Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stovky pilotů trpí depresemi. O potížích ale raději nemluví, zjistili vědci

Studie vědců z Harvardu ukazuje, že stovky pilotů velkých aerolinek z celého světa trpí depresemi. Čtyři procenta z nich prý navíc mají sebevražedné myšlenky. S depresemi se však neléčí, protože nechtějí přijít o práci. Psychické problémy pilotů už přitom vedly k několika leteckým haváriím.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B47o41h78u18s79l57a20v 67K51r51á91l26í77k 2951260549116

Naprostá většina lidí dokáže i v depresi normálně zodpovědně pracovat, i když samozřejmě nejsou hyperaktivní. U Lubitze nebyla hlavní příčinou deprese, ale vada charakteru. Ostatně ti piloti, co narazili do WTC, možná depresi ani neměli.

0/0
17.12.2016 17:41

M86a28r29c79e63l 32P72a87v10l62í48k 7541544888419

depresia je skutočne vážna choroba. človek, ktorý ňou trpí musí vyvinúť nesmierne úsilie, aby vstal ráno z postele, niečo urobil, ...

toto tuná sú kecy slečiniek pri káve, nie depresia!

+1/−1
17.12.2016 8:29

E57v70a 97K38o27l94á44ř98o12v55á 1354860312422

Zalezi na tom, jak je deprese definovana.

0/0
17.12.2016 13:11

B14o60h25u39s52l81a48v 67K92r83á19l15í30k 2791930709236

Je zajímavé, že spousta lidí, kteří prošli "léčbou" deprese, papouškuje ty samé povrchní soustavy frází. Úplně jak lidé, kteří mají mozek vymytý nějakou sektou. Ale co, hlavně když farmaceutickému průmyslu pofrčí kšefty.

0/−1
17.12.2016 17:43

M96i62c60h67a17l 96M86i37l16l52e28r 9276342389442

Bud tak laskav, neco si o depresi precti a prestan tu mlit nesmysly!!

0/0
18.12.2016 13:49

J50i54ř94í 11O33s25i11n17a 5917892762245

No jo no, inteligentnější část populace musí zákonitě vidět celou jeji ubohost.;-D

+2/0
17.12.2016 6:36

L29u21k74á64š 14M40ü42l37l34e70r 6739960621373

Jeden kamarád dělá pilota pro jednu nadnárodní leteckou společnost. A když mi říkal, co všechno musí umět, znát, hlídat, kontrolovat a absolvovat, tak musím říct, že mu tu práci vůůůbec nezávidím. (časové posuny, ovládání složitého stroje, komunikace, spaní na hotelech, buzerace ze strany nadřízených, obrovská zodpovědnost...)

+5/0
16.12.2016 22:54

M12a46r39t29i50n 68N54o74v63á74k 4833921473974

Většina letušáků je ctyrprocentnich, tze já být pilot, taky bych měl deprese :-)

+1/−6
16.12.2016 22:41

M94i54c67h77a40l 82M67i25l41l86e23r 9856902109202

asi moc neletas. Pletes si kabinovou posadku a piloty.:-P

0/0
18.12.2016 13:46

M78i79c97h48a95l 22M64i76l71l49e17r 9686542569982

protoze vetsina kabinovych posadek jsou porad jeste zenske:-P

0/0
18.12.2016 13:47

K79a21m92i44l42a 78K13a95l66e79n68s85k15á 9516167637768

Mě by zajímalo kdo piloty sexuálně obtěžuje? Kolegové piloti, nebo stewardky?

+2/0
16.12.2016 21:56

B54o63h84u93s85l53a51v 84K40r76á94l38í32k 2241230679416

Manželka doma.

+3/0
17.12.2016 1:42

E17v11a 92K56o66l41á75ř83o40v67á 1364350582352

Spousta pilotu jsou zeny.

0/0
17.12.2016 13:12

P65e84t39r 23V89e71s15e93l66ý 6516582115113

Taky bych trpěl depresí, kdybych věděl, že mi mohou kdykoliv dálkově odpojit a převzít pilotáž a napálit to s letadlem do skály.

+1/−10
16.12.2016 19:47

L17u67k44á64š 55B28ě72h44o14u70n30e86k 4320198190547

Co to povídáte za nesmysly?

+3/0
16.12.2016 21:07

P84e25t58r 80V51e39s52e91l10ý 6326942365223

Jsem paranoidní, ale to neznamená, že po mně nejdou.

+1/−2
16.12.2016 21:19

P44e51t96r 65V39e67s26e95l13ý 6796172845903

Ale teď vážně. Technicky to možné je.

0/−1
16.12.2016 21:21

J61i24n19d35ř67i62c94h 48T80ů35m10a 1304592777248

Není. Žádný výrobce si takový systém nedovolí pustit do vzduchu. I v letounech řízených "fly by wire" mohou přepnout piloti řízení do modu, kdy počítač vlastně simuluje mechanické řízení.

+2/0
16.12.2016 21:45

P51e64t32r 32V46e31s69e29l32ý 6316912505923

Nebyl bych si tak jistý.

0/0
16.12.2016 22:23

V57e81r44o51n95i59k76a 37H81u73b64á42č41k72o62v25á 3966455796885

Nepřekvapuje mě to. Jsou to lidé jako všichni ostatní a navíc jsou vystaveni velkému stresu a nepravidelnému režimu den, noc, volno.... Vědí, že nesmí selhat, vědí, že nesmí přiznat slabost, aby nepřišli o práci... Jsou pod značným tlakem. To nepoloží málokoho.

+13/0
16.12.2016 19:15
Foto

J11a54r47o57m83í48r 68H91l94u86b14e75k 2216110904981

Depresemi trpí i spousta občanů. tedy těch, kteří chodí k volbám. Na jedné straně plná huba svobody a demokracie, na druhé straně fašismus a komunismus. Pravda je, že většina z nich neřídí letadla. Absolvoval jsem nedávno 4 mezikontinentální lety, piloti se mi nezpovídali, ale nebylo poznat, na způsobu letu, že by nějaké problémy měli.

0/−2
16.12.2016 18:50

K90a58t33e98ř10i85n68a 89V67ý89b15o57r16n14á 6340859219

Protože autopiloti depresemi netrpí. Známý z Honeywellu tvrdí, že pilotům doporučují narolovat na dráhu, nastavit potřebné parametry a pak už raději na nic po celou cestu nesahat...

+1/−2
16.12.2016 19:39

J61i90n13d43ř85i66c56h 90T84ů42m94a 1694882307398

Váš známý tvrdí pěkné pitomosti. :-(

+3/0
16.12.2016 20:23

K81a63t33e47ř21i80n87a 24V84ý57b89o92r42n20á 6840899619

Tomu nevěřím, protože je to mladý perspektivní technik s doktorátem vystudovaným v USA a na vývoji této techniky se přímo podílí, včetně testování. Například mě pobavil při líčení testování dotykových obrazovek při turbulenci.

+2/−2
16.12.2016 20:48

J27i63n59d20ř86i64c15h 90T76ů17m25a 1534732297788

Může mít pět doktorátů a vymyslet kulatou krychli, ale o situacích v kokpitu neví nic.

Jako každá úzká specializace je přesvědčen, že jeho obor je ten "pravý". Technika pilotáž ulehčuje a také komplikuje. Právě přemíra automatizace vede k fatálním koncům. Když selže a to se zákonitě stává, piloti nemají dostatek zkušeností, aby si bez ní poradili. Takže doporučovat, aby piloti na nic nesahali a vše nechali na strojích je pěkná pitomost.

+6/0
16.12.2016 21:01

K69a75t75e52ř79i85n74a 40V72ý76b28o85r95n72á 6230799109

Chápu Vaši pozici, ale smutným faktem je, že statisticky největší počet fatálních nehod, má na svědomí lidský faktor. Takže strategie je taková, aby byl tento faktor co nejvíce eliminován. Tak, jako je dnes běžné, že jezdí metro bez strojvedoucích, pracuje se na autech bez řidičů, tak je i tendence minimalizovat zásahy pilotů do řízení letadel. Ostatně frustrovaný počítač se sebevražednými sklony není zdaleka tak běžný, jako jeho lidský protějšek. A chybovost? Minimální.

0/0
22.12.2016 19:00

J51i42n52d34ř69i28c94h 97T28ů56m43a 1724722707218

Ale já netvrdím, že nemá nejvyšší podíl lidský faktor. Ale jak počítače dokáží vyloučit lidský faktor např. při údržbě? Proč myslíte, že v silné turbulenci se autopilot automaticky vypne? Pochopte, že za letu může nastat tisíce situací, které sebelepší programátor nedokáže předvídat. Nikdo ještě nedokázal napsat program nahrazující lidský mozek. Chybovost systémů zdaleka není tak minimální, jak si představujete. V odborné veřejnosti je známo, že byla dokumentována řada případů, kdy se díky počítači stalo letadlo na nějakou dobu zcela neřiditelné a nikdy se nezjistila příčina.

0/0
22.12.2016 19:12

R38a21d33k66a 44K41o20v74á51ř33o86v43á 2683773183286

Souhlasím s panem Tůmou, máte od svého známého, ač jistě odborníka ve svém oboru, pohled pouze z jedné strany. To nelze brát jako obecný fakt. A navíc, já kdybych se podílela na vývoji nějaké techniky, tak ji samozřejmě vychválím jako tu nejlepší a nejspolehlivější, nebudu přeci říkat něco negativního o tom, na čem pracuji...

+1/0
16.12.2016 21:22

J62i37n24d11ř40i75c53h 98T56ů79m53a 1614392407668

Zrovna včera šel v TV seriál "letecké katastrofy". Učebnicový příklad, co se stane, když piloti příliš věří automatům. Stačil jediný poryv větru v nevhodnou chvíli a autopilot zabil kolem stovky lidí. Těch chyb bylo samozřejmě více, ale tahle byla ta fatální. Doporučuji zhlédnout. Jednalo se o přistání ve Štrasburku.

+1/0
16.12.2016 21:38

K98a15t16e57ř84i48n55a 44V67ý41b67o10r11n82á 6840359309

Chápu, ale na druhou stranu statistika tvrdí že většinu leteckých neštěstí nezpůsobuje technika, ale lidský faktor, A o tom to celé je.

0/−1
18.12.2016 1:31

L19i37b80o45r 57F69i79l61á66k 6341206630869

Bohuš má depku z Babiše a přitom nese zodpovědnost za 10 milionů lidí. A nikdo to taky neřeší.

+1/0
16.12.2016 18:47

P57e44t20r 66S86k37á61l30a 7337783166910

od posledních letů do Istanbulu v cestuji jenom autem,bojím se

0/0
16.12.2016 18:47

B56o68h71u74s52l25a70v 53K33r52á12l59í31k 2501440359946

Jasně, na silnici jste v bezpečí. ;-D

0/0
17.12.2016 17:49

J24o45z79e79f 83K32o89s44t95e56l73a98n85s58k73ý 8525112119176

Aj piloti sú len ľudia...

Ja to vidím ako dôsledok monotónnej práce a veľkej zodpovednosti. Svoje určite zohráva aj veľmi častá zmena časových pásiem, ktorá vyvoláva únavu.

+10/0
16.12.2016 18:43

R85o24m18a48n 19K62r15a42t60o45c45h91v35í35l 6156637696214

Co mají pořád s tím sexuálním obtěžováním u chlapů.....

+1/0
16.12.2016 18:02

K75a84t49e84ř17i29n23a 79V34ý65b52o84r77n49á 6430279189

Letušky. Znáte to... Kouká jim to z očí.;-D

+4/0
16.12.2016 19:40

R13o15m95a69n 26K78r89a38t98o59c63h48v73í80l 6936137406354

Jo a chlapum to určitě vadí....

0/0
16.12.2016 23:29

R26a67d10k16a 88K35o39v38á48ř88o74v66á 2943583173266

Článek sice zmiňuje "piloty", ale výzkum vyplňovaly určitě i pilotky, takže může klidně jít o obtěžování u žen.

+1/0
16.12.2016 21:03

J11a58k73u51b 58K15o59s 3556182680584

Řekl bych, že % pilotů s depresí není významně vyšší než u jiných profesí kde má člověk určitou zodpovědnost.

+9/−2
16.12.2016 18:00

O41l60d84r58i80c46h 24V27y59s18k95o25c70i40l 9875392103636

Urcite je, pokud je casta zmena casovych pasem tak to telo dostava poradne zabrat...

+4/0
16.12.2016 18:15

J41a63k15u40b 56Š78a45f39a88n75d20a 7185547961301

Je spousta pilotů kteří nelétají zaoceánské lety. To by pak deprese musel mít každý druhý dálkový pilot.

+2/0
16.12.2016 18:47

J75i97n77d63ř40i92c29h 80T40ů57m18a 1154422127208

Budete se divit, ale létat kratší lety je náročnější. Nemáte sice pásmovou nemoc, ale létáte mnohem častěji a nepravidelněji. Kritické z hlediska psychiky (i z hlediska organismu) jsou právě začátek a konec letu.

+1/0
16.12.2016 20:30

A69l75e58š 91Z76e14l52i10n13k15a 1224512576

ono tu jsou dvě protichdné tendence. Na jednu stranu je to nadmíru stresující práce, na druhoustranu jsou piloti nadmíru odolní jedinci:-)

0/0
16.12.2016 19:56

J47i17n50d63ř97i94c94h 42T20ů75m68a 1694212827748

Ta odpovědnost je někde úplně jinde. Neznám v tom směru srovnatelnou profesi (a pár jsem jich vyzkoušel).

0/0
16.12.2016 20:27

E82v48a 73K13o36l77á15ř44o58v61á 1304250322962

Treba ucitel. Pro me by bylo pohodovejsi byt pilotkou nez ucitlkou, protoze bych se na praci mohla v klidu soustredit a nikdo by me nerusil a take bych nemela zodpovednost za bandu deti, ktere si mysli, jak je uca trapna a co ji neprovest. To pilotovi aspon nehrozi.

0/0
17.12.2016 13:15

J73i57n27d51ř71i42c32h 16T54ů16m46a 1174772597988

Být učitel (zvláště na určitém stupni) je jistě náročné. Ale ubezpečuji vás, že s prací dopravního pilota se to nedá srovnávat (i když s učením mám osobní zkušenost jen z univerzity).

Naprosto nepravidelná práce, stravování, hluk, vibrace, změny tlaku, změny pásem, stresy (někdy na hranici ohrožení života), velká zodpovědnost, život po hotelech atd. atd. Přitom musíte být neustále ve střehu, jen špatně zachycený pokyn ve sluchátkách od řídícícho letového provozu může mít fatální následky.

Běžná situace - po deseti či dvanácti hodinách v práci, vás odvezou o půlnoci na hotel, kde máte tři hodiny na spánek (zkuste usnout po přistání plném adrenalinu...) a ve čtyři ráno zase sedíte v kokpitu a letíte zpátky.

ČSA někdy kolem roku 2005 věnovala značnou částku na univerzitní výzkum vlivu hluku a vibrací v kokpitu na lidský organismus. Pokud vím. žádný závěr nebyl, pokusné myši se nedožily konce výzkumu.

I mozkový chirurg pracuje v klidu, tichu, teple, s týmem a má možnost se poradit, či požádat o pomoc. I když selže či to prostě nedokáže, nenese odpovědnost a zaplatí za to pacient.

Mezi piloty se traduje jisté rčení. Pokud první pilot neví co dělat, podívá se vlevo (na kapitána) a nechá si poradit. Pokud kapitán neví co dělat, podívá se vlevo (z okna) a pokud mu Bůh neporadí, jsou všichni mrtví.

Přesto je to pěkné povolání (máte jeden z nejkrásnějších výhledů z okna vaší "kanceláře"). Jen si piloti většinou příliš neužijí důchodu.

0/−1
17.12.2016 17:13

M89i31c64h31a77l 27M64i41l19l24e78r 9426722919112

X"Běžná situace - po deseti či dvanácti hodinách v práci, vás odvezou o půlnoci na hotel, kde máte tři hodiny na spánek (zkuste usnout po přistání plném adrenalinu...) a ve čtyři ráno zase sedíte v kokpitu a letíte zpátky."X

Tak tohle tvrzdeni o rozvrhu je VYLOZENY NESMYSL!!Odpocinky jsou predepsane, zadna radne mezinarodne licensovana aerolinka nesmi posilat posadku na letiste po 4 hodinach odpocinku!

Napr. posadky Emirates na lince Dubaj - Sydney nebo Melbourne, samotny let bez priprav pred nim trva 13 hodin cisteho casu. V kokpitu i v kabine se stridaji 2 posadky.

Odletaji z Dubaje v 10:30 rano mistniho casu, prileti do destinace v 6:30 rano nasledujiciho dne mistniho casu v Australii.

Piloti i kabinova posadka odjedou do hotelu, v Australii obvykle 5*, napr. Pullman, kam dorazi obvykle mezi 8 a 9 rano. Odtamtud odjizdeji na letiste na dalsi let minimalne po 32 hodinach odpocinku, nebo po 43-45 hodinach - zalezi na rozvrzich, podle toho na ktery dalsi let jsou urceni.

(Byl jsem v hotelu kdyz tam prijeli a mluvil jsem s nimi. A mimochodem, manzel kamosky me manzelky je kapitanem Emirates, leta s A380.)

0/0
18.12.2016 14:09

J77i79n71d45ř45i28c50h 28T48ů49m51a 1754932677658

Jasně, víte to, protože jste to jednou viděl a manžel kámošky je kapitánem Emirates. Já byl také kapitánem a tu situaci zažil na vlastní kůži asi tak dvestěkrát. Pletete si také dálkové a jiné lety.

0/−1
18.12.2016 16:35

M29i10c54h44a68l 40M65i92l53l78e19r 9256182369922

promin, ale opakuji, ze meles nesmysly.

Ledaze jsi letal s praskovacimi letadly nebo jednohvezdickovou aerolinkou, ktera ma zakazano letat do civilizovanych statu.

FYI: piloti Emirates smeji naletat maximum 100 hodin za 28 dni. Piloti Qantasu 100 hodin za 30 dni.

Odpocinkova minima jsou predepsana a musi se dodrzovat, bez ohledu jestli se jedna o domaci nebo mezikontinentalni lety. U kazde solidni aerolinky.

0/0
23.12.2016 14:36

J10i59n24d52ř37i66c44h 42T24ů80m48a 1124252807368

Nevím, kolik měla hvězdiček ČSA, ale v civilizovaných státech rozhodně létala.

Vy o tom zjevně nevíte nic. Mezinárodně platné předpisy neexistují, pouze interní předpisy jednotlivých aerolinek. V těch se obvykle liší pravidla pro normální a mezikontinentální lety. Charakter letů i zatížení posádek je totiž dost jiný, stejně jako nálet posádek.

Než někoho obviníte z mletí nesmyslů, měl byste o dané věci mít aspoň minimální informace.

0/0
23.12.2016 17:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.