Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stovky pilotů trpí depresemi. O potížích ale raději nemluví, zjistili vědci

Studie vědců z Harvardu ukazuje, že stovky pilotů velkých aerolinek z celého světa trpí depresemi. Čtyři procenta z nich prý navíc mají sebevražedné myšlenky. S depresemi se však neléčí, protože nechtějí přijít o práci. Psychické problémy pilotů už přitom vedly k několika leteckým haváriím.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B43o70h56u92s36l95a31v 29K78r66á58l48í25k 2471460509126

Naprostá většina lidí dokáže i v depresi normálně zodpovědně pracovat, i když samozřejmě nejsou hyperaktivní. U Lubitze nebyla hlavní příčinou deprese, ale vada charakteru. Ostatně ti piloti, co narazili do WTC, možná depresi ani neměli.

0/0
17.12.2016 17:41

M58a40r29c60e20l 86P42a52v68l18í94k 7821174858109

depresia je skutočne vážna choroba. človek, ktorý ňou trpí musí vyvinúť nesmierne úsilie, aby vstal ráno z postele, niečo urobil, ...

toto tuná sú kecy slečiniek pri káve, nie depresia!

+1/−1
17.12.2016 8:29

E65v73a 76K73o33l85á81ř38o86v72á 1894480902362

Zalezi na tom, jak je deprese definovana.

0/0
17.12.2016 13:11

B85o30h79u54s59l29a72v 86K33r55á37l13í33k 2271100479216

Je zajímavé, že spousta lidí, kteří prošli "léčbou" deprese, papouškuje ty samé povrchní soustavy frází. Úplně jak lidé, kteří mají mozek vymytý nějakou sektou. Ale co, hlavně když farmaceutickému průmyslu pofrčí kšefty.

0/−1
17.12.2016 17:43

M92i66c91h73a47l 72M22i64l30l29e53r 9556692719952

Bud tak laskav, neco si o depresi precti a prestan tu mlit nesmysly!!

0/0
18.12.2016 13:49

J16i65ř48í 37O49s32i87n22a 5227422272495

No jo no, inteligentnější část populace musí zákonitě vidět celou jeji ubohost.;-D

+2/0
17.12.2016 6:36

L70u10k68á80š 89M75ü79l32l56e26r 6879220171253

Jeden kamarád dělá pilota pro jednu nadnárodní leteckou společnost. A když mi říkal, co všechno musí umět, znát, hlídat, kontrolovat a absolvovat, tak musím říct, že mu tu práci vůůůbec nezávidím. (časové posuny, ovládání složitého stroje, komunikace, spaní na hotelech, buzerace ze strany nadřízených, obrovská zodpovědnost...)

+5/0
16.12.2016 22:54

M34a40r75t26i26n 61N59o31v47á83k 4883601243334

Většina letušáků je ctyrprocentnich, tze já být pilot, taky bych měl deprese :-)

+1/−6
16.12.2016 22:41

M79i53c59h56a96l 12M22i94l48l38e76r 9756462249792

asi moc neletas. Pletes si kabinovou posadku a piloty.:-P

0/0
18.12.2016 13:46

M27i53c41h21a25l 91M21i94l95l79e67r 9286322259782

protoze vetsina kabinovych posadek jsou porad jeste zenske:-P

0/0
18.12.2016 13:47

K30a75m52i98l78a 95K69a89l20e93n30s84k11á 9986507787468

Mě by zajímalo kdo piloty sexuálně obtěžuje? Kolegové piloti, nebo stewardky?

+2/0
16.12.2016 21:56

B79o13h92u52s76l44a32v 21K83r57á78l88í78k 2781950269276

Manželka doma.

+3/0
17.12.2016 1:42

E62v34a 76K67o27l19á36ř42o46v90á 1394900222542

Spousta pilotu jsou zeny.

0/0
17.12.2016 13:12

P26e43t86r 24V38e72s11e85l53ý 6406242305273

Taky bych trpěl depresí, kdybych věděl, že mi mohou kdykoliv dálkově odpojit a převzít pilotáž a napálit to s letadlem do skály.

+1/−10
16.12.2016 19:47

L80u21k40á96š 14B66ě47h73o73u21n28e69k 4760608160857

Co to povídáte za nesmysly?

+3/0
16.12.2016 21:07

P14e40t98r 38V41e44s11e64l49ý 6336242415193

Jsem paranoidní, ale to neznamená, že po mně nejdou.

+1/−2
16.12.2016 21:19

P92e61t46r 10V38e25s12e48l86ý 6726532475803

Ale teď vážně. Technicky to možné je.

0/−1
16.12.2016 21:21

J15i24n27d46ř77i66c25h 80T22ů41m85a 1884812787558

Není. Žádný výrobce si takový systém nedovolí pustit do vzduchu. I v letounech řízených "fly by wire" mohou přepnout piloti řízení do modu, kdy počítač vlastně simuluje mechanické řízení.

+2/0
16.12.2016 21:45

P89e73t88r 34V37e80s21e73l28ý 6406602575663

Nebyl bych si tak jistý.

0/0
16.12.2016 22:23

V97e41r86o60n57i35k30a 83H27u70b66á97č60k96o61v75á 3566275596685

Nepřekvapuje mě to. Jsou to lidé jako všichni ostatní a navíc jsou vystaveni velkému stresu a nepravidelnému režimu den, noc, volno.... Vědí, že nesmí selhat, vědí, že nesmí přiznat slabost, aby nepřišli o práci... Jsou pod značným tlakem. To nepoloží málokoho.

+13/0
16.12.2016 19:15
Foto

J21a74r96o47m25í66r 68H40l95u85b84e30k 2986270484351

Depresemi trpí i spousta občanů. tedy těch, kteří chodí k volbám. Na jedné straně plná huba svobody a demokracie, na druhé straně fašismus a komunismus. Pravda je, že většina z nich neřídí letadla. Absolvoval jsem nedávno 4 mezikontinentální lety, piloti se mi nezpovídali, ale nebylo poznat, na způsobu letu, že by nějaké problémy měli.

0/−2
16.12.2016 18:50

K79a37t62e61ř94i37n28a 16V89ý73b40o28r45n26á 6100809919

Protože autopiloti depresemi netrpí. Známý z Honeywellu tvrdí, že pilotům doporučují narolovat na dráhu, nastavit potřebné parametry a pak už raději na nic po celou cestu nesahat...

+1/−2
16.12.2016 19:39

J45i91n10d93ř70i93c87h 94T33ů96m41a 1504662807228

Váš známý tvrdí pěkné pitomosti. :-(

+3/0
16.12.2016 20:23

K70a81t47e92ř65i63n40a 92V67ý17b73o84r48n33á 6230949149

Tomu nevěřím, protože je to mladý perspektivní technik s doktorátem vystudovaným v USA a na vývoji této techniky se přímo podílí, včetně testování. Například mě pobavil při líčení testování dotykových obrazovek při turbulenci.

+2/−2
16.12.2016 20:48

J92i84n17d26ř53i64c85h 49T67ů38m96a 1954772497198

Může mít pět doktorátů a vymyslet kulatou krychli, ale o situacích v kokpitu neví nic.

Jako každá úzká specializace je přesvědčen, že jeho obor je ten "pravý". Technika pilotáž ulehčuje a také komplikuje. Právě přemíra automatizace vede k fatálním koncům. Když selže a to se zákonitě stává, piloti nemají dostatek zkušeností, aby si bez ní poradili. Takže doporučovat, aby piloti na nic nesahali a vše nechali na strojích je pěkná pitomost.

+6/0
16.12.2016 21:01

K60a68t46e97ř33i44n26a 60V52ý33b92o30r85n55á 6640819379

Chápu Vaši pozici, ale smutným faktem je, že statisticky největší počet fatálních nehod, má na svědomí lidský faktor. Takže strategie je taková, aby byl tento faktor co nejvíce eliminován. Tak, jako je dnes běžné, že jezdí metro bez strojvedoucích, pracuje se na autech bez řidičů, tak je i tendence minimalizovat zásahy pilotů do řízení letadel. Ostatně frustrovaný počítač se sebevražednými sklony není zdaleka tak běžný, jako jeho lidský protějšek. A chybovost? Minimální.

0/0
22.12.2016 19:00

J91i47n65d59ř64i67c16h 94T96ů35m36a 1664442247288

Ale já netvrdím, že nemá nejvyšší podíl lidský faktor. Ale jak počítače dokáží vyloučit lidský faktor např. při údržbě? Proč myslíte, že v silné turbulenci se autopilot automaticky vypne? Pochopte, že za letu může nastat tisíce situací, které sebelepší programátor nedokáže předvídat. Nikdo ještě nedokázal napsat program nahrazující lidský mozek. Chybovost systémů zdaleka není tak minimální, jak si představujete. V odborné veřejnosti je známo, že byla dokumentována řada případů, kdy se díky počítači stalo letadlo na nějakou dobu zcela neřiditelné a nikdy se nezjistila příčina.

0/0
22.12.2016 19:12

R96a22d25k11a 34K89o60v87á42ř41o82v32á 2333783403846

Souhlasím s panem Tůmou, máte od svého známého, ač jistě odborníka ve svém oboru, pohled pouze z jedné strany. To nelze brát jako obecný fakt. A navíc, já kdybych se podílela na vývoji nějaké techniky, tak ji samozřejmě vychválím jako tu nejlepší a nejspolehlivější, nebudu přeci říkat něco negativního o tom, na čem pracuji...

+1/0
16.12.2016 21:22

J85i10n14d57ř22i88c54h 92T62ů50m10a 1964172597258

Zrovna včera šel v TV seriál "letecké katastrofy". Učebnicový příklad, co se stane, když piloti příliš věří automatům. Stačil jediný poryv větru v nevhodnou chvíli a autopilot zabil kolem stovky lidí. Těch chyb bylo samozřejmě více, ale tahle byla ta fatální. Doporučuji zhlédnout. Jednalo se o přistání ve Štrasburku.

+1/0
16.12.2016 21:38

K37a15t94e18ř69i53n39a 91V76ý14b15o33r75n41á 6430379649

Chápu, ale na druhou stranu statistika tvrdí že většinu leteckých neštěstí nezpůsobuje technika, ale lidský faktor, A o tom to celé je.

0/−1
18.12.2016 1:31

L22i49b36o61r 86F12i38l52á28k 6611596340919

Bohuš má depku z Babiše a přitom nese zodpovědnost za 10 milionů lidí. A nikdo to taky neřeší.

+1/0
16.12.2016 18:47

P52e38t26r 13S76k36á25l18a 7857543936330

od posledních letů do Istanbulu v cestuji jenom autem,bojím se

0/0
16.12.2016 18:47

B10o52h87u23s23l59a35v 85K86r57á80l96í38k 2351760529896

Jasně, na silnici jste v bezpečí. ;-D

0/0
17.12.2016 17:49

J18o92z15e98f 33K75o87s29t98e14l28a28n77s67k55ý 8135612449236

Aj piloti sú len ľudia...

Ja to vidím ako dôsledok monotónnej práce a veľkej zodpovednosti. Svoje určite zohráva aj veľmi častá zmena časových pásiem, ktorá vyvoláva únavu.

+10/0
16.12.2016 18:43

R25o39m68a36n 73K46r44a71t40o87c77h10v83í34l 6106927486934

Co mají pořád s tím sexuálním obtěžováním u chlapů.....

+1/0
16.12.2016 18:02

K98a33t63e67ř23i18n40a 16V17ý29b12o76r44n93á 6210619239

Letušky. Znáte to... Kouká jim to z očí.;-D

+4/0
16.12.2016 19:40

R31o80m29a68n 64K61r44a10t51o97c29h92v28í84l 6286607146384

Jo a chlapum to určitě vadí....

0/0
16.12.2016 23:29

R79a54d11k30a 37K29o65v26á41ř93o94v93á 2653483703136

Článek sice zmiňuje "piloty", ale výzkum vyplňovaly určitě i pilotky, takže může klidně jít o obtěžování u žen.

+1/0
16.12.2016 21:03

J28a73k79u39b 46K87o63s 3266252880464

Řekl bych, že % pilotů s depresí není významně vyšší než u jiných profesí kde má člověk určitou zodpovědnost.

+9/−2
16.12.2016 18:00

O87l32d11r50i72c16h 23V66y59s91k92o61c62i52l 9325662483156

Urcite je, pokud je casta zmena casovych pasem tak to telo dostava poradne zabrat...

+4/0
16.12.2016 18:15

J84a59k58u89b 10Š21a47f31a66n49d26a 7385857411901

Je spousta pilotů kteří nelétají zaoceánské lety. To by pak deprese musel mít každý druhý dálkový pilot.

+2/0
16.12.2016 18:47

J41i43n24d90ř31i88c79h 98T87ů77m20a 1664202377168

Budete se divit, ale létat kratší lety je náročnější. Nemáte sice pásmovou nemoc, ale létáte mnohem častěji a nepravidelněji. Kritické z hlediska psychiky (i z hlediska organismu) jsou právě začátek a konec letu.

+1/0
16.12.2016 20:30

A78l48e57š 40Z64e39l56i86n21k62a 1284152666

ono tu jsou dvě protichdné tendence. Na jednu stranu je to nadmíru stresující práce, na druhoustranu jsou piloti nadmíru odolní jedinci:-)

0/0
16.12.2016 19:56

J96i37n73d60ř12i29c29h 37T40ů45m59a 1354852717808

Ta odpovědnost je někde úplně jinde. Neznám v tom směru srovnatelnou profesi (a pár jsem jich vyzkoušel).

0/0
16.12.2016 20:27

E78v43a 10K20o25l86á10ř67o96v30á 1114430532322

Treba ucitel. Pro me by bylo pohodovejsi byt pilotkou nez ucitlkou, protoze bych se na praci mohla v klidu soustredit a nikdo by me nerusil a take bych nemela zodpovednost za bandu deti, ktere si mysli, jak je uca trapna a co ji neprovest. To pilotovi aspon nehrozi.

0/0
17.12.2016 13:15

J60i71n25d31ř82i70c23h 26T17ů46m90a 1104742437888

Být učitel (zvláště na určitém stupni) je jistě náročné. Ale ubezpečuji vás, že s prací dopravního pilota se to nedá srovnávat (i když s učením mám osobní zkušenost jen z univerzity).

Naprosto nepravidelná práce, stravování, hluk, vibrace, změny tlaku, změny pásem, stresy (někdy na hranici ohrožení života), velká zodpovědnost, život po hotelech atd. atd. Přitom musíte být neustále ve střehu, jen špatně zachycený pokyn ve sluchátkách od řídícícho letového provozu může mít fatální následky.

Běžná situace - po deseti či dvanácti hodinách v práci, vás odvezou o půlnoci na hotel, kde máte tři hodiny na spánek (zkuste usnout po přistání plném adrenalinu...) a ve čtyři ráno zase sedíte v kokpitu a letíte zpátky.

ČSA někdy kolem roku 2005 věnovala značnou částku na univerzitní výzkum vlivu hluku a vibrací v kokpitu na lidský organismus. Pokud vím. žádný závěr nebyl, pokusné myši se nedožily konce výzkumu.

I mozkový chirurg pracuje v klidu, tichu, teple, s týmem a má možnost se poradit, či požádat o pomoc. I když selže či to prostě nedokáže, nenese odpovědnost a zaplatí za to pacient.

Mezi piloty se traduje jisté rčení. Pokud první pilot neví co dělat, podívá se vlevo (na kapitána) a nechá si poradit. Pokud kapitán neví co dělat, podívá se vlevo (z okna) a pokud mu Bůh neporadí, jsou všichni mrtví.

Přesto je to pěkné povolání (máte jeden z nejkrásnějších výhledů z okna vaší "kanceláře"). Jen si piloti většinou příliš neužijí důchodu.

0/−1
17.12.2016 17:13

M32i54c92h58a76l 53M20i52l13l28e66r 9386402539592

X"Běžná situace - po deseti či dvanácti hodinách v práci, vás odvezou o půlnoci na hotel, kde máte tři hodiny na spánek (zkuste usnout po přistání plném adrenalinu...) a ve čtyři ráno zase sedíte v kokpitu a letíte zpátky."X

Tak tohle tvrzdeni o rozvrhu je VYLOZENY NESMYSL!!Odpocinky jsou predepsane, zadna radne mezinarodne licensovana aerolinka nesmi posilat posadku na letiste po 4 hodinach odpocinku!

Napr. posadky Emirates na lince Dubaj - Sydney nebo Melbourne, samotny let bez priprav pred nim trva 13 hodin cisteho casu. V kokpitu i v kabine se stridaji 2 posadky.

Odletaji z Dubaje v 10:30 rano mistniho casu, prileti do destinace v 6:30 rano nasledujiciho dne mistniho casu v Australii.

Piloti i kabinova posadka odjedou do hotelu, v Australii obvykle 5*, napr. Pullman, kam dorazi obvykle mezi 8 a 9 rano. Odtamtud odjizdeji na letiste na dalsi let minimalne po 32 hodinach odpocinku, nebo po 43-45 hodinach - zalezi na rozvrzich, podle toho na ktery dalsi let jsou urceni.

(Byl jsem v hotelu kdyz tam prijeli a mluvil jsem s nimi. A mimochodem, manzel kamosky me manzelky je kapitanem Emirates, leta s A380.)

0/0
18.12.2016 14:09

J67i74n96d75ř68i30c37h 52T24ů57m63a 1714952197208

Jasně, víte to, protože jste to jednou viděl a manžel kámošky je kapitánem Emirates. Já byl také kapitánem a tu situaci zažil na vlastní kůži asi tak dvestěkrát. Pletete si také dálkové a jiné lety.

0/−1
18.12.2016 16:35

M49i53c20h45a51l 37M52i66l98l21e18r 9686952649532

promin, ale opakuji, ze meles nesmysly.

Ledaze jsi letal s praskovacimi letadly nebo jednohvezdickovou aerolinkou, ktera ma zakazano letat do civilizovanych statu.

FYI: piloti Emirates smeji naletat maximum 100 hodin za 28 dni. Piloti Qantasu 100 hodin za 30 dni.

Odpocinkova minima jsou predepsana a musi se dodrzovat, bez ohledu jestli se jedna o domaci nebo mezikontinentalni lety. U kazde solidni aerolinky.

0/0
23.12.2016 14:36

J40i68n66d49ř70i92c33h 16T22ů60m79a 1404442937158

Nevím, kolik měla hvězdiček ČSA, ale v civilizovaných státech rozhodně létala.

Vy o tom zjevně nevíte nic. Mezinárodně platné předpisy neexistují, pouze interní předpisy jednotlivých aerolinek. V těch se obvykle liší pravidla pro normální a mezikontinentální lety. Charakter letů i zatížení posádek je totiž dost jiný, stejně jako nálet posádek.

Než někoho obviníte z mletí nesmyslů, měl byste o dané věci mít aspoň minimální informace.

0/0
23.12.2016 17:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.