Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Středoškoláci dopadli v češtině i matematice hůř než žáci 6. tříd

V češtině a matematice jsou na tom středoškoláci překvapivě hůř než děti na základní škole. Ukázal to test čtenářských a matematických dovedností žáků 6. tříd a studentů 1. ročníků čtyřletých středních škol a učňovských oborů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M21a11r76t46i20n 25F51r38a84n79t93i18š90e25k 7385660793855

Ze základní školy pak odchází do praxe v MF DNES s matematickou a čtenářskou gramotností na úrovni, kterou Česká školní inspekce považuje za nepřijatelnou. Další podrobnosti přináší páteční MF DNES.

+2/0
25.11.2016 14:31

R30a97d55e18k 84P22u59d82i18l 7817881355391

A co teda maturovat v 6. třídě. Alespoň se zvedne statistika úspěšných maturantů ;-D.

+5/0
25.11.2016 13:35

R29o95s34t10i23s15l71a47v 84C59a35h45a 8285241320252

autorka pise nesmysly- ono to srovnani je JEN s ucni (bez maturity)

+3/0
25.11.2016 13:45

J39a58n 83H16r10u22z59a 8254128269637

Klidně tam mohly být i první ročníky škol jako třeba JAMU, gastronomie, designu nebo genderových studií v Brně.:-P

+2/0
25.11.2016 14:08

R86o37s17t69i48s59l50a73v 21C65a25h24a 8615171470442

ale nejsou

0/0
25.11.2016 14:16

J48a30r71o65m96í37r 66K77r32á15l 4280399164469

Kdybyste si přečetl článek, asi byste takovou hloupost nenapsal. ;-)

0/0
25.11.2016 22:45

J19a96n 96C50h84o19d77u89r85a 1852779493213

Měli to srovnat s nemluvňaty. Ta by dopadla nejlíp.

0/0
25.11.2016 12:57

T59o23m43á32š 98T61a77t21í94č40e59k 5650582690388

Ha, chyba hned v první větě! :-) Správně tam patří spojovník: "jedenácti- a šestnáctileté děti". (Pro zvědavce: http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=164)

0/0
25.11.2016 11:55

O46l43d40ř20i66c73h 56J28a27n20e32č37e66k 8579436843871

Až na to, že je to čtvrtá věta ;-)

0/0
25.11.2016 12:18

T56o25m17á64š 88T82a29t76í38č35e23k 5650472830358

Myslím první větu textu, nikoliv perex. ;-)

0/0
25.11.2016 12:53

L49a48d53i52s55l66a82v 46C12h94a25l21o76u34p20k62a 3601545705183

1. VÝUKA MATEMATIKY V 50. LETECH

Dřevorubec prodá náklad dřeva za 100 dolarů. Náklady na produkci jsou 4/5 ceny. Jaký je jeho zisk?

2. VÝUKA MATEMATIKY V 70. LETECH

Dřevorubec prodá náklad dřeva za 100 dolarů. Náklady na produkci jsou 4/5 ceny neboli 80 dolarů. Jaký je jeho zisk?

3. VÝUKA MATEMATIKY V 80. LETECH

Dřevorubec prodá náklad dřeva za 100 dolarů. Náklady na produkci jsou 80 dolarů. Docílil zisku? Ano, nebo ne?

4. VÝUKA MATEMATIKY V 90. LETECH

Dřevorubec prodá náklad dřeva za 100 dolarů. Náklady na produkci jsou 80 dolarů a jeho zisk je tudíž 20 dolarů. Vaše zadání: podtrhněte číslo 20.

5. VÝUKA MATEMATIKY PO ROCE 2000

Dřevorubec pokácí krásný les, protože je sobecký, bezohledný a nezajímá ho ochrana životního prostředí. Činí tak proto, aby dosáhl zisku 20 dolarů. Co si myslíte o tomto způsobu obživy?

+14/0
25.11.2016 11:51

B43o62h73u56s60l21a43v 37K48r42á61l79í36k 2951870289146

Až na to, že v 50. a 80. letech bylo naprosto nepřijatelné spojovat práci se ziskem. Zisk je záležitost ošklivých buržoustů a je fuj fuj. Zatímco pracující nemají nárok na zisk, ale na zaopatření podle svých potřeb.

0/−1
26.11.2016 11:17

T90o39m 30D73v77o14r69a73k 6705518517287

Nadeji je, ze presne takovy absolvet treba zpracoval vyzkum a vysledky. Pak by to snad nemusela byt pravda:D

+2/0
25.11.2016 11:19

R71o61s20t75i74s91l85a74v 96C90a43h32a 8545971680422

Jeste je jina nadeje (realita), ze v clanku je prezentovan vysledek uplne jinak, nez je ve zprave ;-D;-D;-D;-D

+2/0
25.11.2016 11:49

O45l83d79ř45i91c58h 69J25a50n44e64č57e14k 8829886683911

Jak už jsme se shodli jinde, těch problémů je více:

1) Celá studie je nesmyslná - jaký má smysl srovnávat celou populaci s její nejslabší čtvrtinou (nekamenujte mě za to, že to asi je jiný podíl než čtvrtina)?

2) Interpretace výsledků je zcela špatně.

Je to něco jako bombasticky psát "patnáctileté děti jsou fyzicky slabší než jedenáctileté", když byste vzal 11-leté děti z atletického oddílu a 15-leté žáky nachytané pokuřujíc za rohem učňáku a srovnal jejich časy v běhu na 300 metrů.

+2/0
25.11.2016 12:17

R18o76s79t51i14s61l14a11v 53C17a98h94a 8965281790442

ad 1) studie nesmyslna byt nemusi, pokud to srovnani nebylo jejim cilem

ad 2) no interpretace cizi prace vyzaduje jistou inteligenci a schopnost chapat psany text

naprosto souhlasim i s tim srovnanim

0/−1
25.11.2016 13:02

B36o38h85u71s15l36a22v 90K93r34á39l37í38k 2691240129746

"nachytané pokuřujíc"? Vám ty přechodníky připadají hodně exotické, že? Škoda že je neumíte používat.

0/0
26.11.2016 11:22
Foto

R40a46d31i88m 89K40r32o75u44t48i51l 7700301526269

Důležité ale je, že studenti dopadli v češtině nejlépe z celé Evropy. ;-)

+9/0
25.11.2016 11:09

A83l22e76n53a 12B96a85l81á63k87o56v78á 5312758725824

I tady asi platí: Co se v mládí naučíš, k stáru jako když utne!"

0/0
25.11.2016 10:56

J91i96ř29í 66V81o58n55d46r96á63č94e70k 5876694300734

Docela by mě zajímalo, jak by dopadlo tedy srovnání dnešní úrovně studentů s těmi minulými. Kdyby se prostě vzaly maturitní otázky z roku 1985 a nechaly se vypracovat dnešním maturantům. Jentak zkusmo. A u základních škol by stačily dát přijímačky z matiky a češtiny na střední. Na to ale má těžko někdo koule. To by se nikdo dnes neodvážil. Přitom by se jasně ukázalo, kam úroveň spěje.

+5/0
25.11.2016 10:54

R81o23s52t25i92s69l98a77v 54C63a66h10a 8435611110982

Maturantu v roce 1985 bylo vyrazne mensi procento v populaci, nez jake procento z populace mate dnes. Z toho dostanete jedoduchy zaver i bez testu - dnes by byly mnohem horsi vysledky.

+1/0
25.11.2016 11:24

L70a64d58i73s10l85a43v 35J66a40r56o48š 6114249930927

V roce 1985 stačil dělnický původ a VUML a mohl jste být ředitel i bez maturity. ;-)

+1/0
25.11.2016 11:56

M67a81r96t17i33n 57F88r32a96n51t21i27š90e55k 7125450613945

Nematurantum z roku 1985 už naštěstí ne :-)

0/0
25.11.2016 12:19

M10a32r20t55i72n 95F78r27a58n61t22i59š75e39k 7695730413605

Radši bych to nedělal, já sice z ruštiny prošel, ale dneska by to mohlo dopadnout bídně. A mojí otázku z češtiny, slovenská meziválečná sociálněkritická literatura (za 2), bych jim taky nezáviděl.

0/0
25.11.2016 12:18

M64a93r75e22k 75S36e75i58d73l 2253444205370

Docela dost záleží na tom, kdo a jak ty výsledky vyhodnocoval a jaká byla morálka studentů v době vypracování testu. Já jsem si na gymplu, když nás nutili psát podobnou hovadinu místo těláku, dal tu práci, že jsem vše dopodrobna spočítal a vyhodnotil, abych měl jistotu, že odpovím ve 100% otázek ŠPATNĚ. ;-D

+1/0
25.11.2016 10:39

J21i86n15d23ř70i81c21h 19V10á37g15n98e36r 9201476746811

V jednom cestopisu jsem četl zajímavý postřeh oceňující obrovské znalosti prostředí v němž žijí a hravou kreativitu domorodých dětí v lidožroutských vesnicích na Papui Nové Guinei. Po jedné diskusi našich odborníků na vzdělávání (zvláště z neziskových organizací majících pochopitelně rozhodující slovo na ministerstvu školství) nepochybuji, že naši středoškoláci ve vzdělání, znalostech a kreativitě ta lidožroutská děcka brzy doženou. Bude k tomu jen třeba důsledně sledovat vzory z anglosaského veřejného školství. Absolventi těchto středních škol mají již dnes k tomuto ideálu jen krůček. Pozor! Ze soukromého anglosaského školství se vzor vzít nedá, z nepochopitelných důvodů své elity balastem vzdělání a znalostí stále zatěžují.

+2/0
25.11.2016 10:36

T57o27m23á50š 80K67u28c87h56a83ř 3797241318621

Má to více důvodů. Mezi hlavní patří malá motivace většiny studentů, která je systémová. Strašně se zůžil okruh profesí, které mohou dělat s perspektivou výdělku podle jejich představ. Takže jen málo z nich má před sebou vidinu smysluplné kariéry. Reálně je čekají nízké mzdy, placení hypotéky..

No a dalším problénem je, že půlku mozku jim sežral mobil. :-/

+2/−1
25.11.2016 10:26

O81l47d33ř11i72c69h 25J97a90n30e51č63e65k 8699236483251

A jak vysvětlíte to, že mladší děti jsou výrazně chytřejší než starší? Nemělo by se to naopak spíše postupem času zhoršovat? Anebo myslíte, že 11-leté děti ještě mají ideály a mobily nejsou příliš postiženy, kdežto 15-letá mládež již rezignovala a mozek si sežrat nechala?

+1/−2
25.11.2016 10:41

A38n83d91r67e27a 96N86o40v28á 8864351246965

protože jednak ten článek je nesmysl a jednak celá studie je taková zvláštní

+1/0
25.11.2016 11:04

O41l94d77ř73i33c61h 12J18a73n14e65č59e36k 8929986263111

To je pravda a já to vím, já nemířil na článek, ale na úvahu pana Kuchaře.

0/0
25.11.2016 11:34
Foto

M57i74r18o68s51l40a39v 94S64t50e46i69n53e82r 6898824923885

Existuje teorie, že IQ evropského a amerického obyvatelstva se od r. 1950 stále zvyšuje. Může být, Darwin by asi souhlasil, hlupáci asi nezakládají rodiny.

Ale migrace se postará o korekturu.

0/0
25.11.2016 14:24

A56n84d91r46e60a 45N17o63v78á 8364171906135

aha, takže až po přečtení té zprávy ČŠI se lze dopátrat toho, proč 6ťáci dopadli lépe než prváci. U prváků totiž netestovali děcka, která šla na střední školy s maturitou - a těch bude pravděpodobně ve skupině šeštáků podstatná část.

+5/0
25.11.2016 10:25

R87o23s27t38i60s16l38a89v 63C48a77h67a 8205651470302

a autor clanku ma problem s ctenarskou gramotnosti

+2/0
25.11.2016 10:49

A30n74d75r42e14a 51N41o19v20á 8234711616865

a dokonce - jak koukám do té zprávy ČŠI - s těmi 6ťáky byli současně testováni i žáci 1. ročníků víceletých gymnázií - Takže nakonec srovnali kompletní šesťáky se skupinou, která už v té 6. třídě musela tvořit nějaký slabší průměr nebo podprůměr. No, to mu nerozumím.

+3/0
25.11.2016 11:09

R60o13s86t73i46s58l56a36v 54C38a75h63a 8985911460232

Aha, vidite, mate pravdu, to jsem v metodice prehledl. Jinymi slovy - srovnali (vzorek) kompletni populace ve veku cca 11 let a srovnali to s temi nejvetsimi trubkami (sorry, za ten vyraz, chtel jsem jiny, ale chtel jsem, aby tu prispevek zustal) o 4 roky starsimi. A pak se divi.....;-D;-D;-D;-D

+2/0
25.11.2016 11:27

O78l49d79ř68i43c57h 60J41a57n98e45č80e17k 8279476433761

No vidíte - já to tady tvrdil od začátku ;-) Akorát jsem to nevěděl najisto, protože jsem nekoukal do zprávy, jen jsem se tak domníval na základě nejasné (až chybné) formulace v článku a výsledků. Jen jsem si teda myslel, že tam spolu s učni byli i prváci na SOŠ, kteří by i případně mohli mířit k maturitě.

0/0
25.11.2016 11:38

R12o13s44t90i92s73l16a90v 92C75a46h98a 8785151590942

No ja na zacatku vychazel (chybne) z clanku. Napsal jsem autorce.... a mimojine jsem se ji zeptal, jake ma vzdelani ;-D

0/0
25.11.2016 11:42

O95l41d72ř91i91c53h 12J52a55n26e46č23e74k 8289376893421

;-D;-D (studentka posledního ročníku sociologie na VŠ? matematika a statistika jí neříkají nic - to by dělala něco jiného. a bohužel i bez čtenářské gramotnosti asi dnes lze získat VŠ diplom ;-()

ano já to vím a chápu - já taky od začátku vycházel (výlučně) z článku. Vy jste vzal striktně to, co tam je napsáno, já se za tím snažil domyslet, jak to bylo doopravdy.

0/0
25.11.2016 11:48

M85a95r88t11i31n 84F75r72a76n49t81i23š41e78k 7935850853215

Odhad jste měl správný, ale, promiňte, s dostupnými fakty jste zacházel stejně jako autorka. :-)

0/0
25.11.2016 12:26

A84n74d50r83e58a 10N90o44v76á 8364921256745

no, ona se tu prostě otevírá otázka, co chtěl zadavatel/autor šetření vlastně zjistit. Z deklarovaného cíle šetření, tak jak je uveden ve zprávě ČŠI jsem to nepochopila - na to moje čtenářská gramotnost nestačí. Ale asi lze říci, že zjistili, že ani další čtyři roky vzdělávání těm nejslabším nestačí na to, aby se alespoň rozumně přiblížili k průměru celkového vzorku v šesté třídě. Tzn. - 2. stupeň ZŠ je jeden velký průšvih.

+1/0
25.11.2016 12:35

M47a55r66t91i18n 69F92r73a56n95t29i24š13e30k 7385240463525

Aby posoudili druhý stupeň, tak by museli zahrnout všechny střední školy včetně čtyřletých gymnázií. Tohle je fakt šetření k ničemu. Já byl líný a na ČŠI jsem se nepodíval, takže jaem myslel, že dvě studie na různých vzorcích smotala autorka. Pokud to udělala inspekce, třeba jako podklad pro rozhodování MŠMT, tak je to ještě mnohem horší.

+1/0
25.11.2016 13:05

R37o88s17t51i25s90l11a46v 88C19a85h17a 8495791610742

Ten zaver z posledni vety z toho ale neplyne, ti ucnove mohli byt v 6. tride jeste vetsi tragedi, ale ti ostatni to proste vylepsovali.

+1/0
25.11.2016 13:06

A43n67d73r85e84a 25N91o46v38á 8774311686555

No, to byl takovej muj soukromej názor, který mám už dlouho - ten zásadní problém s úpadkem vzdělání prostě podle mého názoru začíná na 2. stupni ZŠ. A tam by bylo asi důležité začít. To státní maturity fakt nesrovnají.

+1/0
25.11.2016 13:23

R78o62s30t39i82s65l35a66v 95C40a75h89a 8705801830872

Vite, co je sranda? Bojovnici proti ikluzi se snazi argumentovat tim, ze ti neschopni inkludovani stahnou dolu zbytek. Zaroven bojovnici proti viceletym gymnaziim rikaji, ze odchod tech lepsich skodi. Pritom podle prvni skupiny by srovnani kvalit na druhem stupni (po dchodu gymnazistu) melo vest k lepsim vysledkum, nez byly pred nastupek osmiletych gymnazii. Podle druhe skupiny by zase opravdu inkluze byt problem nemela..... A vsichni se oznacuji za experty... :-)

0/0
25.11.2016 13:36

J48i56ř49í 62K38á85b70r49t 4608661214966

Pane Pospíšile,jaké máte vzdělání a jaký jste ročník.Nějak vás nemohu v příspěvcích pochopit.

0/0
25.11.2016 10:11

P70e22t46r 68K41a90r19a56f65i76á65t 3240367176470

Ono to taky trochu souvisí s všeobecným klimatem ve společnosti. Já jsem absolvoval ZDŠ a SŠ převážně v 70. létech a pamatuji si, jak jsme byli hodně nadšení z techniky, technologií, každý chtěl být kosmonautem či pilotem, nebo aspoň stavět rakety či pronikat do tajů vznikající výpočetní techniky atd. A učitelé nám říkali, že pokud chceme tyto obory dělat, musíme mít pořádné základy technických a přírodních věd a koneckonců, stále se ještě považovalo za podstatné, umět pořádně česky, když jsme Češi. Herci v TV či filmech, hlasatelky v TV i novináři obvykle mluvili spisovnou češtinou (pokud jim role nenařizovala slang či lidovou mluvu), v novinách abyste chybu hledali lupou. Pamatuji si maturitní písemku, upozorňuji na technické SŠ. Elaborát na několik stran A4, hodnocený jak po stránce "literární", tak co se gramatiky týče. Nějakých 5, 6 hrubek znamenalo nedostatečnou:-/. Když pominu ten ideologický nátěr, tak minimálně výuka technických a přírodních a věd a češtiny, co se gramatiky a používání jazyka týče, byla na vysoké úrovni. Úroveň znalostí k maturitě ve specializacích byla pomalu rovná dnešním bakalářům na VŠ, získat magisterský či inženýrský titul znamenalo dosáhnout úrovně dnešních Ph.D. O tzv. kecavých oborech nemluvím, to tenkrát neexistovalo.

Problém je skutečně v poklesu národů na žáky a studenty, v chiméře "společnosti vzdělaných blbců", kteří nemají na to absolvovat skutečné SŠ či VŠ vzdělání (ne ty kreatury) a ani se nevyučí pořádnému řemeslu, které je třeba a které by s přehledem zvládli. Jednu bývalou spolužačku mé dcery rodiče nacpali na gymnázium, na které ani dnes neměla a trápila se. Nakonec ze školy odešla a šla se vyučit cukrářkou. Dcera s ní nedávno mluvila a říkala, že je dotyčná šťastná. Dělá co jí baví a na co s přehledem stačí. nad tím je třeba se zamyslet.

+11/0
25.11.2016 10:09

P37e96t94r 23S44v17o57b89o31d81a 7163265929907

Ono se s těmi 12 letými opravdu pracuje lépe, než s těmi stredoškoláky, kterým je v drtivé většině všechno jedno a nemají nadšení pro žádný předmět.

+3/0
25.11.2016 9:59

O79l78d26ř53i37c95h 82J92a16n57e78č71e36k 8319706903341

Ano to máte každopádně pravdu, "prváci" na SŠ / učňáku na učení a podobné testy dlabou mnohem více, než žáci v 6. třídě ZŠ, i když by to byli titíž, z nichž o 4 roky později budou dlabači na učňáku.

Sám jsem měl na víceletém gymplu spolužáky, kteří v 5./6. třídě (tj. u přijímaček a na začátku gymplu) excelovali, ale o 3 roky později už prolézali se čtyřkami, protože prostě o víc zájem neměli. A přitom to ani mnohdy nebyli ti, kdo by se na ten gympl dostali s odřenýma ušima, podle přijímaček měli i v té výběrové třídě být cca. v průměru.

0/0
25.11.2016 10:09

R36o30s48t43i52s64l52a75v 89C22a32h25a 8865351740262

Kdyz uz, tak ucni

0/0
25.11.2016 10:19

T64o84m97á48š 69K97u21c63h43a90ř 3477441728791

Domnívám se, že tím, jak postupně jsme všichni stále více "online", tak stará doba je prostě pryč a společnost se posouvá na nyšší level kolektivního bědomí. Brzy (často už ani dnes) nebude potřeba, ani žádoucí, aby každý jedinec měl tak široký přehled. Třeba taková systematika živočichů většině k ničemu nebude. Prostě dojde k větší specializaci, pokud chcete mít pro "online" společnost nějakou hodnotu.Je to obdobné jako nezbytná specializace buněk u vyšších organizmů.

+1/−6
25.11.2016 9:41





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.