Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Patnáctiletí se za čtyři roky zhoršili ve čtení, matematice a přírodovědě

Patnáctiletí žáci byli v testech čtenářské, matematické i přírodovědné gramotnosti horší než jejich předchůdci v roce 2012. Zjistilo to srovnání PISA, jehož výsledky na úterní tiskové konferenci prezentoval ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M53i91r19o98s39l45a14v 61K91a91š19p90a96r 3882767101961

ano základem je důsledná analýza, taky jak jinak. Můžeme doufat že s nadcházející inkluzí se to zlepší. Jak správně říká pan Štech, hlavně nepropadat panice:-)

0/0
6.12.2016 21:36

M78i94l16a48n 13P60r81o45u80z63a 6172714778277

To bylo křiku. Musíme se vyrovnat západním zemím.

To nejsou kecy.

Jen jak to dopadlo když se říkalo, že vše je tady špatně.

0/0
6.12.2016 17:17

M65a57r35e64k 57J95a26n71e87č11k83a 1327406953741

Za chvíli se s takovou bude abeceda učit až ve třetí třídě a psát raději až ve čtvrté, aby to pro žáky nebylo moc náročné a stresující a hlavně stačili tomu "tempu" ve výuce i ti, co tam nemají co dělat a od toho byly dříve právě zvláštní školy. No a pak si počteme, jak se nám mládež zhoršuje. Svůj podíl na tom má i větší lenost a pohodlí mládeže a spoléhání se na to, že všechno najdou lehce na netu, tak proč se to vlastně učit. Rovněž je to doslova nucení kantorů snižovat nároky na žáky, protože jinak by měli skoro prázdnou třídu. Kamarád je učitel a co mi říkal už několik let zpět, co studenti neznají za základy u maturit je spíše už na pováženou. Ale musí to chtě nechtě přehlížet, aby jej paní ředitelka nenahradila. Takže se nedivím, že to školství jde do kopru a mladej hejsek s nic neříkajícím titulem nezná ani základní věci v oboru, který studoval.

+6/0
6.12.2016 16:20

V35a44š27e32k 29Ř76í20h63a 2693573858702

Já mám spíše pocit, že se právě mnoho učitelů snažilo na prvním stupni nacpat do těchto žáků až moc jazyků a pak prostě nejsou kapacity na další obory.

Ostatně mnoho škol ještě dnes porovnává úspěch žáka dle angličtiny a němčiny a nikoli dle kombinace s matematikou.

I když od dob kdy se tohle začalo napravovat, se kvalita přírodních věd zvedla. Nedávno zde byl článek kde 6ťáci měli lepší výsledky z matematiky jak středoškoláci s gymnazisty dohromady.

0/−1
6.12.2016 16:27
Foto

B95r77o63n68i79s38l83a46v 22G78a32b28r73y41š 2302989891

Ktere nicnerikajici tituly mate na mysli?

0/0
6.12.2016 18:13

V75a24š58e96k 22Ř49í67h42a 2463433988432

V Podstatě můžete vzít jeden titul za druhým, hlavně úroveň technických znalostí a odborné vyspělosti je celkem zoufalá.

Dnes jsem například hodnotil technickou úroveň vyjádření absolventa ČVUT.

Pokud vynechám, že jeho výkresy porušili snad všechny normy co porušit šly. Pak základní vyrobitelnost daného dílce byla opravdu na hodně nízké úrovni. A prosím nemluvte nic o tom, že je třeba studentům dopřát praxi. Protože pak je degradujete za středoškoláky se stejnou odbornou specializací.

0/0
6.12.2016 22:06
Foto

B38r58o53n93i35s67l85a26v 15G15a68b71r25y45š 2502969141

Proč bych je měl degradovat? Copak praxe není potřebná? Kde jste svou praxi získal Vy?

0/0
6.12.2016 22:10

V52a95š57e45k 31Ř48í57h94a 2943803288652

Degradujete je právě v oné úrovni praktických zkušeností. Protože pokud porovnáváme odborné znalosti pak je na tom dnes středoškolák stejně jako vysokoškolák. Pokud však onen vysokoškolák přichází z gymnázia je úroveň praktických zkušeností tak zoufalá, že často končí jako zbyteční PM a svojí práci přesouvají na druhé. V Německu toto řeší Siemens nebo Bosch dlouhodobou praxí již v průběhu studia na VŠ. Osobně mám pocit, že něco podobného by pomohlo i našim VŠ. Pravda pak by možná ubylo učitelů na školách, ale je otázkou zda by právě ti co zůstanou nebyli nuceni k daleko lepší odborné práci.

0/0
6.12.2016 22:26
Foto

B55r50o98n77i79s87l88a25v 87G36a73b31r88y97š 2532919531

Nemám problém s tím, aby vysokoškoláci vykonávali praxi v rámci studia. Ale dnešní středoškolák určitě nemá takové znalosti jako já po tolika letech studia. Bez jakýchkoliv diskuzí jsem na tom líp.

0/0
6.12.2016 22:30

A77l51e95n94a 46E93l90i41á10š17o72v86á 3194891312338

Výsledek je snadno pochopitelný. Každý kantor je nucený výrazně snižovat svou náročnost, aby měl vůbec koho vzdělávat. Myslím, že hlavní příčinou je Školský zákon, inkluze a RVP.

0/0
6.12.2016 15:47

V85a12š26e84k 74Ř98í96h35a 2713183688302

;-D;-D;-D;-D Inkluze, která ještě pořádně ani nenastala nemůže nést zodpovědnost za minulých 8 let vzdělání. Možná máte vše češtinářsky dobře, a za to vám gratuluji. Nicméně pokud by jste dokázala chápat časovou souslednost pak tu hloupost o inkluzi nenapíšete.

+1/−1
6.12.2016 16:19

T43o22m83á73š 15S82k74á73l11a 6628287

tak se jděte podívat do škol. To čemu vy říkáte "nenastala" se děje již několik let. Je úplně jedno jakým slovem to označíme. "Komunismus" tu také nikdy nebyl, ale realitu tím nezměníte.

0/0
6.12.2016 17:20

V53a13š41e84k 95Ř56í24h79a 2633863218972

Terminus technikus. Pokud je nějaký projekt nějak nazván pak bych počítal s tím, že bude i tento termín s tímto projektem spojován.

Tyhle obecné bláboly jsou možná hezké nicméně toho moc neodhalí.

0/−1
6.12.2016 21:48

P75a30t15r50i60k 66P31í95c48h68a28l 4332416867

A zlepšili v hulení trávy. Oni to nepotřebují,všichni chtějí být youtubery.

+5/−1
6.12.2016 15:38

V39a73š35e26k 25Ř49í21h38a 2243323558542

Problémem je jednostranné zaměřeni na humanitní vzdělání zejména na prvním stupni ZŠ. To mělo za následek že kdokoli kdo nezvládal tři jazyky byl brán jako hloupí. A bylo jedno že v jiných spíše přírodních vědách exceluje. Postupně se to narovnává a dnes je na tom s matematickou atd mnoho 11 ti letých lépe jak středoškoláci s gymnazistama. Nicméně ony tři jazyky třeba na spš stále významně selektují přírodně zaměřené studenty. Možná je na čase některé učitele jazyků propustit a nabrat spíše odborníky v tech svéře.

0/−1
6.12.2016 15:35

A92l93e86n22a 21E15l62i58á96š62o16v16á 3534671602118

Píšete nesmysly a děláte hrubé chyby.

0/0
6.12.2016 15:47

V61a32š17e92k 26Ř76í33h82a 2913333228852

Rád si pokecám o těch nesmyslech. A třeba i o tom, že někteří gymnazisté dnes mají problémy s použitím pythagorovy věty v praxi.

Za hrubky sorry nicméně pokud podle nich soudíte kvalitu myšlenky pak to hodně věcí vysvětluje.:-)

0/−1
6.12.2016 16:14
Foto

B81r60o79n92i22s46l44a74v 50G54a74b41r20y30š 2802759251

Myslenka je jedna vec. Ale pravopis a vyjadrovani o Vas taky neco vypovida. Je to hlavne Vase vizitka a sebeprezentace. A s takovou urovni si troufate nekoho hodnotit?

+1/0
6.12.2016 18:16

V37a63š18e42k 66Ř69í63h31a 2933323858102

Pokud máte pocit, že jen pravopis vypovídá o kvalitě daného člověka, je to vaše věc. Já osobně znám mnoho lidí, kteří se sice češtinářsky správně vyjadřují nicméně jejich úroveň vzdělání skončila u přidávání do regálu v albertu. Nicméně i tato práce je třeba a mají můj obdiv.

Pokud jsem napsal, že hodnocení člověka podle pravopisu hodně věcí vysvětluje, pak jsem rozhodně neměl na mysli někoho nějak urážet nebo hodnotit. To by vám možná časem došlo, chtělo by to jen větší nadhled.

Vysvětlovalo to hlavně mírnou zaujatost v hodnocení mého názoru.

Pokud se vás to nějak dotklo pak je to jen váš problém.

0/0
6.12.2016 21:58
Foto

B69r44o86n32i70s34l84a75v 33G55a73b73r47y63š 2272569661

Mně se to vůbec nedotklo, spíš Vás, jinak byste nereagoval. Za tím, co jsem napsal, si stojím. Myšlenka je jedna věc, ale pravopis druhá. Když myšlenku špatně napíšete, je celá v háji. A příspěvky s pravopisnými chybami se čtou mnohem hůř.

Pokud byste stejným způsobem napsal nějakou kvalifikační práci, bez milosti bych Vás vyhodil, byť byste měl myšlenky přímo geniální. Podle mě si něco takového vysokoškolsky vzdělaný člověk nemůže dovolit. Měl jsem za úkol opravovat bakalářské práce. Nad jedním exemplářem jsem strávil asi 8 hodin, protože vyjadřování autora bylo tak otřesné, že jsem jeho myšlenky nedokázal pochopit. A to už nemluvím o pravopisu.

0/0
6.12.2016 22:06

V47a51š45e22k 61Ř21í57h95a 2573283518462

Nezlobte se na mně, ale pokud myšlenku zahazujete jen kvůli tomu, že vám vadí pravopis a stylizace, pak je mi celkem líto vašich studentů.

Sám jsem zažil podobnou buzeraci ze strany vedoucího diplomky. Nicméně on dále sbírá teoretickými úvahami tituly na VŠ. A já spolupracuji s nadnárodními firmami na nejprestyznějších projektech.

Ostatně tohle je právě největší problémem VŠ. Na mnoho postech sedí bývalý asistenti, kteří k pořádné praxi nikdy nečichli a tak nejsou schopni efektivně spolupracovat na soukromých projektech. Jistě znám některé výjimky jako prof Kurze na VŠCHT nebo Beneše či Hájka na ČVUT. Nicméně to jsou opravdu jen výjimky. Většina je velice zkostnatělá a pokud nabízím nějakou spolupráci, pak často narazím na hodně nízkou úroveň jejich znalostí.

0/−1
6.12.2016 22:17
Foto

B36r51o82n22i80s27l68a73v 70G75a43b57r14y90š 2522869841

Zkousnul jsem leccos, ale tím "nejprestyžnějších" jste se dokonale pohřbil, to se na mě nezlobte... ;-D;-D

Vysvětlete mi jediný důvod, proč bych měl jejich pravopis a odborné vyjadřování přehlížet. Jestliže někdo nedokáže dát správně dohromady větu od velkého písmene po tečku, pak nemá ve vysokém školství co dělat. Když to dokážu já, dokážou to i ostatní. Výjimku tvoří dyslektici a dysgrafici.

0/0
6.12.2016 22:25

V86a92š95e25k 66Ř76í74h28a 2623283978732

A třeba právě u těch dyslektiků můžete značně narazit. Ostatně celkem by mě zajímalo v jakém oboru pracujete? Ono soudit lidi jen podle vlastní osoby může totiž znamenat, že jako učitel neodhalíte jejich skutečný potenciál. což je podle mě asi největší prohrou kohokoli kdo se snaží předávat nějaké znalosti a zkušenosti.

0/0
6.12.2016 22:30
Foto

B69r58o75n87i28s15l14a37v 47G95a80b14r75y49š 2772779731

Nesoudím podle vlastní osoby. Pokud někdo talent má, zaslouží si rozvoj. Poznám, když mi někdo do práce napíše něco převratného. Stejně tak jsem obdivoval habilitační práci jedné naší docentky.

Jsem projektant trakčního vedení a mám doktorát z dopravního inženýrství, během celého studia jsem se však vyprofiloval na technologii, organizaci a plánování MHD. O tom byly všechny tři mé závěrečné práce.

0/0
6.12.2016 22:35

T46o28m62á52š 15K14u41l66h59á42n55e66k 3550147514502

To nevadí. Už jsou pro ně připraveny stovky škol s humanitárním a sociálním zaměřením. Tam najde uplatnění každý nedouk z kterého chce mít papínek magistra či jinak vysokoškolsky vyučeného člověka. A pak hurá do nějaké neziskovky. ;-O

+3/0
6.12.2016 15:21

J20a52n 77V68o87n54d24r64á67č78e81k 2656578292859

Největší problém je neschopnost učitelů nadchnout pro předmět a výchova dětí v rodinách

0/0
6.12.2016 14:36

A72l98e78n83a 50E34l37i50á95š32o81v23á 3724471762148

Jak to souvisí s četbou?

0/0
6.12.2016 15:48

J49a23n 58V71o96n37d66r31á67č59e74k 2966898492729

Co se týče četby beletrie tak pozitivní vodítko učitele a okolí je dost důležité. Máte jiný názor?

0/0
6.12.2016 17:15

T86o76m76á96š 47S68k41á52l71a 6368127

Ano prosím, když máte ve třídě dva co nevydrží celou hodinu ani sedět, tak jsou vaše šance pro nadchnutí pro cokoliv i těch 3 nadanějších výrazně sníženy.

0/0
6.12.2016 17:26

J53a41n 46V58o91n81d53r15á44č87e53k 2786728232379

Rada od mého dědy, který celý život učil (nar. 1917): zaujmi toho největšího lumpa a máš vyhráno:-/

+1/0
6.12.2016 17:58

M80i55l82a12n 68P90r31o34u90z73a 6982594108367

To se mi líbí.

0/0
6.12.2016 18:06

L52e75o88š 40M54a65r40š29a24l 5282374482978

A to ještě nebyla inkluze.;-D

+1/0
6.12.2016 14:24

J67a29r80o42s88l53a67v 94R27y25c89h79t28á50ř 2714549369666

Ona to přítomnost asistenta pro čtení, asistentky pro psaní a asistentky motivátorky v každé třídě jistě vyřeší.

+1/0
6.12.2016 14:23
Foto

P89a79t16r83i87c26k 36B96l34a95h36o 3897515820539

V matice prece staci vedet kolik je "1+1", vic nepotrebujete jak rekl Andrej Babis. No a kam se dostal :)

+1/−2
6.12.2016 14:12

J72a92n 84V92o16n79d78r66á47č98e17k 2926238382759

A má pravdu

0/−1
6.12.2016 14:32

Z60d10e73n55ě82k 22S40n76á48š74e58l 3108378410972

Kdyby se školství financovalo z povinné daně každého žáka, který školu absolvoval , pak by škola negenerovala průměrné žáky a měla by kvalitní a dobře placené učitele.

0/−1
6.12.2016 14:01

A92l28e62n88a 76E66l27i80á42š80o96v73á 3354141302778

To ne. Raději z těch, kteří propadli.

0/0
6.12.2016 15:49

J37i89ř40í 82P96r24a90ž82á79k 9270202721612

Zdeňka Trachtová vystudovala mediální studia na FSV UK a humanitní studia na FHS UK. Do redakce iDNES.cz nastoupila v září 2012. Věnuje se zejména školským, sociálním a lidskoprávním tématům. Připravuje rozhovory do seriálu Lidé Česka. Ale podepsat se pod článek stále neumí, nebo se stydí??

0/0
6.12.2016 13:59

J38i41ř14í 18P46r70a74ž94á29k 9200222701332

To mělo být pod jiný článek Omluva.

0/0
6.12.2016 14:01

J16a37n 11S78k59a78l73i49c53k79ý 1581140180619

Seberte jim mobily a tablety!

+2/−1
6.12.2016 13:57

R44o65b74e85r83t 47P63r32a18ž45á44k 4928106225400

Myslíte, že to pomůže? Já ne.

0/0
6.12.2016 14:04
Foto

B65r24o44n62i86s12l29a59v 72G88a19b93r12y58š 2662639631

Pokud mobil nebo tablet neni ucebni pomucka, pak je behem vykladu latky zbytecna. Cili tam nema co delat.

+1/0
6.12.2016 14:19

M66a22r70t86i67n 74V56r94b46a 1321888462563

Výsledek několikaletých školských reforem. Střídají se ministři jak apoštolové na orloji, samá reforma a změna k lepšímu, ale děti toho umí čím dál méně. Zase na druhou stranu, :-), je stále co "vylepšovat" . ;-D

+1/0
6.12.2016 13:53

M50a43r38t55i52n 67S28m48e92j27k80a77l 9720659341745

Krom těch problémů kolem neznalostí dětí by mě zajímalo, jak se pohnul průměr a jak jsme se pohnuli od průměru.

0/0
6.12.2016 13:30

P73e22t24r 43C85h35v45á57t73a52l 4532572940214

No, bohužel se skutečně "tvrdé" znalosti dětí zhoršují. Asi to nebude otázka jednoho podstatného jevu, ale komplexu různých vlivů. Jednak se zhoršuje kvalita "vstupního materiálu", zvyšuje se důraz na "okecávací" disciplíny a na multikulti a zelené předměty a učitel v podstatě nemá možnost žáky jakkoli potrestat v případě vyrušování a neplnění si svých povinností. Vlastě dle neomarxistu maji děti jen práva ... povinnosti má učitel. Další věcí je ztráta motivace... vždyt za vzor jsou dětem dáváni sportovci, modelky nebo zpěváci (v lepším případě), což jsou lidé, kteří IMHO toho opravdu pro společnost moc nepřinesou. Opravdu jsem neslyšel, že by si nějaký teenger vybral za vzor např. vědce.

+5/−1
6.12.2016 13:29

L54u33k22á50š 98Š71m46a60h25e37l 2177204982924

Mínus za znevažování zelené vědy. Ekologie je secsakra tvrdá věda vycházející z biologie, chemie, zeměpisu a fyziky, používá matematické a statistické nástroje. Daleko spíš než ekonomie. Ekologii jsem vystudoval, učím ji v maturitním ročníku střední školy a vztah některých jedinců k ní se mi fakt nelíbí.

0/0
6.12.2016 14:45

P31e92t50r 92C77h32v80á97t24a71l 4432362100524

Ekologie je skutečně věda ... ovšem to, co se za ní obecně vydává a bohužel i učí, není věda, ale sbírka v levicové ideologii zabaleného sektářství. To asi sám nejlépe víte a cítíte.

+1/0
6.12.2016 15:02

J29i17ř20í 54K94u49c68h85t65a 6278415219347

Asi si děti berou příklad z dospělých, kterým matematika z 5 třídy nic neříká. Příklad z KsichtoKnihy v posledním týdnu:

6/2*(1+2) = kolik ? Spousta lidí by asi vsadila první poslední že je to jedna ;-(

0/0
6.12.2016 13:08
Foto

H74o50n76z81a 69P97r37o46v74a58z31n64í54k 8288761117407

Řadové číslovky se píšou s tečkou a před "že" se píše čárka.

+3/0
6.12.2016 13:12

F51r84a98n13t33i24s83e87k 13M87i48k36e53s 8803177220142

To byste mne podcenil!!!!!!!!

0/0
6.12.2016 13:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.