Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Porod císařským řezem se už promítá do evoluce, tvrdí vědci

Ve světe přibývá v posledních letech případů, při nichž se novorozeně nemůže vejít do otvoru mezi pánevními kostmi rodičky. Lékařské statistiky ukazují, že zatímco v šedesátých letech tomu tak bylo po celém světě ve 30 z 1 000 (neboli ve 3 procentech) případů, dnes už je to zhruba ve 36 případech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D11a72n53i52e17l 50M90a27s50o49p12u30s91t 5588336779232

Z daného článku vyplývá, že se lékaři čím dál častěji pouští do císařských řezů. Otázka proč to dělají má mnoho odpovědí a žádná v podstatě nesouvisí s evolucí.

1) například v ČR je rozdíl mezi císařským řezem a klasickým porodem více jak 2x z pohledu úhradové vyhlášky (10-12.000 vůči 23-30.000 Kč)

2) Ženy to čím dál více vyžadují z důvodů strachu před bolestí při klasickém porodu

3) S množství asistované reprodukce narostl počet vícečetných porodů, což má za následek zvyšující se počet císařských řezů

4) Zlepšuje se sběr dat a zpřesňují se, oproti minulosti

5) Volba císařského řezu je na lékaři. Čím méně zkušený lékař, čí lékař s větší obavou, tím spíše volí císařský řez

6) Velikost porodních cest a velikost hlavičky novorozence se zjišťuje pomocí ultrazvuku, který vůbec, jako takový, byl zaveden někdy před 30 lety a to ještě pro jen některé specializace, takže třeba na interně byl jediný a to zejména na srdce. Také neexistoval internet a tudíž i sběr dat téměř neexistoval. Zároveň schopnost pracovat s ultrazvukem byla velmi omezená a individuální, natož technická přesnost ultrazvuku a jeho opětovné seřízení. Když už tedy byla nějaká data sebrána, byla velmi omezeně využitelná pro svou nepřesnost.

7) A v neposlední řadě je třeba si uvědomit, že statistické chyby se počítají v řádech procent a to cca 5% odchylka od reality, takže změna 0,6% je výsledek velmi diskutabilní.

0/0
19.12.2016 15:45

J82a18n19a 74B17e36r79k96o84v52á 6493949776233

Normálka. Podívejte se jak vypadaly ženské před 100 lety jak vypadají dnes. Stačí filmy pro pamětníky. Postava děvčat se změnila nemají tak velké zadnice a široké boky.

0/0
18.12.2016 12:08

J87a52k69u71b 43K55ř92e51č36e44k 9302849606779

ten rozdíl je tak markantní , že to nemůže být jen statistická odchylka . :)

0/0
14.12.2016 12:34
Foto

J18a81n 72C73i24b42u98l60k78a 9182358640279

No tak to teda potom "nevím", co si myslet o proklamacích, že císařské řezy "vymýšlí" lékaři, aby za porod utržili více peněz...

A jak se optikou tohoto trendu dívat na porody doma? Přijmou biomatky za přirozenost i fakt, že mohou při porodu sice doma, ale zcela přirozeně přijít o dítě, nebo i o svůj život?

0/−2
13.12.2016 20:07

R71o19s65t47i76s55l71a88v 41V48y87s61l43o66u88ž65i81l 8408867502296

jak známo, tak genetika s evolucí nemá nic společného, právě naopak

0/−1
13.12.2016 14:01

A28l75e69š 76H30o62r80á87k 3905893620179

;-D

0/0
14.12.2016 10:16

R89a75d78e26k 77Č81i17h15á16k 7280506342844

Nemyslím, že nás má příroda dost. Toto jsou logické následky evoluce. Lidstvo prošlo již více milníky. Některé z nich spustili nárůst autismu nebo objevení se AIDS. To ale nemusí být jen problémy a negativní stránky vývoje. Když se objeví autiste, znamená to jen to, že jsme svou civilizovaností stejně jako v případě císařského řezu sami na sebe naložili další část zodpovednosti. Jde jen o to, jak se k autismu či zvýšenému počtu lidí, kteří by se jinak nenarodili, postavíme. Jestli v tom budeme vidět problém nebo zda se skutečně vyvíjíme. Pokud ano, tak tyto milníky přijmeme a budeme si jich vedomi. Především pak jde o to, poznávat právě tyto souvztaznosti. Mezi genetickými odchylkami jsou ale i takové, které nesou progresi. Jen je problém ji přijmout, je to závislé na celkovém vývoji. Pokud je jednostranný a rozvíjíme pouze techniku, racio a spotřebu, pak uspokojujeme jen jedinou část naší bytosti, čímž se progresi vyhybame a tak se nové evoluční prvky projevují jen jako nepříznivé, zatěžujíci.

Dávno máme vše k tomu, abychom na sobě rozvijeli více než jen rozumové poznání, asertivitu a schopnost shlédnout film s náručí popcornu.

Autismus se může stát stejně tak prinosem, tito jedinci se neorientuji ve spolecnosti, zato mají výjimečná jednostranná nadání, v nichž běžného soucasnika předčí. Ale pokud jim nepomůžeme je uplatnit, neziskame plody z nich vzniklé. Vše je propojeno a rostoucí počet císařských řezu může stejně tak znamenat dobrou zprávu: příroda aktivně reaguje na lidská rozhodnutí - nemusíte ihned začít autisty či genetické abnormality apod milovat, ale za zamyšlení to už stojí:-)

+2/−1
13.12.2016 9:11

I62r97e41n70a 22V35r94á77n75o52v89á 5892772105344

U autistů nevidím důvod, proč by se "jinak nenarodili".

0/0
16.12.2016 16:09

L18u18b52o56š 97M97a36c76h23á86l64e61k 6148437244229

Jsme moc velcí humanisté a proto postupně degenerujeme, jdeme proti přírodě a tak za to "platíme daň"! ...dál to raději nebudu rozebírat. :-/

+8/−2
13.12.2016 6:45

L56u29k52á44š 10H81á56j29e77k 1361213227107

Máte naprostou pravdu. A proto v rámci snížení zalidnění, dnes spáchejte sebevraždu! :)

+3/−3
13.12.2016 7:20

M35i36l87o14s17l79a96v 20P96r76o86c63h71a64z57k35a 7704438726428

Vždyť je to jen suché konstatování reality.

0/0
13.12.2016 7:21

L38u77b42o57š 57M88a18c36h95á37l30e71k 6248637234609

Buďto nechápu váš humor nebo nerozumím souvislostem a ani dvě univerzity mi na to nestačí 8-o

0/0
13.12.2016 7:30

L38u73k98á35š 43H24á46j31e74k 1571453207907

Můj humor s tím nesouvisí :)

0/0
13.12.2016 11:14

P70a51v65e77l 48N67o96v57o54t55n59y 2893873833119

Mozna, ze nas ma priroda uz dost. Ani bych se ji nedivil.

0/0
13.12.2016 2:08

M48i66c91h56a10e44l 74M41e68n72s16i94k 8621956350812

Robinson Jeffers: Pastýřka putující k dubnu...

0/0
12.12.2016 23:49

J41a71n25a 15N65ě77m15e45č25k54o63v80á 3283534751526

Snad u všech hospodářských a u řady pet zvířat probíhá proces zvaný selekce. Výběr chovných jedinců s nejlepšími předpoklady, s cílem vylepšit plemeno. (Pro rýpaly - vím, do jakých absurdit to občas zajde, psi, krávy atd.) A naprosto samozřejmě se selektuje i u samic na plodnost, počet mláďat, na mléčnost.

Ale zkuste přijít za lidmi, ať se nemnoží aspoň lidé s dááávno prokazatelně dědičnými chorobami a psychicky vážně nemocní lidé, a neodejdete z debaty živí.

Na druhou stranu by bylo hodně smutné, kdyby medicína nedokázala zachránit víc lidí, než v minulosti. Ale k čemu všemu se to používá, to je zas další strana mince.

+9/0
12.12.2016 23:00

J36a62k30u35b 89P53r62o89k36e76š 6343188742603

To je trochu sparťanský přístup, nemyslíte? Jak víte, že potomek lidí s nějakou genetickou chorobou nebude vynikat v jiném směru (například Stephen Hawking, s ALS), nebo nemusí vynikat v žádném směru, ale pořád to bude dobrý člověk? Kdo nakonec má právo posoudit, jestli se má nebo nemá narodit? A co genetické manipulace, technologicky jsme zdá se poměrně blízko tomu, abychom mohli při asistované reprodukci ovlivnit zda dítě bude trpět nějakou chorobou nebo ne, jenže tím to nekončí, je přípustné člověka zdokonalovat k obrazu svému?

+1/0
13.12.2016 12:31

O11t94a58k30a76r 57D25e67y95l 2822889855205

prosím, lépe je ,,spartská nebo spartánská,, jinak jsem si nevšiml, že by sparťané nebo slávisté se nějak v těchto otázkách angažovali :)

0/0
14.12.2016 16:03

J84a88k20u60b 49P29r39o51k36e42š 6143558512283

Omlouvám se všem fotbalistům, že bych na ně uvrhl byť jen stín pochybností, že se zabývají filosofickými otázkami bytí. Nedokážu bohužel posoudit jestli jsem byl při psaní příspěvku částečně mentálně indisponován, nebo byla na vinně automatická oprava v telefonu, ale měl jsem samozřejmě na mysli obyvatele antické Sparty.

0/0
14.12.2016 16:13

M62a24r38t10i80n 36J49u93r61e84č69k32a 2973944201941

A co evoluci neovlivňuje?

0/0
12.12.2016 22:10
Foto

P34e52t11r 67N51o14v46o65t72ň68á54k 1305591673258

Jde spíše o to,co ji ovlivňuje pozitivně a co negativně ve smyslu přežití lidstva jako celku. Představte si, že přijde nějaký druh velké krize a porodnice přestanou fungovat jako dosud. najednou vzroste porodní úmrtnost na desetinásobek toho, jaká byla před sto lety..

0/0
12.12.2016 22:54

M25a31r16t96i14n 80J53u87r15e82č44k94a 2583744791961

Jde o to, co považujete za pozitivum a co za negativum. Např. dlouhověkost? Nese sebou jak pozitivní (jedinec má víc času se toho víc naučit) tak i negativní (předpoklad přežití slabších jedinců, větší zátěž pro zdroje prostředí). To co považujeme za pozitivum v krátkém horizontu v dlouhodobém mám za to, že bude negativní a naopak. Také je otázkou, zda lidstvo někdy bude tak vyspělé, aby si s genetikou skutečně poradilo a zda to je vůbec reálné, aby člověk "zvítězil" nad evolucí a další otázkou je, jestli evoluce (přirozenost) sama má budoucnost a je tím pravým. Na přirozenost se dá také pohlížet dvěma způsoby, jedním, že do čeho zasáhne člověk svým věděním, již přirozené není nebo naopak, vše co člověk dovede je i tak přirozené. Otázkou také je, zda lidstvo má přežít, zda má evoluční (genetickou) budoucnost.

0/0
12.12.2016 23:09

J41a56k25u47b 79P13r50o59k20e19š 6903448172673

Nesouhlasím, s tím, že to co se zdá být pozitivum v krátkodobém hledisku musí být negativem v dlouhodobém. Jednak to dlouhodobé nedokážeme posoudit, protože jsme jako druh prozatím dosti mladí a nějaká alespoň trochu dokumentovaná historie je otázkou naprostého zlomku času z pohledu stáří lidstva a hlavně dál neznáme alternativy, možná bychom se k bodu kdy se nějaká vlastnost stává nevýhodou ani nedostali, kdybychom tu vlastnost neměli.

O jaké vyspělosti mluvíte? Technicky to již prakticky dokážeme, nejspíš je ještě daleko k dokonalosti, ale genetickou informaci máme (myslím lidstvo) nějakým způsobem zdokumentovanou a jsme schopní už nějakým způsobem předpovědět některé věci, případně najít problémová místa a postupně se testují metody jak třeba odstranit předpoklady k některým chorobám. Zásadní otázka zní, jsme připraveni na možnost "dokonalého člověka"? Na tu možnost, kdy by bylo možné upravit nového člověka k obrazu svému? To je myslím důležitější otázka než schopnost technického provedení, která je v podstatě jen otázkou času. Už běžně zasahujeme do jednodušších organismů složitější jsou jen otázka času.

Co se týče přirozenosti, tak souhlasím, jen bych ještě dodal, že pak je zde otázka toho jestli vlastně chceme nějakou přirozenost , protože ve spoustě případů se nám hrubě nelíbí. Nelíbí se nám, když vyhrává jen nejsilnější, nelíbí se nám ani volný trh, který je přirozený, ale v mnoha případech se chová krutě. Protože krutost je přirozená, jenže takovou přirozenost odmítáme je pak minimálně pokrytecké se přirozeností ohánět v jiných případech.

0/0
13.12.2016 12:56

M93a72r11t26i53n 17J76u87r23e89č53k97a 2233624681691

U krátkodobého pozitiva/negativa jsem měl na mysli především nesystémové změny. Odstranění pouze nějaké aktuální vady není výhra, ale záplata, která se nese dál. Ideální v tomto případě by bylo, kdyby tato záplata se dala v budoucnu plnohodnotně odstranit. Pokud se "záplatu" nepodaří odstranit, tak do té doby hrozí riziko, že může způsobit problém jiný, než který byl původně řešen a v dlouhodobém horizontu se pak může vyskytnou veliký globální problém než původně řešený "malý" individuální.

Technicky to již dokážeme... Toto tvrzení bych přirovnal tak umění řídit oteplování naši planety. Beze sporu lidská činnost ovlivňuje oteplování naši planety. Osobně ale zastávám názor, že ne primárně. To, že se střídají teplé a studené období (doby) je přirozený přírodní koloběh po milióny let a snaha toto zvrátit je marná lidská snaha a mrhání prostředky (proti minimalizaci škodlivin nic nemám). Zde je můj názor, ano, člověk ovlivňuje globální klima, ale pouze kosmeticky. Energii kterou vyprodukuje slunce a která dorazí na naši planetu se nedá vůbec srovnat s lidskou činností. Tak daleko, aby uměl člověk zamezit dobám ledovým a nebo naopak nyní zmiňovanému oteplování, si myslím, je člověk na to příliš krátký. Stejně to vidím i u genetiky, ano, člověk toho už hodně dokáže, hodně věcem rozumí, ale neví jak geneticky stavět, aby dosáhl nejlepšího, ani neví, čeho by měl komplexně dosáhnout. Zde musíme ujít ještě hodně dlouhou cestu.

+1/0
13.12.2016 13:18

Z51d17e96n87ě57k 88S13l52a77n45ý 3283650469938

jj chuze degeneruje panev

tak holky, sup na vsechny ctyri

+4/0
12.12.2016 21:59

P70a61v53e96l 25K49r31a56u57s 2350885649672

;-D

+1/0
12.12.2016 23:17

L12u56d35o14v36i96t 51B49a49l36a19z79e46c 3838975735759

To je len jeden aspekt obecnejsieho javu.

Dost vyznamna cast z nas sa dozila alebo dozije reprodukcneho veku vdaka modernej medicine. Narusil sa prirodzeny vyber, deti maju ludia, z ktorych reprodukciou priroda nepocitala, ludstvo musi degenerovat.

Mne osobne to ale nevadi, bez moderneho lekarskeho zakroku by som zomrel, ked som mal 4 roky, takze tiez som tu navyse ;-)

0/0
12.12.2016 21:50

J70a57n 32Š75v94a81d45l68e65n52k29a 9304599490

On se úplně nenarušil. To číslo odpovídá statistické chybě, bude to asi nějaká senzace ze zahraniční obdoby Blesku. Přírodní výběr funguje dál, a docela silně.

0/0
12.12.2016 22:11

P61e67t34r 44H50o30r19á23k 1389493529314

Já bych asi zemřel ve dvanácti na slepé střevo.

+1/0
12.12.2016 22:39

M22a26r86c44e13l47a 58B83í59l27á 4167450362619

to mám věřit, že ke genetické změně došlo po dvou generacích?

I kdyby se úzká pánev dědila dominantně, což asi ne, tak nevím, zda jedna matka má průměrně 10 vnuček.

0/0
12.12.2016 21:31
Foto

P53e68t67r 41N97o30v29o76t69ň27á77k 1595631333548

Si myslím, že ta data nesmíte brát tak zjednodušeně, jednak se asi úzká pánev vyskytuje v populaci i v případě, že ta 3 % v generaci zemřou. Takže přibývají rychleji než prostě dědičně po matce. Druhak se to třeba může dědit obgeneraci i přes muže, na druhou stranu se to nutně zdědit v přímé linii nemusí. Když si tedy vezmete zjedušeně 3% NAVÍC na každou generaci, měli-bychom dojít na nějakých odhadem 9% ono se asi taky dnes říší císařem z opatrnosti víc případů než dříve.

0/0
12.12.2016 21:48
Foto

P61e44t92r 36N52o60v32o52t78ň18á25k 1825111653128

Umělé oplodnění, císařský řez, antibiotika....., zachraňování hňupů, co si úraz zavinili vlastní hloupostí... medicína obecně si vybere genetickou daň. Ale nic není ztraceno, až rozlouskneme a pochopíme pořádně lidský genom, budou se nevhodné genetické mutace opravovat ještě před početím. Sice pak naše děti nebudou tak docela našimi dětmi, ale budou bez rakoviny, bez alergie s iq 180 a s horou svalů jako Rambo :-)

0/0
12.12.2016 21:08

O49n27d98ř23e68j 65Š53i70n17d54l11e92r 2487268276355

Píši o tom níže. Vidím v genetických manipulacích a bionice třeba cestu ke kolonizaci vesmíru. Ono by nakonec asi bylo jednodušší vyrobit gama-resistentní lidi než řešit metry tlusté stínění...

+3/0
12.12.2016 21:09
Foto

P86e93t59r 14N65o70v51o10t18ň92á45k 1245621893148

to bude celkem oříšek, neexistuje gamaresistentní dna, takže není z čeho vycházet.... a udělat kyborga s metr tlustou olověnou kůží, to už můžete sebou rovnou vést to stínění. takový kyborg by se na planetě jen obtížně rozmnožoval ;-)

0/0
12.12.2016 21:32

O45n75d14ř25e37j 41Š64i19n85d94l90e32r 2287978586395

Resistentní DNA ne, ale existují organismy co ty opravné mechanismy mají daleko vyýkonnější než člověk a přežijí bez ztráty schopnosti schopnosti se množit šílené dávky. Jestli by to bylo přenositelné na lidi je jiný problém. nejsem genetik...

0/0
12.12.2016 21:58
Foto

P13e61t89r 89N94o16v15o96t83ň56á56k 1235591723178

určitě to zní zajímavě, bohužel je většinou něco za něco, ale gnetika je určitě věda, která je stále teprve na začátku.

0/0
12.12.2016 22:57

J55i54r63i 95K56n72o21t12e96k 2559398508289

A ja v tom vidim riziko zaniku lidstva. Clovek by se nemel plest Bohu (prirode) takto do remesla. A nase nedokonalosti i "zavady" vytvari pestrost. Treba postizeni muze cloveku dodat vuli udelat neco co by jako zdravy nikdy nedelal atd..

0/0
12.12.2016 21:37
Foto

P70e79t28r 80N20o43v16o20t10ň98á23k 1505681983288

To člověk dělá od té doby co si boha sám stvořil :-) Naše nedokonalosti pestrost vytváří, bohužel většina lidí touží po dokonalosti. Většina lidí touží být součástí stáda, kde je jeden jako druhý, bohužel. Druhá věc je odstraňování chorob, které by jinak znamenaly smrt nebo těžké postižení dítěte, to bude první oblast do které se manipulace s DNA pustí.

0/0
12.12.2016 22:51

O53n84d17ř94e35j 32Š82i75n72d43l61e81r 2407498876925

Ona je to taková romantická ale také poněkud alibistická představa. Mnoho lidí by chtělo mít v populaci tu pestrost ale lidé by se asi zrovna nervali o to, aby byli nositeli té "pestrosti" ;-D

Opravdu nevěřím, že kdybychom byli s to přes DNA manipulaci třeba posunout průměrné IQ lidstva na 150, tak by to nemělo převážně pozitivní výsledky. Možná by to konečně znamenalo konec náboženství jako masového jevu

Vnímám manipulaci DNA a integraci technologií do našich těl jako přirozené pokračování technologicko-společenského vývoje. To, že maximální opatrnost je na místě ja asi samozřejmost a už v minulosti se opakovaně ukázalo jak se "hurá" přístup může vymstít.

Přesto by rizika a strach ze změn neměl být záminkou pro to, aby se lidstvo ve svém rozvoji zastavilo na místě.

0/0
13.12.2016 2:15

K49a75r64e77l 23N75e37u41b49a38u11e44r 3536647825169

Četl jsem, že nájemní vrazi, měli vysoké IQ. Samotné vysoké IQ bez morálky je možná ještě nebezpečnější.

0/0
13.12.2016 5:51

F13i22l82i53p 69H31r54b91e47k 2964520186750

Kdybych vás měl chápat doslovně, pak bychom měli zrušit všechny lékaře, protože jen Bůh ví, kdo má právo přežít a kdo má právo na zdraví. A pokud to chcete jinak, kde je potom ta hranice? Díky medicíně je už v současné době na světě spousta lidí, kteří by podle Boha vůbec neměli žít. Zaplať pánbůh ;-)

0/0
13.12.2016 8:14

S80t33a79n59i21s30l11a91v 44H49ř40e18b78í63č85e92k 7814411283

Ještě štěstí, že se toho nedožiji!!!;-D

0/0
12.12.2016 21:35

J78a78n 75K36u37č14e48r78a 1548198843749

Dnes je již vše zfilmováno: Gattaca.

+1/0
12.12.2016 22:26

M78a84r33t72i57n 76B63i93t52t61n14e21r 4762436236615

Ohledně diskuze, že operace císařským řezem nemůže za tak krátkou dobu ovlivňovat evoluci:

"Císařský řez je velmi starou operací, kterou znali zřejmě již staří Egypťané. V antickém Římě bylo Numou Pompiliem (asi 716 př. n. l.-671 př. n. l.) vydáno nařízení, že mrtvá těhotná nesmí být pohřbena dříve, dokud není z jejího těla vyjmut plod. Zdá se, že již ve starověku byla operace vykonávána i u živých žen. První císařský řez v historii, při němž přežila současně matka i dítě, byl pravděpodobně proveden roku 1337 v Praze. Porod se uskutečnil přímo na dvoře českého krále Jana Lucemburského, rodičkou byla jeho druhá manželka Beatrix Bourbonská a dítětem Václav, nevlastní bratr Karla IV."

Tedy v určitých oblastech se už tehdy dokázaly teoreticky své geny předat ženy, které měly příliš úzké pánevní dno, případně se mohly začít předávat geny, které vedly k pravděpodobnějšímu vzniku větších plodů.

Ale samozřejmě to nevysvětluje ten nárůst během pouhých 100 let.

+2/0
12.12.2016 21:05

M51a90r16t54i24n 20J88i96r12o57u53s31e16k 7816315475348

Tady jde ale o období nikoli od starého Říma, ale od šedesátých let ...

0/0
12.12.2016 23:34

M64i38r93o39s23l45a15v 76S34u35c26h70y 5240599700350

Opravdu je to jen evolucí? Což takhle přidat způsob života? Sport, těsné oblečení a ideál krásy se zadečkem jak nic. Jaký vliv má věk prvorodiček, neztuhne jim věkem pánevní otvor? A také trochu naslouchat, kolik matek si císaře vynutilo, aby se vyhnuly bolesti - bez opravdové nutnosti. I to se totiž děje.

+1/−1
12.12.2016 20:48

J12a28n 78N30o64v73á44k 6754544

Tu první otázku nechápu... ?

0/0
12.12.2016 20:56

L28u20c71i46e 79N81o72v52o78t57n33á 4576600915180

Jak těsné oblečení? To fakt nechápu...

+1/0
12.12.2016 20:58

J19a43n 63N70o84v85á38k 6714444

Když mohou u indiánů kruhy na krku protáhnout krk, proč by těsné rifle nemohly zúžit pánev?

+2/−2
12.12.2016 21:03

L55u15c45i15e 84N44o73v29o94t46n89á 4856660625870

No já nevím, jak často je nosíte;-) Ale věřte, že to není jako kovové kruhy na krku;-D

+1/0
12.12.2016 21:04





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.