezdickovou aerolinkou, ktera ma zakazano letat do civilizovanych statu.

FYI: piloti Emirates smeji naletat maximum 100 hodin za 28 dni. Piloti Qantasu 100 hodin za 30 dni.

Odpocinkova minima jsou predepsana a musi se dodrzovat, bez ohledu jestli se jedna o domaci nebo mezikontinentalni lety. U kazde solidni aerolinky.

0/0
23.12.2016 14:36

J57i93n35d80ř10i80c48h 11T10ů67m85a 1974862717218

Nevím, kolik měla hvězdiček ČSA, ale v civilizovaných státech rozhodně létala.

Vy o tom zjevně nevíte nic. Mezinárodně platné předpisy neexistují, pouze interní předpisy jednotlivých aerolinek. V těch se obvykle liší pravidla pro normální a mezikontinentální lety. Charakter letů i zatížení posádek je totiž dost jiný, stejně jako nálet posádek.

Než někoho obviníte z mletí nesmyslů, měl byste o dané věci mít aspoň minimální informace.

0/0
23.12.2016 17:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.