Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stovky pilotů trpí depresemi. O potížích ale raději nemluví, zjistili vědci

Studie vědců z Harvardu ukazuje, že stovky pilotů velkých aerolinek z celého světa trpí depresemi. Čtyři procenta z nich prý navíc mají sebevražedné myšlenky. S depresemi se však neléčí, protože nechtějí přijít o práci. Psychické problémy pilotů už přitom vedly k několika leteckým haváriím.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B64o76h39u82s26l84a92v 35K30r14á34l71í74k 2671140949206

Naprostá většina lidí dokáže i v depresi normálně zodpovědně pracovat, i když samozřejmě nejsou hyperaktivní. U Lubitze nebyla hlavní příčinou deprese, ale vada charakteru. Ostatně ti piloti, co narazili do WTC, možná depresi ani neměli.

0/0
17.12.2016 17:41

M29a40r49c64e92l 44P47a51v48l37í98k 7221464618709

depresia je skutočne vážna choroba. človek, ktorý ňou trpí musí vyvinúť nesmierne úsilie, aby vstal ráno z postele, niečo urobil, ...

toto tuná sú kecy slečiniek pri káve, nie depresia!

+1/−1
17.12.2016 8:29

E72v78a 63K62o31l79á97ř37o98v82á 1144720802762

Zalezi na tom, jak je deprese definovana.

0/0
17.12.2016 13:11

B12o50h40u88s68l54a10v 35K60r70á41l90í41k 2761570939226

Je zajímavé, že spousta lidí, kteří prošli "léčbou" deprese, papouškuje ty samé povrchní soustavy frází. Úplně jak lidé, kteří mají mozek vymytý nějakou sektou. Ale co, hlavně když farmaceutickému průmyslu pofrčí kšefty.

0/−1
17.12.2016 17:43

M82i51c62h97a95l 14M51i72l39l31e13r 9496802889712

Bud tak laskav, neco si o depresi precti a prestan tu mlit nesmysly!!

0/0
18.12.2016 13:49

J66i73ř45í 86O67s33i77n17a 5707462282915

No jo no, inteligentnější část populace musí zákonitě vidět celou jeji ubohost.;-D

+2/0
17.12.2016 6:36

L30u39k48á30š 79M14ü70l30l31e27r 6789160451883

Jeden kamarád dělá pilota pro jednu nadnárodní leteckou společnost. A když mi říkal, co všechno musí umět, znát, hlídat, kontrolovat a absolvovat, tak musím říct, že mu tu práci vůůůbec nezávidím. (časové posuny, ovládání složitého stroje, komunikace, spaní na hotelech, buzerace ze strany nadřízených, obrovská zodpovědnost...)

+5/0
16.12.2016 22:54

M25a38r33t96i85n 78N80o69v34á66k 4413701363884

Většina letušáků je ctyrprocentnich, tze já být pilot, taky bych měl deprese :-)

+1/−6
16.12.2016 22:41

M15i43c91h60a77l 22M30i43l89l10e33r 9446202689502

asi moc neletas. Pletes si kabinovou posadku a piloty.:-P

0/0
18.12.2016 13:46

M49i93c39h50a78l 17M48i83l72l60e49r 9206602159802

protoze vetsina kabinovych posadek jsou porad jeste zenske:-P

0/0
18.12.2016 13:47

K88a18m77i80l24a 86K34a27l38e33n67s81k48á 9326727507678

Mě by zajímalo kdo piloty sexuálně obtěžuje? Kolegové piloti, nebo stewardky?

+2/0
16.12.2016 21:56

B22o29h84u72s11l29a57v 80K65r59á29l10í38k 2111690389186

Manželka doma.

+3/0
17.12.2016 1:42

E21v24a 65K38o53l62á24ř76o11v27á 1204350102602

Spousta pilotu jsou zeny.

0/0
17.12.2016 13:12

P98e19t80r 97V40e29s18e86l88ý 6306982575363

Taky bych trpěl depresí, kdybych věděl, že mi mohou kdykoliv dálkově odpojit a převzít pilotáž a napálit to s letadlem do skály.

+1/−10
16.12.2016 19:47

L27u10k31á97š 52B39ě21h58o84u38n67e65k 4690958100117

Co to povídáte za nesmysly?

+3/0
16.12.2016 21:07

P46e55t65r 98V29e89s56e13l38ý 6186102335343

Jsem paranoidní, ale to neznamená, že po mně nejdou.

+1/−2
16.12.2016 21:19

P44e38t95r 36V19e58s11e94l22ý 6816692495503

Ale teď vážně. Technicky to možné je.

0/−1
16.12.2016 21:21

J34i51n39d74ř59i22c86h 86T82ů53m90a 1374852367528

Není. Žádný výrobce si takový systém nedovolí pustit do vzduchu. I v letounech řízených "fly by wire" mohou přepnout piloti řízení do modu, kdy počítač vlastně simuluje mechanické řízení.

+2/0
16.12.2016 21:45

P28e68t44r 39V86e33s49e98l71ý 6386602465973

Nebyl bych si tak jistý.

0/0
16.12.2016 22:23

V15e34r72o95n58i77k65a 14H72u62b57á86č46k46o61v84á 3146975336315

Nepřekvapuje mě to. Jsou to lidé jako všichni ostatní a navíc jsou vystaveni velkému stresu a nepravidelnému režimu den, noc, volno.... Vědí, že nesmí selhat, vědí, že nesmí přiznat slabost, aby nepřišli o práci... Jsou pod značným tlakem. To nepoloží málokoho.

+13/0
16.12.2016 19:15
Foto

J58a76r52o47m39í61r 27H83l51u67b45e98k 2756870814581

Depresemi trpí i spousta občanů. tedy těch, kteří chodí k volbám. Na jedné straně plná huba svobody a demokracie, na druhé straně fašismus a komunismus. Pravda je, že většina z nich neřídí letadla. Absolvoval jsem nedávno 4 mezikontinentální lety, piloti se mi nezpovídali, ale nebylo poznat, na způsobu letu, že by nějaké problémy měli.

0/−2
16.12.2016 18:50

K79a94t77e17ř70i47n54a 16V85ý52b50o85r87n24á 6670409369

Protože autopiloti depresemi netrpí. Známý z Honeywellu tvrdí, že pilotům doporučují narolovat na dráhu, nastavit potřebné parametry a pak už raději na nic po celou cestu nesahat...

+1/−2
16.12.2016 19:39

J24i49n37d81ř34i65c96h 60T80ů62m15a 1274582217578

Váš známý tvrdí pěkné pitomosti. :-(

+3/0
16.12.2016 20:23

K64a12t14e18ř30i25n59a 20V32ý46b61o86r21n40á 6950379109

Tomu nevěřím, protože je to mladý perspektivní technik s doktorátem vystudovaným v USA a na vývoji této techniky se přímo podílí, včetně testování. Například mě pobavil při líčení testování dotykových obrazovek při turbulenci.

+2/−2
16.12.2016 20:48

J15i71n60d47ř53i75c54h 38T80ů55m89a 1844482887368

Může mít pět doktorátů a vymyslet kulatou krychli, ale o situacích v kokpitu neví nic.

Jako každá úzká specializace je přesvědčen, že jeho obor je ten "pravý". Technika pilotáž ulehčuje a také komplikuje. Právě přemíra automatizace vede k fatálním koncům. Když selže a to se zákonitě stává, piloti nemají dostatek zkušeností, aby si bez ní poradili. Takže doporučovat, aby piloti na nic nesahali a vše nechali na strojích je pěkná pitomost.

+6/0
16.12.2016 21:01

K40a91t31e84ř20i58n19a 20V63ý39b15o45r72n77á 6850309849

Chápu Vaši pozici, ale smutným faktem je, že statisticky největší počet fatálních nehod, má na svědomí lidský faktor. Takže strategie je taková, aby byl tento faktor co nejvíce eliminován. Tak, jako je dnes běžné, že jezdí metro bez strojvedoucích, pracuje se na autech bez řidičů, tak je i tendence minimalizovat zásahy pilotů do řízení letadel. Ostatně frustrovaný počítač se sebevražednými sklony není zdaleka tak běžný, jako jeho lidský protějšek. A chybovost? Minimální.

0/0
22.12.2016 19:00

J35i15n21d86ř59i19c21h 36T58ů79m49a 1684692357828

Ale já netvrdím, že nemá nejvyšší podíl lidský faktor. Ale jak počítače dokáží vyloučit lidský faktor např. při údržbě? Proč myslíte, že v silné turbulenci se autopilot automaticky vypne? Pochopte, že za letu může nastat tisíce situací, které sebelepší programátor nedokáže předvídat. Nikdo ještě nedokázal napsat program nahrazující lidský mozek. Chybovost systémů zdaleka není tak minimální, jak si představujete. V odborné veřejnosti je známo, že byla dokumentována řada případů, kdy se díky počítači stalo letadlo na nějakou dobu zcela neřiditelné a nikdy se nezjistila příčina.

0/0
22.12.2016 19:12

R57a34d55k28a 19K20o26v50á94ř60o95v18á 2473403813596

Souhlasím s panem Tůmou, máte od svého známého, ač jistě odborníka ve svém oboru, pohled pouze z jedné strany. To nelze brát jako obecný fakt. A navíc, já kdybych se podílela na vývoji nějaké techniky, tak ji samozřejmě vychválím jako tu nejlepší a nejspolehlivější, nebudu přeci říkat něco negativního o tom, na čem pracuji...

+1/0
16.12.2016 21:22

J94i35n14d58ř43i76c49h 79T81ů19m57a 1604782697518

Zrovna včera šel v TV seriál "letecké katastrofy". Učebnicový příklad, co se stane, když piloti příliš věří automatům. Stačil jediný poryv větru v nevhodnou chvíli a autopilot zabil kolem stovky lidí. Těch chyb bylo samozřejmě více, ale tahle byla ta fatální. Doporučuji zhlédnout. Jednalo se o přistání ve Štrasburku.

+1/0
16.12.2016 21:38

K92a13t31e87ř48i31n66a 21V73ý18b63o25r35n63á 6110729959

Chápu, ale na druhou stranu statistika tvrdí že většinu leteckých neštěstí nezpůsobuje technika, ale lidský faktor, A o tom to celé je.

0/−1
18.12.2016 1:31

L76i29b54o43r 65F75i49l79á84k 6751456980619

Bohuš má depku z Babiše a přitom nese zodpovědnost za 10 milionů lidí. A nikdo to taky neřeší.

+1/0
16.12.2016 18:47

P64e71t34r 19S12k14á26l51a 7437373376240

od posledních letů do Istanbulu v cestuji jenom autem,bojím se

0/0
16.12.2016 18:47

B40o50h78u60s23l26a80v 46K61r83á59l25í17k 2371360809176

Jasně, na silnici jste v bezpečí. ;-D

0/0
17.12.2016 17:49

J62o55z30e21f 21K52o91s89t26e60l95a55n53s42k90ý 8265282349356

Aj piloti sú len ľudia...

Ja to vidím ako dôsledok monotónnej práce a veľkej zodpovednosti. Svoje určite zohráva aj veľmi častá zmena časových pásiem, ktorá vyvoláva únavu.

+10/0
16.12.2016 18:43

R70o28m70a58n 64K61r10a79t22o19c11h73v77í44l 6436797816164

Co mají pořád s tím sexuálním obtěžováním u chlapů.....

+1/0
16.12.2016 18:02

K12a28t96e86ř70i96n64a 83V89ý18b50o67r98n88á 6130119209

Letušky. Znáte to... Kouká jim to z očí.;-D

+4/0
16.12.2016 19:40

R88o91m95a64n 59K21r72a78t80o24c86h28v21í19l 6626197196254

Jo a chlapum to určitě vadí....

0/0
16.12.2016 23:29

R15a38d82k57a 73K93o79v70á91ř38o53v19á 2223703753336

Článek sice zmiňuje "piloty", ale výzkum vyplňovaly určitě i pilotky, takže může klidně jít o obtěžování u žen.

+1/0
16.12.2016 21:03

J54a86k84u50b 52K17o34s 3176882810764

Řekl bych, že % pilotů s depresí není významně vyšší než u jiných profesí kde má člověk určitou zodpovědnost.

+9/−2
16.12.2016 18:00

O65l78d97r87i58c88h 72V96y72s36k40o28c12i84l 9875282433356

Urcite je, pokud je casta zmena casovych pasem tak to telo dostava poradne zabrat...

+4/0
16.12.2016 18:15

J70a12k25u51b 86Š63a74f33a67n72d97a 7145757671901

Je spousta pilotů kteří nelétají zaoceánské lety. To by pak deprese musel mít každý druhý dálkový pilot.

+2/0
16.12.2016 18:47

J26i24n91d92ř50i93c30h 49T73ů13m96a 1234682817658

Budete se divit, ale létat kratší lety je náročnější. Nemáte sice pásmovou nemoc, ale létáte mnohem častěji a nepravidelněji. Kritické z hlediska psychiky (i z hlediska organismu) jsou právě začátek a konec letu.

+1/0
16.12.2016 20:30

A63l88e90š 81Z28e79l61i23n91k43a 1224342306

ono tu jsou dvě protichdné tendence. Na jednu stranu je to nadmíru stresující práce, na druhoustranu jsou piloti nadmíru odolní jedinci:-)

0/0
16.12.2016 19:56

J98i97n68d60ř71i37c84h 69T95ů34m91a 1404502617518

Ta odpovědnost je někde úplně jinde. Neznám v tom směru srovnatelnou profesi (a pár jsem jich vyzkoušel).

0/0
16.12.2016 20:27

E48v89a 49K16o51l11á18ř18o22v92á 1494200642112

Treba ucitel. Pro me by bylo pohodovejsi byt pilotkou nez ucitlkou, protoze bych se na praci mohla v klidu soustredit a nikdo by me nerusil a take bych nemela zodpovednost za bandu deti, ktere si mysli, jak je uca trapna a co ji neprovest. To pilotovi aspon nehrozi.

0/0
17.12.2016 13:15

J98i59n38d68ř98i49c74h 44T45ů51m41a 1964952677638

Být učitel (zvláště na určitém stupni) je jistě náročné. Ale ubezpečuji vás, že s prací dopravního pilota se to nedá srovnávat (i když s učením mám osobní zkušenost jen z univerzity).

Naprosto nepravidelná práce, stravování, hluk, vibrace, změny tlaku, změny pásem, stresy (někdy na hranici ohrožení života), velká zodpovědnost, život po hotelech atd. atd. Přitom musíte být neustále ve střehu, jen špatně zachycený pokyn ve sluchátkách od řídícícho letového provozu může mít fatální následky.

Běžná situace - po deseti či dvanácti hodinách v práci, vás odvezou o půlnoci na hotel, kde máte tři hodiny na spánek (zkuste usnout po přistání plném adrenalinu...) a ve čtyři ráno zase sedíte v kokpitu a letíte zpátky.

ČSA někdy kolem roku 2005 věnovala značnou částku na univerzitní výzkum vlivu hluku a vibrací v kokpitu na lidský organismus. Pokud vím. žádný závěr nebyl, pokusné myši se nedožily konce výzkumu.

I mozkový chirurg pracuje v klidu, tichu, teple, s týmem a má možnost se poradit, či požádat o pomoc. I když selže či to prostě nedokáže, nenese odpovědnost a zaplatí za to pacient.

Mezi piloty se traduje jisté rčení. Pokud první pilot neví co dělat, podívá se vlevo (na kapitána) a nechá si poradit. Pokud kapitán neví co dělat, podívá se vlevo (z okna) a pokud mu Bůh neporadí, jsou všichni mrtví.

Přesto je to pěkné povolání (máte jeden z nejkrásnějších výhledů z okna vaší "kanceláře"). Jen si piloti většinou příliš neužijí důchodu.

0/−1
17.12.2016 17:13

M97i51c76h27a20l 74M12i92l16l82e28r 9896892559672

X"Běžná situace - po deseti či dvanácti hodinách v práci, vás odvezou o půlnoci na hotel, kde máte tři hodiny na spánek (zkuste usnout po přistání plném adrenalinu...) a ve čtyři ráno zase sedíte v kokpitu a letíte zpátky."X

Tak tohle tvrzdeni o rozvrhu je VYLOZENY NESMYSL!!Odpocinky jsou predepsane, zadna radne mezinarodne licensovana aerolinka nesmi posilat posadku na letiste po 4 hodinach odpocinku!

Napr. posadky Emirates na lince Dubaj - Sydney nebo Melbourne, samotny let bez priprav pred nim trva 13 hodin cisteho casu. V kokpitu i v kabine se stridaji 2 posadky.

Odletaji z Dubaje v 10:30 rano mistniho casu, prileti do destinace v 6:30 rano nasledujiciho dne mistniho casu v Australii.

Piloti i kabinova posadka odjedou do hotelu, v Australii obvykle 5*, napr. Pullman, kam dorazi obvykle mezi 8 a 9 rano. Odtamtud odjizdeji na letiste na dalsi let minimalne po 32 hodinach odpocinku, nebo po 43-45 hodinach - zalezi na rozvrzich, podle toho na ktery dalsi let jsou urceni.

(Byl jsem v hotelu kdyz tam prijeli a mluvil jsem s nimi. A mimochodem, manzel kamosky me manzelky je kapitanem Emirates, leta s A380.)

0/0
18.12.2016 14:09

J32i26n30d67ř96i74c63h 70T50ů22m75a 1144532977738

Jasně, víte to, protože jste to jednou viděl a manžel kámošky je kapitánem Emirates. Já byl také kapitánem a tu situaci zažil na vlastní kůži asi tak dvestěkrát. Pletete si také dálkové a jiné lety.

0/−1
18.12.2016 16:35

M53i15c50h54a24l 51M71i91l54l36e96r 9656312859802

promin, ale opakuji, ze meles nesmysly.

Ledaze jsi letal s praskovacimi letadly nebo jednohvezdickovou aerolinkou, ktera ma zakazano letat do civilizovanych statu.

FYI: piloti Emirates smeji naletat maximum 100 hodin za 28 dni. Piloti Qantasu 100 hodin za 30 dni.

Odpocinkova minima jsou predepsana a musi se dodrzovat, bez ohledu jestli se jedna o domaci nebo mezikontinentalni lety. U kazde solidni aerolinky.

0/0
23.12.2016 14:36

J58i84n88d76ř28i24c75h 37T70ů88m44a 1794362157438

Nevím, kolik měla hvězdiček ČSA, ale v civilizovaných státech rozhodně létala.

Vy o tom zjevně nevíte nic. Mezinárodně platné předpisy neexistují, pouze interní předpisy jednotlivých aerolinek. V těch se obvykle liší pravidla pro normální a mezikontinentální lety. Charakter letů i zatížení posádek je totiž dost jiný, stejně jako nálet posádek.

Než někoho obviníte z mletí nesmyslů, měl byste o dané věci mít aspoň minimální informace.

0/0
23.12.2016 17:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.