Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Patnáctiletí se za čtyři roky zhoršili ve čtení, matematice a přírodovědě

Patnáctiletí žáci byli v testech čtenářské, matematické i přírodovědné gramotnosti horší než jejich předchůdci v roce 2012. Zjistilo to srovnání PISA, jehož výsledky na úterní tiskové konferenci prezentoval ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M56i95r24o80s23l28a69v 10K75a42š25p69a19r 3752617111171

ano základem je důsledná analýza, taky jak jinak. Můžeme doufat že s nadcházející inkluzí se to zlepší. Jak správně říká pan Štech, hlavně nepropadat panice:-)

0/0
6.12.2016 21:36

M26i35l29a78n 17P77r40o26u30z70a 6522504558597

To bylo křiku. Musíme se vyrovnat západním zemím.

To nejsou kecy.

Jen jak to dopadlo když se říkalo, že vše je tady špatně.

0/0
6.12.2016 17:17

M88a94r10e91k 23J62a15n86e40č48k67a 1207536403501

Za chvíli se s takovou bude abeceda učit až ve třetí třídě a psát raději až ve čtvrté, aby to pro žáky nebylo moc náročné a stresující a hlavně stačili tomu "tempu" ve výuce i ti, co tam nemají co dělat a od toho byly dříve právě zvláštní školy. No a pak si počteme, jak se nám mládež zhoršuje. Svůj podíl na tom má i větší lenost a pohodlí mládeže a spoléhání se na to, že všechno najdou lehce na netu, tak proč se to vlastně učit. Rovněž je to doslova nucení kantorů snižovat nároky na žáky, protože jinak by měli skoro prázdnou třídu. Kamarád je učitel a co mi říkal už několik let zpět, co studenti neznají za základy u maturit je spíše už na pováženou. Ale musí to chtě nechtě přehlížet, aby jej paní ředitelka nenahradila. Takže se nedivím, že to školství jde do kopru a mladej hejsek s nic neříkajícím titulem nezná ani základní věci v oboru, který studoval.

+6/0
6.12.2016 16:20

V95a67š55e83k 25Ř79í89h54a 2403773888462

Já mám spíše pocit, že se právě mnoho učitelů snažilo na prvním stupni nacpat do těchto žáků až moc jazyků a pak prostě nejsou kapacity na další obory.

Ostatně mnoho škol ještě dnes porovnává úspěch žáka dle angličtiny a němčiny a nikoli dle kombinace s matematikou.

I když od dob kdy se tohle začalo napravovat, se kvalita přírodních věd zvedla. Nedávno zde byl článek kde 6ťáci měli lepší výsledky z matematiky jak středoškoláci s gymnazisty dohromady.

0/−1
6.12.2016 16:27
Foto

B50r96o96n98i57s35l85a64v 80G23a74b69r87y54š 2202489871

Ktere nicnerikajici tituly mate na mysli?

0/0
6.12.2016 18:13

V39a49š66e86k 85Ř79í73h83a 2933713448192

V Podstatě můžete vzít jeden titul za druhým, hlavně úroveň technických znalostí a odborné vyspělosti je celkem zoufalá.

Dnes jsem například hodnotil technickou úroveň vyjádření absolventa ČVUT.

Pokud vynechám, že jeho výkresy porušili snad všechny normy co porušit šly. Pak základní vyrobitelnost daného dílce byla opravdu na hodně nízké úrovni. A prosím nemluvte nic o tom, že je třeba studentům dopřát praxi. Protože pak je degradujete za středoškoláky se stejnou odbornou specializací.

0/0
6.12.2016 22:06
Foto

B15r55o60n45i73s67l45a43v 50G68a62b27r53y84š 2252549801

Proč bych je měl degradovat? Copak praxe není potřebná? Kde jste svou praxi získal Vy?

0/0
6.12.2016 22:10

V24a37š34e79k 16Ř52í47h49a 2793633208272

Degradujete je právě v oné úrovni praktických zkušeností. Protože pokud porovnáváme odborné znalosti pak je na tom dnes středoškolák stejně jako vysokoškolák. Pokud však onen vysokoškolák přichází z gymnázia je úroveň praktických zkušeností tak zoufalá, že často končí jako zbyteční PM a svojí práci přesouvají na druhé. V Německu toto řeší Siemens nebo Bosch dlouhodobou praxí již v průběhu studia na VŠ. Osobně mám pocit, že něco podobného by pomohlo i našim VŠ. Pravda pak by možná ubylo učitelů na školách, ale je otázkou zda by právě ti co zůstanou nebyli nuceni k daleko lepší odborné práci.

0/0
6.12.2016 22:26
Foto

B34r73o40n24i30s70l18a29v 18G52a80b52r12y53š 2872799141

Nemám problém s tím, aby vysokoškoláci vykonávali praxi v rámci studia. Ale dnešní středoškolák určitě nemá takové znalosti jako já po tolika letech studia. Bez jakýchkoliv diskuzí jsem na tom líp.

0/0
6.12.2016 22:30

A68l41e93n57a 39E23l57i17á83š35o48v18á 3964341872818

Výsledek je snadno pochopitelný. Každý kantor je nucený výrazně snižovat svou náročnost, aby měl vůbec koho vzdělávat. Myslím, že hlavní příčinou je Školský zákon, inkluze a RVP.

0/0
6.12.2016 15:47

V32a33š43e87k 85Ř39í64h54a 2453603158832

;-D;-D;-D;-D Inkluze, která ještě pořádně ani nenastala nemůže nést zodpovědnost za minulých 8 let vzdělání. Možná máte vše češtinářsky dobře, a za to vám gratuluji. Nicméně pokud by jste dokázala chápat časovou souslednost pak tu hloupost o inkluzi nenapíšete.

+1/−1
6.12.2016 16:19

T53o36m14á97š 58S68k75á93l78a 6338767

tak se jděte podívat do škol. To čemu vy říkáte "nenastala" se děje již několik let. Je úplně jedno jakým slovem to označíme. "Komunismus" tu také nikdy nebyl, ale realitu tím nezměníte.

0/0
6.12.2016 17:20

V44a27š65e23k 86Ř82í79h10a 2543553648292

Terminus technikus. Pokud je nějaký projekt nějak nazván pak bych počítal s tím, že bude i tento termín s tímto projektem spojován.

Tyhle obecné bláboly jsou možná hezké nicméně toho moc neodhalí.

0/−1
6.12.2016 21:48

P31a64t46r25i81k 12P38í13c92h61a51l 4322396977

A zlepšili v hulení trávy. Oni to nepotřebují,všichni chtějí být youtubery.

+5/−1
6.12.2016 15:38

V44a19š47e65k 21Ř86í53h10a 2653533688722

Problémem je jednostranné zaměřeni na humanitní vzdělání zejména na prvním stupni ZŠ. To mělo za následek že kdokoli kdo nezvládal tři jazyky byl brán jako hloupí. A bylo jedno že v jiných spíše přírodních vědách exceluje. Postupně se to narovnává a dnes je na tom s matematickou atd mnoho 11 ti letých lépe jak středoškoláci s gymnazistama. Nicméně ony tři jazyky třeba na spš stále významně selektují přírodně zaměřené studenty. Možná je na čase některé učitele jazyků propustit a nabrat spíše odborníky v tech svéře.

0/−1
6.12.2016 15:35

A51l67e61n80a 14E38l97i71á83š75o93v32á 3594221762938

Píšete nesmysly a děláte hrubé chyby.

0/0
6.12.2016 15:47

V73a50š64e23k 89Ř56í84h44a 2903173898522

Rád si pokecám o těch nesmyslech. A třeba i o tom, že někteří gymnazisté dnes mají problémy s použitím pythagorovy věty v praxi.

Za hrubky sorry nicméně pokud podle nich soudíte kvalitu myšlenky pak to hodně věcí vysvětluje.:-)

0/−1
6.12.2016 16:14
Foto

B42r77o64n79i71s23l38a86v 45G41a80b47r92y41š 2352609421

Myslenka je jedna vec. Ale pravopis a vyjadrovani o Vas taky neco vypovida. Je to hlavne Vase vizitka a sebeprezentace. A s takovou urovni si troufate nekoho hodnotit?

+1/0
6.12.2016 18:16

V53a42š61e74k 75Ř15í91h12a 2143583608202

Pokud máte pocit, že jen pravopis vypovídá o kvalitě daného člověka, je to vaše věc. Já osobně znám mnoho lidí, kteří se sice češtinářsky správně vyjadřují nicméně jejich úroveň vzdělání skončila u přidávání do regálu v albertu. Nicméně i tato práce je třeba a mají můj obdiv.

Pokud jsem napsal, že hodnocení člověka podle pravopisu hodně věcí vysvětluje, pak jsem rozhodně neměl na mysli někoho nějak urážet nebo hodnotit. To by vám možná časem došlo, chtělo by to jen větší nadhled.

Vysvětlovalo to hlavně mírnou zaujatost v hodnocení mého názoru.

Pokud se vás to nějak dotklo pak je to jen váš problém.

0/0
6.12.2016 21:58
Foto

B75r46o23n31i17s29l50a97v 38G51a86b97r47y16š 2372189831

Mně se to vůbec nedotklo, spíš Vás, jinak byste nereagoval. Za tím, co jsem napsal, si stojím. Myšlenka je jedna věc, ale pravopis druhá. Když myšlenku špatně napíšete, je celá v háji. A příspěvky s pravopisnými chybami se čtou mnohem hůř.

Pokud byste stejným způsobem napsal nějakou kvalifikační práci, bez milosti bych Vás vyhodil, byť byste měl myšlenky přímo geniální. Podle mě si něco takového vysokoškolsky vzdělaný člověk nemůže dovolit. Měl jsem za úkol opravovat bakalářské práce. Nad jedním exemplářem jsem strávil asi 8 hodin, protože vyjadřování autora bylo tak otřesné, že jsem jeho myšlenky nedokázal pochopit. A to už nemluvím o pravopisu.

0/0
6.12.2016 22:06

V75a95š24e59k 82Ř57í62h56a 2893663118582

Nezlobte se na mně, ale pokud myšlenku zahazujete jen kvůli tomu, že vám vadí pravopis a stylizace, pak je mi celkem líto vašich studentů.

Sám jsem zažil podobnou buzeraci ze strany vedoucího diplomky. Nicméně on dále sbírá teoretickými úvahami tituly na VŠ. A já spolupracuji s nadnárodními firmami na nejprestyznějších projektech.

Ostatně tohle je právě největší problémem VŠ. Na mnoho postech sedí bývalý asistenti, kteří k pořádné praxi nikdy nečichli a tak nejsou schopni efektivně spolupracovat na soukromých projektech. Jistě znám některé výjimky jako prof Kurze na VŠCHT nebo Beneše či Hájka na ČVUT. Nicméně to jsou opravdu jen výjimky. Většina je velice zkostnatělá a pokud nabízím nějakou spolupráci, pak často narazím na hodně nízkou úroveň jejich znalostí.

0/−1
6.12.2016 22:17
Foto

B86r69o19n78i36s34l65a44v 34G70a34b15r19y44š 2242909741

Zkousnul jsem leccos, ale tím "nejprestyžnějších" jste se dokonale pohřbil, to se na mě nezlobte... ;-D;-D

Vysvětlete mi jediný důvod, proč bych měl jejich pravopis a odborné vyjadřování přehlížet. Jestliže někdo nedokáže dát správně dohromady větu od velkého písmene po tečku, pak nemá ve vysokém školství co dělat. Když to dokážu já, dokážou to i ostatní. Výjimku tvoří dyslektici a dysgrafici.

0/0
6.12.2016 22:25

V75a38š98e64k 92Ř29í82h63a 2953253628642

A třeba právě u těch dyslektiků můžete značně narazit. Ostatně celkem by mě zajímalo v jakém oboru pracujete? Ono soudit lidi jen podle vlastní osoby může totiž znamenat, že jako učitel neodhalíte jejich skutečný potenciál. což je podle mě asi největší prohrou kohokoli kdo se snaží předávat nějaké znalosti a zkušenosti.

0/0
6.12.2016 22:30
Foto

B68r59o39n83i96s79l64a27v 88G67a79b13r52y49š 2512349881

Nesoudím podle vlastní osoby. Pokud někdo talent má, zaslouží si rozvoj. Poznám, když mi někdo do práce napíše něco převratného. Stejně tak jsem obdivoval habilitační práci jedné naší docentky.

Jsem projektant trakčního vedení a mám doktorát z dopravního inženýrství, během celého studia jsem se však vyprofiloval na technologii, organizaci a plánování MHD. O tom byly všechny tři mé závěrečné práce.

0/0
6.12.2016 22:35

T54o72m23á47š 65K24u90l72h58á31n75e88k 3950717374492

To nevadí. Už jsou pro ně připraveny stovky škol s humanitárním a sociálním zaměřením. Tam najde uplatnění každý nedouk z kterého chce mít papínek magistra či jinak vysokoškolsky vyučeného člověka. A pak hurá do nějaké neziskovky. ;-O

+3/0
6.12.2016 15:21

J80a68n 12V73o74n35d47r44á35č57e85k 2696298612509

Největší problém je neschopnost učitelů nadchnout pro předmět a výchova dětí v rodinách

0/0
6.12.2016 14:36

A79l41e38n16a 70E88l51i30á92š25o91v33á 3304421502108

Jak to souvisí s četbou?

0/0
6.12.2016 15:48

J71a17n 74V12o67n81d32r24á78č47e74k 2126408662149

Co se týče četby beletrie tak pozitivní vodítko učitele a okolí je dost důležité. Máte jiný názor?

0/0
6.12.2016 17:15

T12o39m69á35š 18S64k42á30l78a 6918267

Ano prosím, když máte ve třídě dva co nevydrží celou hodinu ani sedět, tak jsou vaše šance pro nadchnutí pro cokoliv i těch 3 nadanějších výrazně sníženy.

0/0
6.12.2016 17:26

J80a80n 59V42o23n24d91r16á85č97e21k 2856478222589

Rada od mého dědy, který celý život učil (nar. 1917): zaujmi toho největšího lumpa a máš vyhráno:-/

+1/0
6.12.2016 17:58

M16i91l90a51n 76P28r62o57u87z30a 6892714258917

To se mi líbí.

0/0
6.12.2016 18:06

L16e74o53š 33M75a65r50š43a29l 5142614862478

A to ještě nebyla inkluze.;-D

+1/0
6.12.2016 14:24

J59a28r14o28s83l86a95v 15R36y38c86h50t49á62ř 2274119549916

Ona to přítomnost asistenta pro čtení, asistentky pro psaní a asistentky motivátorky v každé třídě jistě vyřeší.

+1/0
6.12.2016 14:23
Foto

P34a30t90r92i90c45k 42B23l46a92h65o 3577705460249

V matice prece staci vedet kolik je "1+1", vic nepotrebujete jak rekl Andrej Babis. No a kam se dostal :)

+1/−2
6.12.2016 14:12

J40a24n 97V69o25n70d87r37á95č10e48k 2246458352259

A má pravdu

0/−1
6.12.2016 14:32

Z86d26e27n58ě68k 62S27n67á34š23e81l 3518728590222

Kdyby se školství financovalo z povinné daně každého žáka, který školu absolvoval , pak by škola negenerovala průměrné žáky a měla by kvalitní a dobře placené učitele.

0/−1
6.12.2016 14:01

A69l80e26n13a 34E32l12i13á84š75o62v41á 3624961892968

To ne. Raději z těch, kteří propadli.

0/0
6.12.2016 15:49

J27i76ř20í 76P77r41a53ž87á54k 9760962391442

Zdeňka Trachtová vystudovala mediální studia na FSV UK a humanitní studia na FHS UK. Do redakce iDNES.cz nastoupila v září 2012. Věnuje se zejména školským, sociálním a lidskoprávním tématům. Připravuje rozhovory do seriálu Lidé Česka. Ale podepsat se pod článek stále neumí, nebo se stydí??

0/0
6.12.2016 13:59

J12i88ř46í 63P46r87a77ž42á29k 9310892631232

To mělo být pod jiný článek Omluva.

0/0
6.12.2016 14:01

J24a73n 92S10k84a15l37i33c84k33ý 1951480440919

Seberte jim mobily a tablety!

+2/−1
6.12.2016 13:57

R49o72b25e78r55t 15P72r49a73ž73á94k 4978606115280

Myslíte, že to pomůže? Já ne.

0/0
6.12.2016 14:04
Foto

B83r57o88n86i23s27l38a23v 61G75a21b34r17y77š 2132229671

Pokud mobil nebo tablet neni ucebni pomucka, pak je behem vykladu latky zbytecna. Cili tam nema co delat.

+1/0
6.12.2016 14:19

M97a53r85t92i56n 16V21r18b17a 1511338282363

Výsledek několikaletých školských reforem. Střídají se ministři jak apoštolové na orloji, samá reforma a změna k lepšímu, ale děti toho umí čím dál méně. Zase na druhou stranu, :-), je stále co "vylepšovat" . ;-D

+1/0
6.12.2016 13:53

M89a16r76t31i65n 49S47m59e57j77k31a43l 9110269781935

Krom těch problémů kolem neznalostí dětí by mě zajímalo, jak se pohnul průměr a jak jsme se pohnuli od průměru.

0/0
6.12.2016 13:30

P47e42t94r 69C82h39v62á57t42a90l 4102812740154

No, bohužel se skutečně "tvrdé" znalosti dětí zhoršují. Asi to nebude otázka jednoho podstatného jevu, ale komplexu různých vlivů. Jednak se zhoršuje kvalita "vstupního materiálu", zvyšuje se důraz na "okecávací" disciplíny a na multikulti a zelené předměty a učitel v podstatě nemá možnost žáky jakkoli potrestat v případě vyrušování a neplnění si svých povinností. Vlastě dle neomarxistu maji děti jen práva ... povinnosti má učitel. Další věcí je ztráta motivace... vždyt za vzor jsou dětem dáváni sportovci, modelky nebo zpěváci (v lepším případě), což jsou lidé, kteří IMHO toho opravdu pro společnost moc nepřinesou. Opravdu jsem neslyšel, že by si nějaký teenger vybral za vzor např. vědce.

+5/−1
6.12.2016 13:29

L19u85k88á42š 49Š30m28a39h56e47l 2717304482954

Mínus za znevažování zelené vědy. Ekologie je secsakra tvrdá věda vycházející z biologie, chemie, zeměpisu a fyziky, používá matematické a statistické nástroje. Daleko spíš než ekonomie. Ekologii jsem vystudoval, učím ji v maturitním ročníku střední školy a vztah některých jedinců k ní se mi fakt nelíbí.

0/0
6.12.2016 14:45

P18e70t22r 15C93h39v23á14t90a33l 4662162750244

Ekologie je skutečně věda ... ovšem to, co se za ní obecně vydává a bohužel i učí, není věda, ale sbírka v levicové ideologii zabaleného sektářství. To asi sám nejlépe víte a cítíte.

+1/0
6.12.2016 15:02

J73i33ř58í 46K76u81c71h22t57a 6218835389727

Asi si děti berou příklad z dospělých, kterým matematika z 5 třídy nic neříká. Příklad z KsichtoKnihy v posledním týdnu:

6/2*(1+2) = kolik ? Spousta lidí by asi vsadila první poslední že je to jedna ;-(

0/0
6.12.2016 13:08
Foto

H29o13n48z31a 20P19r24o61v34a29z87n75í80k 8758951817977

Řadové číslovky se píšou s tečkou a před "že" se píše čárka.

+3/0
6.12.2016 13:12

F19r82a24n51t25i81s24e23k 82M70i23k45e58s 8643937200102

To byste mne podcenil!!!!!!!!

0/0
6.12.2016 13:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.