Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Středoškoláci dopadli v češtině i matematice hůř než žáci 6. tříd

V češtině a matematice jsou na tom středoškoláci překvapivě hůř než děti na základní škole. Ukázal to test čtenářských a matematických dovedností žáků 6. tříd a studentů 1. ročníků čtyřletých středních škol a učňovských oborů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M50a15r73t97i33n 73F24r75a67n70t55i97š30e96k 7545860913735

Ze základní školy pak odchází do praxe v MF DNES s matematickou a čtenářskou gramotností na úrovni, kterou Česká školní inspekce považuje za nepřijatelnou. Další podrobnosti přináší páteční MF DNES.

+2/0
25.11.2016 14:31

R42a92d10e40k 32P89u28d76i68l 7777861235471

A co teda maturovat v 6. třídě. Alespoň se zvedne statistika úspěšných maturantů ;-D.

+5/0
25.11.2016 13:35

R80o50s25t38i35s23l34a77v 98C86a31h70a 8245181420942

autorka pise nesmysly- ono to srovnani je JEN s ucni (bez maturity)

+3/0
25.11.2016 13:45

J37a90n 41H34r91u51z95a 8734768719797

Klidně tam mohly být i první ročníky škol jako třeba JAMU, gastronomie, designu nebo genderových studií v Brně.:-P

+2/0
25.11.2016 14:08

R96o92s50t34i57s90l12a77v 20C16a58h72a 8465761440172

ale nejsou

0/0
25.11.2016 14:16

J79a75r62o33m12í95r 16K54r68á54l 4280209894199

Kdybyste si přečetl článek, asi byste takovou hloupost nenapsal. ;-)

0/0
25.11.2016 22:45

J89a45n 82C27h60o11d36u17r33a 1772729833843

Měli to srovnat s nemluvňaty. Ta by dopadla nejlíp.

0/0
25.11.2016 12:57

T14o35m23á30š 28T43a78t59í95č41e64k 5980312400268

Ha, chyba hned v první větě! :-) Správně tam patří spojovník: "jedenácti- a šestnáctileté děti". (Pro zvědavce: http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=164)

0/0
25.11.2016 11:55

O31l60d83ř56i18c64h 87J47a82n37e85č97e33k 8629256603951

Až na to, že je to čtvrtá věta ;-)

0/0
25.11.2016 12:18

T93o71m38á80š 84T68a23t84í76č87e71k 5120142660638

Myslím první větu textu, nikoliv perex. ;-)

0/0
25.11.2016 12:53

L68a71d17i12s46l55a61v 34C29h77a14l64o39u95p95k32a 3201435405463

1. VÝUKA MATEMATIKY V 50. LETECH

Dřevorubec prodá náklad dřeva za 100 dolarů. Náklady na produkci jsou 4/5 ceny. Jaký je jeho zisk?

2. VÝUKA MATEMATIKY V 70. LETECH

Dřevorubec prodá náklad dřeva za 100 dolarů. Náklady na produkci jsou 4/5 ceny neboli 80 dolarů. Jaký je jeho zisk?

3. VÝUKA MATEMATIKY V 80. LETECH

Dřevorubec prodá náklad dřeva za 100 dolarů. Náklady na produkci jsou 80 dolarů. Docílil zisku? Ano, nebo ne?

4. VÝUKA MATEMATIKY V 90. LETECH

Dřevorubec prodá náklad dřeva za 100 dolarů. Náklady na produkci jsou 80 dolarů a jeho zisk je tudíž 20 dolarů. Vaše zadání: podtrhněte číslo 20.

5. VÝUKA MATEMATIKY PO ROCE 2000

Dřevorubec pokácí krásný les, protože je sobecký, bezohledný a nezajímá ho ochrana životního prostředí. Činí tak proto, aby dosáhl zisku 20 dolarů. Co si myslíte o tomto způsobu obživy?

+14/0
25.11.2016 11:51

B16o78h30u37s87l54a75v 32K95r73á62l16í48k 2241940299946

Až na to, že v 50. a 80. letech bylo naprosto nepřijatelné spojovat práci se ziskem. Zisk je záležitost ošklivých buržoustů a je fuj fuj. Zatímco pracující nemají nárok na zisk, ale na zaopatření podle svých potřeb.

0/−1
26.11.2016 11:17

T90o33m 86D69v90o34r33a44k 6925178717327

Nadeji je, ze presne takovy absolvet treba zpracoval vyzkum a vysledky. Pak by to snad nemusela byt pravda:D

+2/0
25.11.2016 11:19

R41o16s18t44i52s35l41a70v 95C67a35h33a 8455731110802

Jeste je jina nadeje (realita), ze v clanku je prezentovan vysledek uplne jinak, nez je ve zprave ;-D;-D;-D;-D

+2/0
25.11.2016 11:49

O68l64d42ř89i82c95h 47J20a50n54e87č95e50k 8279636503971

Jak už jsme se shodli jinde, těch problémů je více:

1) Celá studie je nesmyslná - jaký má smysl srovnávat celou populaci s její nejslabší čtvrtinou (nekamenujte mě za to, že to asi je jiný podíl než čtvrtina)?

2) Interpretace výsledků je zcela špatně.

Je to něco jako bombasticky psát "patnáctileté děti jsou fyzicky slabší než jedenáctileté", když byste vzal 11-leté děti z atletického oddílu a 15-leté žáky nachytané pokuřujíc za rohem učňáku a srovnal jejich časy v běhu na 300 metrů.

+2/0
25.11.2016 12:17

R60o79s55t43i26s81l88a21v 60C18a65h91a 8255731330982

ad 1) studie nesmyslna byt nemusi, pokud to srovnani nebylo jejim cilem

ad 2) no interpretace cizi prace vyzaduje jistou inteligenci a schopnost chapat psany text

naprosto souhlasim i s tim srovnanim

0/−1
25.11.2016 13:02

B98o97h29u15s89l62a76v 72K28r61á56l86í30k 2291510799386

"nachytané pokuřujíc"? Vám ty přechodníky připadají hodně exotické, že? Škoda že je neumíte používat.

0/0
26.11.2016 11:22
Foto

R82a27d20i60m 82K18r83o86u55t65i23l 7570981896459

Důležité ale je, že studenti dopadli v češtině nejlépe z celé Evropy. ;-)

+9/0
25.11.2016 11:09

A31l14e34n53a 39B50a98l61á60k50o53v63á 5152268925974

I tady asi platí: Co se v mládí naučíš, k stáru jako když utne!"

0/0
25.11.2016 10:56

J60i77ř70í 95V32o53n70d26r80á18č53e17k 5546914850714

Docela by mě zajímalo, jak by dopadlo tedy srovnání dnešní úrovně studentů s těmi minulými. Kdyby se prostě vzaly maturitní otázky z roku 1985 a nechaly se vypracovat dnešním maturantům. Jentak zkusmo. A u základních škol by stačily dát přijímačky z matiky a češtiny na střední. Na to ale má těžko někdo koule. To by se nikdo dnes neodvážil. Přitom by se jasně ukázalo, kam úroveň spěje.

+5/0
25.11.2016 10:54

R94o42s38t31i38s15l57a34v 58C73a79h19a 8835551320462

Maturantu v roce 1985 bylo vyrazne mensi procento v populaci, nez jake procento z populace mate dnes. Z toho dostanete jedoduchy zaver i bez testu - dnes by byly mnohem horsi vysledky.

+1/0
25.11.2016 11:24

L12a12d18i41s16l91a84v 52J42a38r31o85š 6794819800527

V roce 1985 stačil dělnický původ a VUML a mohl jste být ředitel i bez maturity. ;-)

+1/0
25.11.2016 11:56

M95a45r19t22i39n 30F12r27a49n49t66i26š94e45k 7665160383445

Nematurantum z roku 1985 už naštěstí ne :-)

0/0
25.11.2016 12:19

M97a68r49t69i92n 33F96r25a46n30t14i90š30e52k 7925380113745

Radši bych to nedělal, já sice z ruštiny prošel, ale dneska by to mohlo dopadnout bídně. A mojí otázku z češtiny, slovenská meziválečná sociálněkritická literatura (za 2), bych jim taky nezáviděl.

0/0
25.11.2016 12:18

M79a49r65e92k 95S11e84i88d66l 2133914705140

Docela dost záleží na tom, kdo a jak ty výsledky vyhodnocoval a jaká byla morálka studentů v době vypracování testu. Já jsem si na gymplu, když nás nutili psát podobnou hovadinu místo těláku, dal tu práci, že jsem vše dopodrobna spočítal a vyhodnotil, abych měl jistotu, že odpovím ve 100% otázek ŠPATNĚ. ;-D

+1/0
25.11.2016 10:39

J89i44n25d74ř24i61c22h 20V52á89g60n19e92r 9521346296951

V jednom cestopisu jsem četl zajímavý postřeh oceňující obrovské znalosti prostředí v němž žijí a hravou kreativitu domorodých dětí v lidožroutských vesnicích na Papui Nové Guinei. Po jedné diskusi našich odborníků na vzdělávání (zvláště z neziskových organizací majících pochopitelně rozhodující slovo na ministerstvu školství) nepochybuji, že naši středoškoláci ve vzdělání, znalostech a kreativitě ta lidožroutská děcka brzy doženou. Bude k tomu jen třeba důsledně sledovat vzory z anglosaského veřejného školství. Absolventi těchto středních škol mají již dnes k tomuto ideálu jen krůček. Pozor! Ze soukromého anglosaského školství se vzor vzít nedá, z nepochopitelných důvodů své elity balastem vzdělání a znalostí stále zatěžují.

+2/0
25.11.2016 10:36

T89o53m46á63š 44K15u32c33h88a98ř 3137101378941

Má to více důvodů. Mezi hlavní patří malá motivace většiny studentů, která je systémová. Strašně se zůžil okruh profesí, které mohou dělat s perspektivou výdělku podle jejich představ. Takže jen málo z nich má před sebou vidinu smysluplné kariéry. Reálně je čekají nízké mzdy, placení hypotéky..

No a dalším problénem je, že půlku mozku jim sežral mobil. :-/

+2/−1
25.11.2016 10:26

O39l57d63ř11i98c58h 48J13a93n84e10č65e87k 8539816523211

A jak vysvětlíte to, že mladší děti jsou výrazně chytřejší než starší? Nemělo by se to naopak spíše postupem času zhoršovat? Anebo myslíte, že 11-leté děti ještě mají ideály a mobily nejsou příliš postiženy, kdežto 15-letá mládež již rezignovala a mozek si sežrat nechala?

+1/−2
25.11.2016 10:41

A33n79d72r60e66a 50N17o10v89á 8784201796555

protože jednak ten článek je nesmysl a jednak celá studie je taková zvláštní

+1/0
25.11.2016 11:04

O88l86d63ř90i57c18h 65J56a93n71e42č88e54k 8869256413201

To je pravda a já to vím, já nemířil na článek, ale na úvahu pana Kuchaře.

0/0
25.11.2016 11:34
Foto

M46i33r33o21s58l28a83v 83S16t77e90i50n41e18r 6408134143165

Existuje teorie, že IQ evropského a amerického obyvatelstva se od r. 1950 stále zvyšuje. Může být, Darwin by asi souhlasil, hlupáci asi nezakládají rodiny.

Ale migrace se postará o korekturu.

0/0
25.11.2016 14:24

A88n84d41r64e93a 88N29o75v70á 8164131716785

aha, takže až po přečtení té zprávy ČŠI se lze dopátrat toho, proč 6ťáci dopadli lépe než prváci. U prváků totiž netestovali děcka, která šla na střední školy s maturitou - a těch bude pravděpodobně ve skupině šeštáků podstatná část.

+5/0
25.11.2016 10:25

R74o20s44t90i94s48l45a51v 63C39a78h97a 8895801720872

a autor clanku ma problem s ctenarskou gramotnosti

+2/0
25.11.2016 10:49

A93n51d47r23e78a 83N37o15v40á 8434471786935

a dokonce - jak koukám do té zprávy ČŠI - s těmi 6ťáky byli současně testováni i žáci 1. ročníků víceletých gymnázií - Takže nakonec srovnali kompletní šesťáky se skupinou, která už v té 6. třídě musela tvořit nějaký slabší průměr nebo podprůměr. No, to mu nerozumím.

+3/0
25.11.2016 11:09

R33o93s63t39i16s83l46a68v 39C64a91h69a 8245921460952

Aha, vidite, mate pravdu, to jsem v metodice prehledl. Jinymi slovy - srovnali (vzorek) kompletni populace ve veku cca 11 let a srovnali to s temi nejvetsimi trubkami (sorry, za ten vyraz, chtel jsem jiny, ale chtel jsem, aby tu prispevek zustal) o 4 roky starsimi. A pak se divi.....;-D;-D;-D;-D

+2/0
25.11.2016 11:27

O22l40d59ř50i76c80h 34J40a83n83e33č71e30k 8229216203391

No vidíte - já to tady tvrdil od začátku ;-) Akorát jsem to nevěděl najisto, protože jsem nekoukal do zprávy, jen jsem se tak domníval na základě nejasné (až chybné) formulace v článku a výsledků. Jen jsem si teda myslel, že tam spolu s učni byli i prváci na SOŠ, kteří by i případně mohli mířit k maturitě.

0/0
25.11.2016 11:38

R21o29s90t10i14s66l85a18v 58C86a66h11a 8545481280452

No ja na zacatku vychazel (chybne) z clanku. Napsal jsem autorce.... a mimojine jsem se ji zeptal, jake ma vzdelani ;-D

0/0
25.11.2016 11:42

O45l25d50ř11i81c80h 91J44a23n61e35č58e16k 8839546413291

;-D;-D (studentka posledního ročníku sociologie na VŠ? matematika a statistika jí neříkají nic - to by dělala něco jiného. a bohužel i bez čtenářské gramotnosti asi dnes lze získat VŠ diplom ;-()

ano já to vím a chápu - já taky od začátku vycházel (výlučně) z článku. Vy jste vzal striktně to, co tam je napsáno, já se za tím snažil domyslet, jak to bylo doopravdy.

0/0
25.11.2016 11:48

M49a12r81t36i66n 10F21r67a49n72t24i48š31e35k 7955650703745

Odhad jste měl správný, ale, promiňte, s dostupnými fakty jste zacházel stejně jako autorka. :-)

0/0
25.11.2016 12:26

A72n91d73r92e95a 78N89o27v32á 8734511946955

no, ona se tu prostě otevírá otázka, co chtěl zadavatel/autor šetření vlastně zjistit. Z deklarovaného cíle šetření, tak jak je uveden ve zprávě ČŠI jsem to nepochopila - na to moje čtenářská gramotnost nestačí. Ale asi lze říci, že zjistili, že ani další čtyři roky vzdělávání těm nejslabším nestačí na to, aby se alespoň rozumně přiblížili k průměru celkového vzorku v šesté třídě. Tzn. - 2. stupeň ZŠ je jeden velký průšvih.

+1/0
25.11.2016 12:35

M61a18r93t69i93n 85F26r95a23n68t73i25š80e80k 7755720873215

Aby posoudili druhý stupeň, tak by museli zahrnout všechny střední školy včetně čtyřletých gymnázií. Tohle je fakt šetření k ničemu. Já byl líný a na ČŠI jsem se nepodíval, takže jaem myslel, že dvě studie na různých vzorcích smotala autorka. Pokud to udělala inspekce, třeba jako podklad pro rozhodování MŠMT, tak je to ještě mnohem horší.

+1/0
25.11.2016 13:05

R20o84s58t58i75s57l73a38v 88C61a72h14a 8425761320502

Ten zaver z posledni vety z toho ale neplyne, ti ucnove mohli byt v 6. tride jeste vetsi tragedi, ale ti ostatni to proste vylepsovali.

+1/0
25.11.2016 13:06

A49n95d36r38e43a 56N76o14v78á 8154571966815

No, to byl takovej muj soukromej názor, který mám už dlouho - ten zásadní problém s úpadkem vzdělání prostě podle mého názoru začíná na 2. stupni ZŠ. A tam by bylo asi důležité začít. To státní maturity fakt nesrovnají.

+1/0
25.11.2016 13:23

R19o25s11t50i92s74l31a17v 50C97a19h20a 8455201670312

Vite, co je sranda? Bojovnici proti ikluzi se snazi argumentovat tim, ze ti neschopni inkludovani stahnou dolu zbytek. Zaroven bojovnici proti viceletym gymnaziim rikaji, ze odchod tech lepsich skodi. Pritom podle prvni skupiny by srovnani kvalit na druhem stupni (po dchodu gymnazistu) melo vest k lepsim vysledkum, nez byly pred nastupek osmiletych gymnazii. Podle druhe skupiny by zase opravdu inkluze byt problem nemela..... A vsichni se oznacuji za experty... :-)

0/0
25.11.2016 13:36

J84i78ř22í 51K75á48b98r50t 4478701234586

Pane Pospíšile,jaké máte vzdělání a jaký jste ročník.Nějak vás nemohu v příspěvcích pochopit.

0/0
25.11.2016 10:11

P30e24t28r 80K69a58r83a14f75i31á32t 3610307986560

Ono to taky trochu souvisí s všeobecným klimatem ve společnosti. Já jsem absolvoval ZDŠ a SŠ převážně v 70. létech a pamatuji si, jak jsme byli hodně nadšení z techniky, technologií, každý chtěl být kosmonautem či pilotem, nebo aspoň stavět rakety či pronikat do tajů vznikající výpočetní techniky atd. A učitelé nám říkali, že pokud chceme tyto obory dělat, musíme mít pořádné základy technických a přírodních věd a koneckonců, stále se ještě považovalo za podstatné, umět pořádně česky, když jsme Češi. Herci v TV či filmech, hlasatelky v TV i novináři obvykle mluvili spisovnou češtinou (pokud jim role nenařizovala slang či lidovou mluvu), v novinách abyste chybu hledali lupou. Pamatuji si maturitní písemku, upozorňuji na technické SŠ. Elaborát na několik stran A4, hodnocený jak po stránce "literární", tak co se gramatiky týče. Nějakých 5, 6 hrubek znamenalo nedostatečnou:-/. Když pominu ten ideologický nátěr, tak minimálně výuka technických a přírodních a věd a češtiny, co se gramatiky a používání jazyka týče, byla na vysoké úrovni. Úroveň znalostí k maturitě ve specializacích byla pomalu rovná dnešním bakalářům na VŠ, získat magisterský či inženýrský titul znamenalo dosáhnout úrovně dnešních Ph.D. O tzv. kecavých oborech nemluvím, to tenkrát neexistovalo.

Problém je skutečně v poklesu národů na žáky a studenty, v chiméře "společnosti vzdělaných blbců", kteří nemají na to absolvovat skutečné SŠ či VŠ vzdělání (ne ty kreatury) a ani se nevyučí pořádnému řemeslu, které je třeba a které by s přehledem zvládli. Jednu bývalou spolužačku mé dcery rodiče nacpali na gymnázium, na které ani dnes neměla a trápila se. Nakonec ze školy odešla a šla se vyučit cukrářkou. Dcera s ní nedávno mluvila a říkala, že je dotyčná šťastná. Dělá co jí baví a na co s přehledem stačí. nad tím je třeba se zamyslet.

+11/0
25.11.2016 10:09

P31e14t31r 92S58v67o92b43o94d88a 7753965409137

Ono se s těmi 12 letými opravdu pracuje lépe, než s těmi stredoškoláky, kterým je v drtivé většině všechno jedno a nemají nadšení pro žádný předmět.

+3/0
25.11.2016 9:59

O74l53d75ř80i69c79h 83J59a89n30e90č86e61k 8359936173751

Ano to máte každopádně pravdu, "prváci" na SŠ / učňáku na učení a podobné testy dlabou mnohem více, než žáci v 6. třídě ZŠ, i když by to byli titíž, z nichž o 4 roky později budou dlabači na učňáku.

Sám jsem měl na víceletém gymplu spolužáky, kteří v 5./6. třídě (tj. u přijímaček a na začátku gymplu) excelovali, ale o 3 roky později už prolézali se čtyřkami, protože prostě o víc zájem neměli. A přitom to ani mnohdy nebyli ti, kdo by se na ten gympl dostali s odřenýma ušima, podle přijímaček měli i v té výběrové třídě být cca. v průměru.

0/0
25.11.2016 10:09

R54o26s46t30i47s24l91a53v 98C30a69h22a 8755241880242

Kdyz uz, tak ucni

0/0
25.11.2016 10:19

T10o33m90á57š 70K34u12c54h33a61ř 3237741178131

Domnívám se, že tím, jak postupně jsme všichni stále více "online", tak stará doba je prostě pryč a společnost se posouvá na nyšší level kolektivního bědomí. Brzy (často už ani dnes) nebude potřeba, ani žádoucí, aby každý jedinec měl tak široký přehled. Třeba taková systematika živočichů většině k ničemu nebude. Prostě dojde k větší specializaci, pokud chcete mít pro "online" společnost nějakou hodnotu.Je to obdobné jako nezbytná specializace buněk u vyšších organizmů.

+1/−6
25.11.2016 9:41





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.